Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

snuffelen aan andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

snuffelen aan andere honden

Ongelezen bericht door Moos »

Dat doet Saar zeer zelden. Ik heb het haar tenminste nog nooit zien doen bij een vreemde hond, alleen maar bij honden die ze al van pup af aan kent, en dan ook pas de laatste tijd.
Als Moos een andere hond begroet gaat dat gepaard met allebei snuffelen, even goed gatjes ruiken en dan vaak doorlopen en soms spelen.
Als Saar een andere honden begroet is het 9 van de 10 keer dat ze zich laat besnuffelen, ene achterpoot tilt ze alvast op zodat ze er goed bijkunnen :roll: , en vervolgens loopt ze dan weg. De andere keren likt ze wat aan de bek, of raakt de bek van de andere hond even aan, en gaat vervolgens een heel debiel dansje staan doen om de andere hond tot spelen uit te dagen.

Heeft het besnuffelen van andere honden ook iets met zelverzekerdheid/onderdanigheid te maken? Dat Moos dat doet omdat hij zich wel een heel ventje voelt, en Saar niet om vooral maar niet zeker over te komen?
Of heeft het een hele andere reden, of is het gewoon toeval dat Moos het wel doet en Saar amper?
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik denk niet dat het toeval is, het heeft voor een groot gedeelte toch te maken met het karakter van je hond. Tommie kan ook heel zelfverzekerd op een hond afstappen om hem dan te besnuffelen. Femke durft ook wel op een andere hond af te stappen maar haar gehele houding is daarbij anders. Oortjes platter, kwispelend staartje en vrij onderdanig. Terwijl tommie zijn staart rechtop heeft staan en veel meer zekerheid uitstraalt.

Ik kan me voorstellen dat een echt onzekere hond (wat ik saartje niet vind) totaal niet op andere honden af durft te stappen. Het nemen van zo'n eerste stap getuigt van zekerheid en moed. Wat niet past bij een onzekere hond.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mijn beperkte kennis zegt 'ja', dat heeft te maken met hoe zeker de hond is. Bram gaat niet snuffelen aan een hond die hij als hoger ziet, maar aan andere honden wel.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
miekmiek

Toch snuffelt Femke wel bij andere honden, terwijl ze ondertussen hele onderdanige signalen afgeeft.
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:Ik denk niet dat het toeval is, het heeft voor een groot gedeelte toch te maken met het karakter van je hond. Tommie kan ook heel zelfverzekerd op een hond afstappen om hem dan te besnuffelen. Femke durft ook wel op een andere hond af te stappen maar haar gehele houding is daarbij anders. Oortjes platter, kwispelend staartje en vrij onderdanig. Terwijl tommie zijn staart rechtop heeft staan en veel meer zekerheid uitstraalt.

Ik kan me voorstellen dat een echt onzekere hond (wat ik saartje niet vind) totaal niet op andere honden af durft te stappen. Het nemen van zo'n eerste stap getuigt van zekerheid en moed. Wat niet past bij een onzekere hond.
Ik denk dat een superonzekere hond inderdaad sowieso amper op andere honden af zal durven stappen. Nu neemt Saar bij vreemde honden vaak niet het initiatief, maar zal zeker contact niet uit de weg gaan als de andere hond aangeeft daar wel bereid toe te zijn. Dan wil Saar ook wel graag. Alleen ik vind het zo apart om het verschil te zien tussen Saar en Moos. Dat Moos net als Tommie bij veel andere honden gaat snuffelen, terwijl Saar 9 van de 10 keer het object is wat besnuffeld wordt :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Mijn beperkte kennis zegt 'ja', dat heeft te maken met hoe zeker de hond is. Bram gaat niet snuffelen aan een hond die hij als hoger ziet, maar aan andere honden wel.
Daar zeg je me wat. Als Moos een andere zeer zeer zekere reu ziet, dan snuffelt hij daar ook niet aan, maar laat zich besnuffelen :idea:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

miekmiek schreef:Toch snuffelt Femke wel bij andere honden, terwijl ze ondertussen hele onderdanige signalen afgeeft.
Bram loopt zo snel mogelijk door, op zoek naar een hond lager in rang :smile:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:Mijn beperkte kennis zegt 'ja', dat heeft te maken met hoe zeker de hond is. Bram gaat niet snuffelen aan een hond die hij als hoger ziet, maar aan andere honden wel.
Daar zeg je me wat. Als Moos een andere zeer zeer zekere reu ziet, dan snuffelt hij daar ook niet aan, maar laat zich besnuffelen :idea:
Als het Bram niet lukt om door te lopen, bij een smal pad ofzo, dan blijft hij ook staan totdat de hond klaar is. En dan snel doorlopen. Maar liever helemaal niet dus.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
miekmiek

Zoek stok! schreef:
miekmiek schreef:Toch snuffelt Femke wel bij andere honden, terwijl ze ondertussen hele onderdanige signalen afgeeft.
Ik moet zeggen dat ik steeds nieuwsgieriger word naar Bram!
Zoek stok!
Zeer actief

miekmiek schreef:
Zoek stok! schreef:
Is dat positief of negatief :mrgreen:

Bram wil gewoon heel graag spelen en met een hond die zo duidelijk hoger in rang is, gaat hij niet spelen. Dan gaat van verre de staart iets omlaag om te signalen dat hij de meerdere erkent en dan loopt hij door.

