Moderator: moderatorteam
Hm, 'best' een leuke hond? Daar overtuig je met niet echt meeMoos schreef:Moos speelde als pup veel met een Corgi in A'dam, dat was best een leuke hondZoek stok! schreef:Maar wanneer gaat iemand nou eens de discussie met mij aan over Corgi's?Is er nou niemand die dat leuke honden vindt?
![]()
Verder heb ik er nooit meer een gezien
Nou, haha, ik vond er verder ook weinig vanZoek stok! schreef:Hm, 'best' een leuke hond? Daar overtuig je met niet echt meeMoos schreef:Moos speelde als pup veel met een Corgi in A'dam, dat was best een leuke hondZoek stok! schreef:Maar wanneer gaat iemand nou eens de discussie met mij aan over Corgi's?Is er nou niemand die dat leuke honden vindt?
![]()
Verder heb ik er nooit meer een gezien
Inge O schreef:haha, poging mislukt, robAngel-eyes schreef:Inge O schreef:heeft hier nou nog niemand een vooroordeel tegen een hovawart?!
Zijn maar rare angstige honden..
dit is geen vooroordeel, maar waarheid, want ze zijn idd vaak té wantrouwend, waardoor het naar angst kan doorslaan. dat is met stip het belangrijkste punt waar bij de fok zou moeten op gelet worden.
'zou moeten', want heel vaak gebeurt dat natuurlijk niet.
Inge O schreef:als je weet dat tot 10 jaar terug de karaktereigenschap 'wantrouwend naar vreemden' zelfs in de rasstandaard was opgenomen, dan zou ik durven zeggen dat het een rastypische eigenschap is. het is natuurlijk niet omdat je een zinnetje uit de standaard haalt, dat je met één vingerknip de hele genetische bagage omgooit.Angel-eyes schreef:Inge O schreef:haha, poging mislukt, robAngel-eyes schreef:
Zijn maar rare angstige honden..
dit is geen vooroordeel, maar waarheid, want ze zijn idd vaak té wantrouwend, waardoor het naar angst kan doorslaan. dat is met stip het belangrijkste punt waar bij de fok zou moeten op gelet worden.
'zou moeten', want heel vaak gebeurt dat natuurlijk niet.
Nou ik heb ze gezien op de Hovawart club en de ene is heel anders dan de andere Hovawart, de een leek in sommige situaties zekerder dan de andere hond, ik ken het ras niet verder, maar viel me op dat ze heel nerveus zijn als er vreemde naar ze toe komen, is dat typisch voor het ras?
wat jij dan weer beschrijft is zeker niet het gewenste gedrag, niet vroeger, en niet nu. maar misschien ligt het er ook aan wat jij verstaat onder 'nerveus reageren'. hoe dan ook, dat geldt zeer zeker niet voor alle hovawarten, thank god. maar, als je de omstandigheden redelijk extreem maakt (en dat is toch wel vaak met zo'n testen), dan kan je dat wantrouwen in bijna elke wart weer oproepen, ja. en gedwongen contact met vreemden vinden ze (op een enkele uitzondering na) geen van alle leuk.
Inge O schreef:ja, ok, kan dit dan iets genuanceerder? dit was vast niet wat je daar bij alle hovawarten zag, nee?Angel-eyes schreef:Inge O schreef:als je weet dat tot 10 jaar terug de karaktereigenschap 'wantrouwend naar vreemden' zelfs in de rasstandaard was opgenomen, dan zou ik durven zeggen dat het een rastypische eigenschap is. het is natuurlijk niet omdat je een zinnetje uit de standaard haalt, dat je met één vingerknip de hele genetische bagage omgooit.Angel-eyes schreef:
Nou ik heb ze gezien op de Hovawart club en de ene is heel anders dan de andere Hovawart, de een leek in sommige situaties zekerder dan de andere hond, ik ken het ras niet verder, maar viel me op dat ze heel nerveus zijn als er vreemde naar ze toe komen, is dat typisch voor het ras?
wat jij dan weer beschrijft is zeker niet het gewenste gedrag, niet vroeger, en niet nu. maar misschien ligt het er ook aan wat jij verstaat onder 'nerveus reageren'. hoe dan ook, dat geldt zeer zeker niet voor alle hovawarten, thank god. maar, als je de omstandigheden redelijk extreem maakt (en dat is toch wel vaak met zo'n testen), dan kan je dat wantrouwen in bijna elke wart weer oproepen, ja. en gedwongen contact met vreemden vinden ze (op een enkele uitzondering na) geen van alle leuk.
nerveus is ook niet het juiste woord, wat ik zag met een test was dat de hond echt compleet overstuur raakte toen hij werd ingesloten en echt alles deed om zich los te rukken.
en zou dat zo geweest zijn (maar daar geloof ik niks van), dan geeft dat alleen maar aan dat 'hovawartclub nederland' al jaren slecht bezig is geweest.