Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom werkhonden veel rust nodig hebben

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

@idoo schreef:
Stang schreef:Als een van de honden verlatingsangst heeft en niet van zijn plek komt, dan moet hij daar natuurlijk wel wat aan doen. Daar ben ik het allemaal mee eens natuurlijk.

Dat is de conclusie hier.
Maar ik vind het prima dat ze de hele dag netjes op haar plaats blijft, en als dat door verlatingsangst komt hoop ik maar dat het erfelijk is, want het is natuurlijk wel ideaal, een hond die automatisch apatisch blijft liggen waar je hem neerlegt als je weggaat, tot je weer terugkomt en zeg dat ie weer bewegen mag!

Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

@idoo schreef:
Sunnybunny schreef:Klimaatbestendig misschien wel ja, maar duidelijk niet omgevingsbestendig als jij al als ze een kwartiertje buiten hebben gelopen een uur bezig bent om alle vastzittende vegatatie te verwijderen, zijn ze dus zéér afhankelijk van de mens en zouden ze zonder ingrijpen binnen een paar weken niet meer kunnen lopen en ontstekingen krijgen van alles wat er in dat haar blijft zitten. Erg onhandig.

Nee hoor, ze zouden daar natuurlijk geen last van hebben als de mens van aanvang af van hun vacht af zou blijven. Dan wordt het een ondoordringbaar pantser.
Maar ook bijzonder geurrijk!
Als je je honden niet in huis haalt misschien een overkomenlijk nadeel, maar hou je ze binnen dat ontkom je er niet aan de vachten dagelijks schoon te borstelen, zeker als ze bij je in bed willen slapen
!
Daar hebben ze wel degelijk last van! Wel eens van die reddingsgevalletjes in je handen gehad die helemaal kaal geschoren moeten worden omdat al dat haar "het een ondoordringbaar pantser" was geworden door gebrek aan vachtverzorging? Nou ik kan je vertellen dat het geen pretje is wat daar onder vandaan komt. Half ingegroeide grasaren, ontstoken wonden door luchtgebrek van de huid, delen van de huid die zo onder spanning hebben gestaan door de viltlaag dat ze spontaan kapot zijn gegaan. Dit gebeurd niet alleen bij andere honden, ook bij jouw Schapendoezen zet dit proces zich in gang. Zeg nu niet dat dat niet zo is, want het is WEL zo.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

@idoo schreef:
kitty schreef:Ach, zolang hij hier iedereen af loopt te z**ken die het anders doet en andere schapendoeseigenaren unaniem in een kwaad daglicht stelt zal ik hem ook af en toe een veeg uit de pan blijven geven :wink:

Zeg hee, iedereen loopt mij af te zeiken omdat ik het anders doe, niet andersom.
Wie het anders doet heeft mijn zegen, ik roep ook niet dat wat ik doe beter is, alleen maar dat je blijkbaar ook zo met je honden om kan springen zonder ze te verknoeien voor het werk dat je ermee wilt doen!
Volgens mij loop jij toch echt mensen af te zeiken, zelfs discriminerend naar hondenrassen toe. Jij maakt een keuze van wie wel mag blijven en wie niet. Jij krijgt alleen maar feedback terug op wat jij schrijft niet meer niet minder.
Daarnaast vind ik het heel wat dat jij hier nu suggereert dat jouw honden niet verknoeit zijn en dat andere werkhonden (uit welk land dan ook) bij voorbaat al zijn verknoeit. Genoeg werkhonden om ons heen, die wel degelijk hun werkdrift mogen uitoefenen, overigens gebeurd dit dan ook dagelijks omdat dit training vereist.
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
Stang schreef:
@idoo schreef:
Stang schreef:Als een van de honden verlatingsangst heeft en niet van zijn plek komt, dan moet hij daar natuurlijk wel wat aan doen. Daar ben ik het allemaal mee eens natuurlijk.

Dat is de conclusie hier.
Maar ik vind het prima dat ze de hele dag netjes op haar plaats blijft, en als dat door verlatingsangst komt hoop ik maar dat het erfelijk is, want het is natuurlijk wel ideaal, een hond die automatisch apatisch blijft liggen waar je hem neerlegt als je weggaat, tot je weer terugkomt en zeg dat ie weer bewegen mag!
Het is ideaal voor jou, maar zeker niet voor de hond :neenee:
Denk je eens in dat jij je zo rot voelt dat je 8 of 10 uur lang op dezelfde plek blijft zitten/liggen zonder dat je je durft te bewegen, eten, drinken of plassen.

