Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is raszuiver fokken volgens lijnen ...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Inge O schreef:
nance schreef:Dat de fokkers van tegenwoordig teveel regeltjes hebben, dat weet ik. Maar er zijn veel fokkers die buiten de rasvereniging om, toch hun eigen type hond met karakter na streven en dat vind ik de echt goede fokkers en niet de 1 heidsworst van een clubfokker. Het is alleen erg jammer dat veel keurmeesters de regels van de club handhaven of andersom, net hoe je t zeggen wil.
hoe zou jij (en de anderen hier) reageren in bovenstaand geval van de reu die ik zo graag zou willen gebruiken? wetende dat je dus weer totaal stamboomloos komt te staan, en overal de wind van voren krijgt? om de keurmeesters hoef ik het niet eens te laten, want die reu heeft het ook herhaalde keren uitermate goed gedaan op keuringen (met veel competitie, want anders zegt het me niks).

ik zit er nog steeds heel erg over de twijfelen, en heb nog 1,5jaar de tijd om verder te piekeren. wat zouden jullie doen?
maar de reu heeft dan dus wel een stamboom, alleen is t niet met goedkeuring van de RV, dan krijg je toch ook gewoon stambomen op je puppen.............dus dan hoef je niet te sjoemelen en kan je hem toch gebruiken....
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Inge O schreef:
crutz schreef:
Inge O schreef:
nance schreef:Dat de fokkers van tegenwoordig teveel regeltjes hebben, dat weet ik. Maar er zijn veel fokkers die buiten de rasvereniging om, toch hun eigen type hond met karakter na streven en dat vind ik de echt goede fokkers en niet de 1 heidsworst van een clubfokker. Het is alleen erg jammer dat veel keurmeesters de regels van de club handhaven of andersom, net hoe je t zeggen wil.
hoe zou jij (en de anderen hier) reageren in bovenstaand geval van de reu die ik zo graag zou willen gebruiken? wetende dat je dus weer totaal stamboomloos komt te staan, en overal de wind van voren krijgt? om de keurmeesters hoef ik het niet eens te laten, want die reu heeft het ook herhaalde keren uitermate goed gedaan op keuringen (met veel competitie, want anders zegt het me niks).

ik zit er nog steeds heel erg over de twijfelen, en heb nog 1,5jaar de tijd om verder te piekeren. wat zouden jullie doen?
maar de reu heeft dan dus wel een stamboom, alleen is t niet met goedkeuring van de RV, dan krijg je toch ook gewoon stambomen op je puppen.............dus dan hoef je niet te sjoemelen en kan je hem toch gebruiken....
nee, het is juist St.Hubertus die deze regeltjes heeft : in het geval van een LOSH-stamboom (= witte, normale stamboom) zouden ze je die stamboom niet kunnen weigeren, ook niet als de RV niet meewerkt - maar ik heb ALSH stambomen (= annexelijst, na 4 generaties word je dan weer 'LOSH'). sette was de laatste roze generatie hier, haar pups zouden weer officiële hovawarten worden :roll: , maar zijzelf is nog 'roze' - en 'roze' x 'roze' mag niet, tenzij bij rassen in de opbouwfaze. behaalde resultaten, noch qua uiterlijk, noch qua werkgeschiktheid, zijn daarbij van geen tel :19: .
:eek: en als je alles uitlegt over de te gebruiken reu en je vraagt vervolgens dispensatie aan omdat je een ervaren fokker bent die weet wat ze doet? Wellicht maken ze een uitzondering op hun belachelijke regels en krijg je stambomen (rose of wit...) op de pups.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
crutz schreef:
Inge O schreef:

nee, het is juist St.Hubertus die deze regeltjes heeft : in het geval van een LOSH-stamboom (= witte, normale stamboom) zouden ze je die stamboom niet kunnen weigeren, ook niet als de RV niet meewerkt - maar ik heb ALSH stambomen (= annexelijst, na 4 generaties word je dan weer 'LOSH'). sette was de laatste roze generatie hier, haar pups zouden weer officiële hovawarten worden :roll: , maar zijzelf is nog 'roze' - en 'roze' x 'roze' mag niet, tenzij bij rassen in de opbouwfaze. behaalde resultaten, noch qua uiterlijk, noch qua werkgeschiktheid, zijn daarbij van geen tel :19: .
oke,

