Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tja, tja, tja....

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Moos schreef:
jidde schreef:
Gister liep Tuana los, Nanni aan de riem. Ik kwam een vriendin tegen, met maltezer teef van 9 maanden, zelfde karakter als Saar :19: :mrgreen:
Tuana wilde buurten, maar haar hond begon te krijsen en te spurten. Tuana ging lelijk doen :eek: En ik heb haar dus nog nooit lelijk zien doen tegen andere honden :N: Vriendin is niet bang voor Tuana en probeerde haar tegen te houden. Ook tilde ze haar hondje op. Hoe verpest je je hond :19: Tuana sprong tegen haar op en flikkerde op der heup zodat ze even mank liep :eek:
Ik weet niet hoe de situatie precies was hoor, maar als een hond formaat Herder lelijk doet naar mijn Maltezer die toch al vluchtneigingen heeft dan ga ik toch echt ook optillen. Ik weet niet wat die andere hond gaat doen, en ik heb Saar iets te vaak het bos doorgejaagd zien worden. Dan maar even 1 angst-bevestigende handeling. Dat heb ik liever dan 1 handeling waardoor ze de weg op schiet uit angst, of waardoor ze verwondingen oploopt omdat die andere hond opeens wel erg fel blijkt te worden.

Weet je Wendy, het is zo moelijk schipperen allemaal. Tuurlijk til ik veel liever niet op. Maar een Herder die flink lelijk doet tegen een Maltezer kan gewoon ook naar aflopen. En tuurlijk 99% van de tijd gebeurt er niks, maar je zal maar net die ene zijn waarvan de hond in paniek het bos uitvlucht de weg op, of waarvan de Herder toch wel dacht dat ze prooi was.

Enneh, ik verwacht dan eigenlijk ook van de baas van de andere hond dat die goed genoeg oplet, zodat ik niet zijn/haar hond weg hoef te gaan sturen, of tegen me op hoef te laten springen. :wink:
Het is natuurlijk de reactie die een hond 'triggert'. Zolang hier een hond gewoon rustig staat is er ook niks aan de hand, maar schiet het beestje alle kanten op dan kan Kaya ook weleens proberen lelijk te doen.

Maar goed, ook al is het nog zo'n logische reactie van en het kleine hondje en de grotere hond, niemand schiet er wat mee op als er iets gebeurd.
Als je weet dat je hond zo reageert, dan moet je daarop reageren en zeker niet je hond er nog eens tegenop laten springen.

Ik hou het altijd heel goed in de gaten als Kaya en een klein en vreemd hondje met elkaar 'kennis maken'. Heel vaak zie ik het al aan het gezicht van het baasje of dit op prijs wordt gesteld of niet en als ik al wat angst zie zeg ik meteen 'hoppa, doorlopen dat is niet jouw maatje' en meestal zie ik dan wel een dankbare glimlach.
Kan het wel, dan sta ik er echt vlakbij om direct in te grijpen mocht het nodig zijn en als het nodig is dan is het meestal omdat het andere hondje vluchtgedrag vertoont waarop gereageerd wordt (maar nogmaals, ook dan dien je je hond gewoon onder controle te hebben en niet zo'n kleintje te laten vermorzelen).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hanneke2 schreef:Ik zou ook inderdaad blijven blokken, frolicjes in vriendelijke honden duwen (en die van jezelf er ook eentje geven), en opdringerige of dreigende honden wegbrullen.

Verder kregen mijn honden flink wat meer zelfvertrouwen door dagelijks met hetzelfde gelegenheidsroedel te lopen. Vooral als er een paar grotere, rustige honden tussen lopen heb je sowieso veel minder last van brutale vreemde honden, want die benaderen een groep toch vaak wat voorzichtiger.
We lopen vanaf dat Saar 8 weken was bijna elke ochtend in de gelegenheidsroedel in het hondenbos hier. De groep varieert van ergens tussen de 4 tot een stuk of 10 honden, met zeer verschillende rassen en groottes. Die kent ze bijna allemaal ook al vanaf pup en daar gaat het prima mee; ook met Berners en andere honden van die grootte. Alleen als de groep te groot wordt dan vindt ze het minder worden, en dan blijven we in de achterhoede lopen, of splitsen op.
Ik weet ook zeker dat dat ontzettend geholpen heeft bij Saar. Samen met Moos heeft dat er denk ik voor gezorgd dat ze iig met een zeer groot deel van de honden overweg kan, en daar niet bang voor is. Maar de grotere dreigende, of aanstormende exemplaren, die blijft ze altijd eng vinden.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Stang schreef:
Het is natuurlijk de reactie die een hond 'triggert'. Zolang hier een hond gewoon rustig staat is er ook niks aan de hand, maar schiet het beestje alle kanten op dan kan Kaya ook weleens proberen lelijk te doen.

Maar goed, ook al is het nog zo'n logische reactie van en het kleine hondje en de grotere hond, niemand schiet er wat mee op als er iets gebeurd.
Als je weet dat je hond zo reageert, dan moet je daarop reageren en zeker niet je hond er nog eens tegenop laten springen.

