Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat hebben jullie tegen border collies?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik vind het superhonden... zolang ze van een ander zijn..

ik ken er veeeeel en er zijn er maar een paar die ik echt heel leuk vind. de meesten zijn zooo hyper. die sporten en werken elke dag van de week, maar zijn zo blij dat ze weer mogen dat ze helemaal uit hun pan gaan en een aantal gewoon apart genomen moeten worden om hun weer te kalmeren omdat ze rode ogen van hyperigheid krijgen...

ik kan daar niet zo goed tegen. het enthousiasme wordt een beetje overdreven bij de bc...
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

hier lopen aardig wat border collies rond op 2 na vind ik ze vreselijk, ze fixeren en sluipen, constant op de baas gericht in de hoop dat hun baas ze iets laat doen, dat obsessieve slaafse afhankelijke gedrag, nee vind er niets aan, het lijkt alsof ze geen rust kunnen vinden.
Ik kan me voorstellen dat mensen die werken met een hond zo'n hond helemaal het einde vinden omdat ze graag voor je werken en zo erg op je gericht zijn maar nee niets voor mij.
Enkele die ik ken zjin veel relaxter en vragen niet constant aandacht van de baas, fixeren veel minder en sluipen ook niet zo als de meesten, die honden vind ik wel leuk.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

dank jullie wel voor jullie eerlijke mening :wink:

ik krijg er zelf nu ook een beetje de kriebels van..

zelf houd ik ook meer van bullen

zal mn zus zeggen dat ze dr hondje goed bezig moet houden :wink:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

SuperTyson schreef:dank jullie wel voor jullie eerlijke mening :wink:

ik krijg er zelf nu ook een beetje de kriebels van..

zelf houd ik ook meer van bullen

zal mn zus zeggen dat ze dr hondje goed bezig moet houden :wink:
jij zal ook weten dat onze rassen stuiterballen kunnen zijn, maar ook dat ze te lui zijn hun staart op te tillen...

doe dat stuiterbalgedrag van onze honden, x 3 en dat 24/7 :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het niet direct de leukste honden omdat een vriendin van mij toen we wandelde totaal uit het niets door twee heftige agressieve bordercollies werd gebeten en besprongen. Wij deden niets om dat uit te lokken en die honden kwamen in eerste instantie aanrennen alsof we schapen waren :roll: Ik vind ze te hoog in de driften waardoor ze al snel ontsporen in niet de beste handen. :wink:
Afbeelding
zaira
Actief

.

Ongelezen bericht door zaira »

Wat leuke bezigheden zijn voor borders is als ze 1 jaar zijn behendigheid of doggydance maar ze kunnen op jonge leeftijd al wel kleine dingen leren van doggydance wat ik jammer vind is dat sommige mensen een border nemen en er niks mee doen terwijl ze weten dat de honden moeten werken en dan zie je van die stront nerveuze honden die ik niet echt geweldig vind maarja er zijn zoveel mensen die een hond nemen die niet bij hun past en zuper nerveus worden om eerlijk te zeggen ik neem liever een border in huis dan een jack russel ( sorry voor de jack russel mensen )

Groetjes Fenna
Groetjes Fenna en
monique en sparky
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door monique en sparky »

Frederique schreef:In mijn vrienden en kennissenkring lopen nogal wat Border Collies rond.
Ik vind het mooie en lieve honden maar er zijn 2 redenen waarom de Border Collie bij mij niet snel in huis zal komen.
Allereerst ben ik zelf nogal een druk persoon en een Border Collie is dat ook, dat zou geen geweldige combinatie zijn.
En de andere reden is dat Borders wat snauwerig zijn. Een eigenschap waar ik niet zo dol op ben. :19:
Helaas ben ik het hier niet mee eens.Wij hebben een bordercollie en ik kan niet zeggen dat dit ras dit heel erg doet.
[b]http://www.ubben.nl/images/IMG_0071.JPG[b/]
anit
Actief

Ongelezen bericht door anit »

