Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zouden jullie doen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

yamie schreef:ja maar als het maar een enkele keer is, en je ziet dus een hond aan komen waar het "fout"mee kan gaan, dan zou ik dus op dat moment weg gaan, ook om kaya niet in de positie te zetten dat ze wat kan doen.. jammer op dat moment, maar ja...
Ja, dat zou ik inderdaad kunnen doen.
Heb ik ook wel een periode gedaan, maar tja vanmiddag deed ik dat dus niet en toen was er dat gezeur. Dan vraag ik me dus af of ik nu zo fout bezig ben?
Het beste is idd maar om het te voorkomen en weg te gaan. Al baal ik dan wel gewoon want als een ander zijn hond ook gewoon een beetje bij zich houdt, is er niets aan de hand.
Ik moet dan weer wijken voor opdringerige honden, maar ja..... aan de andere kant is het ook zo dat Kaya dan lelijk doet en dat schiet ook niet op.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

En dan kom ik dus ook bij het punt dat ik het heel normaal hondengedrag vind om een andere hond te corrigeren voor het afpakken van 'bezit'.
Als honden al niet meer van elkaar kunnen leren? :19:

Ik, en andere honden, hebben dat mijn honden ook geleerd. Ik vind dat allemaal zo normaal, mits het dus geen hele gevechten worden maar gewoon corrigeren is. En natuurlijk is Kaya lomp en 40 kg, dat snap ik ook wel...

Bah, brrr.... hahahaha, ik heb een ongelooflijk rothumeur :N: :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Stang schreef:
yamie schreef:ja maar als het maar een enkele keer is, en je ziet dus een hond aan komen waar het "fout"mee kan gaan, dan zou ik dus op dat moment weg gaan, ook om kaya niet in de positie te zetten dat ze wat kan doen.. jammer op dat moment, maar ja...
Heb ik ook wel een periode gedaan, maar tja vanmiddag deed ik dat dus niet en toen was er dat gezeur. Dan vraag ik me dus af of ik nu zo fout bezig ben?
Het beste is idd maar om het te voorkomen en weg te gaan. Al baal ik dan wel gewoon want als een ander zijn hond ook gewoon een beetje bij zich houdt, is er niets aan de hand.
Ik moet dan weer wijken voor opdringerige honden, maar ja..... aan de andere kant is het ook zo dat Kaya dan lelijk doet en dat schiet ook niet op.
ja ik snap je wel, maar ja... ik vind het zowiezo een lastige issue, vreemde honden onder elkaar op een veldje en stokken en ballen daarbij ....
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Stang schreef:
ja ik snap je wel, maar ja... ik vind het zowiezo een lastige issue, vreemde honden onder elkaar op een veldje en stokken en ballen daarbij ....
Ja dat is het ook hoor :wink: en het verstandigste is om gewoon weg te lopen als een vreemde opdringerige hond het veld opkomt. Ik zal daar ook voor kiezen.... weliswaar al mopperend, maar goed :mrgreen:
(het is zo lekker makkelijk naast de deur als ik eens geen zin heb om een stuk te rijden naar het bos)
Afbeelding
A good dog never dies...

pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Uhm Caroline, ik ben het heel erg eens met deze zin, die Inge O gequote heeft:
Op zich vind ik het dus een vrij normale correctie, maar in de praktijk blijkt dat veel mensen hierom boos worden.
Ik, nee, mijn hond leert van een hond als die van jou, dat heb ik al gemerkt, dus, ja geen problemen van maken denk ik? :wink:
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Ik had dat met Malou ook. Schat van een hond en met iedereen spelen maar zodra er stokken in het spel waren begon ze deze enorm te verdedigen. Voor mij een reden om toch maar de stok uit het spel te halen. Dan was het geouwehoer weer over en kon Malou weer normaal spelen. Ik heb er nooit zo moeilijk over gedaan. Ik vind het verdedigen ook normaal honden gedrag dus wou Malou er zeker niet voor straffen. Die andere hond heeft geen respect voor het bezit maar hoe leg je dat zo'n man uit? In zo'n discussie had ik ook niet altijd zin. :19:

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Mark-fryslan schreef:Ik had dat met Malou ook. Schat van een hond en met iedereen spelen maar zodra er stokken in het spel waren begon ze deze enorm te verdedigen. Voor mij een reden om toch maar de stok uit het spel te halen. Dan was het geouwehoer weer over en kon Malou weer normaal spelen. Ik heb er nooit zo moeilijk over gedaan. Ik vind het verdedigen ook normaal honden gedrag dus wou Malou er zeker niet voor straffen. Die andere hond heeft geen respect voor het bezit maar hoe leg je dat zo'n man uit? In zo'n discussie had ik ook niet altijd zin. :19:

Groetjes Mark
het probleem is, dat vreemde honden onder elkaar geen respect hoeven te hebben voor bezit, het is handig als het wel zo is, maar het is gewoon niet zo.. het levert alleen maar conflicten op :19:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hmmm....Marouck doet ongeveer hetzelfde, alleen is bij haar de bal heilig. Stokken zijn alleen echt interessant genoeg om te verdedigen als het halve boomstammen zijn die in het water liggen.
Wat ik bij Marouck doe is afhankelijk van de situatie. Als ik wil voorkomen dat ze contact gaat maken met een hond gebruik ik haar bal, die laat ik haar brengen en gooi ik weer voor haar weg. Ze zal dan andere honden negeren want die bal is het allerbelangrijkste.
Komt de hond echter op haar af en kan ik contact maken niet voorkomen dan laat ik haar de bal bij me afgeven. Dan valt er dus niets meer te verdedigen voor haar en gaat het eigenlijk altijd goed.

