Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom werkhonden veel rust nodig hebben
Moderator: moderatorteam
-
@idoo
- Zeer actief
Waarom werkhonden veel rust nodig hebben
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Addy
-
@idoo
- Zeer actief
- poohbeer
- Actief
Hoewel ik zeker niet goed wil praten dat ik het goed vind om honden zo lang overdag alleen te laten. Vind ik toch wel dat als je 's avonds dan echt nog een paar uur intensief met ze bezig bent dat ze niet veel tekort zullen komen.
Er zijn zat mensen de hele dag thuis, maar als je niks doet met de hond.....dan ligt hij nog evenzoveel te slapen als de honden die de hele dag alleen zijn.
Zelf verdeel ik de dingen wel over de hele dag en zijn we gedurende de dag enkele uren bezig of geef ik hem denk/ doe dingen om te doen. 's avonds gebeurd er dan na de lange wandeling eigenlijk niet zo veel meer.
Er zijn zat mensen de hele dag thuis, maar als je niks doet met de hond.....dan ligt hij nog evenzoveel te slapen als de honden die de hele dag alleen zijn.
Zelf verdeel ik de dingen wel over de hele dag en zijn we gedurende de dag enkele uren bezig of geef ik hem denk/ doe dingen om te doen. 's avonds gebeurd er dan na de lange wandeling eigenlijk niet zo veel meer.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
@idoo schreef:Addy schreef:Slapen jouw honden echt zestien uur ? De mijne slapen ook best veel maar steeds na hun wandeling in bos of strand, per dag zijn ze een paar uur bezig, in huis nog eens een speeluurtje maar voor de rest maffen ze lekker
Als ik wegga om 8 uur vul ik de drankvoorraad altijd aan en als ik weer thuis kom om 6 uur blijkt me elke keer dat er geen druppel van gedronken is. Verder heb ik ze geleerd dat ze op hun plek moeten blijven als ik dat zeg en als ik overdag zonder dat ze het merken even kom kijken liggen ze precies op hun plek! Of ze slapen weet ik niet, maar ze reageren in elk geval nergens op en als ik zomers de tuindeuren open heb gaan ze ook nooit de tuin in als ik er niet ben.
Ik vind het allemaal erg sneu klinken. Honden die het lastig vinden alleen te zijn kunnen dat ook uiten door puur niets doen en zich somber voelen. Dan lig je dus inderdaad de hele dag op je plek je dood te vervelen. Daar krijg je niets van wat zichtbaar is, maar een verdomd saai en leeg leven is het wel.
Als mijn honden samen alleen zijn spelen ze, eten ze en drinken ze. Dat klinkt me een stuk normaler en gezonder in de oren dan honden die de hele dag voor dood op hun kussen liggen.
Ik heb er dus een wat andere kijk op als jij.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- starfleet
- Erelid
Ze zijn het inmiddels gewend en ze hebben zich erbij neergelegd en aangepast. Het is niet erg honds om tien uur lang niet van je plek te komen (behalve het slapen in de nacht).@idoo schreef: Het is ook niet iets dat ik aanbeveel, maar het kan dus wel, mits je voldoende tijd en aandacht aan ze besteed in de tijd die nog overblijft.[/color]
Anne
-
@idoo
- Zeer actief
- Miranda*
- Actief
- Mijn ras(sen): Mezclar de Basura
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ook ik heb net als Eline er een andere kijk op.
Normaliter ben ik op mijn werk en zijn de honden thuis. Alleen alle deuren zijn open, ze mogen door het hele huis ravotten, (met uitzondering van de zolder) ze kunnen drinken en ze kunnen spelen, ze kunnen liggen op de mat, op hun slaapkussen, op de bank en op bed, kortom wat ze maar willen.
En dat doen ze ook... soms kom ik thuis en dan ligt er een speeltje (bal/touw) gesloopt een andere keer hebben ze het interieur verbouwd en is de bank of de salontafel een zwieper een metertje verschoven. (wat duidt op stoeipartijen onderling) Meestal liggen er op de bank haren en zie ik dat het bed beslapen is.
Zeer zelden zijn er plantenpotten in de vensterbank verschoven en met een unicum is er een keer een pot gesneuveld.
Als ze tegenwoordig al iets slopen dan is het iets van henzelf en dat mogen ze dan ook.
Van de post (waar ze gewoon bij kunnen, blijven ze af, zelfs de postbode heeft nog al zijn vingers)
Ook merk ik dat er overdag gedronken wordt.
Kortom onze honden leven als wij niet thuis zijn (gelukkig wel) en liggen niet als een zoutzak op ons te wachten.