Frederique schreef:In mijn vrienden en kennissenkring lopen nogal wat Border Collies rond.
Ik vind het mooie en lieve honden maar er zijn 2 redenen waarom de Border Collie bij mij niet snel in huis zal komen.
Allereerst ben ik zelf nogal een druk persoon en een Border Collie is dat ook, dat zou geen geweldige combinatie zijn.
En de andere reden is dat Borders wat snauwerig zijn. Een eigenschap waar ik niet zo dol op ben. :19:
vindt ik een beetje kort door de bocht ik zelf ben ook nogal druk van mijzelf heb 2 borders en ik denk niet dat dat wat uit maakt en geen van mijn honden zijn snauwerig chester loopt zelf op iedereen af hond of mensen is altijd even blij
Afbeelding
anit
Actief

nou ik heb dus niets tegen borders want heb er zelf 2 sommige dagen 3 :mrgreen: mits je een border genoeg werk te bieden heb zijn het echt super honden :ok: maar ik ben het wel met vele hier eens dat sommige mensen heel ondoor dacht zo,n hond aanschaffen en zich later pas bedenken dat er toch wel iets meer bij komt kijken dan 4 keer een blokje om :denken: en dat zijn nou net die honden wie zo gefrustreed raken,want wat heel veel mensen hier zeggen dat uitvallen na andere honden en dat balletje verdedegen heb ik mijn honden nog nooit zien doen en mijn honden kunnen zich prima vermaken zonder bal en spelen graag met andere honden en lopen ook niet om me heen te blaffen als ze geen bal hebben dus volgens mij heb ik rare borders :wink: en ik kan wel zeggen uit ervaring[want ik heb er zelf ook een]dat mijn kleine jackie erger is :smile: fanatieker met de bal ,bal verdedigen en uitvallen na andere honden of zou dat een jack border zijn :smile: :smile:
Afbeelding
Mantitaur
Actief

Ongelezen bericht door Mantitaur »

ik heb niets tegen borders, in de buurt van mijn ouders woont ook iemand die twee borders heeft. ze zijn het tegenovergestelde van elkaar. De een is erg happerig naar andere honden terwijl de andere graag met anderen speelt.

het opvoeden is zeer belangrijk.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

De Border Collie was mijn lievelingsras. Ik had een droom om ooit zo'n hond te hebben als ik hem kon geven wat hij nodig heeft (veel geestelijke stimulatie!). Inmiddels vind ik ze nog steeds mooi, maar......de exemplaren die ik tegenkom vind ik veel te snauwerig tegen andere honden. Houd ik niet van.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rocky1 »

:ok: Ik heb zelf een border collie,met een hele goeie stamboom.Zijn naam is rocky en word maandag 11 jaar.Wij hebben zelf niet voor hem gekozen en is door familie omstandigheden bij ons,al 6 jaar.Wij wonen op een flat 8 hoog en aan de overkant is een park en een beek,mijn man is de hele dag vissen met de hond,hij loopt nooit aangelijnd want dat was hij niet gewend,maar hij blijf mooi op de stoep wachten totdat hij de commando krijgt om over te steken.Ja inderdaad onze hond kan ook snauwen naar andere honden en hij is erg dominant.Als hij de hele dag weggeweest is heb je er s`avonds geen kind aan,zo rustig.Mijn man is bijna 65 maar als hij jonger was nam hij na rocky weer een border Collie,het is zijn beste maatje :ok:
Afbeelding
Jopensam
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jopensam »

Ik denk dat het niet zo zeer aan het ras ligt maar aan de baasjes. Een border wordt vaak aangeschaft omdat hij er zo leuk uit ziet. Maar als je ze niet geestelijk en lichamelijk voldoende bezig houdt kunnen ze vreselijk irritant worden en bv andere honden gaan drijven. Wij hebben zelf 1 border en doen ontzettend veel met haar (voor wat ze met 6 mnd oud dan mag doen he) en ze is in huis heel rustig en supersociaal naar andere honden.
Groetjes Melanie,Jessy, Nicci en Jordan
Atilla

