Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jongens.....ik weet het echt niet meer. Advies gevraagd...
Moderator: moderatorteam
- Niekie
- Zeer actief
Jongens.....ik weet het echt niet meer. Advies gevraagd...
Pfff....ben eigenlijk best verdrietig.
Heel lang het probleem gebagatelliseerd, maar zo langzamerhand begin ik me toch wel ernstig zorgen te maken.
Doerak is een schatje, voor mij een leuk, lief, vrolijk, gek en geweldig beestje. Hij kan goed alleen zijn, is in huis absoluut niet druk, kan altijd los in het bos en luistert dan super (hij is in drie jaar tijd nog niet één keer weggelopen, wat dat betreft kun je er mee lezen en schrijven). Loopt leuk en vrolijk mee....doet zijn eigen dingetje maar houdt je keurig in de gaten.
Hij speelt dolgraag met de bal....gewoon een heerlijke dartelkont.
Hij kan goed met andere honden, daagt soms wel graag uit, maar is geen vechter.
Het is wel een echte terrier; in principe luistert hij prima, maar als het er ECHT om draait heeft hij weinig ontzag voor zijn baasje. Een grom schuwt Doerak niet om aan te geven als hij het ergens echt niet mee eens is.
Maar goed....so far; daar kan ik mee leven, dat zijn mijns inziens nog wel "verklaarbare" en "eerlijke" grommen, veroorzaakt door win-situaties in het verleden en te weinig natuurlijk overwicht van mij...
Ongewenst is het absoluut, maar er is wel mee te leven.
's Avonds vertoont Doerak echter gedrag dat mij echt zorgen baart en dat steeds verder uit de klauwen loopt....
Het wordt steeds erger en op dit moment weet ik niet meer wat ik er mee moet doen.
Deze week is Doerak een paar dagen bij mijn ouders geweest en mijn moeder heeft gister met haar benen omhoog op de bank gezeten, omdat ze bang was van Doerak. Tja....
Visite komt 's avonds ook niet meer echt graag bij mij. Oplossing; ik sluit Doerak weg, maar vind dit eigenlijk ook totaal geen goede manier.
Het lijkt wel of er 's avonds een knop omgaat en de afgelopen dagen is dit gedrag (bij mijn ouders) ook overdag een paar keer voorgekomen.
Je kunt niet meer in de buurt van Doerak komen zonder dat hij als een bezetene tekeer gaat.....diep, laag grommend komt hij zijn mand uitgestormd richting je enkels. Het is niet zomaar een waarschuwend gegrom, maar echt een ongelooflijk "vals", lelijk en diep gegrom. Zijn hele lijf verstart en als je niet blijft staan maar hem corrigeert of verder in de buurt komt dan valt hij ook uit.
Kijk; het is natuurlijk een kleine hond, dus het probleem blijft bij volwassen mensen redelijk te overzien tot nu toe, maar toch vind ik het gedrag ernstig....
Ik kan er aardig mee uit de voeten, schrik er ook niet echt meer van, maar andere mensen jaagt hij de stuipen op het lijf. Mijn ouders vallen straks ook weg als oppas (op deze manier), ik wil zelf ooit wel graag kindjes.....dit kan niet eindig zo doorgaan. Ik zie het gedrag in zo'n rap tempo erger worden dat ik er zelf gewoon van schrik.
Het lijkt echt of er iets niet goed zit in dat koppie, zó van het een op het andere moment kan hij zo reageren....
Terwijl hij verder zo'n leuk beestje is!
Wat moet ik hier nu mee?? Ik heb al een paar gedragstherapeuten gebeld, maar die kunnen niet bij mij thuis komen op de momenten dat ze ECHT kunnen zien wat er speelt ('s avonds laat). Ik kan hooguit filmpjes maken, maar dat vind ik onvoldoende....
Overigens denk ik zelf ook eigenlijk dat het weinig uithaalt; dit gedrag gaat er niet meer uit, daar geloof ik niks van. Ik wil er best alles voor doen hoor, daar gaat het niet om.
Graag jullie visie/advies, want ik zit hier even behoorlijk verdrietig te zijn....
Heel lang het probleem gebagatelliseerd, maar zo langzamerhand begin ik me toch wel ernstig zorgen te maken.
Doerak is een schatje, voor mij een leuk, lief, vrolijk, gek en geweldig beestje. Hij kan goed alleen zijn, is in huis absoluut niet druk, kan altijd los in het bos en luistert dan super (hij is in drie jaar tijd nog niet één keer weggelopen, wat dat betreft kun je er mee lezen en schrijven). Loopt leuk en vrolijk mee....doet zijn eigen dingetje maar houdt je keurig in de gaten.
Hij speelt dolgraag met de bal....gewoon een heerlijke dartelkont.
Hij kan goed met andere honden, daagt soms wel graag uit, maar is geen vechter.
Het is wel een echte terrier; in principe luistert hij prima, maar als het er ECHT om draait heeft hij weinig ontzag voor zijn baasje. Een grom schuwt Doerak niet om aan te geven als hij het ergens echt niet mee eens is.
