Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik snap het echt (nog) niet hoor!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Ik snap het echt (nog) niet hoor!

Ongelezen bericht door Marja »

Waarom is iedereen zo laaoend enthousiast als er raspuppies worden geboren en zo laaiend als er iemand wil gaan kruisen???

En dan niet antwoorden over erfelijke gebreken en dat je ze niet kwijt zou kunnen want dat gaat ook op voor rashonden.
En trouwens, kruisingen zijn toch veel sterker en gezonder dan de meeste rashonden?

Het gaat mij puur om het verschil tussen ras en kruisingen, ik zie het verschil namelijk niet zo!

Je kunt tegen iemand die bv labradors gaat fokken ook wel zeggen, waarom doe je dit!!! De assiels zitten al vol met labjes!

Ik ga niet fokken en ben ook niet van plan dat ooit te gaan doen :mrgreen:
Naar mijn mening zijn er al veel te veel honden, zowel echte ras als kruisingen.
Ik wil het alleen ff duidelijk hebben voor mezelf :wink:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

nou, volgens mij (ik in elkgeval en de fokkers die in nu zo snel kan bedenken die hier zitten ook) fokken niet voor de "leuk" zoals de mensen van de kruising nesten die hier dat aangeven, tuurlijk is het leuk, maar er wordt ook verder gedacht, lijnen worden uitgezocht (wat je met kruisingen al niet kan doen), vererving wordt bekeken, kortom, er wordt met een bepaald doel gefokt ipv alleen maar omdat t ons zo leuk lijkt om eens een nestje te hebben, denk dat daar t grote verschil in zit..........
Marja
Zeer actief

crutz schreef:nou, volgens mij (ik in elkgeval en de fokkers die in nu zo snel kan bedenken die hier zitten ook) fokken niet voor de "leuk" zoals de mensen van de kruising nesten die hier dat aangeven, tuurlijk is het leuk, maar er wordt ook verder gedacht, lijnen worden uitgezocht (wat je met kruisingen al niet kan doen), vererving wordt bekeken, kortom, er wordt met een bepaald doel gefokt ipv alleen maar omdat t ons zo leuk lijkt om eens een nestje te hebben, denk dat daar t grote verschil in zit..........
Ik snap je antwoord hoor, maar je maakt mij niet wijs dat ëchte fokkers"ook niet zo nu en dan voor de leuk fokken!
Bij mijn beide honden waren alng niet alle pups vergeven voor ze met fokken begonnen, na de geboorte trouwens ook niet!

En ik lees toch regelmatig over fokkers die wel erg vaak een nest hebben, of zeelfs meerdere tegelijk :19:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik fok geen honden, en ben het ook absoluut niet van plan. Maar ik ben wel tegen gelegenheidsnestjes.

Er is maar 1 manier om de broodfok tegen te gaan, en dat is maar op 1
rigoureuze manier, tegen alle kruisingen/gelegenheidsnestjes zijn.

Veel mensen verdiepen zich niet genoeg in de aanschaf van een hond zodat ze het verschil kunnen zien tussen een broodfokker en iemand die wel doordacht en dergelijke eenmalig een nest heeft of voor de eerste keer.
En vaak zijn het de mensen die een impulsaankoop doen ook degene die de broodfok in stand houden en misschien ook wel er voor zorgen dat de asiels zo vol zitten. Want als je het als een impuls koopt, ben je in mijn ogen ook sneller geneigd om er afstand van te doen als het allemaal even tegen zit of het valt tegen.
Marja
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:Ik fok geen honden, en ben het ook absoluut niet van plan. Maar ik ben wel tegen gelegenheidsnestjes.

Er is maar 1 manier om de broodfok tegen te gaan, en dat is maar op 1
rigoureuze manier, tegen alle kruisingen/gelegenheidsnestjes zijn.

Veel mensen verdiepen zich niet genoeg in de aanschaf van een hond zodat ze het verschil kunnen zien tussen een broodfokker en iemand die wel doordacht en dergelijke eenmalig een nest heeft of voor de eerste keer.
En vaak zijn het de mensen die een impulsaankoop doen ook degene die de broodfok in stand houden en misschien ook wel er voor zorgen dat de asiels zo vol zitten. Want als je het als een impuls koopt, ben je in mijn ogen ook sneller geneigd om er afstand van te doen als het allemaal even tegen zit of het valt tegen.
Even een voorbeeldje
Toen wij besloten een hond te nemen hebben we ons terdege verdieept in de rassen die ons aanstonden.
Uiteindelijk gingen wij voor een Landseer, alles gelezen dat los en vastzat, OVER HET RAS!!
Maar niet over fokkers!
Wisten wij veel, dat lees je dus nergens, ja op de fora maar daar wisten we het bestaan amper van :mrgreen:
Wij namen onze eerste pup mee naar huis met een aantal tubeltjes oogcreme, een ontsteking zei de fokker, heel normaal bij pups van dit ras :19:
Bleek later een erfelijke oog afwijking te zijn!

