Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat denken jullie?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Wat denken jullie?

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zat met mijn moeder te praten over haar toekomstig hondje, en wat voor 'soort' teefje het beste bij haar en mijn honden zou passen.

Een heel zelfverzekerd teefje zou mijn moeder wel aankunnen, alleen vraag ik me dan af hoe dat zit in de omgang met andere honden. Hebben zeer zelfverzekerde teefjes daar eerder 'problemen' mee dan de onderdanige typjes, of valt dat wel mee?
Daarnaast vraag ik me af hoe dat gaat met Saar. Ik lees hier weleens dat als je een heel onderdanig hondje hebt je daar beter geen superzekere hond bij kan zetten omdat het eerste hondje dan ondergesneeuwd kan raken. Klopt dat een beetje? Saar laat zich wel snel delegeren; gisteren snauwde Moos 1 keer flink toen ze opeens bovenop hem in de mand ging liggen, waarop ze met de oortjes helemaal plat naar de slaapkamer hobbelde, en de rest van de avond op bed heeft gelegen. Nu snauwt ze ook weleens terug hoor, maar zo'n vreselijk pissige snauw als gistereravond heeft Moos nog nooit eerder gegeven, en daar is ze dan ook diep van onder de indruk.
Als het hondje van mij moeder dan een heel zelfverzekerd teefje is zou het kunnen dat Saar dan een beetje 'ondersneeuwd' of valt dat allemaal wel mee.
Ik zou namelijk ook denken dat een flink zeker teefje de rangorde wel meteen heel duidelijk maakt tussen haar en Saar (over Moos maak ik me geen zorgen, Moos een teven gaat altijd goed, en Moos zal niet snel ondersneeuwen :mrgreen: )

En een heel onderdanig teefje, zoals Saar dus eigenlijk? Dat zou mijn moeder ook prima aankunnen, maar is de kans in combinatie met Saar dan groter op strubbelingen? Of is het zo dat als allebei de teefjes onderdanig zijn ze niks hebben om over te strijden en het vanzelf wel losloopt?

Ik persoonlijk denk dat een middenmoter het best zou passen, maar ja, dat weet je ook niet helemaal van te voren natuurlijk. En ik kan me zo voorstellen dat je de hele pittige en superonderdanige exemplaren in een nest er wel redelijk uit kan pikken. Of hoeft dat ook niet altijd wat te zeggen over hoe ze zich ontwikkelen?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:ik denk dat je amper een teefje zal kunnen vinden dat het met saar niét goed doet, probleem dus bij voorbaat opgelost :mrgreen: .

maar het aller-ideaalste :denken: ? eerlijk gezegd denk ik een middenmoter of een zelfzeker ding, ik zou zelfs eerder gaan voor het laatste. hoe zelfzekerder, hoe groter de kloof tussen saar en miep :mrgreen: , hoe minder kans op gesnauw of andere 'imponerende toestanden'. en juist ook weer veel kans dat saar misschien wat mee zal drijven op het zelfvertrouwen van 'miep' in engere situaties :wink: .
Ahh, ja, dat is wel een goede, daar had ik nog niet aan gedacht! Ik had wel al bedacht dat met een ietwat onzeker teefje we een probleem zouden hebben in de zin dat we heel, heel, heel goed op moeten letten dat ze niks van Saar over neemt. Maar nu je het zegt, als je een zelfverzekerd typje hebt dan is die kans al wel minder groot (tuurlijk, het blijft vreselijk oppassen, maar een pittig ding zal minder snel Saars angsten overnemen dan een onzeker ding). En ik had er nog niet bij nagedacht dat Saar ook heel goed op de zelfverzekerdheid van een ander teefje mee zou kunnen varen, wat ze nu ook al met Moos doet inderdaad.

