Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
rent weg, als ik hem roep
Moderator: moderatorteam
-
Rik en Marieke
- nieuw lid
rent weg, als ik hem roep
Onze loeki is 11 weken. Hij is nu 2 weken bij ons. De eerste week luisterde hij heel bijzonder goed. Hij was erg op ons gericht. Het lijkt wel of Loeki zich wat meer vertrouwd voelt, want als we hem nu roepen, als hij los loopt, rent hij weg, soms kijkt hij op, maar komt niet. Hij weet dat ik hem uiteindelijk haal, en dan blijft hij op de plek. Ik weet niet of hij me uitdaagt, of wat ik van hem kan verwachten.
Eigenlijk wil ik het liefste wachten tot hij toch bij me komt, zodat ik hem kan complimanteren, maar er gebeuren steeds dingen waarom dat niet kan, hij gaat bijvoorbeeld achter kippen aan, er komt een auto, of het is donker en ik kan hem slecht vinden.
Gisteren was ik met hem in het bos, onbekend terein. Ik ben gaan lopen, zonder hem steeds bij me te roepen. Ik merkte heel sterk dat hij op mij lette, en als hij achter liep snel bij rende.
Is dit normaal? Is hij aan het uitproberen, moet ik boos worden of duidelijker zijn of niet meer los laten en aan de riem houden?
Eigenlijk wil ik het liefste wachten tot hij toch bij me komt, zodat ik hem kan complimanteren, maar er gebeuren steeds dingen waarom dat niet kan, hij gaat bijvoorbeeld achter kippen aan, er komt een auto, of het is donker en ik kan hem slecht vinden.
Gisteren was ik met hem in het bos, onbekend terein. Ik ben gaan lopen, zonder hem steeds bij me te roepen. Ik merkte heel sterk dat hij op mij lette, en als hij achter liep snel bij rende.
Is dit normaal? Is hij aan het uitproberen, moet ik boos worden of duidelijker zijn of niet meer los laten en aan de riem houden?
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Je moet wat leuks en wat lekkers meenemen en lekker met je pup dollen en spelen. Pupjes leren op die manier dat jij echt geweldig bent en interessanter dan de omgeving. Als je hem roept geef je iets lekkers en dan ga je even spelen. Niet gelijk aanlijnen of iets doen wat hij niet zo leuk vind. Verder zou ik me ook niet laten verleiden achter hem aan te hollen. Sowieso moet je in mijn ogen een niet luisterd pupje niet loslaten op onveilige plekken, maar als hij dan ergens loopt en je moet hem acuut hebben, haal hem dan op zonder te roepen.
Alleen roepen als je echt denkt dat hij komt.
Straffen is nog helemaal niet aan de orde. Dat kan pas als hij precies snapt en weet wat je bedoelt en dat is nu niet zo.
Kortom, mijn advies is dat je jezelf leuker moet maken!
Alleen roepen als je echt denkt dat hij komt.
Straffen is nog helemaal niet aan de orde. Dat kan pas als hij precies snapt en weet wat je bedoelt en dat is nu niet zo.
Kortom, mijn advies is dat je jezelf leuker moet maken!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
Je moet jezelf idd leuker maken
Je pup is nog erg jong en in je andere topic schreef je al dat hij niet zo goed wilde komen omdat hij dan de ren in moet.
Het beste is om hem gewoon af en toe bij je te roepen en hem iets positiefs mee te laten maken zoals een knuffel, aai, iets lekkers etc. en hem dan weer gewoon te laten lopen. Hij leert dan dat bij jou komen niet negatief hoeft te zijn
Verder zou ik hem op onveilige plekken ook niet los laten als hij nog niet goed komt als je hem roept.
Het beste is om hem gewoon af en toe bij je te roepen en hem iets positiefs mee te laten maken zoals een knuffel, aai, iets lekkers etc. en hem dan weer gewoon te laten lopen. Hij leert dan dat bij jou komen niet negatief hoeft te zijn
Verder zou ik hem op onveilige plekken ook niet los laten als hij nog niet goed komt als je hem roept.
- Mirri
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpinschers
- puk
- Zeer actief
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik geloof niet dat het uittesten is. De pup doet gewoon wat hem het meest oplevert. Als bij de baas komen hem oplevert dat hij aangelijnd wordt en niet bij de baas komen dat hij lekker door kan spelen/snuffelen enz. is de keus niet zo moeilijk.Mirri schreef: Vooral niet gaan halen want ze proberen je uit te testen
Ik begrijp uit het verhaal ook dat je je pup los laat lopen op plaatsen waar ook auto's rijden. Dat zou ik nooit doen. Wel veel loslaten op plaatsen waar het veilig is en dan bij je roepen, uitvoerig belonen en weer laten gaan.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik wil niet beweren dat mijn honden altijd perfect luisteren, maar als er geen bijzondere dingen zijn, komen ze toch altijd direct naar me toe rennen als ik ze roep voor een koekje. En dat is volgens mij ook echt de truuk: tijdens het loslopen tien keer bij je roepen, negen keer alleen voor een frolicje en dan weer lekker verder spelen, en alleen de tiende keer voor een frolicje en aanlijnen.
