Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Problemen met mechelaar

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zazoo
Vaste gebruiker

Problemen met mechelaar

Ongelezen bericht door Zazoo »

We hebben al een jaar of vijf een hele schattige bastaard waar alles goed mee gaat. Nu hebben we ook al een jaar een mechelaar maar het gaat niet zo goed. Als hij 's ,orgens vindt dat hij aandacht nodig heeft jankt hij ons het bed uit. Met het uitlaten trekt hij constant aan de riem. Hij is supersterk en totaal niet onder de indruk als je heel boos wordt. Buiten kan hij niet los want dan is hij zo enthoudiast dat hij niet meer terugkomt. In het bos laten we hem ook los maar dat zorgt ook vaak voor irritatie omdat hij weigert terug te komen, achter andere honden aanrent enz. Thuis vraagt hij echt de hele dag aandacht en dringt zich op. Ook loopt hij heel vaak de andere hond te pesten. Hij wil dan spelen maar zij wil dat nooit, toch probeert hij het 10 keer per dag. Als hij achter in de auto zit op weg naar het bos weigert hij te stoppen met piepen. Als we willen dat hij afgaat achterin de auto doet hij dat vaak niet en als hij het doet is het van korte duur. Dit zorgt ook vboor aardig wat frustratie want als zo'n groot beest niet ligt zie je niks meer in de achteruitkijkspiegel. In de tuin kan hij zich uitleven maar binnen de kortste keren staat hij te blaffen of te graven. Als je zegt dat dat niet mag stopt ie even totdat je weer niet oplet. Een hele waslijst van problemen dus. Door zijn aandacht vragen en niet luisteren heeft hij mij en mijn vriend nu best aardig gek gekregen. We weten allebei dat je consequent moet zijn met een hond maar we dringen niet tot hem door. Zijn aandacht krijgen met koeskjes lukt nietw ant daar geeft hij niet veel om. Om speeltjes geeft hij wel maar daar is ie dan zo op gefocust dat zodra hij het heeft je het niet meer terugkrijgt. Straffen en belonen werkt slecht omdat hij zijn aandacht maar heel kort bij ons houdt. Van sttraffen is hij totaal niet onder de indruk, ook als je heel hard tegen hem bent interesseert het hem weinig. Daarnaast vinden wij dat ook helemaal niet leuk om dat te doen. Het is een superlieve en supervriendelijek hond maar we kunnen hem niet aan. We zijn allebei aan het eind van ons latijn en denken dat hij waarschijnlijk beter af is bij mensen die er wel mee om kunnen gaan en/of bijv. een boerderij hebben waar hij de hele dag kan rennen en spelen. wat vinden jullie? ik vind het heel erg maar nu zorgt het voor veel irritatie en legt aardig beslag op ons leven.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

dan denk ik ook dat hij beter af is bij mensen die er veel tijd kunnen insteken. alhoewel dit geen gemakkelijkebelissing is
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Wat doe je allemaal met de hond, wat betreft uitlaten, spelen en trainen?
Zazoo
Vaste gebruiker

te weinig :(. eerst gingen we vaak met hem naar het bos maar hierdoor is het veel minder leuk en wordt het dus ook minder. ook gingen we vaak naar het veld zodat hij kon rennen maar hij komt dus niet meer terug. spelen doe ik af en toe binnen met hem. hij komt echt tekort en nu je het zo vraagt zie ik het helemaal. ik heb de tijd er wel voor maar het is gewoon steeds minder geworden vanaf dat het zo slecht gaat. binnen is het een schatje, buiten een monster. daarom is ie nu veel vaker binnen dan vroeger. hij trekt zo veel dat het niet leuk meer is om hem uit te laten. hoe ik hem kan leren om normaal te volgen weet ik niet want hij heeft erg weinig aandacht en is niet snel onder de indruk.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Eerlijk gezegd klinkt het als een hond die zich kapot verveelt :wink: en zijn energie niet kwijtkan.
Ga lekker met hem trainen :wink:
Wil je dat niet of kun je de energie gewoon niet meer opbrengen daarvoor, zou ik inderdaad herplaatsing overwegen.
Weet je de achtergrond van je hond? Wie zijn de ouders?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Julliette
Actief

Ongelezen bericht door Julliette »

