Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dementerend oudje verstoten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

@idoo schreef:
starfleet schreef:
@idoo schreef: Zelf zie ik het zo dat ik tussen acht uur 's ochtends en zes uur 's avonds met mijn hobby bezig ben, en daarbuiten met mijn werk, want als je iets aan schapendoesen hebt dan is het wel dat je er veel werk aan hebt :smile: [/color]

Wow superman!
Fijn dat jij nooit hoeft te slapen, maar is niet goed voor je beoordelingsvermogen.

Anne

Slapen doe ik op mijn werk, als ik er niet aan het internetten ben :smile:[
Goh, ik ben echt blij dat je het nog allemaal grappig vind...

Als ik thuis een teef had met de intentie om mijn bejaarde en demente reu aan te vallen zou ik iets minder fijn op m'n werk zitten.

Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd wat je 's avonds en 's nachts allemaal met je honden doet.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

@idoo schreef: Bovendien kan zo'n oude hond ook ineens een beroerte ofzo krijgen waardoor ie heel vreemd gaat doen.

Het is dus een probleem waar iedereen die een hele oude en jongere honden samen alleen laat mee te maken kan krijgen, maar realiseert men zich dit ook?

Of het voor de honden kan dat ik ze van 8 tot 18 uur alleen achterlaat is een heel andere diskussie.
Aangezien ik dat al sinds 1971 doe en al mijn honden heel oud worden (zolang ze elkaar niet afmaken dan) is het voor mij een uitgemaakte zaak dat het kan.
Sorry hoor maar dan nog heb je het zelf in de hand ons dwergkeesje krreg op 14 jarige leeftijd een beroerte en is daar vrij snel redelijk van opgeknapt.
Hij stierf een week voor hij 18 jaar werd en deelde het huis met een mastino,fila brasieleiro ,klein mixje en weleens een opvanger en is nooit maar dan ook nooit verwond of bedreigd en daar zouden we hem ook zeker voor beschermd hebben.
Realiseer jij je wel dat je levende wezens in huis hebt.
Oh ja en aan 10 uur alleen zitten gaan ze inderdaad niet dood aan ongelukkig zijn ook niet.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

@idoo schreef:
starfleet schreef:
@idoo schreef:
Ik zou zeggen zet er eens een webcam op, dan kunnen wij het ook zien. 10 uur per dag aan een stuk door slapen en dan 's nachts ook nog een uur of acht? Is dat typisch voor Schapendoezen of voor honden die vrijwel geen uitdaging overdag hebben en er zich maar in schikken?

Anne

Hoezo 's nachts een uur of acht slapen?
Ze hebben voor achten al meer gedaan dan de meeste huishonden in een hele dag, en na zessen zijn ze ook uren in touw hoor!
Zelf zie ik het zo dat ik tussen acht uur 's ochtends en zes uur 's avonds met mijn hobby bezig ben, en daarbuiten met mijn werk, want als je iets aan schapendoesen hebt dan is het wel dat je er veel werk aan hebt :smile:
@idoo schreef:
starfleet schreef:
@idoo schreef: Zelf zie ik het zo dat ik tussen acht uur 's ochtends en zes uur 's avonds met mijn hobby bezig ben, en daarbuiten met mijn werk, want als je iets aan schapendoesen hebt dan is het wel dat je er veel werk aan hebt :smile: [/color]

Wow superman!
Fijn dat jij nooit hoeft te slapen, maar is niet goed voor je beoordelingsvermogen.

Anne

Slapen doe ik op mijn werk, als ik er niet aan het internetten ben :smile:[
Hieruit begrijp ik dus dat je helemaal niets met de honden doet?
@idoo
Zeer actief

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Precies, overdag doet ie aan zijn hobby en 's avonds is ie aan het werk met de honden en aangezien ie slaapt op zijn werk, ligt het huis vol levende haardkleedjes die uit pure frustratie elkaar maar te lijf gaan. Je moet toch wat. :19:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

@idoo schreef:
Strandloper schreef:Hoe moet ik weten wat jij doet met je doezen? Anders zou ik het toch niet vragen? Je hebt er trouwens nog geen antwoord op gegeven. Wat in het jubileumboek staat is geen recente informatie.

