Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Clickertraining

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Drossie
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Border Collie
Aantal honden: 3

Clickertraining

Ongelezen bericht door Drossie »

Ik heb met mijn 3,5 maand oude Border Collie nu 3 proeflessen gevolgd, maar ben niet echt tevreden van de school. Ze werken wel af en toe met belonen, maar ze zijn ook niet vies van een harde ruk aan de leiband.
Nu is er een eindje verder een school die werkt met de clickermethode, waar ook slipkettingen verboden zijn.
Ik heb al redelijk wat gelezen over de clickertraining, ook hier op het forum, maar er zijn een aantal zaken nog niet duidelijk voor mij.

Ik lees veel over de voordelen van de clicker, maar bijna niets over nadelen. Zijn die er niet?

Gaat het aanleren van bepaald gedrag sneller of trager?
Ik zou graag ook gaan schapendrijven met hem, kan ik de clicker dan ook gebruiken? Of is dat niet gebruikelijk? En bij het flyball?
Zijn er mensen die eerst bij een gewone school gegaan zijn en nadien bij een clickerschool? Hebben jullie echt verandering bij je hond gemerkt? Merk je dat hij het aangenamer vindt?
Indien in begin met de clickertraining, welke boeken moet ik dan zeker lezen?

greetz,

Tom
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Met Belle heb ik eerst een cursus op een "gewone" school gedaan en ben toen overgestapt op clickertraining. Voor Belle was dat heel goed. Op de gewone school werd ook nog weleens een ruk aan de riem gegeven en toen de instructeur dat een keer bij Belle had gedaan, luisterde ze echt nergens meer naar. Met de clickertraining kreeg ze er weer plezier in. Het voordeel vind ik dat de hond leert zelf na te denken, als het goed is gaat je hond ook gedrag uitproberen om de click te verdienen. Het aanleren met de clicker hoeft niet altijd sneller te gaan, maar het gedrag is wel meer bestendig (mijn ervaring). Een nadeel is misschien dat je zelf meer moet nadenken, je moet leren het gewenste gedrag in stukjes op te delen om het uiteindelijke doel te bereiken. Ook moet je goed kunnen timen en dus goed op je hond letten (maar dat is misschien ook wel weer een voordeel).
Het boek van Karen Pryor schijnt goed te zijn, maar zelf heb ik geen boeken gelezen. Wel heb ik veel informatie van internet gehaald en dan vooral van http://www.clickersolutions.com
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Voordelen:
Je richt je op de dingen die je hond goed doet!
Timing is nauwkeurig (maar kan ook verkeerd!)
Klinkt altijd hetzelfde, een stem verraad onze stemming als teleurstelling, ongeduld enz.
Voor de hond heel duidelijk (als het goed gebruikt wordt)
Nadelen:
Het is een hulpmiddel, sommigen mensen denken dat het een wonderding is
Hond kan zich helemaal gaan richten op de clicker (handen op de rug zodat de hond de clicker niet meer ziet)
Je bent je clicker vergeten net nu je hond iets geweldigs doet!
(je kan ook een klikwoord als "Yess" erbij gebruiken.

Het is dus een hulpmiddel die bij goed gebruik het leerproces kan versnellen. Bij verkeerd gebruik zal het veel onrust en onduidelijkheid veroorzaken. Lees dus een goed boek over de clicker.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

bij het schapendrijven gebruiken ze geen klicker heb ik onlangs geleerd
net omdat een van mijn cursisten 10 intro lessen schapendrijven is gaan doen.
Bij ons werken we volledig beloningegericht zijn goedgekeurd na controle door APDT http://www.apdt-bene.net/main.htm
veel scholen beweren beloningegericht te zijn omdat ze al een spelen of een snopeje geven en zelfs met clicker werken maar :devil: :devil:
Tuurlijk heeft de clicker zoals alles ook enkele nadelen maar dan vooral door fout gebruik.
Je timing moet perfeckt zijn :smile2: wat bij beginnesr wel een moeilijk is.
Je hond leert vlugger net omdat je met de clicker de intentie iets te doen al kan bekrachtigen waar je met je stem dan toch te laat en foute info aan je hond geeft.
mijn cursiten zijn vrij te kiezen tussen een klickerwoord of de cliker
diegene die MEER willen wedstrijden enz;;; raad ik wel de clicker aan vooral voor de moeilijker oefening in de DD of de Obedience BV
het aanleren van toestellen vooral bij een angstige hond gaat ook veeeel vlugger met een cliker.
Je moet als baasje dus wel inzicht hebben en een goede timing en uiteraad het geleerd hebben van leeraars die echt weten wat de bedoeling van een clicker is en de hele filosofie er achter begrijpen.
succes
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Drossie
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door Drossie »

Gisterenavond naar de hondenschool gaan kijken, zag er erg interessant uit! De honden hadden bij het wandelen enorm veel aandacht voor hun baasje, iets wat ik op de school zonder clickertraining veel minder zag. De honden blaften en trokken ook veel minder. Maar het kan ook zijn dat er toevallig enkel 'brave' honden aan het trainen waren natuurlijk.

