Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geen Bench.....

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

quincy4
Vaste gebruiker

Geen Bench.....

Ongelezen bericht door quincy4 »

Samen met mijn moeder hebben wij besloten toen we onze pup kregen, om geen bench te nemen. We hebben een lekkere mand voor hem gekocht. Nou ben ik voor de eerste keer op puppycurcus geweest en waren ze er niet blij mee dat we geen bench hadden ivm zindelijkheid, en slopen.

Onze pup is nu 11 weken en hij heeft tot nu toe nog bij ons op de kamer geslapen, vanavond willen wij hem dus voor de eerste keer beneden laten liggen en dan gewoon in de kamer. Ook zijn we van plan om te gaan oefenen met alleen blijven. Maar nu we ons hier in aan het verdiepen zijn, vinden we het vervelend dat bijna alle boeken ervan uit gaan dat iedereen maar een bench heeft.

Hoe doen jullie dit of liever gezegd hoe is dat bij jullie gegaan ( mensen die dus ook geen bench hebben).

Alvast bedankt
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Vooral je geen bench aan laten praten hoor. Kom nou zeg, alsof je opeens geen pupje meer op zou kunnen voeden zonder bench :roll:
Goh, hoe deden mensen dat toch 10-15 jaar geleden :19:

Bij Moos heb ik een bench gehad, en dat vond ik 1 groot drama. Moos vond het niks, hem eraan laten wennen kostte weken wat weer voor veel extra stress zorgde. Pas toen ik hem uit de bench liet kon hij ook eventjes alleen zijn, in de bench was het een drama.

Bij Saar heb ik geen bench gehad. Zij sliep de eerste dagen in een doosje op de slaapkamer, en daarna in de mand of op bed met Moos. Alleen thuis zijn heb ik gewoon in de kamer opgebouwd, alleen moet je dan wel heel goed oppassen dat snoeren e.d goed zijn weggewerkt en er niks gevaarlijks ligt wat gesloopt kan worden.

Ik zou alleen een pupje van 11 weken lekker nog eventjes op de slaapkamer laten. Moet hij per se beneden gaan slapen, is het een heel groot probleem als hij lekker in zijn mandje op de slaapkamer blijft slapen?
Een hondje leert namelijk niet beter alleen zijn als je hem ook 's nachts alleen laat, mocht je dat misschien denken :wink:
Overdag bouw je dan heel langzaam op, en de nachten moet hij meteen 8 uur alleen blijven; dat is toch een beetje krom :wink:
Alleen laten moet je dus heel langzaam opbouwen; eerst met secondes, dan minuten dan 10 minuten etc. Als je hier op de zoekfunctie zoekt kan je ook heel veel over het alleen leren zijn vinden. :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik sluit me helemaal bij Marloes aan. Mag je pup voorlopig niet lekker in de slaapkamer blijven?
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
quincy4
Vaste gebruiker

we hebben dus ook een mand, maar daar ligt ie eigenlijk helemaal niet in. We hadden de keuken bedacht als veilge omgeving, waar die eventueel later in kon gaan als wij weg gaan, maar dat vind ie helemaal niks hij wil in de kamer bij ons of bij de kat. Het punt bij ons is ook dat mijn moeder de hele dag thuis is er is bij ons totaal geen haast met dingen, maar we willen wel graag dat hij alleen kan blijven later, dus daarom willen we het niet verkeerd doen,

In het boek van martin gaus staat dat je een pup naar beneden moet verhuizen voor zijn 12 weken, anders wordt het te moeilijk voor hem.
En inderdaad ik vond dat ook al zo raar dat je je pup wel 8 uur beneden laat slapen, maar hem niet overdag alleen mag laten.

