Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat moet of kan ik doen.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

snakelady33

wat moet of kan ik doen.

Ongelezen bericht door snakelady33 »

ik heb hier een york teefje zitten, die door een ongelukje zwanger is geworden van mijn reutje (kruising york/maltheser) maar de moeder is al 8 jaar. de bevalling donderdag 1 december is gelukkig goed gegaan, met 3 pups waarvan pup 1 en pup 3 door hardmondigheid van moeder helaas dood zijn, pup 2 (danger) maakt het momenteel nog goed. maar ik maak me zorgen.

ze beschermt de pup goed en verzorgen gaat ook goed, maar de pup mag niet elke keer drinken bij de moeder (mickey) met als gevolg dat ik een paar voedingen van mickey overneem, want ik merk ook dat ze enigszins uitgeput raakt, ik waak dag en nacht bij hun, want ik wil het niet weten dat de pup iets te kort komt, moeder ook niet natuurlijk, maar toch.

het liefst zie ik dat danger gewoon tot 6 a 8 weken bij mickey blijft natuurlijk, maar ze loopt steeds vaker bij danger weg en gaat soms ook paar uur gewoon ergens anders liggen terwijl danger ligt te piepen en te doen. en ze reageert er niet op. wat is nu wijsheid. nog een paar voedingen extra overnemen van mickey of gewoon laten doen met als gevolg dat 1 van de 2 er onderdoor gaat of wat? ik weet het momenteel ff niet. als ze danger pakt pakt ze hem ook zodanig hard vast dat danger heel zielig en klaaglijk piept en kan je ook echt horen dat t pijn doet. de eerste dag hebben we haar bekje moeten openmaken met een onscherp voorwerp omdat we anders met geen mogelijkheid de pup uit haar bekje kregen. ikben bang dat ze vandaag of morgen haar pup echt doodbijt al zal het per ongeluk zijn, maar is bij de 2 andere pups ook gebeurt.

het is haar eerste en tevens laatste nestje, was puur ongelukje. wie geeft mij goede raad of goeie tips omtrent mickey en danger. alvast hartstikke bedankt voor de reacties.

groetjes pascalle
Christel
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christel »

Weet je zeker dat alle puppen eruit zijn? Heb je haar getemperatuurd? Temp mag niet hoger dan 39 graden zijn nu. 1 pup die drinkt is niet of nauwelijks in staat een toeschietreflex bij de moeder op gang te krijgen, waardoor de pup waarschijnlijk te weinig binnen krijgt. Bijvoeden is dus onvermijdelijk in dit geval. Weeg je de pup elke dag? Als de pup steeds ontevreden is, zal de moeder daar gestressed op reageren. Met de ervaring die je tot nu toe hebt met de twee andere pups kan je erop wachten dat dan ook de laatste het niet overleeft. Dat betekent dus dat je continue bij moeder en kind moet blijven, of in elk geval die twee nooit samen alleen moet laten. Mooiste zou zijn dat je een andere teef vindt met puppen van dezelfde leeftijd. Is voor de pup beter, want broertjes en zusjes zijn onmisbaar. Een pup die alleen opgroeit zal niet ervaring opdoen door het spelen met broertjes / zusjes. Dat kan een behoorlijk verknipt karakter in de hand werken. Broertjes en zusjes bijten terug, leren elkaar wanneer bijten te hard gaat. Dat leert je pup niet op deze manier. Je zult deze pup nog veel intensiever moeten begeleiden dan elke andere pup uit een gezonde nestsituatie. Succes.
Groetjes Christel
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Ga eerst na of alles pups idd geboren zijn, want misschien heeft ze nog weeen en/of pijn.

Verder moet je de pup wegen, liefst 2 x per dag om te zien of hij aankomt.
Wel moet je de pup aanleggen en er zelf bij blijven zodat ze de pup toelaat om te drinken. Want door het drinken van de pup, komt de melkgift op gang.