Op zich is het verdedigen natuurlijk een normale reactie, maar ik snap ook dat mensen schrikken als een hond dat doet, met name bij gevaarlijke rottweilers en enge hedders. :19:

Overigens zou ik willen dat ik een sociale, eerlijke hond tegenkwam die Biène eens goed op haar plek zou zetten, die heeft een te grote mond naar mijn zin. Wat mis ik nu Maroucks opvoedster wat dat betreft, Kimba de onlangs overleden bouvier van mijn vriendin. Marouck doet het wel hoor, maar die maakt net niet genoeg echte indruk met haar gekef. :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Hobbes
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hobbes »

Het lijkt me niet goed dat je die andere hond probeerde weg te jagen! Jouw hond kan daaruit concluderen dat dat jonkie een afstraffing verdiend heeft; je stimuleert hem om die stok te verdedigen.

Ik kan me wel voorstellen dat je de neiging hebt om een confrontatie te voorkomen. Het kan natuurlijk echt vervelend zijn als het mis gaat. Maar dan lijken betere oplossingen me opzij stappen en ongeïnteresseerd doen, om aan te geven dat jij die stok (en die jonge hond) niet meer interessant vindt. Of ook met je rug ernaartoe gaan staan - stiekum over de schouder kijken hoe 't gaat.
Of afleiden met een bal-voor-noodgevallen in de zak en desnoods toch maar weglopen, als je blijkbaar bang bent dat je hond te stevig corrigeert? Misschien is die angst niet nodig, er is gelukkig niks ergs gebeurd?

Ik snap trouwens echt niet waarom veel mensen vinden dat honden elkaars speeltjes niet mogen afpakken. Mijn ervaring is dat daar de leukste spelletjes uit voort kunnen komen! Verder is het misschien in principe een onschuldige rangorde-test (ik weet t niet)?
Voorwaarde lijkt me natuurlijk wel dat de baas het (gestolen) speeltje indien gewenst weer af kan pakken.
Dat speeltjes afpakken lijkt mij een echt 'baasjesprobleem': bv. 1 van de baasjes wil dóórlopen omdat het al donker wordt en het speeltje moet mee naar huis, of baasje is bang dat het speeltje wordt gemold, of baasje is bang dat hij het gestolen speeltje niet meer kan afpakken, of baasje is bang dat het vechten wordt.

Moet ik er er wel bij vertellen dat Hobbes wat dat betreft tot nu toe makkelijk is: hij pakt af en daagt uit, maar láát ook afpakken en uitdagen. Soms legt hij het balletje neer voor een andere hond: pak het dan! Bovendien weet hij (en wij) geloof ik inmiddels vrij goed wanneer hij beter niet kan afpakken, als een andere hond erg fel op zijn speeltje is. Als pup heeft hij ook wel eens snauwen gehad van 'balletjeshonden', laatste tijd nooit meer. Zal wel niet alleen dankzij ons zijn, ook dankzij Hobbes' fantastische karakter :J:, maar wij baasjes hebben in elk geval nooit een probleem gemaakt van speeltjes afpakken.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Hobbes schreef:Het lijkt me niet goed dat je die andere hond probeerde weg te jagen! Jouw hond kan daaruit concluderen dat dat jonkie een afstraffing verdiend heeft; je stimuleert hem om die stok te verdedigen.

Ik kan me wel voorstellen dat je de neiging hebt om een confrontatie te voorkomen. Het kan natuurlijk echt vervelend zijn als het mis gaat. Maar dan lijken betere oplossingen me opzij stappen en ongeïnteresseerd doen, om aan te geven dat jij die stok (en die jonge hond) niet meer interessant vindt. Of ook met je rug ernaartoe gaan staan - stiekum over de schouder kijken hoe 't gaat.
Of afleiden met een bal-voor-noodgevallen in de zak en desnoods toch maar weglopen, als je blijkbaar bang bent dat je hond te stevig corrigeert? Misschien is die angst niet nodig, er is gelukkig niks ergs gebeurd?

