Er wordt in het bovengenoemde gepraat over het wel of niet steunen van een hond in een situatie waarin hij steun vraagt en het zelf niet kan oplossen.
Vaak lees ik ook dat een hond die dominant naar andere honden kan zijn zich vaak gesterkt voelt als hun baas ( de roedelleider ) erbij staat. Soms kan een oplossing zijn door weg te lopen waardoor de hond zich minder sterk voelt en de situatie helemaal alleen zonder leider niet aan durft.
Er zijn ook honden die helemaal niet of een heel stuk minder van zich afbijten en het maar allemaal over zich heen laten gaan en daardoor een bepaalde angst kunnen ontwikkelen of in die situatie angstig zijn. En waarvan ik misschien zou denken, geef je grenzen aan en snauw een keer van je af als het je teveel wordt! En dan heb ik het over alleen een snauw geven, en niet dat het een robbertje vechten moet worden, grenzen aangeven dus.
Als je de hond in zo'n situatie waarin hij steun vraagt of waarin hij lijkt te verzanden in de situatie en jij helpt op dat moment de hond door de andere hond weg te jagen of daar een brul tegen te gaan geven of aangeeft bij de hond EN NOU IS HET GENOEG! Zal zo'n hond eerder zijn grenzen aan durven geven bij een andere hond als de baas erbij is, omdat hij er vanuit kan gaan dat de baas voor hem of haar klaar staat in echt benarde situaties? Of laat hij over zich heen lopen met de "gedachte" de baas lost het toch wel voor me op dus ik laat lekker tegen me aan blaffen en kruip nog verder weg?
Of is dit allemaal te ver gezocht