Komt hij niet aan, dan geef je hem om de 2 uur een flesje van een goede kwaliteit puppymelk als hij niet bij mama mag drinken. Hij hoeft niet het hele flesje leeg te drinken, de hoeveelheid staat op de verpakking van hetgeen je gaat geven.

Poept en plast hij zelf? Anders moet je hem helpen door over zijn buikje te wrijven met een vochtig, warm doekje in de richting van zijn kontje.
snakelady33

toen de derde pup geboren was heb ik meteen de dierenarts gebeld voor de zekerheid en die is toen gekomen omdat k zelf geen vervoer heb en geregeld kon krijgen, en volgens hem zaten er geen pups meer in. krijg mickey ook niet getemperatuurd of iets. de pup weeg ik wel elke keer en komt wel beetje bij beetje aan maar als k m met de fles bijvoer komt hij toch wel meer aan dan nadat hij bij de moeder gedronken heeft. t is een vrij stevig pupje om te zien.
het aanleggen probeer ik wel elke keer maar als ze bij de pup ligt en ik wil de pup pakken om aan te leggen dan laat ze dat op geen enkele manier toe, want dan kan je niet in de buurt komen van de pup. het voeden gaat niet zo goed, maar de rest van de verzorging neemt ze op zich. want de andere honden mogen ook niet in de buurt komen als ze bij haar pup is. en als ze er niet bij ligt en ze ziet of hoort een dier of mens in de buurt van haar pup dan rent ze er grommend naar toe vliegt diegene die in de buurt is aan en als die weggaat gaat zij ook weer weg.
en ik weet hoe het in zijn werk gaat om een pup met de fles te voeden. al zie k uiteraard t liefst de moeder dat doen, maar ik weet hoe het in zijn werk gaat, want ik heb 6 jaar geleden door omstandigheden een kitten van paar dagen oud met de fles groot gebracht. en is een half jaar oud geworden. dit omdat ze toen uit t raam viel en een of andere gek de poes wou pakken en die weer schrok en zo naar beneden viel van 4 hoog en op slag dood helaas. dus het met de fles voeden is geen probleem als dat echt het laatste redmiddel is.

en even ter verduidelijk van het kitten wat k vertelde om misverstanden te voorkomen:

ik werkte toendertijd bij de dierenambulance in vlissingen en daar hadden ze onder de parkeerkelder van de AH in de binnenstad 3 kittens gevonden waar er al 1 van dood was. die van de dierenambulance zei dat ze ingeslapen moesten worden omdat ze geen overlevingskans hadden, maar ik ben zo gek als ik het leven van een dier kan redden dan doe ik dat. dus ik zeg laat mij het dan proberen dan kunnen er nooit gezegd worden dat we het niet hebben geprobeerd. en zodoende heb ik dus die zorg van dat kitten op me genomen. dit even ter voorkoming van misverstanden.
snakelady33

oja hartstikke bedankt voor de reacties en tips, want een dierenleven is mij in veel gevallen meer waard dan een mensenleven. dus ik heb er alles voor over om moeder en kind er goed doorheen te helpen.
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

een moeder die zo reageert zou ik geen moeder laten zijn.
Als ze je niet de kans geeft om bij de pup te komen, of te pakken.... weghalen. Zou ik doen altans. Dan maar zelf dag en nacht voeden, schoonmaken en warmhouden.