Ik snap trouwens echt niet waarom veel mensen vinden dat honden elkaars speeltjes niet mogen afpakken. Mijn ervaring is dat daar de leukste spelletjes uit voort kunnen komen! Verder is het misschien in principe een onschuldige rangorde-test (ik weet t niet)?
Voorwaarde lijkt me natuurlijk wel dat de baas het (gestolen) speeltje indien gewenst weer af kan pakken.
Dat speeltjes afpakken lijkt mij een echt 'baasjesprobleem': bv. 1 van de baasjes wil dóórlopen omdat het al donker wordt en het speeltje moet mee naar huis, of baasje is bang dat het speeltje wordt gemold, of baasje is bang dat hij het gestolen speeltje niet meer kan afpakken, of baasje is bang dat het vechten wordt.

Moet ik er er wel bij vertellen dat Hobbes wat dat betreft tot nu toe makkelijk is: hij pakt af en daagt uit, maar láát ook afpakken en uitdagen. Soms legt hij het balletje neer voor een andere hond: pak het dan! Bovendien weet hij (en wij) geloof ik inmiddels vrij goed wanneer hij beter niet kan afpakken, als een andere hond erg fel op zijn speeltje is. Als pup heeft hij ook wel eens snauwen gehad van 'balletjeshonden', laatste tijd nooit meer. Zal wel niet alleen dankzij ons zijn, ook dankzij Hobbes' fantastische karakter :J:, maar wij baasjes hebben in elk geval nooit een probleem gemaakt van speeltjes afpakken.
Geloof dat ik het hier in grote lijnen mee eens ben.

Als je zo'n correctie van kaya vindt kunnen, dan waarschuw je het baasje, maar laat je het verder gaan. Aan hem dan de keus. Als je vindt dat het niet kan, dan zou ik zelf gaan.

Ik heb zoiets eens met Luna meegemaakt. Een boxer die achter haar bal aanzat, ondanks alle overduidelijke waarschuwingen van Luna dat ze dat niet leuk vond. Haar baas vond het prima, maar ik ben gegaan, omdat ik niet zeker genoeg was van Luna. Was ik dat wel geweest, dan was ik, in dit geval, blijven staan.

Verder gaat Spok zo ongeveer met een stok om als Hobbes. In een groep honden heb ik hem liever met dan zonder stok.
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Inge schreef:Overigens zou ik willen dat ik een sociale, eerlijke hond tegenkwam die Biène eens goed op haar plek zou zetten, die heeft een te grote mond naar mijn zin. Wat mis ik nu Maroucks opvoedster wat dat betreft, Kimba de onlangs overleden bouvier van mijn vriendin. Marouck doet het wel hoor, maar die maakt net niet genoeg echte indruk met haar gekef. :roll:
n keer langskomen Ing :wink: Rocky, onze patriarch, is heel duidelijk in zijn hondentaal zonder door te draaien...zeker naar (jonge) teven niet. Furie heeft veel van hem geleerd, Mick was ook niet duidelijk genoeg voor dr.

tja Caroline, als het idd maar ns op de zoveel keer voorkomt, en je hebt al voorzichtig de baas gewaarschuwd, zou ik zelf naar de 3e keer ofzo weg zijn gegaan. Niet omdat Kaya´s gedrag niet normaal is maar meer om het enge hedder en gevaarlijke rotweiller verhaal....
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Stang schreef:
ja, en dan is er nog een reden dat dit (voor jou en kaya) niet echt opschiet : die bepaalde hond blíjft dan ook vreemd voor haar, en als je dat achtereenvolgens met alle nieuwelingen blijft doen (ontwijken) kan je idd maar beter helemaal wegblijven :19: .

vind ik ook niet echt een oplossing.

feit blijft dat steeds meer mensen honden willen, maar steeds minder mensen er ook het hondse gedrag bij willen nemen. perfectie is niet van deze wereld, ook niet van de hondse wereld dus.
Daar heb jij ook weer gelijk in :denken:
Als Kaya eenmaal een correctie heeft gegeven, dan is die eigenlijk altijd wel zo duidelijk dat een hond dit geen tweede keer doet en de hond wordt geaccepteerd daarna door Kaya.

Ze tolereert gewoon geen nieuwkomers die opdringerig zijn; ze moeten hun plaats weten bij haar en dan is het goed.

Maar ja, pffff, ik kan me dus ook voorstelen dat mensen ervan schrikken :19:
dus is een hondenveld echt alleen bedoelt voor supersociale honden die nooit snauwen of grauwen en altijd gezellig samen spelen of past er een Rottweiler tussen die weliswaar sociaal is maar niet alles pikt?
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:Wat ik een beetje raar vind ik dit gesprek is dat ik je hoor zeggen dat jij vindt dat je meer recht hebt om daar te zijn dan die meneer. Jij kent immers de honden en de mensen en die man is vreemd, dus die moet maar beter opletten.
Ik vind dat een rare gedachtengang. Die man heeft prima net zoveel rechten om daar te zijn als jij.
Nou, dat ben ik niet zomaar met je eens. Je komt met een vreemde hond in een bestaande gelegenheidsroedel. Natuurlijk mag dat, zou mooi zijn als het niet zo zou zijn. Ik heb dat met Spok ook gedaan.

Maar wel voorzichtig aan ja, d.w.z. vroeg dingen afkappen, weg lopen als ik het niet vertrouwde enz. Ik vind het te menselijk geredeneerd om te zeggen dat je als nieuwkomer net zo veel recht hebt als een ander daar te staan.