Ik denk dat er nog wel een taak is als het over fokkers voorlichting gaat.
Veel mensen denken als een fokker lid is van een vereniging dat het dan wel goed zit :denken:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Jij hebt dus duidelijk een niet zo goede rashondenfokker getroffen.
Hetzelfde had kunnen gebeuren als je een kruising had gekocht volgens mij.

Wat betreft het fokken met rassen als de enorm populaire labrador, daarvan vind ik zelf dus ook dat er te veel mee gefokt wordt. Je krijgt natuurlijk ook meer mensen die omdat ze ook een labrador hebben "zomaar" gaan fokken, want er is vraag te over. Ik vind dat erg jammer, want daardoor wordt er niet meer goed gekeken naar bloedlijnen, erfelijke gebreken e.d.

Ik ben dus eigenlijk niet tegen het fokken van kruisingen op zich, maar tegen het onzorgvuldig en onnadenkend fokken van welke hond dan ook, rashond of kruising.

En ja, ik fok zelf ook. Nooit meer dan 1 nest per jaar maar waarschijnlijker 1 nest per 2 jaar, en maximaal 3 nesten per teef (Sjefke zal er maximaal 2 krijgen). Ik heb voordat de pups geboren worden al ruim voldoende serieuze gegadigden en mijn honden worden getest op de voorkomende erfelijke gebreken bij het ras, gaan naar shows om erachter te komen of ze aan de rasstandaard voldoen en zijn vooral huishond en gezinsleden van ons.
Bij mijn ras is het voortbestaan afhankelijk van mensen zoals ik, die een teefje hebben dat prima aan de rasstandaard voldoet en een goed karakter heeft, en van daaruit pas besluiten om te gaan fokken, met inachtneming van alles wat daarbij hoort, zoals hd- en ed-onderzoek, ogentests, kwalificaties op shows e.d.
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kika »

Ik denk zeer zeker niet dat als je als fokker lid bent van de rasvereniging dat het dan automatisch een "goeie" fokker is. Het is alleen iemand die (als het goed is) volgens de geldende regels van de rasvereniging fokt.
Je "moet" overal het kaf van het koren weten te onderscheiden, zo ook bij fokkers. Wat een fokker een goeie fokker maakt in mijn ogen is dat hij/zij vooral niet te vaak nesten heeft en al helemaal niet 4, 5 per jaar en dat de nesten die hij/zij op de wereld zet niet van een reu is waar half nederland al familie van is. De fokker kan nog zo goed zijn voor de dieren, in mijn ogen is dat niet echt meer een verbetering voor het ras.

Ik denk zelf trouwens dat er maar weinig serieuze fokkers zijn die met hun ras wel eens een nestje "voor de leuk" hebben, want een nest brengt ontzettend veel werk met zich mee, zeker als het grote nesten zijn.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Dan een vraag van mij aan jou:
wat heb JIJ zo tegen rashondenfokkers?? :mrgreen: Elke keer weer vertel jij dat je zelf 2 rashonden hebt en niet gezond zijn. Tuurlijk komt dat voor, dat is helaas zo. Maar ik heb 2 rashonden die kerngezond zijn :19: Heb ik dan uitzonderingen?
Bij een ras als een Landsheer (of Newfy) is helaas de kans zeeer groot op HD en dergelijke. Daarom zou ik nooit een groot ras willen (groot in de hoogte dan he :mrgreen: )
Marja
Zeer actief

jidde schreef:Dan een vraag van mij aan jou:
wat heb JIJ zo tegen rashondenfokkers?? :mrgreen: Elke keer weer vertel jij dat je zelf 2 rashonden hebt en niet gezond zijn. Tuurlijk komt dat voor, dat is helaas zo. Maar ik heb 2 rashonden die kerngezond zijn :19: Heb ik dan uitzonderingen?
Bij een ras als een Landsheer (of Newfy) is helaas de kans zeeer groot op HD en dergelijke. Daarom zou ik nooit een groot ras willen (groot in de hoogte dan he :mrgreen: )
Ik heb niets tegen rashondenfokkers hoor :mrgreen: maar ik vind de opmerkingen over stambomen soms zo'n larie!
Ik ben tegen elke vorm van fokken als het om een ras gaat waarvan er een enorm overschot is.
Mag ik dat zeggen hier :mrgreen:

Maar ik ben niet absoluut tegen een kruising eerlijk gezegd, ik zie nog steeds niet echt het verschil.
Want ook dan kun je je dingen heel goed uitzoeken en napluizen, toch?
Afbeelding
jidde

Het ligt eraan vind ik. Gewoon een standaard kruising (onherleidbaar) of een kruising waarvan je 100% de ouders van weet. Ik vind dat een heel verschil
Marja
Zeer actief

LongFields schreef:Jij hebt dus duidelijk een niet zo goede rashondenfokker getroffen.
Hetzelfde had kunnen gebeuren als je een kruising had gekocht volgens mij.

