Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe vaak

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Silvia
Zeer actief
Contacteer:

hoe vaak

Ongelezen bericht door Silvia »

ik ben hier echt veel wijzer geworden maar nu praten jullie over een teef niet te vaak laten dekken.
wat is normaal?
en wat is te vaak?
is er iets mis als ik ga kijken voor een pup waar van dit moeders 2de of 3de nest is?
waarom mag een teef niet 3x door dezelfde reu gedekt worden? doen wij toch zelf ook!? ik ben benieuwd naar de antwoorden
Groetjes Silvia en Diesel
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

zowiezo is het vaak als een teef elke loopsheid gedekt word, en er dus geen loopsheid over geslagen word, persoonlijk vind ik 3 nesten genoeg voor een teef, je kunt dan als fokker prima weten wat ze vererft, en waarom niet 3 keer door dezelfde reu? omdat ik vind dat dat weinig bijdraagt aan een ras..er zijn heus wel wat redenen voor ene herhalings combi ( bv als een nest alleen maar reuen bevat en je wilt als fokke toch wel erg graag een teef uit die combi) maar meerder malen de zelde combi voelt bij mij meer aan als vermeerderen dan als iets "opbouwen" in een ras...
starfleet
Erelid

Re: hoe vaak

Ongelezen bericht door starfleet »

twinmamasilvia schreef:ik ben hier echt veel wijzer geworden maar nu praten jullie over een teef niet te vaak laten dekken.
wat is normaal?
en wat is te vaak?
is er iets mis als ik ga kijken voor een pup waar van dit moeders 2de of 3de nest is?
waarom mag een teef niet 3x door dezelfde reu gedekt worden? doen wij toch zelf ook!? ik ben benieuwd naar de antwoorden
Een in mijn ogen goede fokker houdt het bij een nest per teef om het jaar, dan kom je al snel uit bij maximaal 3 nesten per teef als je ervan uitgaat dat je de teef eerst echt volwassen laat worden en niet meer laat dekken met een jaar of 8.

Als iemand een reu heeft lopen en een paar teven en alleen die reu gebruikt om alle teven te laten dekken, is die persoon niet meer bezig imo om goede combi's te krijgen, maar om goedkoop en gemakkelijk te vermeerderen, dus daar zou ik zelf niet gauw voor kiezen, voor zo'n fokker.

Tja, wat wij zelf doen dat mag toch geen maatstaf zijn, maar als je daar al naar zou kijken, is de kans op een beperkte genenpool met 15 miloen mensen in Nederland wel wat kleiner dan bij een rashondje. Wij werpen ook maar een kind per keer en geen 8 per keer :N: Je moet het dan meer vergelijken met een dorp waar geen nieuw bloed inkomt, dat wil ook elke samenleving vermijden.

Anne
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

bedankt weer.
ik had het er net namelijk met mijn bass over (zit op het werk nu)
waar om een hondenstelletje niet meerder nesten kan hebben ik heb iok meerder kinderen bij 1 man.
en 99% van de bevolking heeft dat denk ik. dus vandaar mijn vraag.
maar is het dan slecht als je een pup hebt van een teeft die al 3x gedekt is door de zelfde reu? zijn ze dan zwakker of wat is de reden om er niet zo een aan te schaffen?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

twinmamasilvia schreef:bedankt weer.
ik had het er net namelijk met mijn bass over (zit op het werk nu)
waar om een hondenstelletje niet meerder nesten kan hebben ik heb iok meerder kinderen bij 1 man.
en 99% van de bevolking heeft dat denk ik. dus vandaar mijn vraag.
maar is het dan slecht als je een pup hebt van een teeft die al 3x gedekt is door de zelfde reu? zijn ze dan zwakker of wat is de reden om er niet zo een aan te schaffen?
nee er hoeft niks met de pup te zijn, het gaat dan meer om de instelling en redenen van de fokker, een fokker die (vaak) herhalings combi's maakt, is voor mij niet een fokker die het belang van een ras voorop heeft staan, dan gaat het vaak puur om het fokken ( vermeerderen) (nogmaals niet elke fokker die een keer een herhalings nest doet hoor !! )
mon doesie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoezen
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door mon doesie »

jij zit op dit forum tijdens je werk?
je baas kijkt mee?
top baas,hij is BRAAF!!! :ok:
en de groetjes van:
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com

uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

haha ja die wil ook een hond maar een bruine labrador.
baasje is inderdaad braaf haha
mon doesie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoezen
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door mon doesie »

