Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Staart couperen
Moderator: moderatorteam
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
Staart couperen
Klopt het dat vanaf 1 januari 2006, de staarten van honden niet meer gecoupeerd mogen worden in Belgie ?
Ik heb er hier eigenlijk nog niks over gehoord.
Er zullen ongetwijfeld nog mensen zijn die het wel doen, en mogen die honden dan geshowd worden ?
En honden die in het buitenland (Frankrijk bv) geboren zijn en hier komen showen ?
Ik heb er hier eigenlijk nog niks over gehoord.
Er zullen ongetwijfeld nog mensen zijn die het wel doen, en mogen die honden dan geshowd worden ?
En honden die in het buitenland (Frankrijk bv) geboren zijn en hier komen showen ?
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
BELGISCHE WETGEVING
Artikel 17bis van de wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren stelt :
§ 1. Het is verboden een of meer ingrepen bij een gewerveld dier te verrichten waarbij een of meerdere gevoelige delen van het lichaam worden verwijderd of beschadigd.
§ 2. Het bepaalde in § 1 is niet van toepassing op :
…
3° ingrepen met het oog op het nutsgebruik van het dier of op de beperking van de voortplanting van de diersoort. De Koning stelt, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de lijst van deze ingrepen vast en bepaalt de gevallen waarin en de wijze waarop die ingrepen mogen worden uitgevoerd.
Aan deze bepalingen werd uitvoering gegeven door het KB van 17 mei 2001 betreffende de toegestane ingrepen bij gewervelde dieren met het oog op het nutsgebruik van de dieren of op de beperking van de voortplanting van de diersoort dat in werking trad op 1 oktober 2001. Het couperen van de oren bij honden is niet opgenomen in de lijst van dit KB en is dan ook verboden sinds 1 oktober 2001. Het couperen van de staarten is evenmin opgenomen op de lijst van voormeld KB maar bij wijze van uitzondering gaat dit coupeerverbod pas in vanaf 1 januari 2006.
Artikel 19, § 1 van hogervernoemde wet luidt :
§ 1. Vanaf 1 januari 2000 is het verboden om deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden met dieren waarbij een bij artikel 17bis verboden ingreep is verricht.
Hieruit volgt dat het verboden is om deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden met een hond met gecoupeerde oren, ongeacht in welk land de ingreep werd uitgevoerd en ongeacht de nationaliteit van de eigenaar van de hond.
Verder bepaalt art. 19, § 2 van dezelfde wet :
§ 2. Het is verboden een dier dat een bij artikel 17bis verboden ingreep heeft ondergaan tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd toe te laten.
Dit houdt bij voorbeeld ook in dat de organisator van een tentoonstelling of wedstrijd gecoupeerde honden zal moeten weigeren.
§ 3 van hetzelfde wetsartikel stelt :
§ 3. Het verhandelen van dieren waarbij een bij artikel 17bis verboden ingreep is verricht, is verboden.
Dit betekent dat een hond met gecoupeerde staart met ingang van 2006 :
niet in de handel gebracht mag worden;
niet te koop mag aangeboden worden;
niet in het bezit gehouden, verworven en tentoongesteld mag worden met het oog op verkoop;
niet geruild of verkocht mag worden;
niet ten kosteloze of bezwarende titel mag afgestaan worden.
§ 4 van hetzelfde artikel tenslotte bepaalt de enige uitzondering hierop :
§ 4. De bepalingen van de voorafgaande paragrafen zijn niet van toepassing indien bewijzen kunnen worden voorgelegd dat de ingreep verricht is vóór het van kracht worden van het in artikel 17bis bedoelde verbod.
M.a.w., enkel wanneer kan bewezen worden dat de staart gecoupeerd werd vóór 1 januari 2006 zal de hond nog mogen deelnemen aan tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden en zal hij mogen verhandeld worden. Opgelet, ook wanneer de staart om medische reden zal gecoupeerd zijn, zal hij niet mogen deelnemen aan tentoonstellingen of wedstrijden !