Maar stel dat yellow vanavond wel begint te janken/piepen moeten we hem dan weer op de kamer leggen of gewoon laten janken. Yellow is namelijk helemaal geen aanhankelijk hondje, maar dat willen we ook niet van hem maken. Hij kan overdag heerlijk alleen in de tuin spelen en ook als wij boven zijn gaat ie vaak bij de kat liggen.
Moos
Zeer actief

quincy4 schreef:we hebben dus ook een mand, maar daar ligt ie eigenlijk helemaal niet in. We hadden de keuken bedacht als veilge omgeving, waar die eventueel later in kon gaan als wij weg gaan, maar dat vind ie helemaal niks hij wil in de kamer bij ons of bij de kat. Het punt bij ons is ook dat mijn moeder de hele dag thuis is er is bij ons totaal geen haast met dingen, maar we willen wel graag dat hij alleen kan blijven later, dus daarom willen we het niet verkeerd doen,

In het boek van martin gaus staat dat je een pup naar beneden moet verhuizen voor zijn 12 weken, anders wordt het te moeilijk voor hem.
En inderdaad ik vond dat ook al zo raar dat je je pup wel 8 uur beneden laat slapen, maar hem niet overdag alleen mag laten.

Maar stel dat yellow vanavond wel begint te janken/piepen moeten we hem dan weer op de kamer leggen of gewoon laten janken. Yellow is namelijk helemaal geen aanhankelijk hondje, maar dat willen we ook niet van hem maken. Hij kan overdag heerlijk alleen in de tuin spelen en ook als wij boven zijn gaat ie vaak bij de kat liggen.
Ik dacht al dat je die 11 weken uit Gaus had :wink:
Dat dacht ik ook met Moos, ook op advies van Gaus, maar jemig wat was dat nog moeilijk voor dat kleine baby-hondje. Ik heb hem toen weer op de slaapkamer genomen en daar ligt hij nu nog.

Je kan een hond op vrijwel elke leeftijd leren beneden te slapen. Juist als ze wat ouder en stabieler zijn, en helemaal gewend aan jou en het huis, en het volkomen vertrouwen kunnen ze veel makkelijker leren alleen te slapen. Moos en Saar slapen op de slaapkamer, maar toen ik alleen Moos nog had moest hij een keertje 1 nacht alleen in de gang slapen. Dat ging zonder enig probleem met 1.5 jaar terwijl hij altijd bij mij op de slaapkamer sliep. :wink:
Maar het alleen zijn hadden we overdag langzaam opgebouwd, hij was stabiel, vertrouwde alles volkomen, en kon daardoor dus ook makkelijk een nachtje alleen slapen als dat moest.

Als je het mij vraagt moet je Yellow nog helemaal niet alleen beneden laten vannacht. Laat hem nog maar lekker even baby zijn, en wennen aan alles. Dan kan je het alleen zijn overdag heel rustig opbouwen, en doe je dat niet meteen teniet door hem 's nachts in een keer 8 uur alleen te laten. :wink:
Wat je in ieder geval niet moet doen is hem laten janken. Dan leer je hem dat alleen zijn vervelend is, hij voelt zich dan tenslotte naar, en dat is juist wat je niet wilt!
Als hij wel zou janken als je het alleen zijn op gaat bouwen, wacht je tot hij (heeeel even) stil is, en dan ga je naar binnen. Dan weet je dus ook meteen dat je te snel bent gegaan met opbouwen, want de truc is dat je weer binnen komt voordat er stress ontstaat.

Juist omdat er helemaal geen haast is met dingen verkeren jullie in de perfecte positie om alles heel rustig aan te pakken. Een hond die goed alleen kan zijn daar heb je zo vreselijk veel aan. En als je te snel wil maak je het jezelf, en de pup, vaak veel moeilijker dan nodig.
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik heb en gebruik nog steeds geen bench. De pups liggen hier ook gewoon op bed en waren binnen no time zindelijk. Slopen hebben ze eigenlijk allemaal nog nooit gedaan maar goed je brak ook je nek in huis door al het speelgoed maar ze pakte dan ook nooit iets van mij :mrgreen: Alleen de jongste die ik nu heb heeft een leuk sierrandje aan mijn bed gemaakt :mrgreen: maar om hem daarvoor in een kooitje te stoppen :neenee:

Succes met je pup :ok:
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik heb hier vijf honden en ook geen bench. :wink:

Wat we gedaan hebben is het huis puppyproof gemaakt, dus hekje voor de trap, snoeren weggewerkt en waar dit niet kon hebben we de snoeren door pvc buizen gedaan zodat ze die niet door konden bijten.