Ik hou het altijd heel goed in de gaten als Kaya en een klein en vreemd hondje met elkaar 'kennis maken'. Heel vaak zie ik het al aan het gezicht van het baasje of dit op prijs wordt gesteld of niet en als ik al wat angst zie zeg ik meteen 'hoppa, doorlopen dat is niet jouw maatje' en meestal zie ik dan wel een dankbare glimlach.
Kan het wel, dan sta ik er echt vlakbij om direct in te grijpen mocht het nodig zijn en als het nodig is dan is het meestal omdat het andere hondje vluchtgedrag vertoont waarop gereageerd wordt (maar nogmaals, ook dan dien je je hond gewoon onder controle te hebben en niet zo'n kleintje te laten vermorzelen).
Uiteraard is het de reactie die de hond triggert; ik zal de eerste zijn om te zeggen dat het gewoon ook aan Saar ligt :wink:
Zoals Saar op Kaya reageerde, dan gaat het goed. Zo reageert ze dus op, zeg, 90 % van de honden. Ze negeert ze vaak, of zoekt heel rustig onderdanig contact. Honden van het type "Kaya" gaat het ook meestal goed mee. Kaya straalt iets vrolijks en vriendelijks uit, en dat pikt Saar direct op. Daarnaast had Kaya ook amper aandacht voor haar, en ook dat maakt dat het prima gaat. Saar gaat het niet opzoeken, want dat vindt ze wel wat eng, en als de andere hond haar dan ook negeert is er niks aan de hand :wink:
Uiteindelijk durft ze dan ook vaak toenadering toe zoeken na een bepaalde tijd, zoals ze bij Kaya deed door op haar stok te gaan zitten :mrgreen: :roll:

Had Kaya nou fixerent naar Saar gekeken, dan was het een heel ander vehaal geweest. Dan was Saar gaan piepen en rennen, en heb je de poppen aan het danzen. Deels de schuld van Saar, deels de schuld van de andere hond. Maar wat jij ook al zegt, niemand schiet er wat mee op als er iets gebeurt. Ik let op Saar, hou haar bij me, of roep haar bij me, en verwacht dan van de andere baas hetzelfde. Eigenlijk zou het niet zover moeten komen dat ik op moet gaan tillen en dan andere hond tegen mij op staat te springen :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Moos schreef:
Stang schreef:

Uiteraard is het de reactie die de hond triggert; ik zal de eerste zijn om te zeggen dat het gewoon ook aan Saar ligt :wink:
Zoals Saar op Kaya reageerde, dan gaat het goed. Zo reageert ze dus op, zeg, 90 % van de honden. Ze negeert ze vaak, of zoekt heel rustig onderdanig contact. Honden van het type "Kaya" gaat het ook meestal goed mee. Kaya straalt iets vrolijks en vriendelijks uit, en dat pikt Saar direct op. Daarnaast had Kaya ook amper aandacht voor haar, en ook dat maakt dat het prima gaat. Saar gaat het niet opzoeken, want dat vindt ze wel wat eng, en als de andere hond haar dan ook negeert is er niks aan de hand :wink:
Uiteindelijk durft ze dan ook vaak toenadering toe zoeken na een bepaalde tijd, zoals ze bij Kaya deed door op haar stok te gaan zitten :mrgreen: :roll:

Had Kaya nou fixerent naar Saar gekeken, dan was het een heel ander vehaal geweest. Dan was Saar gaan piepen en rennen, en heb je de poppen aan het danzen. Deels de schuld van Saar, deels de schuld van de andere hond. Maar wat jij ook al zegt, niemand schiet er wat mee op als er iets gebeurt. Ik let op Saar, hou haar bij me, of roep haar bij me, en verwacht dan van de andere baas hetzelfde. Eigenlijk zou het niet zover moeten komen dat ik op moet gaan tillen en dan andere hond tegen mij op staat te springen :wink:

Hihihihi, dat heb ik helemaal gemist joh dat Saartje op Kaya's stok ging zitten :eek: (was zeker toen ik met Moritz aan het spelen was op het strandje?). Deed Kaya toen niks verder?

Ik ben met je eens dat het gewoon niet zo ver mag komen dat de andere hond tegen jou opspringt. Mocht Kaya lelijk doen, dan kap ik het direct af en moet ze bij me komen.

Maar goed, ik 'ken' ze hoor die mensen..... hier loopt een vreselijk mens rond met een Maltezer (die andere honden, ook hele lieve, werkelijk wegschopt :piew: ), maar goed dat doet er niet zoveel toe, maar er zijn dus hondeneigenaren die het zo'n naar mens vinden dat ze het nodig vinden om hun hond niet terug te roepen en dus op laten springen naar haar en haar hondje.
Wat schiet je ermee op? Niemand schiet daar iets mee op.
Oke, ik vind het belachelijk dat ze zo hysterisch reageert, en dat doet ze echt hysterisch reageren, maar dan nog :19: Wat heb ik eraan om bv Kaya op te laten springen en te laten happen naar dat beestje wat er ook allemaal niets aan kan doen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Stang schreef:

Hihihihi, dat heb ik helemaal gemist joh dat Saartje op Kaya's stok ging zitten :eek: (was zeker toen ik met Moritz aan het spelen was op het strandje?). Deed Kaya toen niks verder?
Nee, haha, dat was toen we bijna de duinen uit waren, helemaal aan het einde. Jij riep toen nog "Kaya liefff" :mrgreen:
Ik heb Saar geroepen, maar die kwam niet, dus toen heb ik haar even van Kaya's stok af-gebonjourd. Kaya deed niks inderdaad :wink:
Maar goed, ik 'ken' ze hoor die mensen..... hier loopt een vreselijk mens rond met een Maltezer (die andere honden, ook hele lieve, werkelijk wegschopt :piew: ), maar goed dat doet er niet zoveel toe, maar er zijn dus hondeneigenaren die het zo'n naar mens vinden dat ze het nodig vinden om hun hond niet terug te roepen en dus op laten springen naar haar en haar hondje.
Wat schiet je ermee op? Niemand schiet daar iets mee op.
Oke, ik vind het belachelijk dat ze zo hysterisch reageert, en dat doet ze echt hysterisch reageren, maar dan nog :19: Wat heb ik eraan om bv Kaya op te laten springen en te laten happen naar dat beestje wat er ook allemaal niets aan kan doen?
Het is natuurlijk ook in dit geval weer zo dat de slechten het een beetje voor de goeden verpesten. Ik ken ze ook, mensen met kleine hondjes die zelf al panisch reageren op elke grote hond, en vaak ook hun hondje op gaan tillen. En ik kan me ook wel weer voorstellen als je heeeeel vaak dat soort mensen tegen bent gekomen als baas van een hele lieve grote hond, dat je niet staat te springen als ik naar je roep in de verte of je je hond bij je wilt houden omdat Saar bang is.
Ik snap het allemaal wel, ik snap ook de kant van de grote-hondenbaas die allemaal rare ervaringen heeft met kleine hondjes. Alleen net wat jij zegt; wat heb je eraan om je hond dan toch op Saar af te laten rennen?
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Moos schreef: Ik weet niet hoe de situatie precies was hoor, maar als een hond formaat Herder lelijk doet naar mijn Maltezer die toch al vluchtneigingen heeft dan ga ik toch echt ook optillen. Ik weet niet wat die andere hond gaat doen, en ik heb Saar iets te vaak het bos doorgejaagd zien worden. Dan maar even 1 angst-bevestigende handeling. Dat heb ik liever dan 1 handeling waardoor ze de weg op schiet uit angst, of waardoor ze verwondingen oploopt omdat die andere hond opeens wel erg fel blijkt te worden.

Weet je Wendy, het is zo moelijk schipperen allemaal. Tuurlijk til ik veel liever niet op. Maar een Herder die flink lelijk doet tegen een Maltezer kan gewoon ook naar aflopen. En tuurlijk 99% van de tijd gebeurt er niks, maar je zal maar net die ene zijn waarvan de hond in paniek het bos uitvlucht de weg op, of waarvan de Herder toch wel dacht dat ze prooi was.

Enneh, ik verwacht dan eigenlijk ook van de baas van de andere hond dat die goed genoeg oplet, zodat ik niet zijn/haar hond weg hoef te gaan sturen, of tegen me op hoef te laten springen. :wink:
Tuana ging buurten bij die hond. Ze liep er op af en hondje bleef staan. Tot ze in de buurt kwam, toen rende ze in paniek weg en ging gillen. Toen pas deed Tuan lelijk.
Tuana heeft nog nooit lelijk gedaan tegen andere honden, vandaar dat ik die reactie dus ook niet verwacht had :19:
En het was meer grrrr en voetballen, het is geen Nanni die er op duikt :N: Dan zou je meteen je hondje hebben opgetild, want Nanni kan lelijker doen (niet naar kleintjes trouwens :mrgreen: )
Tuana is een jonge hond die ik helaas nog niet altijd goed terug kan roepen. Ik verwacht dat als de ander zijn hond los laat, dat ie te vertrouwen is. Tuana mag ook buurten daarom bij andere honden.
Toch wil ik nog even zeggen dat ik het wel super vind dat jij er zoveel tijd aan besteed :ok: De meeste mensen zouden iets hebben van: grote honden zijn inderdaad eng :N:
Moos
Zeer actief

jidde schreef:
Tuana ging buurten bij die hond. Ze liep er op af en hondje bleef staan. Tot ze in de buurt kwam, toen rende ze in paniek weg en ging gillen. Toen pas deed Tuan lelijk.
Tuana heeft nog nooit lelijk gedaan tegen andere honden, vandaar dat ik die reactie dus ook niet verwacht had :19:
Dat snap ik wel dat je het niet verwacht had :wink:
Ik vind alleen dan wel dat, als het wel gebeurt, je in zou moeten grijpen voordat Tuana tegen je vriendin op gaat staan springen, snap je?
Tuana is een jonge hond die ik helaas nog niet altijd goed terug kan roepen. Ik verwacht dat als de ander zijn hond los laat, dat ie te vertrouwen is. Tuana mag ook buurten daarom bij andere honden.
Hmm, nou die illusie ben ik alllang kwijt hoor :19:
Maar ik laat Saar ook loslopen, want met 90% van de honden gaat het prima. Het zou 100% van de tijd prima gaan als andere mensen hun hond bij zich zouden houden, en niet in een losloopgebied constant zouden laten buurten. Ik snap wel dat dat leuk en makkelijk is, maar ik hou Saar dan bij me, en neem daarmee dus mijn verantwoordelijkheid, en het zou fijn zijn als de tegenpartij dan hetzelfde zou doen. In ieder geval wel als ik erom vraag, helaas zijn er heel veel mensen die dan eerst willen weten waarom, en dan wordt Saar alweer opgejaagd; daarom dus :boos:

Toch wil ik nog even zeggen dat ik het wel super vind dat jij er zoveel tijd aan besteed :ok: De meeste mensen zouden iets hebben van: grote honden zijn inderdaad eng :N:
Dank je, dat is lief van je :wink:
Ik vind grote honden zelf ook niet eng, maar ik snap ook wel waar Saar vandaan komt.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Moos schreef: Dat snap ik wel dat je het niet verwacht had :wink:
Ik vind alleen dan wel dat, als het wel gebeurt, je in zou moeten grijpen voordat Tuana tegen je vriendin op gaat staan springen, snap je?
en jij denkt dat ik Tuana niet verteld heb dat zulk gedrag niet mag?? :pffff: :mrgreen: Ik had der goed op der falie gegeven, maar zoals ik al zei is het voor mij ook de eerste keer. Dus het was voor mij ook een verrassing dat ze dat deed, want als ik bv een puppy in me hand omhoog til, gaat ze daar heel voorzichting aan snuffelen. Ik had dit gedrag gewoon totaal niet van haar verwacht.
Hmm, nou die illusie ben ik alllang kwijt hoor :19:
Maar ik laat Saar ook loslopen, want met 90% van de honden gaat het prima. Het zou 100% van de tijd prima gaan als andere mensen hun hond bij zich zouden houden, en niet in een losloopgebied constant zouden laten buurten. Ik snap wel dat dat leuk en makkelijk is, maar ik hou Saar dan bij me, en neem daarmee dus mijn verantwoordelijkheid, en het zou fijn zijn als de tegenpartij dan hetzelfde zou doen. In ieder geval wel als ik erom vraag, helaas zijn er heel veel mensen die dan eerst willen weten waarom, en dan wordt Saar alweer opgejaagd; daarom dus :boos:
bij aangelijnde honden, lijn ik Tuana ook vaak aan. Niet altijd, omdat ik eerst kijk hoe de hond reageert. En ik snap jou kan van verhaal ook, ik heb natuurlijk ook een Nanni :mrgreen: Die is wel niet angstig zoals Saar, maar gaat zelf al de aanval inzetten. Toch vind ik het jammer dat ik Tuana dan bij andere honden vandaan moet houden, zij is namelijk juist gek op andere honden
Moos
Zeer actief

jidde schreef: en jij denkt dat ik Tuana niet verteld heb dat zulk gedrag niet mag?? :pffff: :mrgreen: Ik had der goed op der falie gegeven, maar zoals ik al zei is het voor mij ook de eerste keer. Dus het was voor mij ook een verrassing dat ze dat deed, want als ik bv een puppy in me hand omhoog til, gaat ze daar heel voorzichting aan snuffelen. Ik had dit gedrag gewoon totaal niet van haar verwacht.
Ik 'viel' even over het stukje dat je vriendin haar Maltezer op had getild, wat jij vreselijk fout vond, maar jij ook niet echt tijdig ingreep. Kan gebeuren hoor als je het niet verwacht, maar dan moet je vriendin ook weer iets met haar hond.
bij aangelijnde honden, lijn ik Tuana ook vaak aan. Niet altijd, omdat ik eerst kijk hoe de hond reageert. En ik snap jou kan van verhaal ook, ik heb natuurlijk ook een Nanni :mrgreen: Die is wel niet angstig zoals Saar, maar gaat zelf al de aanval inzetten. Toch vind ik het jammer dat ik Tuana dan bij andere honden vandaan moet houden, zij is namelijk juist gek op andere honden
Maar er is toch gewoon een prima middenweg? Ik hou Saar toch ook niet uit de buurt van alle honden op de wereld? Je kan gewoon even oogcontact maken met de andere baas en op die manier even kortsluiten of er contact gemaakt kan worden. Heel vaak kan dat gewoon, maar op die manier hou je ook rekening met de honden waarmee het niet kan.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Re: Tja, tja, tja....

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

@idoo schreef:
Moos schreef:een Flatcoat en een Schapendoes (die beiden vriendelijk waren, maar wel zelfverzekerd en nogal in tempo recht op haar afgestevend kwamen)
Jaja, tegen mij ga je tekeer dat Schapendoezen die zo doen agressief overkomen, maar met wat je hier even stiekum neerzet bewijs je dus wel mijn gelijk dat het niet agressief maar vriendelijk overkomt! :pffff:
Ten eerste zet ik niks 'stiekem' neer en ten tweede moet je dan het hele stuk quoten. Ik schreef namelijk: Het vervelende nu is dat ze na een aantal nare ervaringen met een Flatcoat en een Schapendoes (die beiden vriendelijk waren, maar wel zelfverzekerd en nogal in tempo recht op haar afgestevend kwamen), haar lijstje van 'enge' honden weer wat een het uitbreiden lijkt te zijn.

