Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik had het vanmorgen helemaal gehad...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

@idoo schreef:
pasja85 schreef:en gezinnen met kinderen dan? Als honden (vies of niet) heel hard rond rennen en spelen probeer je dat toch een beetje in het zicht te houden? Stel nou dat er een kind gehurkt zit of staat in het bos (weet ik het, van mij part eikels verzamelen voor een plakboek) en er komt een hond aan gestiert (buiten jou zicht) vlak langs dat kind heen. Kind valt, zet het op een krijsen en kan wel een of ander verhaal ophangen over wat jou hond heeft gedaan bij dat kind. Nou dan heb je de poppen aan het dansen!!

Is mij weleens gebeurt hoor, dat mijn honden een heel klein helemaal ingepakt peutertje door het gras naar ons toe zagen hollen (ouders bleven gewoon staan kijken) erop afstormden om het te grijpen, omdat ze nog nooit eerder zoiets gezien hadden en er misschien een soort hondje in zagen dat weggejaagd moest worden. Eentje hapte er zelfs in zijn wantje en trok hem omver. Maar dat is toch echt de schuld van de ouders. die moeten op hun kinderen letten, en ze niet nodeloos in gevaar brengen! Deze mensen bleven staan kijken terwijl die peuter meer dan twintig lang op ons afstormden. Als ik niet voorzien had dat ie gevaar liep had ik niet op tijd kunnen ingrijpen. Had dit gebeurd terwijl ze buiten mijn zicht waren, dan waren toch echt de ouders schuldig geweest, en niet ik of mijn honden.

Je mag peuters niet eens los laten in het bos!

Ik houdt mijn hond altijd zo bij me dat ik eerst zie wat er aan komt, want ook als ik kinderen zie dan houdt ik pasja ook bij me. Simpelweg omdat hij ze anders wel eens omver zou kunnen lopen. En om gezeur te voorkomen houdt ik hem dan liever even bij me.
Beter voor mij, beter voor dat kind, beter voor mijn hond en beter voor de ouders die anders met een krijsend kind zitten. :ok:

Ik vind mijn honden toch echt belangrijker dan andermans kinderen!
Niemand hoeft kinderen te nemen, en wie dat wel doet is zelf verantwoordelijk ervoor dat ze geen gevaar lopen!

Ook zeg jij dat je ze niet aan de lijn hebt omdat jij anders onder de modder zou komen te zitten, maar anderen dan maar wel?? En ik vind ook dat het dan nogal tegenspreekt dat je een andere keer zegt dat je niet in het bos moet gaan lopen als je niet vies wil worden :19:

Onder de modder komen te zitten is iets anders als tegen modderspetten kunnen!

Als ik mijn hond aan de lijn heb omdat ik ergens een hond zie waar pasja wel eens niet zo mee zou kunnen vinden, dan is het niet zo dat ik er vlak langs ga lopen. Dan loop ik namelijk of een andere kant op, of met een enorme boog om de ander heen. Of wacht even tot hij de hint begrijpt en zijn hond bij zich houdt. Ik ga zo min mogelijk met mijn aangelijnde hond bij andere (losse) honden in de buurt hoor. En mijn hond is geen enorm gevaarlijk beest ofzo. Maar wel nog al kieskeurig in zijn vriendjes, of zoals inge ook zei over nika: hij kan gewoon soms nogal onvoorspelbaar reageren op andere honden(de ene golden vind ie leuk en de ander helemaal niet!)
Dsu waarom alleen maar aan jezelf denken :roll:

Jamaar jullie doen net alsof die honden zelf een soort sukkels zijn die niet weten wat ze doen. voor jullie reageert ie misschien soms onvoorspelbaar, maar de hond weet zelf heus wel waarom ie zo reageert. Mijn honden zien best wel of een hond echt gevaarlijk is (dan lopen ze heel stilletjes in een grote boog eromheen) of dat ie er alleen maar gevaarlijk uitziet (dan stormen ze op hem af om hem uit te blaffen) maar daar zijn het dus Schapendoezen voor
Ik mag hopen dat je hier een grapje maakt :eek:
Jij hoort je hond in de gaten te houden en niet kinderen nodeloos in gevaar te brengen! Ik vind het dus belachelijk dat jij ouders de schuld gaat geven terwijl jouw hond een kind omver loopt en in een wantje hapt. Jouw hond is toch fout op dat moment? Je hond weet misschien niet beter dus is het jouw taak om te zorgen dat je hond het niet kan.
Niemand hoeft inderdaad kinderen te nemen maar net zo goed hoeft ook niemand een hond te nemen.
Bovendien hoort je hond ook niet iedere hond die ze denken wel aan te kunnen af te blaffen, ook schapendoezen niet. Het lijkt wel of schapendoezen een almachtig soort hondenras is die boven alles en iedereen verheven is ofzo :19: Moeten we straks ook nog voor ze gaan buigen als ze voorbij komen?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Milou85
Zeer actief

Ongelezen bericht door Milou85 »

:lol: hahahaha ja nou dat bedoel ik nou ook.
Zak door m'n stoel van het lachen, serieus :smile:
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

@idoo schreef:
Lysette schreef:Ik mag hopen dat je hier een grapje maakt :eek:
Jij hoort je hond in de gaten te houden en niet kinderen nodeloos in gevaar te brengen! Ik vind het dus belachelijk dat jij ouders de schuld gaat geven terwijl jouw hond een kind omver loopt en in een wantje hapt. Jouw hond is toch fout op dat moment? Je hond weet misschien niet beter dus is het jouw taak om te zorgen dat je hond het niet kan.

Nee hoor, je bent als ouder verplicht voor de veiligheid van je kinderen te zorgen. Wettelijk hadden deze mensen geen been om op te staan, zelfs al was het kind verscheurd, hadden alleen zij er schuld aan gehad, niet ik noch mijn honden, tenzij ze hadden kunnen bewijzen dat ik ze ertoe aangezet had of op getraind had!

Niemand hoeft inderdaad kinderen te nemen maar net zo goed hoeft ook niemand een hond te nemen.
Bovendien hoort je hond ook niet iedere hond die ze denken wel aan te kunnen af te blaffen, ook schapendoezen niet. Het lijkt wel of schapendoezen een almachtig soort hondenras is die boven alles en iedereen verheven is ofzo :19: Moeten we straks ook nog voor ze gaan buigen als ze voorbij komen?

Nee, maar je kunt ze niet kwalijk nemen dat ze zich gedragen zoals ze zich gedragen, want dat is de schuld van jullie eigen voorouders, die hebben immers dit gedrag er in gefokt!
:piew:
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

@idoo schreef:
pasja85 schreef:en gezinnen met kinderen dan? Als honden (vies of niet) heel hard rond rennen en spelen probeer je dat toch een beetje in het zicht te houden? Stel nou dat er een kind gehurkt zit of staat in het bos (weet ik het, van mij part eikels verzamelen voor een plakboek) en er komt een hond aan gestiert (buiten jou zicht) vlak langs dat kind heen. Kind valt, zet het op een krijsen en kan wel een of ander verhaal ophangen over wat jou hond heeft gedaan bij dat kind. Nou dan heb je de poppen aan het dansen!!

Is mij weleens gebeurt hoor, dat mijn honden een heel klein helemaal ingepakt peutertje door het gras naar ons toe zagen hollen (ouders bleven gewoon staan kijken) erop afstormden om het te grijpen, omdat ze nog nooit eerder zoiets gezien hadden en er misschien een soort hondje in zagen dat weggejaagd moest worden. Eentje hapte er zelfs in zijn wantje en trok hem omver. Maar dat is toch echt de schuld van de ouders. die moeten op hun kinderen letten, en ze niet nodeloos in gevaar brengen! Deze mensen bleven staan kijken terwijl die peuter meer dan twintig lang op ons afstormden. Als ik niet voorzien had dat ie gevaar liep had ik niet op tijd kunnen ingrijpen. Had dit gebeurd terwijl ze buiten mijn zicht waren, dan waren toch echt de ouders schuldig geweest, en niet ik of mijn honden.