Daar heb je gelijk aan, de informatie is niet recent maar wel actueel omdat ik nog steeds dezelfde soort heb en het dus ook hetzelfde mee doe
Had je in die tijd niet een andere naam dan? Het is nogal lastig zoeken voor iemand die je alleen kent onder de naam Tsje Aidoo :wink:
@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

De argeloosheid waarmee je het allemaal maar opschrijft is tenenkrommend.
AfbeeldingAfbeelding
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

@idoo schreef:Honden zijn van nature dagslapers, alleen actief in de ochtend en avondschemering
Volgens mij ben je in de war met hamsters. Of mijn hond spoort niet omdat ze overdag actief is en snachts slaapt dat kan natuurlijk ook :19:
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

pfff ik snap dat gehakketak niet, het uitleggen enz... het is toch heel simpel? als iemand twijfelt of hij of zij een oudere dementerende hond in bescherming moet nemen.. hem veilig oud te laten zijn.. is die persoon toch geen knip voor de neus waard? daar mag en kan toch helemaal geen twijfel over zijn?
tineke

saffie schreef:
@idoo schreef:Honden zijn van nature dagslapers, alleen actief in de ochtend en avondschemering
Volgens mij ben je in de war met hamsters. Of mijn hond spoort niet omdat ze overdag actief is en snachts slaapt dat kan natuurlijk ook :19:
Een hond past zich volgens mij aan bij het leefritme.
Mijn honden zijn in de nacht wel actief maar dat komt voornamelijk omdat ik het ben en ze heel vroeg gaan wandelen.
tineke

yamie schreef:pfff ik snap dat gehakketak niet, het uitleggen enz... het is toch heel simpel? als iemand twijfelt of hij of zij een oudere dementerende hond in bescherming moet nemen.. hem veilig oud te laten zijn.. is die persoon toch geen knip voor de neus waard? daar mag en kan toch helemaal geen twijfel over zijn?
Om maar eens in stijl te blijven

:ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :smile: :smile: :smile: :wink: :wink: :cheer: :cheer: :cheer:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Chatterbox schreef:
Dan nog even over oude en jonge honden bij elkaar, vorig jaar is mijn chihuahua teefje overleden aan een hartaanval, maar daarvoor kreeg ze soms ook last als ze zich te druk gemaakt had, haar lichaam kreeg dan te weinig bloed en dan ging ze moeilijk lopen of viel ze om.. mijn honden hebben daar nooit op gereageerd of dat als reden gezien om haar af te maken.

En als die kans er zou zijn dan zou ik ze helemaal gescheiden houden. Het verschil tussen als je wel of niet thuis bent?? Als je thuis bent kun je je reu beschermen en ze eventueel uit elkaar houden, als je niet thuis bent is de kans dat de teef de reu doodt (is al eerder gebeurd) en dat jij er dus niet bij bent om dat te voorkomen. Lijkt mij reden genoeg om ze gescheiden te houden.
Helaas werkt dat niet altijd zo.
Nika is niet echt oud, maar wel versleten. Op dagen dat ze slecht loopt of uitglijdt reageert Marouck daar wel heel heftig op. Marouck is totaal geen agressieve hond en geen vechter, maar is wel behoorlijk puur in haar gedrag blijkbaar. Op zich is het "natuurlijk" gedrag, zwakkeren worden immers verstoten (of gedood) in het wild.
Voorheen was dat niet zo'n probleem, Nika gaf zich over, Marouck bromde nog even en dan was het klaar.
Maar nu Nika pijn heeft gekregen is het dus wel een probleem geworden.
Nika associeert de correctie van Marouck waarschijnlijk met de pijn en gaat dus in verweer, ze geeft zich op slechte dagen niet meer over.
Ze is echter totaal geen partij voor een erg fitte en wendbare Marouck. :wink: Met als gevolg dat ruim 2 maanden geleden Nika's oor zowat middendoor was.
Voor mij was het besluit simpel, op momenten dat ik niet in de buurt ben om direct in te grijpen zitten ze nu gescheiden. Ik heb er geen zin in om Nika zwaargewond te vinden als ik thuiskom, of zelfs dood. Als ik er wel ben lopen ze gewoon constant bij elkaar en 9 van de 10 dagen is er niets aan de hand, de keren dat het dreigde te escaleren zijn op 1 hand te tellen. Maar ik ben wel blij dat ik op die momenten ook direct in kon grijpen en ze uit elkaar kon halen (overigens is het dan ook gelijk over en lopen ze 5 minuten later weer gewoon samen rond).
Ik snap dan ook echt niet waarom de topicstarter wel dat risico neemt, zeker omdat zijn teef al eerder een hond doodgebeten heeft volgens eigen zeggen. Het is zo simpel, deur dicht en klaar. Laat dat beestje genieten zolang het nog kan, je gaat die hond toch niet de hele dag op zijn tenen laten lopen omdat een andere hond erop zou kunnen reageren? :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
@idoo
Zeer actief

Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Dus je wilt een theoretisch statementje als topic hebben en daar lekker over babbelen terwijl je gewoon aangeeft dat je teef je oude reu belaagt op een manier dat het tot verwondingen leidt.
Het maakt geen moer uit of je nou wel of niet thuis bent, je hebt er gewoon voor te zorgen dat er niet geknokt wordt. En nee, blijkbaar ben je niet in staat om dat te voorkomen als roedelleider, want je hebt zelf geschreven dat het al eerder gebeurd is.
En het mag gewoon niet gebeuren,dus scheiden die hap en voor de rest is er geen discussie en geen gezellig truttelpraatje over de theorie van het wel of niet laten vechten door de roedelleider. Als het nou nog niet tot je doordringt vraag dan even of het modjesteam je naam kan veranderen van Aidoo in Dodo.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Het lijkt mij dat jij roedelleider bent?
Jij bent thuis en grijpt in wanneer nodig is,toch?
Wie grijpt er in als jij niet thuis bent? Niemand.
Wie is er dan op dat moment roedelleider (niet de oude hond dus :roll: ) en hoe zit het met het ganging-up gebeuren?
Ik vind het risico erg groot,vooral daar de oudere hond zich niet meer kan verdedigen zoals voorheen. :19:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

@idoo schreef:
yamie schreef:pfff ik snap dat gehakketak niet, het uitleggen enz... het is toch heel simpel? als iemand twijfelt of hij of zij een oudere dementerende hond in bescherming moet nemen.. hem veilig oud te laten zijn.. is die persoon toch geen knip voor de neus waard? daar mag en kan toch helemaal geen twijfel over zijn?

Ik snap deze maar voortdurende beschuldiging echt niet hoor.
Waar haal je het vandaan dat ik twijfel of ik hem beschermen moet?
Ik twijfel helemaal niet!
Ik konstateer alleen dat er als ik niet thuis ben niets gebeurt aangezien ik hem elke dag weer levend en wel aantref en dat als er wat gebeurt dat is terwijl ik thuis ben.

Ik vroeg hier ook niet om advies of ie wel of niet bescherming nodig had.
Ik vroeg naar jullie verwachting of ie meer risico liep in mijn aan- c.q. afwezigheid en hoe je dat vanuit jullie roedeltheorie dan zou kunnen verklaren.

Daar geeft niemand een antwoord op!
Maar het is natuurlijk wel makkelijker gewoon in het wilde weg wat absurde beschuldigingen te uiten dan met een goed onderbouwde uitleg te komen waarom de hond gevaar loopt als ik er niet ben

sjonge jonge...

of er nu MEER of MINDER risico is wanneer je weg bent doet er niet toe, dat er een risico is daar gaat het om... en uiteraard is er meer risico dat hij doodgebeten word als jij weg bent, puur omdat je hem dan niet kunt beschermen en helpen... je weet dat je teef er toe in staat is.. je zegt zelf al eerder dat ze hem nu ook echt op zoekt, wat boeit het dan of er meer risico zou zijn wanneer je er niet bent?? je zorgt gewoon dat de hond helemaal geen risico loopt, beter te voorzichtig als zo er mee om gaan...
tineke

Inge O schreef:
Marie-José schreef:Het lijkt mij dat jij roedelleider bent?
@idoo doet niet aan roedelleiders.
@idoo doet zoziezo aan weinig en laat een hoop op zijn beloop :mrgreen:
Joyce
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joyce »

Dus het feit dat je hond nog leeft als je thuis komt zegt je genoeg? Wie weet houdt hij zich de hele dag wel verborgen omdat hij weet dat hij zonder jouw bescherming gegarandeerd verliest en dat met z'n leven kan bekopen.

