Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
lip optrekken, wat te doen??
Moderator: moderatorteam
- FOXy
- Vaste gebruiker
lip optrekken, wat te doen??
Ik heb een Boerenfox van nu 14 weken oud. Heeft al de basiscommando's onder de knie en volgende week beginnen we met de puppycursus. Is wel een erg wilde hond maar ik denk dat het vanzelf wat minder wordt...
Ik heb alleen 1 probleem en wat ik gehoord heb van hondenkenners, is dit een zeer groot probleem: hij trekt namelijk regelmatig zijn lip op en haalt dan uit. Heeft mij nu al 2 keer in mijn lip gebeten.
Gelukkig (nog) niet naar vreemden, alleen naar ons en de mensen die hij kent maar ik ga natuurlijk niet wachten totdat hij b.v. een kind bijt.
Ik voel me hier erg ongemakkelijk bij, vertrouw hem niet zo erg.
Kan dit nog veranderen of betekent dit dat ik een "foute" hond heb?
"fout' is de benaming die dus die hondenkenners eraan gaven, raden mij aan om het beestje terug te brengen naar de fokker...de termen vals en onbetrouwbaar vielen al...
Wat moet ik doen???
Ik heb alleen 1 probleem en wat ik gehoord heb van hondenkenners, is dit een zeer groot probleem: hij trekt namelijk regelmatig zijn lip op en haalt dan uit. Heeft mij nu al 2 keer in mijn lip gebeten.
Gelukkig (nog) niet naar vreemden, alleen naar ons en de mensen die hij kent maar ik ga natuurlijk niet wachten totdat hij b.v. een kind bijt.
Ik voel me hier erg ongemakkelijk bij, vertrouw hem niet zo erg.
Kan dit nog veranderen of betekent dit dat ik een "foute" hond heb?
"fout' is de benaming die dus die hondenkenners eraan gaven, raden mij aan om het beestje terug te brengen naar de fokker...de termen vals en onbetrouwbaar vielen al...
Wat moet ik doen???
Groetjessssssssss FOXy
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe trekt hij de lip precies op en hoe valt hij uit?
Zie je alleen z'n voortandjes, met gerimpelde neus, oren overeind en staart hoog? Of trekt ie z'n hele mondhoeken naar achteren en zie je ook de kiezen, oren (plat) naar achteren, staart laag?
In deze 2 'soorten' grommen zit nl. een heel groot verschil. De eerste is dominant, de 2de is angst.

- FOXy
- Vaste gebruiker
nu, hij heeft geen staart dus das lastig
Ik heb eigenlijk geen idee, zal er eens even op letten.
Volgens mij kan ik dan zijn kiezen niet zien als ie zijn lip optrekt en ik weet zeker dat zijn neus flink in de rimpels trekt...
maar is er wat aan te doen of moet ik de fokker bellen? Zit niet op een bijt-hond te wachten, heb een restaurant waar hij vaak is en kan het me niet veroorloven dat hij onze gasten "aanvalt"...
zucht............wat een ellende............
Ik heb eigenlijk geen idee, zal er eens even op letten.
Volgens mij kan ik dan zijn kiezen niet zien als ie zijn lip optrekt en ik weet zeker dat zijn neus flink in de rimpels trekt...
maar is er wat aan te doen of moet ik de fokker bellen? Zit niet op een bijt-hond te wachten, heb een restaurant waar hij vaak is en kan het me niet veroorloven dat hij onze gasten "aanvalt"...
zucht............wat een ellende............
Groetjessssssssss FOXy
- Youp
- Zeer actief
Zo te horen worden er wel heel snel conclusies getrokken door je omgeving. De hond is 14 weken en kan nog heel veel aan- en afleren gelukkig.
Het is idd erg belangrijk om te weten wat zijn verdere houding is. De meeste pups bijten graag, dat hoort erbij. Lip optrekken hoort daar normaal gesproken niet bij, maar Diesel heeft het ook wel eens gedaan. Ik corrigeerde hem dan gewoon met een ferme FOEI!. Nu weet ik dat hij het doet omdat hij anders zijn lippen tussen zijn tanden krijgt. Ik heb dan ook een hond met gigantische hanglippen
Kaart het anders eens aan op de cursus. Deze mensen kunnen je vast ook verder helpen.
Het is idd erg belangrijk om te weten wat zijn verdere houding is. De meeste pups bijten graag, dat hoort erbij. Lip optrekken hoort daar normaal gesproken niet bij, maar Diesel heeft het ook wel eens gedaan. Ik corrigeerde hem dan gewoon met een ferme FOEI!. Nu weet ik dat hij het doet omdat hij anders zijn lippen tussen zijn tanden krijgt. Ik heb dan ook een hond met gigantische hanglippen
Kaart het anders eens aan op de cursus. Deze mensen kunnen je vast ook verder helpen.
- FOXy
- Vaste gebruiker
Hij wordt gelijk gecorrigeerd met 'foei' of 'nee' als hij bijt, maar het maakt weinig indruk, totdat ik hem gewoon van mijn schoot gooi (hij doet het alleen als hij opgetild wordt of op schoot ligt). HIj weet dat het dan menes is en gaat hij in zijn mand liggen of gaat spelen.
Terwijl hij juist graag opgetild wordt en op schoot ligt. Ik ben dit wel aan het minderen, by the way....
Ik vraag het ook zeker op de cursus maar maakte me toch erg veel zorgen om dit gedrag....vooral omdat men me adviseerde de hond terug te brengen...
deze "kenners' zijn overigens erkende hondenfokkers..
Terwijl hij juist graag opgetild wordt en op schoot ligt. Ik ben dit wel aan het minderen, by the way....
Ik vraag het ook zeker op de cursus maar maakte me toch erg veel zorgen om dit gedrag....vooral omdat men me adviseerde de hond terug te brengen...
deze "kenners' zijn overigens erkende hondenfokkers..
Groetjessssssssss FOXy
- Gonny
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik weet nog dat onze Heeler ook regelmatig in iemands neus beet. Dat is gewoon over gegaan, maar ik heb wel altijd verbaal mijn afkeuring laten horen. Ik vind je pup nog erg jong om te zeggen dat het een 'foute hond' wordt.
Hoe oud was je hond toen hij uit het nest werd weggehaald?
Hoe oud was je hond toen hij uit het nest werd weggehaald?
Groetjes van Charlotte

