Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ineens vreselijk uitvallen naar mensen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pearl
Vaste gebruiker

Ineens vreselijk uitvallen naar mensen

Ongelezen bericht door Pearl »

Spike is nu 3 maanden bij ons en valt sinds een aantal weken ineens vreselijk uit naar andere mensen tijdens het wandelen. De eerste weken was er niks aan de hand, maar nu is hij niet te houden als er een fietser of wandelaar aankomt. Hij gaat zo erg tekeer, dat je bijna zou denken dat hij ze wil verscheuren :80: We hebben het in eerste instantie compleet genegeerd (tot grote irritatie van de mensen die we tegenkwamen :roll: ) omdat we dachten dat hij ons aan het uittesten was, we zijn tenslotte nieuwe baasjes van hem. Maar dat werkt dus niet. Nu probeer ik zijn aandacht af te leiden, zodra er iemand aan komt. Bijvoorbeeld door 'kijk' of 'let op' te vragen of door hem te laten zitten. Hij doet dan wat ik vraag, maar zodra de persoon ter hoogte van ons is, valt hij gelijk weer heel erg uit. Ook zijn aandacht afleiden met iets lekkers lukt niet, de prikkel van de wandelaar/fietser is groter. Ik word er een beetje moedeloos van, helemaal omdat mensen nu denken dat het een valse hond is, terwijl het volgens mij alleen maar hele erge onzekerheid is, alsof hij zijn onzekerheid wil verbloemen door vreselijk tekeer te gaan :(:

Thuis is hij helemaal niet waaks, iedereen wordt vriendelijk (maar in eerste instantie wel een beetje afwachtend/onzeker) begroet bij binnenkomst en hij vindt iedereen na een paar snuffels heel erg aardig. Het is dus niet zo, dat hij een hekel aan vreemden heeft. Maar waarom doet hij dan zo agressief tegen mensen tijdens het wandelen? En hoe kunnen we hem dat in hemelsnaam afleren? Wandelen wordt er niet leuker op zo.....
You can either agree with me or be wrong...
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Dat is een vervelende ontwikkeling, maar er is wel wat aan te doen.
Je zult je hond strakker onder appel (met streepje) moeten zetten.
Als hij op jou let heeft hij immers geen tijd om zich druk te maken om andere mensen.
Dus veel aandachtsoefeningen doen en een commando zoals "volg" gaan aanleren.
Doe dit wel heel rustig...dus eerst thuis of in de tuin, als dat goed gaat, dan naar buiten in een prikkelarme omgeving (hei/bos) en zo verder opbouwen.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Ik heb even mijn reactie uit een andere topic overgenomen:

Ik heb dit ook gehad met mijn hond. Je hond heeft zichzelf geleerd dat hij met zijn gebrom succes heeft. De andere hond gaat uiteindelijk weg. Het is heel lastig om mee om te gaan. De oorzaak kan van alles zijn. Beetje onzeker en dit overbluffen, territorium verdedigen, jouw verdedigen, hekel of angst voor andere honden. Geen idee, dus. Dit is wat ik heb gedaan:

Ik ben behendigheidstraining gaan doen bij iemand die ook gedragstherapeute is. Dit om te werken aan de band met mijn hond. Ik kon dit probleem dus niet zelf oplossen en heb daarbij hulp gezocht. Ik schaam me daar niet voor, het is een van de beter beslissingen geweest die ik heb gemaakt.

Daar heb ik geleerd dat voorkomen beter is dan genezen. Dus je weet nu dat je hond zo reageert. Probeer het voorlopig te voorkomen door je hond op een rustige plek uit te laten. De spanning is nu nog veel te hoog en je hond jut zichzelf helemaal op. Je zult het proces dus langzaam weer om moeten buigen.

Ik heb ook geleerd om de hond af te leiden van het gevaar met aandachtsoefeningen. "Kijk eens" is een simpele oefening die erg efficiënt is in dit soort gevallen. Bij "Kijk eens" moet de hond dus oogcontact met je maken. Dit bouw je langzaam op totdat de hond je gedurende enkele seconden strak aan blijft kijken. Je leert het de hond aan door elke keer als de hond je aankijkt hem te belonen. Hier ben je in het begin dus erg druk mee. Het doel is om je hond in de moeilijke situaties jou aan te laten kijken. Zo kun je dan een andere hond passeren. Het "kijk eens" moet voor de hond de allerleukste en makkelijkste manier zijn om iets geweldigs te verdienen. Het moet het allerleukste voor hem worden dat er bestaat. Met heel veel oefenen kan dat.