Maar goed....so far; daar kan ik mee leven, dat zijn mijns inziens nog wel "verklaarbare" en "eerlijke" grommen, veroorzaakt door win-situaties in het verleden en te weinig natuurlijk overwicht van mij...
Ongewenst is het absoluut, maar er is wel mee te leven.
's Avonds vertoont Doerak echter gedrag dat mij echt zorgen baart en dat steeds verder uit de klauwen loopt....
Het wordt steeds erger en op dit moment weet ik niet meer wat ik er mee moet doen.
Deze week is Doerak een paar dagen bij mijn ouders geweest en mijn moeder heeft gister met haar benen omhoog op de bank gezeten, omdat ze bang was van Doerak. Tja....
Visite komt 's avonds ook niet meer echt graag bij mij. Oplossing; ik sluit Doerak weg, maar vind dit eigenlijk ook totaal geen goede manier.
Het lijkt wel of er 's avonds een knop omgaat en de afgelopen dagen is dit gedrag (bij mijn ouders) ook overdag een paar keer voorgekomen.
Je kunt niet meer in de buurt van Doerak komen zonder dat hij als een bezetene tekeer gaat.....diep, laag grommend komt hij zijn mand uitgestormd richting je enkels. Het is niet zomaar een waarschuwend gegrom, maar echt een ongelooflijk "vals", lelijk en diep gegrom. Zijn hele lijf verstart en als je niet blijft staan maar hem corrigeert of verder in de buurt komt dan valt hij ook uit.
Kijk; het is natuurlijk een kleine hond, dus het probleem blijft bij volwassen mensen redelijk te overzien tot nu toe, maar toch vind ik het gedrag ernstig....
Ik kan er aardig mee uit de voeten, schrik er ook niet echt meer van, maar andere mensen jaagt hij de stuipen op het lijf. Mijn ouders vallen straks ook weg als oppas (op deze manier), ik wil zelf ooit wel graag kindjes.....dit kan niet eindig zo doorgaan. Ik zie het gedrag in zo'n rap tempo erger worden dat ik er zelf gewoon van schrik.
Het lijkt echt of er iets niet goed zit in dat koppie, zó van het een op het andere moment kan hij zo reageren....
Terwijl hij verder zo'n leuk beestje is!
Wat moet ik hier nu mee?? Ik heb al een paar gedragstherapeuten gebeld, maar die kunnen niet bij mij thuis komen op de momenten dat ze ECHT kunnen zien wat er speelt ('s avonds laat). Ik kan hooguit filmpjes maken, maar dat vind ik onvoldoende....
Overigens denk ik zelf ook eigenlijk dat het weinig uithaalt; dit gedrag gaat er niet meer uit, daar geloof ik niks van. Ik wil er best alles voor doen hoor, daar gaat het niet om.
Graag jullie visie/advies, want ik zit hier even behoorlijk verdrietig te zijn....
Groetjes Anique
Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...

-
Julliette
- Actief
Hoii Niekie,
eigenlijk geef je zelf al aan dat je niet erg consequent bent geweest tijdens de opvoeding en je het ´gegrom´ maar voor lief nam. Helaas merk je nu dat je hond echt te ver gaat en het absoluut geen ´vriendelijk´ (?) gegrom meer is.
Om kort te zijn: dit gedrag mag je absoluut niet accepteren, dit gaat echt van kwaad tot erger.
Jij bent de baas over jouw hond en hij dient dat te weten! Pak je hem aan, als hij dat gedrag vertoont? Kun je hem uberhaupt nog wel aanraken als hij dit doet? Pak hem in zijn nekvel en leg hem op zijn rug, zo corrigeer je hem op een natuurlijke manier en laat je zien wie er bovenaan staat: jij!
Ik vraag me af hoe jÃj nu reageert als je hond dit gedrag vertoont naar bezoek. Kun je dat eens vertellen?
eigenlijk geef je zelf al aan dat je niet erg consequent bent geweest tijdens de opvoeding en je het ´gegrom´ maar voor lief nam. Helaas merk je nu dat je hond echt te ver gaat en het absoluut geen ´vriendelijk´ (?) gegrom meer is.
Om kort te zijn: dit gedrag mag je absoluut niet accepteren, dit gaat echt van kwaad tot erger.
Jij bent de baas over jouw hond en hij dient dat te weten! Pak je hem aan, als hij dat gedrag vertoont? Kun je hem uberhaupt nog wel aanraken als hij dit doet? Pak hem in zijn nekvel en leg hem op zijn rug, zo corrigeer je hem op een natuurlijke manier en laat je zien wie er bovenaan staat: jij!
Ik vraag me af hoe jÃj nu reageert als je hond dit gedrag vertoont naar bezoek. Kun je dat eens vertellen?
- Niekie
- Zeer actief
Dan heb je het toch verkeerd begrepen....ik ben heel erg consequent geweest, Doerak luistert ook gewoon heel goed.
Ik heb alleen te weinig overwicht, ben eigenlijk te soft voor zijn felle karakter. Ik DOE het allemaal wel, maar Doerak prikt er doorheen....
Het "gewone" verklaarbare grommen is niet het probleem. Dat is inderdaad veroorzaakt door te weinig overwicht en schrikreacties die Doerak hierin gesterkt hebben in het begin.
