Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Los wandelen met blinde hond
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Los wandelen met blinde hond

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Bij een oude hond die blind wordt speelt ook mee dat het te moeilijk wordt om zich aan te passen om ook zijn orientatie op een andere manier te gebruiken. Vaak zijn oude honden ook hun orientatievermogen wat kwijt, raken wat uit hun evenwicht en hun gehoor laat het vaak ook wat afweten.
Een jongere hond heeft de andere eigenschappen nog wel, ondanks dat ie blind is en kan zich dus veel makkelijker aanleren hoe hij op de baas moet letten met andere zintuigen dan zijn ogen. Natuurlijk moet je niet met een blinde hond los door de stad lopen, maar als het een relatief rustige omgeving is waar de hoeveelheid prikkels niet zo groot is, kan dat prima. Volgens mij heeft Idorh daar met zijn blinde hond wel ervaring mee.
Een jongere hond heeft de andere eigenschappen nog wel, ondanks dat ie blind is en kan zich dus veel makkelijker aanleren hoe hij op de baas moet letten met andere zintuigen dan zijn ogen. Natuurlijk moet je niet met een blinde hond los door de stad lopen, maar als het een relatief rustige omgeving is waar de hoeveelheid prikkels niet zo groot is, kan dat prima. Volgens mij heeft Idorh daar met zijn blinde hond wel ervaring mee.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
- Zeer actief
mijn oudje ziet ook niet veel door staar en een hersenbloeding, loopt een keer per dag nog mee naarbuiten en dan altijd het vaste stukje, dat kent hij precies, en geeft dus geen problemen, ik ben wel eens de andere kant op gegaan en toen bleef hij stokstijf staan en vertikte het om te lopen, toen we weer terug gingen liep hij weer mee.
groetjes,
groetjes,
-
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Dat was ik dus die dat zei. Deur is op 9 jarige leeftijd bij ons gekomen, blind. In het begin liep hij overal in huis tegenaan, maar al snel wist hij waar alles stond en waar de deuren en muren waren. Pientje was toen zijn ogen en met wandelingen ging het prima. Soms was hij me kwijt en dan riep ik even welek kant hij op moest (keek hij vooruit riep ik JA en keek hij de andere kan op riep ik NEE) en dat werkte prima. Ik lipe dan wel op stukken waar geen verkeer kwam. Heb zelfs nog een forumwandeling meegelopen met hem, heerlijk vond hij dat. Hij zoekt dan iemand waar hij achteraan kan lopen en houdt deze persoon in de gaten. Soms snuffelt hij en dan wacth hij tot hij weer opgepikt wordt. Dit jaar begon hij behoorlijk doof te worden dus roepen hielp niet meer. Dat werd wel heel lastig, en een kwestie van vaak teruglopen en hem weer oppikken. Hij staat dan te wachtyen als Stevie Wonder met zijn neur in de lucht. Nu wordt hij echt oud en kan hij niet meer zo lang lopen. We lopen een kwartier a 20 minuten per dag. Heen loopt hij een de flex, terug los. Verder loopt hij lekker te scharrelen op ons erf, waar hij ook alles vindt. Maar ik moet geen auto op een vreemde plek zetten of een kruiwagen.

-
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Deur kon "voor zijn doen dan"@idoo schreef:Hutsje schreef:Dat was ik dus die dat zei. Deur is op 9 jarige leeftijd bij ons gekomen, blind. In het begin liep hij overal in huis tegenaan, maar al snel wist hij waar alles stond en waar de deuren en muren waren. Pientje was toen zijn ogen en met wandelingen ging het prima. Soms was hij me kwijt en dan riep ik even welek kant hij op moest (keek hij vooruit riep ik JA en keek hij de andere kan op riep ik NEE) en dat werkte prima. Ik lipe dan wel op stukken waar geen verkeer kwam. Heb zelfs nog een forumwandeling meegelopen met hem, heerlijk vond hij dat. Hij zoekt dan iemand waar hij achteraan kan lopen en houdt deze persoon in de gaten. Soms snuffelt hij en dan wacth hij tot hij weer opgepikt wordt. Dit jaar begon hij behoorlijk doof te worden dus roepen hielp niet meer. Dat werd wel heel lastig, en een kwestie van vaak teruglopen en hem weer oppikken. Hij staat dan te wachtyen als Stevie Wonder met zijn neur in de lucht. Nu wordt hij echt oud en kan hij niet meer zo lang lopen. We lopen een kwartier a 20 minuten per dag. Heen loopt hij een de flex, terug los. Verder loopt hij lekker te scharrelen op ons erf, waar hij ook alles vindt. Maar ik moet geen auto op een vreemde plek zetten of een kruiwagen.
Je zou denken dat die hond dus duidelijk door heeft dat ie niet zien kan. Zoals je het uitlegt lijkt het me ook wel veilig wandelen.
Bij die van mij had ik juist het gevoel dat ie het of niet door had of dat het hem geen moer schelen kon omdat ie met al dat haar voor zijn ogen toch al niet zoveel aan zijn ogen had. Probleem met Schapendoezen is dat ze ook als ze heel oud zijn nog heel hard kunnen lopen, dus dan is blind loslopen toch linker!

Ik heb dieleke met dertien jaar gehaald uit Istanbul, ze was toen al helemaal blind. In huis nooit problemen gehad, de eerste dagen waarschuwen opppassen Dieleke en dan loop ze door was het tok en daarna had ze het prima door. Ik verplaats nooit geen meubels en die ene keer dat ik het wel gedaan heb heb ik haar het huis door begeleid en haar zachtjes ertegen aan laten lopen. Buiten in het bos liep ze op gehoor altijd los achter me aan, nu kan dat niet meer omdat ze ook helemaal doof geworden is dus nu loopt ze aan de uittrekriem. Dieleke heeft absoluut nergens last van.
-
- Zeer actief
- Disney
- Vaste gebruiker
Ik laat ook wel eens een teckel uit die slecht ziet. Ze is niet helemaal blind, maar kan echt heel weinig zien. Daardoor is ze erg onzeker als we gaan wandelen. Ze blaft heel snel als ze denkt dat er honden op haar af komen, maar dat doen ze niet! Ik laat haar nooit los. Het gaat eigenlijk heel goed!
Weet je wat ik heel "leuk" (typisch) vind om te zien? Ze kijkt met haar neus. Ze gebruikt haar neus echt heel sterk. Dat zie je bij die andere teckel niet.
Soms loopt ze een tijdje achter onze voeten aan. Dan volgt ze echt onze voetstappen. Gelukkig loopt ze vaker voor ons uit en heeft ze net zoveel plezier als de andere teckel!
Weet je wat ik heel "leuk" (typisch) vind om te zien? Ze kijkt met haar neus. Ze gebruikt haar neus echt heel sterk. Dat zie je bij die andere teckel niet.
Soms loopt ze een tijdje achter onze voeten aan. Dan volgt ze echt onze voetstappen. Gelukkig loopt ze vaker voor ons uit en heeft ze net zoveel plezier als de andere teckel!