Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ik leer mijn hond opnieuw wandelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

woef
Vaste gebruiker

ik leer mijn hond opnieuw wandelen

Ongelezen bericht door woef »

hallo,

zoals sommigen al weten begin ik weer te wandelen met mijn hond.
ik heb er al 5 keer mee gewandeld ofzo.

nu heb ik 2 vraagjes,

1. moet je je hond altijd aan dezelfde kant laten lopen of kan je dat evengoed kiezen waar hij wandeld?

2. (het is mss een beetje vroeg om het te vragen maar ) als mijn hond een andere hond ziet moet ik hem tegenhouden of hij zit er achter, ook als er honden achter een hek zitten. al de honden blaffen dan terwijl ik passeer met mijn hond. Als hij dan voorbij hun terrein is wandeld hij weer gewoon verder.Maar blaffen zelf doet hij niet. en bij de ene hond moet ik hem meer tegenhouden dan bij de andere. (ik heb zo'n gevoel)
Daan

Re: ik leer mijn hond opnieuw wandelen

Ongelezen bericht door Daan »

woef schreef:hallo,

zoals sommigen al weten begin ik weer te wandelen met mijn hond.
ik heb er al 5 keer mee gewandeld ofzo.

nu heb ik 2 vraagjes,

1. moet je je hond altijd aan dezelfde kant laten lopen of kan je dat evengoed kiezen waar hij wandeld?

2. (het is mss een beetje vroeg om het te vragen maar ) als mijn hond een andere hond ziet moet ik hem tegenhouden of hij zit er achter, ook als er honden achter een hek zitten. al de honden blaffen dan terwijl ik passeer met mijn hond. Als hij dan voorbij hun terrein is wandeld hij weer gewoon verder.Maar blaffen zelf doet hij niet. en bij de ene hond moet ik hem meer tegenhouden dan bij de andere. (ik heb zo'n gevoel)
1 mijn honden mogen lopen aan de kant die ze willen, en dat is soms echt onhandig. Gelukkig hebben ze zelf een kant gekozen.
Puck aan de kant van de jaszak waar de brokjes zitten en Diesel aan de andere kant. Puck heb ik het aangeleerd, en Diesel legt zich er bij neer.....
Je kunt het een hond best makkelijk leren.
Het hoeft niet, altijd aan een kant laten lopen, maar het is wel heel praktisch.
2 Dat passeren van die honden kun je ook ombuigen naar aandacht voor jou te vragen. Dat doe ik dus wederom met een brokje. Mijn commando is dan 'let op' of 'kijk eens' waarbij ik het brokje eerst naar 3 stappen aandacht geef, dan na 4 stappen en zo bouw je dat uit.

Ik heb met Puck een cursus gedaan bij een hondenschool die werkt met de clicker.
Is dat niks voor jou?
Daar leer je heel veel handigheidjes.
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

ik laat mijn honden altijd links lopen ook ivm trainen . het is in jou geval misschien ook goed om hem aan 1 kant te leren/dwingen te lopen dat is ook een stukje gehoorzaamheid/áppel. idd met koekjes of een bal zijn aandacht vragen als je andere honden passeert. goed van je dat je wat met de hond gaat doen :ok:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Is er geen mogelijkheid dat je een cursus met de hond gaat doen?
Daar kan je erg veel leren en wordt je goed begeleid :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
woef
Vaste gebruiker

ik zal eerst zelf proberen mijn hond te trainen en als ik het echt niet kan zou ik er mee naar de training gaan.

thx voor de tips :wink:
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
woef
Vaste gebruiker

vroeger is hij naar de training geweest maar oppeens heeft mijn broer het gestopt. ik denk dat het komt omdat het geen goeie hondenschool was.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Fijn dat je met hem aan het wandelen bent :ok: Ik zou hem langs de hekken aan je andere kant laten lopen en je kunt hem dan laten volgen en op jou leren letten i.p.v. op de blaffende honden achter het hek met iets lekkers.

Anne
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Wat ik zou doen als je bv. langs het hek moet is gewoon al spelend langs dat hek gaan zodat je hond alleen op jou let en niet op iets anders :wink:
Afbeelding
woef
Vaste gebruiker

starfleet schreef:Fijn dat je met hem aan het wandelen bent :ok: Ik zou hem langs de hekken aan je andere kant laten lopen en je kunt hem dan laten volgen en op jou leren letten i.p.v. op de blaffende honden achter het hek met iets lekkers.

