Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Loopse teven in de les
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Loopse teven in de les
Dat heb je altijd met dieren he. Start je zo'n week geleden een topic dat Bram niet geil/hitsig is, blijkt gisteravond dat hij dat wel degelijk kan zijn.
We hadden training en er stond een Duitse Herder op drie meter afstand van Bram. En Bram wilde daar heeeeeel graag naartoe. Ik denk nog 'hij is gek op herders, maar dit is overdreven'. Blijkt dat de herder in de eerste week van haar loopsheid zit! De trainer ging er goed mee om, die verdeelde het veld direct in reuen en teven en de loopse teef mocht maar op een beperkt gedeelte van het veld komen. Blijkt ook nog dat een andere teef net klaar was met loops zijn, maar Bram vond haar altijd al erg leuk (Stabij, net als z'n beste vriendinnetje op de opvang).
Bram verzwikte z'n nek af en toe bijna met kijken naar de teven. We gingen voor het eerst los volgen en ik wilde het toch wel proberen. Okay, super ging het niet, ik had niet z'n volle aandacht, maar toch best acceptabel. De andere losse oefeningen (zit, blijf en hier en af en blijf) gingen eigenlijk prima. Dus ik was hartstikke trots op m'n kereltje!
De trainer gaf wel aan dat hij het er even over wilde hebben met ons of de loopse teef volgende week weer mee kon. Bram pikt wel minder op op deze manier. Ik heb gezegd dat ik er geen bezwaar tegen heb. Bram moet ook luisteren met een loopse teef in de buurt en ik train zoveel buiten dat uurtje dat ik het wel weer inhaal.
Hoe gaat dat bij jullie op de hondenschool?
We hadden training en er stond een Duitse Herder op drie meter afstand van Bram. En Bram wilde daar heeeeeel graag naartoe. Ik denk nog 'hij is gek op herders, maar dit is overdreven'. Blijkt dat de herder in de eerste week van haar loopsheid zit! De trainer ging er goed mee om, die verdeelde het veld direct in reuen en teven en de loopse teef mocht maar op een beperkt gedeelte van het veld komen. Blijkt ook nog dat een andere teef net klaar was met loops zijn, maar Bram vond haar altijd al erg leuk (Stabij, net als z'n beste vriendinnetje op de opvang).
Bram verzwikte z'n nek af en toe bijna met kijken naar de teven. We gingen voor het eerst los volgen en ik wilde het toch wel proberen. Okay, super ging het niet, ik had niet z'n volle aandacht, maar toch best acceptabel. De andere losse oefeningen (zit, blijf en hier en af en blijf) gingen eigenlijk prima. Dus ik was hartstikke trots op m'n kereltje!
De trainer gaf wel aan dat hij het er even over wilde hebben met ons of de loopse teef volgende week weer mee kon. Bram pikt wel minder op op deze manier. Ik heb gezegd dat ik er geen bezwaar tegen heb. Bram moet ook luisteren met een loopse teef in de buurt en ik train zoveel buiten dat uurtje dat ik het wel weer inhaal.
Hoe gaat dat bij jullie op de hondenschool?

Linda, Izzie en Bram
-
miekmiek
Ik zit niet op een hondenschool, maar vind het wel goed dat loopse teven gewoon mee mogen trainen. Die kom je toch ook tegen in het dagelijks leven, dus alleen maar beter als ze dan ook luisteren.
Het is misschien vervelender wanneer er heel veel teven in de groep zitten en er continu wel eentje loops is. En je een reu hebt die daar sterk op reageert. Kan me voorstellen dat je er dan een beetje de balen van hebt.
Het is misschien vervelender wanneer er heel veel teven in de groep zitten en er continu wel eentje loops is. En je een reu hebt die daar sterk op reageert. Kan me voorstellen dat je er dan een beetje de balen van hebt.
- starfleet
- Erelid
Re: Loopse teven in de les
Ze mogen meetrainen met een broekje aanZoek stok! schreef: Hoe gaat dat bij jullie op de hondenschool?
