Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

te groot probleem...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sacajawea
Vaste gebruiker

te groot probleem...

Ongelezen bericht door sacajawea »

sinds 13 okt heb ik runo er nu bij, en op de 1 of andere manier gaat het gewoon niet met randy samen meer. in het begin ging het wel goed, maar sinds een paar weken niet dus, ik ben er achter gekomen dat runo een stille dominatie over zich heeft, bv hij ligt altijd in de deur opening waar iedereen door moet om naar de keuken te gaan om te drinken enz.

ook gedraagt hij zich als een pup, ook al is die volwassen, { in grootte } bv hij begint al te jammeren voor dat er wat aan de hand is, hij heeft ook rot geintjes gauw in iemands kont of poot bijten als die weg loopt
{ honden dan he } of als ze even niet opletten, elke keer ringo omver gooien, vind die ook heeeeel leuk, ook al corrigeer ik hem helpt niets 2 sec later doet die het weer, wat dus niet echt bevordelijk is voor ringo, in het begin wilde randy ringo helpen, maar ik ben permanent tegen roedel gedrag, dus dat heb ik direct de kop in gedrukt, nu bemoeit randy zich er niet mee, en loopt gewoon door.

wat ik ook merk aan randy dat hij { voor zijn doen } wel geduld heeft, maar op een gegeven moment knapt er iets en dan hebben we weer de zoveeelste knok party, waarbij randy dus altijd de verwondingen oploopt,
ook al zou je zeggen dat randy weet hoe pakwerk is, hij toch nooit doorbijt :19: en dan kermt en jankt runo of dat die dood gebeten word maar onder tussen bijt hij harder van zich af dan randy, vreemd genoeg gebeurt het alleen buiten, op een losloop gebied, dus nooit in huis of in de tuin. hoe ik runo ook aanpak niets schijnt tot hem door te dringen, dus bv ik bepaal wanneer en hoe ik corrigeer, dat laat ik niet aan randy over.

runo is vergeleken met mijn DH`s erg nerveus, en druk, loopt tig keer als die uit geweest is door het huis, ik stuur hem naar zijn mand, 2 sec later ligt die weer in de bijkeuken, nu mogen mijn honden best overal liggen waar ze zelf willen, maar hij dribbelt wat af, ook dat eeuwige geblaf buiten, word randy vaak te veel, wat ik van randy weet is dat als een hond { welke dan ook niet gauw genoeg luistert naar een baas } randy gaat corrigeren, dus die jaagt de hond weg } zo dus ook bij runo ook al heb ik runo al tig keer gewaarschuwd { corrigeerd } dan doet randy het wel even, ik heb dat nu in de gaten dus kan ik hem voor zijn, want het zijn geen leuke gevechten die je dan ziet. maar vaak zie ik het niet aankomen, dan zijn ze bv gewoon rustig aan het "grazen" en in eens gebeurt het dan, :devil: :cry:

ik kan alleen maar hun gedrag zien en daarop reageren, maar ik ga me echt afvragen, wat er mis is met runo, waarom die altijd { vanaf het begin } zijn lip optrekt als die aan het spelen is, waarom die zich nog steeds gedraagt als een pup, waarom die konstant zenuwachtig loopt te wezen, ook buiten op het veld rent die zich suf, en maar blaffen, ik weet dat mijn honden { vooral randy zich daar steeds meer aan ergt } maar ik krijgt het er met geen mogelijkheid uit { die optrekken de lip doet runo ook naar andere honden, die hem dan natuurlijk verkeerd lezen } en zij reageren daar dan weer op en zo word runo nu een angst blaffer zeg maar.

aan de ene kant wil ik hem best graag houden, maar zoals het nu gaat, heb ik al met WHH overlegt om een andere baas te zoeken voor hem, maar ik vind het vreselijk dat die dan naar de 5 plaats gaat in zo`n korte tijd, dat bevorderd zijn zelfvertrouwen en gedrag ook niet, ik ben niet iemand die het gauw opgeeft, randy heb ik 1 1/2 jaar over gedaan om hem eerst weer hond te krijgen en toen verder met hem gegaan, zijn hele nest is met 7 mnd allemaal afgemaakt { knopje verkeerd omgezet } en nu is het een pracht van een werk hond geworden, dus heb veel resultaat geboekt met hem.
maar runo zit niets in, geen balletjes of "stokken" helemaal niets wat die leuk vind dan alleen maar plagen, en ook vind ik dit geen puber gedrag, want dan zou die met trainen ook vervelend zijn geweest maar dat doet die nu weer heel goed,