Bovendien, ook als ik me als mens in een publieke ruimte begeef tussen vreemden die een groepje vormen gedraag ik me anders, bescheidener , dan wanneer ik daar dagelijks kom. Is toch niks vreemds aan ?
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hobbes schreef:Het lijkt me niet goed dat je die andere hond probeerde weg te jagen! Jouw hond kan daaruit concluderen dat dat jonkie een afstraffing verdiend heeft; je stimuleert hem om die stok te verdedigen.

Als ik de hond niet had weggestuurd, dan was het al eerder fout gegaan. De hond dartelde over Kaya heen en rook uitgebreid aan haar kont, dus met mijn rug ernaartoe staan heeft niet zoveel zin als die andere hond alle kanten opdartelt.

Ook kan ik alles heel makkelijk van Kaya afpakken, dat is geen enkel probleem. Maar als ik een stok afpak van een metertje, heb ik die stok toch vast en zal Kaya die stok in de gaten blijven houden en als dan ondertussen zo'n dartelkont over haar heen dartelt, dan hou je ook gewoon die correctie.
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoie
Zeer actief

Stang schreef: Als ik de hond niet had weggestuurd, dan was het al eerder fout gegaan. De hond dartelde over Kaya heen en rook uitgebreid aan haar kont, dus met mijn rug ernaartoe staan heeft niet zoveel zin als die andere hond alle kanten opdartelt.

.
Ja, maar, ik ken Kaya niet, maar ik zou me ook kunnen voorstellen dat ze zich door jouw ingrijpen gesterkt heeft gevoeld en misschien nog wat feller is geweest. Maar ook als dat niet zo zou zijn, wat er dan mis mee geweest als het al veel eerder gebeurd was ? De correctie was oke, of niet, een van twee lijkt mij.

Wel zou ik duidelijk naar de baas communiceren wat er te gebeuren stond.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Selena schreef:
Inge schreef:Overigens zou ik willen dat ik een sociale, eerlijke hond tegenkwam die Biène eens goed op haar plek zou zetten, die heeft een te grote mond naar mijn zin. Wat mis ik nu Maroucks opvoedster wat dat betreft, Kimba de onlangs overleden bouvier van mijn vriendin. Marouck doet het wel hoor, maar die maakt net niet genoeg echte indruk met haar gekef. :roll:
n keer langskomen Ing :wink: Rocky, onze patriarch, is heel duidelijk in zijn hondentaal zonder door te draaien...zeker naar (jonge) teven niet. Furie heeft veel van hem geleerd, Mick was ook niet duidelijk genoeg voor dr.
Oh, dat zou fijn zijn. Ze moet echt duidelijk krijgen dat die grote mond nergens voor nodig is :roll: Tot nu toe trekken honden zich er niks van aan hoor, maar ze voelt zich wel steeds sterker zo. Het is allemaal bluf, maar hoe lang nog :roll:
We zullen snel eens afspreken :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Stang schreef: Als ik de hond niet had weggestuurd, dan was het al eerder fout gegaan. De hond dartelde over Kaya heen en rook uitgebreid aan haar kont, dus met mijn rug ernaartoe staan heeft niet zoveel zin als die andere hond alle kanten opdartelt.

.
Ja, maar, ik ken Kaya niet, maar ik zou me ook kunnen voorstellen dat ze zich door jouw ingrijpen gesterkt heeft gevoeld en misschien nog wat feller is geweest. Maar ook als dat niet zo zou zijn, wat er dan mis mee geweest als het al veel eerder gebeurd was ? De correctie was oke, of niet, een van twee lijkt mij.
waarschijnlijk omdat caroline ondertussen nog hoopte dat de baas van die hond in zou grijpen?
Ja, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar puur theoretisch denk ik toch dat het beter is om dan duidelijk naar de baas te communiceren wat Kaya gaat doen, en minimaal in te grijpen, zodat de baas de gelegeheid heeft zijn afweging te maken.

B.v. als ik zoiets zou meemaken, en de baas zegt tegen mij, mijn hond gaat jouw hond stevig corrigeren, maar er gebeurt verder niks, dan zou ik er voor kunnen kiezen het te laten gaan.

Dan schrik ik niet, en mijn hond kan er dan van leren. ( of niet, als ik mijn hond anders inschat. Ik denk niet dat Luna zich laat corrigeren, niet snel tenminste, dus dat risico neem ik dan niet. )

Maar als ik zie dat een baas iets probeert te voorkomen, en het gaat dan mis, dan schrik ik behoorlijk.

Ik weet niet of ik duidelijk ben ?
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Inge O schreef:
Zoie schreef:

.
waarschijnlijk omdat caroline ondertussen nog hoopte dat de baas van die hond in zou grijpen?
Ja, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar puur theoretisch denk ik toch dat het beter is om dan duidelijk naar de baas te communiceren wat Kaya gaat doen, en minimaal in te grijpen, zodat de baas de gelegeheid heeft zijn afweging te maken.