Kortom, ik weet dat ze wel vriendelijk zijn (ik ken die honden namelijk), maar doordat ze in vol tempo op haar afgestevend komen, met hoge staart, al dan niet blaffend, schrikt ze zich de blubber. En dat is precies wat ik jou steeds probeer uit te leggen.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

@idoo schreef:
Moos schreef:
@idoo schreef:
Moos schreef:een Flatcoat en een Schapendoes (die beiden vriendelijk waren, maar wel zelfverzekerd en nogal in tempo recht op haar afgestevend kwamen)
Jaja, tegen mij ga je tekeer dat Schapendoezen die zo doen agressief overkomen, maar met wat je hier even stiekum neerzet bewijs je dus wel mijn gelijk dat het niet agressief maar vriendelijk overkomt! :pffff:
Ten eerste zet ik niks 'stiekem' neer en ten tweede moet je dan het hele stuk quoten. Ik schreef namelijk: Het vervelende nu is dat ze na een aantal nare ervaringen met een Flatcoat en een Schapendoes (die beiden vriendelijk waren, maar wel zelfverzekerd en nogal in tempo recht op haar afgestevend kwamen), haar lijstje van 'enge' honden weer wat een het uitbreiden lijkt te zijn.

Kortom, ik weet dat ze wel vriendelijk zijn (ik ken die honden namelijk), maar doordat ze in vol tempo op haar afgestevend komen, met hoge staart, al dan niet blaffend, schrikt ze zich de blubber. En dat is precies wat ik jou steeds probeer uit te leggen.
Dat begrijp ik heus wel hoor!

Maar het is, hoe begrijpelijk ook, geen normaal gedrag om zo te schrikken van schapendoezen,terwijl het gedrag van de schapendoezen op zich wel normaal gedrag is.

Ik vind het ook wel zielig voor je hondje, maar je kunt toch niet eisen dat de normalen zich aan de abnormalen aanpassen?
Dat zou toch de omgekeerde wereld wezen?
Luister @idoo, ik ga deze discussie niet weer helemaal opnieuw met je voeren. De enige reden waarom ik reageerde is dat het fijn zou zijn als je wanneer je me citeert dat ook correct zou doen.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

@idoo schreef:
Moos schreef:
@idoo schreef:
Moos schreef: Ten eerste zet ik niks 'stiekem' neer en ten tweede moet je dan het hele stuk quoten. Ik schreef namelijk: Het vervelende nu is dat ze na een aantal nare ervaringen met een Flatcoat en een Schapendoes (die beiden vriendelijk waren, maar wel zelfverzekerd en nogal in tempo recht op haar afgestevend kwamen), haar lijstje van 'enge' honden weer wat een het uitbreiden lijkt te zijn.

Dat begrijp ik heus wel hoor!

Maar het is, hoe begrijpelijk ook, geen normaal gedrag om zo te schrikken van schapendoezen,terwijl het gedrag van de schapendoezen op zich wel normaal gedrag is.

Ik vind het ook wel zielig voor je hondje, maar je kunt toch niet eisen dat de normalen zich aan de abnormalen aanpassen?
Dat zou toch de omgekeerde wereld wezen?
Luister @idoo, ik ga deze discussie niet weer helemaal opnieuw met je voeren. De enige reden waarom ik reageerde is dat het fijn zou zijn als je wanneer je me citeert dat ook correct zou doen.
Het citaat was korrekt, alleen wilde jij een langer citaat.
Wat niet nodig was omdat de complete tekst waaruit geciteerd werd erboven staat.
Iedereen kan het dus zelf in de juiste kontekts plaatsen.
Mij ging het er alleen om dat je in de diskussie met mij iets stelt en ondertussen elders stiekum het tegendeel beweert!
Vandaar het citaat en de beperktheid ervan!

I
Weet je, ga lekker ergens anders zieken. Je weet net zo goed als ik dat een deel van een zin citeren onjuist citeren is, zeker als je er niet bijvermeld dat je 'geknipt' hebt.
Bovendien heb ik al uitgelegd dat ik ten eerste niks stiekem beweer en ten tweede dat ik ook hier weer precies hetzelfde zeg wat ik jou al steeds probeer duidelijk te maken.

Ga lekker met je inheemse perfect normale Schapendoezen wandelen zodat ze andere honden blaffend kunnen bestormen en jij je weer het mannetje voelt :zwaai
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Sorry, maar ik denk dat je er te veel van maakt :wink: Onze Juul is ook heel klein en die vind grote honden die vol op haar afstuiven ook niks :19: Ik vind het niet meer dan logisch, het zijn en blijven tenslotte hele kleine hondjes en ik kan me voorstellen dat het gewoon indrukwekkend kan zijn als je zo'n klein muisje bent. Ik til Juul ook wel eens op en ik doe haar ook wel eens aan de riem als Sun in een of ander heftig spel is met een ander joekel (wat voor haar gewoon domweg een risico is op letsel) zodat ik zeker weet dat ze daar niet tussen komt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Moos
Zeer actief

Sunnybunny schreef:Sorry, maar ik denk dat je er te veel van maakt :wink: Onze Juul is ook heel klein en die vind grote honden die vol op haar afstuiven ook niks :19: Ik vind het niet meer dan logisch, het zijn en blijven tenslotte hele kleine hondjes en ik kan me voorstellen dat het gewoon indrukwekkend kan zijn als je zo'n klein muisje bent. Ik til Juul ook wel eens op en ik doe haar ook wel eens aan de riem als Sun in een of ander heftig spel is met een ander joekel (wat voor haar gewoon domweg een risico is op letsel) zodat ik zeker weet dat ze daar niet tussen komt.
Ten eerste; dit is een topic van een maand geleden dat onze vriend @idoo even omhoog heeft gehaald om te zeuren :19:

Maar ik wel best even er verder op ingaan hoor :wink:

Ik vind het niet erg als Saar een beetje schrikt of 'het niks vindt'. Ik vind het wel naar worden als ze heel hard tergend piepen met d'r staart tussen d'r poten weg wil vluchten en daarna bovendien niet meer durft te plassen omdat ze alleen maar angstig en schichtig om zich heen loopt te kijken. (wat dus gebeurt als ze schrikt in het donker, dan kan ik het laatste rondje wel vergeten, ze blijft er dan in hangen)

Maar eigenlijk gaan we wel weer goed de laatste tijd, we zijn geen loslopende honden meer tegengekomen in het donker in de wijk :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Kan die rare man niet weer gewoon in het blauw tikken? Dat sloeg makkelijker over. Nu ben ik al lezende en pas als ik me erger zie ik dat het die meneer is die schijt heeft aan iedereen, maar dan ben ik al te laat! :jank:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Moos schreef:
Sunnybunny schreef:Sorry, maar ik denk dat je er te veel van maakt :wink: Onze Juul is ook heel klein en die vind grote honden die vol op haar afstuiven ook niks :19: Ik vind het niet meer dan logisch, het zijn en blijven tenslotte hele kleine hondjes en ik kan me voorstellen dat het gewoon indrukwekkend kan zijn als je zo'n klein muisje bent. Ik til Juul ook wel eens op en ik doe haar ook wel eens aan de riem als Sun in een of ander heftig spel is met een ander joekel (wat voor haar gewoon domweg een risico is op letsel) zodat ik zeker weet dat ze daar niet tussen komt.
Ten eerste; dit is een topic van een maand geleden dat onze vriend @idoo even omhoog heeft gehaald om te zeuren :19:

Maar ik wel best even er verder op ingaan hoor :wink:

Ik vind het niet erg als Saar een beetje schrikt of 'het niks vindt'. Ik vind het wel naar worden als ze heel hard tergend piepen met d'r staart tussen d'r poten weg wil vluchten en daarna bovendien niet meer durft te plassen omdat ze alleen maar angstig en schichtig om zich heen loopt te kijken. (wat dus gebeurt als ze schrikt in het donker, dan kan ik het laatste rondje wel vergeten, ze blijft er dan in hangen)

Maar eigenlijk gaan we wel weer goed de laatste tijd, we zijn geen loslopende honden meer tegengekomen in het donker in de wijk :wink:
Oeps, ik had niet door dat die vogel het omhoog had gehaald :N: Blij dat het inmiddels beter gaat :cheer:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:Kan die rare man niet weer gewoon in het blauw tikken? Dat sloeg makkelijker over. Nu ben ik al lezende en pas als ik me erger zie ik dat het die meneer is die schijt heeft aan iedereen, maar dan ben ik al te laat! :jank:
Hij probeert op te gaan in de menigte zodat hij misschien nog ergens flink wat reacties krijgt.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Moos schreef:
Eline* schreef:Kan die rare man niet weer gewoon in het blauw tikken? Dat sloeg makkelijker over. Nu ben ik al lezende en pas als ik me erger zie ik dat het die meneer is die schijt heeft aan iedereen, maar dan ben ik al te laat! :jank:
Hij probeert op te gaan in de menigte zodat hij misschien nog ergens flink wat reacties krijgt.
Zogenaamd vriendelijk maar totaal ongewenst tegen iedereen maar aanblaffen, net als zijn honden. :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef:
Zogenaamd vriendelijk maar totaal ongewenst tegen iedereen maar aanblaffen, net als zijn honden. :roll:
Nou, volgens mij mist hij zelfs het zogenaamd vriendelijke. Wat dat betreft is hij duidelijker dan zijn honden; hij is gewoon in het algeheel vervelend, zijn honden doen alleen maar alsof ze vervelend zijn.

(en hij heeft volgens mij het hele forum gescand op Schapendoezen om oude berichten eens lekker omhoog te gaan halen :roll: )
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

En toch vind ik Schapendoezen nog steeds heel leuke honden :pffff: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:En toch vind ik Schapendoezen nog steeds heel leuke honden :pffff: :mrgreen:
Ik ook hoor. Moos' allerliefste vriendinnetje, na Saar nu dan, is een hele leuke Schapendoes. Er hangt hier zelfs een foto van Moos met dat vriendinnetje :wink:

Alleen @idoodoezen, die vind ik niks.
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Weet je, Marloes wat ik nog steeds 'mis' in je verhaal,dat die grote honden die maar op Saar afstuiven gewoon de kans krijgen! Ik heb dit al wel is vaker gemeld, maar ik begrijp dat echt niet! Wanneer je als hondeneigenaar zelf met een grote hond loopt en je ziet 2 kleintjes, dan hou je ze of onder appél/ of lijn ze aan! Als je ze niet kent, en niet weet wat ze gaan doen! Als ze niet 'normaal' kunnen doen!

Ik heb dan misschien het bos op 100 m. van mijn huis en ken alle honden groot/klein, maar zie ook aan de hond/eigenaar of hij er van gediend is of niet. Maar als het hier zomervakantie is en het hier vol is van vakantiegangers dan ben ik extra alert en laat ze nooit op 'vreemde' honden afgaan, groot of klein, tenzij die hond ook op mijn honden afkomt en losloopt, maar dan nog moet ie van hetzelfde 'formaat' kaliber zijn.