Ik kom ze regelmatig tegen, die honden die op tien meter afstand in een speelbuiging gaan voor de baas en dan weer wegrennen, terwijl hun baas binnensmonds staat te vloeken. Maar het is *zo* begrijpelijk vanuit de hond, want luisteren en 'hier' komen is uit met de pret, aanlijnen en naar huis. En je moet er volgens mij gewoon voor zorgen dat je hond die link niet kan leggen. *En* naar huis toe gaan (als het dan uiteindelijk toch moet) moet leuk zijn. Bij mij krijgen ze eten en een kauwbotje *na* de lange wandeling, dus eenmaal aangelijnd gaan ze ook erg enthousiast richting huis.
Ik kom ze regelmatig tegen, die honden die op tien meter afstand in een speelbuiging gaan voor de baas en dan weer wegrennen, terwijl hun baas binnensmonds staat te vloeken. Maar het is *zo* begrijpelijk vanuit de hond, want luisteren en 'hier' komen is uit met de pret, aanlijnen en naar huis. En je moet er volgens mij gewoon voor zorgen dat je hond die link niet kan leggen. *En* naar huis toe gaan (als het dan uiteindelijk toch moet) moet leuk zijn. Bij mij krijgen ze eten en een kauwbotje *na* de lange wandeling, dus eenmaal aangelijnd gaan ze ook erg enthousiast richting huis.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
Rik en Marieke
- nieuw lid
-
@idoo
- Zeer actief
Re: rent weg, als ik hem roep
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
@idoo
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
-
@idoo
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
Een jonge pup loopt van zichzelf meestal achter je aan. Nou is die van topic starter al iets ouder en heeft al geleerd dat bij de baas komen aanlijnen en weer in de kennel vaak betekent, een kleine pup gaat er normaal gesproken niet zo snel vandoor, ook niet als het een teckel is, die voelt zich niet veilig in zijn eentje.@idoo schreef: Ik begrijp uit de antwoorden dat je ze dus alleen op veilige plekken los moet laten, maar als je in het bos gaat wandelen en die tekkelpup inderdaad een spoor oppikt en erachter aangaat dan ben je hem toch voorgoed kwijt als je die band nog niet hebt? [/color]
Anne
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
mijn hond is nu 1 jaar en 2 maanden en nog steeds heb ik altijd snoepjes bij me. dus als ze los loopt en ze komt naar mij, geef ik haar zo af en toe een snoepje. zonder dat daar een commando aan vooraf gaat, gewoon ze komt = snoepje. dit doe ik al van sinds ik ze had (van 11 weken) en heb nog nooit problemen gehad met haar komen.
in het begin gaf ik iedere keer als ze kwam een snoepje (of balletje of aai...), nu is dat op onregelmatige tijdstippen (maakt het wat spannende, want ze weet nooit of ze iets zal krijgen).
zelfs in huis heb ik dat nog gedaan, als ze naar me toe kwam, gaf ik een snoepje.
zorg er dus voor dat je hond het naar de baas komen asocieert met een belonen, dat je hond de link legt tussen naar de baas gaan = leuk, spannend, beloont worden, spelen...
straf in elk geval je hond nooit als ie naar je toe komt, zelfs niet als je al 5 keer het commando 'hier' gegeven hebt en hij uiteindelijk na de 6de keer keer. beloon hem op zo'n momenten overdreven veel, want als je hem dan straft, zal ie de volgende keer zeker niet meer komen
in het begin gaf ik iedere keer als ze kwam een snoepje (of balletje of aai...), nu is dat op onregelmatige tijdstippen (maakt het wat spannende, want ze weet nooit of ze iets zal krijgen).
zelfs in huis heb ik dat nog gedaan, als ze naar me toe kwam, gaf ik een snoepje.
zorg er dus voor dat je hond het naar de baas komen asocieert met een belonen, dat je hond de link legt tussen naar de baas gaan = leuk, spannend, beloont worden, spelen...