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat zat ik me vanochtend wel te bedenken idd, ze zijn nu allemaal op de leeftijd dat ze voor het eerst loops worden, dus ik heb nu geen 'normale' les meer. Ik zou het wel fijn vinden als er tijdens het examen geen loopse teven bij zijn. Ga ik even aangeven. Bram wordt niet helemaal gek ofzo, maar hij heeft nog 80% aandacht voor me ipv 100%.miekmiek schreef:

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dan ruiken ze minder sterk neem ik aan?starfleet schreef:Ze mogen meetrainen met een broekje aanZoek stok! schreef: Hoe gaat dat bij jullie op de hondenschool?![]()
Anne

Linda, Izzie en Bram
- starfleet
- Erelid
Trainen op het veld is toch maar 20% en thuis de andere 80%. Het alternatief is dat de loopse teven 3 weken lang helemaal geen cursus hebben. Ik zou de les met Buffy in de hoogdagen wel overslaan, maar verder vind ik het nonsens dat een loopse teef niet op cursus zou mogen komen. Examen doen met loopse teven in de buurt vind ik wat anders, daar moet je dan niet op afgerekend worden.Zoek stok! schreef: Ga ik even aangeven. Bram wordt niet helemaal gek ofzo, maar hij heeft nog 80% aandacht voor me ipv 100%.
In het dagelijkse leven of op een hondenshow kom je ook loopse teven tegen, dus waarom niet op het veld? Ik ga niet in losloopgebied wandelen als Buffy loops is, maar als het aan sommige reueneigenaren ligt mag ik drie weken lang alleen maar met Buffy langs de weg gaan wandelen en een beetje ballen in de tuin en dat was ik niet van plan.
Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 16 dec 2005 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
miekmiek
Denk dat het gevaar voor een plotselinge onvoorziene dekking dan wat meer geweken is. Ze ruiken nog steeds even sterk, zo'n broekje houdt niets tegen.Zoek stok! schreef:Dan ruiken ze minder sterk neem ik aan?starfleet schreef:Ze mogen meetrainen met een broekje aanZoek stok! schreef: Hoe gaat dat bij jullie op de hondenschool?![]()
Anne
- starfleet
- Erelid
Ik dacht ook dat het was om plotseling dekken tegen te gaan, dat gaat wat lastig met zo'n broekjemiekmiek schreef:
Denk dat het gevaar voor een plotselinge onvoorziene dekking dan wat meer geweken is. Ze ruiken nog steeds even sterk, zo'n broekje houdt niets tegen.
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Eens. Daarom heb ik ook gezegd dat ik het prima vind. Ik geloof niet dat Bram veel nieuwe dingen heeft opgepikt, maar ik heb wel gezien hoe het moet (de training is tenslotte eigenlijk gewoon voor mij).starfleet schreef:maar verder vind ik het nonsens dat een loopse teef niet op cursus zou mogen komen. Examen doen met loopse teven in de buurt vind ik wat anders, daar moet je dan niet op afgerekend worden.
In het dagelijkse leven of op een hondenshow kom je ook loopse teven tegen, dus waarom niet op het veld?
Anne

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Oow ja, ik snap het. Sorry hoor, ik ben er niet zo in thuisstarfleet schreef:Ik dacht ook dat het was om plotseling dekken tegen te gaan, dat gaat wat lastig met zo'n broekjemiekmiek schreef:
Denk dat het gevaar voor een plotselinge onvoorziene dekking dan wat meer geweken is. Ze ruiken nog steeds even sterk, zo'n broekje houdt niets tegen.![]()
Anne

Linda, Izzie en Bram
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik las laatst ergens dat het een fabeltje is dat reuen over grote (tientallen meters of zelfs kilometers volgens sommigen) afstand kunnen ruiken of een teef wel of niet loops is. Dat ze daar gewoon vlak bij voor moeten zijn om dat te kunnen ruiken. De plasjes die teefjes hier en maken zijn natuurlijk wel inspiratiebronnen voor hitsig gedrag. Geloof dat ik dat ergens in het boek van Gaus heb gelezen. Dus dan zou je de honden inderdaad gewoon een beetje uit elkaar moeten houden en de reuen niet laten snuffelen aan de plasjes.
Groetjes Mark
Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 16 dec 2005 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Speuren gaat gewoon door, de rest is een beetje afhankelijk van wie er nog meer traint.