Het is mij nog nooit gebeurd dat mijn honden op een onbekend klein hondje afstuiven! Dit is helemaal niet opschepperig bedoeld, maar dat zie je toch?! Wanneer je een beetje honden/mensenkennis hebt..

Ik vind eigenlijk dat je niet zo sterk over je eigen 'gedrag' moet nadenken wat betreft Saar, want het is logisch dat ze bang is en wat je ook doet, het is geen vergelijking! Ze kan niet met een grote hond spelen..formaat golden en dan nog hoger.Tuurlijk wanneer het een super lieve, sullige hond is en Saar eerst aan hem/haar laat ruiken oke, maar dan nog..gaan ze spelen, je moet altijd alert blijven. Tenzij dat die hond zich aanpast. En dat zijn er niet zoveel, alleen als ze elkaar kennen..en vaak met elkaar oplopen..

Wij lopen gemiddeld 3x in de week met een hele club 's avonds van 19 tot 20 uur met een gevarieerde hondenclub, met een rotweiler, berners (van mij :wink: ) deense dog, jack russel, sharpei en een labrador en een duitse staander..hier gaat nooit iets fout, omdat ze elkaar kennen, maar ook omdat de eigenaren ingrijpen wanneer het te ruig gaat..en dat gebeurt wel eens..let op in onze ogen, want als Nebla of Bob te hard tegen die jackrussel aanstuitert..nog niet eens verkeerd bedoeld, dan is dat geen vergelijking meer en absoluut geen spel in mijn ogen!

En dat bedoel ik; ook al kennen de honden elkaar door en door en speelt de jackrussel met nebla en bob (mijn berners) dan nog hou ik ze in bedwang wanneer hun speelgedrag te lomp wordt, maar dan is de jack russel absoluut nog niet bang! Maar puur voor zijn eigen zelfbescherming..Bob of Nebla hoeft maar in een speelsgedrag bovenop hem te gaan liggen dat kan al een breuk geven..
Nu noem ik het voorbeeld van een jack russel, maar mijn honden gaan ook om met een mini husky (kruising) zeer onderdanig..ligt al op de rug voordat de hond bij haar is..maar wanneer ik zeg; ZACHTJES!!! Dan lopen ze er rustig op af, snuffelen rustig, Nebla likt haar om de bek en dan is spelen geblazen want Ayla (de mini husky) kan veel harder lopen en dat is haar voordeel zodat Ayla zich weer sterker voelt! Maar ik laat nooit Bob er ook nog is achteraan gaan! Dat is gewoon gevoel, dat is toch niet leuk meer? Wanneer je zelf heel klein bent, 15 kilo weegt, en 2 honden achter je aan krijgt die samen meer dan 100 kilo wegen? daar wordt toch elke hond bang van die daar niet tegenop kan?

Nogmaals ik snap werkelijk niet dat hondeneigenaren niet meer inlevingsvermogen hebben wanneer ze een grote hond hebben..
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef: Maar eigenlijk gaan we wel weer goed de laatste tijd, we zijn geen loslopende honden meer tegengekomen in het donker in de wijk :wink:
eigenlijk gingen we afgelopen week allemaal wel goed - toen was idoo er even niet :19: .
Zo zou je het ook kunnen zien ja :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

bernersennenfan schreef:Weet je, Marloes wat ik nog steeds 'mis' in je verhaal,dat die grote honden die maar op Saar afstuiven gewoon de kans krijgen! Ik heb dit al wel is vaker gemeld, maar ik begrijp dat echt niet! Wanneer je als hondeneigenaar zelf met een grote hond loopt en je ziet 2 kleintjes, dan hou je ze of onder appél/ of lijn ze aan! Als je ze niet kent, en niet weet wat ze gaan doen! Als ze niet 'normaal' kunnen doen!

Ik heb dan misschien het bos op 100 m. van mijn huis en ken alle honden groot/klein, maar zie ook aan de hond/eigenaar of hij er van gediend is of niet. Maar als het hier zomervakantie is en het hier vol is van vakantiegangers dan ben ik extra alert en laat ze nooit op 'vreemde' honden afgaan, groot of klein, tenzij die hond ook op mijn honden afkomt en losloopt, maar dan nog moet ie van hetzelfde 'formaat' kaliber zijn.

Het is mij nog nooit gebeurd dat mijn honden op een onbekend klein hondje afstuiven! Dit is helemaal niet opschepperig bedoeld, maar dat zie je toch?! Wanneer je een beetje honden/mensenkennis hebt..

Ik vind eigenlijk dat je niet zo sterk over je eigen 'gedrag' moet nadenken wat betreft Saar, want het is logisch dat ze bang is en wat je ook doet, het is geen vergelijking! Ze kan niet met een grote hond spelen..formaat golden en dan nog hoger.Tuurlijk wanneer het een super lieve, sullige hond is en Saar eerst aan hem/haar laat ruiken oke, maar dan nog..gaan ze spelen, je moet altijd alert blijven. Tenzij dat die hond zich aanpast. En dat zijn er niet zoveel, alleen als ze elkaar kennen..en vaak met elkaar oplopen..