- FOXy
- Vaste gebruiker
in welke situatie....ff denken...
gister bijvoorbeeld....man komt thuis van het werk en speelt met de hond. Daarna zitten ze samen op de bank even te spelen, ik zit ernaast. Dan stormt hij bij mij op schoot, snuffelt in mijn nek en likt me daar ook (zijn favoriete spelletje), ik ben het zat en pak hem in mijn armen om hem wat rustiger te laten worden en dan ineens, hoppa!
Lip optrekken en hap! Zo in mijn lip!
Out of the blue dus voor mijn gevoel....
Of vorige week, ik had hem in mijn armen om hem te knuffelen, ga daarna zitten en laat hem iets zakken en hop, weer ! Hij kijkt je dan eerst een beetje uit zijn ooghoeken aan en dan bijt ie.
Zodra hij nu zo kijkt, weet ik natuurlijk al hoe laat het is...
Hij bijt dus alleen als we hem vast hebben realiseer ik me ineens. Vreemd, hij wil dat zelf heel graag, zo graag dat ik het nu aan het afbouwen ben, anders zit ie alleen nog maar op schoot. Dat afbouwen gaat overigens erg goed.
ALs ik alleen met hem ben (meest van de tijd overdag en begin van de avond) is ie lekker rustig, luistert prima maar zodra man en/of zoonlief in de buurt zijn, wordt het een wildebras die niet luistert. Heeft het hier misschien ook mee te maken??
Dank voor jullie hulp, wordt hier erg onzeker van....
het is al lastig genoeg om hem alleen op te voeden terwijl dit niet de afspraak was, maar ja, had ik beter moeten weten...
gister bijvoorbeeld....man komt thuis van het werk en speelt met de hond. Daarna zitten ze samen op de bank even te spelen, ik zit ernaast. Dan stormt hij bij mij op schoot, snuffelt in mijn nek en likt me daar ook (zijn favoriete spelletje), ik ben het zat en pak hem in mijn armen om hem wat rustiger te laten worden en dan ineens, hoppa!
Lip optrekken en hap! Zo in mijn lip!
Out of the blue dus voor mijn gevoel....
Of vorige week, ik had hem in mijn armen om hem te knuffelen, ga daarna zitten en laat hem iets zakken en hop, weer ! Hij kijkt je dan eerst een beetje uit zijn ooghoeken aan en dan bijt ie.
Zodra hij nu zo kijkt, weet ik natuurlijk al hoe laat het is...
Hij bijt dus alleen als we hem vast hebben realiseer ik me ineens. Vreemd, hij wil dat zelf heel graag, zo graag dat ik het nu aan het afbouwen ben, anders zit ie alleen nog maar op schoot. Dat afbouwen gaat overigens erg goed.
ALs ik alleen met hem ben (meest van de tijd overdag en begin van de avond) is ie lekker rustig, luistert prima maar zodra man en/of zoonlief in de buurt zijn, wordt het een wildebras die niet luistert. Heeft het hier misschien ook mee te maken??
Dank voor jullie hulp, wordt hier erg onzeker van....
het is al lastig genoeg om hem alleen op te voeden terwijl dit niet de afspraak was, maar ja, had ik beter moeten weten...
Groetjessssssssss FOXy
-
BeëlzeBubble
- Zeer actief
Smekkie deed het ook wel eens als hij vond dat we te lang te dichtbij kwamen met onze grote kop om te knuffelen. Dan ging dat lipje even omhoog (zonder grom) en deed hij een uitval naar je neus (die hij dan miste). Prima, doen we dat gewoon niet meer en bewaren we de berenknuffels voor als hij zelf aangeeft dat hij er wel trek in heeft.
Omdat je zegt dat hij in je lip hing zou jouw hond misschien ook niet heel dol kunnen zijn op grote mensenkoppen die te dichtbij komen.
Omdat je zegt dat hij in je lip hing zou jouw hond misschien ook niet heel dol kunnen zijn op grote mensenkoppen die te dichtbij komen.
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