B.v. als ik zoiets zou meemaken, en de baas zegt tegen mij, mijn hond gaat jouw hond stevig corrigeren, maar er gebeurt verder niks, dan zou ik er voor kunnen kiezen het te laten gaan.

Dan schrik ik niet, en mijn hond kan er dan van leren.

Maar als ik zie dat een baas iets probeert te voorkomen, en het gaat dan mis, dan schrik ik behoorlijk.

Ik weet niet of ik duidelijk ben ?
Ja ik snap wat je bedoelt Jan. Zo heb ik dat destijds ook gedaan bij de vrouw van het puppy JR; eerst even overlegt hoe of wat.

Soms gaat het alleen zo snel: de hond stormt het veld op, springt op en over Kaya en ik probeer uit alle macht Kaya onder controle te houden. Hond springt tegen een andere hond aan, waar hij overigens een snauw van kreeg, maar hond blijft zo druk.
Dan is mijn stomme fout dat ik toch verwacht dat zo'n baas iets doet, maar daar moet ik gewoon niet vanuit gaan en zelf duidelijk maken hoe of wat.
Ik zei tegen die hond (knipoog, want de baas stond naast me) 'nee niet hier, want zij verdedigt haar stok'. En nog niets doen.

En zelf vind ik het ook gewoon rot, daarom wil ik Kaya niet in eerste instantie laten gaan. Vergis je niet in de bijna altijd scheve gezichten die je krijgt omdat het een Rottweiler is: doet een Maltezer dit, dan wordt erom gelachen. Dus ook al vind ik het logisch en acceptabel voor mezelf dat Kaya dit doet, toch wil ik het proberen te voorkomen.
En ook wat Eline zegt: een correctie kan ook verkeerd uitpakken, er hoeft maar een hoektandje te blijven haken. Daar kan ik natuurlijk ook nooit een garantie voor geven. In principe bijt Kaya niet, heeft ze nooit gedaan, ze gooit haar gewicht en gegrom in de strijd, maar ja natuurlijk kan een hoektandje blijven haken :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Stang schreef: Vergis je niet in de bijna altijd scheve gezichten die je krijgt omdat het een Rottweiler is: doet een Maltezer dit, dan wordt erom gelachen. Dus ook al vind ik het logisch en acceptabel voor mezelf dat Kaya dit doet, toch wil ik het proberen te voorkomen.
En ook wat Eline zegt: een correctie kan ook verkeerd uitpakken, er hoeft maar een hoektandje te blijven haken. Daar kan ik natuurlijk ook nooit een garantie voor geven. In principe bijt Kaya niet, heeft ze nooit gedaan, ze gooit haar gewicht en gegrom in de strijd, maar ja natuurlijk kan een hoektandje blijven haken :19:
Dat is natuurlijk ook nog zo inderdaad. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat ik minder moeite heb met een vreemde Spaniel of Kooiker o.i.d. die zijn stok verdedigt en mijn honden daarom flink zou kunnen corrigeren, dan als dat een hond formaat Rottweiler of Herder o.i.d betreft.

Het lastige is in deze ook het feit dat Kaya voor die vreemde mensen ook een vreemde hond is. Als ik met jou wandel 'ken' ik jou, vertrouw ik jou, en weet ik hoe Kaya is. Dan hou ik daar rekening mee, en weet ik dat jij dat ook doet.
Loop ik in het bos nou een vreemde Rottweiler tegen het lijf die Moos of Saar opeens flink zou corrigeren, tja, dan zou ik daar ook niet echt blij mee zijn. Ook omdat ik daar echt gigantisch van zou schrikken met de eenhapscrackers van mij.
Aan de andere kant zou zoiets met een hond van het type Kaya mij nooit overkomen omdat mijn honden ten eerste niet opdringerig zijn, en ten tweede al zouden reageren op de eerste grom en waarschuwende lip.

Ik denk ook dat echt goed communiceren misschien in veel gevallen het beste zou kunnen werken, net zoals je met de baas van de JR gedaan hebt. Dat maakt jou en Kaya ook meteen minder 'vreemd' en daardoor minder onvoorspelbaar en minder 'eng'.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Stang schreef: Vergis je niet in de bijna altijd scheve gezichten die je krijgt omdat het een Rottweiler is: doet een Maltezer dit, dan wordt erom gelachen. Dus ook al vind ik het logisch en acceptabel voor mezelf dat Kaya dit doet, toch wil ik het proberen te voorkomen.
Dat is natuurlijk ook nog zo inderdaad. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat ik minder moeite heb met een vreemde Spaniel of Kooiker o.i.d. die zijn stok verdedigt en mijn honden daarom flink zou kunnen corrigeren, dan als dat een hond formaat Rottweiler of Herder o.i.d betreft.