dus wie kan me helpen met hem, of weet hier meer van of amdere :idea:.
ik kom er zelf niet meer uit, of misschien nog een optie die toen bij randy ook de doorslag gegeven heeft, is er iemand hier die met dieren
{ honden ] kan praten, zodat ik precies weet wat er door runo heen gaat, dan kan ik de training daar op afstemmen en beter zijn gedrag begrijpen.

zoals ik al schreef eigenlijk wil ik hem niet kwijt, het breekt mijn hart, maar als er niet gauw een oplossing komt, tja dan moet ik hem al :jank: :jank: naar een ander baasje laten gaan :19: misschien dat die het daar dan beter doet.

dus wie kan en wil me helpen, om hier weer een gezonde hond van te maken.

een wanhopige en :cry: honden/ dieren liefhebber
Afbeelding

mensen blaffen, honden communiceren

groetjes van RANDY-RUNO-RINGO
Sacajawea
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik denk dat het moeilijk wordt om via internet iemand te vinden die je wil helpen...
Op een scherm is iets heel anders..
Of bedoel je dat je graag eens iemand thuis zou willen hebben om te praten? Want dat lijkt mij een stuk beter,

Ik zou als ik jou was eens een goede gedragstherapeut opzoeken (misschien 1 op herder gebied?)
Vraag eens na bij de rasvereniging of zij misschien goede hondenscholen en therapeuten kennen.

Ik ben geen gedragsdeskundige maar zie wel een kern van waarheid in Inge's bericht...
Ik hoop voor je dat je met behulp van een gedragstherapeut of iemand anders er nog uitkomt voor Runo...
Succes hoor! :ok:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik ben het helemaal met Inge eens, je hebt door zelf in te grijpen, de boel onduidelijk gemaakt. De honden onderling lijken het prima te kunnen regelen, maar inderdaad weet ik ook niet of je nu nog opnieuw kunt beginnen...
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Hier ook een roedel van 3 lopen (sem, bo en paco) nadat paco erbij was gekomen ook heel veel onrust. Paco lag aan de ene kant van de tuin en sem en bo aan de andere. Dit hebben we rustig laten doen. 3 weken lang en wel elke avond naar binnen gesleept omdat hij ook heel bang was van mensen en ons moest leren kennen. 's ochtends weer naar buiten enz.

In die tijd ook regelmatig vechtpartijen gehad. Inmiddels al een jaar lang vechtpartijen achter de rug. Nooit hebben wij ons ermee bemoeit. Wel vaak de moed opgegeven en op het punt gestaan een te herplaatsen. Dit ging alleen niet omdat ze alle 3 veel problemen hebben (paco de grootste) en sem en bo niet uit elkaar kunnen.

Nu na 1,5 jaar en 2x dierenarts wegens grote bijtwonden en infecties zijn het de grootste maten. Ze gaan door dik en dun nu, maar tussendoor af en toe nog een probleem (maar dat hebben mensen ook binnen een roedel). Dit laten we hun zelf oplossen en dat gaat goed. Er zijn zeker nog wel eens dagen dat of bo, of sem, of paco alleen ligt, maar dat lost zichzelf op.

Nu zijn we blij dat we hebben doorgezet en ons niet teveel ermee bemoeit hebben. We kwamen er wel achter dat er geen problemen waren als er niemand thuis is. Dan ging het heel erg goed (ook in de eerste weken) zodra er iemand thuis was dan kwamen alle verkeerde dingen.

Mijn mening is dus ook dat je je teveel in de roedel mengt en ze nu zelf nog niet weten wat de rangorde is. Dit is bij ons duidelijk geworden na een gevecht toen we wel thuis waren, maar niets hoorden (terrein is groot). Toen we buiten kwamen 2 bebloedde honden (binnen 5 minuten) en een paar gaten in Paco en Sem. Hierna direct de grootste maten en nog steeds geen problemen.