Dit gedrag gaat veel verder....
Ik heb redelijk veel geprobeerd, ben ook niet meer bang voor hem. Correcties werken alleen averechts; Doerak heeft een dusdanig hoge pijngrens en waas voor zijn ogen dat het alleen maar erger wordt. Je kunt hem letterlijk door de kamer gooien, op zijn rug leggen, in zijn nekvel pakken....het interesseert hem op dat moment niet.
Misschien doe ik het dan verkeerd, maar ook de meiden van mijn uitlaatservice hebben weleens te maken met dit gedrag. Ook zij bevestigen het erger worden van het gedrag bij correcties. Doerak gaat er keihard tegenin, een correctie hoe goed en duidelijk gegegeven die ook is, interesseert hem niet.
Ik heb alleen te weinig overwicht, ben eigenlijk te soft voor zijn felle karakter. Ik DOE het allemaal wel, maar Doerak prikt er doorheen....
Het "gewone" verklaarbare grommen is niet het probleem. Dat is inderdaad veroorzaakt door te weinig overwicht en schrikreacties die Doerak hierin gesterkt hebben in het begin.
Ik heb redelijk veel geprobeerd, ben ook niet meer bang voor hem. Correcties werken alleen averechts; Doerak heeft een dusdanig hoge pijngrens en waas voor zijn ogen dat het alleen maar erger wordt. Je kunt hem letterlijk door de kamer gooien, op zijn rug leggen, in zijn nekvel pakken....het interesseert hem op dat moment niet.
Misschien doe ik het dan verkeerd, maar ook de meiden van mijn uitlaatservice hebben weleens te maken met dit gedrag. Ook zij bevestigen het erger worden van het gedrag bij correcties. Doerak gaat er keihard tegenin, een correctie hoe goed en duidelijk gegegeven die ook is, interesseert hem niet.
Groetjes Anique

- Niekie
- Zeer actief
Overigens; nee, op dit moment kan ik hem niet meer aanraken zonder dat hij me bijt op dat moment.
Dat kan ik WEL als hij op een andere manier gromt (als ik hem iets af wil pakken of hem overdag wil corrigeren voor iets), ik kan het verschil ook goed horen.
Dat kan ik WEL als hij op een andere manier gromt (als ik hem iets af wil pakken of hem overdag wil corrigeren voor iets), ik kan het verschil ook goed horen.
Groetjes Anique

- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
Ik zou het anders doen. Een hond die al zoveel succes heeft gehad moet je nu niet lijvelijk aan gaan pakken en op zijn rug leggen. Er is een goede kans dat hij het gevecht aan gaat en dan kom je er behoorlijk gehavend uit.
Je zou hem thuis kunnen muilkorven zodat jij en je ouders geen angst voelen als hij zo gromt, want hij kan dan tenslotte niets doen.
Verder moeten jullie gaan bepalen en niet hij. Voor wat hoort wat, wil hij iets eten, eerst hierkomen en zitten. Dit ook zo voor aandacht e.d.
Je moet echt opnieuw gaan werken aan jullie relatie en dat jij de baas bent.
En dat zal best veel tijd en energie kosten.
Veel succes! Carmen
Je zou hem thuis kunnen muilkorven zodat jij en je ouders geen angst voelen als hij zo gromt, want hij kan dan tenslotte niets doen.
Verder moeten jullie gaan bepalen en niet hij. Voor wat hoort wat, wil hij iets eten, eerst hierkomen en zitten. Dit ook zo voor aandacht e.d.
Je moet echt opnieuw gaan werken aan jullie relatie en dat jij de baas bent.
En dat zal best veel tijd en energie kosten.
Veel succes! Carmen
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dit lijkt mij eerlijk gezegd niet de juiste manier. Als de hond haar inderdaad als ranglager ziet dan is die correctie echt not done in de ogen van de hond. Dan moet je eerst alle dingen veranderen die de hond ranghoger maken in zijn ogen (jij gaat eerst door de deur, niet op de bank, dat soort dingen).Om kort te zijn: dit gedrag mag je absoluut niet accepteren, dit gaat echt van kwaad tot erger.
Maar hoe is zijn houding verder (staart, oren)? En doet hij het echt vanuit het niets of zie je daarvoor misschien eerst nog iets gebeuren ofzo?
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik zou toch blijven zoeken naar een goede GT'er die eventueel wel avonds wil komen kijken. Ik denk dat het straffen en corrigeren nu even niet zo handig is. Dat maakt de ellende alleen nog maar erger op dit moment ben ik bang.
Op onderstaande link kun je gedragstherapeuten bij jou in de buurt vinden.
http://www.honden-gedragstherapie.nl/
Ik zou zo niet durven zeggen waar het gedrag vandaan komt. Het kan van alles zijn. Je hond vindt het blijkbaar een prima oplossing voor wat hem dwarszit. Hij heeft er erg veel succes mee en het gedrag zal zeker toe gaan nemen als je niks doet ben ik bang. Lastig verhaal joh. Echt heel erg sneu. Ik hoop dat je iemand vind die je daarbij kan helpen.