HIJ IS BRAAF ,GEEF HEM EEN KOEKIE

:ok:
en de groetjes van:
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com

uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

haha is nog echt ook ik had kerst kransje mee gebracht voor de koffie
starfleet
Erelid

twinmamasilvia schreef: maar is het dan slecht als je een pup hebt van een teeft die al 3x gedekt is door de zelfde reu? zijn ze dan zwakker of wat is de reden om er niet zo een aan te schaffen?
Nee de pups zijn niet zwakker, maar een goede fokker zal een combinatie niet vaak herhalen omdat het niets meer toevoegt aan het ras. Mensen die de hele tijd dezelfde reu en teef combinatie gebruiken zijn vermeerderaars, hebben vaak een teefje en een reu lopen en vinden het goedkoop en gemakkelijk daarmee nestjes te krijgen. Zo'n fokker zou ik om die reden dus links laten liggen, maar het zegt niets over de gezondheid van de pups als er verdere de nodige testen zijn gedaan.

Anne
starfleet
Erelid

twinmamasilvia schreef:haha ja die wil ook een hond maar een bruine labrador.
Laat hem dan maar meelezen, want daar zit helemaal een heleboel kaf tussen het koren.

Anne
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

ja het is nogal moeilijk voor mij om n te schatten wat nou jullie menig is of wat feiten zijn dus ik vraag echt veel he. maar dat komt omdat ik jullue niet echt ken.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

beter veel vragen en een verantwoorde aanschaf doen dan niks vragen en bij de eerste de beste een pup halen met alle ellende van dien :wink:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

ja die ellende weet ik alles van met mijn westie.
zat na 8 maanden al aan de pretnison.
dus ggeen hond uit een boerderij waarz e zogenaamd binnen leven en even uit de schuur worden gehaald als je komt kijken.
starfleet
Erelid

twinmamasilvia schreef:ja die ellende weet ik alles van met mijn westie.
zat na 8 maanden al aan de pretnison.
dus ggeen hond uit een boerderij waarz e zogenaamd binnen leven en even uit de schuur worden gehaald als je komt kijken.
Het is me nog steeds niet duidelijk waarom je als beginnende Shi-tzu eigenaar niet kiest voor de veiligheid en betrekkelijke zekerheid van een hondje via de pupbemiddeling van de rasvereniging aanschaffen.

Anne
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

yamie schreef:nee er hoeft niks met de pup te zijn, het gaat dan meer om de instelling en redenen van de fokker, een fokker die (vaak) herhalings combi's maakt, is voor mij niet een fokker die het belang van een ras voorop heeft staan, dan gaat het vaak puur om het fokken ( vermeerderen) (nogmaals niet elke fokker die een keer een herhalings nest doet hoor !! )
Maar als de fokker nou prachtige, gezonde, evenwichtige pups krijgt uit die ene combinatie? Dan zou hij wel gek zijn om een andere combinatie te proberen, toch?

Dat van die 'rasverbetering' neem ik met een korreltje zout. Al die mensen die in hun hele leven drie of vier nestjes fokken doen echt niet aan 'rasverbetering' :denken:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Zelf vind ik dat het afhankelijk is van het ras of er een toegevoegde waard is of een combinatie herhaald wordt of niet.
Stel je hebt een combinatie gemaakt, deze is fantastisch, maar er blijkt vrijwel niemand te zijn die hier mee doorgaat, waarom dan geen 2e nest uit delfde combinatie Stel de 2e combinatie blijkt een heel klein nest, waarom dan geen 3e combinatie?
Binnen het kooikerhondje geldt dat een herhaling van combinatie is toegestaan, mits de combinatie niet meer dan x aantal puppen heeft opgeleverd.
Voor veel kleine rassen is dit denk ik een goede manier. Voor rassen die veel voorkomen, bijvoorbeeld de Golden Retriever zie ik nog minder problemen om een combinatie te gaan herhalen. Als de combinatie goed is, waarom dan niet? Zeker 90% van de honden die gefokt worden, worden huishonden en zullen niet voor de fokkerij ingezet gaan worden.

