Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

In de bedrijfsbus

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

In de bedrijfsbus

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas moet weleens mee in de bedrijfsbus, zo ook vanmorgen.

Vegas is tijdens het rijden erg bang in de bus. Onze bedrijfsbussen zijn erg groot (iveco daily) en hobbels en bobbels in de weg komen niet bepaald zacht aan. Ik hou er heel erg rekening mee en rij erg rustig aan maar ik kan niet voorkomen dat de bus weleens een kleine stuiter maakt in een onverwachte hobbel in de weg.
De bus is meestal volgeladen en in de cabine hoor je dus redelijk wat geluid vanuit de laadruimte.

Dit alles bij elkaar maakt het dat Vegas gaat hijgen/gapen en heen en weer schuiven over de passagiersbank.

Wat kan ik het beste doen? Tot nu toe negeer ik hem tijdens het rijden (ik hou mijn hoofd hoog richting de weg en maak geen oogcontact) en geef hem af en toe het commando 'zit' omdat hij zittend volgens mij veel minder last heeft van het vervoer. Vegas is het daar niet mee eens en staat het liefst op vier benen, hij gaat dus altijd vrij snel weer staan.

Is het een idee om aan een hobbel in de weg een commando te verbinden zoals b.v. 'drempel'. Of leg ik er dan teveel nadruk op en maak ik hem nog zenuwachtiger?

Vegas niet meenemen is helaas geen optie. Hij zal echt af en toe gewoon met me mee moeten.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Ik zou er geen nadruk op leggen dmv van commando's gewoon negeren laat hem maar even zijn draai vinden.
Zit ie wel in de gordels?
Afbeelding
Reini
Zeer actief

chaos schreef:Ik zou er geen nadruk op leggen dmv van commando's gewoon negeren laat hem maar even zijn draai vinden.
Nee, schiet me maar lek, hij zit niet in de gordels.

In de Smart zit hij altijd achterin en daar kan ik hem niet aan de gordel zetten maar ik zal er wel eén gaan halen (tuigje) zodat ik hem in de bus vast kan zetten. Dat staat nu bovenaan mijn lijstje, misschien dat hij dan zelf een veiliger gevoel krijgt?

Even voor de duidelijkheid, hij schiet niet alle kanten op in de bus.
Hij vind de hobbels eng en het geluid wat uit de laadruimte komt.

Commando is geen goed idee hè? Dat dacht ik eigenlijk al :wink:
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Ik denk ook niet dat ie alle kanten opvliegt in de bus hoor... :wink:
Maar bij een noodstop kiepert die waarschijnlijk van de bank en dan heeft ie een behoorlijk lullige ervaring in de bus opgedaan...
Komt wel goed, hij moet even wennen.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

chaos schreef:Ik denk ook niet dat ie alle kanten opvliegt in de bus hoor... :wink:
Maar bij een noodstop kiepert die waarschijnlijk van de bank en dan heeft ie een behoorlijk lullige ervaring in de bus opgedaan...
Komt wel goed, hij moet even wennen.
Je hebt gelijk, het is ook gevaarlijk :wink: Ik ga zo'n tuigje kopen :ok:

Wat betreft de angst, ik hoop dat dat een beetje af gaat nemen. Hij heeft nog nooit een rot ervaring in de bus gehad. Ik denk dat het echt door het geluid en de hobbels komt.
Als een collega meerijdt vind hij het niet zo eng want dan gaat hij daar tegenaan zitten.
Afbeelding
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

kun je geen lekker dekbed of zo achterin leggen? daar heeft ie de houvast van de vloer terwijl ie nu op een verende stoel zit, boven de schokdempers, dat wiebelt van zichzelf al een beetje door zijn bewegingen en als de bus dan ook nog bewegingen erbij maakt door het rijden en hobbels, dan gaat dat tegen zijn evenwichtsgevoel in.

onze herder zat in de mercedesbus ook altijd net achter de stoelen en dat ging beter.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Re: In de bedrijfsbus

Ongelezen bericht door Carmen »

Reini schreef:Vegas moet weleens mee in de bedrijfsbus, zo ook vanmorgen.