Zazoo schreef:te weinig :(. eerst gingen we vaak met hem naar het bos maar hierdoor is het veel minder leuk en wordt het dus ook minder. ook gingen we vaak naar het veld zodat hij kon rennen maar hij komt dus niet meer terug. spelen doe ik af en toe binnen met hem. hij komt echt tekort en nu je het zo vraagt zie ik het helemaal. ik heb de tijd er wel voor maar het is gewoon steeds minder geworden vanaf dat het zo slecht gaat. binnen is het een schatje, buiten een monster. daarom is ie nu veel vaker binnen dan vroeger. hij trekt zo veel dat het niet leuk meer is om hem uit te laten. hoe ik hem kan leren om normaal te volgen weet ik niet want hij heeft erg weinig aandacht en is niet snel onder de indruk.
Hoii Zazoo,

een vervelend probleem, maar ik vraag mij sterk af of dit werkelijk een dusdanig probleem is dat niet meer voor jullie op te lossen valt.
Je schrijft dat je eerder wel veel met hem naar buiten ging, naar bossen, velden, waar hij zich lekker kon uitleven. Op een gegeven moment kwam hij op een punt dat hij slechter ging luisteren en buiten niet echt meer onder jullie controle stond. Natuurlijk lijkt me dat lastig en misschien wel frustrerend, maar het is bekend dat ook honden hun 'puber' (dwarse) periode kunnen hebben wat misschien het geval was/is bij jullie hond.
Het feit dat jullie het nu helemaal lijken te hebben gehad met hem en bewust minder naar buiten gaan met hem, dat zal hij dondersgoed doorhebben. Hij is wat kwijt, namelijk de regie, die in jullie handen dient te liggen en de vele uitjes die werden gemaakt waarbij hij zich flink kan uitleven. Dit gebeurt niet echt meer, begrijp ik uit je verhaal, aangezien jullie de hond niet meer aan denken te kunnen en hij niet luistert.
Op zich vrij logisch dat de hond nu helemaal zijn kont in de krib gooit, want hij heeft niks meer te verliezen. Wel heel jammer, want ik denk echt niet dat dit 'probleem' te maken heeft met een hond die ineens van karakter is veranderd, maar wel aan jullie, die gewoon de touwtjes weer wat strakker moeten nemen en eigenlijk weer van voor af aan met hem beginnen.
Geen idee in hoeverre jullie hier nog voor open voor staan, maar het lijkt mij heel verstandig om weer meer tijd in hem te gaan steken, wél weer langzaam maar zeker erop uit gaan, zodat hij zijn energie kwijt kan, maar ook concequent hierin blijven. Opnieuw beginnen, laten zien wie de baas is en hem laten werken. Wie weet kan hij daarin weer helemaal zijn ei kwijt en zal zijn gedrag ook weer enigzins veranderen.
Baily

Ik zou ook lekker met hem gaan trainen. Ik begrijp heel goed hoe je in deze vicieuze cirkel terecht bent gekomen, maar ik denk ook dat veel van dit gedrag te wijten is aan overtollige energie.

Als je gaat trainen en toch wat meer aandacht aan de hond besteed, al is het misschien in het begin niet leuk,maar na een tijdje zou je met zo'n hond toch een eind moeten komen.

Wil je dat niet, vind ik het eerlijker tegenover de hond om hem te herplaatsen, bij iemand die er veel tijd voor heeft en er veel mee doet. Want dat hebben zulke honden nodig. Veel sterkte in ieder geval. :wink:
@idoo
Zeer actief

Re: Problemen met mechelaar

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Zazoo
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties. Misschien hebben jullie ook wel gelijk. We hebben hem van puppy af aan en het verschil is dat hij nu kracht heeft en niet meer moe te krijgen is. Mijn vriend heeft het eigenlijk al helemaal gehad met hem wat ik heel jammer en moeilijk vindt. Hij ergert zich heel erg aan de hond, wat mij erg pijn doet. Hierdoor ga ik me ook meer aan de hond ergeren en weet ik het ook niet meer... Hij zegt al langer dat Jack niks voor ons is en het niet goed heeft bij ons. Ik heb voor die hond gekozen en hij is superlief dus weet niet of ik hem wel kwijtwil... Maar voel ook druk van mijn vriend als ik hem wil houden. Hij wil er eigenlijk geen tijd meer in steken en als ik die hond dan wel wil moet ik dus maar zorgen dat het goed gaat. Hij wilde graag een mechelaar destijds, ik wilde liever een ander ras maar hij zou ermee gaan trainen. Dat heeft heel kort geduurd en nu hebben we dit...
Hobbes
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hobbes »

Zazoo schreef:Bedankt voor jullie reacties. Misschien hebben jullie ook wel gelijk. We hebben hem van puppy af aan en het verschil is dat hij nu kracht heeft en niet meer moe te krijgen is. Mijn vriend heeft het eigenlijk al helemaal gehad met hem wat ik heel jammer en moeilijk vindt. Hij ergert zich heel erg aan de hond, wat mij erg pijn doet. Hierdoor ga ik me ook meer aan de hond ergeren en weet ik het ook niet meer... Hij zegt al langer dat Jack niks voor ons is en het niet goed heeft bij ons. Ik heb voor die hond gekozen en hij is superlief dus weet niet of ik hem wel kwijtwil... Maar voel ook druk van mijn vriend als ik hem wil houden. Hij wil er eigenlijk geen tijd meer in steken en als ik die hond dan wel wil moet ik dus maar zorgen dat het goed gaat. Hij wilde graag een mechelaar destijds, ik wilde liever een ander ras maar hij zou ermee gaan trainen. Dat heeft heel kort geduurd en nu hebben we dit...
:boos: Andere vriend nemen..? Gaat natuurlijk wel erg ver..