Femke wil blijkbaar wel heel graag contact met andere honden, maar geeft daarbij duidelijke signalen af. Net als Saartje. Toch?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
miekmiek schreef:
Zoek stok! schreef:
Is dat positief of negatief :mrgreen:

Bram wil gewoon heel graag spelen en met een hond die zo duidelijk hoger in rang is, gaat hij niet spelen. Dan gaat van verre de staart iets omlaag om te signalen dat hij de meerdere erkent en dan loopt hij door.

Femke wil blijkbaar wel heel graag contact met andere honden, maar geeft daarbij duidelijke signalen af. Net als Saartje. Toch?
Femke en Saartje waren iig aan elkaar gewaagd :smile:

Femke is de enige hond waar Saar ooit tegen gegromd heeft, en volgens mij dacht Femke ook "hehe, eindelijk een typje waar ik misschien weleens de baas van zou kunnen zijn" :mrgreen:
Afbeelding
miekmiek

Zoek stok! schreef: Femke wil blijkbaar wel heel graag contact met andere honden, maar geeft daarbij duidelijke signalen af. Net als Saartje. Toch?
Bram lijkt me een leuke spring in het veld, dus ik bedoel het zeker in positieve zin. Geloof me; zodra je die gigantische bananen in de oren van mijn honden ziet vind je Bram ineens een supergehoorzame hond. :mrgreen:

Femke is gek op andere honden en laat zich graag besnuffelen. Ze gaat er helemaal klaar voor liggen en laat zich gewillig onderkwijlen. :N:
Toch zorgt ze zo nu en dan nog voor verrassingen. Marloes, tegen wie was het ook alweer dat ze stond te snauwen? Ik weet het even niet meer. Ik geloof dat het tegen Moos was. Stond ik mooi met mijn mond vol tanden. :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Femke en Saartje waren iig aan elkaar gewaagd :smile:

Femke is de enige hond waar Saar ooit tegen gegromd heeft, en volgens mij dacht Femke ook "hehe, eindelijk een typje waar ik misschien weleens de baas van zou kunnen zijn" :mrgreen:
:eek: Saar gegromd? :eek: Heb je daar bewijzen van? :pffff:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
miekmiek

Het was Saar inderdaad. Nou, dat zorgt er toch voor dat je als hondenbaas wel kan blijven redeneren en proberen te analyseren, uiteindelijk trekken die honden toch hun eigen plan. Gekke beesten. Denk je ze te kennen....krijg je zoiets.
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:
Zoek stok! schreef: Femke wil blijkbaar wel heel graag contact met andere honden, maar geeft daarbij duidelijke signalen af. Net als Saartje. Toch?
Bram lijkt me een leuke spring in het veld, dus ik bedoel het zeker in positieve zin. Geloof me; zodra je die gigantische bananen in de oren van mijn honden ziet vind je Bram ineens een supergehoorzame hond. :mrgreen:

Femke is gek op andere honden en laat zich graag besnuffelen. Ze gaat er helemaal klaar voor liggen en laat zich gewillig onderkwijlen. :N:
Toch zorgt ze zo nu en dan nog voor verrassingen. Marloes, tegen wie was het ook alweer dat ze stond te snauwen? Ik weet het even niet meer. Ik geloof dat het tegen Moos was. Stond ik mooi met mijn mond vol tanden. :mrgreen:
hahaha, ja, dat was wel grappig hier. Ik had jou verteld dat Saar zo onderdanig was, en jij dat Femke ook geen dominante tante was. Femke heeft toen Saar met de allerhoogste houding die ze had in een hoek in de kamer geduwd, wilde over haar heen gaan staan, waarop Saar Femke flink weggromde.