Dat lukt niet de eerste dag natuurlijk. Dat is een eind resultaat zeg maar. Tot die tijd zul je het voorkomen als kunst moeten verheven. Dus kies rustige momenten uit, kom je onverhoopt toch een hond tegen dan kun je het beste een omtrekkende beweging maken of maak rechts omkeer en zorg ervoor dat je hond zo snel mogelijk de andere hond niet meer ziet. Later kun je b.v. jouw hond met zijn rug naar de andere hond toe even laten zitten en hem jou aan laten kijken. Dan heeft je hond de andere hond niet eens meer door. Maar nogmaals daar moet je met veel geduld naar toe werken.

De valkuilen: Al het getrek, gemopper, schelden, stem verheffen, slaan en noem het allemaal maar op maakt dat je hond nog meer opgefokt raakt. Die kant moet je dus niet op. Ik hoop dat je er wat mee kunt met dit verhaal.

Succes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Je bent wel op een goede manier bezig met afleiden. :wink: Alleen is de afstand nog te klein. Dat moet je langzamerhand opbouwen. Als je iemand aan ziet komen dan kun je zelf de andere kant op lopen en je hond afleiden, of een stuk opzij gaan als dat mogelijk is. Laat je hond niet naar de fietser of de wandelaar kijken. Zoek naar de afstand waarop je hem wel af kunt leiden. Als je zijn aandacht nog niet kunt vangen is de afstand nog te klein.

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik kan nu mijn hond afleiden door "kijk es"te zeggen en hem dan te laten volgen met een frolicje in mijn hand. Op het exacte moment dat de fietser of wandelaar passeert en hij kijkt niet dan geef ik langzaam dat frolicje, dus hij pakt het aan en ik laat het pas los als degene waar hij anders naar uitvalt gepasseerd is.

Als je hond het systeem gaat snappen en goed reageert op "kijk es", dan kun je de afstand verkleinen, en op het laatst kun je gewoon overal langs lopen.

op die manier kijkt mijn hond nu al naar me als hij iemand aan ziet komen. Hartstikke handig. :wink:

Er is ook een andere methode, die mischien ook wel werkt, met correctie. Maar dat kan iemand anders beter uitleggen. het is maar net waar je zelf voor kiest. :wink:

Als het niet lukte en hij toch uitviel zei ik wel met een lage stem "nee"trouwens, maar ik werd dan niet boos ofzo. gewoon "nee"zeggen, duidelijk afkeurend en dan verder niks. Maar mijn hond is al snel onder de indruk van mijn stem. :wink:
Laatst gewijzigd door Baily op 30 dec 2005 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Pearl
Vaste gebruiker

Mark-fryslan schreef:Ik ben behendigheidstraining gaan doen bij iemand die ook gedragstherapeute is. Dit om te werken aan de band met mijn hond. Ik kon dit probleem dus niet zelf oplossen en heb daarbij hulp gezocht. Ik schaam me daar niet voor, het is een van de beter beslissingen geweest die ik heb gemaakt.

Succes Mark
Waar heb je dat gedaan en wat zijn de kosten daarvoor? (aangezien je redelijk bij me in de buurt woont :wink: ) Ik doe nu nog de vervolgcursus van MG, maar had al in mijn hoofd om daarna eventueel behendigheid te gaan doen. Met name omdat Spike heel veel energie heeft en tijdens het wandelen zelfs over hegjes en hekken wil springen, om te zien wat er aan de andere kant is :roll: (dus over dingen heen springen, lijkt hij leuk te vinden)

Is dat uitvallen bij jouw hond ook zo plotseling gekomen? Ik blijf het raar vinden dat hij dat in het begin niet deed en nu ineens heel heftig.
Pearl
Vaste gebruiker