Deze wettelijke bepalingen worden strafrechtelijk gesanctioneerd en bij overtreding van het verbod op deelname aan tentoonstellingen en/of wedstrijden zal zowel de eigenaar als de organisator van het evenement vervolgt kunnen worden (ongeacht in welk land of om welke reden het couperen dan ook zal gebeurd zijn).
(Bron: www.rottweilerclub.be )
Artikel 17bis van de wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren stelt :
§ 1. Het is verboden een of meer ingrepen bij een gewerveld dier te verrichten waarbij een of meerdere gevoelige delen van het lichaam worden verwijderd of beschadigd.
§ 2. Het bepaalde in § 1 is niet van toepassing op :
…
3° ingrepen met het oog op het nutsgebruik van het dier of op de beperking van de voortplanting van de diersoort. De Koning stelt, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de lijst van deze ingrepen vast en bepaalt de gevallen waarin en de wijze waarop die ingrepen mogen worden uitgevoerd.
Aan deze bepalingen werd uitvoering gegeven door het KB van 17 mei 2001 betreffende de toegestane ingrepen bij gewervelde dieren met het oog op het nutsgebruik van de dieren of op de beperking van de voortplanting van de diersoort dat in werking trad op 1 oktober 2001. Het couperen van de oren bij honden is niet opgenomen in de lijst van dit KB en is dan ook verboden sinds 1 oktober 2001. Het couperen van de staarten is evenmin opgenomen op de lijst van voormeld KB maar bij wijze van uitzondering gaat dit coupeerverbod pas in vanaf 1 januari 2006.
Artikel 19, § 1 van hogervernoemde wet luidt :
§ 1. Vanaf 1 januari 2000 is het verboden om deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden met dieren waarbij een bij artikel 17bis verboden ingreep is verricht.
Hieruit volgt dat het verboden is om deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden met een hond met gecoupeerde oren, ongeacht in welk land de ingreep werd uitgevoerd en ongeacht de nationaliteit van de eigenaar van de hond.
Verder bepaalt art. 19, § 2 van dezelfde wet :
§ 2. Het is verboden een dier dat een bij artikel 17bis verboden ingreep heeft ondergaan tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd toe te laten.
Dit houdt bij voorbeeld ook in dat de organisator van een tentoonstelling of wedstrijd gecoupeerde honden zal moeten weigeren.
§ 3 van hetzelfde wetsartikel stelt :
§ 3. Het verhandelen van dieren waarbij een bij artikel 17bis verboden ingreep is verricht, is verboden.
Dit betekent dat een hond met gecoupeerde staart met ingang van 2006 :
niet in de handel gebracht mag worden;
niet te koop mag aangeboden worden;
niet in het bezit gehouden, verworven en tentoongesteld mag worden met het oog op verkoop;
niet geruild of verkocht mag worden;
niet ten kosteloze of bezwarende titel mag afgestaan worden.
§ 4 van hetzelfde artikel tenslotte bepaalt de enige uitzondering hierop :
§ 4. De bepalingen van de voorafgaande paragrafen zijn niet van toepassing indien bewijzen kunnen worden voorgelegd dat de ingreep verricht is vóór het van kracht worden van het in artikel 17bis bedoelde verbod.
M.a.w., enkel wanneer kan bewezen worden dat de staart gecoupeerd werd vóór 1 januari 2006 zal de hond nog mogen deelnemen aan tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden en zal hij mogen verhandeld worden. Opgelet, ook wanneer de staart om medische reden zal gecoupeerd zijn, zal hij niet mogen deelnemen aan tentoonstellingen of wedstrijden !
Deze wettelijke bepalingen worden strafrechtelijk gesanctioneerd en bij overtreding van het verbod op deelname aan tentoonstellingen en/of wedstrijden zal zowel de eigenaar als de organisator van het evenement vervolgt kunnen worden (ongeacht in welk land of om welke reden het couperen dan ook zal gebeurd zijn).
(Bron: www.rottweilerclub.be )

Moos (labrador) Gian (maltezer)
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
Iets anders : uitsluiten van shows en dergelijke zijn wel goede maatregelen om zelf te couperen uit te sluiten (voor stamboomhonden), maar wie gaat controleren of de stamboomloze honden in de dierenwinkels gecoupeerd zijn of niet ?