Ik houdt mijn hond altijd zo bij me dat ik eerst zie wat er aan komt, want ook als ik kinderen zie dan houdt ik pasja ook bij me. Simpelweg omdat hij ze anders wel eens omver zou kunnen lopen. En om gezeur te voorkomen houdt ik hem dan liever even bij me.
Beter voor mij, beter voor dat kind, beter voor mijn hond en beter voor de ouders die anders met een krijsend kind zitten. :ok:

Niemand hoeft kinderen te nemen, en wie dat wel doet is zelf verantwoordelijk ervoor dat ze geen gevaar lopen!

Ook zeg jij dat je ze niet aan de lijn hebt omdat jij anders onder de modder zou komen te zitten, maar anderen dan maar wel?? En ik vind ook dat het dan nogal tegenspreekt dat je een andere keer zegt dat je niet in het bos moet gaan lopen als je niet vies wil worden :19:

Als ik mijn hond aan de lijn heb omdat ik ergens een hond zie waar pasja wel eens niet zo mee zou kunnen vinden, dan is het niet zo dat ik er vlak langs ga lopen. Dan loop ik namelijk of een andere kant op, of met een enorme boog om de ander heen. Of wacht even tot hij de hint begrijpt en zijn hond bij zich houdt. Ik ga zo min mogelijk met mijn aangelijnde hond bij andere (losse) honden in de buurt hoor. En mijn hond is geen enorm gevaarlijk beest ofzo. Maar wel nog al kieskeurig in zijn vriendjes, of zoals inge ook zei over nika: hij kan gewoon soms nogal onvoorspelbaar reageren op andere honden(de ene golden vind ie leuk en de ander helemaal niet!)

Jamaar jullie doen net alsof die honden zelf een soort sukkels zijn die niet weten wat ze doen. voor jullie reageert ie misschien soms onvoorspelbaar, maar de hond weet zelf heus wel waarom ie zo reageert. Mijn honden zien best wel of een hond echt gevaarlijk is (dan lopen ze heel stilletjes in een grote boog eromheen) of dat ie er alleen maar gevaarlijk uitziet (dan stormen ze op hem af om hem uit te blaffen) maar daar zijn het dus Schapendoezen voor
Zit er een steekje los of zo.
"Je mag peuters niet zomaar los laten lopen".
Nèèèè, je moet ze aan de leiband doen natuurlijk. :denken:
Jij vind je honden belangrijker dan kinderen op deze wereld, tja
dat zegt heel wat over jou.
Vind het verschrikkelijk en zeker niet grappig.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Milou85
Zeer actief

hahahahaha, ja hoor. nou ik denk dat als jou hond dat kind had verscheurd (zoals jij zegt), dat het dan niet lang duurt voordat jou hond in beslag genomen wordt en afgemaakt. En gebeurt dat niet door de overheid, dan is het misschien een idee om zelf zo'n soort beslissing te maken want als je hond zoiets doet is hij zij niet echt te 'vertrouwen'. En jij praat erover zo van: nou ja dan moeten ze daar maar niet lopen ofzo.(let op ik zeg dus niet dat jou honden dit doen, maar zouden ze zoiets doen dan lijkt het erop alsof jij dat helemaal niet raar of erg zou vinden :denken: )
Ben wel benieuwt naar die honden van jou, want als ik die ideen van jou hier zo lees, dan lijkt het me dat je hele losgeslagen onopgevoede honden hebt. Die zelf bepalen wanneer ze wat doen :19:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

@idoo schreef:

Het stoken ligt er te dik op, dat moet je subtiel doen, maar het is wel leuk hoor dat je het probeerd :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik geloof niet dat ik @idoo nog serieus moet nemen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik ga er maar vanuit dat @idoo het leuk vindt om te provoceren en neem hem vanaf nu totaal niet meer serieus.
Wat een oelewapper :smile: :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

@idoo schreef:
Lysette schreef:Ik mag hopen dat je hier een grapje maakt :eek:

Nee hoor, je bent als ouder verplicht voor de veiligheid van je kinderen te zorgen. Wettelijk hadden deze mensen geen been om op te staan, zelfs al was het kind verscheurd, hadden alleen zij er schuld aan gehad, niet ik noch mijn honden, tenzij ze hadden kunnen bewijzen dat ik ze ertoe aangezet had of op getraind had!