Ik zou er inmiddels als het al zover is ook een gedragstherapeut bij halen.
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Ik kan een hele goede gedragstherapeut maar die woont in Noordwijkerhout.
Afbeelding
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

hoi sacajawea,
hoe oud is runo? doe je er training mee? (speuren of zo)
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

kanche schreef:Ik kan een hele goede gedragstherapeut maar die woont in Noordwijkerhout.
Wie is dat dan?
sacajawea
Vaste gebruiker

ff heel kort, geef later wel antwooord op inge. zal er is goed over :denken: hoe ik dan antwoord geef. :19:

diana runo is nu 1 jaar en +_ 10 mnd { dus nog jong zat om hem op het goede spoor te zetten } rino is geen werkhond, ook al komt hij wel van die site af { maar daar zitten ook andere honden dus }
ik speur dus niet met runo, hij vind ECHT niets leuk, geen balletje geen flossie geen stronk of stok, helemaal NIETS dus, dat bemoeilijkt ook de training { ook geen lekkers als beloning, waar ik zelf geen echte voorstander van ben maar tja je probeert alles uit }

nog heel even kort op inge, nu dat ik toch bezig ben, ik heb al veel honden op gevangen, en weer herplaatst { met de goede bassis } en heb nog steeds kontakt met die mensen, ook heb ik ongeveer dik 20 jaar ervaring in trainen met zowel gewone honden als met probleem honden
{ runo is dus een probleem hond } maar dat kon jij niet weten, voor mij was die in eerste plaats als opvang, ff de bassis er in stampen, en dat is ongeveer 5 uur werken met hem p/d, { of een andere hond } dan als die er "rijp" voor is doorplaatsen, maar runo was en is een hele zachte hond, met 1 of 2 of 3 problemen en die moet je er eerst zien uit te halen, voor je dan verder kan gaan { en daar dan op in haken } als je begrijp wat ik bedoel. zo bouw je hem / haar weer op.

nog heel even op dat roedel gedrag, wat ik daar mee bedoel is dat mijn honden, niet met zijn alle op 1 hond af gaan, hou ze vast en dan eerst ringo dan randy aangelijnt en als dat goed gaat dan mag die los, zo niet dan blijf die vast; enz, ik bepaal dus wie de hoogste in rang is, vooral omdat ik weet welke hond die plaats wel aan kan en wie niet{ of nog niet }
of dat ze voor elkaar opkomen, bv toen ringo aangevallen werd door een bouvier, dan hou ik randy vast, ook al wil die graag zijn maatje helpen,

ringo wil en gaat ook zeker het gevecht NIET aan, dus loopt weg { heb het al ergens op de site gezet } ik wil het gewoon niet hebben, dat randy zich er mee bemoeit; als randy in gevecht is, is ringo ook ver weg, die zal zich er ook echt niet mee bemoeien, { vanaf het begin is ringo zo geweest } en ik ben er blij om, lekker rustige hond die niet uit zijn evenwicht te krijgen is.

ik heb nergens geen druk op gelegt, omdat ik de eerste 2 "geweldige" gevechten heb laten gaan, zo van oke zoek het maar lekker zelf uit, weet je gelijk wat er wel en niet getolereerd word door mijn honden { en dat is dus vooral randy die dat dus doet } ringo weet gewoon dat die bovenaan staat { punt uit geen discussie !! }

het is altijd zo { maar ik weet niet of iedereen het daar mee eens is, zal wel niet } dat als je er een hond bij neemt of het nu de 2de of 3de of weet ik veel de hoeveelste, ze allemaal een plaatsje opschuiven, zo als bij mij nu randy was de laagste en nu is die nr 2 geworden, hij { en daar had ik al een vermoeden van } is daar nog niet aan toe, hij heeft al vaker op een voorzichtige manier geprobeert ringo af te stoten, van nr 1 maar dat is hem dus ook niet gelukt, plus wat ik ook bij randy ziet hij is daar nog niet klaar voor.

dus nogmaals { hopelijk } voor de duidelijkheid runo was als opvang bedoelt, maar omdat zijn "opvoeding" langer duurt dan { lees het goed } "geplant" wil ik hem best houden.