Jaja, wij kennen onze honden goed :smile:

Saar is trouwens ook van het 'okeeee, kwijl dan maar'. Soms staan er 3 labjes tegelijk aan haar gat te ruiken, en Saar staat daar dan met 1 poot in de lucht te wachten tot ze klaar zijn...(als het te lang duurt grijpt de baas trouwens wel in hoor, het blijft niet leuk :evil: :wink: )
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

miekmiek schreef:
Had je zeker net gezegd dat ze dat nooooooooit doet! :mrgreen:

Zo doet Bram soms ook rare dingen hoor. Er is 1 hond in de buurt waar hij nauwelijks langs durft te lopen. En dat terwijl Bram juist altijd behoorlijk 'dapper' is en overal vrolijk naartoe loopt. Dan sta je echt te kijken als hij dan ineens gek gaat doen. Het is ook nog eens een hele lieve hond waar hij niet langs wil, een Drente Patrijs. Die eigenaar denkt dat Bram een heeeeel angstig hondje is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Femke en Saartje waren iig aan elkaar gewaagd :smile:

:eek: Saar gegromd? :eek: Heb je daar bewijzen van? :pffff:
Ja, ik stond mooi voor lul. Ik had net nog tegen Annemieke gezegd dat Saar zo over zich heen liet walsen door andere honden, krijg je dit :eek:

Het was wel in haar eigen huis, dus ze zal zich wel zekerder gevoeld hebben daardoor. Maar ze heeft sindsdien nooit meer zo echt fel gegromd, ze was echt pissig toen :mrgreen:
Dus, tja, leer mij mijn hond kennen....
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Dus Saar gromde naar Femke en Femke snauwde naar Moos?

Nee, dat zou ik niet bedacht hebben van tevoren :smile:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Dus Saar gromde naar Femke en Femke snauwde naar Moos?

Nee, dat zou ik niet bedacht hebben van tevoren :smile:
Ja, ik zit even te denken :denken:

Volgens mij snauwde Femke Moos weg als hij ook maar een beetje aan haar wou ruiken. Kan dat kloppen Annemieke?
En ja, Saar moest dus weer niks van Femke hebben, en liet dat weten ook. Buiten hebben ze trouwens nog wel een beetje gespeeld. Maar Saar deed niet heel lief tegen arme Femke.
Afbeelding
miekmiek

Saar was een klein duiveltje. :devil: Maar wel met een hoog aaibaarheidsgehalte. :wink:

Ik geloof dat Femke zo tegen Moos stond te snauwen. Met haar staartje recht omhoog de lucht in stond ze daar ontzettend arrogant te doen.
Gekke teven, je weet het ook nooit met ze. Moos en Tommie zaten daar een beetje sullig te wezen terwijl de dames de dienst uit maakte.

Buiten ging het allemaal wat gemoedelijker. :wink:
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:Saar was een klein duiveltje. :devil: Maar wel met een hoog aaibaarheidsgehalte. :wink:

Ik geloof dat Femke zo tegen Moos stond te snauwen. Met haar staartje recht omhoog de lucht in stond ze daar ontzettend arrogant te doen.
Gekke teven, je weet het ook nooit met ze. Moos en Tommie zaten daar een beetje sullig te wezen terwijl de dames de dienst uit maakte.

Buiten ging het allemaal wat gemoedelijker. :wink:
Ja, dat was ook zo grappig, dat Femke zichzelf binnen toch wel heel wat vond en Moos niet in de buurt mocht komen. Volgens mij hadden we toen ook al bedacht dat Femke Moos gewoon liet weten dat ze al voorzien was :pffff:

Moos en Tommie waren inderdaad behoorlijk sullig, terwijl wij juist vantevoren ons afvroegen of het tussen de heren wel goed zou gaan :19:

En buiten ging het veel beter, alleen waren ze wel allemaal erg roedelvast, dat was ook wel weer mooi om te zien :wink:
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Re: snuffelen aan andere honden

Ongelezen bericht door pepim »

Moos schreef:Dat doet Saar zeer zelden. Ik heb het haar tenminste nog nooit zien doen bij een vreemde hond, alleen maar bij honden die ze al van pup af aan kent, en dan ook pas de laatste tijd.
Als Moos een andere hond begroet gaat dat gepaard met allebei snuffelen, even goed gatjes ruiken en dan vaak doorlopen en soms spelen.
Als Saar een andere honden begroet is het 9 van de 10 keer dat ze zich laat besnuffelen, ene achterpoot tilt ze alvast op zodat ze er goed bijkunnen :roll: , en vervolgens loopt ze dan weg. De andere keren likt ze wat aan de bek, of raakt de bek van de andere hond even aan, en gaat vervolgens een heel debiel dansje staan doen om de andere hond tot spelen uit te dagen.

Heeft het besnuffelen van andere honden ook iets met zelverzekerdheid/onderdanigheid te maken? Dat Moos dat doet omdat hij zich wel een heel ventje voelt, en Saar niet om vooral maar niet zeker over te komen?
Of heeft het een hele andere reden, of is het gewoon toeval dat Moos het wel doet en Saar amper?
Mizou snuffelt zich helemaal wezenloos aan konten? Loopt naar alle honden overigens toe, ze is erg enthousiast, mss wel te?