Morgen gaan we naar de eerste clickerles met ons Bordertje. Maar we mogen hem geen eten geven op voorhand. Is dat altijd zo bij clickertraining? Of is dat eigen aan die school?
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Het is handiger om voor een clickertraining geen eten te geven omdat je werkt met de klik (bekrachtiger) en een lekkertje (beloning). Als de hond een gevuld maagje heeft kan het zijn dat ie minder interesse heeft in z'n beloning.
Je kan ook nog anders belonen, even spelen b.v., maar op training werkt 't het makkelijkste met een voertje.
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

is nooit goed je hond eten te geven voor een training.
na het eten zou je je hond moeten laten rusten.
je eet toch ook zelf niet net alvorens je naar de fitness zwemmen joggen gaat.
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Belle
Zeer actief

Drossie schreef: De honden blaften en trokken ook veel minder. Maar het kan ook zijn dat er toevallig enkel 'brave' honden aan het trainen waren natuurlijk.
Dat is iets wat mij ook altijd weer opvalt, de rust die er heerst bij de clickertraining. Met wandelen loop ik weleens langs een andere hondenschool en daar is het altijd een enorm kabaal, schreeuwende mensen en blaffende honden. Bij ons praten de mensen zacht en rustig tegen de honden en zijn de honden ook stil. Het is dus vast geen toeval.
Veel plezier bij de training!
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Mark-fryslan
Zeer actief

Belle schreef:
Drossie schreef: De honden blaften en trokken ook veel minder. Maar het kan ook zijn dat er toevallig enkel 'brave' honden aan het trainen waren natuurlijk.
Dat is iets wat mij ook altijd weer opvalt, de rust die er heerst bij de clickertraining. Met wandelen loop ik weleens langs een andere hondenschool en daar is het altijd een enorm kabaal, schreeuwende mensen en blaffende honden. Bij ons praten de mensen zacht en rustig tegen de honden en zijn de honden ook stil. Het is dus vast geen toeval.
Veel plezier bij de training!
Het verschil zit hem erin dat je bij een positieve training let op de dingen die de hond goed doet. Bij de trainingsmethoden die zijn gebaseerd op vermijding van pijnprikkels let je dus vooral op wat je hond "verkeerd" doet. Het is een hele andere benadering.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Piertje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Piertje »

ik doe ook clickertraining met mijn hond 7 mnd oud am bulldog. Maar ik heb nog een hond, en ik merk dat het in de praktijk erg lastig is om Cleo te 'clickeren' als shira (andere hond) erbij is.

als je bv het commando 'af 'wil leren, moet ik clicken als ze toevallig ergens gaat liggen (om het aan te leren) , maar shira is al zo slim dat ze weet, als het klikje komt, komt er een koekje!!
dus in mijn mening, moet shira eerst een koekje, want zij is hoger in rang, en ze zit er vanaf dat moment bovenop.

dus dat werkt gewoon niet. Met wandelen precies hetzelfde, als ik kik voor cleo, terwijl shira net iets van de grond eet bijvoorbeeld, is het al mis....

dus kan alleen oefenen als ze alleen met me is. En in praktijk is dat vaak lastig. Maar evengoed doet ze het goed, en de traning vind ik leuk om te doen en ze doet het dan echt heel goed :mrgreen:
maar het is best lastig met twee honden...
:blah:

heeft iemand hier ervaringen mee? of tips? ik denk dat binnen klickeren niet gaat werken, en buiten apart uitlaten.
Mark-fryslan
Zeer actief

Piertje schreef:ik doe ook clickertraining met mijn hond 7 mnd oud am bulldog. Maar ik heb nog een hond, en ik merk dat het in de praktijk erg lastig is om Cleo te 'clickeren' als shira (andere hond) erbij is.