Gevaarlijke dingen wegzetten, dingen die ze om kunnen gooien of trekken even wegzetten of zorgen dat ze niet om kunnen vallen. Geen kauworen of piepspeeltjes laten liggen als je weg bent, of kleine dingen waar ze in kunnen stikken.

Geen dingen laten liggen waar ze niet aan mochten komen, dus afstandsbedieningen hoog leggen , mobieltjes ook, kranten weg, schoenen goed opbergen, (hier dus achter het traphek, want dan konden ze er niet bij :mrgreen: ).Dan kunnen ze ook niks fouts aanleren.

Ze hebben hier niet veel gesloopt, omdat als ze de neiging hadden om ergens aan te gaan knagen, dat er iets aangegeven werd waar wel op gekauwd mocht worden.

Alleen laten heb ik niet direct gedaan, na een maandje of drie of zo. En dan opbouwen met minuutjes. :wink:
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Baily schreef:Ik heb hier vijf honden en ook geen bench. :wink:

Wat we gedaan hebben is het huis puppyproof gemaakt, dus hekje voor de trap, snoeren weggewerkt en waar dit niet kon hebben we de snoeren door pvc buizen gedaan zodat ze die niet door konden bijten.

Gevaarlijke dingen wegzetten, dingen die ze om kunnen gooien of trekken even wegzetten of zorgen dat ze niet om kunnen vallen. Geen kauworen of piepspeeltjes laten liggen als je weg bent, of kleine dingen waar ze in kunnen stikken.

Geen dingen laten liggen waar ze niet aan mochten komen, dus afstandsbedieningen hoog leggen , mobieltjes ook, kranten weg, schoenen goed opbergen, (hier dus achter het traphek, want dan konden ze er niet bij :mrgreen: ).Dan kunnen ze ook niks fouts aanleren.

Ze hebben hier niet veel gesloopt, omdat als ze de neiging hadden om ergens aan te gaan knagen, dat er iets aangegeven werd waar wel op gekauwd mocht worden.

Alleen laten heb ik niet direct gedaan, na een maandje of drie of zo. En dan opbouwen met minuutjes. :wink:
Ja hoor ook hier zo ja. Mijn honden zitten apart als ik weg ga maar dan ook geen in de bench. Heb mijn huis met traphekjes opgedeeld dus ze hebben allemaal de beschikkening over een kamer, een stuk gang en 1 heeft de badkamer nog erbij :mrgreen:
Angél
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jack Russel en onbekende mix
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angél »

Hier ook geen bench maar de hondjes hiet zitten eigenlijk in een best luxe situatie. Zelf ga ik rond 2.00-2.30 naar bed en mijn man staat om 5.00 uur op. Dus zijn ze nooit langer dan 3 uurtjes alleen in de nacht. Onze pup heeft de eerste nacht al beneden geslapen en dat is perfect gegaan we hebben haar niet gehoord (ook beetje geluk natuurlijk) Nu kijkt ze al niet meer op of om als ik de lichten uitdoe en blijft prinsheerlijk in haar mandje liggen
Liefs, Trixie, Jacky, Huub en Mary
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Hier wel een bench voor puppekind maar alleen om in te eten en te kluiven, als hij in slaap valt laat ik hem lekker liggen maar het is geen must, gewoon een lekker plekje waar de andere honden zijn eten niet kunnen pikken :wink: Ik slaap nu beneden want puppekind is nog veel te jong en wil niet dat hij zich eenzaam voelt :wink:
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

ik heb nu wel een bench maar 7 jaar geleden toen in mijn westi pup had liet ik die ook los in huis en als ik weg was ind egang met een bak water en een mand.
no problem.
je moet doen hoe jij het wilt. of dat nu met of zodner bench is kies jij!.
tis toch jou hond!!