Ongelezen bericht door Atilla »

Ik vind een border collie best een mooie hond,vooral de driekleur, maar ik er zal er nooit een hier in huis komen.
Ik heb zelf 3 beaucerons, ook een schapen en koeien herder.
Alleen is de beauceron niet zo onderdanig en slaafs en neurotich als de bc.
Ik zou daar helemaal gek van worden.
Mijn vorige hond, kruizing labrador/collie was ook zo neurotisch en als je maar naar hem wees, dook hij al in elkaar. Dit kwam mede door mishandeling als jonge hond, wij waren de 3e eigenaar in 2,5 jaar.
Dit vond ik erg moeilijk om mee om te gaan. Ook wel goed, moest goed geduld bewaren.
Ik wil trouwens geen enkel ras dat nerveus is aangelegd.

Goetjes Sandra
FleecyClouds
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door FleecyClouds »

Grappige topic om te lezen :wink:

Zelf heb ik dus 5 Border Collies die absoluut niets van het gedrag hebben, zoals de minpunten die in deze topic naar voren komen. Ik heb 4 reuen en een teef. Super sociaal, stabiel karakter en absoluut niet neurotisch/nerveus.

Hoe heb ik dat bereikt: door a. ze op te voeden en b. ze ook te leren om NIET te werken :wink:

Geen van mijn honden fixeerd ook maar iets als het geen schaap is. Dit leer ik mijn honden al af vanaf dat ze pup zijn.
De BC is een hond die een ''strakke en zeer consequente'' opvoeding nodig heeft en dat vergeten heel veel mensen jammer genoeg en dan krijg je de uitwassen die jullie beschrijven.

De hond ontwikkeld zich zoals de baas hem maakt :wink:
Groetjes, Henny
Drift, Leary, Duke, Brona, Kailen & Skeet
www.workingdogs.nl
Afbeelding
FleecyClouds
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hoi Martijn

Wat is het verschil tussen een onopgevoede mopshonds en/of een onopgevoede Border Collie? Als beide honden bijvoorbeeld uitvallen naar een andere hond zonder dat daar een aanleiding toe zou zijn is dat ongewenst gedrag van beide honden.

De aangeboren aard van de Border Collie is inderdaad anders als die van een Mopshond maar daardoor zit het niet genetisch in de aard van de Border Collie om maar uit te vallen naar andere honden, ook al zou de hond als ''huishond'' leven. De mensen die dit beweren kennen de ''echte'' Border Collie niet.
Border Collies die zich misdragen zoals in deze topic geschreven, zijn in mijn ogen honden die geen opvoeding hebben genoten. Is dat de schuld van de hond? Nope, de baas, maar is dat niet bij elk ras zo?

Verder schrijf ik nergens dat de Border Collie de huishond bij uitstek is. Ikzelf zie het met lede ogen aan dat dit ras zo populair is/word.
Zien we hetzelfde verschijnsel dan niet bij bijvoorbeeld bij de Golden Retriever? Hoeveel onopgevoede exemplaren lopen daar niet van rond. Dit ras heeft absoluut de ''drive'' van een Border Collie niet, zou dit ras dan ook niet als, zoals jij het noemt een huishonden leven kunnen leiden?

Let wel: ikzelf zie het liefst dat de Border Collie het werk doet daar waar hij voor gefokt is, dat wil niet zeggen dat deze hond nergens anders geschikt voor zou zijn. Er zijn genoeg Border Collies die prima functioneren in de maatschappij, geen ongewenst gedrag hebben maar die nog nooit een schaap van dichtbij hebben gezien.
Deze honden sporten in agility, obedience, G & G, breitnersport, flyball noem maar op. Maar ja, dit zijn opgevoede honden.
Groetjes, Henny
www.workingdogs.nl
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Jopensam, wil je meer dingen uitleggen wat je met een jonge bordercollie kan doen dan bv apporteren om dr bezig te houden?

verder lees ik vaak je moet goed opvoeden, je leert ze niet te werken.. hoe dan??