Nee, maar je kunt ze niet kwalijk nemen dat ze zich gedragen zoals ze zich gedragen, want dat is de schuld van jullie eigen voorouders, die hebben immers dit gedrag er in gefokt!
Misschien even het stof vanaf 1878 van je afblazen en een wetboek ter hand nemen :wink: Je honden zijn echt de dupe als je ze een kind laat bijten. Met die enorme hondenkennis had je al van verre af kunnen aan zien komen wat je honden van plan zijn en ze onder appel zetten. Je onderschat je honden enorm alsof ze een peuter niet kunnen onderscheiden van een andere hond of ze zijn zo verwaarloosd dat het haar voor de ogen,oren en voor de neus hangt. Kies zelf maar wat je de handigste verklaring vindt :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

basil schreef:nou ja, ik heb wel even 2 dingen geleerd vandaag:

1. tapaz is geen autochtoon dus die mag niet per definitie los
2. joep moet vast in het bos

:ok:
Als ik het goed begrijp mogen mijn honden los en moet ik mijn kind vasthouden :denken:
Mijn kind is trouwens wel in nederland geboren uit 2 nederlandse ouders, misschien dat dat nog wat uitmaakt :idea:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

@idoo schreef:
Nee, ik bedoel dat je meer vertrouwen in de honden zelf moet hebben.
Ik geloof niet dat jouw hond zo zou reageren op die van mij, omdat ze aan de blaf en de manier van benaderen echt wel weet waar ze aan toe is. Het heeft ook niets met grootte te maken, sommige kleintjes hebben blijkbaar zo'n uitstraling dat die van mij er ook in een grote boog omheen gaan.
Het heeft bij Saar wel met grootte te maken :19: . Een Jack die haar heel dominant benaderd en over haar heen gaat hangen vindt ze niet leuk, maar oke, dan blijft ze wel gewoon staan. Als een Berner hetzelfde doet dan schiet ze volkomen in de stress. En dan vertrouw ik haar wel, want of ze gaat alle mogelijke onderdanige signalen laten zien die ze in huis heeft, of ze komt naar mij toe. Maar elke keer dat ze zo'n ervaring heeft valt ze weer een stukje terug in haar 'angst-gedrag', dus ik wil die ervaringen graag voorkomen als het even kan.
En dat lukt niet als ik iemand in het bos met een zooitje Schapendoezen tegenkom, met de mentaliteit die jij hebt.
Ik hou rekening met andere mensen, voor wat betreft ietwat stoere Moos, en met ietwat bange Saar. En dat verwacht ik dus ook van andere mensen. Maar ik verwacht van jou allang niks meer eigenlijk...

Nee, je honden kunnen het ruiken.
Maar je kunt wel je eigen angst op je hond overdragen.
Als jij je bijv. elke keer doodschrikt van het geblaf van mijn honden heeft dat echt wel effekt op dievan jezef, maar als je je er niets van aantrekt reageren je honden ook anders.
Honden zien heus wel van elkaar wat ze waard zijn en gaan echte gevechten het liefst uit de weg. doen alsof ze heel gevaarlijk zijn is een van de strategieën die ze daarvoor ter beschikking staan
Ik schrik niet van het geblaf van jouw honden hoor. Moos' allerliefste vriendinnetje (naast Saar) is een Schapendoes die erg van blaffen houdt, dus we (ik, Moos en Saar) zijn wel wat gewend wat dat betreft.
Het gaat me er alleen niet om dat Saar zal gaan vechten, dat is het allerlaatste waar ik bang voor ben. Het gaat me erom dat ze zich een hartverzakking schrikt als een roedel Schapendoezen blaffend op haar af komen rennen van meters ver.
Ik zal niet ontkennen dat je eigen houding en reactie die van je hond kan beinvloeden, maar Saar heeft een tijd gehad dat ze al schrok van een middenslag bastaardje die ik juist heel leuk vond. Dus dat heeft ze dan echt niet van mij afgekeken/geleerd.