Als iemand vlak voor een wedstrijd zit train ik dus niet als Marouck loops is, maar als er geen wedstrijden zijn en de rest heeft geen bezwaar dan train ik wel, maar dan als laatste op het veld. Toen ik zelf vlak voor een examen zat heb ik ook gewoon doorgetraind.
Als iemand vlak voor een wedstrijd zit train ik dus niet als Marouck loops is, maar als er geen wedstrijden zijn en de rest heeft geen bezwaar dan train ik wel, maar dan als laatste op het veld. Toen ik zelf vlak voor een examen zat heb ik ook gewoon doorgetraind.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Zoek stok!
- Zeer actief
Aha, dan ga ik volgende keer direct een eind weg staan. De herder stond nu pal naast hem, dus hij rook het echt wel. En als hij het eenmaal weet, helpt het niet meer om 'uit de reuk' te gaan staan.Mark-fryslan schreef:Ik las laatst ergens dat het een fabeltje is dat reuen over grote (tientallen meters of zelfs kilometers volgens sommigen) afstand kunnen ruiken of een teef wel of niet loops is. Dat ze daar gewoon vlak bij voor moeten zijn om dat te kunnen ruiken. De plasjes die teefjes hier en maken zijn natuurlijk wel inspiratiebronnen voor hitsig gedrag. Geloof dat ik dat ergens in het boek van Gaus heb gelezen. Dus dan zou je de honden inderdaad gewoon een beetje uit elkaar moeten houden en de reuen niet laten snuffelen aan de plasjes.

Linda, Izzie en Bram
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Nou ja het is ook niet helemaal onzin. Als je een hond iets nieuws wilt leren en je wilt de aandacht van de hond vangen dan doe je dat eerst in een prikkelarme omgeving. Dus dan is alle afleiding niet welkom. Vandaar ook dat veel hondenscholen niet willen dat de honden met elkaar gaan spelen. Er moet een sfeer van aandacht voor de baas hangen. Zo van hier gaan we aan het werk. De honden moeten niet het idee hebben dat het speelkwartier is.Mickie schreef:Ik denk eerder dat het is omdat er dan geen druppels op het veld vallen die nog dagen daarna een ontregelend effect op reuen hebben.miekmiek schreef:Denk dat het gevaar voor een plotselinge onvoorziene dekking dan wat meer geweken is. Ze ruiken nog steeds even sterk, zo'n broekje houdt niets tegen.Zoek stok! schreef:Dan ruiken ze minder sterk neem ik aan?starfleet schreef: Ze mogen meetrainen met een broekje aan![]()
Anne
Persoonlijk zou ik het toejuichen als er loopse teven op de les mochten verschijnen. Wel zo logisch als je die ook in het dagelijkse leven tegenkomt. Kunnen de reuen daar een beetje training mee krijgen en de teven zelf ook; die luisteren meestal ook minder goed als ze loops zijn. In de vruchtbare week zou ik ze wel thuislaten, de drang van de natuur is dan bij beide partijen te sterk om er nog iets mee aan te kunnen vangen.
Helaas zijn loopse teven niet welkom op onze hondenschool.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
- starfleet
- Erelid
Een veld met allemaal honden is per definitie geen prikkelarme omgeving.Mickie schreef:Da's ook weer waar.Mark-fryslan schreef:Als je een hond iets nieuws wilt leren en je wilt de aandacht van de hond vangen dan doe je dat eerst in een prikkelarme omgeving. Dus dan is alle afleiding niet welkom.
Anne
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens dat een hond dat niet zou kunnen ruiken. Waar is dat op gebasseerd?Mark-fryslan schreef:Ik las laatst ergens dat het een fabeltje is dat reuen over grote (tientallen meters of zelfs kilometers volgens sommigen) afstand kunnen ruiken of een teef wel of niet loops is. Dat ze daar gewoon vlak bij voor moeten zijn om dat te kunnen ruiken. De plasjes die teefjes hier en maken zijn natuurlijk wel inspiratiebronnen voor hitsig gedrag. Geloof dat ik dat ergens in het boek van Gaus heb gelezen. Dus dan zou je de honden inderdaad gewoon een beetje uit elkaar moeten houden en de reuen niet laten snuffelen aan de plasjes.