straf in elk geval je hond nooit als ie naar je toe komt, zelfs niet als je al 5 keer het commando 'hier' gegeven hebt en hij uiteindelijk na de 6de keer keer. beloon hem op zo'n momenten overdreven veel, want als je hem dan straft, zal ie de volgende keer zeker niet meer komen
-
Rik en Marieke
- nieuw lid
het ging gisteren heeeeel goed
het ging gisteren weer geweldig!!! Ik probeerde al zoveel mogenlijk van me zelf uit de kast te halen, maar het bleek dat Loeki nog net iets meer nodig had. Ik laat hem nu eerst even uit aan de riem dan kan hij z'n behoeften doen. Daar na ga ik met hem spelen. Heen en weer rennen, oefeningentjes van puppy cursus, rennen achter de bal enz. Het ging echt super. voor de rest probeer ik echt op te letten dat als ik hem roep hij ook echt bij me komt en niet een stuk in de richting en weer verder spelen. Ik beloon hem met uitbundige aandacht en snoepjes. Echt leuk!!!!
Verder over dat jank probleem, Loeki blijkt heel goed te reageren op los lopen op het deel (schuur) Hij jankt niet meer. Savonds gaat hij nog wel in zijn ren, dit lijkt ons ook beter met zindelijk worden (wat trouwns bijzonder goed gaat) Ik denk dat wij een heel inteligent hondje hebben. aan het zindelijk worden hebben wij zo min mogenlijk aandacht gegeven, alleen wel heel concequent uitlaten om de 2 uur. Ik denk dat hij in die 3 weken dat we hem hebben 8 keer iets in huis heeft gedaan. Ik beloon hem heel uitbundig als hij het buiten doet en besteed er geen aandacht aan als hij het binnen doet!
Kort om het gaat de goede kant uit met ons!!!
Verder over dat jank probleem, Loeki blijkt heel goed te reageren op los lopen op het deel (schuur) Hij jankt niet meer. Savonds gaat hij nog wel in zijn ren, dit lijkt ons ook beter met zindelijk worden (wat trouwns bijzonder goed gaat) Ik denk dat wij een heel inteligent hondje hebben. aan het zindelijk worden hebben wij zo min mogenlijk aandacht gegeven, alleen wel heel concequent uitlaten om de 2 uur. Ik denk dat hij in die 3 weken dat we hem hebben 8 keer iets in huis heeft gedaan. Ik beloon hem heel uitbundig als hij het buiten doet en besteed er geen aandacht aan als hij het binnen doet!
Kort om het gaat de goede kant uit met ons!!!
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Heb jij je honden ook pas op latere leeftijd losgelaten dan?@idoo schreef:Rik en Marieke schreef: als we hem nu roepen, als hij los loopt, rent hij weg,
Gisteren was ik met hem in het bos, onbekend terein. Ik ben gaan lopen
Je mag volgens mij een hond buiten pas los laten als je er absoluut zeker van bent dat hij naar je toekomt als je roept, en (ook volgens mij) is een hondje van 12 weken nog veel te jong om er in het bos mee te gaan wandelen. Op die leeftijd moet je erg opletten dat ze niet teveel (of te weinig) beweging krijgen!
Hier gaan de pups vanaf de eerste dag (Snoepie, Nika en Marouck waren 7 weken, Danco en Biène 8 weken) los in het bos. Alles is nog spannend voor ze en jij als baas bent de veilige haven. Ze leren dus van kleins af aan jou in de gaten te houden.
Jij schreef in een ander topic dat je je honden soms een tijd niet ziet als ze loslopen, wellicht houdt dat wel verband met het later loslaten? Ze hebben niet van kleins af aan geleerd dat jij degene bent die ze in de gaten moeten houden.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
het levert dus vaker problemen op door ze niet direct los te laten , zoals jij als zegt.. de baas , de benen van de baas, is het enige bekende in het begin, daar hangen ze dan nog erg naar toe en kun je mooi gebruik van maken met het hier aanleren, een hond eerst weken aan de riem houden gaat de omgeving, de geluiden de geuren kennen en als niet vreemd meer beschouwen.. en zodra ze dan los mogen gaan ze wel even verder op ontdekking, hebben ze jou niet meer zo nodig... uiteraard moet je ene pup niet loslaten langs een drukke weg ( uberhaubt geen honden loslaten langs een drukke wegInge schreef:Heb jij je honden ook pas op latere leeftijd losgelaten dan?@idoo schreef:Rik en Marieke schreef: als we hem nu roepen, als hij los loopt, rent hij weg,
Gisteren was ik met hem in het bos, onbekend terein. Ik ben gaan lopen
Je mag volgens mij een hond buiten pas los laten als je er absoluut zeker van bent dat hij naar je toekomt als je roept, en (ook volgens mij) is een hondje van 12 weken nog veel te jong om er in het bos mee te gaan wandelen. Op die leeftijd moet je erg opletten dat ze niet teveel (of te weinig) beweging krijgen!