Maar mag ik vragen waarom je zo vreselijk tegen het rekening houden met een ander bent? Is dat zo vreselijk veel moeite voor je?
Afbeelding
granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

Ik denk dat we op geen enkel bericht van idoo moeten reageren. Ze schijnt er lol in te hebben ons tegen haar in het harnas te jagen. Ze is niet alleen egoistisch, maar ook nog rasblind.
Ben benieuwd wat ze van de saarloos, smous, hollander en markies vindt.
Ik kan alleen maar hopen dat ik haar nooit tegenkom (kom soms nog wel eens in Haarlem en loop daar ook wel eens in de duinen en op het strand), want dan kan ze gegarandeerd de DA vast bellen. Mijn honden pikken dit gedrag niet en ik al helemaal niet. Wanneer nodig hou ik mijn honden bij me, maar aan dit soort mensen heb ik een uitgesproken hekel.
Op zo'n iemand reageer ik gewoon niet meer, ben ik de eerste?
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
Milou85
Zeer actief

ja ik geloof ook dat er niet meer serieus gereageert werd van die kant.
Nou hahaha wat een grappen maker.
weet je iniedergeval dat je daar geen raad meer van moet aan nemen. (want of hij is echt zo onverantwoordelijk en asociaal, of hij denkt dat iedereen de 'grapjes' net zo grappig vinden al dat ie zelf vind)

:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :cheer:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik zit echt met verbazing de reactie's van @idoo te lezen :wat: .

Als iedereen zijn kudde honden maar zo zou laten gaan dan was het heel snel afgelopen met de losloopgebieden voor honden denk ik :roll:

Een beetje afwijkende gedachtengang kan ik nog wel waarderen maar dit slaat echt alles.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Je weet zeker dat je ze allemaal op een rijtje hebt?.
Ook al zijn ze los, jij bent en blijft verantwoordelijk voor alles wat ze doen.
Afbeelding
Milou85
Zeer actief

nou volgens mij is het zo dat als je hond bij bijten eerst een waarschuwing krijgt en ik geloof dat als het dan nog 1 of 2 (ik weet het niet precies) gebeurt je honden 'gewoon' afgemaakt worden. EN het gaat er niet om of jij de honden er toe hebt gezet of niet. Die hond die doet het dus dat is het gevaar!!!
Zal het eens navragen dat verhaaltje over de veluwe. Heb er nog nooit wat over gehoordt namelijk. Terwijl al generaties lang mijn familie en schoonfamilie in deze regio werkt (militair dan wel marrechausee), en deze mensen zijn allemaal dierenvrienden. Dus nieuws over dieren horen we meteen :denken:
Ik vind het nogal een sterk verhaal wat je nou weer verteld. Daar komt bij dat je 's nachts (na zons ondergang) helemaal niet in de bossen mag lopen (met of zonder hond). En al helemaal niet in oefengebieden van militairen.(weet niet of dat het was maar knappe lefgozer die daar z'n hond uitlaat 's nachts)

Maar daar gaat het ook verder niet om. Ik vind jou houding nog al (tja) idioot!!!
Mijn honden gaan boven alles en iedereen en ze mogen doen en laten wat ze willen :eek: want anders zijn ze niet vrij :denken:

Ik denk dat als er een keer iets gebeurd door toe doen van jou honden (en dan bij mensen die wel een beetje de wet kennen enzo) dat jij een enorme uitdaging hebt om je honden te houden (als eerdere voorvallen zijn gemeld, zoals dat kind).
En ik neem toch aan dat het niet de bedoeling kan zijn dat je honden van je worden af gepakt. Dus misschien iets meer verantwoording nemen en beter op je honden letten als ze echt zo belangrijk voor je zijn :denken: :roll:
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reini
Zeer actief

@idoo schreef: Ik vind kinderen overigens op zich gevaarlijker voor honden dan andersom hoor![/color]
Dan zou je alleen al vanuit dat oogpunt je honden niet op kinderen af moeten laten gaan.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

andre
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door andre »

TOCH BLIJF JE GEINIG :smile: :mrgreen:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