en over de aard van honden... bull terrier werd ook gefokt om met stieren en andere honden te vechten.. mijn tyson is super sociaal tegen andere honden (zelfs tegen die gekke collie :wink: ) op dit moment zijn ze lekker saampjes naast me aan het spelen..
dus op zich is dat gedrag dr ook uit te krijgen als ze lang genoeg als huishond worden gefokt ( bull is ook volgens mij al veeeel langer huishond nu)

kijk maar hoe lief:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Voorop gesteld dat ik van álle honden hou heb ik helemaal niks tegen BC's maar het is gewoon mijn type hond niet,en dat komt inderdaad mede door het eyen en erg gericht zijn op één ding(bal,baas,stok)
:wink:
Ik heb kort geleden een paar BC's leren kennen die dat minder doen,maar het is gewoon mijn type niet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
anit
Actief

marian* schreef:Voorop gesteld dat ik van álle honden hou heb ik helemaal niks tegen BC's maar het is gewoon mijn type hond niet,en dat komt inderdaad mede door het eyen en erg gericht zijn op één ding(bal,baas,stok)
:wink:
Ik heb kort geleden een paar BC's leren kennen die dat minder doen,maar het is gewoon mijn type niet.
ja dat kan ieder zijn mening,maar aan elk hond zitten wel voor en nadelen toch :denken:
Afbeelding
FleecyClouds
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hoi Martijn,

Om te voorkomen om in een eindeloze discussie te geraken waar ik helemaal geen zin in heb, een ras generaliseren op de excessen die je tegenkomt in het dagelijkse leven is wat kort door de bocht.
Natuurlijk zijn er excessen binnen het ras de Border Collie, in welk ras niet, elk ras wel maar ben je dan echt kenner van het ras. Nee, je bevindingen baseer je op je ervaring binnen je eigen cirkel……….niet daarbuiten.

Ik verwacht dat jouw honden zich vaak heel netjes gedragen. Klaar?
Ga ze dan maar eens een weekje het halve uurtje beweging geven waar de gemiddelde huishond het wel mee "redt". Dan gaan jouw border collies een stuk harder te keer dan de mijne hoor.
Daar helpt geen goede opvoeding meer aan.
Unquote

Lees het dagboek maar van mijn homepage van mijn schapen. Mijn honden hebben ongeveer een half jaar met hun werk stil gelegen terwijl zij dagelijkse arbeid gewend waren. Denk je nu echt dat mijn honden harder tekeer gingen dan de jouwe ?
Dacht het niet, luisteren is luisteren bij mij en verder wens ik met mijn honden daar geen discussie over :mrgreen:
Groetjes, Henny
www.workingdogs.nl
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

anit schreef: ja dat kan ieder zijn mening,maar aan elk hond zitten wel voor en nadelen toch :denken:
Natuurlijk zitten die aan elke hond,maar er wordt hier expliciet gevraagd naar wat je tegen BC's hebt en dat heb ik gezegd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Dinky
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dinky »