maar denk dat ik de volgende keer maar zo iets niet meer vraag, ik krijg hier de zelfde reaktie, als op de clubs :boos: A zoek het lekker zelf uit:
en B trainen gaat toch goed ??? { wat zeur je dan } ja maar het is een HUISdier dus OOK voor de gezelligheid en zonder stress met je honden wandelen en er van genieten, maar dat is blijkbaar voor veel mensen niet te begrijpen, ook al loop je op hoog niveau ipo met je hond { en }

zo en nu ben ik dus erg :boos:
dus zal morgen wel kijken wat ik in mijn misnoegen geschreven heb.

wilde eigenlijk helemaal niet :boos: worden. om nu alles te wissen, ECHT niet !!!!

zie morgenavond { nacht } jullie reaktie wel ben weer heel erg benieuwd :blah: ga nu :slaap:
Afbeelding

Sacajawea
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

sacajawea schreef:nog heel even op dat roedel gedrag, wat ik daar mee bedoel is dat mijn honden, niet met zijn alle op 1 hond af gaan, hou ze vast en dan eerst ringo dan randy aangelijnt en als dat goed gaat dan mag die los, zo niet dan blijf die vast; enz, ik bepaal dus wie de hoogste in rang is, vooral omdat ik weet welke hond die plaats wel aan kan en wie niet{ of nog niet }
of dat ze voor elkaar opkomen, bv toen ringo aangevallen werd door een bouvier, dan hou ik randy vast, ook al wil die graag zijn maatje helpen,

ringo wil en gaat ook zeker het gevecht NIET aan, dus loopt weg { heb het al ergens op de site gezet } ik wil het gewoon niet hebben, dat randy zich er mee bemoeit; als randy in gevecht is, is ringo ook ver weg, die zal zich er ook echt niet mee bemoeien, { vanaf het begin is ringo zo geweest } en ik ben er blij om, lekker rustige hond die niet uit zijn evenwicht te krijgen is.

het is altijd zo { maar ik weet niet of iedereen het daar mee eens is, zal wel niet } dat als je er een hond bij neemt of het nu de 2de of 3de of weet ik veel de hoeveelste, ze allemaal een plaatsje opschuiven, zo als bij mij nu randy was de laagste en nu is die nr 2 geworden, hij { en daar had ik al een vermoeden van } is daar nog niet aan toe, hij heeft al vaker op een voorzichtige manier geprobeert ringo af te stoten, van nr 1 maar dat is hem dus ook niet gelukt, plus wat ik ook bij randy ziet hij is daar nog niet klaar voor.
En ik denk dat je hiermee in de fout gaat. Als er hier een opvanger binnekomt, bepalen ze zelf hun plek. ik heb nu 2 opvangers en 4 eigen. 1 Opvanger is nr3 van de groep en de andere is de laagste in rang. Dit is allemaal van zelf gegaan, zonder gevecht, alleen met signalen. Als ik nu de rangorde anders aan ga geven, krijg ik problemen in de groep. Dan lok je dus geknok uit....
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Sorry maar je reactie vind ik wat overtrokken bij mijn weten geeft Inge je een keurig advies en antwoord en waar slaan die [ iedere keer op] moeten we dat niet serieus nemen omdat het tusssen haakjes staat.
Misschien is het inderdaad niet zo'n goed idee om Runo perse bij je roedel te willen houden als het niet lekker loopt.
Ik begrijp dat je met de beste intenties aan Runo bent begonnen maar het kan zijn dat het gewoon geen goede combi is met jou andere honden.
Mijn reuen mogen inderdaad niet met z'n alleen op een andere hond afstormen maar wel bepalen wie er in hun roedel aan de top staat en daar bemoei ik me niet mee zolang wij daar maar boven staan :mrgreen:
Wij bepalen niet wie er bij hun het hoogste in rang staat alleen dat wij er boven staan en verder zoeken ze het maar uit ,dat gaat overigens probleemloos zonder vechten.
Ik denk ook dat met teveel bemoeien je de honden hun natuurlijke verhoudingen ontwricht en er wrijvingen ontstaan.
Als je serieus iemand zoekt om met Runo te praten moet je me even een pb sturen dan weet ik iemand die dat doet en er geen geldklopperij van heeft gemaakt :wink:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Jammer dat je boos wordt over wat er geschreven wordt.
Op basis van wat je in je eerste bericht schrijft, geeft Inge toch echt een heel goed antwoord. In je (boze) berichtje erna voeg je nieuwe informatie toe.
Het is dus altijd moeilijk om vanuit informatie die men zo geeft, een goede inschatting te maken. Alhoewel ik ook uit je tweede berichtje heel veel bemoeienis van jouzelf bij de honden op maak. Door bijvoorbeeld te bepalen wie op welk moment wel ruzie met wie mag maken.
Laat onverlet dat ook als je het de honden het wel samen had laten uitzoeken, dat het fout kan gaan. Wellicht gewoon een verkeerde combi van honden. Ik zou er ook een gedragsdeskundige naar laten kijken als ik jou was.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