Ja maar ik ben een mens en die houdt er wat aan over als ie elke dag in angst leeft.
Honden blijkbaar niet, althans die van mij niet.
Die vallen gewoon in slaap, liggen heel diep te maffen, en worden er ook nog heel oud mee. Al ligt dat natuurlijk aan het ras.
Net als Bordercollies kunnen en worden ook veel Schapendoezen heel oud, tot bijna 19 jaar aan toe!
Dit slaat echt helemaal nergens op. Er zijn zat honden die wel degelijk iets overhouden aan deze angstpraktijken. Een hond hoort een hond te wezen, klaar! Maar goed...blijkbaar zie jij een hond niet als hond, maar als erfgoed, een voorwerp... :neenee:

Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

@idoo schreef:
Debora schreef:
@idoo schreef:
Stang schreef: Het is ideaal voor jou, maar zeker niet voor de hond :neenee:
Denk je eens in dat jij je zo rot voelt dat je 8 of 10 uur lang op dezelfde plek blijft zitten/liggen zonder dat je je durft te bewegen, eten, drinken of plassen.

Ja maar ik ben een mens en die houdt er wat aan over als ie elke dag in angst leeft.
Die vallen gewoon in slaap, liggen heel diep te maffen, en worden er ook nog heel oud mee. Al ligt dat natuurlijk aan het ras.
Net als Bordercollies kunnen en worden ook veel Schapendoezen heel oud, tot bijna 19 jaar aan toe!
Dit slaat echt helemaal nergens op. Er zijn zat honden die wel degelijk iets overhouden aan deze angstpraktijken. Een hond hoort een hond te wezen, klaar! Maar goed...blijkbaar zie jij een hond niet als hond, maar als erfgoed, een voorwerp... :neenee:

Natuurlijk, als een hond er iets aan over zou houden zou het natuurlijk dierenmishandeling zijn, maar als je op geen enkele wijze kunt aantonen dat die honden er schade van ondervinden dan ken je ze blijkbaar gevoelens toe die ze niet hebben, of wel hebben maar geen last ervan.
En als je ergens geen last van hebt is het niet erg dat je het hebt, lijkt mij.
Misschien hebben jullie vanwege de kerststemming behoefte aan wat melodrama, maar laat mijn honden er dan liever niet de dupe van worden, ja?
Maar hoe kom jij erbij dat een hond geen last heeft van verlatingsangst?
Waar haal je dat vandaan?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Debora
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
Debora schreef:
@idoo schreef:
Stang schreef: Het is ideaal voor jou, maar zeker niet voor de hond :neenee:

Natuurlijk, als een hond er iets aan over zou houden zou het natuurlijk dierenmishandeling zijn, maar als je op geen enkele wijze kunt aantonen dat die honden er schade van ondervinden dan ken je ze blijkbaar gevoelens toe die ze niet hebben, of wel hebben maar geen last ervan.
Misschien hebben jullie vanwege de kerststemming behoefte aan wat melodrama, maar laat mijn honden er dan liever niet de dupe van worden, ja?
Een kwestie van hondengedrag aanleren en leren kennen. (of in jouw geval willen leren) :mrgreen: Daarbij zeg ik niet dat jouw honden wel of geen angst vertonen, maar het is wel degelijk zo dat er zat honden zijn die van dit soort angstpraktijken wel overhouden. Ga dit nou niet ontkennen! :neenee:
Welke kerststemming?? :smile: :mrgreen:

Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Stang schreef: Maar hoe kom jij erbij dat een hond geen last heeft van verlatingsangst?
Waar haal je dat vandaan?
@Idoo zegt dat dat wat je niet ziet er ook niet is.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Sorry, kan het niet laten :mrgreen: Hier twee langharige honden. Wel st. bernards, maar oké. Deze hoef ik maar 2x per week te kammen en dat is zat!! Terwijl zij 24 uur per dag buiten lopen. Verder, mijn vriendin heeft 16 tibetaanse terriers, deze lopen allemaal ongeveer 3 uur per dag buiten. Het zijn showhonden (tophonden) dus met de lange vacht. Ze kamt ze hooguit 1x per week. Dan nog is het lang niet altijd nodig. Tibetanen zijn dan wel kleiner dan jou heilig schapendoezen :smile: maar een st. bernard toch heel wat groter. Verder hebben die wel weer een iets kortere vacht, maar tegenover 24 uur per dag buiten lopen of misschien 2 uurtjes buiten is het evenveel (vooral de broeken en de staarten).

Verder ben ik nu wel heel erg benieuwd naar duidelijke foto's van jou honden. Met elke dag uren kammen zal de vacht niet echt dik zijn.