Volgens mij heeft iedereen wel een ras wat hem of haar meer aanspreekt dan een ander ras. Mijn favoriete rassen zijn de Border Collie, het kooikerhondje en de australian shepherd. Dus ik persoonlijk heb absoluut niets tegen border collies. Ik vind het alleen wel een hond die absoluut niet voor iedereen geschikt is! En ik ben bang dat veel mensen daar pas veel te laat achter komen...
Ik heb zelf een kooikerhondje van bijna 2 jaar en een border collie van net een jaar. Met Maya, de border collie, kan ik nu pas de 'arbeid' echt wat uit gaan breiden want zij is nog heel puppig in haar gedrag maar ze begint langzaam aan wat volwassener te reageren. Ik merk wel dat het hebben van een border collie heel wat meer van je vraagt dan het hebben van een kooikerhondje. Dinky is heel gauw tevreden en die wil het liefste gewoon lekker rustig bij je liggen in huis. Buiten wil hij wel graag rennen en spelen maar als Dinky uitgespeeld is wil Maya nog rustig een tijdje doordrammen. Dan moet ik Dinky echt even in bescherming nemen en daarvoor heb ik Maya het commando 'doorlopen' aangeleerd.
Van de andere typische border trekjes herken ik ook wel veel in Maya. Maya is een wat onzekere hond die vreemde (drukke) honden eng vind en ze daarom wel even in de billen bijten wil. Dit hebben we er grotendeels uitgetraind maar af en toe doet ze het nog steeds. Er is een tijd geweest waarin wij ons afvroegen of het nog vertrouwd was Maya los te laten lopen en die tijd heeft ze veel aan de riem gelopen maar intussen gaat het weer heel goed!
Het fixeren op bepaalde dingen...dat kan ze absoluut ook wel! Maar niet op een vervelende manier. Bij Dinky kan ik haar makkelijk wegsturen met een commando en bij het spelen met de bal is het commando 'genoeg' ook echt genoeg voor haar en dan gaat ze vrolijk weer verder spelen.
Verder is Maya een geweldige hond om te hebben! In huis is ze mooi rustig, ze leert steeds beter zachtjes te knuffelen, ze is heel gek met mijn nichtje van 3, mijn schoonmoeder en schoonzusje is ze ook helemaal gek mee en zij met haar en met mijn familie gaat het ook heel goed!
Ja het is meer werk om haar te hebben en zij is veel meer mentale bezigheid nodig dan dat Dinky dat is maar ik zou haar voor geen geld in de wereld willen missen.
Of ik later weer een border collie zou nemen? Vast wel maar ik wil ook nog een keer een Australian Shepherd en nog een kooikerteefje... Maar met de benodigde tijd en de juiste plek wil ik zeker weer een border hebben ooit.
Ik heb ook bepaalde rassen waarvan ik zeg die zou ik absoluut nooit willen want die liggen me niet. Zo heeft iedereen dat dus waarom zouden we elkaar niet gewoon in de waarde laten voor wie we zijn en ieders keuze voor zijn hond respecteren?
Afbeelding
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Ik vind Border Collies super honden :roll: ik denk net zoals de meesten hier dat er teveel mensen zo'n aanschaf doen zonder goed na te denken over wat een BC nu eigenlijk nodig heeft. En het bezig houden van je
hond vergt nu eenmaal wat creativiteit;) Eerlijk is Eerlijk ik moet er bij zeggen dat ik ook af en toe helemaal dol wordt van mijn meisje haha (nee het is geen border, maar heeft vergelijkbaar gedrag)
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik heb dus niets tegen border collies,ik zou zelfs geen ander ras willen :wink:
Ik doe met alledrie de honden niets in teamverband,ik ga er dagelijks mee naar de bossen,laat ze apporteren,spelen,speuren etc.
In huis zijn ze gewoon ideale huishonden,maar net wat Henny zegt,een border moet leren dat hij niet de hele dag hoeft te werken,dat er tijden zijn dat er gewerkt wordt en tijden dat er gerust wordt.Dit leren ze hier als pup al.In het bos speel ik een minuut of 10 tot 15 minuten met ze en wanneer ik zeg,dat ze het goed hebben gedaan,dan lopen ze niet neurotisch om me heen,maar gaan gewoon snuffelen of spelen,net als ieder ander ras.Bowie heeft als hond van 2 jaar 3 maanden rust gehad en dit is totaal geen probleem geweest.Tja en dat 1 van de 3 soms wat fel is,heeft niets met het ras te maken,maar wel met het feit dat hij onzeker is en slechte ervaringen heeft gehad met andere honden.De andere 2 anauwen nooit en vallen nooit uit naar een andere hond.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Ras nummer 1 voor mij is toch wel de border collie.
Ik heb zelf een border collie reu van 5 jaar oud. Het snauwerige wat ik bij veel mensen lees herken ik helemaal niet. Deed hij dat soms maar eens. Pardoes is volgens mij het grootste watje wat er bestaat.
Wat mij zojuist aantrekt in de border is toch wel die enorme will to please.
Daarnaast vind ik het juist heerlijk om met hem bezig te zijn.
In huis is hij de rust zelve maar buiten kan hij inderdaad best druk zijn.
Wel moet ik zeggen dat ik toch wel begin te twijfelen of mijn tweede hondje ook een border collie wordt of toch een hondje met wat minder 'werk' behoeftes.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