Vegas is tijdens het rijden erg bang in de bus. Onze bedrijfsbussen zijn erg groot (iveco daily) en hobbels en bobbels in de weg komen niet bepaald zacht aan. Ik hou er heel erg rekening mee en rij erg rustig aan maar ik kan niet voorkomen dat de bus weleens een kleine stuiter maakt in een onverwachte hobbel in de weg.
De bus is meestal volgeladen en in de cabine hoor je dus redelijk wat geluid vanuit de laadruimte.

Dit alles bij elkaar maakt het dat Vegas gaat hijgen/gapen en heen en weer schuiven over de passagiersbank.

Wat kan ik het beste doen? Tot nu toe negeer ik hem tijdens het rijden (ik hou mijn hoofd hoog richting de weg en maak geen oogcontact) en geef hem af en toe het commando 'zit' omdat hij zittend volgens mij veel minder last heeft van het vervoer. Vegas is het daar niet mee eens en staat het liefst op vier benen, hij gaat dus altijd vrij snel weer staan.

Is het een idee om aan een hobbel in de weg een commando te verbinden zoals b.v. 'drempel'. Of leg ik er dan teveel nadruk op en maak ik hem nog zenuwachtiger?

Vegas niet meenemen is helaas geen optie. Hij zal echt af en toe gewoon met me mee moeten.
Ik zou er ook geen commando aan gaan verbinden hoor. Volgens mij leg je er dan teveel nadruk op.
Wat is hij trouwenseen mooie hond geworden :I: Echt een volwassen reu nou om te zien :ok:
Reini
Zeer actief

speurneus carola schreef:kun je geen lekker dekbed of zo achterin leggen? daar heeft ie de houvast van de vloer terwijl ie nu op een verende stoel zit, boven de schokdempers, dat wiebelt van zichzelf al een beetje door zijn bewegingen en als de bus dan ook nog bewegingen erbij maakt door het rijden en hobbels, dan gaat dat tegen zijn evenwichtsgevoel in.

onze herder zat in de mercedesbus ook altijd net achter de stoelen en dat ging beter.
Nee, niet mogelijk. Het is geen dubbele cabine :wink: Ik heb al eens een enorm groot kussen op grond gelegd zodat de stoel door liep naar het raam toe zeg maar, maar dat was ook geen succes.
Achterin de laadruimte is geen optie omdat er asbest ligt (wel verpakt, maar toch).

Hij zit idd recht boven de schokdempers :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Re: In de bedrijfsbus

Carmen schreef: Ik zou er ook geen commando aan gaan verbinden hoor. Volgens mij leg je er dan teveel nadruk op.
Wat is hij trouwenseen mooie hond geworden :I: Echt een volwassen reu nou om te zien :ok:
Bedankt :ok: in de fotohoek staan nog wat foto's van hem :wink: Over 5 dagen is hij negen maanden :cheer:

Commando - geen goed idee :ok:
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Misschien als je leuke dingen gaat doen, en dan met de bus er naar toe. Bijvoorbeeld naar de favoriete losloopplek.
Reini
Zeer actief

Inge O schreef:ik sluit me bij de niet-commando-troepen aan :wink: .

heeft hij al vaak in het busje gezeten, of is het nog redelijk onbekend voor hem?
Hij heeft er al veel vaker ingezeten. Om een idee te geven, vanaf 12 weken oud zit hij er zo'n twee tot drie keer per maand een uurtje, samen met mij, in :wink: (gemiddeld genomen)

De angst is iets van de afgelopen drie/vier keer in de bus. Naar mijn weten is er niks gebeurd wat die angst heeft kunnen veroorzaken :19: Ik weet natuurlijk niet wat hij heeft meegemaakt wat ik niet heb opgemerkt :wink:

Hij is onrustig en gaat heel erg hijgen en gapen. Hij staat dus bol van de stress op dat moment en dat vind ik erg naar om te zien :jank: vooral omdat ik er op dat moment niks aan kan doen.
Ik ben sterk geneigd hem bemoedigend toe te spreken maar dat lijkt me ook geen goed idee omdat ik hem dan misschien alleen maar bevestig in zijn angst, dat doe ik dus maar niet :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Baily schreef:Misschien als je leuke dingen gaat doen, en dan met de bus er naar toe. Bijvoorbeeld naar de favoriete losloopplek.
Dat zou ik kunnen doen :ok: dat vind ik een hele goede tip, bedankt :ok:

Ik pak vanmiddag wel de bus om naar het bos te gaan!
Afbeelding
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Reini schreef:
chaos schreef:Ik zou er geen nadruk op leggen dmv van commando's gewoon negeren laat hem maar even zijn draai vinden.
Nee, schiet me maar lek, hij zit niet in de gordels.

In de Smart zit hij altijd achterin en daar kan ik hem niet aan de gordel zetten maar ik zal er wel eén gaan halen (tuigje) zodat ik hem in de bus vast kan zetten. Dat staat nu bovenaan mijn lijstje, misschien dat hij dan zelf een veiliger gevoel krijgt?

Even voor de duidelijkheid, hij schiet niet alle kanten op in de bus.
Hij vind de hobbels eng en het geluid wat uit de laadruimte komt.

Commando is geen goed idee hè? Dat dacht ik eigenlijk al :wink:
Ferrero gaat ook vaak staan in de auto maar hij zit wel altijd in de gordels.
ik geloof best dat Vegas niet alle kanten op schiet maar denk je eens in als je onverwacht hard moet remmen of je krijgt een aanrijding wat er dan met vegas gebeurt als hij niet vast zit.
ik denk dat je Vegas de positie in moet laten nemen waarin hij zich prettig voelt mits je dan niet belemmerd word in het rijden.
er vooral niet te veel aandacht aan schenken.
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
Reini
Zeer actief

Gordonsetter23 schreef:Ferrero gaat ook vaak staan in de auto maar hij zit wel altijd in de gordels.
ik geloof best dat Vegas niet alle kanten op schiet maar denk je eens in als je onverwacht hard moet remmen of je krijgt een aanrijding wat er dan met vegas gebeurt als hij niet vast zit.
ik denk dat je Vegas de positie in moet laten nemen waarin hij zich prettig voelt mits je dan niet belemmerd word in het rijden.
er vooral niet te veel aandacht aan schenken.
Ik weet het, ik weet het. Ik schaam me diep. Ik ga zo'n tuigje zeker halen!
In de auto/bus is hij naar mij toe nooit vervelend in de vorm van dat hij me belemmerd tijdens het autorijden.
In de Smart gaat hij lekker slapen of een beetje om zich heen kijken maar in de bus is het dus een drama en schuift hij heen en weer op de bank om een plekje te zoeken waar hij lekker zit. (wat dus nooit lukt)
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Inge O schreef:als het pas iets is van de laatste keren, dan is het idd echt zaak om die zich opbouwende vicieuze cirkel zo snel mogelijk te doorbreken :wink: . de tip van baily is zeker een hele goeie, maar als die niet (voldoende) helpt zou ik (als het mijn eigen hond was) zeer zeker zo snel mogelijk beginnen met het geven van een lichte dosis valeriaan een half uurje voor je gaat rijden.
stress bestaat namelijk uit een fysieke én een mentale component, het zit dus niet alleen tussen je oren, je lichaam doet ook vrolijk ( :roll: ) mee, en dat versterkt de stress in je hoofd juist nog, waardoor de fysieke..........enz. enz. enz.