Hier gaan de pups vanaf de eerste dag (Snoepie, Nika en Marouck waren 7 weken, Danco en Biène 8 weken) los in het bos. Alles is nog spannend voor ze en jij als baas bent de veilige haven. Ze leren dus van kleins af aan jou in de gaten te houden.Geen van onze honden gaat heel ver van ons af en uit zicht zijn ze ook nooit lang, hoogstens een minuutje ofzo.
![]()
Jij schreef in een ander topic dat je je honden soms een tijd niet ziet als ze loslopen, wellicht houdt dat wel verband met het later loslaten? Ze hebben niet van kleins af aan geleerd dat jij degene bent die ze in de gaten moeten houden.
-
@idoo
- Zeer actief
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
@idoo schreef:Inge schreef:Heb jij je honden ook pas op latere leeftijd losgelaten dan?
Hier gaan de pups vanaf de eerste dag (Snoepie, Nika en Marouck waren 7 weken, Danco en Biène 8 weken) los in het bos. Alles is nog spannend voor ze en jij als baas bent de veilige haven. Ze leren dus van kleins af aan jou in de gaten te houden.Geen van onze honden gaat heel ver van ons af en uit zicht zijn ze ook nooit lang, hoogstens een minuutje ofzo.
![]()
Ik vind dat je met honden van die leeftijd nog helemaal geen lange wandelingen mag maken, dus ga ik al helemaal niet met ze in het bos wandelen. Ik leer ze eerst volgen aan de lijn en komen als ik roep. Pas als ze komen op kommando en dan los blijven volgen mogen ze los in het bos. Natuurlijk moet je ze buiten los en van je weg laten gaan om ze terug te kunnen roepen, maar dat doe ik op een voetbalveld met omheining waar ze niet weg kunnen en ook geen andere honden tegen kunnen komen!
Toen ik Baldr op 14 weken voor het eerst los liet in het bos, samen met zijn vader en moeder, keek hij geen een keer op of om naar zijn ouders of naar mij, maar ging aan de wandel alsof de hele wereld van hem was.
Hij houdt sindsdien altijd alles in de gaten, behalve mij dan![/color]
nou dat heb je dan goed gedaan he
daarbij niemand heeft het over lange wandelingen... het bos is niet direct ook uren sjouwen oid...
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Precies, ik heb het ook niet over uren lopen hoor.
Ik ga gewoon ook voor 10 minuten of een kwartiertje naar het bos met een pup.
Gewoon een klein rondje, om ze vertrouwd te maken met de geluiden en geuren in het bos en ook om ze het loslopen zo gemakkelijk aan te leren.
Er is geen weg vlak in de buurt, dus een veilige plek.
Ik ga gewoon ook voor 10 minuten of een kwartiertje naar het bos met een pup.
Gewoon een klein rondje, om ze vertrouwd te maken met de geluiden en geuren in het bos en ook om ze het loslopen zo gemakkelijk aan te leren.
Er is geen weg vlak in de buurt, dus een veilige plek.
Groetjes Inge

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Helemaal mee eens Martijn, Inge en nog wat anderen
En ik heb nog een kleine aanvulling: oefen vanaf het moment dat je je pup hebt direct in huis (en eventueel als je een tuin hebt, ook daar).
Werkt met 1 woord 'hierrrrr', mag aangevuld worden met de naam, maar maak het niet te ingewikkeld met hele zinnen of verschillende woorden.
Als je pup in huis op je afrent, zeg je meteen 'hierrrrrrr' en zodra hij bij je is prijs je hem de hemel in.
Dit is goed oefenen, omdat het een afgeschermde ruimte is en je pup al op je af komt rennen. Door het belonen leert hij meteen dat het enorm leuk is om bij je te komen.
Een pup leert razendsnel, zeker als je het voor hem leuk maakt.
En ik heb nog een kleine aanvulling: oefen vanaf het moment dat je je pup hebt direct in huis (en eventueel als je een tuin hebt, ook daar).
Werkt met 1 woord 'hierrrrr', mag aangevuld worden met de naam, maar maak het niet te ingewikkeld met hele zinnen of verschillende woorden.
Als je pup in huis op je afrent, zeg je meteen 'hierrrrrrr' en zodra hij bij je is prijs je hem de hemel in.
Dit is goed oefenen, omdat het een afgeschermde ruimte is en je pup al op je af komt rennen. Door het belonen leert hij meteen dat het enorm leuk is om bij je te komen.
Een pup leert razendsnel, zeker als je het voor hem leuk maakt.