Toch wel saai lijkt me. 's ochtends een rondje, dan 10 uur slapen dan een rondje en uren kammen dan gaat baasje slapen dus weer slapen :slaap: :slaap: :slaap: :slaap: :slaap:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
Debora schreef:Een kwestie van hondengedrag aanleren en leren kennen. (of in jouw geval willen leren) :mrgreen: Daarbij zeg ik niet dat jouw honden wel of geen angst vertonen, maar het is wel degelijk zo dat er zat honden zijn die van dit soort angstpraktijken wel overhouden. Ga dit nou niet ontkennen! :neenee:
Welke kerststemming?? :smile: :mrgreen:

Ik heb alleen ervaring met mijn eigen honden, dus je zal wel gelijk hebben.
Als ik dit pas een paar jaar deed met mijn eerste hondje zou ik nog geneigd zijn je te geloven dat het op den duur misgaat, maar ik sprong al zo om met mijn eerste hond (Groenendaeler) in 1971 en die is er zestien mee geworden, en mijn eerste en tweede generatie Schapendoezen haalden ook die leeftijd of zijn hard op weg het te halen, ik heb met al die honden elk weekeinde en vele doordeweekse dagen getraind op een heel aantal clubs door het hele land, nooit heeft iemand iets mis aan de geestesgesteldheid van mijn honden kunnen konstateren, ook de dierenartsen niet, dus in mijn ogen is er geen sprake van verlatingsangst, dan wel het is een onschadelijke angst, maar wel handig dus.
Werkelijk..... dit is zwemmen tegen de bierkaai.

Natuurlijk constateer je niets aan die hond op het moment dat jij er lekker mee bezig bent, traint of als je een dierenarts bezoekt. Op dat moment heeft die hond geen verlatingsangst, want hij is niet verlaten op dat moment.

Dat een hond dan oud wordt, heeft er ook totaaaaaaal niets mee te maken. Het zal zijn gezondheid niet schaden, maar de hond is ongelukkig op het MOMENT dat jij er niet bent. Zo ongelukkig dat hij niet eet, drinkt of zich verroerd.

En natuurlijk snap ik dat je moet werken, dat er geld moet binnenkomen, maar dan kan je op zijn minst zorgen dat de hond niet 10 uur zijn plas hoeft op te houden, dus tussentijds naar huis gaan. Wat ook geen ramp is in jouw geval, want je werkt vlakbij huis heb ik begrepen.
Dat de hond dan even vies is....... tja, dat heb je nu eenmaal bij honden :roll:

Ongetwijfeld zal je ook hier je weerwoord weer op hebben om jezelf goed te praten, want mij is duidelijk dat je niets, maar dan ook werkelijk helemaal niets van een ander aanneemt.
Afbeelding
A good dog never dies...

chennique
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door chennique »

--
Laatst gewijzigd door chennique op 24 aug 2008 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

@idoo schreef:
Natas. schreef:
Tsja, ik werk ook. Chris werkt fulltime en ik drie dagen per week dus dan is Raisa alleen, er moet idd eten op tafel komen en hondenbrokken in de bak. Een werkende hondeneigenaar maakt hem nog geen slechte hondenbaas.

Maar oh jeetje, nu lees ik dat ik het helemaal fout doe! :eek:
Ik verstoor Raisa's rust door haar op mijn werkdagen met de uitlaatservice mee te laten gaan, notabene een uur lopen, snuffen, plassen, rennen en spelen! En meteen na m'n werk ga ik weer met d'r naar buiten...... ik ga meteen de uitlaat afbellen!
En hoe doe ik dat nou de dagen dat ik niet werk? Ik zal haar dan maar niet meer uitlaten, maar door hier rond te lopen verstoor ik ook haar rust!

Jammer voor Raisie heeft ze niet zo'n vacht als de inheemse schapendoes. Ze mist het wel hoor, iedere avond een uur in d'r haren tutten. Goh, wat zou ze dat leuk vinden!

:smile:

Fout zou ik het niet willen noemen, wel overbodige moeite.
Als ik niet werk kan ik de hele dag met ze in touw zijn, daar zijn het werkhonden voor!
Als ik niet werk, thuis ben, maar de hele dag wat anders doe terwijl er ook nog kleine kinderen lopen te hinderen, en allerlei bezoekers je lastig komen vallen, dan heeft dat een nadelig effect op een hond als Teun. Die is beter af in een rustige omgeving.
Het gaat erom wat ik leuk vind, niet wat mijn honden leuk vinden.
Ik vind uren vachten verzorgen weliswaar helemaal niet leuk, maar het voordeel is wel dat je automatisch ook een heel sterke band met ze krijgt.
Waarom is het overbodige moeite je hond afleiding en beweging te geven? Omdat het op een hond als Teun een nadelig effect heeft geldt dat natuurlijk niet voor iedere hond. Ik zou zelfs zeggen dat de meeste honden graag gezelschap hebben. Jij kunt het wel alleen zo zien dat kinderen vervelen maar ik zie dat mijn honden vaak ontzettend genieten van het gezelschap van kinderen. Kinderen kunnen namelijk gewoon leren dat ze leuk met honden omgaan.
Natuurlijk ben ik thuis niet de hele dag met de honden alleen bezig, maar ik merk wel dat ze het ontzettend op prijs stellen in mijn gezelschap te zijn en daar gelukkig geen hinder van te ondervinden.
Ik vind niet dat het er om gaat wat ik leuk vind maar ook dat het er om gaat wat mijn honden leuk vinden, ik heb tenslotte gekozen voor mijn honden en niet andersom.
Dat jij zoveel uren per dag bezig bent met vacht lijkt mij nog steeds wat overdreven. Mijn honden slapen ook op bed en op de bank bij me en toch kan ik het met veel minder af. Mensen komen nog steeds langs en het ziet er hier fris uit :ok:
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