@idoo schreef:
pasja85 schreef:hahahahaha, ja hoor. nou ik denk dat als jou hond dat kind had verscheurd (zoals jij zegt), dat het dan niet lang duurt voordat jou hond in beslag genomen wordt en afgemaakt. En gebeurt dat niet door de overheid, dan is het misschien een idee om zelf zo'n soort beslissing te maken want als je hond zoiets doet is hij zij niet echt te 'vertrouwen'. En jij praat erover zo van: nou ja dan moeten ze daar maar niet lopen ofzo.(let op ik zeg dus niet dat jou honden dit doen, maar zouden ze zoiets doen dan lijkt het erop alsof jij dat helemaal niet raar of erg zou vinden :denken: )
Ben wel benieuwt naar die honden van jou, want als ik die ideen van jou hier zo lees, dan lijkt het me dat je hele losgeslagen onopgevoede honden hebt. Die zelf bepalen wanneer ze wat doen :19:

Dat mag je best denken maar het strookt niet met de werkelijkheid.
Een tiental jaren geleden was er op de Veluwe zelfs iemand die een vijftal herderachtige honden 's avonds in het bos los uitliet, die eerst een joggende militair verscheurden en later nog een keer iemand. toen ze hem te pakken kregen konden ze hem alleen aansprakelijk stellen voor de schade, zelfs zijn honden konden niet in beslag genomen worden, omdat ze niet konden aantonen dat hij ze ertoe aangezet had!
Een ongeluk is nu eenmaal niet strafbaar!

Als ik mijn honden onder appél zet luisteren ze naar me, als ik ze vrij geef zijn ze vrij om te doen en laten waar ze zin in hebben.
Makkelijk zat!
Proest dat geloof je toch niet zelf he vijf honden die iemand verscheuren die laat je toch zeker nooit meer los om het nog eens te doen en daar gaat in Nederland echt de roze spuit in hoor.
Je duim is wel erg dik vandaag :smile: :smile: :smile:
Moos
Zeer actief

@idoo schreef:
Ik bedoelde "je" ook bij wijze van spreken, dus niet jij, maar gewoon in het algemeen. Iemand die een andere hond eng vind en zijn hond aanlijnd en kort houdt bij het passeren, draagt dat over op zijn hond. Laat ie het gewoon op zijn beloop gebeurt er meestal niets.
Ik hou juist heel veel rekening met andere hondenbezitters, maar als ik met mijn honden ga wandelen op plekken waar ze los kunnen dan moeten ze niet bij mij blijven rondhangen want dan kan ik ze natuurlijk net zo goed in Haarlem zelf uitlaten. Ik wil dan dat ze lekker uitrazen! En in een bos zie je ze gewoon niet meer als ze een paar meter van het pad af gaan.

Ik vind kinderen overigens op zich gevaarlijker voor honden dan andersom hoor!
Maar je snapt zelf hopelijk toch ook wel dat er een verschil zit tussen "lekker laten uitrazen" (want dat doen die van mij natuurlijk ook gewoon) en je eerdere stukje waarin je aangeeft geen idee te hebben van waar je honden uithangen, en ze met zijn alleen op een andere hond af laat rennen?

Moos en Saar razen dat het een lieve lust is in het bos en in de duinen, maar als ik bijvoorbeeld een pupje tegenkom roep ik ze even bij me, en mogen ze om de beurt snuffelen. Zo'n pupje heeft er niks aan als er opeens een roedeltje van twee op hem afgestormd komt, ook al wegen ze samen amper 10 kilo. Het is voor mij een kleine moeite om mijn honden even terug te roepen, en er alles aan te doen om dat pupje een positieve ervaring te geven. En daar gaat het dus om. Dat je je honden op tijd even bij je roept.

Als jij een pupje van 10 weken in het bos tegenkomt (en ook midden in het bos kan dat, daar droeg ik mijn pupje namelijk naartoe :roll: ), laat je dan jouw complete roedel (blaffend) op dat pupje afstormen, onder het mom van "als ze loslopen mogen ze zelf weten wat ze doen"?
Afbeelding
Krummel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Krummel »

@idoo schreef:
Reini schreef:
@idoo schreef: Ik vind kinderen overigens op zich gevaarlijker voor honden dan andersom hoor![/color]
Dan zou je alleen al vanuit dat oogpunt je honden niet op kinderen af moeten laten gaan.