Anne
dat doe ik ook maar hij wil me als het ware meetrekken naar die hond dus loopt hij vanzelf naar de andere kant. :mrgreen:
woef
Vaste gebruiker

vanavond hebben we geen honden tegengekomen maar ik had al snoepjes mee en wilde hem een geven maar hij negeerd de snoepjes gewoon. als ik roep kijkt hij niet :denken: dat is me nog nooit opgevallen. ook al hou ik het snoepje tegen zijn bek hij blijft voor zich kijken en wandelen. :denken: :denken:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

woef schreef:vanavond hebben we geen honden tegengekomen maar ik had al snoepjes mee en wilde hem een geven maar hij negeerd de snoepjes gewoon. als ik roep kijkt hij niet :denken: dat is me nog nooit opgevallen. ook al hou ik het snoepje tegen zijn bek hij blijft voor zich kijken en wandelen. :denken: :denken:
Dan pak je een stuk sterk ruikende worst of kaas, of geeft hij helemaal niks om eten? Je kan ook een speeltje gebruiken als hij dat wel leuk vindt.

Anne
woef
Vaste gebruiker

starfleet schreef:
woef schreef:vanavond hebben we geen honden tegengekomen maar ik had al snoepjes mee en wilde hem een geven maar hij negeerd de snoepjes gewoon. als ik roep kijkt hij niet :denken: dat is me nog nooit opgevallen. ook al hou ik het snoepje tegen zijn bek hij blijft voor zich kijken en wandelen. :denken: :denken:
Dan pak je een stuk sterk ruikende worst of kaas, of geeft hij helemaal niks om eten? Je kan ook een speeltje gebruiken als hij dat wel leuk vindt.

Anne
Als ik gewoon in de tuin met hem speel en brokjes bij me heb dan geeft hij er wel om
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Is je hond wellicht wel gek op een balletje?
Mijn hond krijg je ook niet afgeleid met een koekje, daar kijkt hij echt niet voor om. Maar zijn bal is heilig. En dat gebruik ik om hem langs allerlei situaties te leiden waar hij normaal naar uit zou vallen. Werkt perfect bij mijn hond. Wellicht dat jouw herder ook gek van ballen is.
En anders kan je dat ook wel wat stimuleren, door vaak balspelletjes met hem te doen: wegwerpen en de bal bij je laten brengen. Veel herders vinden dat prachtig en zien het ook als het ultieme spel tussen baas en henzelf, lekker aandacht voor elkaar. Als je het voor elkaar krijgt om je hond gek te krijgen van een balletje, dan heb je ook een goed beloningsinstrument in handen om hem mee af te leiden en te belonen.
Want ik laat de bal zien voordat we in de situatie met andere honden komen en dan loopt ie helemaal vrolijk naar mij op te kijken, want hij wil die bal heel graag. En als we dan voorbij de uitdagende situatie zijn, krijgt hij de bal ook daadwerkelijk als beloning.
En nu zijn we zo ver dat hij gewoon de bal in zijn bek houdt de hele wandeling en dan kijkt hij verder nergens naar.
Ook bij mijn foxje doe ik het nu zo en die gaat ook voor de bal als iets spannends op ons pad komt. Dus nu kan ik rustiger lopen, want de bal is belangrijk geworden voor ze en zorgt ervoor dat ze hun aandacht niet op een negatieve manier naar andere dingen richten.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
woef
Vaste gebruiker

ik heb laatst zo'n soort rubberen been gekocht. hij vindt het een fantastich speeltje, mss dat ik dat mee kan nemen tijdens de wandeling,
ik zal het eens proberen.

