@ Marja; het is niet per definitie zo dat niet-rashonden gezonder zijn. Dat wordt alleen gedacht omdat daar de afwijkingen en kwalen niet van geregistreerd worden per 'ras' zoals dat wel bij echte rashonden gedaan wordt. Ook het feit dat ze langer zouden leven is een fabeltje.
@Jelle 'Oepsnestjes' bestaan wel degelijk zelfs als je als fokker denkt nog zo goed op te letten, Ik riep dat jaren geleden ook in mijn 'onwetendheid' want je ziet toch dat je teef loops is.....nou mooi niet dus ! Even ter verduidelijking; Mijn teef heb ik keurig ruim 3 weken apart gehouden toen ze loops was en op de '23ste' dag toen er geen enkel teken van loopsheid meer was is ze terug naar de andere honden gegaan, samen met de teef die tegelijk met haar loops was en die wél was gedekt !
De reu liet ook blijken dat hij geen belangstelling meer had dus dat leek in orde.
Groot was echter mijn verbazing dat, toen de pups van haar nestzus met wie ze gelijk loops was geweest 5 weken (!!!!) waren ze 2 puppen kreeg !!!
Ik hield haar al een paar dagen in de gaten en temperatuurde haar ook omdat ze 'vervelend' was en ik bang was dat ze een gesloten baarmoeder ontsteking had, want ze had een harde dikkere buik (ik had nog tegen mijn man gezegd dat als haar schijnzwangerschap over was ze op dieet zou moeten

). Toen ik de honden binnen wilde halen omdat het begon te regenen lag er een pupje op de stoep !! Dit was op 23 januari dus niet echt lekker weer om buiten geboren te worden....
Ik kan jullie dus wel melden dat dit de enige keer was dat ik blij was dat het begon te regenen !!!!!!!!!
Maar zoals je ziet is zij dus enkele weken laten opnieuw vruchtbaar geweest en ik heb werkenlijk NIETS aan de reu gemerkt terwijl mijn honden gewoon in huis leven dus ik ze de hele dag in de gaten kan houden !
@Wendy: ik denk niet dat bij een newfoundlander of landseer meer HD voorkomt dan bij een herder, maar dat het bij de zwaardere rassen gewoon wat vaker tot uiting komt. Net zo goed dat een teckel of cocker HD kan hebben maar die worden daar nu eenmaal niet op gescreend....
@Caroline/Stang; Voor wat betreft het fokken met honden die een verbetering kunnen zijn voor een ras is er een probleem. Namelijk dat de 'doorgewinterde' fokker veel selectiever kijkt dan de beginnende fokker omdat die zijn lat nog niet zo hoog heeft liggen omdat die vaak nog niet zo goed de plus en minpunten van zijn eigen honden kan zien.
Eigenlijk ligt de fout bij de rasvereniging want zij stellen domweg dat je mag fokken met elke hond die aan hun fokreglement voldoet en die eisen zijn vaak maar minimaal en dat wil dan niet zeggen dat de betreffende reu of teef ook echt verbetering zal brengen......
groetjes,
Sandra