Wat voor training heeft hij met de hond gedaan? En vond hij dat niet leuk dan?

Behalve een ander thuis zoeken voor je hond is een andere oplossing misschien dat jullie iemand zoeken die lekker met de hond aan de slag gaat (terwijl hij wel bij jullie blijft wonen)? Een enthousiaste Mechelaar als die van jullie is daar hardstikke geschikt voor, voor iemand die daar zin in heeft! Er zijn mensen die dat juist fijn vinden: wel met honden werken, maar niet de hele dag de verantwoordelijkheid hebben ervoor te zorgen. Ik ken een student die zo honden traint en zelf heb ik jarenlang op die manier kunnen paardrijden bij iemand :ok: Als geld voor jullie geen groot probleem is, kunnen jullie bovendien de training/ hondensportclub betalen (als het een arme student betreft).

Zit er geen opleiding dierverzorging bij jullie in de buurt, bv? Of een hondenschool, kynologenclub? Dan kun je daar informeren, advertenties ophangen/ oproep op de website laten zetten. En een oproep plaatsen op dit forum? enz. enz.

Het lijkt me sowieso goed om dat snel te proberen, zelfs al ben je op zoek naar een ander thuis voor hem. Ook ik kan me voorstellen dat hij zich nu erg verveelt.

Succes met het snel vinden van een oplossing.
Baily

Het enige wat er op zit is dat jij dan met hem gaat trainen en misschien fietsen als hij wat hanteerbaarder is. Want het is zo dat als je veel met de hond doet en leuk met hem speelt, hoe beter de band wordt en waarschijnlijk reageert hij dan ook beter op belonen/corrigeren.

Ik vind het van je vriend eigenlijk niet eerlijk naar de hond toe dat hij zo reageert, want het is waarschijnlijk doordat de hond te weinig zijn energie kwijt kan dat hij zich zo gedraagt, en daar is hij ook medeverantwoordelijk voor. Begrijpt je vriend ook dat het door te weinig aandacht/tijd voor de hond kan komen?

En heb jij er wel tijd voor en zin in om eventueel wat meer met de hond te gaan doen. Misschien is het best leuk namelijk, maar ik zou wel goede begeleiding zoeken. Een hondenschool en eventueel een gedragstherapeut die je een eind op weg kan helpen en waardoor het weer leuk wordt om wat met de hond te gaan doen.

Maar als je die energie er niet in wilt stoppen, dan zou ik de hond zeker herplaatsen. :wink:
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Trainen trainen trainen! Als jij de hond graag wil houden zou ik je vriend gewoon verbaasd doen staan gamet die hond op een cursus die mensen weten wel hoe je hem het beste moet aanpakken en het is tenslotte een herder dus zo heel veel mis gaan kan bijna niet ik denk gewoon dat het hele probleem toch echt gebrek aan training is geweest. Ook als je dit doet zal de hond zich minder vervelen en als die zich minder verveeld is hij waarschijnlijk ook braver. Die van mij is ook niet te houden als ik er een paar dagen niks intensiefs mee gedaan heb en dat moet meer zijn dan een lange wandeling!

Als je er tijd en moeite in wil steken komt het zeker goed :ok:

succes
Marit
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border collie en kruising
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marit »

Hoi Zazoo,

Succes met de moeilijke beslissing (vriend eruit of hond eruit :wink: ). Wat misschien een tip is om je vriend wat enthousiaster te krijgen is door een gedragsdeskundige of -adviseur te raadpegen. Vaak hebben die eenvoudige tips gericht op rangorde en training waar je snel resultaat mee ziet. En je vriend waarschijnlijk ook. Misschien dat jullie het dan weer zien zitten. Misschien iemand die met clickertraining werkt, dat is ook hard werken voor een hond (en baas).
Zazoo
Vaste gebruiker