Groetjes Mark
Mijn reu kon wel degelijk zulke afstanden overlappen met zijn neus.
Bij hem was het voorstaan: "ongeveer een kilometer verder zit een fazant baas".
Echter vraag ik me af of de interesse er op die afstand wel voor opgewekt wordt.
En die andere reu houdt zich niet bezig met geuren heelllll ver weg, wat niet betekend dat hij ze niet ruikt.
Onze jongste teef loopt 500 meter in een rechte lijn naar iets wat ze ruikt.
Maar met de afstand waarop een geurvlaag kan komen en hoe ver de neus van de hond gaat is afhankelijk van het weer, de wind en het vermogen en ontwikkeling van het neusgebruik van de hond.
Groetjes Sylvia

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik ben geen geurdeskundige maar een hond zou natuurlijk knettergek worden als hij binnen een straal van een kilometer alles zou ruiken. Wat een informatie komt er dan binnen. Dan zou het volgen van een spoor ook overbodig zijn omdat je toch wel ruikt waar de haas zit. Geuren vervliegen heel snel in de lucht dus er is over een kilometer gewoon bijna niks meer van over en het is vermengd met miljoenen andere vervlogen geurtjes. Ik gebruik nu gewoon mijn gezonde verstand hoor. Dus ik heb hier geen onderzoeksgegevens op mijn bureau liggen dat dit onderschrijven.Sylvia schreef:Daar ben ik het niet helemaal mee eens dat een hond dat niet zou kunnen ruiken. Waar is dat op gebasseerd?Mark-fryslan schreef:Ik las laatst ergens dat het een fabeltje is dat reuen over grote (tientallen meters of zelfs kilometers volgens sommigen) afstand kunnen ruiken of een teef wel of niet loops is. Dat ze daar gewoon vlak bij voor moeten zijn om dat te kunnen ruiken. De plasjes die teefjes hier en maken zijn natuurlijk wel inspiratiebronnen voor hitsig gedrag. Geloof dat ik dat ergens in het boek van Gaus heb gelezen. Dus dan zou je de honden inderdaad gewoon een beetje uit elkaar moeten houden en de reuen niet laten snuffelen aan de plasjes.
Groetjes Mark
Mijn reu kon wel degelijk zulke afstanden overlappen met zijn neus.
Bij hem was het voorstaan: "ongeveer een kilometer verder zit een fazant baas".
Echter vraag ik me af of de interesse er op die afstand wel voor opgewekt wordt.
En die andere reu houdt zich niet bezig met geuren heelllll ver weg, wat niet betekend dat hij ze niet ruikt.
Onze jongste teef loopt 500 meter in een rechte lijn naar iets wat ze ruikt.
Maar met de afstand waarop een geurvlaag kan komen en hoe ver de neus van de hond gaat is afhankelijk van het weer, de wind en het vermogen en ontwikkeling van het neusgebruik van de hond.
Wel is het zo dan honden met hun ogen veel gevoeliger zijn voor het waarnemen van bewegingen. Ze kunnen kleine bewegingen op grote afstand veel beter waarnemen dan dat een mens dat kan. Dat kun je mooi gebruiken bij het trainen van honden.
Groetjes mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 16 dec 2005 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat is precies wat de trainer ook zei en daarom vroeg hij of ik bezwaar had. Anne (starfleet) heeft ook gelijk dat het al geen prikkelarme omgeving is met al die honden erbij. Maar een loopse teef erbij betekent nog weer meer prikkels.Mark-fryslan schreef:Als je een hond iets nieuws wilt leren en je wilt de aandacht van de hond vangen dan doe je dat eerst in een prikkelarme omgeving.
Maar zoals ik al zei is de training vooral voor mij om te zien hoe ik iets nieuws moet aanleren. Ik ga daar vervolgens thuis mee aan de slag.