Wat betreft het fokken met rassen als de enorm populaire labrador, daarvan vind ik zelf dus ook dat er te veel mee gefokt wordt. Je krijgt natuurlijk ook meer mensen die omdat ze ook een labrador hebben "zomaar" gaan fokken, want er is vraag te over. Ik vind dat erg jammer, want daardoor wordt er niet meer goed gekeken naar bloedlijnen, erfelijke gebreken e.d.

Ik ben dus eigenlijk niet tegen het fokken van kruisingen op zich, maar tegen het onzorgvuldig en onnadenkend fokken van welke hond dan ook, rashond of kruising.

En ja, ik fok zelf ook. Nooit meer dan 1 nest per jaar maar waarschijnlijker 1 nest per 2 jaar, en maximaal 3 nesten per teef (Sjefke zal er maximaal 2 krijgen). Ik heb voordat de pups geboren worden al ruim voldoende serieuze gegadigden en mijn honden worden getest op de voorkomende erfelijke gebreken bij het ras, gaan naar shows om erachter te komen of ze aan de rasstandaard voldoen en zijn vooral huishond en gezinsleden van ons.
Bij mijn ras is het voortbestaan afhankelijk van mensen zoals ik, die een teefje hebben dat prima aan de rasstandaard voldoet en een goed karakter heeft, en van daaruit pas besluiten om te gaan fokken, met inachtneming van alles wat daarbij hoort, zoals hd- en ed-onderzoek, ogentests, kwalificaties op shows e.d.
Volkomen begrijpelijk dat jij fokt, en de reden daarachter!! en de manier waarop :ok:
Ik neem aan dat je lid bent van je rasvereniging?
Als ik bv bij de fokregelementen kijk van de Landseer dan is dat (terecht) heel erg veel wat je moet en wat je niet mag.
Kan een ras vereniging geen advies geven om bv een tijd NIET te fokken met een bepaald ras, omdat er een overschot van is of omdat er steeds meer afwijkingen komen?
Gebeurd dat wel eens?
Afbeelding
Marja
Zeer actief

jidde schreef:Het ligt eraan vind ik. Gewoon een standaard kruising (onherleidbaar) of een kruising waarvan je 100% de ouders van weet. Ik vind dat een heel verschil
Hoever gaat dat terug dan, een erfelijke afwijking?
Stel overgrootmoeder had HD, dan heeft dochter waarschijnlijk een grote kans, en haar dochter enz enz.
Moet je die lijn dan helemaal stoppen of kun je zo iets eruit fokken?
Afbeelding
jidde

Marja schreef:
jidde schreef:Het ligt eraan vind ik. Gewoon een standaard kruising (onherleidbaar) of een kruising waarvan je 100% de ouders van weet. Ik vind dat een heel verschil
Stel overgrootmoeder had HD, dan heeft dochter waarschijnlijk een grote kans, en haar dochter enz enz.
Wat ik zelf belangrijk vind, is hoe de rest van het nest het doet :ok: Tuana kan wel goede heupen hebben (dat heeft ze) maar als de rest slechte heupen heeft, zegt dat ook meer over erfelijkheid
Marja
Zeer actief

jidde schreef:
Marja schreef:
Wat ik zelf belangrijk vind, is hoe de rest van het nest het doet :ok: Tuana kan wel goede heupen hebben (dat heeft ze) maar als de rest slechte heupen heeft, zegt dat ook meer over erfelijkheid
En als er maar 1 "slechte"tussen een nest van 8 zit? :mrgreen:
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Persoonlijk ben ik zeker niet altijd enthousiast als er raspuppies worden geboren. Ik denk dat ook een flink aantal nesten daarvan eigenlijk niet door mijn criteria van goed fokken heen zou komen.

Alleen maar die stamboom is niet genoeg. Dat heb je zelf ook gemerkt, blijkbaar. Het gaat er ook om wat er met die stamboom wordt gedaan.

Een stamboom is een ultiem middel om te bekijken hoe de hond genetisch in elkaar zit. Je weet immers woe de voorouders en verdere familie zijn, en aan de hand daarvan kun je nagaan welke kwalen er in de lijn voorkomen. Ook al heeft jouw hond ze niet zichtbaar, of nog niet.
Als je je huiswerk goed doet kun je dus je uiterste best doen om zo gezond mogelijke honden te fokken.