Op papier lijken het hele strenge maatregelen, maar Belgie kennende, zullen er wel veel mensen achterpoortjes vinden.
Op papier lijken het hele strenge maatregelen, maar Belgie kennende, zullen er wel veel mensen achterpoortjes vinden.
-
- Vaste gebruiker
Helemaal mee eens!jacq1970 schreef:Vind ik ook wel logisch, ik vind het nu niet meer kunnen om een hond telaten couperen.
Vroeger wisten ze niet beter en nu wel.
Een hond is het mooist met alles erop en eraan wat eraan hoort tezitten, dus staart en oren ook.
Dat is mijn mening uiteraard![]()
Jacqueline

Helaas zal dat zeker wel gebeuren.johan1969 schreef:Iets anders : uitsluiten van shows en dergelijke zijn wel goede maatregelen om zelf te couperen uit te sluiten (voor stamboomhonden), maar wie gaat controleren of de stamboomloze honden in de dierenwinkels gecoupeerd zijn of niet ?
En zeker niet alleen in België!

-
- Zeer actief
Tja het is heel lullig maar couperen zal eeuwig blijven bestaan waarschijnlijk. En dit is niet alleen in Belgie hoor. In Nederland is het bv. ook al weer even verboden maar ook hier wordt het nog gedaan. Enne hoeveel honden lopen er wel niet rond die bv. gecoupeerd zijn bij de oren... ook dat mag niet meer maar gebeurd nog steeds en helaas in Belgie is het "makkelijker" om te laten doen dan in Nederland maar ook hier wordt het nog gewoon gedaan hoor. En niet alleen bij stamboomloze honden. Als ik Quasar zou willen laten couperen kan ik dat zo doen ik kan alleen geen shows met hem lopen.

- DoberLuca
- Actief
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
het couperen van staarten had in het verleden wel een betekenis.
met name bij jachthonden is de hond beter af met een gecoupeerde staart.
er zijn nu heel wat rassen die hinder ondervinden vanwege de staart.
neem even mijn eigen ras als voorbeeld. bij de cockers werd altijd gecoupeerd. sinds het coupeerd verbiod heb ik nu regelmatig honden met kapotte staarten die erg pijnlijk kunnen zijn.
2 jaar terug heb ik bij mij eerste hond met staart de staart moeten laten amputeren, omdat deze op 2 plaatsen was gebroken. ik kan je wel vezekeren dat een pup gecoupeerd voor d 5 dagen er nagenoeg geen hinder van ondervindt, maar een hond die je volwassen laat helpen wel.
het heeft heel lang geduurt voor het goed genezen was.
een aantal andere honden van mij heeft ook regelmatig de staart kapot soms tot bloedens toe. er kunnen hele nare infecties optreden.
honden die gewend zijn aan een overactieve staart aktie hebben er nu hinder van. hun karakter zegt nu eenmaal zo enthousiast mogelijk te kwispelen, maar met zo'n verlengstuk raak je nu veel sneller je omgeving. ik vindt een cocker met staart ook mooi maar weet nu ook wat de nadelen kunnen zijn. en daar wordt bij de wet te weinig bij stil gestaan.
ik ben dus niet blij met het coupeer verbod
en ik weet wel dat het land van herkomst amerika nooit een verbod zal gaan invoeren.
met name bij jachthonden is de hond beter af met een gecoupeerde staart.
er zijn nu heel wat rassen die hinder ondervinden vanwege de staart.
neem even mijn eigen ras als voorbeeld. bij de cockers werd altijd gecoupeerd. sinds het coupeerd verbiod heb ik nu regelmatig honden met kapotte staarten die erg pijnlijk kunnen zijn.