Of een pleegmama voor de pup zorgen. Als dit zo doorgaat, denk ik niet dat de 3e pup het overleefd.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
snakelady33

ja je hebt misschien idd gelijk om het zo te doen, en ik heb vandaag de dierenarts nog gebeld en die gaat rondkijken en vragen of er ergens een moeder zit met pups. en zo gauw hij wat weet zou hij me direct bellen. en tot die tijd moet ik het idd maar zelf gaan doen. vind ik absoluut niet erg hoor integendeel, maar ja moedermelk is ten alle tijde beter dan handvoeding. maar op deze manier is het idd geen doen, maar is het ook mogelijk dat dat gedrag komt door haar hoge leeftijd en nooit iets geleerd is? want mickey (moederhond) is van mijn inmiddels exvriend, en daarvoor was ze van zijn moeder die er door ziekte niet meer voor kon zorgen en overleden is, en dat zijn mensen die vinden het leuk om hondje(s) te hebben, maar ze een fatsoenlijke opvoeding geven is er nooit bijgeweest. helaas. dus ik heb zelf een vermoeden dat het daar allemaal mee te maken heeft dat moeder zo is.

maar k denk dat ik dan idd maar gewoon de pup weghaal bij mams en het tot er een pleegmoeder gevonden is het met de hand ga doen. want ik weet t anders ook niet. moeder eet ook bijna niks. k schotel haar allemaal lekkere dingen voor, vlees, brokken, brokken met brood en dan met lauwwarm water geweekt. alles maar ze eet bijna niks. lijkt wel of ze d'r eigen aan t uithongeren is terwijl ze een pup heeft. en k heb op de klok bijgehouden en ze is nu al 2,5 bij de pup weg. dus ik heb die tussenvoeding zoals gebruikelijk op me genomen, maar toen k nog maar in de buurt kwam van de pup kwam ze al grommend en blaffend op me af en kon nog net de pup wegpakken anders had ze in me hand gehangen. ze kan wel lief zijn hoor dat is t niet, maar ik heb zo'n hekel aan dat hondje en die andere van me ex ook hoor. hahahah komt misschien omdat ze geen opvoeding hebben gehad. maar ja ik wacht af wat de dierenarts wel of niet vind voor danger.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Heb je het pupje bij haar weggehaald? Hoe gaat het nu met de moeder, eet ze al wat of is ze nu helemaal in de stress geschoten?
snakelady33

ik heb de pup al weggehaald met veel pijn en moeite. en als ze de pup hoort piepen dan zoekt ze wel, maar verder doet t r eigenlijk niet zoveel, en eten heeft ze klein beetje gedaan nu, maar nog nie da je zegt van jeetje ze eet gewoon normaal zoals anders. en t valt mee met de stress van moeder. het hijgen van haar is wel iets minder geworden. maar nog hangt d'r tong bij wijze van op de grond. dus moeder is ook gewoon uitgeput volgens mij waardoor ze de pup zo slecht voedde. maar tot nu toe gaat t goed. de pup doet t ook goed aan de fles. en drinkt behoorlijk wat, k denk dat hij toch te weinig kreeg bij de moeder ondanks dat ik m al bijvoedde. maar verder gaat t goed. plassen en poepen doet ie ook goed dus k denk niet dat ik me te veel zorgen hoef te maken. tuurlijk zorgen maak ik me toch wel de eerste weken of tot er een pleegmoeder is. maar tot nu toe gaat t allemaal goed gelukkig. morgen zal ik wel weer ff laten weten hoe de nacht gegaan is.
Iedereen bedankt voor alle tips, adviezen, interesse en belangstelling en virtuele hulp.

en alvast welterusten en slaap lekker ik ga me voorbereiden en klaar maken voor een zware nacht, maar ook dat gaat wel goed komen.

groetjes pascalle.
Christel
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christel »

Ik zou toch proberen mams te tempen. En hou er rekening mee dat je de pup moet helpen poepen en plassen nu de moeder daar niet meer voor zorgt. Succes ermee.
Groetjes Christel
snakelady33

uiteraard help ik de pup daarmee is automatisme om na t voeden te helpen, want k kan me ook niet voorstellen dat een pup van paar dagen oud al zelfstandig zijn behoefte kan doen.