Wat Carmen voorstelt kan ik me ook wel in vinden. Even niet meer letten op wat je hond allemaal verkeerd doet maar de positieve dingen belonen. Laat hem de eerste paar dagen maar uit je handen eten. Als je denkt dat je hond je dan grijpt dan moet je dit niet doen natuurlijk. Ik weet niet hoe erg de situatie is. Het gaat erom dat je hond leert dat voor niks de zon opgaat. Hij mnoet wat meer afhankelijk van jou worden. Dus de voerbak even opbergen (als dit mag van je hond pas op! Doe dit maar als je hond even niet kijkt
) Meer zou ik even niet doen totdat er een GT'er bij is geweest. Als je weet waar het gedrag vandaan komt en je weet hoe er mee om te gaan dan pas kun je het probleem pas echt aan gaan pakken.
Groetjes Mark
Op onderstaande link kun je gedragstherapeuten bij jou in de buurt vinden.
http://www.honden-gedragstherapie.nl/
Ik zou zo niet durven zeggen waar het gedrag vandaan komt. Het kan van alles zijn. Je hond vindt het blijkbaar een prima oplossing voor wat hem dwarszit. Hij heeft er erg veel succes mee en het gedrag zal zeker toe gaan nemen als je niks doet ben ik bang. Lastig verhaal joh. Echt heel erg sneu. Ik hoop dat je iemand vind die je daarbij kan helpen.
Wat Carmen voorstelt kan ik me ook wel in vinden. Even niet meer letten op wat je hond allemaal verkeerd doet maar de positieve dingen belonen. Laat hem de eerste paar dagen maar uit je handen eten. Als je denkt dat je hond je dan grijpt dan moet je dit niet doen natuurlijk. Ik weet niet hoe erg de situatie is. Het gaat erom dat je hond leert dat voor niks de zon opgaat. Hij mnoet wat meer afhankelijk van jou worden. Dus de voerbak even opbergen (als dit mag van je hond pas op! Doe dit maar als je hond even niet kijkt
Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 29 dec 2005 20:28, 3 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
-
Julliette
- Actief
Hier ga ik al van uit, aangezien Niekie schrijft:Dan moet je eerst alle dingen veranderen die de hond ranghoger maken in zijn ogen (jij gaat eerst door de deur, niet op de bank, dat soort dingen).
.Ik DOE het allemaal wel, maar Doerak prikt er doorheen....
Ik heb redelijk veel geprobeerd, ben ook niet meer bang voor hem
Maar inderdaad, misschien heb ik het verkeerd geinterpreteerd..Het advies dat Carmen geeft lijkt mij ook nodig: begin van voor af aan en probeer de verhouding tussen jullie dusdanig te veranderen zodat hij weer respect krijgt voor anderen en zich anders op zal stellen.
Goed plan om er een professional bij te halen, die de hond in die situaties live kan observeren. Ik kan me voorstellen dat het je verdriet doet, het is een erg vervelend probleem.
Heel veel succes!
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Okay, maar dan nog, dan werkt het blijkbaar nietHier ga ik al van uit, aangezien Niekie schrijft:
Ik denk sowieso dat de oplossing niet zal zijn hem lichamelijk de baas te spelen. En zo te horen maakt dat inderdaad de zaak alleen maar erger.
Heb je weleens geprobeerd met negeren? Want het kan ook telkens erger worden juist door het gevecht aan te gaan. Hij verwacht een baasje dat hem op zijn rug gaat gooien etc., en beantwoord dat verwachingspatroon door in de aanval te gaan.
Dit ken ik namelijk, maar ik moet wel zeggen dat het bij die hond wel een andere manier was, die vloog alleen zijn kussen woest aan en zou het niet wagen op de baas af te gaan, maar ik kan niet uitsluiten dat het om die reden in ieder geval erger wordt.
- Niekie
- Zeer actief
Volgens mij heeft het ook niet te maken met een rangordeprobleem; hij vertoont het gedrag vooral naar mensen die NIET tot zijn roedel behoren.....visite, andere mensen.
Bij mijn ouders thuis, ik ben er dan niet bij.
Maar ik begrijp dat het allemaal lastig te beoordelen is, voor mijzelf ook....
Negeren doe ik zelf eigenlijk vooral (de laatste tijd). Bij mij vertoont hij het gedrag ook niet vaak, MITS ik hem 's avonds echt met rust laat.
Mijn ouders, visite e.d. doen dit echter ook en hier wordt het gedrag alleen maar van kwaad tot erger.....maar ook bij boos worden. Lijkt wel of niets helpt...
Negeren doe ik zelf eigenlijk vooral (de laatste tijd). Bij mij vertoont hij het gedrag ook niet vaak, MITS ik hem 's avonds echt met rust laat.
Mijn ouders, visite e.d. doen dit echter ook en hier wordt het gedrag alleen maar van kwaad tot erger.....maar ook bij boos worden. Lijkt wel of niets helpt...