nance schreef:
sacajawea schreef:nog heel even op dat roedel gedrag, wat ik daar mee bedoel is dat mijn honden, niet met zijn alle op 1 hond af gaan, hou ze vast en dan eerst ringo dan randy aangelijnt en als dat goed gaat dan mag die los, zo niet dan blijf die vast; enz, ik bepaal dus wie de hoogste in rang is, vooral omdat ik weet welke hond die plaats wel aan kan en wie niet{ of nog niet }

En ik denk dat je hiermee in de fout gaat. Als er hier een opvanger binnekomt, bepalen ze zelf hun plek. ik heb nu 2 opvangers en 4 eigen. 1 Opvanger is nr3 van de groep en de andere is de laagste in rang. Dit is allemaal van zelf gegaan, zonder gevecht, alleen met signalen. Als ik nu de rangorde anders aan ga geven, krijg ik problemen in de groep. Dan lok je dus geknok uit....

Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Voorkomen dat je honden op andere honden afstieren moet jij als baas doen en niet je honden onderling. Een rangorde moet voor gedrag van je honden niet uitmaken als jijzelf gewoon normaal grip hebt op je honden. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Wat voor een ras in Runo nu? Het komt op mij ook over alsof je je teveel bemoeit hebt met wie waar moet staan, niet jij bepaald dat, maar de honden zelf. Anders krijg je een afhankelijke status en een boel gestresste hondjes. Zodra jij je kont keert maken ze namelijk zelf wel uit wie waar staat.

Mijn honden zoeken het onderling ook maar lekker zelf uit (zolang het normaal hondengedrag is uiteraard), maar dat betekent niet dat ze met z'n 5en een andere hond mogen belagen, maar daar ben ik zelf bij. Sowieso wordt er niet met vreemde honden gevochten dus ik hoef ook niet 1 hond vast te houden zodat de ander kan vechten.

Je zegt ook dat Runo helemaal niks leuk vindt, maar misschien moet je eerst aan de basis van je relatie gaan werken. Er zijn honden die wat zelfstandiger zijn en zich niet meteen interesseren voor een balletje of een snoepje, maar elke hond heeft behoeftes en als je erachter komt wat die zijn dan heb je meteen je beloning.

Waarom is Runo een probleemhond? Welke problemen heeft hij? En ik begrijp ook niet zo goed wat je bedoelt met dat je eerst de problemen er uit moet halen om dan weer verder te gaan? Elke hond die hier in huis komt (ongeacht zijn problemen) leert heel snel wat de regels zijn en dat hij zich daaraan moet houden. Pas als dat geregeld is en ik een relatie met de hond heb opgebouwd kan ik aan zijn 'problemen' gaan werken.

Het is mij met mijn herplaatsers ook nooit opgevallen dat de hele bende een plaatsje opschuift, dit ligt gewoon aan de honden die je al in huis hebt en de honden die daarbij komen. Zou het nu niet gewoon zijn dat Runo een hele zelfstandige en zelfverzekerde hond is en dat jij hem laag probeert te houden omdat jij vindt dat Ringo bovenaan moet staan?
sacajawea
Vaste gebruiker

terug van ff weg,

bedankt @idoo, dat is het inderdaad,

misschien ben ik heel erg onduidelijk geweest, dat krijg je als je met emoties schrijft.

ff heel kort, waar iedereen zich op blind gestaard heeft en ik met mijn domme kop op in gegaan ben,

HET IS GEEN RANGORDE PROBLEEM !!!!!!!!!!!

die was meteen duidelijk toen ze elkaar voor het eerst zagen. dus geen discussie.{ op vreemd terrein }

er komt iemand met mijn dogs "praten" in de hoop dat dat wat opleverd,
vandaar ga ik dan verder, ik hoop dat hij wat meer wil vertellen, over zijn nerveuze gedrag, pup gedrag, en nog een aantal dingen.