@idoo schreef:
Nee, als je je honden dag in dag uit alleen laat en ze apatisch liggen te liggen hebben ze neeeeeeergens last van :roll:
Ze gaan er niet dood aan nee, maar reken maar dat ze last hebben van hun eenzaamheid en verveling.
Wat wel waar is....... jij hebt nergens last van.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

@idoo schreef: Het maakt me ook niet uit of ze al die tijd lekker liggen te slapen of zich uit angst dood houden, zolang het effect is dat ze als ik er ben extra attent op me zijn vind ik het prima zo!
Zou het een negatief effect op de training hebben dan zou het iets zijn om wakker van te liggen, want daar heb ik ze tenslotte voor!
Als ze maar goed trainen en als jij zelf maar nergens last van hebt :roll:
Elke hond (dus ook een Schapendoes!) heeft gevoel en ze kunnen zeker last van angst hebben. Erg fijn voor je honden om zich 5 lange dagen per week zo te voelen....... not!!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
Stang schreef:Ongetwijfeld zal je ook hier je weerwoord weer op hebben om jezelf goed te praten, want mij is duidelijk dat je niets, maar dan ook werkelijk helemaal niets van een ander aanneemt.

Niet als beweerd wordt dat wat ik al dertig jaar doe slecht voor mijn honden is. Het maakt me ook niet uit of ze al die tijd lekker liggen te slapen of zich uit angst dood houden, zolang het effect is dat ze als ik er ben extra attent op me zijn vind ik het prima zo!
Zou het een negatief effect op de training hebben dan zou het iets zijn om wakker van te liggen, want daar heb ik ze tenslotte voor!
Dat ik ze tussen de middag niet ga uitlaten is gewoon omdat ik gemerkt heb dat ze dat helemaal niet nodig hebben, niet omdat ik dan geen tijd zou hebben de vachten na te kijken, want ik heb een pauze van twee uur!
Hoe kan je nu zeggen dat het je niet uitmaakt of je hond zich uit angst dood houdt? Interesseert het je niks hoe je hond zich voelt als jij er niet bent? Is het alleen maar van belang dat JIJ er geen nadeel van ondervindt?

Ik snap dat echt niet hoor :19:

En ik heb ook fulltime gewerkt met een hond en die enkele keer dat ik niet in mijn pauze naar huis toe kon, hield ze haar plas ook op. De conclusie dat ze 'het daarom niet nodig hebben' slaat nergens op, want een hond zal pas was laten lopen als ze het echt niet meer op kunnen houden.
Afbeelding
A good dog never dies...

@idoo
Zeer actief

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

@Idoo,ik ben toch blij dat ik geen hond of stukje nationaal erfgoed ben dat bij jou moet wonen......
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ekennel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ekennel »

Lijkt mij duidelijk dat wij hier te maken hebben met een hondeneigenaar. Niet met een hondenliefhebber. Iemand die tussen de middag twee uur pauze heeft, aan de overkant van de straat werkt en niet de moeite neemt om even naar de honden te gaan kijjken, dat spreekt volgens mij voor zich. :evil:

Hij vermeld toch ook duidelijk :denken:
Die honden zijn er voor mijn plezier, niet andersom.
Ze moeten zich aanpassen aan mij, een andere keuze hebben ze nu eenmaal niet!
Een oeverloze discussie dit. Meneer is kennelijk heel erg gelukkig met zichzelf. Nou is er toch nog iemand blij met hem. :cheer:

Lijkt mij verstandig gewoon een dikke punt onder deze discussie te zetten want er dringt toch niemand tot deze meneer door.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

:jank: ik vind het toch zielig voor die honden :jank:
ook al zijn het dan geen Belgen :roll: :wink:
@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

@idoo schreef:
maart schreef::jank: ik vind het toch zielig voor die honden :jank:
ook al zijn het dan geen Belgen :roll: :wink:

Ik heb eerst zestien jaar lang een Groenendaeler gehad, die het ook prima deed op het recept van overdag alleen, s'ochtends en 's avonds met de baas bezig!
zo zie je maar, niet iedereen leert uit zijn fouten
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”