Onze pup nu is er aan gewent en zonder probelem anders had ik hem er niet in gedaan hij ervaart het as zijn plekje. de kidneren hebben een speelkeed end aar mag hij niet komen en de hond een bench en een speelkleed ervoor en daar mogen de kidneren niet komen.
zo heeft ieder toch een eigen plekkie!
Groetjes Silvia en Diesel
bantu lohbo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door bantu lohbo »

11 jaar geleden met onze vorige hond hadden we ook geen bench, gewoon omdat ze er toen nog niet waren. ik kan me nog herinneren dat er toen veel oude boxen gebruikt werden. wij deden de hond toen in de keuken of hal, maar beiden vond ik niet zo'n succes. ik ben blij met de brench van tegewoordig, net zo blij als dat ik met de box was waar de kinderen in zaten toen ze klein waren.
maar natuurlijk moet iedereen het voor zich weten.

onze pup is nu 13 weken en kan al prima een paar uur alleen zijn, dankzij de bench. Ik hoef niet te mopperen op mijn hond, dankzij de bench. hij is al 4 weken zindelijk, dankzij de bench. ik slaap lekker rustig, dank zij de benc, hij vind het prima om op zijn plaatst ( bench)te liggen, maar dat kan ook een mand zijn.

ik zie de bech al een prima trainings instrument, wat bij ons prima werkt, als ik geen bench zou hebben, dan zou ik dus een soort iets creeren waar hij veilig en prima zou kunnen verblijven, zonder schade aan te richten aan spullen of huis of aan zichzelf.
hoe doen jullie het dan als je naar de wc gaat of naar boven? is de pup dan altijd en eeuwig aan jullie zijde? of al je even naar de schuur loopt?
ik ben vanaf dag een dat hij bij ons was het alleen zijn gaan oefenen, en zonder probleem, heb het aan de buren gevraagd.
nu, 5 1/2 week later kan hij zonder probleem een ochtend alleen zijn!
hij weet dat ik terug kom, en er is geen hond die kan klok kijken!!

gr annet
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Bij ons dus een combinatie.

Noa (een bijzonder aanhankelijk hondje) slaapt bij ons op de slaapkamer in een bench, wat heel goed bevalt, en dat laten we zo.
Overdag staat er, naast een mand, ook een bench in de huiskamer. Meestal kruipt ze in haar mand en af en toe heeft ze behoefte aan rust en dan gaat ze in de bench liggen.
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Moos
Zeer actief

bantu lohbo schreef: hoe doen jullie het dan als je naar de wc gaat of naar boven? is de pup dan altijd en eeuwig aan jullie zijde? of al je even naar de schuur loopt?
Gewoon, de eerste week naar de wc gaan en de deur open laten. Daarna naar de wc gaan en de deur dicht doen, en gewoon zorgen dat er niks te slopen in huis ligt. Jij doet/deed elke keer als je naar de wc gaat de pup in de bench? Dat vind ik nou nogal vreemd als we het over een hond hebben en niet over een konijn.
Naar boven, pup mee. Naar de schuur pup mee. Als de pup goed alleen in de kamer kan blijven als ik naar de wc ga of ga douchen dan kijk ik eens hoe het gaat als de pup alleen in de kamer blijft als ik naar boven ga, of naar de schuur.
ik ben vanaf dag een dat hij bij ons was het alleen zijn gaan oefenen, en zonder probleem, heb het aan de buren gevraagd.
nu, 5 1/2 week later kan hij zonder probleem een ochtend alleen zijn!
hij weet dat ik terug kom, en er is geen hond die kan klok kijken!!

