Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agressief aan de lijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

kans

Agressief aan de lijn

Ongelezen bericht door kans »

Onze Berner Sennenhond (reu) is 3 jaar en thuis een schat van een hond, heel lief en geduldig. Maar sinds een tijdje als we hem uitlaten is hij aan de lijn niet meer handelbaar zodra hij een andere (grote) reu ziet. Hij begint te grommen en laat zijn tanden zien. :N: Het liefst gaat hij er op af. Ik kan hem dan nauwelijks houden want hij is circa 60 kilo en beresterk. Het lijkt met de dag erger te worden. Als ik hem toespreek op zijn gedrag gromt hij ook naar mij. :denken: Hij doet dit ook als iemand anders hem uitlaat. Als hij niet aan de lijn is, is er meestal niets aan de hand. Maar dit kan natuurlijk niet altijd, bovendien wonen wij in een buurt waar veel honden wonen. Ik vind het heel erg jammer want niemand wil hem nog graag uitlaten. Wat kan toch de reden zijn voor dit gedrag ???
Ik hoop dat er iemand is die dit herkent en mij raad kan geven.
Alvast heel erg bedankt.
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Ik herken het verhaal.
want mijn mechelaar die ik eerder had, viel ook uit tijdens het wandelen.
beetje hetzelfde als jouw verhaal.
ben er mee naar een gedragstherapeut gegaan, en daar hebben we er verder aan gewerkt.
dat is ene advies wat ik je geven wil
Ga praten met een goede gedragstherapeut bij je in de buurt, die kan je zeker goed verder helpen
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Re: Agressief aan de lijn

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

kans schreef:Onze Berner Sennenhond (reu) is 3 jaar en thuis een schat van een hond, heel lief en geduldig. Maar sinds een tijdje als we hem uitlaten is hij aan de lijn niet meer handelbaar zodra hij een andere (grote) reu ziet. Hij begint te grommen en laat zijn tanden zien. :N: Het liefst gaat hij er op af. Ik kan hem dan nauwelijks houden want hij is circa 60 kilo en beresterk. Het lijkt met de dag erger te worden. Als ik hem toespreek op zijn gedrag gromt hij ook naar mij. :denken: Hij doet dit ook als iemand anders hem uitlaat. Als hij niet aan de lijn is, is er meestal niets aan de hand. Maar dit kan natuurlijk niet altijd, bovendien wonen wij in een buurt waar veel honden wonen. Ik vind het heel erg jammer want niemand wil hem nog graag uitlaten. Wat kan toch de reden zijn voor dit gedrag ???
Ik hoop dat er iemand is die dit herkent en mij raad kan geven.
Alvast heel erg bedankt.
Ik heb dit ook gehad met mijn hond. Je hond heeft zichzelf geleerd dat hij met zijn gebrom succes heeft. De andere hond gaat uiteindelijk weg. Het is heel lastig om mee om te gaan. De oorzaak kan van alles zijn. Beetje onzeker en dit overbluffen, territorium verdedigen, jouw verdedigen, hekel of angst voor andere honden. Geen idee, dus. Dit is wat ik heb gedaan:

Ik ben behendigheidstraining gaan doen bij iemand die ook gedragstherapeute is. Dit om te werken aan de band met mijn hond. Ik kon dit probleem dus niet zelf oplossen en heb daarbij hulp gezocht. Ik schaam me daar niet voor, het is een van de beter beslissingen geweest die ik heb gemaakt.

Daar heb ik geleerd dat voorkomen beter is dan genezen. Dus je weet nu dat je hond zo reageert. Probeer het voorlopig te voorkomen door je hond op een rustige plek uit te laten. De spanning is nu nog veel te hoog en je hond jut zichzelf helemaal op. Je zult het proces dus langzaam weer om moeten buigen.

Ik heb ook geleerd om de hond af te leiden van het gevaar met aandachtsoefeningen. "Kijk eens" is een simpele oefening die erg efficiënt is in dit soort gevallen. Bij "Kijk eens" moet de hond dus oogcontact met je maken. Dit bouw je langzaam op totdat de hond je gedurende enkele seconden strak aan blijft kijken. Je leert het de hond aan door elke keer als de hond je aankijkt hem te belonen. Hier ben je in het begin dus erg druk mee. Het doel is om je hond in de moeilijke situaties jou aan te laten kijken. Zo kun je dan een andere hond passeren. Het "kijk eens" moet voor de hond de allerleukste en makkelijkste manier zijn om iets geweldigs te verdienen. Het moet het allerleukste voor hem worden dat er bestaat. Met heel veel oefenen kan dat.

Dat lukt niet de eerste dag natuurlijk. Dat is een eind resultaat zeg maar. Tot die tijd zul je het voorkomen als kunst moeten verheven. Dus kies rustige momenten uit, kom je onverhoopt toch een hond tegen dan kun je het beste een omtrekkende beweging maken of maak rechts omkeer en zorg ervoor dat je hond zo snel mogelijk de andere hond niet meer ziet. Later kun je b.v. jouw hond met zijn rug naar de andere hond toe even laten zitten en hem jou aan laten kijken. Dan heeft je hond de andere hond niet eens meer door. Maar nogmaals daar moet je met veel geduld naar toe werken.

De valkuilen: Al het getrek, gemopper, schelden, stem verheffen, slaan en noem het allemaal maar op maakt dat je hond nog meer opgefokt raakt. Die kant moet je dus niet op. Ik hoop dat je er wat mee kunt met dit verhaal.