Natuurlijk.
Het was ook geen opzet mijnerzijds!
Ik dacht eerst dat die ouders hun kind wel terug zouden fluiten!
Maar ze lieten het kind doorhollen!
Mij valt niets te verwijten want ik heb juist direct ingegrepen. Had ik echter minder ervaring gehad, of hadden ze inderdaad buiten zicht geweest, weet ik niet hoe het afgelopen was.
Maar het was dan wel gewoon een ongeluk geweest.
Als ik op de parkeerplaats achteruit weg had willen rijden, op het moment dat dat kind ineens achter mijn auto was verschenen zodat ik het aangereden had, was er ook geen sprake van een misdrijf mijnerzijds maar de schuld van de ouders geweest, dus waarom het bij honden dan anders zou moeten zijn snap ik niet zo hoor.
Het gebeurde trouwens met het groepje hieronder, niet met mijn nieuwe serie!
Als jij achteruitrijd op een parkeerplaats moet je iedereen voorrang verlenen. Als jij achteruit rijdend een voetganger aanrijd op die parkeerplaats ben je per definitie aansprakelijk!
Greetz, Jurgen.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

@idoo schreef:Natuurlijk.
Het was ook geen opzet mijnerzijds!
Ik dacht eerst dat die ouders hun kind wel terug zouden fluiten!
Maar ze lieten het kind doorhollen!
Mij valt niets te verwijten want ik heb juist direct ingegrepen. Had ik echter minder ervaring gehad, of hadden ze inderdaad buiten zicht geweest, weet ik niet hoe het afgelopen was.
Maar het was dan wel gewoon een ongeluk geweest.
Als ik op de parkeerplaats achteruit weg had willen rijden, op het moment dat dat kind ineens achter mijn auto was verschenen zodat ik het aangereden had, was er ook geen sprake van een misdrijf mijnerzijds maar de schuld van de ouders geweest, dus waarom het bij honden dan anders zou moeten zijn snap ik niet zo hoor.
Het gebeurde trouwens met het groepje hieronder, niet met mijn nieuwe serie![/color]
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik hierop moet reageren :roll: :19:

Ik bedoel ook helemaal niet dat je met opzet je honden op dat kind hebt afgestuurd. Het gaat mij helemaal niet om dit specifieke geval.

Je geeft zelf aan dat kinderen ook gevaarlijk kunnen zijn voor honden, dat ben ik helemaal met je eens. Kleine kinderen mogen m.i. niet zonder toezicht bij een hond worden gelaten.

Dan kan je dat toch beter voorkomen door te zorgen dat je honden niet uit je gezichtsveld gaan en mogelijk een ongeluk veroorzaken? Je geeft ook aan dat je niet weet hoe het was afgelopen als je het uit jouw zicht was gebeurd.. dat is dan toch reden genoeg je honden in het zicht te houden?

Ik snap niet dat je die risico's wil lopen.

Vegas is altijd in mijn zicht. Als hij te ver vooruit loopt laat ik hem wachten. Ik doe dat om verschillende redenen. Hij kan een kind tegenkomen die hij omver loopt als ik hem niet bij me hou. Hij kan tegen een hond aanlopen die misschien wel agressief op hem reageert. Hij kan tegen een oud mensie opspringen etc. etc.

Ik hou heel veel rekening met andere wandelaars en ik wil het risico niet lopen dat Vegas een andere hond verwond, een kind omver loopt of wat dan ook als ik er niet bij ben. Ik zou me dan heel erg aansprakelijk voelen, jij hebt dat blijkbaar niet :roll:

Je kan alles wel afschuiven op: dat is dan een ongeluk. Maar zo werkt het toch niet in de wereld? In mijn wereld niet iig
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Reini schreef:
Je kan alles wel afschuiven op: dat is dan een ongeluk. Maar zo werkt het toch niet in de wereld? In mijn wereld niet iig
Precies!

En gelukkig maar dat niet iedereen zo denkt als @idoo. Dat zou een lekkere boel worden dan. Bovendien vind ik het in zijn geval niet eens meer een ongeluk te noemen.

Als je je honden heel bewust zonder toezicht rond laat rennen, en er maar vanuit gaat dat iedereen op moet letten behalve jijzelf, dan is wat er dan gebeurt meer dan een ongeluk. Want je laat heel bewust iets toe waarvan je weet dat het fout kan gaan met een kind/andere hond/oud dametje etc.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”