Groetjes Anique

-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan je verder ook niet helpen, je zou er inderdaad toch het beste iemand met ervaring naar kunnen laten kijken, maar ik zeg ook eerlijk dat ik ook weet dat soms gedragsdeskundigen het ook niet weten en het probleem soms zelfs erger maken. Maar er zijn ook goede gedragsdeskundigen natuurlijk dus als je iemand kan vinden die wel de mogelijkheid heeft echt op dat moment te komen kijken. Het is zo moeilijk te beoordelen als je de houdingen zowel van de mensen als de hond niet ziet. Doet hij het ook bij visite die geen flauw idee hebben van het gedrag of weten ze het altijd al van tevoren?Negeren doe ik zelf eigenlijk vooral (de laatste tijd). Bij mij vertoont hij het gedrag ook niet vaak, MITS ik hem 's avonds echt met rust laat.
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Ben je al naar de dierenarts geweest om uit te sluiten of hij pijn of iets dergelijks heeft?
Sterkte met je kleine ventje Anique.
Sterkte met je kleine ventje Anique.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Misschien een rare vraag hoor, maar heeft hij niets aan zijn ogen? Geen problemen met kijken en dergelijke?
Je geeft aan dat hij het vooral 's avonds heeft, en ook bij onbekende mensen. Dit allemaal kan een hond natuurlijk heel onzeker maken waardoor hij dit soort gedrag zou kunnen vertonen.
Misschien dat er iets is met zijn ogen, maar het kan ook niets neurologisch zijn, iets wat er in zijn hersenen zit wat tegen zijn oogbol aandrukt en dergelijke.
Ik zou de medische oorzaak niet uitsluiten.
Je geeft aan dat hij het vooral 's avonds heeft, en ook bij onbekende mensen. Dit allemaal kan een hond natuurlijk heel onzeker maken waardoor hij dit soort gedrag zou kunnen vertonen.
Misschien dat er iets is met zijn ogen, maar het kan ook niets neurologisch zijn, iets wat er in zijn hersenen zit wat tegen zijn oogbol aandrukt en dergelijke.
Ik zou de medische oorzaak niet uitsluiten.
-
estelle
Dus eigenlijk wenst Doerak geen onbekenden in huis?Niekie schreef:Volgens mij heeft het ook niet te maken met een rangordeprobleem; hij vertoont het gedrag vooral naar mensen die NIET tot zijn roedel behoren.....visite, andere mensen.
Uit jouw verhalen klinkt Doerak mij in de oren als een mannetje dat alllemaal dondersgoed weet wat hij wil , wat hij kan maken e.d.
Ik zou dus korte metten maken met dit gedrag op de minder vriendelijkere manier. Je schrijft dat je dat al gedaan hebt maar wat doet hij als je hem tegen de grond drukt en hem net zolang tegenhoudt tot hij kalmeert?? Bij de mechel van de buuf duurde dit soms wel een halfuur.
Als je dat al gedaan hebt, dan zou ik er voor kiezen hem bijv. in een bench te doen als er bezoek is zodat hij in ieder geval de kans en de ervaring niet opdoet.
-
Mara Roulette
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Als je vind dat je te weinig overwicht hebt opje hond is het handig om een aantal rangorde bevestigende regels in acht te nemen. Het is echter een hele lijst misschien kan ik je die beter naar jou toe mailen of een persoonlijk berichtje ofzo . Laat het maar horen. Succes met trainen.
[url=http://www.TickerFactory.com/]
[/url]
- Niekie
- Zeer actief
's Avonds is hij moe en "chagi", dat zie ik echt als verschil tussen overdag en 's avonds. Alleen wordt het dus wel erger; ik hoorde van mijn ouders dat hij de afgelopen paar dagen ook overdag een paar keer tekeer is gegaan.Chatterbox schreef:Kan je je voorstellen dat je het grommen misschien op een of andere manier beloond hebt? Dat het hem iets oplevert en dat hij het gedrag steeds vaker en overdrevener laat zien? Ik vind het ook zo raar dat het alleen 's avonds gebeurt en niet overdag. Wat is er 's avonds anders dan overdag?
Groetjes Anique

- Niekie
- Zeer actief
estelle schreef:Dus eigenlijk wenst Doerak geen onbekenden in huis?Niekie schreef:Volgens mij heeft het ook niet te maken met een rangordeprobleem; hij vertoont het gedrag vooral naar mensen die NIET tot zijn roedel behoren.....visite, andere mensen.
Uit jouw verhalen klinkt Doerak mij in de oren als een mannetje dat alllemaal dondersgoed weet wat hij wil , wat hij kan maken e.d.
Ik zou dus korte metten maken met dit gedrag op de minder vriendelijkere manier. Je schrijft dat je dat al gedaan hebt maar wat doet hij als je hem tegen de grond drukt en hem net zolang tegenhoudt tot hij kalmeert?? Bij de mechel van de buuf duurde dit soms wel een halfuur.
Als je dat al gedaan hebt, dan zou ik er voor kiezen hem bijv. in een bench te doen als er bezoek is zodat hij in ieder geval de kans en de ervaring niet opdoet.
Het klopt wat je zegt, hoor. Absoluut. Doerak heeft er geen zin in, Doerak denkt "rot op" en vertoont dit gedrag.
Ik vind het moeilijk....doe wat ik kan en heb gedaan wat ik kan. Maar als je Doerak op deze manier bezig ziet, ook al is hij klein....ik durf hem niet keihard lijfelijk (zonder aarzeling) te corrigeren, omdat hij me dan bijt.