ik wil zeker dat zijn onzekerheid er uit gaat, dus ga maar weer in het nieuwe jaar naar mijn oude club ook al is die overvol, maar daar mogen de honden tenminste voor en na de training los lopen. hij krijgt de :N: van zijn leven, maar het moet maar, aan een angst haas heb ik ook niets, en voor hem ook niet, leert die misschien gelijk zijn pupgedrag af.

mocht er na het gesperk met hem en randy toch niets uitkomen, en/of ik kan er toch niets mee, of hij laat merken dat hij het hier toch niet naar zijn zin heeft dan heb ik tenminste alles gedaan wat er in mijn vermogen lag.

maar ik wil het wel proberen met hem op die club, zie de bui al hangen
{ heb eigenlijk nu al medelijden met hem } maar hij moet door de zure appel heen, zal ff kontact opnemen met de trainer, dat ik hem eerst in de eerste groep wil hebben ook al kent hij dat al wel, zover ben ik al met hem, maar met al die andere honden, zal het toch voor hem anders zijn zonder dat hij de "steun" van de mijne heeft. { arme zielige angst haas }

nou dat was wat ik nog ff kwijt wilde, voor belangstellende, wil ik jullie wel op de hoogte houden.

bedankt iedereen die gereageerd heeft ook al was het niet precies de antwoorden, die ik graag zou willen horen, maar het is heeeeeeeeeeel erg moeilijk om het te verwoorden op het net, je moet het zien en niet ff in eeen uurtje. maar over de hele dag. dus gelukkig krijg ik nu hulp, ben reuze benieuwd of het wil lukken, en wat runo te zeggen heeft.
Afbeelding

Sacajawea
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

sacajawea schreef:
maar daar mogen de honden tenminste voor en na de training los lopen. hij krijgt de :N: van zijn leven, maar het moet maar, aan een angst haas heb ik ook niets, en voor hem ook niet, leert die misschien gelijk zijn pupgedrag af.

{ heb eigenlijk nu al medelijden met hem } maar hij moet door de zure appel heen, zal ff kontact opnemen met de trainer, dat ik hem eerst in de eerste groep wil hebben ook al kent hij dat al wel, zover ben ik al met hem, maar met al die andere honden, zal het toch voor hem anders zijn zonder dat hij de "steun" van de mijne heeft. { arme zielige angst haas }
Dus jij denkt door een hond bang te maken en te laten schrikken, zijn onzekerheid eruit te krijgen?? :denken:
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

sacajawea schreef:terug van ff weg,

bedankt @idoo, dat is het inderdaad,

misschien ben ik heel erg onduidelijk geweest, dat krijg je als je met emoties schrijft.

ff heel kort, waar iedereen zich op blind gestaard heeft en ik met mijn domme kop op in gegaan ben,

HET IS GEEN RANGORDE PROBLEEM !!!!!!!!!!!

die was meteen duidelijk toen ze elkaar voor het eerst zagen. dus geen discussie.{ op vreemd terrein }

er komt iemand met mijn dogs "praten" in de hoop dat dat wat opleverd,
vandaar ga ik dan verder, ik hoop dat hij wat meer wil vertellen, over zijn nerveuze gedrag, pup gedrag, en nog een aantal dingen.

ik wil zeker dat zijn onzekerheid er uit gaat, dus ga maar weer in het nieuwe jaar naar mijn oude club ook al is die overvol, maar daar mogen de honden tenminste voor en na de training los lopen. hij krijgt de :N: van zijn leven, maar het moet maar, aan een angst haas heb ik ook niets, en voor hem ook niet, leert die misschien gelijk zijn pupgedrag af.

mocht er na het gesperk met hem en randy toch niets uitkomen, en/of ik kan er toch niets mee, of hij laat merken dat hij het hier toch niet naar zijn zin heeft dan heb ik tenminste alles gedaan wat er in mijn vermogen lag.

nou dat was wat ik nog ff kwijt wilde, voor belangstellende, wil ik jullie wel op de hoogte houden.

bedankt iedereen die gereageerd heeft ook al was het niet precies de antwoorden, die ik graag zou willen horen, maar het is heeeeeeeeeeel erg moeilijk om het te verwoorden op het net, je moet het zien en niet ff in eeen uurtje. maar over de hele dag. dus gelukkig krijg ik nu hulp, ben reuze benieuwd of het wil lukken, en wat runo te zeggen heeft.