het zijn geen belgen :pffff:
:mrgreen:
anit
Actief

Anita v Poppel schreef:Ras nummer 1 voor mij is toch wel de border collie.
Ik heb zelf een border collie reu van 5 jaar oud. Het snauwerige wat ik bij veel mensen lees herken ik helemaal niet. Deed hij dat soms maar eens. Pardoes is volgens mij het grootste watje wat er bestaat.
Wat mij zojuist aantrekt in de border is toch wel die enorme will to please.
Daarnaast vind ik het juist heerlijk om met hem bezig te zijn.
In huis is hij de rust zelve maar buiten kan hij inderdaad best druk zijn.
Wel moet ik zeggen dat ik toch wel begin te twijfelen of mijn tweede hondje ook een border collie wordt of toch een hondje met wat minder 'werk' behoeftes.
even :offt: maar wat een vreselijke leuke naam heeft je border :gjump:
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Pardoes heet zo omdat hij nogal onverwachts in mijn leven is gekomen. Wilde al heel lang een border maar mocht er geen van mijn ouders. Via een collega kende ik de fokker van Pardoes. Niemand wilde hem. Klein, kortharig. Geheel plotseling overleed mijn vorige hond en omdat ik dus niet kon wennen zonder een maatje om mij heen mocht ik hem halen van mijn ouders. vandaar
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Marion
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Marion »

Hoi allemaal,

Ik heb ook een Border Collie en denk maar niet dat ik ooit een ánder ras zou willen! Ik ben gehandicapt en kwam daardoor in aanmerking voor een hulphond en ik ben daar ook op intake gesprek geweest en raad eens? Aan het eind van het gesprek werd me gevraagd naar welk ras mijn voorkeur uit ging en dat was en is dus de Border en laten ze me nou dáár precies het type voor vinden :cheer: !!!

Ik ben(was) ook best wel druk en wil alles metéén en was vroeger iemand van "even dit en even dat" en daar schijnt de Border perfect bij te passen. Mijn 2e keus was een zwarte Labrador, maar die schijnt absoluut niet bij mijn karakter te passen, hoewel ik ze nog steeds enig vind!

We hebbben ruim 4 maanden op "onze" hond gewacht, maar die stichting werkt niet met gastgezinnen en daarom duurde het wat langer dan de beloofde 2 maanden. Ook ben ik nogal ongeduldig en heb toen de hulp van het Border Collie Family Club ingeroepen en toen kwam Milan in beeld, Milan is een herplaatste Border die weg moest wegens een echtscheiding en daardoor veel minder aandacht zou krijgen dan hij gewend was. Milan werd door de stichting afgekeurd omdat hij bang voor katten zou zijn en dat is hij ook :wink: , maar het tweede bezwaar dat hij ook bang is voor groepen mensen klopt níet! Milan is een hele sociale en de liefste hond die je je maar kan wensen. We hebben buiten altijd erg veel bekijks van andere mensen en ze zijn allemaal wég van Milan!

We hebben Milan dus zélf gekocht en tot op de dag van vandaag hebben we daar nooit spijt van gehad! We hebben met behulp van een goede hondenschool Milan het e.e.a. kunnen leren, zoals deuren en kastjes open en dicht doen en het licht aan en uit. Milan is écht een hond met "will to please", vreselijk lief en hoort nu echt bij ons. We houden hem bezig met de kleine klusjes die we hem laten doen en verder door héél vaak met hem naar buiten te gaan, gelukkig zijn wij ook buitenmensen, dus dat treft. We wonen dan wel in Amsterdam, maar in Noord en vlákbij de polder en wat kleine dorpen, dus hij is heel veel in beweging en slaapt thuis ook heel veel!