Baily schreef: Als het niet lukte en hij toch uitviel zei ik wel met een lage stem "nee"trouwens, maar ik werd dan niet boos ofzo. gewoon "nee"zeggen, duidelijk afkeurend en dan verder niks. Maar mijn hond is al snel onder de indruk van mijn stem. :wink:
Ik zeg als hij uitvalt niks, omdat ik dacht dat hij dan aandacht krijgt voor zijn negatieve gedrag. Maar het is dus niet erg om bestraffend 'nee' te zeggen of verschilt dat weer per hond? Het wordt me namelijk ook verweten door die mensen, dat ik mijn hond niet bestraf voor zijn agressieve gedrag. Ik snap heus wel dat die mensen schrikken van hem, maar die reacties zijn natuurlijk niet leuk, helemaal niet omdat ik juist denk dat ik mijn best doe om het hem af te leren, maarja, dat zien zij natuurlijk niet.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoek hulp bij een gedragstherapeut want dit gedrag kan ook echt gewoon nog erger worden. :19: Het is erg belangrijk het goed aan te pakken en nu je de hond pas net hebt is er nog niet enorm veel gewoonte ingesleten dus vlot hulp zoeken.
Gedrag zie je soms pas verschijnen als de hond wat is gewend. Hij voelt zich dan vertrouwder en durft meer uit zijn tent te komen..met als gevolg dus soms dit soort dingen.
Ik wens je succes!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Pearl schreef:
Baily schreef: Als het niet lukte en hij toch uitviel zei ik wel met een lage stem "nee"trouwens, maar ik werd dan niet boos ofzo. gewoon "nee"zeggen, duidelijk afkeurend en dan verder niks. Maar mijn hond is al snel onder de indruk van mijn stem. :wink:
Ik zeg als hij uitvalt niks, omdat ik dacht dat hij dan aandacht krijgt voor zijn negatieve gedrag. Maar het is dus niet erg om bestraffend 'nee' te zeggen of verschilt dat weer per hond? Het wordt me namelijk ook verweten door die mensen, dat ik mijn hond niet bestraf voor zijn agressieve gedrag. Ik snap heus wel dat die mensen schrikken van hem, maar die reacties zijn natuurlijk niet leuk, helemaal niet omdat ik juist denk dat ik mijn best doe om het hem af te leren, maarja, dat zien zij natuurlijk niet.
bestraffen doe ik niet, ik maak alleen duidelijk dat het niet gewenst is. Hij weet heel goed wat "nee"is.Of het helemaal goed is weet ik niet maar voor mijn hond werkte het wel. Naar mijn idee is het uitvallen al zelfbelonend dus dan heeft aandacht krijgen van jou er niet zoveel mee te maken denk ik. Omdat het zelfbelonend is (fietser gaat er in zijn ogen vandoor, en wandelaar loopt ook gauw verder)wordt het ook steeds erger.

Helemaal negeren wordt vaak wel aangeraden, maar ik ben er met sommige dingen wel vanaf gestapt. Wel probeer ik altijd kalm te blijven, dus niet kwaad te reageren maar overdacht. :wink:

Wat ook belangrijk is, wat dus bij mij in eerste instantie fout ging is dat je niet naar je hond gaat kijken wat hij gaat doen, uitvallen of niet. Op die manier geef je hem namelijk de leiding. Jij geeft aan wat er gebeurt en jij wil dat hij zijn aandacht bij jou heeft. Dus jij geeft dan het commando "kijk es". Hij moet niet eerst al fixeren naar hetgeen hij uit gaat vallen je zou het voor moeten zijn eigenlijk.

Ik heb toen ook hulp gezocht bij een gedragstherapeut, het kan je heel goed op weg helpen. :wink:
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Pearl schreef:
Mark-fryslan schreef:Ik ben behendigheidstraining gaan doen bij iemand die ook gedragstherapeute is. Dit om te werken aan de band met mijn hond. Ik kon dit probleem dus niet zelf oplossen en heb daarbij hulp gezocht. Ik schaam me daar niet voor, het is een van de beter beslissingen geweest die ik heb gemaakt.

Succes Mark
Waar heb je dat gedaan en wat zijn de kosten daarvoor? (aangezien je redelijk bij me in de buurt woont :wink: ) Ik doe nu nog de vervolgcursus van MG, maar had al in mijn hoofd om daarna eventueel behendigheid te gaan doen. Met name omdat Spike heel veel energie heeft en tijdens het wandelen zelfs over hegjes en hekken wil springen, om te zien wat er aan de andere kant is :roll: (dus over dingen heen springen, lijkt hij leuk te vinden)

Is dat uitvallen bij jouw hond ook zo plotseling gekomen? Ik blijf het raar vinden dat hij dat in het begin niet deed en nu ineens heel heftig.
Ja het ging heel plotseling. Het overviel mij ook enorm. Mijn buren kregen een hond en hadden niet zo'n zin in het opvoeden daarvan. Dus de hond liep bij ons in de voortuin en deed daar zijn behoefte. Dat zijn grappen daar hoef je niet mee aan te komen bij een waakhond natuurlijk. Dan zit je mooi ff met je handen in het haar :boos:

IK ben toen terecht gekomen bij een mevrouw in Wijnjewoude. Ik wil je haar adres wel even doorgeven. Stuur me maar even een mailtje. Kosten vielen mij mee. Weet het niet meer precies. 70€ voor tien lessen geloof ik.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Het nadeel is dat je hond altijd wint in dat soort situaties, want die mensen komen voorbij en gaan van hem vandaan als hij uitvalt (heeft natuurlijk niks met de hond te maken, maar zo ervaart hij het wel).
Wat je kan proberen is direct als er iets aankomt en hij begint te fixeren (dus voordat hij uitvalt, maar wel zijn tactiek aan het bepalen is) de andere kant op lopen. Zonder commando, gewoon totaal de andere kant oplopen bij die mensen vandaan. Want dan is hij dus diegene die bakzeil haalt, hij is diegene die wegloopt van de mensen. (wel aan de lijn dit doen, natuurlijk).
Niet keihard gaan corrigeren op de lijn, maar gewoon plotsklaps zonder voorafgaand commando omdraaien en weglopen en zonder om te kijken door lopen. Je negeert verder de hele situatie, die is wat jou betreft niet aan de orde, jij loopt gewoon de andere kant op.
Dan moet ie op jou gaan letten, hij kan niet anders, want hij zit aan de lijn en moet wel mee. Als het goed is zal ie in het begin echt half stuiterend met je mee lopen, achterstevoren en je dan vreemd aankijken als ie toch maar mee loopt. En dan is ie braaaaaffffff, koekje!
Want dan heb je zijn aandacht. Als ie naar je gaat kijken omdat je iets doet wat ie niet verwachtte. En dan dus belonen.
Ik heb hier ook zo'n held, die uitvalt naar brommers, want tja, die gaan altijd voorbij en dus ook bij je vandaan. En als hij dan uitvalt en ze rijden natuurlijk door, heeft hij gewonnen. Nou, dat is een stuk minder geworden door bovenstaande oefening. En als hij zijn bal heeft, doet ie het zelfs helemaal niet meer.
Maar dat moet je lang volhouden hoor, zeker als je hond echt een volhardend tiepje is zoals mijn Toopje. Maar het werkt wel. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Hobbes
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hobbes »

Ik zag in een oud topic dat Spike bij de gedragstest op jouw Gaus-hondenschool als bang en onzeker was getest: het uitvallen naar mensen zal dus wel voortkomen uit angst? Wat zeggen ze er op de school van?

Als het angst is en met wat ik weet :19: lijken mij deze al genoemde tips ook goed: oefenen opbouwen met een grotere afstand tot mensen/ fietsers, andere kant oplopen zodra je weer spanning bespeurt en belonen als je oogcontact hebt= aandachtsoefening.

Corrigeren dus niet, want dat geeft kans op nog grotere onzekerheid, met gevolgen. ("Nee" zeggen is misschien ook een beetje link bij een echte bangerik..)

Gelukkig dat hij thuis dus geen 'angstbijter' is. Als hij wel onzeker is zou ik er goed op letten dat mensen zich niet aan hem opdringen! (Hij moet zelf naar ze toekomen, hem niet meteen doodknuffelen - eerst snuffelen en op de borst kriebelen, niet meteen op de kop en rug enz.)

Succes van Hobbes en het vrouwtje
Hobbes
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hobbes »

Pearl schreef: Maar het is dus niet erg om bestraffend 'nee' te zeggen of verschilt dat weer per hond? Het wordt me namelijk ook verweten door die mensen, dat ik mijn hond niet bestraf voor zijn agressieve gedrag. Ik snap heus wel dat die mensen schrikken van hem, maar die reacties zijn natuurlijk niet leuk, helemaal niet omdat ik juist denk dat ik mijn best doe om het hem af te leren, maarja, dat zien zij natuurlijk niet.
PS: In elk geval geen "Nee" gaan zeggen omdat de mensen dat van je verwachten...
Daarvoor is omdraaien en de andere kant oplopen trouwens ook handig: je laat die mensen zien dat je er aan werkt - en ze zullen je minder snel aanspreken als je van ze wegloopt. (Of als 't meezit ben je al omgedraaid voor hij uitvalt, hebben ze niks meer te schrikken.)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”