Succes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 27 dec 2005 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Re: Agressief aan de lijn

Ongelezen bericht door fenneke »

Mark-fryslan schreef: Ik heb dit ook gehad met mijn hond. Je hond heeft zichzelf geleerd dat hij met zijn gebrom succes heeft. De andere hond gaat uiteindelijk weg. Het is heel lastig om mee om te gaan. De oorzaak kan van alles zijn. Beetje onzeker en dit overbluffen, territorium verdedigen, jouw verdedigen, hekel of angst voor andere honden. Geen idee, dus. Dit is wat ik heb gedaan:

Ik ben behendigheidstraining gaan doen bij iemand die ook gedragstherapeute is. Dit om te werken aan de band met mijn hond. Ik kon dit probleem dus niet zelf oplossen en heb daarbij hulp gezocht. Ik schaam me daar niet voor, het is een van de beter beslissingen die ik heb gemaakt.

Daar heb ik geleerd dat voorkomen beter is dan genezen. Dus je weet nu dat je hond zo reageert. Probeer het voorlopig te voorkomen door je hond op een rustige plek uit te laten. De spanning is nu nog veel te hoog en je hond jut zichzelf helemaal op. Je zult het proces dus langzaam weer om moeten buigen.

Ik heb ook geleerd om de hond af te leiden van het gevaar met aandachtsoefeningen. "Kijk eens" is een simpele oefening die erg efficiënt is in dit soort gevallen. Bij "Kijk eens" moet de hond dus oogcontact met je maken. Dit bouw je langzaam op totdat de hond je gedurende enkele seconden strak aan blijft kijken. Je leert het de hond aan door elke keer als de hond je aankijkt hem te belonen. Hier ben je in het begin dus erg druk mee. Het doel is om je hond in de moeilijke situaties jou aan te laten kijken. Zo kun je dan een andere hond passeren.

Dat lukt niet de eerste dag natuurlijk. Dat is een eind resultaat zeg maar. Tot die tijd zul je het voorkomen als kunst moeten verheven. Dus kies rustige momenten uit, kom je onverhoopt toch een hond tegen dan kun je het beste een omtrekkende beweging maken of maak rechts omkeer en zorg ervoor dat je hond zo snel mogelijk de andere hond niet meer ziet. Later kun je b.v. jouw hond met zijn rug naar de andere hond toe even laten zitten en hem jou aan laten kijken. Dan heeft je hond de andere hond niet eens meer door. Maar nogmaals daar moet je met veel geduld naar toe werken.

De valkuilen: Al het getrek, gemopper, schelden, stem verheffen, slaan en noem het allemaal maar op maakt dat je hond nog meer opgefokt raakt. Die kant moet je dus niet op. Ik hoop dat je er wat mee kunt met dit verhaal.

Succes Mark
hier sluit ik mij helemaal bij aan :ok:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
poohbeer
Actief

Ongelezen bericht door poohbeer »

Ik ook.
En je zult ook dalen meemaken, dat je je gaat afvragen of hij uberhaupt leert. Maar daarna krijg je ook weer pieken :).

Wij zijn ook druk bezig en het kan nog even duren, maar er komt een moment dat je weer normaal met je aangelijnde hond langs anderen kunt.

Maar zeker niet zelf prutsen, goede begeleiding is noodzakelijk.
kans

Wat is een goede hondentherapeut

Ongelezen bericht door kans »

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik denk :denken: dat het verstandig is dat we een goede hondentherapeut inschakelen. We proberen nu zoveel mogelijk andere honden te vermijden, maar dat is in onze beurt erg lastig.
Ik denk dus dat we het serieus moeten aanpakken. Hoe weet ik echter wie een goede hondentherapeut is ?? Zijn er dingen waar je op moet letten, want ik neem aan dat er ook kwakzalvers tussen zitten of niet ?
Ik zou heel graag tips van jullie krijgen.

NB: We wonen in twente.

Alvast ontzettend bedankt.
Mark-fryslan
Zeer actief

Re: Wat is een goede hondentherapeut

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

kans schreef:Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik denk :denken: dat het verstandig is dat we een goede hondentherapeut inschakelen. We proberen nu zoveel mogelijk andere honden te vermijden, maar dat is in onze beurt erg lastig.
Ik denk dus dat we het serieus moeten aanpakken. Hoe weet ik echter wie een goede hondentherapeut is ?? Zijn er dingen waar je op moet letten, want ik neem aan dat er ook kwakzalvers tussen zitten of niet ?
Ik zou heel graag tips van jullie krijgen.

NB: We wonen in twente.

Alvast ontzettend bedankt.
http://www.honden-gedragstherapie.nl/

Alpha is een vereniging voor gedragstherapeuten. Hier kun je iemand vinden bij jullie in de buurt. Deze mensen hebben een opleiding afgerond bij een erkende opleidingsinstuut. Ik zou er gewoon eens een paar bellen en een afspraak maken. Het moet klikken. Misschien is er bij jullie ook wel iemand in de buurt die ook nog wat lessen geeft. Dan kun je het mooi combineren. Werken en bezig zijn met je hond is echt heel leuk en de hond zal er ook super van genieten.

Goede therapeuten geven geen advies door de telefoon en maken een gedegen rapport op van de hond. Ze komen ook met een goed onderbouwd behandelplan. Dus niet zomaar wat tips. Ik zou vragen naar hun opleiding en gewoon op mijn gevoel afgaan.

Succes joh

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”