En natuurlijk zou ik zo ook zover kunnen trainen dat ze de hele dag niet van hun plek af zouden komen... alleen is er geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt.
Normaliter ben ik op mijn werk en zijn de honden thuis. Alleen alle deuren zijn open, ze mogen door het hele huis ravotten, (met uitzondering van de zolder) ze kunnen drinken en ze kunnen spelen, ze kunnen liggen op de mat, op hun slaapkussen, op de bank en op bed, kortom wat ze maar willen.
En dat doen ze ook... soms kom ik thuis en dan ligt er een speeltje (bal/touw) gesloopt een andere keer hebben ze het interieur verbouwd en is de bank of de salontafel een zwieper een metertje verschoven. (wat duidt op stoeipartijen onderling) Meestal liggen er op de bank haren en zie ik dat het bed beslapen is.
Zeer zelden zijn er plantenpotten in de vensterbank verschoven en met een unicum is er een keer een pot gesneuveld.
Als ze tegenwoordig al iets slopen dan is het iets van henzelf en dat mogen ze dan ook.
Van de post (waar ze gewoon bij kunnen, blijven ze af, zelfs de postbode heeft nog al zijn vingers)
Ook merk ik dat er overdag gedronken wordt.
Kortom onze honden leven als wij niet thuis zijn (gelukkig wel) en liggen niet als een zoutzak op ons te wachten.
En natuurlijk zou ik zo ook zover kunnen trainen dat ze de hele dag niet van hun plek af zouden komen... alleen is er geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt.
Un buen día, atentamente y una pierna de nuestros perros;

-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
- Miranda*
- Actief
- Contacteer:
Ehm... hier even een kanttekeningetje bij@idoo schreef:Als ik wegga om 8 uur vul ik de drankvoorraad altijd aan en als ik weer thuis kom om 6 uur blijkt me elke keer dat er geen druppel van gedronken is. Verder heb ik ze geleerd dat ze op hun plek moeten blijven als ik dat zeg en als ik overdag zonder dat ze het merken even kom kijken liggen ze precies op hun plek!
Tegen een kind kun je zeggen dat ze op de stoel moet blijven zitten, maar er in de hoek een kraan is waar ze bij dorstigheid mag gaan drinken maar daarna wel terug naar haar plaats moet gaan.
Een hond begrijpt dat niet.
Zeker een hond met een will to please niet.
Als jij tegen een hond zegt blijf... dan blijft hij waar hij is.
Ook al staat er ergens in de hoek van een kamer een bak water de meeste honden zullen eerder dorst lijden dan dat ze ongehoorzaam zijn, van hun plek af komen om te drinken. DAT verklaart de reden waarom er niet gedronken wordt. Niet omdat ze geen dorst hebben (water is een MUST voor honden) maar omdat ze niet van hun plek af komen.
Ik heb hetzelfde hier meegemaakt. Eten van de salontafel is not-done
De honden krijgen hier altijd een kluifje als ik weg ga en Rockey (onze vorige hond) speelde altijd eerst met zijn kluifje.
Toen ik op een dag thuis kwam lag zijn kluifje op de salontafel. Hij had hem daar waarschijnlijk neergegooid en kon er zo bij om het kluifje te pakken alleen omdat hij dat niet mocht liet hij het.
Zielig... ja inderdaad.... maar dat zelfde is dus met jouw waterbak.

- starfleet
- Erelid
Dat lijkt me een kwestie van opvoeding en gewenning. Ze zijn nu gewend dat als jij thuisbent dat je dan alle aandacht voor ze hebt. Zou je vaker thuiszijn dan wennen ze eraan dat ze je niet de hele tijd aan de pet moeten zeuren.@idoo schreef: Met Schapendoezen van het soort als Teun is heb je dus een hond die de hele dag om je heen staat te springen en te gillen tot je wat met haar gaat doen. Lijkt me ook niet echt goed voor haar![/color]
Anne
- Miranda*
- Actief
- Contacteer:
Je hebt trainen en trainen.@idoo schreef:
Ja maar mijn probleem is dat ik ze daar niet op getraind heb, ze doen uit zichzelf niks als ik er niet ben. Er kunnen zelfs vreemden door mijn huis lopen en bijv. de verwarmingsketel vervangen zonder dat ze zelfs maar in de gaten hebben dat er honden in huis zijn!
Je kunt een hond makkelijk iets in het vervolg aanleren zonder dat je ze traint.
Ik neem aan dat je ze als pup wel hebt getraint met name de commando Blijf: Blijf is op de plek blijven zitten en niet verroeren...