Het lastige is in deze ook het feit dat Kaya voor die vreemde mensen ook een vreemde hond is. Als ik met jou wandel 'ken' ik jou, vertrouw ik jou, en weet ik hoe Kaya is. Dan hou ik daar rekening mee, en weet ik dat jij dat ook doet.
Loop ik in het bos nou een vreemde Rottweiler tegen het lijf die Moos of Saar opeens flink zou corrigeren, tja, dan zou ik daar ook niet echt blij mee zijn. Ook omdat ik daar echt gigantisch van zou schrikken met de eenhapscrackers van mij.
Aan de andere kant zou zoiets met een hond van het type Kaya mij nooit overkomen omdat mijn honden ten eerste niet opdringerig zijn, en ten tweede al zouden reageren op de eerste grom en waarschuwende lip.

Ik denk ook dat echt goed communiceren misschien in veel gevallen het beste zou kunnen werken, net zoals je met de baas van de JR gedaan hebt. Dat maakt jou en Kaya ook meteen minder 'vreemd' en daardoor minder onvoorspelbaar en minder 'eng'.
En dat snap ik dus ook dat het beangstigend is zo'n groot zwart en lomp beest die bovenop jouw hond duikt. Echt, dat begrijp ik.
Ze maakt een hoop kabaal, ze gooit haar gewicht en dat is toch 40 kg er bovenop.

Maar ik ga dus wel weg als het een formaatje Maltezer betreft. Die 'strijd' laat ik haar dus niet aangaan, want daarbij sta ik zelf trouwens ook duizend doden uit omdat dat te kwetsbaar is.

Bij pupjes weet ik dat Kaya heel mild is. Zo heb ik laatst ook wel erg gelachen: een vrouwtje van dit forum was op het veld en had een 'pupje' Engelse Staff bij zich (ik geloof 4 maanden jong). Ging allemaal prima, maar ineens sluipt het pupje door de achterpoten van Kaya (die stilstond bij haar stok) onder haar buik door naar voren toe om de stok te pakken, heel sneaky.
Kaya corrigeert het pupje en ik hoor een enorm gegil en ik schrik me rot (dat is dus de 'je weet het nooit 100% zeker factor') en ren ernaartoe: Kaya staat boven het pupje, maar doet werkelijk totaal niets verder en het pupje krijsen en krijsen. Kaya is totaal verbouwereerd en haakt af, loopt weg en laat in haar verbazing zelfs haar stok achter bij pupje :mrgreen:

Pupjes kunnen ook enorm krijsen en gillen terwijl er eigenlijk niets of zeer weinig gebeurd. Mensen schrikken daarvan, logisch ook.
Zoiets was het gisteren ook, want het 'pupje' (Airdale Terrier van ik schat 5 maanden, dus echt niet zo'n kleintje) gilde en krijste alles bij elkaar ook toen Kaya allang verdwenen was, want zo'n correctie duurt misschien 2 seconde ofzo.
Afbeelding
A good dog never dies...

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Stang schreef:
En dat snap ik dus ook dat het beangstigend is zo'n groot zwart en lomp beest die bovenop jouw hond duikt. Echt, dat begrijp ik.
Ze maakt een hoop kabaal, ze gooit haar gewicht en dat is toch 40 kg er bovenop.

Maar ik ga dus wel weg als het een formaatje Maltezer betreft. Die 'strijd' laat ik haar dus niet aangaan, want daarbij sta ik zelf trouwens ook duizend doden uit omdat dat te kwetsbaar is.
Dat weet ik hoor dat je het niet laat gebeuren bij formaatje Maltezer :wink: Het was meer even ter illustratie waarom het over het algemeen als minder 'eng' wordt opgevat als een hondje formaat Maltezer een stok verdedigt, dan een hond van 40 kilo :wink:
Pupjes kunnen ook enorm krijsen en gillen terwijl er eigenlijk niets of zeer weinig gebeurd. Mensen schrikken daarvan, logisch ook.
Zoiets was het gisteren ook, want het 'pupje' (Airdale Terrier van ik schat 5 maanden, dus echt niet zo'n kleintje) gilde en krijste alles bij elkaar ook toen Kaya allang verdwenen was, want zo'n correctie duurt misschien 2 seconde ofzo.
Ja, dat is ook zo inderdaad. Ik denk alleen dat dan toch ook meespeelt dat Kaya vreemd is voor die meneer, en jij ook vreemd bent. Als een grote bekende hond hier in het bos een andere hond corrigeert dan schrik ik daar niet van; ik ken de hond, ik ken de baas. Is het een wildvreemde hond, met een baas waarvan ik niet weet of hij de situatie wel juist in kan schatten (wat jij dus kan, maar dat weet die man niet) dan schrik ik wel, en flink ook. :wink:
Afbeelding
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Hoi Caroline.
Iedereen heeft natuurlijk een eigen mening over dit soort dingen.
Ik dus ook :mrgreen:

Zelf heb ik ook een hond die niet lastig gevallen wilt worden door andere honden. Ik hou daar zoveel mogelijk rekening mee. Maar als zij lastig gevallen wordt door andere honden, en ik probeer dat te stoppen en de die baas doet niets? Nou dan kan ik er niet van balen dat ze een keer uitvalt hoor.