Hij zal niet snappen dat ie door een zure appel moet bijten, kan ook helemaal misgaan en dat ie hele gaat flippen, kan ook goed gaan maar als ik dat zo lees is de kans erop klein.
Maar goed, op een forum kun je ook moeilijk inschatten wat de hond nu echt doet dus zullen ze er op die club veel meer iinzicht in hebben en weten wat te doen hem, succes :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

stefanie schreef:
sacajawea schreef:
maar daar mogen de honden tenminste voor en na de training los lopen. hij krijgt de :N: van zijn leven, maar het moet maar, aan een angst haas heb ik ook niets, en voor hem ook niet, leert die misschien gelijk zijn pupgedrag af.

Dus jij denkt door een hond bang te maken en te laten schrikken, zijn onzekerheid eruit te krijgen?? :denken:
Daar schrok ik ook een beetje van ja....

Maar goed, ik heb totaal geen verstand van Herders en training e.d, en ik hoop dat ze weet wat ze doet.

Ik heb wel "verstand" van een angstige Maltezer en ik weet dat die met deze aanpak iig volkomen geflipt was.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Joyce
Zeer actief

Moos schreef:
stefanie schreef:
sacajawea schreef:

Maar goed, ik heb totaal geen verstand van Herders en training e.d, en ik hoop dat ze weet wat ze doet.

Ik heb wel "verstand" van een angstige Maltezer en ik weet dat die met deze aanpak iig volkomen geflipt was.
Laat ik nu wel Herders hebben en ik kan je verzekeren dat deze methode averechts kan werken en dan zit je met een getraumatiseerde, onzekere en misschien wel agressieve hond.

In het engels heet deze methode 'flooding' en die wordt soms door psychiaters toegepast om mensen hun angsten te laten verwerken, met hierbij het verschil dat mensen weten wat er met ze gebeurt en dit is zeker geen methode die door iedereen aangeraden wordt, niet bij mensen en helemaal niet bij honden.
Moos
Zeer actief

Chatterbox schreef:
Moos schreef:
stefanie schreef:
sacajawea schreef:

Laat ik nu wel Herders hebben en ik kan je verzekeren dat deze methode averechts kan werken en dan zit je met een getraumatiseerde, onzekere en misschien wel agressieve hond.

In het engels heet deze methode 'flooding' en die wordt soms door psychiaters toegepast om mensen hun angsten te laten verwerken, met hierbij het verschil dat mensen weten wat er met ze gebeurt en dit is zeker geen methode die door iedereen aangeraden wordt, niet bij mensen en helemaal niet bij honden.
Ik dacht inderdaad ook dat het 'flooding' was, maar wist het niet zeker :wink:
Mij lijkt het ook alles behalve slim; ik heb er hier eentje die dan denk ik maanden nodig gehad zou hebben om daarvan te herstellen, als dat al helemaal zou gebeuren.

Zijn er gevallen waarin jij zegt dat flooding wel werkt, of vind je het in het algeheel geen goede methode?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Flooding werkt niet bij honden in dit soort situatie's. Daar waar een mens gewoon flipt, kan een hond doorflippen in bv agressie.
Flooding is leuk als je je hond aan de lijn een bruggetje over wil sleuren. In dit geval is het mijns inziens een verdrietige zaak dat er op deze wijze met deze hond gerommelt wordt.
Als de hond zich agressief uit zal men hem namelijk waarschijnlijk te kennen geven dat dat niet gewenst is op niet al te vriendelijke wijze en aangezien je agressie vanuit angst niet hoort te bestraffen zal dit de hond geen goed doen.
Ik word er wat verdrietig van, arme hond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Joyce
Zeer actief