Ook hebben ze waarschijnlijk vaak te horen gekregen dat ze Braaf zijn, dit met name als ze iets goeds deden.
Hierop heb je ze in de puppytijd o.a. op getraint.
Ok... een tijdje later... baasje gaat werken en zegt tegen de honden.
BRAAF zijn jongens, en BLIJVEN, baasje gaat centjes verdienen maar het baasje is zo weer thuis.
Je kunt nog zo'n lang verhaal afsteken maar van heel het verhaal snappen je honden geen sikkepit. Het enige wat ze opvangen is BRAAF en BLIJVEN. En dat doen ze dus ook en daar hoeft geen ellenlange training aan vooraf te gaan.
Nou baasje komt thuis... baasje is blij dus het Braaf en Blijven is goed gelukt... dus herhalen de honden de volgende dag weer dat ze blijven en braaf zijn etc etc.

- poohbeer
- Actief
- Miranda*
- Actief
- Contacteer:
Jij bent overdag meestal thuis, dus als je er niet bent dan praat je over... 2, 3, 4 uurtjes?poohbeer schreef:Die van ons krijgt geen commando blijf of wat dan ook als we weg zijn, maar hij drinkt ook geen druppel hoor. Daar begint hij pas mee als we er weer zijn
Iemand die fulltime werkt (zo ook ik) praat al snel over 9 uurtjes (en dan moet je geen boodschappen gaan doen na je werk) Dus dan is het wel normaal dat de hond iets drinkt.

-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
Dat zegt niks. Je weet niet hoe de vrouw met zijn aandachtrekken de hele dag omging en hoeveel gelegenheid hij had om tussendoor flink uit te gaan en te rennen, te rainen. Ik kan me zo voorstellen dat daarvan niet zo heel veel komt met een klein kind.@idoo schreef: Neenee, Teun is de eerste twee jaar van haar leven juist gewend geweest de hele dag mensen om haar heen te hebben.
Ze komt uit een gezin met nog een schapendoes en een klein kind en een vrouw die de hele dag thuis is![/color]
Anne
-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Volgens mij heeft dat niet zoveel met gewoonte te maken, maar is het meer een vorm van verlatingsangst. De ene hond brult en jankt alles bij elkaar en de ander ligt totaal apatisch op z'n kleedje zielig wachtend totdat de baas terug is.@idoo schreef:Miranda* schreef:Ehm... hier even een kanttekeningetje bij@idoo schreef:Als ik wegga om 8 uur vul ik de drankvoorraad altijd aan en als ik weer thuis kom om 6 uur blijkt me elke keer dat er geen druppel van gedronken is. Verder heb ik ze geleerd dat ze op hun plek moeten blijven als ik dat zeg en als ik overdag zonder dat ze het merken even kom kijken liggen ze precies op hun plek!
Tegen een kind kun je zeggen dat ze op de stoel moet blijven zitten, maar er in de hoek een kraan is waar ze bij dorstigheid mag gaan drinken maar daarna wel terug naar haar plaats moet gaan.
Een hond begrijpt dat niet.
Zeker een hond met een will to please niet.
Als jij tegen een hond zegt blijf... dan blijft hij waar hij is.
Ook al staat er ergens in de hoek van een kamer een bak water de meeste honden zullen eerder dorst lijden dan dat ze ongehoorzaam zijn, van hun plek af komen om te drinken. DAT verklaart de reden waarom er niet gedronken wordt. Niet omdat ze geen dorst hebben (water is een MUST voor honden) maar omdat ze niet van hun plek af komen.
Ik heb hetzelfde hier meegemaakt. Eten van de salontafel is not-done
De honden krijgen hier altijd een kluifje als ik weg ga en Rockey (onze vorige hond) speelde altijd eerst met zijn kluifje.
Toen ik op een dag thuis kwam lag zijn kluifje op de salontafel. Hij had hem daar waarschijnlijk neergegooid en kon er zo bij om het kluifje te pakken alleen omdat hij dat niet mocht liet hij het.
Zielig... ja inderdaad.... maar dat zelfde is dus met jouw waterbak.
Ik bedoelde ook niet dat ze geen dorst hadden, maar dat ik aan de drinkbak kon zien dat ze zelfs de hele dag niet durven te drinken.
Van mij mogen ze de hele dag gebruiken om mijn hele huis te slopen en mijn tuin in een maanlandschap te veranderen, maar als ik 's ochtends met ze thuiskomen hollen ze direct naar hun plek en blijven daar, terwijl ik me ga omkleden enzo. Ze komen er pas weer af als ik van mijn werk thuiskom.