Maar ik begrijp dus uit jouw topic Marloes, dat Mizou helemaal niet onzeker is?
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Moos schreef:Als Saar een andere honden begroet is het 9 van de 10 keer dat ze zich laat besnuffelen, ene achterpoot tilt ze alvast op zodat ze er goed bijkunnen :roll: , en vervolgens loopt ze dan weg. De andere keren likt ze wat aan de bek, of raakt de bek van de andere hond even aan, en gaat vervolgens een heel debiel dansje staan doen om de andere hond tot spelen uit te dagen.
Loddie doet dit net zo, tot aan het debiele dansje toe. Maar dat doet ze pas sinds ze een paar keer gegrepen is door een hond, en ik denk dat ze op deze manier een aanvaring voorkomt. En dat zou voor Saar ook goed de reden kunnen zijn, dat ze zo handelt :wink:
Moos
Zeer actief

pepim schreef:
Moos schreef:Dat doet Saar zeer zelden. Ik heb het haar tenminste nog nooit zien doen bij een vreemde hond, alleen maar bij honden die ze al van pup af aan kent, en dan ook pas de laatste tijd.

Mizou snuffelt zich helemaal wezenloos aan konten? Loopt naar alle honden overigens toe, ze is erg enthousiast, mss wel te?

Maar ik begrijp dus uit jouw topic Marloes, dat Mizou helemaal niet onzeker is?
Tja, ik weet het niet. Dan zou je Mizou nog even verder moeten omschrijven, dan weten anderen vast wel iets zinnigs te zeggen :wink:

Ik zelf vind wezenloos snuffelen aan konten, en erg enthousiast op alle honden aflopen niet onder onzeker gedrag vallen. Saar loopt op heel veel honden niet uit zichzelf af, zoekt pas contact als de andere hond dat doet. Op andere honden, met name kleintjes, loopt ze wel zelf af hoor, maar dan snuffelt ze dus niet :wink:

Alleen onzeker is natuurlijk ook weer iets anders dan onderdanig. :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 05 dec 2005 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:Als Saar een andere honden begroet is het 9 van de 10 keer dat ze zich laat besnuffelen, ene achterpoot tilt ze alvast op zodat ze er goed bijkunnen :roll:
voor mij hoort het allemaal bij de hele onderdanige saar, die daarbij ook netjes alle gepaste signalen laat zien, waaronder ook het niet zelf snuffelen.

dat pootje optillen doen ze trouwens niet omdat ze wat makkelijker te besnuffelen zouden zijn, (is ook niet zo, want alle geursignalen zitten onder haar staart :mrgreen: ), maar is een staande versie van het tonen van de buik = op de rug liggen. is dus ook een superonderdanig signaal :wink: .
Ohhh, echt waar joh! Goh, dat wist ik niet. Weet jij dan ook waarom ze het zo doet (want dat doet ze dus bij vrijwel elke snuffelende hond, soms zelfs zover dat ze bijna omkukelt', i.p.v. op de rug te gaan liggen?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef: misschien dat saar het zich volledig op de rug blootgeven net wel een beetje té eng vindt? en daarom alleen de boodschap seint?
Dat is ook het enige dat ik kon bedenken, maar ik dacht, misschien weet jij het precieser :wink:

Saar is een aantal keren toch nog platgewalsd als ze op haar rug ging liggen (lekker nog even de poot op haar buik, of gewoon in volle vaart over haar heen sjeezen). Het zou dus best kunnen dat ze dat niet meer veilig genoeg vindt, maar pootje optillen wel.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Moos schreef:
Tja, ik weet het niet. Dan zou je Mizou nog even verder moeten omschrijven, dan weten anderen vast wel iets zinnigs te zeggen :wink:

Ik zelf vind wezenloos snuffelen aan konten, en erg enthousiast op alle honden aflopen niet onder onzeker gedrag vallen. Saar loopt op heel veel honden niet uit zichzelf af, zoekt pas contact als de andere hond dat doet. Op andere honden, met name kleintjes, loopt ze wel zelf af hoor, maar dan snuffelt ze dus niet :wink:

Alleen onzeker is natuurlijk ook weer iets anders dan onderdanig. :wink:

Ik denk dat ik mijn beeld over Mizou wat moet herzien :wink:

Onderdanig is ze overigens wel, gaat redelijk snel op haar rug liggen.

Trouwens leuk dat je dit topic hebt geopend, ik had er helemaal niet bij stilgestaan van dat snuffelen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”