in NL heb je G0, G1 en G2 en de generatie daarna wordt dan weer "volledig" maar voor zo ver ik weet mag je dus wel G1 met G1 doen in NL (of G2 maal G1) maar dan krijgen de pups de versie van de stamboom van de laagste van beide ouders, dus bij gelijk blijft die pup in die "klasse" en bij een lagere komt de pup dus in de laagste klasse.......
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Inge O schreef:
Dus als ik t goed begrijp zou je , als je 1 keer pups van deze teef hebt, de pup wel terug kunnen kruisen met de reu? En dan krijg je wel gewoon de papieren??
Dan zou ik voor die optie gaan...
Je bent dan wel weer een generatie verder, maar je omzeilt alle regeltjes en wetjes, en krijgt precies dat wat je wil....
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

en sperma invriezen van de reu om later KI te kunnen doen, is dat een optie?
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
bulletjebe schreef: :eek: en als je alles uitlegt over de te gebruiken reu en je vraagt vervolgens dispensatie aan omdat je een ervaren fokker bent die weet wat ze doet? Wellicht maken ze een uitzondering op hun belachelijke regels en krijg je stambomen (rose of wit...) op de pups.
ahahahaha, laat me (zeer groen) niet lachen - jij kent st.hubertus duidelijk niet :mrgreen: - ik wik mijn woorden als ik zeg dat dit één van de meest incompetente beleidsorganen is die ergens bestaat (en in die overtuiging sta ik nu niét alleen :wink: ). het heeft me al zeer veel moeite gekost om deze informatie te achterhalen, ze snapten mijn vraag zelfs amper :19: .

maar als het zover komt, neem ik zeker contact op, hoewel dat waarschijnlijk alleen maar verkeerd-om zal uitwerken :19: .
Hahaha, ik heb ze al meerdere malen gesproken, helaas. Ze worden idd niet gehinderd door enige kennis, dat is waar. Ik ben momenteel heel voorzichtig met bellen, dat kan ik je wel zeggen :mrgreen:
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
crutz schreef:
Inge O schreef: nee, het is juist St.Hubertus die deze regeltjes heeft : in het geval van een LOSH-stamboom (= witte, normale stamboom) zouden ze je die stamboom niet kunnen weigeren, ook niet als de RV niet meewerkt - maar ik heb ALSH stambomen (= annexelijst, na 4 generaties word je dan weer 'LOSH'). sette was de laatste roze generatie hier, haar pups zouden weer officiële hovawarten worden :roll: , maar zijzelf is nog 'roze' - en 'roze' x 'roze' mag niet, tenzij bij rassen in de opbouwfaze. behaalde resultaten, noch qua uiterlijk, noch qua werkgeschiktheid, zijn daarbij van geen tel :19: .
oke,

in NL heb je G0, G1 en G2 en de generatie daarna wordt dan weer "volledig" maar voor zo ver ik weet mag je dus wel G1 met G1 doen in NL (of G2 maal G1) maar dan krijgen de pups de versie van de stamboom van de laagste van beide ouders, dus bij gelijk blijft die pup in die "klasse" en bij een lagere komt de pup dus in de laagste klasse.......
ja, dat lijkt me al een stúk logischer, als ze hier nou ook eens zo zouden willen denken.

en daarmee komen we weer tot de kern van dit topic : hoe eng, beperkend, onlogisch en contraproductief is de 'raszuivere' fok...in nederland zou ik dus nog goed bezig zijn, in belgië word ik met mijn hele lijn weer uit de registers gegooid, en in nog een ander land is het waarschijnlijk weer anders.
Vraagje: worden de honden met rose stamboom in Nederland geaccepteerd en krijgen ze dan een NHSB nummer? Want dan zou daarin misschien een mogelijkheid liggen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:
Inge O schreef:
crutz schreef:
Inge O schreef: nee, het is juist St.Hubertus die deze regeltjes heeft : in het geval van een LOSH-stamboom (= witte, normale stamboom) zouden ze je die stamboom niet kunnen weigeren, ook niet als de RV niet meewerkt - maar ik heb ALSH stambomen (= annexelijst, na 4 generaties word je dan weer 'LOSH'). sette was de laatste roze generatie hier, haar pups zouden weer officiële hovawarten worden :roll: , maar zijzelf is nog 'roze' - en 'roze' x 'roze' mag niet, tenzij bij rassen in de opbouwfaze. behaalde resultaten, noch qua uiterlijk, noch qua werkgeschiktheid, zijn daarbij van geen tel :19: .
oke,

ja, dat lijkt me al een stúk logischer, als ze hier nou ook eens zo zouden willen denken.