Wij lopen gemiddeld 3x in de week met een hele club 's avonds van 19 tot 20 uur met een gevarieerde hondenclub, met een rotweiler, berners (van mij :wink: ) deense dog, jack russel, sharpei en een labrador en een duitse staander..hier gaat nooit iets fout, omdat ze elkaar kennen, maar ook omdat de eigenaren ingrijpen wanneer het te ruig gaat..en dat gebeurt wel eens..let op in onze ogen, want als Nebla of Bob te hard tegen die jackrussel aanstuitert..nog niet eens verkeerd bedoeld, dan is dat geen vergelijking meer en absoluut geen spel in mijn ogen!

En dat bedoel ik; ook al kennen de honden elkaar door en door en speelt de jackrussel met nebla en bob (mijn berners) dan nog hou ik ze in bedwang wanneer hun speelgedrag te lomp wordt, maar dan is de jack russel absoluut nog niet bang! Maar puur voor zijn eigen zelfbescherming..Bob of Nebla hoeft maar in een speelsgedrag bovenop hem te gaan liggen dat kan al een breuk geven..
Nu noem ik het voorbeeld van een jack russel, maar mijn honden gaan ook om met een mini husky (kruising) zeer onderdanig..ligt al op de rug voordat de hond bij haar is..maar wanneer ik zeg; ZACHTJES!!! Dan lopen ze er rustig op af, snuffelen rustig, Nebla likt haar om de bek en dan is spelen geblazen want Ayla (de mini husky) kan veel harder lopen en dat is haar voordeel zodat Ayla zich weer sterker voelt! Maar ik laat nooit Bob er ook nog is achteraan gaan! Dat is gewoon gevoel, dat is toch niet leuk meer? Wanneer je zelf heel klein bent, 15 kilo weegt, en 2 honden achter je aan krijgt die samen meer dan 100 kilo wegen? daar wordt toch elke hond bang van die daar niet tegenop kan?

Nogmaals ik snap werkelijk niet dat hondeneigenaren niet meer inlevingsvermogen hebben wanneer ze een grote hond hebben..
En ik heb ook al vaker gezegd, maar zeg het nog maar eens; als iedereen nou zo zou denken als jij :ok:

Ik laat mijn mini-hondjes trouwens ook niet zomaar op een vreemde hond afrennen. Ik zorg altijd dat ik eerst oogcontact maak met de andere baas, of op een andere manier de mogelijke ontmoeting even kortsluit. :wink:
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Tja...waren er inderdaad maar meer zoals jij...

Nu heb ik al een paar keer meegemaakt dat de baasjes van honden totaal niet opletten als hun hond mijn pup benaderden. Ik ging er in eerste instantie van uit dat ik mocht verwachten dat zo'n hond normaal gedrag zou vertonen, maar dit bleek vaak niet het geval. Honden reageerden tot nu toe meestal heel normaal op Noa; of eerst even kennismaken en spelen, of verder maar negeren, zo'n irritante pup...:pffff:.

Op het moment dat Noa zich rustig en onderdanig gedroeg t.o.v. een Ridgeback en deze vanuit het niets grauwend naar haar hapte en de baas van die hond niet op of om keek, krabde ik me wel even achter de oren... Dit was voor Noa (en voor mij) beslist geen goede ervaring en wij beiden waren nogal verblufd. Gelukkig staan hier nog legio positieve ervaringen tegenover, maar ik ben me er wel van bewust geworden dat het vaak onmogelijk is om negatieve contactervaringen te vermijden of op te vangen en al helemaal om andere hondeneigenaren 'op te voeden' waar het om het gedrag van hun eigen hond gaat...
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
dana
Actief
Mijn ras(sen): Yorkshire terrier
[url=https://postimages.org/][img]https://i.postimg.cc/G3v5wT6r/0-DC461-C9-1418-4-AB4-9-A08-1832-CC7-D6462.jpg[/img][/url]

tja tja tja

Ongelezen bericht door dana »

Helaas zit ik met het zelfde probleem.
Zoë mijn cavalier is ook een hondje wat op sommige honden zo angstig reageerd.
Ik had het er zo goed als uit tot ze afgelopen kerst op het strand door 2 herders werdt opgejaagd.
Eigenaar vond het niet nodig om zijn honden terug te roepen, gelukkig kwam Zoë terug op mijn brul hier en moest ik dus zelf ingrijpen.
Hond stond boven haar te grommen en dat doet ie anders nooit jaja.
Vanmiddag weer even stres met een zwarte grote hond die op haar afstormde .
Ik baal daar zo vreselijk van want voor het gebeurde op het strand ging het zo goed.
Het valt me echt op dat sinds ik 2 kleine hondjes heb alles er maar op af mag stormen en over heen mag denderen.
Ik loop zeer regelmatig met grote honden en dat is geen probleem want alle honden die bekend zijn vind ze niet eng.
Herder,golden,amerikaanse bullen , boerboel noem maar op.
Het is ook de manier van benaderen die ze eng vind,het stormt zeer zelfverzekerd op haar af en dan schiet ze in de stres.
Kleine moeite lijkt me om op zijn minst je hond bij je te roepen als hij op een kleintje afstormt maar dat gebeurt tegenwoordig zelden.
Moet trouwens zeggen dat ik er met slecht weer weinig last van heb want het zijn vaak honden die ik alleen met mooi weer tegenkom.
Het is echt een lastig probleem wat helaas ook met de mentaliteit van een hoop mensen te maken heeft.
Afbeelding

Groetjes van Esther
high five van Dana en Zoë
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”