als je bv het commando 'af 'wil leren, moet ik clicken als ze toevallig ergens gaat liggen (om het aan te leren) , maar shira is al zo slim dat ze weet, als het klikje komt, komt er een koekje!!
dus in mijn mening, moet shira eerst een koekje, want zij is hoger in rang, en ze zit er vanaf dat moment bovenop.

dus dat werkt gewoon niet. Met wandelen precies hetzelfde, als ik kik voor cleo, terwijl shira net iets van de grond eet bijvoorbeeld, is het al mis....

dus kan alleen oefenen als ze alleen met me is. En in praktijk is dat vaak lastig. Maar evengoed doet ze het goed, en de traning vind ik leuk om te doen en ze doet het dan echt heel goed :mrgreen:
maar het is best lastig met twee honden...
:blah:

heeft iemand hier ervaringen mee? of tips? ik denk dat binnen klickeren niet gaat werken, en buiten apart uitlaten.
Ja ik zou nieuwe oefeningen altijd apart trainen. Heeft de hond ook veel minder afleiding. Met twee is het gewoon erg lastig. Zeker als je ook nog eens dezelfde clicker gebruikt voor beide honden. Als je nu de ene hond zou trainen met een fietsbel en de andere met een toeter zou het wel kunnen in theorie.

Groetjes Mark

Belle
Zeer actief

Ik heb dezelfde ervaring als jij met twee (in mijn geval zelfs drie) honden, die allemaal op de clicker reageren. Ik train dan ook alleen met de clicker met een hond tegelijk. Ik heb nog een keer een elektronische clicker besteld met verschillende geluiden, maar ook dat vond ik niet handig. Ik merk dat het trainen met Catootje inderdaad moeilijker gaat omdat ik niet elk moment dat ze het goeie gedrag vertoont kan clicken. Bij Belle had ik de clicker gewoon altijd bij de hand. Ik beloon goed gedrag nu maar met woorden (en koekjes) waarbij ik de naam van de hond noem als alle honden bij elkaar zijn.
Het enige waar ik de clicker wel voor gebruik met twee honden tegelijk is het netjes naast me aan de riem lopen. Ik click dan pas als beide honden(Chiva gaat meestal apart i.v.m. haar leeftijd)netjes zonder trekken naast me lopen.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik ben van mening dat het de vreugde voorop moet staan!
Ik heb met mijn boerenfox op de oude manier getraind (is ook 7 jaar terug), maar we doen nu alles belonen en vooral interval belonen met lekkers en moet zeggen dat ze veel meer plezier heeft gekregen in het luisteren.
Nu komt ze met veel plezier naar me toe omdat ze weet dat ze "misschien" nu wel dat lekkers krijgt!
Ze is ook zelfverzekerder geworden en mijn Tatrra heb ik heropgevoed met alleen maar belonen en het foute gedrag negeren en ze doet het er erg goed op!!
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

boeken die je zeker gelezen moet hebben: een hond en een dolfijn dit is de basis uitleg voor de clicker van karin pryor zijn is ook een van de eerste die met deze training begon. Ook van haar en heel intresant is stoppen met blaffen maar dit gaat ook meer over oplossen van probleem gedrag enzo. Maar een hondenschool die ook wat theorie lessen erbij gaf zou helemaal ideaal zijn.

Ook een nadeel is het afbouwen van de click als je hond eenmaal een commando kent moet je die klick langzaam weg kunnen gaan laten het is natuurlijk niet de bedoeling om de rest van zijn leven voor alles te klicken.

bij het schapendrijven gebruiken ze geen klicker heb ik onlangs geleerd
net omdat een van mijn cursisten 10 intro lessen schapendrijven is gaan doen.
schapendrijven alleen is voor de hond al zon beloning dat een koekje aaitje speeltje of goedwoordje dara niet tegen op kan. Dat zal zon hond dan echt niet meer intreseren. Dit is ook de enige training waar ik de methode van straffen niet afkeur. (ligt er wel aan hoe) Maar omdat alles wat die hond bij die schapen doet een reactie geeft is voor die hond alles een beloning je moet hem dus leren dat hij de rust erin kan houden en dan moet je soms best fel zijn anders dringt het niet door!

Ik vind alleen die introlessen schapendrijven iets minder je kan een hond zo gek maken dat hij nooit meer rust vind als hij niet werken kan. En dan moet je wel 100% zeker weten dat je altyd met hem werken kan. Dat is voor veel mensen niet waar te maken.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”