Kaya was zichzelf prima aan het vermaken en wilt niet gestoord worden. De andere hond reageert niet op jou verzoek Kaya niet lastig te vallen en die baas heeft er schijt aan. Dan gebeuren er dit soort dingen.
Mag Kaya dan niet met een stok spelen omdat andere honden perse elke hond lastig moeten vallen? Nou, ik vind dus van niet.
Groetjes Rob
Hobbes
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hobbes »

Stang schreef:

Als ik de hond niet had weggestuurd, dan was het al eerder fout gegaan. De hond dartelde over Kaya heen en rook uitgebreid aan haar kont, dus met mijn rug ernaartoe staan heeft niet zoveel zin als die andere hond alle kanten opdartelt.

Ook kan ik alles heel makkelijk van Kaya afpakken, dat is geen enkel probleem. Maar als ik een stok afpak van een metertje, heb ik die stok toch vast en zal Kaya die stok in de gaten blijven houden en als dan ondertussen zo'n dartelkont over haar heen dartelt, dan hou je ook gewoon die correctie.
Ik zei ook niet stok afpakken, maar laten zien dat jij stok en pup niet meer interessant vindt. Dus niet stok afpakken maar je er juist van afkeren, spel staken.

Heb je weleens geprobeerd net te doen of het heel normaal is als er een hond om Kaya heen dartelt? (Dus de andere hond niet wegsturen) Ik kan me echt voorstellen dat Kaya dan minder fel reageert.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hobbes schreef:
Stang schreef:

Ik zei ook niet stok afpakken, maar laten zien dat jij stok en pup niet meer interessant vindt. Dus niet stok afpakken maar je er juist van afkeren, spel staken.

Heb je weleens geprobeerd net te doen of het heel normaal is als er een hond om Kaya heen dartelt? (Dus de andere hond niet wegsturen) Ik kan me echt voorstellen dat Kaya dan minder fel reageert.
Ja in beginsel heb ik natuurlijk helemaal niet zo gereageerd.
Kaya was een enorm speelse hond totdat ze loops werd met 7 maanden en daarna werd ze een kattenkoppie die andere honden niet meer bekeek (en dat is dus echt letterlijk: ze interesseert zich totaal niet voor andere honden buiten).

Door ervaring werd toen duidelijk dat Kaya drukke honden bij haar in de buurt niet accepteert en dat ze die corrigeert.
Dus niet alleen bij een stok, maar ook gewoon bij een wandeling: als dan een hond op haar af komt gerend en erg druk doet, geeft ze ook een correctie.
Ik leid haar dus in principe altijd af en zet haar onder appel op een vrolijke manier (volg met iets lekkers). Dat werkt in principe erg goed, omdat ik de attentie op mij leg en niet op de vreemde dartelende hond.

Stok bij haar laten en doen alsof ik het niet interessant vind, dat werkt niet bij haar :wink: Kaya vindt echt die stok mega interessant of ik dat vind of niet :mrgreen:
Als ze bv niet mag rennen vanwege haar poten, dan reageer ik dus ook totaal niet op stokken die ze opzoekt, maar ze blijft echt met die stok sjouwen en gooit 'm echt wel 100 keer voor m'n voeten om te gooien. Negeren van mijn kant of niet.
Afbeelding
A good dog never dies...

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik snap het probleem niet.
Waarom loop je niet gewoon 'door' met Kaya als je ziet dat er een vreemde hond aankomt?

Heb alles heel snel gelezen dus misschien dat het antwoord daarop al ergens staat hoor.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:Ik snap het probleem niet.
Waarom loop je niet gewoon 'door' met Kaya als je ziet dat er een vreemde hond aankomt?

Heb alles heel snel gelezen dus misschien dat het antwoord daarop al ergens staat hoor.
Ja, daar is al uitgebreid over gesproken :mrgreen:

Kort samengevat, redenen om dit niet te doen:

- ik sta daar al met mensen en honden die een hoop plezier hebben samen
- ik vind dat je niet zomaar een hond bij vreemde honden zo opdringerig moet laten zijn
- op deze manier wennen Kaya en de nieuwkomer nooit aan elkaar en moet ik ze altijd blijven ontlopen

Maar daarentegen heb ik niet meer het gezeur als ik gewoon wegloop.

Dus :19: :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

estelle

Tsja maar je kunt ook niet gaan doen alsof vreemden daar dan maar niet meer moeten komen met hun honden omdat Kaya er niet van gediend is als ze te dichtbij komen. In principe doet zijn hond niet lelijk maar Kaya wel, ookal is die hond enorm opdringerig en verwondt kaya niet. :wink:

Ik weet het niet, maar ik ontloop dit soort dingen altijd. Als ik met Hera loop dan blijf ik lopen, sta geen minuut stil (als er andere honden zijn) omdat ik er dan op kan wachten dat er een confrontatie komt met een hond die te dichtbij komt.
Ondanks dat ik het ook gezellig vindt om even te praten met andere hondenmensen.
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef: ik weet alleen niet (heb ook zo goed als geen ervaring met hondenveldjestoestanden) of dat practisch gezien altijd even simpel is. misschien staat het baasje net niet binnen 'praatbereik', en is er rond je benen al vanalles in volle gang waar je zelf ook je volle aandacht op wil houden?.
Dat is waar. Ik denk alleen dat bazen te makkelijk ervan uitgaan dat iedereen zo'n beetje dezelfde ideeën heeft over wat acceptabel hondengedrag is. Blijkt ook weer in dit topic. In de praktijk betekent het heel vaak dat je van je eigen hond(en) uitgaat. Maar je loopt anders door het bos met een branieschopper dan met een bang musje. En dan gebeuren er vaak dingen die niet nodig waren geweest als de bazen beter hadden gecommuniceerd.