Groetjes Anique

- Niekie
- Zeer actief
Dankjewel. Ik ken de regels heel goed, pas ze ook toe. Gaat prima, alleen mis ik dus net dat benodigde stukje overwicht. Een hond houd je niet helemaal voor de gek met regeltjes en gedoe. Je hebt het, of je hebt het niet. En bij een groot gedeelte van de honden kom je er best met je rangorderegels e.d., alleen bij de dominantere soort is dat gewoon niet genoeg.Mara Roulette schreef:Als je vind dat je te weinig overwicht hebt opje hond is het handig om een aantal rangorde bevestigende regels in acht te nemen. Het is echter een hele lijst misschien kan ik je die beter naar jou toe mailen of een persoonlijk berichtje ofzo . Laat het maar horen. Succes met trainen.
Maar wel bedankt
Ik zal binnenkort naar de dierenarts gaan en verder zoeken naar een geschikte gedragstherapeute...
Groetjes Anique

-
estelle
Kijk en dat weet Doerak natuurlijk dondersgoed!Niekie schreef:estelle schreef:Dus eigenlijk wenst Doerak geen onbekenden in huis?Niekie schreef:Volgens mij heeft het ook niet te maken met een rangordeprobleem; hij vertoont het gedrag vooral naar mensen die NIET tot zijn roedel behoren.....visite, andere mensen.
Het klopt wat je zegt, hoor. Absoluut. Doerak heeft er geen zin in, Doerak denkt "rot op" en vertoont dit gedrag.
Ik vind het moeilijk....doe wat ik kan en heb gedaan wat ik kan. Maar als je Doerak op deze manier bezig ziet, ook al is hij klein....ik durf hem niet keihard lijfelijk (zonder aarzeling) te corrigeren, omdat hij me dan bijt.
Om je eerlijk te zeggen heb ik zoiets van 'jemig....het is een jack russell....zo klein, wat wil hij nou helemaal doen?' maar als je bang bent moet je idd die confrontatie niet aangaan want als je het doet moet je het echt goed doen anders wint hij alleen maar meer.
Ik vind het dan dus best lastig nu om je advies te geven behalve hem in een bench te doen als je denkt dat hij 'vervelend' kan gaan worden, zo leert hij in ieder geval niet door zijn ervaringen.
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Probeer het dan ook maar niet, ik denk dat het de zaak alleen maar erger zal maken. Doe hem desnoods tot die tijd een muilkorfje om zoals al eerder geopperd zodat er in ieder geval geen echte ongelukken kunnen gebeuren.Maar als je Doerak op deze manier bezig ziet, ook al is hij klein....ik durf hem niet keihard lijfelijk (zonder aarzeling) te corrigeren, omdat hij me dan bijt.
Hopelijk kom je tot een goede oplossing! Eventueel gedragstherapie ondersteund met medicatie?Ik zal binnenkort naar de dierenarts gaan en verder zoeken naar een geschikte gedragstherapeute...
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Wat rot zeg, ik hoop dat je eruit komt met een GT die wel de moeite neemt om 's avonds eens bij je te komen.
Is Doerak al oud dat hij 's avonds moe en sjaggie is?
Rimpel is s'avonds ook niet voorruit te branden, maar is niet vervelend of sjaggie.
Het lijkt me heel verdrietig dat je je hondje niet meer aan kan halen of kroelen 's avonds.
's avonds op de bank zitten met je hondje kroelen is nou juist dat wat het allemaal zo leuk en fijn maakt.
Wil hij 's avonds echt helemaal niets dan? Gewoon geen polonaise aan zijn lijf...geen aandacht,etc.
Als je hem overdag wat minder aandacht geeft, zou hij dan 's avonds niet aanhaliger worden?
ik weet het niet hoor...ben geen expert.
Wat er geopperd werd over iets met zijn ogen zou ik ook in de gaten houden. Misschien ziet hij het allemaal niet goed..
En dat hij nu overdag begint zou natuurlijk een kwestie van 'gewenning' kunnen zijn...
's avonds knarrig...overdag ook knarrig.
Succes ermee hoor!
Is Doerak al oud dat hij 's avonds moe en sjaggie is?
Rimpel is s'avonds ook niet voorruit te branden, maar is niet vervelend of sjaggie.
Het lijkt me heel verdrietig dat je je hondje niet meer aan kan halen of kroelen 's avonds.
's avonds op de bank zitten met je hondje kroelen is nou juist dat wat het allemaal zo leuk en fijn maakt.
Wil hij 's avonds echt helemaal niets dan? Gewoon geen polonaise aan zijn lijf...geen aandacht,etc.
Als je hem overdag wat minder aandacht geeft, zou hij dan 's avonds niet aanhaliger worden?
ik weet het niet hoor...ben geen expert.
Wat er geopperd werd over iets met zijn ogen zou ik ook in de gaten houden. Misschien ziet hij het allemaal niet goed..
En dat hij nu overdag begint zou natuurlijk een kwestie van 'gewenning' kunnen zijn...
's avonds knarrig...overdag ook knarrig.
Succes ermee hoor!