Misschien is hij wel al een paar keer aangevallen, maar heeft hij daar met de kracht die hij nog heeft weerstand aan kunnen bieden.

Misschien, misschien, misschien.... wil je zo graag geloven in je theorie dat het alleen gebeurt als je thuis bent dat je daar de veiligheid van je eigen hond voor over hebt?

Weet je, ik heb 5 oudere honden en ik werkte tot voor kort full-time. Elke middag ging ik een uur naar huis om met ze uit te laten en 's avonds een uur naar het bos. 's Winters werd dat altijd weer moeilijker omdat het nog donker is als je van huis gaat en het weer donker is als je thuis komt, dan moesten ze het dus doen met een lange wandeling aan de lijn door de wijk heen. Als ik niet thuis was sliepen ze, maar niet omdat ze slapen nou zo leuk vinden, maar omdat ze niks beters te doen hebben. Drie weken geleden heb ik ontslag gelopen en nu lopen ze meestal 2x per dag in het bos en geloof maar dat ze nu veel vrolijker en enthousiaster zijn en dat ze zich uitstekend vermaken nu ik overdag thuis ben. Ik kan met de beste wil niet voorstellen dat iemand doelbewust z'n honden elke dag 10 uur lang alleen thuis laat (terwijl hij er 5 minuten vandaan woont) en dan ook nog volhoudt dat dit geen probleem is voor z'n honden..
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

tineke schreef:
Inge O schreef:
Marie-José schreef:Het lijkt mij dat jij roedelleider bent?
@idoo doet niet aan roedelleiders.
@idoo doet zoziezo aan weinig en laat een hoop op zijn beloop :mrgreen:
Wilde nèt vragen waar hij wèl aan deed maar die vraag is bij deze al beantwoord! :mrgreen:
rubella
Actief

dementerend oudje verstoten

Ongelezen bericht door rubella »

Ik kan bijna niet geloven dat dit een serieus topic is!
Ik ga er bijna vanuit dat het allemaal geen realiteit is, maar een uiting van de behoefte aan aandacht.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand bij een reële dreiging dat een oude hond kan worden gedood een "boom wil opzetten" over zijn roedelleidersschap en ander processen binnen een roedel.
Dus ik kies voor een morbide behoefte aan aandacht....?
Maar Teun was toch ook al verscheurd door het betreffende teefje?
Of is dat misschien ook niet waar?

Ik weet het niet......
Wél weet ik dat je alles kunt verwachten van iemand die zonder enige twijfel of schuldgevoel zijn honden 10 uur laat en daarmee sinds 1971 bewijst dat honden dit kunnen.
Ja, dat een hond dat kan, is de verdienste van de hond. Dat is fijn voor de baas, maar heeft de hond ook een fijne baas?
Zeker weten van niet!

-------

Groetjes, Wina :devil:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

@idoo schreef:

Ik snap deze maar voortdurende beschuldiging echt niet hoor.
Waar haal je het vandaan dat ik twijfel of ik hem beschermen moet?
Ik twijfel helemaal niet!
Ik konstateer alleen dat er als ik niet thuis ben niets gebeurt aangezien ik hem elke dag weer levend en wel aantref en dat als er wat gebeurt dat is terwijl ik thuis ben.

Ik vroeg hier ook niet om advies of ie wel of niet bescherming nodig had.
Ik vroeg naar jullie verwachting of ie meer risico liep in mijn aan- c.q. afwezigheid en hoe je dat vanuit jullie roedeltheorie dan zou kunnen verklaren.