Moos schreef: Zijn er gevallen waarin jij zegt dat flooding wel werkt, of vind je het in het algeheel geen goede methode?
Ik heb eigenlijk geen idee... misschien bij een voor de rest zelfverzekerde hond waarbij de angst niet te groot is, maar ook dan zijn er andere manieren. (Desensitiseren). Ik denk dat als je al een hele angstige hond hebt en je gooit hem zeg maar voor de honden (hihi) dan gaat z'n stress niveau zo omhoog dat hij helemaal niks leert of je leert hem hulpeloosheid. Ergens heb ik eens iets gelezen over een onderzoek met ratten. Deze ratten werden in een kooi gezet waar voortdurend stroom op kwam te staan, in het begin renden ze de hele kooi rond om te kijken of ze ergens veilig zouden zijn. Uiteindelijk gaven ze het op en zelfs toen er een deur van het hok open gezet werd bleven ze zitten terwijl het hok onder stroom stond en ze makkelijk konden ontsnappen. In het Engels heet dit learned helplessness.

Daarnaast zou het ook wel eens een negatief effect op de andere honden kunnen hebben, wil je al 'flooding' toe gaan passen dan moet je zeker weten dat de andere honden sociaal en zelfverzekerd zijn en niet het angstige gedrag van de andere hond over gaan nemen of hier verkeerd op gaan reageren. Ik denk dat als ik dit met Molli had gedaan ze zich er uiteindelijk wel bij neergelegd zou hebben, maar dat ik een zeer apatisch hondje overgehouden zou hebben.
Moos
Zeer actief

Chatterbox schreef:
Moos schreef: Zijn er gevallen waarin jij zegt dat flooding wel werkt, of vind je het in het algeheel geen goede methode?
Ik heb eigenlijk geen idee... misschien bij een voor de rest zelfverzekerde hond waarbij de angst niet te groot is, maar ook dan zijn er andere manieren. (Desensitiseren). Ik denk dat als je al een hele angstige hond hebt en je gooit hem zeg maar voor de honden (hihi) dan gaat z'n stress niveau zo omhoog dat hij helemaal niks leert of je leert hem hulpeloosheid. Ergens heb ik eens iets gelezen over een onderzoek met ratten. Deze ratten werden in een kooi gezet waar voortdurend stroom op kwam te staan, in het begin renden ze de hele kooi rond om te kijken of ze ergens veilig zouden zijn. Uiteindelijk gaven ze het op en zelfs toen er een deur van het hok open gezet werd bleven ze zitten terwijl het hok onder stroom stond en ze makkelijk konden ontsnappen. In het Engels heet dit learned helplessness.

Daarnaast zou het ook wel eens een negatief effect op de andere honden kunnen hebben, wil je al 'flooding' toe gaan passen dan moet je zeker weten dat de andere honden sociaal en zelfverzekerd zijn en niet het angstige gedrag van de andere hond over gaan nemen of hier verkeerd op gaan reageren. Ik denk dat als ik dit met Molli had gedaan ze zich er uiteindelijk wel bij neergelegd zou hebben, maar dat ik een zeer apatisch hondje overgehouden zou hebben.
Ah, oke, bedankt voor de info :wink:

Ik heb Saar een tijdje terug eens tussen een paar grote imposante honden gezet. De bazen waren allemaal superverantwoordelijk; hielden de honden ook voor het grootste deel aan de lijn, en zo niet zorgden ze dat Saar heel rustig benaderd werd (en dat werd ze echt amper, de honden die los waren negeerder haar eigenlijk). Ik dacht dus dat ze op die manier wat positieve ervaringen op kon doen; de honden deden tenslotte echt helemaal niks, behalve als ik dat toestond heeeel rustig snuffelen. Maar ondanks dat vond ze het vreselijk; ik heb haar nog nooit zo bang gezien als toen. Ze ging tegen iedereen op staan springen om maar opgetild te worden, en bleef uiteindelijk tegen mij op staan springen. Als we wat verder weg liepen ging ze wel schichtig graven, maar zodra we weer wat in de buurt kwamen schoot ze weer in paniek.
Ik ben toen weggegaan met haar want het was echt negatieve ervaring op negatieve ervaring, terwijl er dus alles aan gedaan werd om het juist positief te maken. Vanaf toen zijn we het ook veel rustiger aan gaan doen.

Vandaar ook dat ik nogal schrok van de ideen van de topicstarter, omdat ik gemerkt heb hoezeer een onzekere hond al in paniek kan schieten in een supergecontroleerde situatie, met honden aan de lijn en bazen die allemaal meewerkten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”