2 jaar terug heb ik bij mij eerste hond met staart de staart moeten laten amputeren, omdat deze op 2 plaatsen was gebroken. ik kan je wel vezekeren dat een pup gecoupeerd voor d 5 dagen er nagenoeg geen hinder van ondervindt, maar een hond die je volwassen laat helpen wel.
het heeft heel lang geduurt voor het goed genezen was.
een aantal andere honden van mij heeft ook regelmatig de staart kapot soms tot bloedens toe. er kunnen hele nare infecties optreden.
honden die gewend zijn aan een overactieve staart aktie hebben er nu hinder van. hun karakter zegt nu eenmaal zo enthousiast mogelijk te kwispelen, maar met zo'n verlengstuk raak je nu veel sneller je omgeving. ik vindt een cocker met staart ook mooi maar weet nu ook wat de nadelen kunnen zijn. en daar wordt bij de wet te weinig bij stil gestaan.
ik ben dus niet blij met het coupeer verbod
en ik weet wel dat het land van herkomst amerika nooit een verbod zal gaan invoeren.
-
- Zeer actief
Het lijkt me dan aan de fokkers om een hond met een fatsoenlijke, bruikbare en niet te kwetsbare staart te fokken. Al die andere rassen kunnen het ook.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
jelle schreef:Het lijkt me dan aan de fokkers om een hond met een fatsoenlijke, bruikbare en niet te kwetsbare staart te fokken. Al die andere rassen kunnen het ook.
bij een aantal rassen blijven de staarten altijd kwetbaar. hoe sterk je ze ook maakt'. je kan je hond nou eenmaal niet afleren om te kwispelen.
als mijn ras een hoge staartdracht zou hebben was het probleem al een stuk minder, maarja als fokker wil je ook aan de standaard voldoen en die geeft aan in het verlengde van de rug. dus dat houdt in een lager gedragen staart en dus meer risico op stuk slaan. dat heeft te maken met staartdracht en karakter van de hond.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij Galgo's zie je ook vaak kapotte staart, omdat deze erg dun zijn dus erg kwetsbaar.
Het " happy tail syndrome" noemen ze dat.
Tis lullig maar om daarom maar de staart te laten couperen vind ik een beetje onzin.
Ik heb en jack die vaak zijn poten open haalt, die amputeer ik toch ook niet, en das ook lastig hoor open voetzolen bij een hond.
Jacqueline
Het " happy tail syndrome" noemen ze dat.
Tis lullig maar om daarom maar de staart te laten couperen vind ik een beetje onzin.
Ik heb en jack die vaak zijn poten open haalt, die amputeer ik toch ook niet, en das ook lastig hoor open voetzolen bij een hond.
Jacqueline
- *Linda*
- Zeer actief
Er zijn zo veel honden die hun staart stukslaan. Mijn vorige hond sloeg ook regelmatig het puntje er af, terwijl dat toch een ras is wat normaliter niet gecoupeerd werd. Heeft niets te maken met het wel of niet "gewend" zijn van het hebben van een staart (lijkt me sowieso onmogelijk omdat je het dan over een indiviuele hond moet hebben die eerst zónder staart moest leven en dan ineens met) Je kan niet stellen dat een hond, geboren met staart, last heeft van het hebben daarvan 

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
dat klopt, het is echter wel zo dat er door het couperen niet is gekeken naar staarten en dus ook niet op geselecteerd en dat het dus nu wel een belangrijk punt is voor fokkers van een ras met een "gevaar" op stuk slaan , om daar op te gaan letten en de reden van het couperen van sommige staarten was ook om een reden, de bepaalde functie van een ras.. en ja sommige rassen hebben wel degelijk "hinder" ( ik zeg niet dat ze het niet meer kunnen hoorSunnybunny schreef:Er zijn zo veel honden die hun staart stukslaan. Mijn vorige hond sloeg ook regelmatig het puntje er af, terwijl dat toch een ras is wat normaliter niet gecoupeerd werd. Heeft niets te maken met het wel of niet "gewend" zijn van het hebben van een staart (lijkt me sowieso onmogelijk omdat je het dan over een indiviuele hond moet hebben die eerst zónder staart moest leven en dan ineens met) Je kan niet stellen dat een hond, geboren met staart, last heeft van het hebben daarvan

- Mol
- Zeer actief
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
Amy, hoe verklaar je dan dat Beagles en Basset Hounds niet gecoupeerd worden, toch ook jachthonden die vrij laag op de benen staan ?