en daarmee komen we weer tot de kern van dit topic : hoe eng, beperkend, onlogisch en contraproductief is de 'raszuivere' fok...in nederland zou ik dus nog goed bezig zijn, in belgië word ik met mijn hele lijn weer uit de registers gegooid, en in nog een ander land is het waarschijnlijk weer anders.
Vraagje: worden de honden met rose stamboom in Nederland geaccepteerd en krijgen ze dan een NHSB nummer? Want dan zou daarin misschien een mogelijkheid liggen.
die worden ingedeeld in de G-klasse waar ze volgens de RvB onder zouden vallen, dus afstamming onbekend G-0 en zo verder............
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
crutz schreef:
bulletjebe schreef: Vraagje: worden de honden met rose stamboom in Nederland geaccepteerd en krijgen ze dan een NHSB nummer? Want dan zou daarin misschien een mogelijkheid liggen.
die worden ingedeeld in de G-klasse waar ze volgens de RvB onder zouden vallen, dus afstamming onbekend G-0 en zo verder............
weet je ook of ze daarbij voor buitenlandse honden met soortgelijke stamboom ook verdergaan bij het aantal generaties die op die stamboom als bekend staan geregistreerd?
weet in elkgeval van 1 hond die een aangekeurde hond nog op de stamboom heeft staan (en dus laatste generatie "roze" boom zou moeten hebben, dus G2) dat die ingevoerd is op een volledige boom omdat alle generaties bekend zijn en er geen kruisjes meer op de boom staan en de RvB dus niet gezien heeft/niet weet of whatever dat die aangekeurde hond nog op de boom staat............
nance
Erelid

crutz schreef:
Inge O schreef:
crutz schreef:
bulletjebe schreef: Vraagje: worden de honden met rose stamboom in Nederland geaccepteerd en krijgen ze dan een NHSB nummer? Want dan zou daarin misschien een mogelijkheid liggen.
weet je ook of ze daarbij voor buitenlandse honden met soortgelijke stamboom ook verdergaan bij het aantal generaties die op die stamboom als bekend staan geregistreerd?
weet in elkgeval van 1 hond die een aangekeurde hond nog op de stamboom heeft staan (en dus laatste generatie "roze" boom zou moeten hebben, dus G2) dat die ingevoerd is op een volledige boom omdat alle generaties bekend zijn en er geen kruisjes meer op de boom staan en de RvB dus niet gezien heeft/niet weet of whatever dat die aangekeurde hond nog op de boom staat............
Dus dan zou Sette een Nederlandse boom krijgen en dan ist probleem opgelost. Wat een kromme wereld :wink:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Inge O schreef:[
Door externe omstandigheden heb ik helaas even geen tijd het forum goed te volgen, maar ik zou fokken naar eigen inzicht of niet fokken. Denk ik.
Afbeelding
nance
Erelid

Inge O schreef:
nance schreef:
crutz schreef:
Inge O schreef: weet je ook of ze daarbij voor buitenlandse honden met soortgelijke stamboom ook verdergaan bij het aantal generaties die op die stamboom als bekend staan geregistreerd?
Dus dan zou Sette een Nederlandse boom krijgen en dan ist probleem opgelost. Wat een kromme wereld :wink:
....en dan hebben we het nog maar over honden :denken: .....

toch serieus veel kans dat ik dit kromme gedoe nu eens ten bate van de honden in mijn voordeel zal gebruiken.