gr annet
Dat is ook gewoon heel erg een kwestie van boffen met je pup; dat komt niet alleen door jullie training die op dag 1 begonnen is :wink: Sterker nog, met sommige pupjes had je het juist verpest door op dag 1 te beginnen met alleen laten, in een omgeving die hij nog niet kende, en toen hij jullie ook nog niet eens echt kende.
Saar kwam met 8 weken als ik riep, ik heb haar amper 'hier' hoeven te leren. Komt heus niet door mijn geweldige training, komt grotendeels door het karakter van Saar.
Moos is heel anders, en met Moos heb ik maandenlang op hier moeten oefenen. Toch deed ik het bij beiden op dezelfde manier; eentje had het vanaf dag 1 door, en eentje heb ik maanden mee moeten trainen.
Dat is hetzelfde met leren alleen blijven. Je hebt pupjes die dat gewoon vanaf dag 1 heel goed kunnen; fijn voor de baas. Maar je hebt ook heeeeel veel pupjes waar je heel veel tijd, en heeeeeel langzaam opbouwen in moet stoppen voordat ze een ochtend alleen kunnen blijven. En dat ligt dan echt niet alleen aan de geweldige manier van trainen die de baas aanhangt.

Moos kon ik niet vanaf dag 1 alleen laten, en al helemaal niet in de bench, die flipte compleet. En nee, die kon ik dus ook niet in 5 weken leren om een hele ochtend alleen thuis te zijn, voor hem moest je meer in 5 maanden denken.
Dus om nou te zeggen dat je pupje met een week of 14 een hele ochtend alleen kon blijven omdat je de bench gebruikt, en omdat je vanaf dag 1 begonnen bent met trainen vind ik wat kort door de bocht :wink:
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Toen scooby pup was, hadden we ook geen bench in huis en nooit problemen gehad qua zindelijkheid en slopen.
Andor heeft als pup wel in een bench gezeten, maar dit was zodat hij niet bij scooby in de buurt kon komen als wij er niet bij waren.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
MastiffStorm
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door MastiffStorm »

Het ligt denk ik aan de hond je merkt al heel snel dat je pup wel of geen bench nodig heeft.
Ik heb er een gekocht en met de deur dicht s'nachts deed ik maar 2 nachten.
We hebben hem wel laten staan want ik vond het vervelend om zijn plekje aftepakken.
Heerlijk vond hij het om er inteliggen.Overdag en s'nachts.
Na enkele weken hebben wij de bench geruild voor een mand.
Storm had hem echt niet nodig.
Als er een volgende pup gaat komen zal ik het weer met een bench gaan doen het is met super goed bevallen :ok:
miek
Actief

Ongelezen bericht door miek »

Ja iedere hond is anders, gelukkig wel.
Wij zweren bij de bench en kenzo ook. Hij ligt er nu overdag (als we aan het werk zijn) en s'nachts ook.
Zelfs als we thuis zijn en hij vind het te druk gaat hij in zijn bench liggen, vind tie gewoon fijn en veilig denk ik.
Zowel de fokker als onze hondenschool had het ons aangeraden, maar dat het alleen voor het eerste jaar nodig zou zijn, daarna niet meer. Nou de bench blijft gewoon. Ik ga hem zijn fijne plekje niet afpakken. In het begin lag hij s'nachts in de mand, maar dat vind hij minder fijn.

Ook over dat s'nachts bij je laten slapen zijn de meningen verdeelt. Bij ons werd het ons afgeraden, dus kenzo is gelijk alleen gaan slapen. Hoe moeilijk ik dat ook vond, wel ging ik vaak bij hem zitten als ie lag te slapen in zijn mandje, maar het deed hem niet zoveel. Dus vanaf 8 week slaapt hij alleen. Alleen een paar keer per nacht uit bed om te kijken of hij ook zat te piepen...was nooit het geval. (was vanaf 5 week al zindelijk)
Zoals ik al zei, iedere hond is verschillend dus je moet gewoon doen wat je zelf denkt dat goed is voor je hond (je hoeft je geen bench aan te laten praten door anderen) denk alleen wel aan een ding, pups gaan denk ik bij allemaal slopen. Dus haal alles wat stuk kan uit de buurt. Dit heb ik zelf ondervonden toen ik vond dat hij wel een keer uit de bench kon blijven. Kenzo's favorieten zijn kabels en plinten. (en dat zijn nou net van die dingen die je niet even makkelijk weglegt....)oja en mobiele telefoons vinden ze ook lekker. :jank:
Succes ermee!
Afbeelding
Groetjes Annemiek en van Kenzo een slik!
bantu lohbo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door bantu lohbo »