En bij de Duitse staander werd er ook gecoupeerd, maar bij de Pointer toch ook niet.
Ik wil hier niet de discussie over voor en tegen couperen voeren (ik ben tegen), gewoon vragen hoe het zit.
Voor veel rassen is 100 jaar geleden het couperen van oren en staart in zwang gekomen omdat die rassen toen pas erkend werden, en men een vals beeld van uniformiteit wilde geven. Kijk maar naar de doberman ! (of Rottweiler, Boxer ....)
Als je geen oren of staart hebt, kan je ze ook niet verkeerd dragen he.
En bij de Duitse staander werd er ook gecoupeerd, maar bij de Pointer toch ook niet.
Ik wil hier niet de discussie over voor en tegen couperen voeren (ik ben tegen), gewoon vragen hoe het zit.
Voor veel rassen is 100 jaar geleden het couperen van oren en staart in zwang gekomen omdat die rassen toen pas erkend werden, en men een vals beeld van uniformiteit wilde geven. Kijk maar naar de doberman ! (of Rottweiler, Boxer ....)
- Mol
- Zeer actief
sorry hoor maar je slaat de plank finaal mis de dober en de boxer en de rott en vele anderen zijn gecoupert met een doel en niet voor de uniformiteit weet niet hoe je aan die onzin komt maar je moet toch eens wat minder uit je duim zuigen.johan1969 schreef: Voor veel rassen is 100 jaar geleden het couperen van oren en staart in zwang gekomen omdat die rassen toen pas erkend werden, en men een vals beeld van uniformiteit wilde geven. Kijk maar naar de doberman ! (of Rottweiler, Boxer ....)
je haalt een paar rassen bij elkaar en vergeijkt ze zonder dat je dat werkelijk kan
mol

- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
De dobermann was gewoon een waak- en politiehond, waarom zou die daarvoor geen staart en oren mogen hebben zoals bv de Duitse Herder of de Hovawart, om maar in Duitsland te blijven ?
Zeker was het ook met het doel om hem er gevaarlijker uit te laten zien, maar ook om een vals gevoel van uniformiteit te geven.
Kijk maar hoe de oren en staarten van niet-gecoupeerde dobers er uitzien ! Als je weet hoeveel rassen en types er in de dobermann zitten, is het geen wonder dat hij alle vormen van oren en staart kan hebben.
Zeker was het ook met het doel om hem er gevaarlijker uit te laten zien, maar ook om een vals gevoel van uniformiteit te geven.
Kijk maar hoe de oren en staarten van niet-gecoupeerde dobers er uitzien ! Als je weet hoeveel rassen en types er in de dobermann zitten, is het geen wonder dat hij alle vormen van oren en staart kan hebben.
-
- Zeer actief
johan1969 schreef:De dobermann was gewoon een waak- en politiehond, waarom zou die daarvoor geen staart en oren mogen hebben zoals bv de Duitse Herder of de Hovawart, om maar in Duitsland te blijven ?
Blijf nog eens langer in Duitsland als je wilt, waarom is het bij een Boxertje een uniformiteit geweest het couperen?
leuk een staart zolang de hond er geen last van heeft, maar die van ons heeft er een krul in en blijft overal vasthangen,en sommige honden slaan hun staart tot bloedens toe kapot, nu kan je een hond wel afleren om te kwispelen maar ja dat is ook weer zoiets.
het is dat ik in het begin een paar showtjes gelopen heb anders was dat stuk er meteen afgegaan.
het ziet er niet uit en het is gewoon lastig, ik hou niet van stompjes of zo een lapje wat daar hangt, maar die lange krulstaarten zien gewoon niet uit bij bepaalde rassen.
het is dat ik in het begin een paar showtjes gelopen heb anders was dat stuk er meteen afgegaan.
het ziet er niet uit en het is gewoon lastig, ik hou niet van stompjes of zo een lapje wat daar hangt, maar die lange krulstaarten zien gewoon niet uit bij bepaalde rassen.