Linda, Izzie en Bram
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Nee in theorie kun je het beste met een hond aan de slag in een kale loods met geen enkele geluid, geur of afleiding. Van daaruit bouw je de oefening op en laat je steeds meer prikkels toe (Maar om een hondenschool rendabel te maken worden daarin concessies gedaan). Op het laatst kan je hond dus netjes zitten midden op de dam in Amsterdam tewijl de duiven hem bijna in zijn bek vliegen. Begin je andersom dan loop je het risisco dat het commando "zit" voor de hond gaat betekenen dat hij achter de duiven aan mag rennen.Zoek stok! schreef:Dat is precies wat de trainer ook zei en daarom vroeg hij of ik bezwaar had. Anne (starfleet) heeft ook gelijk dat het al geen prikkelarme omgeving is met al die honden erbij. Maar een loopse teef erbij betekent nog weer meer prikkels.Mark-fryslan schreef:Als je een hond iets nieuws wilt leren en je wilt de aandacht van de hond vangen dan doe je dat eerst in een prikkelarme omgeving.
Maar zoals ik al zei is de training vooral voor mij om te zien hoe ik iets nieuws moet aanleren. Ik ga daar vervolgens thuis mee aan de slag.
Groetjes Mark
-
estelle
Ik train met Hera VH (IPO) en in de africhtings wereld is het heel normaal dat loopse teven ook gewoon door trainen.
Alleen met appel zijn ze dan soms als laatste aan de beurt. Op de club waar ik nu train hoeven de loopse teven niet als laatste, er zijn ook nooit problemen.
Ook met examen kun je gewoon meedoen.
Alleen met appel zijn ze dan soms als laatste aan de beurt. Op de club waar ik nu train hoeven de loopse teven niet als laatste, er zijn ook nooit problemen.
Ook met examen kun je gewoon meedoen.
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Eigenlijk geheel off topic, maar toch maar een antwoord
Wij ruiken een "spectrum" van geuren, maar de hond kan al deze individuele geuren uit elkaar houden. En of het echt kilometers worden, je begon over "tientallen meters of zelfs kilometers volgens sommigen". Die kilometers daarvoor moeten echt het terrein en de weersomstandigheden voorbeeldig zijn, ik wil ook niet beweren dat mijn honden 5 kilometer verder een teef ruiken.
Het is moeilijk om dit soort dingen op schrift uit te leggen, maar je zou eens goed moeten kijken naar een staande hond als deze bij je in de buurt woont, en kijken wat die honden doen op hun neus, hoe ze wind "halen" wind opzoeken en met hun neus op de wind het terrein afzoeken. De neus is de ogen.
Zo is het wel dat het met vrieskou en een goede wind de neus veel verder zal gaan dan met een warme zomerdag met weinig wind. Dit verschil is al te zien in de "breedte" dat de hond loopt. Met meer wind / verwaaiing zullen de slagen veel breder zijn dan met weinig wind. Ook is de snelheid waarmee de hond loopt hierbij belangrijk.
Dat is het hem juist met de neus van de hond, die kan die honderden verschillende vervlogen geurtjes WEL onderscheiden.Mark-fryslan schreef: Ik ben geen geurdeskundige maar een hond zou natuurlijk knettergek worden als hij binnen een straal van een kilometer alles zou ruiken. Wat een informatie komt er dan binnen. Dan zou het volgen van een spoor ook overbodig zijn omdat je toch wel ruikt waar de haas zit. Geuren vervliegen heel snel in de lucht dus er is over een kilometer gewoon bijna niks meer van over en het is vermengd met miljoenen andere vervlogen geurtjes. Ik gebruik nu gewoon mijn gezonde verstand hoor. Dus ik heb hier geen onderzoeksgegevens op mijn bureau liggen dat dit onderschrijven.
Wel is het zo dan honden met hun ogen veel gevoeliger zijn voor het waarnemen van bewegingen. Ze kunnen kleine bewegingen op grote afstand veel beter waarnemen dan dat een mens dat kan. Dat kun je mooi gebruiken bij het trainen van honden.
Groetjes mark
Wij ruiken een "spectrum" van geuren, maar de hond kan al deze individuele geuren uit elkaar houden. En of het echt kilometers worden, je begon over "tientallen meters of zelfs kilometers volgens sommigen". Die kilometers daarvoor moeten echt het terrein en de weersomstandigheden voorbeeldig zijn, ik wil ook niet beweren dat mijn honden 5 kilometer verder een teef ruiken.