Maar jij denkt dus niet dat bij een heel pittig ding Saar wel erg in een hoek gedrukt zal worden? En zijn zeer zekere teefjes buiten met andere honden 'moeilijker'? Zeg maar, net zoals een hele zekere reu wat lastiger is met andere reuen dan een wat minder zeker reutje?
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik wil je niet aan het twijfelen maken, maar zou een niet zo zelfverzekerd reutje niet beter passen.

Ik heb hier bij Balou gemerkt,(en dat hoeft dan helemaal niet voor Saar te gelden natuurlijk) dat ze wel tegen reuen op kan, maar ik heb een aantal keer een vrij dominant teefje in opvang gehad, en dan is Balou helemaal nergens meer.

Dan zit ze dus in de gang en durft niet meer naar binnen dus bij haar zet ik nooit een teefje. Alleen Desi gaat goed omdat die vrijwel alleen maar slaapt in huis.

Mijn ervaring met drie reuen in huis, die voldoende van elkaar af zitten wat rangorde betreft is dat dit prima gaat. Ik heb 1 keer een serieuze knokpartij gehad met Dino en Buck en dat koste Dino een gat in zijn oor, maar verder nooit problemen.
Moos
Zeer actief

Baily schreef:Ik wil je niet aan het twijfelen maken, maar zou een niet zo zelfverzekerd reutje niet beter passen.

Ik heb hier bij Balou gemerkt,(en dat hoeft dan helemaal niet voor Saar te gelden natuurlijk) dat ze wel tegen reuen op kan, maar ik heb een aantal keer een vrij dominant teefje in opvang gehad, en dan is Balou helemaal nergens meer.

Dan zit ze dus in de gang en durft niet meer naar binnen dus bij haar zet ik nooit een teefje. Alleen Desi gaat goed omdat die vrijwel alleen maar slaapt in huis.

Mijn ervaring met drie reuen in huis, die voldoende van elkaar af zitten wat rangorde betreft is dat dit prima gaat. Ik heb 1 keer een serieuze knokpartij gehad met Dino en Buck en dat koste Dino een gat in zijn oor, maar verder nooit problemen.
Moos en een ander reutje dan is de kans dat het niet zo gezellig wordt. Ze zullen elkaar niet de tent uitvechten, daar is Moos de hond niet naar, maar ik denk dat het weinig 'leuks' toevoegd. Als er hier andere reuen zijn gaat het wel goed, maar Moos wordt er niet vrolijker van.

Saar gaat eigenlijk goed met alles, behalve met hele zelfverzekerde grote teven. Kleine zekere teefjes doet ze weinig mee (maar echt leuk hebben ze het dan dus ook niet samen), grotere vindt ze eng. Maarrr dat vindt ze van grotere zekere reuen vaak ook. Daarom dat ik dit hier ook vraag, want ik vraag me dus af hoe leuk Saar een heel zeker teefje zal vinden :19:
Aan de andere kant zou het ook heel goed kunnen dat het wel prima gaat; want ik heb geen vergelijkingsmateriaal omdat ik hier in huis nog nooit een zelfverzekerde teef gehad heb sinds Saar er is.

Ik denk dus dat Saar met de meeste teefjes het heel leuk zou kunnen hebben, en Moos ook. Terwijl een reutje wel zal gaan, maar niet veel toevoegd.
Daarnaast is mijn ervaring dat je met andere honden met een (klein) reutje wat meer op je hoede moet zijn. Ten eerste, als je zelf een zekere reu treft is dat al lastiger, en ten tweede omdat jouw reu dan misschien niks doet, maar er is een paar keer een flink grote reu op Moos geklapt, die niet goed met andere reuen bleek te kunnen, en dan is een klein hondje opeens wel erg klein.
En aangezien het voor mijn moeder en broertje zo leuk mogelijk moet zijn om te wandelen, zitten we nu ook op een teefje :wink:
Afbeelding
Baily

Moos schreef:
Baily schreef:Ik wil je niet aan het twijfelen maken, maar zou een niet zo zelfverzekerd reutje niet beter passen.