Daar geeft niemand een antwoord op!
Maar het is natuurlijk wel makkelijker gewoon in het wilde weg wat absurde beschuldigingen te uiten dan met een goed onderbouwde uitleg te komen waarom de hond gevaar loopt als ik er niet ben

Nou het lijkt me wat moeilijk te onderzoeken. Ik zou als ik thuis was mijn hond niet dood laten bijten en als ik er niet ben dan zou ik het toch niet weten :19: We kunnen wel meten hoe hoog de bloedspatten dan zitten en zo vergelijken. Ik kan je mijn voorspelling wel geven.......... Ik gok dat als je een gezonde verhouding hebt met je honden het risico groter is als je er niet bent. Maar in elk standaard hondenboekje (misschien als je dat dan in je pauze kan lezen, boeken genoeg voor handen, in plaats van je honden het leven te geven wat ze verdienen) staat dat andere dieren agressief kunnen reageren op dieren die op een vreemde manier reageren (door een epileptieaanval, bijkomen van narcose, of dementie) waarschijnlijk al in een van de eerste hoofdstukken.
En aangezien jij volhoudt dat je zo enorm betrokken bent bij je honden had je de dementie in een vroeg stadium opgemerkt en op dat moment, met die enorme kennis in je achterhoofd, voldoende maatregelen hebben genomen om agressief gedrag naar de oude hond toe te voorkomen.
En dan had je deze onnozele vraag niet eens gesteld.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Ik ben erfelijk belast met cynofilie.

Mijn ouders deden het al met honden voordat ze elkaar leerden kennen.

Zelf lag ik als baby vaker in de hondenmand als in de wieg en vanaf mijn zevende verjaardag was het uitlaten/verzorgen van de honden mijn taak. Sindsdien is er een halve eeuw verstreken waarin alleen het aantal en soort honden om me heen veranderde.

In mijn jeugd verloor ik mijn hart aan de Groenendaeler, maar ik kon er pas een aanschaffen op mijn 20ste. Die werd gelijk 16 jaar en heeft me zoveel vreugde bezorgd dat ik besloot nooit meer een Groenendaeler te zullen nemen, om zijn nagedachtenis niet te bezoedelen.

Op dit moment zit ik al weer een kwart eeuw in de Schapedoezerij. Omdat het werkhonden zijn doe ik er agility mee (sinds 1986)

Ik fok ze ook, maar alleen als ik zelf aan de volgende toe ben.
Ik gebruik daarbij alleen eigen honden, die dus maar eenmaal gebruikt worden, omdat ik eigenlijk vind dat je er per persoon niet meer dan één Schapendoes op moet nahouden. ik heb er helaas meer dan die ene (namelijk 3), en ik voel me dan ook altijd een beetje schuldig dat ik de ene tekort doe als ik met de andere bezig ben. Gelukkig is de derde al zo oud (wordt in maart as. 15) dat ie het juist op prijs stelt als ik me niet met hem maar met zijn zoon en de moeder daarvan bezig hou

Ik ben nu bezig mijn 2e generatie eigen fok klaar te stomen voor agilitywedstrijden, althans degene die ik zelf gehouden heb, en hoop volgend jaar wedstrijdklaar te zijn.

Ik heb ook al een halve eeuw mijn eigen visie op honden, hetgeen nogal eens weerstanden oproept bij andersdenkenden.

Eerst was ik bij een schapendoezenforum, maar daar ben ik walgend weggelopen vanwege de ongebreidelde lust tot voortplanten aldaar.

Verder heb ik ook aan een agilityforum van deFHN meegedaan, waar ik mijn eigen ideeën over agility nooit onder stoelen of banken gestoken heb, wat me niet in dank afgenomen werd, reden waarom ik ook daar afgehaakt heb.

Ooit heb ik als bestuurslid van een hondenclub een conflict gekregen met de agilitytrainers aldaar, dat me zo heeft aangegrepen dat ik de agility tien jaar links heb laten liggen. Achteraf blijken mijn tegenstanders van toen nog steeds wakker te liggen van de frustratie dat conflict verloren te hebben, want toen ik deel ging nemen aan een agilitymailinglist hebben zij een hetze tegen me in gang gezet die me na twee jaar dusdanig de keel ging uithangen dat ik ook daar afhaakte.