en wat mams verder betreft ja nu ze helemaal niet meer voor haar pup zorgt kan en mag ze weer terug naar hun eigen baasje. want moeder en haar maatje zijn van mijn ex. en hij komt hun dan van de week halen. en dan heeft ze lekker rust en kan ze bijkomen want die is zoals ik het kan zien en tot zover ik het kan beoordelen echt wel uitgeput aan t raken. dus is voor haarzelf misschien wel goed dat de pup bij haar weg is. zodat ze weer rust krijgt, ok voor de pup minder natuurlijk, maar ja het is of het 1 of het ander en in dit geval bij deze moeder kan t helaas niet allebei.

maar ik ga me nu echt klaar maken. morgen meer omtrend pup danger.

groetjes pascalle
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Mama is dus niet jouw hondje en normaal woont ze niet bij jou? Kan het niet zijn dat ze daardoor al veel stress heeft? Is het niet mogelijk dat ze haar pup gewoon opvoed in haar eigen omgeving?
snakelady33

nee dat is t niet want de moeder en haar maatje zitten al 4 maanden bij mij omdat me e toen meer bij mij was dan in zijn eigen huis als hij niet aan het werk was. alleen omdat wij niet wisten dat ze zwanger was en ik het afgelopen woensdag uitgemaakt had heeft hij ze swoensdags mee naar huis genomen. en na de bevalling van de tweede pup en na alles goed ingepakt te hebben hebben ze de hondjes weer naar mij gebracht omdat me ex werkt en niet op de juiste manier voor moeder en pup kan zorgen. ik zal niet zeggen dat ik zo'n perfecte "moeder" ben, maar ik ben er wel vol continu om ze in de gaten te houden en te verzorgen. en daarom zijn ze dus meteen terug gekomen naar mij.

maar goed het is ochtend:

ik ben op en versleten, maar de pup is de nacht heel goed doorgekomen met de fles. en moeder is inmiddels ook rustiger als ze de pup hoort piepen. ze komt nog wel kijken maar wordt niet meer gek op moment dat de pup begint te piepen. en als het zo door gaat met de pup dat t zo blijft gaan dan red de pup het wel. (hoop ik) tot nu toe is het gelukkig nog goed gegaan. heeft net weer voeding gehad en gedaan wat er moest gebeuren. en pup ligt nu weer lekker voldaan te slapen.

zo dit was het vor nu weer ff ik ga nu even me dochter (kaily) helpen want die moet over 3 kwartier naar school gaat ze sinterklaas vieren.

ik hou jullie op de hoogte van het wel en wee van de pup want ik vind het tof en super dat jullie zo behulpzaam en meegaand zijn. dank jullie wel. maar het op de hoogte houden zal ik in een andere topic doen en ander onderwerp alleen waar kan ik dat t beste doen? gewoon bij algemeen of waar?????

groetjes pascalle

en voor degene die moeten werken, werk ze, en voor iedereen een fijne dag verder.

p.s. er is in de andere eigen omgeving dus niemand die voldoende voor moeder en/of pup kan zorgen. en als de pup flesvoeding moet hebben zoals nu of tot er een pleegmoeder is doe ik dat liever dan vreemden die bij me ex over de vloer komen, en daar wordt t ook onnodig opgepakt elke keer zonder eerst goed de handen gewassen te hebben. en omdat het toch mijn pup is en gaat worden (ook als t wel bij de moeder kon blijven) doe ik liever zelf de pup met de fles voeden dan een wildvreemde en dat k niet weet wat er allemaal met de pup gebeurt want vrienden en kennissen van mijn ex blowen allemaal en allemaal dat soort dingen. dus dat is niks voor een pup. ik vertrouw dat daar allemaal niet. want er zijn daar 4 maanden geleden ook 3 kittens geboren waar ik er 1 van heb en van de 3 was er na een paar dagen ok 1tje spoorloos verdwenen. en met die gedachte heb ik gezegd van breng maar hier, want ik moet het niet weten dat er door die lui daar iets met de pup gebeurt.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”