dank voor de tip :wink:
woef
Vaste gebruiker

ik heb laatst gewandeld met bavo toen heb ik zo'n rubberen been meegenomen en willen tonen toen er een andere hond dicht bij de buurt kwam maar hij keek niet echt naar het been.
ik heb het dan eens geprobeerd als er geen honden in de omgeving zijn, dan neemt hij het in z'n bek maar na 2 meter laat hij het vallen. :denken:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Jammer dat het nog niet gelukt is om een speeltje te vinden waar ie echt totaal gek van is.
Want daar gaat het om, het moet een speeltje zijn waar hij helemaal verzot op is. Iets waar ie thuis of in de tuin ook mee loopt te sjouwen.
Dat is dan namelijk zijn lievelingspeeltje.
En dat kan je dan gebruiken om hem mee af te leiden.
Maar ja, dan moet ie die wel hebben natuurlijk. :wink:
En voor hetzelfde geld werkt het niet hoor, laat hij zich gewoon niet afleiden.
Het enige wat je dan nog kan doen is zo snel mogelijk uit die situatie met die honden komen, dus gewoon maar snel doorlopen met een krijser aan de lijn. Het zij dan maar zo. Voorlopig. Want hij moet gewoon nog veel leren en dit is een van de dingen.
Lukt dit nog niet, werk je gewoon eerst lekker aan de andere dingen en ga je niet al je energie aan iets wijden waar jullie alleen maar allebei gefrustreerd van raken. Laat het gewoon dan maar even.
Totdat je op andere punten merkt dat je hond lekker in zijn vel komt te zitten, groeit in jullie samenzijn en dan kan je alsnog weer proberen om hem over het uitvallen naar die honden te krijgen.
Komt wel goed en zo niet, dan heb je een hond die dat stukje wat minder goed onder controle heeft. Jammer, maar dat is dan maar zo.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
woef
Vaste gebruiker

wel, thuis speelt hij er altijd mee. mja dat is dan jammer dat ik hem niet kan afleiden, maarja....

wel, ik zou graag met m'n hond eens naar de zee gaan,hem daar natuurlijk los laten maar ik ben niet echt zeker wat m'n hond zal doen.

mijn broer is 2 jaar geleden naar de zee geweest. hij liet hem ook los en hij moest gewoon roepen naar bavo, en ik denk dat hij luisterde en kwam.

maar hopelijk zou hij dat vandaag ook nog doen, want als hij oppeens weg zou lopen, of beginnen vechten met een andere hond kan ik hem dan moeilijk afleiden met z'n speeltje.
Hondengek
Actief

Ongelezen bericht door Hondengek »

Jah ik heb zelf ook een cursus gevold met mijn hond! En geloof me, het wandelen is moelijkst wat er is vindt ik! Ik laat mijn hond altijd aan 1 kant lopen wat mij het beste handigd! Hier moet je je dan ook aan houden, zo heb ik het geleerd!! Als de hond naar andere honden zit te blaffen en maar trekken! ( dat doet die van mij nog steeds) Dan moet je proberen de aandacht te vragen door middel van een koekje! En zeg kijk!! En daarna beloon je hem, als zij het doet dan he! Ik weet niet of jou hond ook trekt aan de lijn, maar dan vraag je weer de aandacht door middel van een koekje en dit hou je in je hand op je buik! Zo heb ik het mijn hond ook geleerd en het werkt erg goed! Als ze dan een tijdje naast je loopt beloon je ze weer met koekje!! ik hoop dat dit wat duidelijk is! ben niet zo goed in uitleggen!!
:denken:
Groetjes Hondengek
Hondengek
Actief

Ongelezen bericht door Hondengek »

Oh sorry ik had nog niet gelezen dat hij niks geeft om koekjes of eten! Die van mij geeft daar ook niet veel om maar ook meer om speeltjes!!
Als je je hond binnenkort los wilt hebben bij zee! kun je misschien eerst op rustige vertrouwde plekken oefenen waar niks kan gebeuren zeg maar!
Dan gebruik je het commando Hier!!!!! En als ze dan komt beloon je hem heel erg met je stem en een aai over haar bol of waar je hond maar gek op is!! Probeer het roepen op een zo vriendelijke manier!! En wordt niet kwaad of wat ook maar!! Want dan komt ze helemaal niet!!
Verder zou ik je echt aanraden om op cursus te gaan het is echt de moeite waard!! :ok:
Atilla

Ongelezen bericht door Atilla »

Ik zou gewoon naar een hondenclub gaan met hem.
Ten eerste is het goed voor de hond, maar des te meer voor de baas.
En voor de baas-hond combinatie, die kan er ook veel beter mee worden.

Ten tweede is het hartstikke leuk om te doen.
En er is meer dan alleen strakke gehoorzaamheid. Bv behendigheid of breitensport, speuren ed.

Zo leer je elkaar goed kennen en met elkaar om te gaan.

Groetjes Sandra
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”