Het is moeilijk om dit soort dingen op schrift uit te leggen, maar je zou eens goed moeten kijken naar een staande hond als deze bij je in de buurt woont, en kijken wat die honden doen op hun neus, hoe ze wind "halen" wind opzoeken en met hun neus op de wind het terrein afzoeken. De neus is de ogen.
Zo is het wel dat het met vrieskou en een goede wind de neus veel verder zal gaan dan met een warme zomerdag met weinig wind. Dit verschil is al te zien in de "breedte" dat de hond loopt. Met meer wind / verwaaiing zullen de slagen veel breder zijn dan met weinig wind. Ook is de snelheid waarmee de hond loopt hierbij belangrijk.
Groetjes Sylvia

-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
bij ons wordt doorgetraind, bij een ervaren hond gaat met het apporteren van kleine vw. of revieren er geheid een keer een loopse teef voor...ook dan moet hij netjes apporteren
Er wordt dus eigenlijk geen rekening meegehouden of een teef al dan niet loops is.
Er wordt dus eigenlijk geen rekening meegehouden of een teef al dan niet loops is.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:zo werken alle zintuigen (en hersenen) nu eenmaal constant. je vangt honderden (akoestische, visuele, en bij de hond ook geur-) prikkels op, en filtert daar doorlopend alleen diegene uit die echt belangrijk zijn. je wordt ook niet knettergek door een heleboel dingen tegelijkertijd te zien, of te horenMark-fryslan schreef: Ik ben geen geurdeskundige maar een hond zou natuurlijk knettergek worden als hij binnen een straal van een kilometer alles zou ruiken. Wat een informatie komt er dan binnen..
Dat idee heb ik namelijk nog nooit gehad.
Groetjes Sylvia

-
Marion.
Bij ons ging alles gewoon normaal door. Af en blijf, en 3 minuten uit zicht. Met 2 loopse teven, 2 volle reuen, en een gecastreerde teef. Hooguit 2 meter van elkaar. De loopse teven aan de buitenkant, waarvan loopse Miep de binnenste teef (want die kon af en blijf zo goed, ze kijkt dan alleen maar naar de plek waar ik sta en hitsige reuen kunnen haar de pot op
)
Ik vond het wel heel erg goed dat de loopse teven gewoon meededen. Uiteraard waren de trainsters wat alerter, maar verder was er niets aan de hand. De bazen van de 2 reuen waren er achteraf ook erg blij om, al is er 1 reu wel om gezakt. Maar de eigenaar vond het belangrijker dat hij zijn hond nog bij kon sturen met een loopse teef in de buurt (al was het niet "netjes" genoeg om het examen te halen), dan dat hij dat papiertje met voldoendes mee kon nemen
Ik vond het wel heel erg goed dat de loopse teven gewoon meededen. Uiteraard waren de trainsters wat alerter, maar verder was er niets aan de hand. De bazen van de 2 reuen waren er achteraf ook erg blij om, al is er 1 reu wel om gezakt. Maar de eigenaar vond het belangrijker dat hij zijn hond nog bij kon sturen met een loopse teef in de buurt (al was het niet "netjes" genoeg om het examen te halen), dan dat hij dat papiertje met voldoendes mee kon nemen
-
Marion.
Ja natuurlijk. Maar ook in de eerste cursus waren er teefjes loops (Miep ook, die doet het keurig iedere 6 maanden). En ik vind het gewoon goed dat de reuen maar ook de teven, daar onder zwaar toezicht ook mee in aanraking komen.Inge O schreef:ik vind wel dat er wat dat betreft een groot onderscheid moet gemaakt worden tussen een reu onder controle houden tijdens oefeningen die hij al beheerst, of het aanleren van iets nieuws.
En ik zag Linda iets tikken over "op het examen liever niet", en daar ging mijn opmerking eigenlijk over. Ik zou juist zeggen "liever wel loopse teefjes en slagen (met mindere cijfers evt), dan de omstandigheden zo makkelijk mogelijk maken om dat papiertje maar te krijgen"
- Zoek stok!