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Als je de minste angst heb, dan kan je beter geen confrontatie aangaan want dat voelen ze absoluut.Niekie schreef:estelle schreef:Dus eigenlijk wenst Doerak geen onbekenden in huis?Niekie schreef:Volgens mij heeft het ook niet te maken met een rangordeprobleem; hij vertoont het gedrag vooral naar mensen die NIET tot zijn roedel behoren.....visite, andere mensen.
Alleen, een andere oplossing heb ik niet
Wat dacht je van een muilkorfje? En haalt hij dan uit, dan kan je hem totaal overdonderen zonder de angst dat hij je bijt? Maar ook dan zal je het wel met de volle overtuiging moeten doen en absoluut (!!!) moeten winnen. Dit zou dan je moeder trouwens ook moeten doen.
Weet je zeker dat er geen lichamelijke oorzaak is? Ik zou zo snel niks weten te verzinnen, want eerlijk gezegd denk ik meer de richting op dat Doerak eigenlijk wel weet dat hij stiekum toch de baas is.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja dat is heel erg moeilijk dit gedrag.
Ik heb ook zo een hond, alleen mijn voordeel is dat hij mij wel ziet als zijn meerdere dus correcties accepteerd van mij.
Voor andere mensen is het een etterbakkie.
Ik moet hem best wel strak houden, alles wat hij doet gebeurt omdat ik dat van hem eis.
Dus eten gebeurt pas als ik hem roep, op de bank pas al ik het zeg, ben dagelijks met hem bezig.
Als ik zou verslappen dan zijn de rapen goed gaar, dat heb ik gemerkt toen ik 6 weken erg ziek was en Tys dus niet onder mijn hoede stond...wat een etterbak zeg.
Succes ik hoop dat je een oplossing vind en ik zou inderdaad tot die tijd een muilbandje omdoen als er visite is of een bench aanschaffen en hem daar in doen met visite of gewoon s'avonds.
Jacqueline
Ik heb ook zo een hond, alleen mijn voordeel is dat hij mij wel ziet als zijn meerdere dus correcties accepteerd van mij.
Voor andere mensen is het een etterbakkie.
Ik moet hem best wel strak houden, alles wat hij doet gebeurt omdat ik dat van hem eis.
Dus eten gebeurt pas als ik hem roep, op de bank pas al ik het zeg, ben dagelijks met hem bezig.
Als ik zou verslappen dan zijn de rapen goed gaar, dat heb ik gemerkt toen ik 6 weken erg ziek was en Tys dus niet onder mijn hoede stond...wat een etterbak zeg.
Succes ik hoop dat je een oplossing vind en ik zou inderdaad tot die tijd een muilbandje omdoen als er visite is of een bench aanschaffen en hem daar in doen met visite of gewoon s'avonds.
Jacqueline
-
Daan
- Moos
- Zeer actief
- Senna1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Doerak bepaald wat er wel en niet gebeurd. Visite tollereert hij niet en 's avonds is hij braaf MITS je hem met rust laat...
Het klinkt alsof je de eerste tekenen gewoon genegeerd hebt en doerak daar steeds een stapje sterker van is geworden tot waar hij nu is.
Als je een medische oorzaak uitgesloten hebt zal een langdurige periode van herstellen worden. Jij bent de baas, jij bepaald wat er gebeurd en niet hij. Zoek een goede GT die je haarfijn kan uitleggen hoe je het overwicht op je hond krijgt en houdt en pas dit consequent toe.
Breng Doerak voorlopig niet uit logeren omdat je dan geen enkel toezicht hebt op hoe die regels toegepast worden ( daarbij blijkt dat je ouders dus ook bang zijn voor hem wat hem weer sterkt ).
Wegsluiten als er visite komt zou ik niet meer doen. Een bench in de kamer voorkomt ongelukjes en Doerak krijgt niet het idee dat hij buitengesloten wordt als er 'vreemden' komen.
Heel veel succes want voor de rest klinkt Doerak als een leuke hond!
Het klinkt alsof je de eerste tekenen gewoon genegeerd hebt en doerak daar steeds een stapje sterker van is geworden tot waar hij nu is.
Als je een medische oorzaak uitgesloten hebt zal een langdurige periode van herstellen worden. Jij bent de baas, jij bepaald wat er gebeurd en niet hij. Zoek een goede GT die je haarfijn kan uitleggen hoe je het overwicht op je hond krijgt en houdt en pas dit consequent toe.
Breng Doerak voorlopig niet uit logeren omdat je dan geen enkel toezicht hebt op hoe die regels toegepast worden ( daarbij blijkt dat je ouders dus ook bang zijn voor hem wat hem weer sterkt ).
Wegsluiten als er visite komt zou ik niet meer doen. Een bench in de kamer voorkomt ongelukjes en Doerak krijgt niet het idee dat hij buitengesloten wordt als er 'vreemden' komen.
Heel veel succes want voor de rest klinkt Doerak als een leuke hond!
- Zoie
- Zeer actief
tsjonge balen zeg. Ik heb absoluut geen advies,denk alleen even hardop na.