-
- Zeer actief
irstas schreef:leuk een staart zolang de hond er geen last van heeft, maar die van ons heeft er een krul in en blijft overal vasthangen,en sommige honden slaan hun staart tot bloedens toe kapot, nu kan je een hond wel afleren om te kwispelen maar ja dat is ook weer zoiets.
Ik dacht altijd dat het wel meeviel dat stukslaan bij Boxertjes, ik heb mijn huis echt aangepast daaran zodat ze zo min mogelijk kans hebben ze stuk te slaan, maar ik was laatst bij Feniksje die ik herplaatst heb en die was het puntje toch kapot geslagen, en dat geneest dus verdomde langzaam en als ze dan bij me kwam omdat ze blij was me weer te zien, dan gaf ze af en toe een jank omdat het pijn deed met kwispelen en ze kwam ergens tegen aan, dan denk ik wel had hem maar eraf gehaald toen ze pup was, want nu heeft ze er meer last van.
Er was een tijd dat ik het verminken vond, maar als je soms die verhalen hoort over stukgeslagen staartjes, dan vraag ik me af wat nou zieliger is.
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
de staart van beagle en basset had een functie bij het jagen. deze rassen hebben een hoge staartdracht in hun standaard staat ook dat ze bij voorkeur een witte staartpunt moeten hebben. tijdens het jagen kon de hond worden gevolgd aan de hand van de staart. dat deze honden hun staartje niet stuk slaan heeft als reden dat die hoog gedragen wordt en een minder actieve staart actie hebben.johan1969 schreef:Amy, hoe verklaar je dan dat Beagles en Basset Hounds niet gecoupeerd worden, toch ook jachthonden die vrij laag op de benen staan ?
als je naar de lengte van een duitse staande staart kijkt is die langer dan van bv. de pointer. bij veel kortharige staande honden werden de staarten overigens 1/3 ingekort.
spaniels zijn daarin een ander verhaal die jagen in laag struikgewas hebben een betrekkelijk lange staart met veel beharing die overal in blijft hangen. dan kun je 2 dingen doen, de lange staart bevedert laten met risico dat ie vast komt te zitten, of kort knippen en dan is die weer onbeschermt en wordt stuk gelagen.
een logische oplossing is dus couperen.
en dan kan menig een hier zeggen dat ze de standaard van de amerikaan maar aan moeten passen , maar die is nog altijd in amerika en aangezien amerika echt niet van plan is om die aan te passen omdat wij hier in europa een coupeerverbod hebben. zullen we ons toch echt aan de standaard moeten houden om een rastypisch staartdracht te kunnen fokken.
over de gehele linie zien we dat de kortharige rassen nu de meeste problemen hebben, dat komt ook door de beharing.
neem ik als voorbeeld de duitse herder, lange zeerlaag aangezette staart met veel bevedering. geen risico op stukgaan, zet ik daarlangs een rottweiler, lange hoger aangezette staart zonder bevedering meer risico op stuk gaan, werd dus gecoupeerd. en dat had alles te maken met waar ze oorspronkelijk voor bedoelt zijn.
aangezien veel honden niet meer gebruikt worden voor het doel waar ze oorspronkelijk voor bedoelt waren maar huishond zijn is het risico afgenomen. maar de honden die wel nog gebruikt worden voor hun doel ondervinden er hinder van. en vast niet allemaal maar veel wel.

- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind het wel vreemd dat veel mensen excuses zoeken om te couperen.
Hoeveel % van de Cocker Spaniels zou er nog jagen ? 5% En van de American Cockers ? 1% , 0% ?
De tegenstand tegen het coupeerverbod kwam vooral van fokkers die angst hadden dat de populariteit van hun rassen zou verschuiven.
Hoeveel % van de Cocker Spaniels zou er nog jagen ? 5% En van de American Cockers ? 1% , 0% ?
De tegenstand tegen het coupeerverbod kwam vooral van fokkers die angst hadden dat de populariteit van hun rassen zou verschuiven.