Bedankt allemaal. Ik zie het allemaal een stuk zonniger in nu. Het is er gewoon bij ingeslopen dat ik nu zo weinig met hem doe. Ik had het al met mijn vriend gehad over een cursus. Hij gelooft daar niet in maar baat het niet schaadt het niet toch? het lijkt me alleen maar goed. fietsen met hem lijkt me leuk maar danz al ie eerst moeten volgen :D. Ik heb mijn andere hond nu ong. 5 jaar en heb het altijd superleuk met ahar gehad. ik wilde altijd al een hond en ben erg gek op ze. dus ik vind het heel leuk om veel met hem te doen maar de moed was me een beetje in de schoenen gezonken. mijn vriend weet dat hij zo is omdat hij te weinig aandacht krijgt. hij vind hem wel leuk maar zit nu niet zo lekker in zijn vel waardoor hij ook erg weinig vand e hond kan hebben. hij heeft heel kort ph gedaan met Jack. Jack was heel geschikt en iedereen vond hem super maar toen is hij ermee gestopt.... heel jammer want Jack kon het en vond het leuk. Iemand zoeken die met de hond wil spelen enzo is ook nog een optie maar ga het eerstz elf maar eens proberen. Hartstikke bedankt allemaal :). Ik ga maar eens naar het veld hem een beetje laten rennen... hij zal me wel erheen slepen maar ik moet ooit beginnen he :). het zal vanzelf wel beter gaan ja :)
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

Roep ff als je naar het veld gaat dan. Dan zal ik dat ongeleide projectiel van mij er wel op af sturen om hem in bedwang te houden :wink: .

Eventueel wil ik ook wel dat briefje voor je ophangen bij diergeneeskunde, mocht je daar toch nog voor kiezen.

Jammer wel dat het niet zo lekker gaat met Jack. Je vriend zou er toch politiehonden-gedoe mee gaan trainen? Misschien dat als het wat beter gaat met de gewone cursus, dat dat trainen er dan ook weer in zit?

Ik wil je in ieder geval heel veel succes en sterkte wensen met Jack, want ik ken hem eigenlijk alleen nog maar als dat lieve pupseltje dat zwaar onder de indruk was van Tippie :N:
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
Zazoo
Vaste gebruiker

hahaha stoere tip gaat m wel in bedwang houden :). dank je wel. als ik een advertentie wil zal ik het je laten weten.

ben net 3 kwartier op het veld geweest en het ging redelijk. moest 50 keer op en neer lopen voor ie stopte met trekken maar toen begreep hij het (een beetje). en op het veld duurde het een kwartier voor ie wilde komen maar verder heeft ie zich lekker kunnen uitleven en ik ook met mijn mp3speler en andere hond en daarna met hem, toen ie mij eindelijk genoeg vertrouwde om zijn stok te komen brengen :)
Baily

Goed hoor, en je zult best nog tegen dingen aan lopen dat je denkt $%^&.

maar als je volhoud en er veel tijd en energie in stopt dan gaat het vast een stuk beter. :wink:

Hoe zorg je er trouwens voor dat hij voldoende vertrouwen in je krijgt om zijn stok af te geven?
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Zazoo schreef:Ik had het al met mijn vriend gehad over een cursus. Hij gelooft daar niet in
Dat is natuurlijk omdat hij het zelf zo goed doet :wink:

Ik sluit me bij iedereen aan die zegt: gauw naar de hondenschool en geef die hond de inspanning die hij verdient :ok:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Zazoo
Vaste gebruiker

Baily schreef:Goed hoor, en je zult best nog tegen dingen aan lopen dat je denkt $%^&.

maar als je volhoud en er veel tijd en energie in stopt dan gaat het vast een stuk beter. :wink:

Hoe zorg je er trouwens voor dat hij voldoende vertrouwen in je krijgt om zijn stok af te geven?
hij wil dolgraag dat ik die stok gooi maar is bang dat als hij zijn stok komt brengen ik hem snel meeneem en naar huis ga. dat heb ik namelijk een paar keer gedaan omdat ik al een half uur probeerde hem te vangen. nu laat ik hem eerst maar 10 minuten rennen, want dan wil ie toch niet komen. daarna als ie zijn stok komt brengen laat ik hem afliggen en aai hem zodat ik hem ook makkelijk mee kan nemen. voordat ik hem mee terug naar huis neem gooi ik wel eerst 10 keer zijn stik zodat ie zich niet genaaid voelt en de volgende keer ook weer komt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

puur gedrag van een verveelde mechelaar die z'n energie niet kwijt kan... niks meer niks minder.
Wat hier al gezegd wordt, ga iets met de hond doen waardoor hij z'n energie kwijt kan, IPO (indien geschikt), speuren (zowel geestelijk als lichamelijk erg energie-verslindend), balletjes gooien etc.
Als je bang bent hem los te laten ga je balletje gooien met een lange lijn eraan, kun je hem altijd nog vastpakken... desnoods 2 lijnen van 10 mtr. aan elkaar heb je 20 meter!
En wat je zelf al zegt niet meteen aanlijnen en naar huis als hij je iets gebracht heeft dat heeft hij heel snel door en komt inderdaad niet meer.
Mocht je dit niet kunnen opbrengen om wat voor reden dan ook, zou ik hem herplaatsen, een mechelaar heeft het nodig om z'n energie kwijt te kunnen!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”