Ik probeer het zoveel mogelijk, maar het is waar, soms lukt het gewoon niet of is het praktisch niet mogelijk.
Afbeelding
estelle

Inge O schreef:
estelle schreef:Tsja maar je kunt ook niet gaan doen alsof vreemden daar dan maar niet meer moeten komen met hun honden omdat Kaya er niet van gediend is als ze te dichtbij komen. In principe doet zijn hond niet lelijk maar Kaya wel, ookal is die hond enorm opdringerig en verwondt kaya niet. :wink:
ik weet nog zo niet of je de reactie van die andere hond niet evengoed onder 'lelijk doen' kan rekenen. weer niet vanuit mensenstandpunt, nee - wij vinden dat er alleen maar vrolijk en speels uitzien.
maar honden zien dat duidelijk anders, en ik kan ook snappen waarom :wink: .
Tuurlijk, die hond is opdringerig en ik schaar dat ook niet als 'vrolijk en speels'(wil niet lullig doen maar met een roedel van 10 honden heb ik toch wel wat verstand van hondentaal ,gedrag e.d. :wink: ) maar Kaya accepteert dat niet en Kaya is degene die daarop uitvalt dus tsja.

En laten we wel wezen dat de gemiddelde hondeneigenaar de balle verstand heeft van hondengedrag dus dan kun je wel aankomen met 'dat is hondentaal' maar zo iemand begrijpt dat toch niet en dan kies ik er dus voor om door te lopen ookal heeft mijn hond nog zoveel 'recht' om te corrigeren of zijn punt duidelijk te maken.
Dobermannlover
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dobermannlover »

Ik heb even snel jouw verhaal gelezen....
Naar mijn mening heb je eigenlijk al een beetje een waarschuwing gegeven ivm hoe jouw hond zou reageren als het op het stokje aankwam.
Ik zou daar als baas van een jonge hond naar luisteren en mijn pup even daarbij proberen weg te houden dan,of anders vragen of je even niet met het stokje wilt spelen zodat de honden even elkaar kunnen leren kennen.
Ik zeg dit nu vanuit het oogpunt van de ander in jouw verhaal,omdat ik een soortgelijke situatie heb meegemaakt toen mijn Amstaff nog pupje was.Ook een hevige dreumes en ik ging altijd met hem naar een losloop-gebied in het bos.De meeste honden kenden elkaar wel,maar op een dag waren daar 2 mechelse herders op een veldje aan het spelen.Ik vroeg nog aan die man of zijn honden sociaal naar mijn pup zouden reageren,zodat mijn Amstaff ook lekker los op het veldje kon.Hij zei niks dan goeds over zijn honden en ik liet mijn Staff dus los.Die kleine van mij vliegt mee op de stok af en krijgt me toch op zijn donder van die honden!!!
Ik heb genoeg honden gezien die een pup op zijn plaats zetten en heb dat genoeg meegemaakt en Cas reageerde toen anders.Deze keer voelde het niet goed,en ik zag dat de reactie van mijn hond ook niet klopte.Ik heb meteen mijn pup meegenomen,want wou niet dat er iets aan zijn karakter zou veranderen.Dit puur omdat het niet goed voelde
in mijn ogen>het leek niet op zijn plaats zetten van de pup,maar op pure agressie.Ik heb gewoon verantwoordelijkheid genomen op het moment dat ik vermoedde dat het misging.En Casje is al een paar keer in het bos op zijn plaats gezet door een Rotweiller ,het deed hem niet veel.Hij was dominant en kroop telkens weer op de rug van de hond.Nu moet ik zeggen dat die Rotweiller zeer sociaal was en op de juiste manier hem op zijn plaats zette.Zo ook een Airdale die Casje weleens op zijn plaats zette.Heb ik geen problemen mee.
Maar als je als baas je hond goed kent en je geeft al een beetje een waarschuwing dat je hond het niet leuk vind als een pup bij zijn stokje komt.....tja ,ik zou als eigenaar van de pup dan echt niet mijn pup doorlaten gaan.
Het socialiseren met andere honden is heel goed ve pup,maar he,niet alle honden zijn van drukke pups gediend soms....
En dan zeg ik ook,ja,onderlinge communicatie tussen de bazen is hier van belang.
Je hebt toch een beetje een waarschuwing gegeven?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”