Het is helemaal geen feit dat kruisingpuppies gezonder zijn.

Ik denk dat veel mensen dat denken omdat ze ooit iets hebben gehoord over evolutie en genenpools etc., maar dat verhaal gaat hier helemaal niet op.
Om de sterkste nakomelingen te krijgen moeten de sterkste honden puppies krijgen. Als je het helemaal doortrekt betekent dat dat je alle honden uit de buurt optrommelt, ze op het hondenveldje samen laat leven (en zichzelf onderhouden) en dan afwacht tot de sterkste reu en sterkste teef zich manifesteren. Alleen daarvan mogen er dan puppies komen, waarvan ook nog eens een deel het niet zal redden en er wordt dan dus ook niet bijgevoerd en ingegrepen en wat dies meer zij.
Dát is de natuur zijn gang laten gaan, en in theorie zou je dan de sterkste pups kweken.

De hond van de achterburen op je eigen teefje laten springen heeft daar helemaal níets mee te maken. Je weet totaal niet wat er uit komt, het kan allerafschuwelijkst uitpakken. Van de achtergrond van de honden is iha totaal niets bekend, de meesten hebben zelfs op de ouderdieren nog geen fatsoenlijke tests laten uitvoeren. Er wordt gefokt met honden die het als het gaat om wie de sterkste en gezondste is als eerste af zouden vallen.

Wat juist met goed stamboomonderzoek en een strenge selectie wel kan, is het "de natuur zijn gang laten gaan" zo goed mogelijk benaderen. Zonder de keiharde consequenties, maar gewoon op papier uitzoeken wie de sterksten zijn. Met het beste lijf en het beste karakter. En die dan op gecontroleerde wijze pups laten voortbrengen onder zo gunstig mogelijke omstandigheden.

Daar komt nog een argument bij wat mij betreft, dat nog meer tegen kruisingpups spreekt. Nog meer dan bij raspups (waarvan ik me regelmatig ook afvraag of dat volgende nest wel zinvol is) voegen de slecht gefokte ruisinkjes niets toe aan de populatie van honden die er al is.
Er is een hondenoverschot, in Nederland al maar wat mij betreft mag dat ook een flink stuk ruimer (op Europees of mondiaal niveau) worden gezien. Er zijn massa's honden die nu geen fatsoenlijk thuis hebben. Wat mij betreft is dat ons aller verantwoordelijkheid. Nog meer van "dezelfde" hondjes erbij maken vergroot dus het overschot en de nieuwe pups nemen kansen weg voor andere honden.

En dat geldt voor kruisingen nog sterker dan voor rashonden. Als je kijkt wat voor publiek er gaat voor een rashond, dan hebben die vaak veel meer voor zichzelf een beeld van wat ze zoeken. De mensen die aangeven dat ze wel een pupje van het teefje op de hoek willen, hadden waarschijnlijk net zo makkelijk voor een andere hond gekozen als dát op hun weg gekomen was. Als er dus helemaal geen pupjes-op-de-hoek meer zijn, dan zullen die plekken waarschijnlijk als eerste kunnen worden ingenomen door de honden die nu nog zonder baas zijn.

Wat mij betreft zou er alleen gefokt moeten worden als er echt behoefte is aan wat je fokt (dus het zoveelste nest gelijkvormige labjes is wat mij betreft ook overbodig), als je echt iets toevoegt daarmee aan het hondenbestand dat er al is, én als je kunt garanderen dat je zo gezond mogelijke pups fokt.
En zonder stamboom is dat laatste al uitgesloten, en je zult veel moeite moeten doen om mij ervan te overtuigen dat dat nest kruisinkjes nou echt zoveel toevoegt.
In theorie zou je nog zo gezond mogelijke pups kunnen fokken door twee honden met stamboom, maar van verschillend ras te kruisen. Maar daar moet je dan wel een heel erg goede reden voor hebben.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Marja schreef:Ik heb niets tegen rashondenfokkers hoor :mrgreen: maar ik vind de opmerkingen over stambomen soms zo'n larie!
Ik ben tegen elke vorm van fokken als het om een ras gaat waarvan er een enorm overschot is.
Neeeeee. Wat voor hondje moet ik dan nemen als er geen Golden fokkers meer zijn :jank: :jank: :jank: :wink:

Wat voor opmerkingen over stambomen vind jij larie? Dat papiertje zelf ligt hier ergens ver weg in een la hoor, om dat papiertje doe ik het niet. En mijn fokker zou ik ook op haar blauwe ogen geloven als ze opschrijft waar mijn honden van afstammen. Maar belangrijk aan een stamboom vind ík dat erover nagedacht is. Dat niet hond X op hond Y wordt gezet. Niet ras x ras is dus datzelfde ras, maar dat de minpunten van de teef proberen gecompenseerd te worden door een bepaalde reu te nemen (met minpunten bedoel ik dingen als een wisselneus bv, met een teef met veel of grove minpunten moet natuurlijk helemaal niet gefokt worden als je het over het aantal beschikbare honden hebt als bij de Golden).
Dat niet alleen de door de rasvereningen "ge-eiste" onderzoeken worden gedaan, maar dat àlle onderzoeken worden gedaan die mogelijk invloed hebben op de pups.
Laatst gewijzigd door Marion. op 12 dec 2005 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
jidde

Marja schreef:
jidde schreef:
Marja schreef:
En als er maar 1 "slechte"tussen een nest van 8 zit? :mrgreen:
Dan zou ik overige nestjes afwachten :wink: Ook al is dat niet geheel realistisch, omdat ze dan een andere paps hebben
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik ben wel tegen pretnestjes, maar ik denk dat je niet al te hard moet optreden tegen echte ongeluksnestjes... Zoals ik weet waar Jamey uitkomt... Overigens heb ik bij Jamey toch echt niemand over me heen gekregen dat ik een rkuisinkje heb... Misschien toeval hoor, maar volgens mij is het forum echt niet zo anti-kruising, maar meer anti-onzinnige vermeerdering...

En onzinnige vermeerdering ben ik ook tegen, Jamey wordt ook zeker geholpen...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
jelle
Zeer actief

Jacksel schreef:Ik ben wel tegen pretnestjes, maar ik denk dat je niet al te hard moet optreden tegen echte ongeluksnestjes... Zoals ik weet waar Jamey uitkomt... Overigens heb ik bij Jamey toch echt niemand over me heen gekregen dat ik een rkuisinkje heb... Misschien toeval hoor, maar volgens mij is het forum echt niet zo anti-kruising, maar meer anti-onzinnige vermeerdering...

Het ongelukje waar Jamey uit voortkwam had gemakkelijk verholpen kunnen worden zonder dat er pups geboren werden. Oepsnestjes bestaan niet. Het is óf een kwestie van te weinig verantwoordelijkheidsgevoel, óf van een bewuste keuze.

En natuurlijk is het helemaal niet nodig om je hond te laten castreren om een nest te voorkomen. Tenslotte waren wij de soort met het net iets hogere gemiddelde IQ.

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
jelle
Zeer actief

Marja, de fokker waar jouw hond met de oogkwaal vandaan komt...
wat heeft die fokker gedaan (van te voren) om zo goed mogelijk uit te sluiten dat de honden dat zouden krijgen? Is er op getest, heb je daarnaar gevraagd? Hoe zit het met de verdere familie van de honden? Gezien het ras vermoed ik dat entropion "gewoon" een van de standaard erfelijke afwijkingen in het ras is. Gaat het om entropion?

Ik denk ook dat vele mensen denken dat kruisingen gezonder zijn omdat kruisingen vaak veel meer "gemiddelde" honden zijn. Een aardig deel van de kwalen komt voort uit het fokken van extremiteiten. Groter, zwaarder, te veel vel, of juist heel klein met een schedeltje waar de ogen en het gebit nauwelijks meer in passen.
Als je zo'n hond, zeker als het een niet al te best gefokt exemplaar is, afzet tegen een veel minder extreme kruising zal die kruising een aardige kans maken gezonder te zijn. Dat komt dan echter niet doordat het een kruising is, maar doordat het een heel andere hond is qua bouw.
Zet je jouw zwaargewichten echter af tegen een kruising van dezelfde maat en bouw (denk bijvoorbeeld aan Belle, de SBxPB) dan is die kruising helemaal niet gezonder. Onze Ymke, SB zonder stamboom, is ook bar slecht gefokt. Ogen, kniëen en heupen zijn bagger.

Een nauwe genenpool kan problemen veroorzaken als er "foute" genen in zitten. Idealiter, als je een ras zou hebben zonder genetische fouten moet je dat vooral niet gaan kruisen met iets anders maar alleen maar met zichzelf. Dan houd je dat genetisch materiaal zo zuiver en zo gezond mogelijk. Op die manier kan zorgvuldig fokken prima zijn, en kan zelfs inteelt dus heel gezonde dieren voortbrengen.

Afbeelding

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

jelle schreef:
Jacksel schreef:Ik ben wel tegen pretnestjes, maar ik denk dat je niet al te hard moet optreden tegen echte ongeluksnestjes... Zoals ik weet waar Jamey uitkomt... Overigens heb ik bij Jamey toch echt niemand over me heen gekregen dat ik een rkuisinkje heb... Misschien toeval hoor, maar volgens mij is het forum echt niet zo anti-kruising, maar meer anti-onzinnige vermeerdering...