Ik ben zelf niet iemand die graag de confrontatie aangaat. Maar toen de baas van Luna gesnapt werd omdat ze iets wilde afpakken, heeft ze haar tegen mijn advies een pats op haar snuit gegeven, waarna Luna voor haar kroop. Dus wat is wijsheid. Ik denk dat ik zelf op mijn confrontatie - mijdende manier hetzelfde bereik, maar zou dat niet zo zijn, dan denk ik dat ik toch voor de confrontatie zou gaan. Ik weiger bang te zijn voor mijn eigen hond.
Een alternatief zou misschien de befaamde plantenspuit zijn. Zelf eerst uitproberen, werkt het, misschien ook iets voor je ouders.
Afzonderen zodra hij dit gedrag vertoont, komt ook in me op. Eventueel de lijn eraan laten zitten om hem zonder risico mee te kunnen nemen.
Het veiligste advies is natuurlijk, GT inschakelen. Slappe hap zeg dat ze niet 's avonds willen komen als het probleem zich afspeelt. Met zo'n GT zou ik dus nooit in zee gaan.
Sterkte.
Ik ben zelf niet iemand die graag de confrontatie aangaat. Maar toen de baas van Luna gesnapt werd omdat ze iets wilde afpakken, heeft ze haar tegen mijn advies een pats op haar snuit gegeven, waarna Luna voor haar kroop. Dus wat is wijsheid. Ik denk dat ik zelf op mijn confrontatie - mijdende manier hetzelfde bereik, maar zou dat niet zo zijn, dan denk ik dat ik toch voor de confrontatie zou gaan. Ik weiger bang te zijn voor mijn eigen hond.
Een alternatief zou misschien de befaamde plantenspuit zijn. Zelf eerst uitproberen, werkt het, misschien ook iets voor je ouders.
Afzonderen zodra hij dit gedrag vertoont, komt ook in me op. Eventueel de lijn eraan laten zitten om hem zonder risico mee te kunnen nemen.
Het veiligste advies is natuurlijk, GT inschakelen. Slappe hap zeg dat ze niet 's avonds willen komen als het probleem zich afspeelt. Met zo'n GT zou ik dus nooit in zee gaan.
Sterkte.

- Mark-fryslan
- Zeer actief
ja joh de ellende is dat je toch eerst zeker moet weten waarover je praat. Angstproblemen los je anders op dan dominante agressie problemen. Dus je begrijpt dat de verkeerde aanpak in dit geval nogal ernstig kan aflopen. Vandaar mijn terughoudendheid. En ik ben geen GT natuurlijk. Ook niet onbelangrijk!
Groetjes Mark
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
- Moniek B.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Gadverdamma, dat is een klote-probleem zeg... Lijkt me ook veel te ingewikkeld (en niet te vergeten riskant!!) om via het forum advies te geven. Dus ik ben het hartgronding eens met Mark: blijf zoeken naar een goede gedragstherapeut die wel 's avonds wil langskomen. Wat een onzin zeg; dat er niemand is die langs wil komen op het Moment Supreme, om het maar even zo uit te drukken...
Je mag me wel even een pb-tje sturen als je wilt met waar je woont en zo. Dan kan ik op de Alpha-lijst wel een oproepje plaatsen wie er wel genegen is om 's avonds zo laat langs te komen?
Voel je daar niets voor, ook prima hoor.. maar wil je wel op het hart drukken; ga op zoek naar een GT en doe nog niet teveel uit op de adviezen hier. Allemaal goed bedoeld, maar net als Mark zegt; een agressieprobleem ontstaan uit angst vergt een heel andere aanpak dan agressie vanuit verdediging/dominantie etc etc. En zou zeker een medische oorzaak (ogen?) niet uitsluiten.. het feit dat ie het nu overdag ook doet bij je ouders sluit dat niet helemaal uit hoor.. als ie 's avonds slechter ziet en daardoor zo reageert heeft ie geleerd dat het hem iets oplevert; hij wordt met rust gelaten en krijgt "respect".. Dus doet ie het ook overdag.. Zou kunnen hoor, maar nu speculeer ik zelf en zou ik niet moeten doen.
Op zoek naar een GT, en als je wilt help ik je wel!
Ik hoor het wel!
Je mag me wel even een pb-tje sturen als je wilt met waar je woont en zo. Dan kan ik op de Alpha-lijst wel een oproepje plaatsen wie er wel genegen is om 's avonds zo laat langs te komen?
Voel je daar niets voor, ook prima hoor.. maar wil je wel op het hart drukken; ga op zoek naar een GT en doe nog niet teveel uit op de adviezen hier. Allemaal goed bedoeld, maar net als Mark zegt; een agressieprobleem ontstaan uit angst vergt een heel andere aanpak dan agressie vanuit verdediging/dominantie etc etc. En zou zeker een medische oorzaak (ogen?) niet uitsluiten.. het feit dat ie het nu overdag ook doet bij je ouders sluit dat niet helemaal uit hoor.. als ie 's avonds slechter ziet en daardoor zo reageert heeft ie geleerd dat het hem iets oplevert; hij wordt met rust gelaten en krijgt "respect".. Dus doet ie het ook overdag.. Zou kunnen hoor, maar nu speculeer ik zelf en zou ik niet moeten doen.
Op zoek naar een GT, en als je wilt help ik je wel!
Ik hoor het wel!