iemand een prachtig blond warteteefje, helemaal gratis ende voor niets :mrgreen: :engel: :engel:?
Inderdaad moet je nu iemand zoeken die op papier de hond over laat schrijven en dan ben je van je probleem af....
Daar moet toch iemand voor te vinden zijn, maar t is en blijft krom :wink:
Zoie
Zeer actief

Selena schreef: Snap je het nog?
Haha, zo'n beetje. Wat ik voornamelijk denk te begrijpen is dat jullie a. niet op raszuiverheid letten, en b. niet op uiterlijk maar op werkeigenschappen fokken.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

tekkel schreef:[En als je dan kijkt naar springpaarden: 25 jaar geleden sprongen ze over ruim twee meter, en nu nog steeds (al gebeurt het tegenwoordig uit veiligheidsoverwegingen nauwelijks nog).

En bij bijvoorbeeld drafpaarden is er ook nauwelijks sprake van opvallende ontwikkelingen: 25 jaar geleden was een snelle kilometertijd ongeveer 1.13 minuut, en dat is hij nog steeds.
Kampioens-dravers waren vaak toevalstreffers: Anton, Action Skoatter enz.
Dat is opzich wel opmerkelijk, koeien zijn b.v. steeds meer melk gaan geven als ik goed ben voorgelicht. Je zou een soortgelijke ontwikkeling ook bij paarden verrwachten.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

begrijp ik uit dat hele verhaal van Go, G1, G2 generaties nu goed dat het hele systeem van raszuiverheid toch niet waterdicht is ?
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Zoie schreef:
Selena schreef: Snap je het nog?
Haha, zo'n beetje. Wat ik voornamelijk denk te begrijpen is dat jullie a. niet op raszuiverheid letten, en b. niet op uiterlijk maar op werkeigenschappen fokken.
ja klopt...hebben wel een gewenst uiterlijk maar werkeigenschappen gaan voor.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:begrijp ik uit dat hele verhaal van Go, G1, G2 generaties nu goed dat het hele systeem van raszuiverheid toch niet waterdicht is ?
nee, dat is het niet :N: :mrgreen: .
Wat misschien zo gek nog niet is ? Als je het waterdicht maakt zal je vroeg of laat toch een verarming van de genenpoel in een ras krijgen.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef: nee, dat bedoel ik ook, is helemaal niet gek, wel het tegendeel. zo ben ik aan 'mijn lijn' gekomen, door inbreng van een reu die mijlenver van het bekende fci-bestand afstond qua afstamming. en ben er tot nu toe alleen maar blij om. maar die regeltjes dan hè :wink: .
zocht je dan echt naar een reu die mijlenver van het bekende fci - bestand afstond, of liep je er toevallig tegenaan ? Wat ik me ook wel afvraag, hoe is het mogelijk dat zulke geschikte reuen nog rondlopen ?
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Inge O schreef:
Zoie schreef:begrijp ik uit dat hele verhaal van Go, G1, G2 generaties nu goed dat het hele systeem van raszuiverheid toch niet waterdicht is ?
nee, dat is het niet :N: :mrgreen: .
Wat misschien zo gek nog niet is ? Als je het waterdicht maakt zal je vroeg of laat toch een verarming van de genenpoel in een ras krijgen.
nee, dat bedoel ik ook, is helemaal niet gek, wel het tegendeel. zo ben ik aan 'mijn lijn' gekomen, door inbreng van een reu die mijlenver van het bekende fci-bestand afstond qua afstamming. en ben er tot nu toe alleen maar blij om. maar die regeltjes dan hè :wink: .
zeg je nou dat g-0 g-1 g-2 mijlen ver van een fci bestand af staat?
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Martijn schreef:Wat me opvalt is dat mensen het over genetische verarming hebben.
Zonder dat soort genetische verarming (ik zie het als zuivering) bestond het hele begrip rashond niet eens.
wat mij betreft gaat de discussie niet zozeer daarover (ik zou anders ook niet over lijnteelt mogen spreken).
ik vind vooral de weg die veel rassen de laatste 30 jaar opgaan de verkeerde - en ik zie ze vanalles worden - groter, behaarder, meer gerimpeld, kleiner, langer, ... - maar verbéteren in zijn algemeenheid? nee, dat zie ik er geen één. maar we hebben er voor onze eigen gemoedsrust wel allemaal de mond van vol, van die 'rasverbetering'.
wat bij mij een aantal vragen oproept, ik stel ze maar even:

- is dit een algemeen gevoelen onder hondenliefhebbers, en zo ja, waar ligt het hem dan aan ? Is het gewoon een keus en zou het met hetzelfde systeem net zo goed anders kunnen, of is er meer aan de hand ?