Moos en een ander reutje dan is de kans dat het niet zo gezellig wordt. Ze zullen elkaar niet de tent uitvechten, daar is Moos de hond niet naar, maar ik denk dat het weinig 'leuks' toevoegd. Als er hier andere reuen zijn gaat het wel goed, maar Moos wordt er niet vrolijker van.

Saar gaat eigenlijk goed met alles, behalve met hele zelfverzekerde grote teven. Kleine zekere teefjes doet ze weinig mee (maar echt leuk hebben ze het dan dus ook niet samen), grotere vindt ze eng. Maarrr dat vindt ze van grotere zekere reuen vaak ook. Daarom dat ik dit hier ook vraag, want ik vraag me dus af hoe leuk Saar een heel zeker teefje zal vinden :19:
Aan de andere kant zou het ook heel goed kunnen dat het wel prima gaat; want ik heb geen vergelijkingsmateriaal omdat ik hier in huis nog nooit een zelfverzekerde teef gehad heb sinds Saar er is.

Ik denk dus dat Saar met de meeste teefjes het heel leuk zou kunnen hebben, en Moos ook. Terwijl een reutje wel zal gaan, maar niet veel toevoegd.
Daarnaast is mijn ervaring dat je met andere honden met een (klein) reutje wat meer op je hoede moet zijn. Ten eerste, als je zelf een zekere reu treft is dat al lastiger, en ten tweede omdat jouw reu dan misschien niks doet, maar er is een paar keer een flink grote reu op Moos geklapt, die niet goed met andere reuen bleek te kunnen, en dan is een klein hondje opeens wel erg klein.
En aangezien het voor mijn moeder en broertje zo leuk mogelijk moet zijn om te wandelen, zitten we nu ook op een teefje :wink:
Ja maar een reu op visite of een reu die bij de roedel hoort, dat is een heel verschil. Hier hoeft ook niet een reu binnen te komen, terwijl de reuen hier onderling wel goed met elkaar overweg kunnen.

Dat is drie dagen en dan zijn ze aan elkaar gewend. Maar jij kent Moos natuurlijk het beste. :wink:
Moos
Zeer actief

Baily schreef:
Ja maar een reu op visite of een reu die bij de roedel hoort, dat is een heel verschil. Hier hoeft ook niet een reu binnen te komen, terwijl de reuen hier onderling wel goed met elkaar overweg kunnen.

Dat is drie dagen en dan zijn ze aan elkaar gewend. Maar jij kent Moos natuurlijk het beste. :wink:
Daar had ik ook al aan gedacht inderdaad, dat dat ook nog een verschil is :wink:

Ik denk dat een stoere reu bij Moos niet leuk wordt, dan nog zullen ze denk ik niet elkaar de tent uitvechten (we hebben het toch over swiffers natuurlijk :mrgreen: ), maar er zal wel mot ontstaan.
Probleem met een middenmoter reutje is een beetje dat Moos dat ook is (middenmoter neigend naar zelfverzekerd en niet naar onderdanig), dus dat ze dan in rang niet ver van elkaar af zullen staan....
Ik denk dat een beetje kalm, stabiel, tikkeltje onderdanig reutje best een leuk zou kunnen worden. Alleen ik ken eigenlijk geen tikkeltje onderdanige reuen :19: Maar die zijn er wel neem ik aan?

Met Saar zal elk soort teefje wel gaan denk ik, alleen twijfel ik over de echt pittige gevallen, maar de kans daarop is natuurlijk ook weer kleiner in het algemeen.
Afbeelding
Baily

Moos schreef:
Baily schreef:

Daar had ik ook al aan gedacht inderdaad, dat dat ook nog een verschil is :wink:

Ik denk dat een stoere reu bij Moos niet leuk wordt, dan nog zullen ze denk ik niet elkaar de tent uitvechten (we hebben het toch over swiffers natuurlijk :mrgreen: ), maar er zal wel mot ontstaan.
Probleem met een middenmoter reutje is een beetje dat Moos dat ook is (middenmoter neigend naar zelfverzekerd en niet naar onderdanig), dus dat ze dan in rang niet ver van elkaar af zullen staan....
Ik denk dat een beetje kalm, stabiel, tikkeltje onderdanig reutje best een leuk zou kunnen worden. Alleen ik ken eigenlijk geen tikkeltje onderdanige reuen :19: Maar die zijn er wel neem ik aan?