valeriaan dempt de fysieke reacties (geen fladdergevoel meer in je buik, geen hart die als een razende klopt), waardoor ook de stress in het koppie afneemt.
ik had laatst met kwiebus zo'n heel spijtige situatie : hij was tijdens de school-praktijkweek gebeten door een andere hond, én hij was heel erg in de stress geschoten doordat ik hem (en ook mijn andere honden, maar die zaten daar niet mee) eventjes had doorgegeven aan een student. dit was op het plein van onze hondenschool 'gebeurd', en de daaropvolgende keer dat hij daar weer aangelijnd liep was bij de begincursus behendigheid (hij was tijdens die praktijkweek wel weer meegegaan, maar verder zonder 'enge dingen' voor hem, en dat ging redelijk). aan die behendigheid had hij al enkele keren meegedaan, en hij vond het voordien heel erg leuk, maar toen plots niet meer.
hij stond bol van de stress, en bekeek iedereen met argusogen, bang dat ik zijn lijntje weer in iemand anders' handen zou stoppen :19: . ik heb hem meteen de week daarna op een lichte dosis valeriaan gezet vóór ik er heenging, en hij was weer zijn vrolijke zelf, oefff. heb dat nog 3 keer zo gedaan, tot voor hem de negatieve link met het oefenterrein verdwenen was, en nu loopt hij er weer supervrolijk en zonder angst rond :ok: .
Vervelend van Kwiebus, gelukkig is het helemaal goed gekomen :ok:

Ik moet die cirkel idd doorbreken want het wordt alleen maar erger. Ik ga iig vanmiddag met de bus naar het bos. Valeriaan, haal je dat bij de DA en krijg je daar ook meer info over de dosering of kan ik het ergens anders kopen en moet ik even info op gaan zoeken?
Afbeelding
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Reini schreef:
Inge O schreef:als het pas iets is van de laatste keren, dan is het idd echt zaak om die zich opbouwende vicieuze cirkel zo snel mogelijk te doorbreken :wink: . de tip van baily is zeker een hele goeie, maar als die niet (voldoende) helpt zou ik (als het mijn eigen hond was) zeer zeker zo snel mogelijk beginnen met het geven van een lichte dosis valeriaan een half uurje voor je gaat rijden.
stress bestaat namelijk uit een fysieke én een mentale component, het zit dus niet alleen tussen je oren, je lichaam doet ook vrolijk ( :roll: ) mee, en dat versterkt de stress in je hoofd juist nog, waardoor de fysieke..........enz. enz. enz.

valeriaan dempt de fysieke reacties (geen fladdergevoel meer in je buik, geen hart die als een razende klopt), waardoor ook de stress in het koppie afneemt.
ik had laatst met kwiebus zo'n heel spijtige situatie : hij was tijdens de school-praktijkweek gebeten door een andere hond, én hij was heel erg in de stress geschoten doordat ik hem (en ook mijn andere honden, maar die zaten daar niet mee) eventjes had doorgegeven aan een student. dit was op het plein van onze hondenschool 'gebeurd', en de daaropvolgende keer dat hij daar weer aangelijnd liep was bij de begincursus behendigheid (hij was tijdens die praktijkweek wel weer meegegaan, maar verder zonder 'enge dingen' voor hem, en dat ging redelijk). aan die behendigheid had hij al enkele keren meegedaan, en hij vond het voordien heel erg leuk, maar toen plots niet meer.
hij stond bol van de stress, en bekeek iedereen met argusogen, bang dat ik zijn lijntje weer in iemand anders' handen zou stoppen :19: . ik heb hem meteen de week daarna op een lichte dosis valeriaan gezet vóór ik er heenging, en hij was weer zijn vrolijke zelf, oefff. heb dat nog 3 keer zo gedaan, tot voor hem de negatieve link met het oefenterrein verdwenen was, en nu loopt hij er weer supervrolijk en zonder angst rond :ok: .
Vervelend van Kwiebus, gelukkig is het helemaal goed gekomen :ok:

Ik moet die cirkel idd doorbreken want het wordt alleen maar erger. Ik ga iig vanmiddag met de bus naar het bos. Valeriaan, haal je dat bij de DA en krijg je daar ook meer info over de dosering of kan ik het ergens anders kopen en moet ik even info op gaan zoeken?
voor zover ik weet kan je de valeriaan gewoon kopen bij een homeopatische winkel, welke dosis je moet geven geen idee.
ik hoop dat het lukt
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
Reini
Zeer actief

Inge O schreef: valeriaan (is een kruid) kan je gewoon bij kruitvat of zo halen, bestaat in druppeltjes en tabletjes, en de dosering reken je gewoon om vanaf het mensengewicht. ik gebruik tabletjes van elk 50mg valeriaan én passieflora (wordt vaak in combinatie gebruikt), kwiebus weegt 13 kg en hij kreeg hiervan 1/2 tabletje. er is weinig gevaar voor overdosering, daarvoor moet je al gekke dingen doen, en gewenning krijg je alleen als je het heel regelmatig (of weken na elkaar) geeft.

wordt ook vaak bij schrikkerige paarden gebruikt, om er de scherpe schrik-kantjes wat vanaf te halen :wink: .
:ok: Bedankt voor de uitleg. Als ik dat dan een half uurtje van te voren geef is hij dus minder onrustig als normaal. Het zou voor hem wel heel fijn zijn als ik hem iets kalmerends kan geven :wink:

Ik vraag het anders eerst even bij de dierenwinkel hier in het dorp, zij hebben volgens mij ook een assortiment in dit soort kruiden etc. Hebben ze het daar niet dan zit er aan de overkant een kruidvat :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Inge O schreef:
Reini schreef: Als ik dat dan een half uurtje van te voren geef is hij dus minder onrustig als normaal. Het zou voor hem wel heel fijn zijn als ik hem iets kalmerends kan geven :wink:
als je echt helemaal niks van effect zou zien kan je de dosering de volgende keer nog wel iets verhogen. maar als hij toch al wat laconieker zou reageren, en je combineert dat met de tip van baily zou het snel de goede kant uit moeten kunnen gaan. duimen maar :ok: .
Ik hoef geen valeriaan te geven als ik naar het bos ga toch? Dat is maar een 10 minuutjes rijden en dan zijn we in het bos.
Ik zal de valeriaan voor de langere (zakelijke ) ritten gebruiken!
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Inge O schreef:nee, ik bedoelde eigenlijk ook combineren in de zin van 'allebei toepassen'. niet noodzakelijk allebei terzelfdertijd, tenzij het bosritje op zich niet snel genoeg effect heeft :wink: .
Dan is dat ook helemaal duidelijk :wink:

Bedankt :ok:
Afbeelding
Gonny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gonny »

Misschien bach rescue remedie in zn bek druppelen of sprayen??
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Gonny schreef:Misschien bach rescue remedie in zn bek druppelen of sprayen??
Is dat vergelijkbaar met valeriaan?
Ik ga even googelen!
Afbeelding
Gonny
Zeer actief

Reini schreef:
Ik ga even googelen!
Ja, is ongeveer hetzelfde... :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Gonny schreef:
Reini schreef:
Ik ga even googelen!
Ik heb al even gegoogled. Ik ga eens kijken wat ze bij de dierenspeciaalzaak hebben hier in het dorp :wink:

Bedankt voor het meedenken :ok:
Afbeelding
Gonny
Zeer actief

Reini schreef:
Gonny schreef:
Reini schreef:
Ik ga even googelen!
Ik heb al even gegoogled. Ik ga eens kijken wat ze bij de dierenspeciaalzaak hebben hier in het dorp :wink:

Bedankt voor het meedenken :ok:
Bach rescue kun je ook bij een drogist kopen... :ok:
en graag gedaan!! :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”