Ik hoop van harte dat ik hier meer mensen met dezelfde visie op honden tegenkom, of in elk geval mensen die kunnen velen dat anderen er anders over denken dan de meerderheid doet.
Uit wat ik tot nog toe op dit forum bekeken heb, lijkt me dat wel het geval

En jij stelt nog zúlke vragen? :eek:

Zelfs ík weet dat je je oude man moet beschermen en ik ben amateur.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik wil je wel even simpel vertellen wat kan veroorzaken dat er in bijzijn van de baas conflicten zijn en in afwezigheid van de baas niet..of andersom. Vrij basale kennis, maar vooruit!
Als baas kun je door in te grijpen tijdens gevechten van de hond, of nog simpeler, in te grijpen in de onderlinge rangen door de ranglagere hond bv wel op de bank te laten en de ranghogere niet en de ranglagere ook te steunen in conflicten, wrevel kweken tussen je honden.
Omdat bv de ranglaagste zich gesteund weet door de baas zal deze meer praatjes hebben dan dat de ranghoogste van hem tolereert. Deze durft alleen niet in te grijpen, omdat hij weet dat hij verliest omdat jij als baas de ranglagere steunt. Je hebt dan dus een afhankelijke rang gecreeert.

Als je dominant genoeg bent zullen de honden niet matten waar jij bij bent omdat er angst is voor straf van de ranghoogste hond. Dan wordt er dus gemat als de baas weg is.
Ben je echter niet dominant genoeg over je ranghoogste hond maar voelt de ranglaagste zich wel veilig genoeg om te veel praatjes te hebben kan het dus wel tot gevechten komen in jouw bijzijn.
Bij kinderen creeer je altijd een afhankelijke rang, omdat jij kunstmatig een rangorde in stand houdt door een kind te steunen. Daarom kan je een hond en een kind ook nooit alleen samen laten, omdat dat de rangen dus anders liggen.

Maar goed, dit is een leuk verhaaltje wat niet van toepassing is op een dement oud besje.
Ik hoop dat je het op kan brengen respect op te brengen voor het feit dat ik moeite doe je normaal antwoord te geven en niet met je debiele :smile: te komen, want dan ben ik echt klaar met je.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: dementerend oudje verstoten

Ongelezen bericht door kitty »

@idoo schreef:Mijn Tjalfi van 15 is lichamenlijk nog in topvorm, maar geestelijk wat af aan het takelen.

Nu begint mijn teefje tegen hem te grommen als ie te dicht bij komt, of bij het eten of bij een speeltje van haar.

Ze heeft hem dit jaar al drie keer echt gegrepen en verwondt en liet alleen los door mijn ingrijpen. Gelukkig is Tjalfi er snel weer overheen te helpen met iets lekkers, maar een paar jaar geleden heeft ditzelfde teefje zijn moeder van dertien toen die begon te dementeren naar de andere wereld geholpen.

Tjalfi probeert wel bij haar uit de buurt te blijven, maar ze loert echt op hem, gaat in de weg liggen, of in zijn mand, of gaat vlak naast hem liggen als ze iets om op te peuzelen krijgt.

Het meest baart me dat zorgen voor de tijd dat ik niet thuis ben (dagelijks van 8 tot 6). Ik zou ze elk in een afzonderlijke kamer willen leggen, maar volgens de gedragskeurmeester van de Schapendoezen is dat geen goed idee, maar die vind dat ik het de honden zelf maar moet laten regelen en me er vooral niet mee bemoeien moet als ze met elkaar vechten, omdat dat nu eenmaal de wijze is waarop de natuur werkt.

De oude hond laten inslapen om hem dit lot te besparen is gezien zijn conditie voor de dierenarts geen optie, de teef wegdoen is ook onmogelijk vanwege haar aparte karakter.

Tot nog toe escaleerde het alleen als ik thuis was, ik geloof doordat Tjalfi zich dood houdt als ik weg ben, althans als ik overdag onverwachts thuiskom ligt hij tegenwoordig altijd heel diep te slapen, maar wordt wel wakker als ik op de verwachte tijd arriveer.