- FOXy
- Vaste gebruiker
- Sjalot
- Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
- Contacteer:
Ik denk dat je een pittig hondje hebt die al goed weet wat hij wil en dat is een hoge positie in de rangorde. Zorg dat hij voorlopig laag blijft, op de grond en niet op de bank. Zeker niet uit zichzelf. Zodra hij zo kijkt duw je hem meteen van je af en zeg heel boos: "Foei!" Je stem moet laag en boos klinken. Hoge stem is lief, lage stem is boos. Iedereen in huis moet zich daaraan houden.
Groetjes van Charlotte

- Sjalot
- Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
- Contacteer:
Dat is goed. Soms worden de honden te vroeg uit het nest gehaald en dan missen ze de correcties van hun moeder en hun nestgenoten. Tot de 8ste week leren ze namelijk wat rangorde is. Hopelijk is de moeder nog vaak bij de pups geweest.FOXy schreef:Ik heb mijn hond opgehaald toen 8 1/2 weekjes was....hoezo??
Komt hij uit een nest met een moeder?
Groetjes van Charlotte

- FOXy
- Vaste gebruiker
- Sjalot
- Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
- Contacteer:
Dat is echt een groot voordeel, dat hij door zijn moeder is opgevoed!FOXy schreef:Ja, moeder was daar aanwezig, met nog meer (andere) honden. Alle pups zaten in de kamer, liep ook nog een kat en een paar kids![]()
Ik zal eens beginnen om hem niet meer op schoot en op de bank te laten.
Dank voor de tips!
Je mag het best af en toe proberen op de bank hoor, maar zodra je maar denkt dat hij dreigt te bijten zet je hem meteen op de grond.
Het op de bank mogen moet altijd van jullie uitgaan. Zorg verder altijd dat je hoofd hoger is dan de hond.
Vasthouden en vastklemmen kan door de hond ook als bedreigend ervaren worden.
Bedenk dat bijten voor een hond gewoon een manier van communiceren is. "Ik vind dit niet leuk dus 'hap' blijf van mij af!" Betekend dus niet dat je het goed moet vinden. Probeer het gewoon te voorkomen.
Succes!
Groetjes van Charlotte

