Saars angst voor vreemde grote honden gaat heel goed; alleen ze schrikt toch nog minstens 1 keer per week zich echt behoorlijk de blubber. Dat is denk ik ook de reden waardoor ik het er niet helemaal uitkrijg. Ze heeft tig positieve ervaringen, maar we komen nooit op een punt dat ze maandenlang geen negatieve ervaringen (in haar ogen dan) heeft.
Het vervelende nu is dat ze na een aantal nare ervaringen met een Flatcoat en een Schapendoes (die beiden vriendelijk waren, maar wel zelfverzekerd en nogal in tempo recht op haar afgestevend kwamen), haar lijstje van 'enge' honden weer wat een het uitbreiden lijkt te zijn. Waren we eerst tijden op het punt dat het alleen om Herder-achtigen ging (en nogmaals, ik persoonlijk heb niks tegen Herders, ik ben niet bang voor ze, en vind het merendeel prachthonden om te zien. Maar dat zelfverzekerde dat de meesten uitstralen, in combinatie met de vaak wat donkere vacht maakt het voor Saar 'enge' honden). Nu zijn zwarte honden, dus Flatcoats en Newfoundlanders e.d. ook aan haar lijstje toegevoegd (met uitzondering van zwarte labjes, die vindt ze helemaal geweldig).
Eerst dacht ik dat het nog wel mee zou vallen, maar nadat ze gisteren aan de riem tergend piepend wegschoot voor een Flatcoat en een Golden (haar favo ras eigenlijk, omdat toen ze 8 weken was iemand met een Golden opgepast heeft....) vrees ik dat ik dat toch wel weer wat serieuzer moet gaan nemen. Op zijn zachtst gezegd baal ik daar dus nogal van.
Nu was het gisteren ook donker, en dan schrikt ze wel 10 keer erger dan normaal. Gisteren was het zo erg dat ze alleen nog maar met d'r staart uit de krul schichtig om zich heen liep te kijken, en het vertikte om nog te plassen, terwijl die honden al minuten lang weg waren.
Wat ik tot nog toe deed als ze schrok van bijv een Flatcoat terwijl ze aan de riem was (Flatcoat loopt dan dus los in de woonwijk....), is haar redelijk rustig laten worden en dan contact laten maken met de andere hond. Dat gaat dan wel redelijk, maar ze staat dan wel met een kromme rug, staart laag, oren in d'r nek en 1 achterpootje omhoog te wachten tot hij klaar is met snuffelen. Echt blij is ze dan dus niet. En vervelender is dat ik dus nu langzaam het idee begin te krijgen dat die taktiek niet werkt. Gezien het feit dat ze eigenlijk alleen maar meer begint te schrikken i.p.v. minder.
Als ze los is lok ik haar bij me als ze een 'enge' hond ziet, en dan lopen we samen voorbij. Dat gaat eigenlijk heel goed, voornamelijk ook omdat ik van te voren aardig in kon schatten of ze angstig zou reageren, en dan dus anticipeerde. Maar nu de laaste paar keer dat ze schrok had ik het totaal niet verwacht, en bovendien zat ze aan de riem waardoor ze niet weg kan vluchten (daarom moet ze bij me komen als ze los is, om te voorkomen dat ze vlucht). Daarnaast is een hond die losloopt in een woonwijk, en niet naar het baasje luistert, wat lastig gewoon te passeren, zoals ik in het bos of de duinen dus doe.
En nu weet ik het dus even niet meer. Het enige wat ik nog kan bedenken is haar maar op te gaan tillen als ze aan de riem loopt en er een loslopende hond op haar af komt stuiven. En me dan omdraaien, of de hond in kwestie desnoods wegbrullen (werkt niet goed bij een Flatcoat heb ik gemerkt, die is alleen maar blij, blij en vrolijk
Alleen tja, dan til ik haar dus op als ze al geschrokken is, en dat wil ik dus niet. Aan de andere kant blijkt nu ook wel dat laten staan en die andere hond 'zijn gang laten gaan' ook geen succes is....
Moos is trouwens uitermate relaxed in zo'n situatie. Die blijft gewoon staan en snuffelt even.