hoi moos,
ik kan me niet herrinneren dat dat ergens staat, dat ik elke keer als ik naar de wc of wat dan ook ga, mijn pup in de bench stop. ik bedoelde er juist mee, dat dat ook al een manier van alleen laten is. al is het maar even. en ik was dus beniuwd of jullie je hond dan ook overal mee naar toe slepen. mijn hond komt niet boven, nu niet en nooit niet!! dus als ik boven aan het werk ben, ja dan gaat hij idd in de benc. maar niet als ik wat moet halen of brengen boven. terwijl hij het fijner lijkt te vinden in de bench, want dan geeft hij geen kich, terwijl als hij 'los' blijft, hij loopt te piepen en te janken, dus...
hij gaat met me mee naar het werk, en voor zijn eigen veiligheid en mijn gemak, ligt hij dan ook in de bench. anders zou hij niet mee kunnen.
ieder moet het voor zich weten, maar wij vinden het fijn, nu nog een bench.
gr annet
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

Diesel slaapt in de bench beneden in de huiskamer en als ik de kids in bad doe gaat hij in de bench 15 min zo kan hij oefenen en soms als ik gewoon in huis ben dan gaat hij er ff in met de deru dicht zodat hij weet dat de bench gewoon is en niet altijd betekend dat hij dn alleen is.
ik doe wat ik denk dat het beste is voor mijn pupje. en ik moet zeggen dat ik het qua gedrag tot nu toe wel getroffen heb met diesel.
Groetjes Silvia en Diesel
quincy4
Vaste gebruiker

Leuk om te horen hoe iedereen het verschillend aanpakt. Yellow was eigenlijk vanaf dag 1 dat ie bij ons was heel zelfverzekerd. Wij hebben echter wel gemerkt dat sinds we bezig zijn om van de keuken zijn plekkie te maken dat veranderd. Ik weet niet of dit bekend voorkomt, maar hij is een paar dagen geleden voor het eerst in de keuken geweest terwijl die dicht was ( we hebben het afgezet met een soort hek). Hij vond dit helemaal neit leuk, we hadden een kong en snoepjes verstopt maar het zinde hem gewoon niet. Opzich geeft dit niet, maar het was wel zo dat we na die tijd een hondje hadden die er telkens oplette waar wij heen gingen, terwijl dat daarvoor niet zo was. We hebben het idee dat als we met deze training bezig zijn we juist een afhankelijke hond van hem maken, terwijl we dat niet willen en hij ook helemaal niet is. We hebben nu dan ook besloten om hem gewoon in de woonkamer te laten. Ik ben vandaag gaan wezen douschen, naar boven en dat soort dingen en hij ligt heel rustig in zijn mandje te wachten. ( of hij ligt bij de kat te smeken of hij bij hem op de bank mag). Wij hebben geen dure meubels en als er iets sneuveld dan weten we dat dit onze eigen schuld is geweest, maar we proberen het zoveel mogelijk te voorkomen door elke keer optijd terug te zijn. Ook vind Yellow het geweldig om in zijn eentje in de tuin te spelen. Hij kan makkelijk een kwartier, a halfvuur zichelf vermaken zonder naar ons op te kijken. En zoals gisteren toen de buurvrouw aan het lawaai aan het maken is dan schrikt hij en komt ie naar binnen, ik loop vervolgens de tuin in en hij trots achter me aan en is weer verder gaan spelen.
Ook s'nachts slaapt yellow nog steeds boven, omdat dit voor de zindelijkheids training gewoon beter is. En stiekem ook omdat we het gewoon veels te gezellig vinden. Ik heb ook voor mezelf besloten dat hij naar boven mag en eigenlijk ook wel op mijn kamer mag slapen , als hij dat wil. Ik ben wel begonnen met de oefening 'plaats' ( clicker training) zodat ik hem wel op zijn eigen plek kan sturen als ik dat wil.

Heel erg bedankt voor de reacties
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”