- *Linda*
- Zeer actief
- FOXy
- Vaste gebruiker
- vinkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje - Locatie: eindhoven
- mandy23
- Actief
Ik heb nu een boerenfox van 7 maanden die dit ook een tijd heeft gedaan.
Bij ons was het zo dat als we aan het spelen waren of hij dicht bij mijn gezicht was hij ook wel eens hapte in mijn neus. Ik heb dit eigenlijk ervaren als spelen. Ik zette hem op de grond met een foei en ging iets voor mezelf doen. Nu hij wat ouder is wordt het ook steeds minder. Heel af en toe als we op bed liggen en aan het spelen zijn wil hij ook nog wel eens happen. We komen te dichtbij en dat ervaart hij als niet zo leuk en hij is dan zo baldadig dat hij wat hapt. Je fox is pas 14 weken dus ik hou het idd ook nog op spelen. Boerenfoxxen kunnen idd heel erg druk zijn daar zijn ze wel om bekend in ieder geval.
Bij ons was het zo dat als we aan het spelen waren of hij dicht bij mijn gezicht was hij ook wel eens hapte in mijn neus. Ik heb dit eigenlijk ervaren als spelen. Ik zette hem op de grond met een foei en ging iets voor mezelf doen. Nu hij wat ouder is wordt het ook steeds minder. Heel af en toe als we op bed liggen en aan het spelen zijn wil hij ook nog wel eens happen. We komen te dichtbij en dat ervaart hij als niet zo leuk en hij is dan zo baldadig dat hij wat hapt. Je fox is pas 14 weken dus ik hou het idd ook nog op spelen. Boerenfoxxen kunnen idd heel erg druk zijn daar zijn ze wel om bekend in ieder geval.
Here I am, what are your other 2 wishes?!
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik haal nou niet echt uit het verhaal dat hondje gromt. In mijn ogen is het vervelend maar redelijke normaal puppengedrag.
Ik zou hem niet te veel opwinden en inderdaad heel strakke regels aanhouden op het gebied van lager-hoger, etc. Het standaard werk eigenlijk maar voor dit egotje waarschijnlijk des te belangrijker!
Overigens deed de "fox" die als pup een tijdje bij mij opgevangen is geweest het ook. Hij kon zich zo opwinden dat hij tijdens het spel regelmatig op kon springen en ineens per ongeluk in je neus hing. Is helemaal over gegaan.
Ik zou het woord "foute hond" voor een pup van dit ras, deze leeftijd en met dit gedrag niet in de mond durven nemen. Consequent en niet te knuffelig zijn moeten het best op lossen
Ik zou hem niet te veel opwinden en inderdaad heel strakke regels aanhouden op het gebied van lager-hoger, etc. Het standaard werk eigenlijk maar voor dit egotje waarschijnlijk des te belangrijker!
Overigens deed de "fox" die als pup een tijdje bij mij opgevangen is geweest het ook. Hij kon zich zo opwinden dat hij tijdens het spel regelmatig op kon springen en ineens per ongeluk in je neus hing. Is helemaal over gegaan.
Ik zou het woord "foute hond" voor een pup van dit ras, deze leeftijd en met dit gedrag niet in de mond durven nemen. Consequent en niet te knuffelig zijn moeten het best op lossen
-
Rob*
- Zeer actief
-
jidde
- *Linda*
- Zeer actief
Tja, er zijn zoveel mensen die ontwetend een pup halenFOXy schreef:Hij is zonder staart geboren, net als 3 andere hondjes. 2 hadden een stompje en 2 een gewone staart, heel normaal bij foxen. Opa had ook geen staart...
Moeder heb ik zelf gezien beide keren dat ik er was. Alles was gewoon prima in orde (ben niet helemaal van eergister hoor!)
![]()
![]()
![]()

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
-
jidde
-
Regine from the Border
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Border Terrier
Ik zou me niet gek laten maken door mensen die zeggen dat het hondje 'fout' is en door adviezen tot straffen. Wel zou ik er snel iets aan doen als ik jou was. Eerst vaststellen (zonodig met hulp van een gedragstherapeut, niet van een fokker, die weten veelal te weinig van gedrag) wat de motivatie van het gedrag is (speelsheid, angst, hogerop willen komen....) en dan de juiste aanpak kiezen. Die verschilt nog al naar gelang de oorzaak.
Als psycholoog en hondengedragstherapeut kan ik alleen maar benadrukken: eerst een goede diagnose, daarna de aanpak bepalen...
succes,
Regine from the Border
Als psycholoog en hondengedragstherapeut kan ik alleen maar benadrukken: eerst een goede diagnose, daarna de aanpak bepalen...
succes,
Regine from the Border
- Youp
- Zeer actief
Ik mag toch hopen dat een fatsoenlijke fokker verstand heeft van gedrag en de karaktereigenschappen van het ras dat hij/zij fokt.Regine from the Border schreef:Ik zou me niet gek laten maken door mensen die zeggen dat het hondje 'fout' is en door adviezen tot straffen. Wel zou ik er snel iets aan doen als ik jou was. Eerst vaststellen (zonodig met hulp van een gedragstherapeut, niet van een fokker, die weten veelal te weinig van gedrag) wat de motivatie van het gedrag is (speelsheid, angst, hogerop willen komen....) en dan de juiste aanpak kiezen. Die verschilt nog al naar gelang de oorzaak.
succes,
Regine from the Border
Gelukkig kan ik altijd voor advies bij Diesel's fokker terecht. Ik zou altijd eerst de fokker om advies vragen voordat ik geld ga uitgeven aan een gedragstherapeut voor een pup van 14 weken. Als de fokker je niet kan/wil helpen kun je toch altijd nog een GT inschakelen?
-
linlin
heel goed dat je het lipje optrekken en happen al van te voren aan ziet komen. dan kan je preventief te werk gaan, namelijk.FOXy schreef: Zodra hij nu zo kijkt, weet ik natuurlijk al hoe laat het is...
zie je hem 'zo' kijken, dan is het meteen einde oefening voor wat de aandacht betreft. het spel of het contact meteen afkappen zonder iets te zeggen. en de hond een paar minuten negeren. even afkoelen en ter voorkoming van kapsones.
ik ben een groot voorstander van het niet laten uitlopen op een botsing. mijn ervaring is dat dat bij mormels, dus ook bij jouw boerenfoxje, uiteindelijk helemaal fout kan gaan.