Alle negatieve dingen die ik globaal heb gelezen herken ik niet in Milan. hij wordt half mei pas 2 jaar en we hopen nog járen plezier van hem te hebben. We hebben nog contact met zijn vorige bazinnetje en de fokker van Milan, zodat we hen altijd van alles kunnen vragen over Milan.

Thuis is Milan gewoon een rustige huishond, die het wel heerlijk vindt dat er met hem wordt gespeeld en gedold, maar geldt dat niet voor álle honden?
Groetjes, Marion

Afbeelding

Neem jezelf nooit te serieus en lachen is gezond!
Selian
Actief
Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's
Contacteer:

Ongelezen bericht door Selian »

Ik heb ook een border collie, en in mijn ventje herken ik niks, dat snauwen al helemaal niet, Selian heeft nog nooit gesnauwd naar een andere hond, het enige wat hij doet, is als hij 'savonds met mij mee naar buiten is en er komt iemand aan gromt hij en soms laat meneer zn tandjes even zien als ze te dicht bij komen, maar dat is puur beschermen van mij, hij blaft naar buiten als er iemand langs loopt, maar dit is puur verdediging van zn territorium wat alle honden doen..
Voor de rest, in huis heb ik hier een geweldig beestje, die nog nooit een koffiepot gefixeerd heeft!!! Die heel vaak lekker naast je komt liggen en die af en toe eens een keertje met zn balletje aan komt wandelen zo van , nou ik wil nou ff spelen gooi dat balletje ff..
Buiten neemt selian uitgebreid zn tijd om te plassen en te poepen, komt er iemand aan is hij entousiast, wil hij ff springen maar naar 1 keer laag komt hij netjes naast mij zitten..
Als we buiten ff lekker gaan ballen, gaat de tennisbal in de zak, als we op de plek van bestemming zijn, komt het balletje uit de zak gaan we lekker spelen, en als we klaar zijn met spelen gaat het balletje weer in de zak en krijgt hij het commando "klaar" dan is het ook klaar en dan loopt hij netjes weer mee naar huis..
Ik snap de problemen niet zo, voed je je border collie goed en consequent op, is het een geweldige hond die alles voor je over heeft en een maatje door dik en dun is.. Selian is onze eerste hond, dus wij zijn compleet onervaren wat dat betreft, maar dit hondje luisterd goed! Als je maar consequent bent!
Onze keuze voor een border collie is goed overwogen we hebben hier 3 maanden over na gedacht, boeken gelezen, informatie op forums ingewonnen, websites gelezen over border collies, mensen die een border collie hebben van alles gevraagd, en uit eindelijk hebben wij gekozen voor een border collie.. Dit is een prachtig ras, en wat je oogst is wat je zaait!! Voedt je je hond niet op, krijg je een ongelofelijk neurotisch beest, maar wat krijg je als je een stafford terrier niet opvoedt, of als je een rottweiler niet opvoedt, of als je een jack russel niet opvoedt?? Toch ook neurotisch honden die maar lekker doen waar ze zin in hebben?? Nou dan en dat is met een border collie precies net zo..
Over een border collie hoor je vaak dat ze auto's drijven, klopt doen ze ook, maar als je er op de juiste manier mee omgaat heb je er al snel geen last meer van, selian deed het ook 1 tijd, maar ik ben er op de juiste manier mee om gegaan en nu is het klaar, auto's intresseren hem niet, tenzij het onze eigen auto is en hij erin mag want dan weet hij dat we iets leuks gaan doen..
En een border collie heeft ook voldoende beweging nodig, maar het hoofdzakelijke is de geestelijke inspanning, geef een border collie een kong met iets lekkers erin, en je hebt de hele middag/avond geen kind aan ze omdat ze moe zijn, terwijl ze alleen maar gelegen hebben en bezig waren met die kong om dat lekkers eruit te krijgen, en je hebt geen stap met ze verzet... Zo dat is er ff uit..

xxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”