Het zijn nu eenmaal gewoontedieren.
Kaya van mij heeft dat ook: als wij weg zijn, dan drinkt ze niet, eet ze niet, speelt ze niet of kluift ze niet. Ze doet totaal niets en zou inderdaad ook zo 8 of 10 uur totaal niets drinken of doen.
Is puur een vorm van verlatingsangst.
Moritz heeft dat niet gelukkig.
- MJ
- Zeer actief
Ik ben blij dat mijn honden wèl door het huis gaan,spelen en ravotten,eten en drinken in de tijd dat ik naar het werk ben. Ook doen ze dan dingen die eigenlijk niet mogen....want vrouwtje is er toch niet en ziet het dus niet!
En wat bén ik blij dat ze dat doen....had anders niet eens meer weg gekund. Ik zou vréselijk rot op mijn werk zitten met een schuldgevoel van hier tot aan tokioooooo.
En wat bén ik blij dat ze dat doen....had anders niet eens meer weg gekund. Ik zou vréselijk rot op mijn werk zitten met een schuldgevoel van hier tot aan tokioooooo.
-
@idoo
- Zeer actief
- *Linda*
- Zeer actief
Eline* schreef:@idoo schreef:Addy schreef:Slapen jouw honden echt zestien uur ? De mijne slapen ook best veel maar steeds na hun wandeling in bos of strand, per dag zijn ze een paar uur bezig, in huis nog eens een speeluurtje maar voor de rest maffen ze lekker
Als ik wegga om 8 uur vul ik de drankvoorraad altijd aan en als ik weer thuis kom om 6 uur blijkt me elke keer dat er geen druppel van gedronken is. Verder heb ik ze geleerd dat ze op hun plek moeten blijven als ik dat zeg en als ik overdag zonder dat ze het merken even kom kijken liggen ze precies op hun plek! Of ze slapen weet ik niet, maar ze reageren in elk geval nergens op en als ik zomers de tuindeuren open heb gaan ze ook nooit de tuin in als ik er niet ben.
Ik vind het allemaal erg sneu klinken. Honden die het lastig vinden alleen te zijn kunnen dat ook uiten door puur niets doen en zich somber voelen. Dan lig je dus inderdaad de hele dag op je plek je dood te vervelen. Daar krijg je niets van wat zichtbaar is, maar een verdomd saai en leeg leven is het wel.
Als mijn honden samen alleen zijn spelen ze, eten ze en drinken ze. Dat klinkt me een stuk normaler en gezonder in de oren dan honden die de hele dag voor dood op hun kussen liggen.
Ik heb er dus een wat andere kijk op als jij.
Ik ben het hier helemaal mee eens.

- Gonny
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Je zegt dus zelf ook dat iig Teun zich heel rot voelt als zij alleen is. Maar elke week zich 50 uur rot voelen daar heeft zij verder geen last van@idoo schreef:
Teun is inderdaad bang alleen.
Bij haar vroegere eigenaren had ze geleerd dat ze dit probleem kon oplossen door te gaan zitten krijsen, dat werkt niet bij mij dus ligt ze nu de hele dag apatisch af te wachten of ik terugkom.
Haar zoon heeft dat gedrag overgenomen.
Dat het ze schaadt, lijkt me sterk want niemand kan me aanwijzen waar dat aan te zien valt.
zijn vader liep wel rond, althans hij zat niet zo vast aan een bepaalde plek in huis maar wisselde ma enige tijd van plek

-
boxersien
Dan behandel ik boris wel HEEL erg slecht zeg, hij wil zich steeds voor me uitsloven, wat een rot baas ben ik toch@idoo schreef:
Het nare van honden is nu eenmaal dat hoe slechter je ze behandelt hoe meer ze zich voor je gaan uitsloven!
Sluit je hond dag en nacht op in een hok in de tuin en haal hem er alleen uit om uit te laten of om zijn (politiehonden)werk te doen en je hebt een hond de zich voor je uit de naad werkt!
Helaas!
-
boxersien
Bedoel je dus dat jij ook een slechte baas bent? Ben ik gelukkig niet de enige@idoo schreef:quote]
Nee, ik geloof dat ik dezelfde kijk erop heb.
Natuurlijk is hun leven zonder de baas saai en somber, maar daardoor zijn ze elke dag weer dubbel zo blij als ik er weer ben.
Het nare van honden is nu eenmaal dat hoe slechter je ze behandelt hoe meer ze zich voor je gaan uitsloven!