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
nadat mijn hond alsnog geamputeerd werd aan de staart kan ik wel zeggen dat ie er veel vrolijker op geworden is. toen de staart er nog aan zat had ie er alleen maar last van.sloeg zijn staart overal tegen aan, zijn staart is op een gegeven moment vast komen zitten in zijn bench, voor het zelfde geld had ie hem eraf geruk. resultaat was 2 breuken die niet meer te herstellen waren. ik heb nog geen voordelen gehad van een lange staart, bij mijn ras dan.Sunnybunny schreef:Er zijn zo veel honden die hun staart stukslaan. Mijn vorige hond sloeg ook regelmatig het puntje er af, terwijl dat toch een ras is wat normaliter niet gecoupeerd werd. Heeft niets te maken met het wel of niet "gewend" zijn van het hebben van een staart (lijkt me sowieso onmogelijk omdat je het dan over een indiviuele hond moet hebben die eerst zónder staart moest leven en dan ineens met) Je kan niet stellen dat een hond, geboren met staart, last heeft van het hebben daarvan
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
johan1969 schreef:Ik vind het wel vreemd dat veel mensen excuses zoeken om te couperen.
exacte % kan ik je niet geven maar er wordt meer met cockers gewerkt dan men denkt. ook met amerikanen. mijn ras is zowiezo niet populair.
daarom gaf ik ookal aan dat de huishondjes er minder last van zullen hebben. die zijn doorgaans niet zo actief, zoals ze eigenlijk horen te zijn.
een vrolijke actieve werklustige cocker heeft geen seconde de staart stil staan, die kwispelen nog in de hun slaap

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik heb een Rottweiler met staart en als ik zie hoeveel ze die staart gebruikt, dan is het logisch dat het ding er nog gewoon aanzit
De staart heeft een functie, meerdere functies zelfs en daarom is het in mijn ogen onzin om die eraf te halen.
In het hele enkele geval dat een hond echt zijn staart stukslaat, kan je altijd later nog aan amputatie denken.

De staart heeft een functie, meerdere functies zelfs en daarom is het in mijn ogen onzin om die eraf te halen.
In het hele enkele geval dat een hond echt zijn staart stukslaat, kan je altijd later nog aan amputatie denken.
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:misschien kan je er zijn poten ook vast afhalen voordat hij zich daar nog een keer aan bezeertamiwoods schreef:nadat mijn hond alsnog geamputeerd werd aan de staart kan ik wel zeggen dat ie er veel vrolijker op geworden is. toen de staart er nog aan zat had ie er alleen maar last van.sloeg zijn staart overal tegen aan, zijn staart is op een gegeven moment vast komen zitten in zijn bench, voor het zelfde geld had ie hem eraf geruk. resultaat was 2 breuken die niet meer te herstellen waren. ik heb nog geen voordelen gehad van een lange staart, bij mijn ras dan.Sunnybunny schreef:Er zijn zo veel honden die hun staart stukslaan. Mijn vorige hond sloeg ook regelmatig het puntje er af, terwijl dat toch een ras is wat normaliter niet gecoupeerd werd. Heeft niets te maken met het wel of niet "gewend" zijn van het hebben van een staart (lijkt me sowieso onmogelijk omdat je het dan over een indiviuele hond moet hebben die eerst zónder staart moest leven en dan ineens met) Je kan niet stellen dat een hond, geboren met staart, last heeft van het hebben daarvan? want dat gebeurt echt ook wel in het leven van iedere hond hoor.
ik heb ondertussen 18 honden gehad, mét staart, waarvan ééntje hem idd heeft stukgeslagen. ik ben dus zeer sterk geneigd te denken dat die andere 17 honden een staarttype hadden dat minder kwetsbaar was, statistisch zit ik vast helemaal juist.
dit antwoordt slaat natuurlijk helemaal nergens op

we hebben het over couperen van staarten. maar dat sommigen zich niet kunnen verplaatsen in de menig van een ander wil nog niet zeggen dat je onzin moet gaan uitkramen.
ik had al cockers met staarten voor dat er een coupeer verbod was, terwijl ik ze er nog gewoon af kon laten halen. als ik over al die jaren kijk wat het heeft opgelevert voor de honden, kan ik zeggen dat ze beter af zijn met een gecoupeerde staart. maar dat is mijn menig