Op het moment dat de teef hem grijpt begint mijn jonge reu direct mee te doen met het grijpen van het oudje.

Geen idee hoe dit aflopen moet, maar ik ben niet van plan de natuurlijke gang van zaken te respecteren en erbij te gaan staan kijken hoe het oudje verscheurd wordt :N:
Je beschrijft hier een situatie en gezien het feit dat je dit met mensen wil delen en er een topic van maakt geeft toch aan dat je er over wilt praten lijkt me. Je vraag hier nergens om een theorie maar geeft alleen aan hoe de situatie is, vind je het raar dat mensen hier dan boos op reageren? Je vraagt hier toch om negatieve reacties?

Verder verwijt je nu mensen dat er niet gewoon met een antwoord gereageerd wordt maar zelf beantwoord je ook geen vragen.
Er is hier al meerdere malen gevraagd of je werkelijk euthanasie hebt overwogen voor de oudste hond. Daar ben ik namelijk wel heel benieuwd naar.

Verder vertel je hier over een teef met een nogal 'apart' karakter, een teef met een karakter wat duidelijk afwijkt van wat een schapendoes zou moeten zijn. Maar als ik me niet vergis zeg je ook dat je met deze teef een nest hebt gefokt.......

Je bent hier ooit al begonnen met vertellen dat je op het schapendoesforum problemen had, dat je met agilitymensen problemen had en dat je met de schapendoesvereniging problemen had...... Nu begin je hier ook problemen met mensen te krijgen....... Zou het niet kunnen dat je de problemen uitlokt? Of is het werkelijk zo dat de hele wereld het mis heeft :denken:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

@idoo schreef:Precies dat verwarde en onhandige lokt de reactie van de teef uit, lijkt mij.
Bovendien kan zo'n oude hond ook ineens een beroerte ofzo krijgen waardoor ie heel vreemd gaat doen. Ook als er helemaal geen problemen tussen de honden zijn geweest kan zoiets ineens agressie van de toeschouwende honden uitlokken. Ik heb van andere schapendoesbezitters vernomen dat ze dat ook overkomen was, dat hun hele oude (niet-schapendoes)hondje gegrepen werd door hun jongere Schapendoes op het moment dat ie zich door een beroerte vreemd ging gedragen. (Heeft op zich niks met schapendoezen te maken, behalve dan dat ik die het meest spreek).

Het is dus een probleem waar iedereen die een hele oude en jongere honden samen alleen laat mee te maken kan krijgen, maar realiseert men zich dit ook?
. [/color]
Heb nog niet alles gelezen, maar hier werd ik toch ff goed kwaad!!!
Iedereen hier realiseerd zich dat dat heel goed fout kan gaan , alleen jij niet, anders kwam je niet met zo n domme vraag! :evil: :evil: :evil:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

@idoo schreef: Mogelijk dat ik het zo geschreven hebt dat het lijkt alsof ik tussen 18.00 en 08.00 continu met ze bezig ben, maar je begrijpt best wel dat ik ook nog slaap in die periode. Ik ben tot 's avond laat met ze bezig en ik sta 's ochtends zo vroeg op dat ze anderhalf uur uitgelaten kunnen worden.
In deze tijd van het jaar zien ze dus enkel wat daglicht buiten in het weekend. Ik zie niet wat voor natuurlijks daaraan is. Je idee mag kloppen op een hete zomerdag, maar daarvan hebben we er in Nederland niet zoveel.

Ik hoor altijd het ergument: maar ik moet toch werken voor mijn geld als iemand honden hele dagen alleen laat. Alsof het verplicht is een hond in huis te nemen als je 10 uur per dag van huis bent :roll:

Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Femia schreef: En jij stelt nog zúlke vragen? :eek:

Zelfs ík weet dat je je oude man moet beschermen en ik ben amateur.
Ik moet wel lachen om het gequote stukje. Overal met ruzie en conflicten weggegaan :smile: :smile: Hoe zou dat nou komen.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”