Met Saar zal elk soort teefje wel gaan denk ik, alleen twijfel ik over de echt pittige gevallen, maar de kans daarop is natuurlijk ook weer kleiner in het algemeen.
Ja, ik kan alleen maar praten uit eigen ervaring, dus voor hetzelfde gaat het bij jou heel anders. Maar Buck is hier op het moment ranghoogste, en daar dichtbij zit Dino en ergens ver, ver daaronder zit Beer. Die is duidelijk de ranglaagste hier in mijn roedeltje. Dus er zijn wel duidelijke verschillen in rang, ook bij reuen.

Ik denk dat inderdaad bij Saar ieder teefje kan, maar het moet voor Saar ook leuk blijven, en jij bent denk ik de enige die dat in kan schatten.

Mijn redernatie zou zijn dat Moos beter tegen gebakkelei kan dan Saar. Maar nou maak ik je misschien helemaal in de war, maar ik wilde het toch ook wel zeggen eigenlijk. :wink:
Moos
Zeer actief

Baily schreef:
Moos schreef:
Baily schreef:

Ja, ik kan alleen maar praten uit eigen ervaring, dus voor hetzelfde gaat het bij jou heel anders. Maar Buck is hier op het moment ranghoogste, en daar dichtbij zit Dino en ergens ver, ver daaronder zit Beer. Die is duidelijk de ranglaagste hier in mijn roedeltje. Dus er zijn wel duidelijke verschillen in rang, ook bij reuen.

Ik denk dat inderdaad bij Saar ieder teefje kan, maar het moet voor Saar ook leuk blijven, en jij bent denk ik de enige die dat in kan schatten.

Mijn redernatie zou zijn dat Moos beter tegen gebakkelei kan dan Saar. Maar nou maak ik je misschien helemaal in de war, maar ik wilde het toch ook wel zeggen eigenlijk. :wink:
Moos kan inderdaad veel beter tegen gebakkelei, maar ik denk dat de kans op gebakkelei bij Saar bijna nihil is. Behalve dus misschien dat ze een hele pittige teef niet leuk vindt, maar dat weet ik dus eigenlijk niet, en ik denk ook dat de kans op een super pittige teef niet zo heel erg groot is.

We sluiten een reutje niet helemaal uit hoor, het is niet zo dat mijn moeder pertinent geen reu wil :wink:
Maar na alles afgewogen te hebben gaat ze in eerste instantie wel voor een teefje.
Afbeelding
Baily

Moos schreef:
Baily schreef:
Moos schreef:
Baily schreef:

Moos kan inderdaad veel beter tegen gebakkelei, maar ik denk dat de kans op gebakkelei bij Saar bijna nihil is. Behalve dus misschien dat ze een hele pittige teef niet leuk vindt, maar dat weet ik dus eigenlijk niet, en ik denk ook dat de kans op een super pittige teef niet zo heel erg groot is.

We sluiten een reutje niet helemaal uit hoor, het is niet zo dat mijn moeder pertinent geen reu wil :wink:
Maar na alles afgewogen te hebben gaat ze in eerste instantie wel voor een teefje.
Oke, leuk al die voorbereidingen he? :wink: Wanneer is het in de planning dat de pup erbij komt?
Moos
Zeer actief

Baily schreef:
Moos schreef:
Baily schreef:
Moos schreef: Daar had ik ook al aan gedacht inderdaad, dat dat ook nog een verschil is :wink:

Oke, leuk al die voorbereidingen he? :wink: Wanneer is het in de planning dat de pup erbij komt?
Als alles goed gaat Maart volgend jaar :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”