Het is wat anders als blijkt dat in het eerste nestje een pup met een ziekte zoals bijvoorbeeld epilepsie is geboren. Een dergelijke combinatie moet gewoon niet herhaald worden (helaas gebeurt dit ook). Nu ik er zo over nadenk, misschien dat het juist wel voordelen heeft om een pup uit een combinatie te halen die al een of twee keer eerder nakomelingen heeft gehad. Er is dan enigszins bekend hoe de pups uit zullen gaan groeien.
Echter, de toegevoegde waarde voor een goede fokker wordt dan wel geringer. Je wilt graag verschillende combinaties maken, doordat je graag aan rasverbetering wilt werken in plaats van rasvermeerdering.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

ja oke, ik snap je wel renske, ik zeg ook niet dat een herhalings nest per definitie niet oke is... als ik bv naar mijn ras en naar mij zelf kijk... ik wil in principe een teefje uit elk gefokt nest zelf aanhouden, dus ik zal niet snel een herhalings nest doen ( mits ik dus eerst een nest alleen reuen heb, of 1 teef, die wel erg goed bevallen)

maar ik zou juist toch denken dat je met herhalingsnesten in een kleine populatie erg op moet passen? beter niet of minder fokken dan steeds hetzelfde bloed neer zetten, ik bedoel het draagt immers niet bij in de genen populatie, alleen in de aantallen...
Renske
Zeer actief

yamie schreef:
maar ik zou juist toch denken dat je met herhalingsnesten in een kleine populatie erg op moet passen? beter niet of minder fokken dan steeds hetzelfde bloed neer zetten, ik bedoel het draagt immers niet bij in de genen populatie, alleen in de aantallen...
Ben het helemaal met jou eens, daarom geef ik ook aan dat ik het een goede zaak vind dat hier ueberhaupt iets in het fokreglement van een rasvereniging (bij een ras met een kleine populatie) staat omschreven over het maximum aantal herhalingsnesten wat is toegestaan.

Echter, als je een nestbroer gaat gebruiken op je teefje, heeft een andere reu ook weinig zin...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:
yamie schreef:
Ben het helemaal met jou eens, daarom geef ik ook aan dat ik het een goede zaak vind dat hier ueberhaupt iets in het fokreglement van een rasvereniging (bij een ras met een kleine populatie) staat omschreven over het maximum aantal herhalingsnesten wat is toegestaan.

Echter, als je een nestbroer gaat gebruiken op je teefje, heeft een andere reu ook weinig zin...
maar staat bij de meeste rv's , die dan toch een beperking hebbengesteld op het aantal dekkingen, het aantal herhalingen ook niet dat er geen dekkingen van nest broers of zussen mogen? en dan dus nog liever een herhalings combi dan een nest broer op een teef... ( er zijn er maar weinig die echt met inteelt kunnen fokken nl .)
Renske
Zeer actief

yamie schreef:
maar staat bij de meeste rv's , die dan toch een beperking hebbengesteld op het aantal dekkingen, het aantal herhalingen ook niet dat er geen dekkingen van nest broers of zussen mogen? en dan dus nog liever een herhalings combi dan een nest broer op een teef... ( er zijn er maar weinig die echt met inteelt kunnen fokken nl .)
Bedoel een nestbroer van de reu van de voorgaande dekkingen, niet van de teef. Merk dat 't tijd wordt om te gaan slapen als je al vanaf 6 uur op bent..
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:
yamie schreef:
Bedoel een nestbroer van de reu van de voorgaande dekkingen, niet van de teef. Merk dat 't tijd wordt om te gaan slapen als je al vanaf 6 uur op bent..

ohhh oke , nee dat schiet idd niet op nee... :mrgreen: sorry, ik ben ook niet helemaal helder meer hoor :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”