Angel-eyes schreef:@idoo schreef:
Ik moet dus volgens jou eigenlijk in duitsland gaan wonen...
Kijk,dan heb ik het nog hartstikke luxe,want Max' voorvaderen komen waarschijnlijk uit heel Europa,en die van Bente o.a. uit Spanje

En @idoo:dit heb ik ook gevonden over jouw Does.........
"Korte geschiedenis van het ras:
De Schapendoes is een tamelijk nieuw ras. Aan het eind van de negentiende eeuw en het begin van de vorige eeuw kwam de Schapendoes overal voor in Nederland waar men zich bezighield met de verzorging van schapen en vee.
Het ras is onder andere verwant aan de Bearded Collie, de Puli, de Owczarek Nizinny, de Bobtail, de Briard en de Bergamasco. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was hij bijna geheel verdwenen, maar de enthousiaste kynoloog P.M.C. Toepoel trok zich het lot van het ras aan en redde het voor het nageslacht. Zijn officiele erkenning kreeg de hond in 1952 en hij werd in 1971 door de FCI goedgekeurd. Hij wordt tot de dag van vandaag voor het oorspronkelijke doel gebruikt. Het ras is oplettend, levendig, beweeglijk, en volhardend en een uitstekende herdershond, niet in het minst als het erom gaat de kinderen van het gezin bij elkaar te houden. De Schapendoes komt in veel landen van Europa voor, maar hoofdzakelijk in het land van herkomst."
Opruimen dus,die Does en naar Tineke's cellencomplex ermee!

Bron:
http://www.dieren-rassen.nl/honden/herd ... hapendoes/