Het ongelukje waar Jamey uit voortkwam had gemakkelijk verholpen kunnen worden zonder dat er pups geboren werden. Oepsnestjes bestaan niet. Het is óf een kwestie van te weinig verantwoordelijkheidsgevoel, óf van een bewuste keuze.

En natuurlijk is het helemaal niet nodig om je hond te laten castreren om een nest te voorkomen. Tenslotte waren wij de soort met het net iets hogere gemiddelde IQ.
Eigenaresse die met spoed in het ziekenhuis was opgenomen en oppas die de hond niet kende en dus het gedrag van loopsheid bij haar niet herkende... De buurhond herkende het wel...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Marja
Zeer actief

jelle schreef:Persoonlijk ben ik zeker niet altijd enthousiast als er raspuppies worden geboren. Ik denk dat ook een flink aantal nesten daarvan eigenlijk niet door mijn criteria van goed fokken heen zou komen.

Alleen maar die stamboom is niet genoeg. Dat heb je zelf ook gemerkt, blijkbaar. Het gaat er ook om wat er met die stamboom wordt gedaan.

Een stamboom is een ultiem middel om te bekijken hoe de hond genetisch in elkaar zit. Je weet immers woe de voorouders en verdere familie zijn, en aan de hand daarvan kun je nagaan welke kwalen er in de lijn voorkomen. Ook al heeft jouw hond ze niet zichtbaar, of nog niet.
Als je je huiswerk goed doet kun je dus je uiterste best doen om zo gezond mogelijke honden te fokken.

Ik denk dat veel mensen dat denken omdat ze ooit iets hebben gehoord over evolutie en genenpools etc., maar dat verhaal gaat hier helemaal niet op.
Om de sterkste nakomelingen te krijgen moeten de sterkste honden puppies krijgen. Als je het helemaal doortrekt betekent dat dat je alle honden uit de buurt optrommelt, ze op het hondenveldje samen laat leven (en zichzelf onderhouden) en dan afwacht tot de sterkste reu en sterkste teef zich manifesteren. Alleen daarvan mogen er dan puppies komen, waarvan ook nog eens een deel het niet zal redden en er wordt dan dus ook niet bijgevoerd en ingegrepen en wat dies meer zij.
Dát is de natuur zijn gang laten gaan, en in theorie zou je dan de sterkste pups kweken.

De hond van de achterburen op je eigen teefje laten springen heeft daar helemaal níets mee te maken. Je weet totaal niet wat er uit komt, het kan allerafschuwelijkst uitpakken. Van de achtergrond van de honden is iha totaal niets bekend, de meesten hebben zelfs op de ouderdieren nog geen fatsoenlijke tests laten uitvoeren. Er wordt gefokt met honden die het als het gaat om wie de sterkste en gezondste is als eerste af zouden vallen.

Wat juist met goed stamboomonderzoek en een strenge selectie wel kan, is het "de natuur zijn gang laten gaan" zo goed mogelijk benaderen. Zonder de keiharde consequenties, maar gewoon op papier uitzoeken wie de sterksten zijn. Met het beste lijf en het beste karakter. En die dan op gecontroleerde wijze pups laten voortbrengen onder zo gunstig mogelijke omstandigheden.

Daar komt nog een argument bij wat mij betreft, dat nog meer tegen kruisingpups spreekt. Nog meer dan bij raspups (waarvan ik me regelmatig ook afvraag of dat volgende nest wel zinvol is) voegen de slecht gefokte ruisinkjes niets toe aan de populatie van honden die er al is.
Er is een hondenoverschot, in Nederland al maar wat mij betreft mag dat ook een flink stuk ruimer (op Europees of mondiaal niveau) worden gezien. Er zijn massa's honden die nu geen fatsoenlijk thuis hebben. Wat mij betreft is dat ons aller verantwoordelijkheid. Nog meer van "dezelfde" hondjes erbij maken vergroot dus het overschot en de nieuwe pups nemen kansen weg voor andere honden.

En dat geldt voor kruisingen nog sterker dan voor rashonden. Als je kijkt wat voor publiek er gaat voor een rashond, dan hebben die vaak veel meer voor zichzelf een beeld van wat ze zoeken. De mensen die aangeven dat ze wel een pupje van het teefje op de hoek willen, hadden waarschijnlijk net zo makkelijk voor een andere hond gekozen als dát op hun weg gekomen was. Als er dus helemaal geen pupjes-op-de-hoek meer zijn, dan zullen die plekken waarschijnlijk als eerste kunnen worden ingenomen door de honden die nu nog zonder baas zijn.