- verarming is misschien een verkeerd woord, maar ... wat ik me afvraag. Hoe homogener je een ras maakt, hoe minder variëteit. Als dat het streven is, is er alszodanig niks mis mee. Maar zal ik de enige zijn die enige variatie, zowel in uiterlijk als in karakter binnen een ras wel zo leuk vindt ?

- inteelt is niks anders dan een methode om de gewenste eigenschappen vast te leggen. Ongewenste eigenschap leg je ook vast, c.q. breng je aan het licht, en probeer je vervolgens te elimineren. Dat kan alleen lukken als je het verstandig doet, en het mogelijk is, d.w.z. als in de oorspronkelijke populatie voldoende genetische variatie aanwezig is. Is die er niet, of niet meer, dan moet je toch of het ras opgeven of nieuw bloed inbrengen;

- maar wat is gewenst en ongewenst en waar kan je op fokken ? Op vachtkleur fokken zal, begrijp ik, relatief makkelijk zijn, omdat er maar zo weinig genen bij betrokken zijn, en hetzelfde geldt voor een aantal aandoeningen. HD is w.s. al behoorlijk ingewikkeld. Maar hoe zit het met een eigenschap als vitaliteit ? Is het niet zo - en ik laat me graag tegenspreken - dat hoe meer je een ras inteelt, hoe meer de vitaliteit af neemt ?
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Mijn hondje is nog een van de weinig "bekende" typen honden die ooit voor gebruiks functies ontwikkeld zijn. Dit is ook de reden waarom ik voor dit "ras" gegaan ben het is geen erkent ras en zal het ook nooit worden maar het is wel de grondleggen van bv de duitse herder.

Het "ras" is eigenlijk een hoop bij elkaar geraapten :wink: duitse schapendrijvers. Om het maar even heel vervelend neer te zetten. Bij dit ras zie je namelijk veel verschillende types zit veel verschil in hoogte, snuit, vacht en noem maar op toch komt het karrakter van deze honden wel overeen.

Ze zijn misschien wel te vergelijken met de belgische herder ook deze zijn vernoemd naar de streken waar ze vandaan komen en hebben veel uiterlijke verschillen maar toch ook overeenkomsten. Alleen wordt de Altdeutsher echt nog gefokt om te werken en er wordt ook nog veel mee gewerkt.Ik ben het net als de meeste van de altdeutshe liefhebbers eens dat het beter is als het ras niet erkent wordt.

Maar hoewel dit soort rassen heel gezond zijn hebben ze ook een groot nadeel! Het zijn niet echt geschikte huishonden omdat de drift om te werken nog zo groot is.

Voor geintreseerde : www.a-a-h.de
@idoo
Zeer actief

corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ja idd de zelfde soort Schafpudel is alleen de naam die ze bij deze hond gegeven hebben maar de overkoepelende naam is dus Altdeutshe hutehund. Deze honden mogen dus ook gewoon met elkaar ge"kruist" worden en dan vallen ze nog onder het "ras" en krijgen ze een stamboom. Deze is natuurlijk wel van de A-A-H en niet internationaal erkent maar zo heb je toch nog overzicht over wat er met de honden gebeurd.

Ik zelf vind het wel heel leuk je kan dus een heel gevarieerd nest krijgen :wink:
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
a3
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door a3 »

Ik heb in de Harz kennis gemaakt met de Harzer Fuchs , en ze ook aan
het werk gezien bij het koeien drijven, ik werd er opslag verliefd op
maar ook daar viel me op hoeveel verschil er in zit in grootte en kleur...
Maar wat een werklust zeg en wat een geweldige honden , als ik ooit
overstap op een ander ras ( denk niet dat het gebeurt btw) :wink: maar
dan wordt het zeker een Harzer Fuchs die ik dan ook daar vandaan haal ....
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”