- Zeer actief
Klopt en daar sta ik nog steeds achter. Ga ik zeker aangeven bij de trainer als hij dat zelf al niet regelt.Marion. schreef: En ik zag Linda iets tikken over "op het examen liever niet", en daar ging mijn opmerking eigenlijk over. Ik zou juist zeggen "liever wel loopse teefjes en slagen (met mindere cijfers evt), dan de omstandigheden zo makkelijk mogelijk maken om dat papiertje maar te krijgen"
Met 80% aandacht doet Bram het gewoon minder dan met 100% aandacht. Hij luistert wel met loopse teven erbij, maar je gaat toch ook niet de avond voor een examen van jezelf even flink aan de boemel? Ik niet in ieder geval. Ik vind dat de omstandigheden goed mogen zijn bij een examen en dat zijn ze niet met een loopse teef erbij. Ik wil ook niet er iemand aan de kant keihard Bram staat te schreeuwen. Of dat er drie kinderen aan de kant tikkertje aan het doen zijn. Heel leerzaam in de les, maar niet tijdens een examen.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat onderscheid zag je dus heel goed. Zit/af en blijf kan hij al heel goed en ging dus prima. Los volgen deed hij voor het eerst en dat ging niet echt om naar huis over te schrijven. Ik was eigenlijk al trots dat hij goed bij me in de buurt bleef. Staan uit zit moesten we ook leren. Het lukte wel, maar of hij er echt iets van meegekregen heeft, vraag ik me afInge O schreef: ik vind wel dat er wat dat betreft een groot onderscheid moet gemaakt worden tussen een reu onder controle houden tijdens oefeningen die hij al beheerst, of het aanleren van iets nieuws![]()

Linda, Izzie en Bram
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
-
Marion.
Hahaha, nou ik wel hoorZoek stok! schreef:Met 80% aandacht doet Bram het gewoon minder dan met 100% aandacht. Hij luistert wel met loopse teven erbij, maar je gaat toch ook niet de avond voor een examen van jezelf even flink aan de boemel? Ik niet in ieder geval.
En toch heb ik al mijn papiertjes. Ook van mijn eigen examens. Ergens op zolder in een doos ofzo. Ik heb ze, nadat ik ze gekregen had, nóóit meer ergens hoeven laten zien. En ik weet bijna zeker dat ik bv in mijn huidige baan, óók was aangenomen als ik wel de opleiding had gedaan maar net de afrondende scriptie niet had gedaan.
En bij de honden vind ik het helemaal kul. Ja, ik wil dat mijn honden naar me luisteren als ik dat wil. Daarom ga ik ook met ze op cursus. En als ze het dan op het afsluitende examen niet doen zoals ik wil, door verzwarende omstandigheden? Soit. Ik weet dat ze het kunnen. En dà t wil ik bereiken met een cursus. Niet een papiertje wat ik weer ergens moet opbergen
- Zoek stok!
- Zeer actief
De cursus die ik nu doe, bevat dingen waar ik niks aan heb in het normale leven. Ik doe het dus niet omdat Bram naar me moet luisteren, maar omdat ik het leuk vind om die cursus te doen. En daar hoort ook een examen bij. Als je het papiertje niet belangrijk vindt, kun je bij deze cursus net zo goed geen examen doen. In het examen leert je hond echt niks meer bij. Ik wil het wel halen en zorg er dus voor dat de omstandigheden zo goed mogelijk zijn. Ik ga straks behendigheid met Bram doen, dat heeft ook niks meer te maken met 'ik wil dat de hond naar me luistert'. Het is gewoon leuk en daar hoort ook een 'wedstrijdelement' bij.Marion. schreef: En bij de honden vind ik het helemaal kul. Ja, ik wil dat mijn honden naar me luisteren als ik dat wil. Daarom ga ik ook met ze op cursus. En als ze het dan op het afsluitende examen niet doen zoals ik wil, door verzwarende omstandigheden? Soit. Ik weet dat ze het kunnen. En dà t wil ik bereiken met een cursus. Niet een papiertje wat ik weer ergens moet opbergen
O ja, over je eigen papieren. Zonder mijn papieren had ik de baan die ik nu heb niet gekregen. Dan was ik er bij de briefselectie al uitgehaald. En ja, ik moest ze ook laten zien. En nee, ik ga niet aan de boemel als ik een belangrijk examen heb. Ik wil het namelijk halen en het liefst zo goed mogelijk. Ik heb niet voor Jan *** zo hard gestudeerd.

Linda, Izzie en Bram