Wat mij betreft zou er alleen gefokt moeten worden als er echt behoefte is aan wat je fokt (dus het zoveelste nest gelijkvormige labjes is wat mij betreft ook overbodig), als je echt iets toevoegt daarmee aan het hondenbestand dat er al is, én als je kunt garanderen dat je zo gezond mogelijke pups fokt.
En zonder stamboom is dat laatste al uitgesloten, en je zult veel moeite moeten doen om mij ervan te overtuigen dat dat nest kruisinkjes nou echt zoveel toevoegt.
In theorie zou je nog zo gezond mogelijke pups kunnen fokken door twee honden met stamboom, maar van verschillend ras te kruisen. Maar daar moet je dan wel een heel erg goede reden voor hebben.
Zo hee, dank je wel!!
Super uitgelegd hoor, voor mij tenminste, het is me een heel stuk duidelijker :ok:
Nu kan ik ook beter snappen waarom niet iedereen gewoon blij voor een ander is als er pups worden geboren :wink:
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

jelle schreef:Persoonlijk ben ik zeker niet altijd enthousiast als er raspuppies worden geboren. Ik denk dat ook een flink aantal nesten daarvan eigenlijk niet door mijn criteria van goed fokken heen zou komen.

Juist dit denk ik dus ook alleen neem niet de moeite het op te schrijven :wink: :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Marja
Zeer actief

Marion. schreef:
Marja schreef:Ik heb niets tegen rashondenfokkers hoor :mrgreen: maar ik vind de opmerkingen over stambomen soms zo'n larie!
Neeeeee. Wat voor hondje moet ik dan nemen als er geen Golden fokkers meer zijn :jank: :jank: :jank: :wink:

Wat voor opmerkingen over stambomen vind jij larie? Dat papiertje zelf ligt hier ergens ver weg in een la hoor, om dat papiertje doe ik het niet. En mijn fokker zou ik ook op haar blauwe ogen geloven als ze opschrijft waar mijn honden van afstammen. Maar belangrijk aan een stamboom vind ík dat erover nagedacht is. Dat niet hond X op hond Y wordt gezet. Niet ras x ras is dus datzelfde ras, maar dat de minpunten van de teef proberen gecompenseerd te worden door een bepaalde reu te nemen (met minpunten bedoel ik dingen als een wisselneus bv, met een teef met veel of grove minpunten moet natuurlijk helemaal niet gefokt worden als je het over het aantal beschikbare honden hebt als bij de Golden).
Dat niet alleen de door de rasvereningen "ge-eiste" onderzoeken worden gedaan, maar dat àlle onderzoeken worden gedaan die mogelijk invloed hebben op de pups.
Neem je toch een Landseer :mrgreen:

geintje hoor, inmiddels is het me een stuk duidelijker hoor, een stamboom KAN dus wel degelijk iets zeggen maar dan moet er wel heel goed mee om worden gegaan.
Ik ging er een beetje vanuit, als ze een stamboom hebben dan moet het toch goed zitten, tenminste ik dacht dat veel van jullie er zo over dachten :mrgreen:
En daar was ik het dus niet altijd mee eens!
Afbeelding
Marja
Zeer actief

jelle schreef:Marja, de fokker waar jouw hond met de oogkwaal vandaan komt...
wat heeft die fokker gedaan (van te voren) om zo goed mogelijk uit te sluiten dat de honden dat zouden krijgen? Is er op getest, heb je daarnaar gevraagd? Hoe zit het met de verdere familie van de honden? Gezien het ras vermoed ik dat entropion "gewoon" een van de standaard erfelijke afwijkingen in het ras is. Gaat het om entropion?

Ik denk ook dat vele mensen denken dat kruisingen gezonder zijn omdat kruisingen vaak veel meer "gemiddelde" honden zijn. Een aardig deel van de kwalen komt voort uit het fokken van extremiteiten. Groter, zwaarder, te veel vel, of juist heel klein met een schedeltje waar de ogen en het gebit nauwelijks meer in passen.
Als je zo'n hond, zeker als het een niet al te best gefokt exemplaar is, afzet tegen een veel minder extreme kruising zal die kruising een aardige kans maken gezonder te zijn. Dat komt dan echter niet doordat het een kruising is, maar doordat het een heel andere hond is qua bouw.
Zet je jouw zwaargewichten echter af tegen een kruising van dezelfde maat en bouw (denk bijvoorbeeld aan Belle, de SBxPB) dan is die kruising helemaal niet gezonder. Onze Ymke, SB zonder stamboom, is ook bar slecht gefokt. Ogen, kniëen en heupen zijn bagger.

Een nauwe genenpool kan problemen veroorzaken als er "foute" genen in zitten. Idealiter, als je een ras zou hebben zonder genetische fouten moet je dat vooral niet gaan kruisen met iets anders maar alleen maar met zichzelf. Dan houd je dat genetisch materiaal zo zuiver en zo gezond mogelijk. Op die manier kan zorgvuldig fokken prima zijn, en kan zelfs inteelt dus heel gezonde dieren voortbrengen.
Ja was inderdaad entropion.
Maar Stapper was de enige uit het nest die dat had en ook op de stamboom staat dat ouders en voorouders er geen last van hadden.
Nou moet ik je eerlijk bekennen dat die hele stamboom me niets zegt, ik kreeg hem trouwens pas toen Stapper 5 maanden oud was.
Ik weet niet wat de fokker wel en niet gedaan heeft of getest, ik wist geen bal van entropion.
Ik wist iets van HD en dat is het enige waar ik dus op gelet heb, schaam schaam..........
Het was trouwens ook zijn allereerste nest..........niet dat dat veel zegt :mrgreen:

Het is eigenlijk wel treurig hoor, ik dacht indertijd dat ik me zo goed had voorbereid, maar ik wist nog niet een tiende van wat ik inmiddels allemaal gelezen heb :wink:
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Een stamboom is m.i. geen bewijs van een gezonde hond. Wel is het een middel waarmee je aan de slag kan om een gezonde hond te fokken. Want het is immers het afstammingsbewijs van de hond en daarmee kan je nagaan welke voorouders de hond heeft en welke aandoeningen in de lijnen zitten waaruit die kwamen (of eigenlijk of er geen aandoeningen in zitten).
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

LongFields schreef:
Precies :ok: :ok:

Ik zet vaak zat ook vraagtekens bij het fokken van rashonden met boompje hoor. Er zijn zat fokkers die het puur voor het geld doen en niet echt goed kijken naar welke hond nu absoluut geschikt is voor de fok.
Er moet blijkbaar gefokt worden.

Voor de 'leuk' een nestje vind ik fout, met een rashond met boompje fokken die geen uitzonderlijke kwaliteiten heeft vind ik ook fout.

Kruisingnestjes zijn praktisch nooit doordacht: ik heb tenminste nog nooit gehoord dat vader of moeder van het kruisingnestje onderzocht zijn op gezondheid, laat staan dat er iets over de voorouders bekend is.
Dus sowieso zal ik dit al strenger veroordelen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

jelle schreef:
Oepsnestjes bestaan niet.
Oneens, oepsnestjes bestaan soms wel. :wink:
1,5 jaar geleden heeft Biènes moeder een oepsnestje gehad.
Bij Aki is het heel lastig te zien als ze loops is, ze houdt zich perfect schoon en is niet anders van gedrag dan anders. Haar eigenaar had dus niet in de gaten dat Aki loops was.
Zijn (toen nog erg jonge) Duitse Herderreu heeft haar echter gedekt, waarschijnlijk door de kennel heen.
En daar kwam hij dus pas achter toen ze al 7 weken drachtig was. Ze werd erg mager, hij ging naar de dierenarts, die maakte een foto omdat hij dacht aan een baarmoederontsteking en hopla....heel veel pups te zien ineens. :19: Tot dat moment had ze gewoon doorgetraind en zelfs de zware steloefeningen en springoefeningen gedaan. :wink:
Op dat moment kun je niet anders meer dan het nest laten komen.
Hij heeft zijn best gedaan om goede baasjes te vinden voor de 10 pups en dat is gedeeltelijk gelukt. 2 of 3 honden heeft hij later teruggehaald en herplaatst, zij bleken echt niet geschikt voor een gezin. Hij heeft dus wel zijn verantwoordelijkheid genomen. :wink: 1 van deze honden zit op de KNPV-club waar hij zelf ook lid is, prachtige hond is dat trouwens geworden. :wink: Aki heeft een klein half jaar na de bevalling haar PH1-certificaat gehaald. :wink:

Bij dit oepsnest waren trouwens wel de voorouders bekend, zowel Aki de mechelaar als Cain de Duitse Herder hebben gewoon een stamboom en waren medisch in orde (rug, heupen, ellebogen). :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Stang schreef:
Kruisingnestjes zijn praktisch nooit doordacht: ik heb tenminste nog nooit gehoord dat vader of moeder van het kruisingnestje onderzocht zijn op gezondheid, laat staan dat er iets over de voorouders bekend is.
Binnen de africhting (KNPV) wordt wel heel veel met kruisingherders gefokt maar die zijn in het algemeen wel goed medisch getest :wink:
Bovendien is de achtergrond van de honden meestal ook bekend.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Marja
Zeer actief

Inge schreef:
Stang schreef:
Binnen de africhting (KNPV) wordt wel heel veel met kruisingherders gefokt maar die zijn in het algemeen wel goed medisch getest :wink:
Bovendien is de achtergrond van de honden meestal ook bekend.
Waarom is dat zo??
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”