Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bromsnor

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Bromsnor

Ongelezen bericht door Moos »

Moos is sinds de komst van Saar echt een beetje een bromsnor aan het worden. Voordat Saar kwam speelde hij wel al wat minder met andere honden, hij werd duidelijk volwassener (hij was 2.5 toen Saar kwam). Maar andere honden konden altijd heel veel bij hem maken, mochten ook altijd in zijn kuil graven, of aan zijn stok hangen. Hij snauwde soms wel naar hele grote drukke honden, maar zelden, en hield ook vaak na 1 snauw wel op.

Sinds Saar erbij is gekomen wordt hij met de maand chagrijniger, anders kan ik het niet noemen. Niet naar mij, of andere mensen toe, en ook niet naar bekenden honden toe. Maar wel naar vreemde honden, en dan met name honden die naar meneers zin te lang in zijn buurt blijven hangen. Het 'aparte' is dat Saar alles, maar dan ook echt alles mag. De keren dat hij naar haar gesnauwd heeft in een jaar tijd zijn op 1 hand te tellen. Saar mag in zijn kuil graven, aan zijn stok hangen, op zijn kluif kluiven etc. Sterker nog, als Saar niet meedoet met wat hij aan het doen is gaat hij haar vaak halen om mee te graven of mee te trekken aan een stok.
Maar andere honden moeten dat echt niet meer proberen; die kunnen dan een snauw(tje) krijgen.
Honden die willen spelen negeert hij vaak, hij speelt alleen nog wel in 1 op 1 contact met andere honden, en dan ook maar soms, maar in een wat grotere groep speelt hij met Saar en verder niet.

Nu had ik wel verwacht dat hij minder met andere honden zou gaan spelen, maar dat hij zo'n mopperpot zou worden had ik niet verwacht. Hij verdedigt Saar echt zeer zeer zelden, maar moet gewoon weinig meer van heel veel andere honden hebben. Vaak negeert hij ze gewoon, en soms snauwt hij als ze zich teveel aan hem opdringen. Hij lijkt af en toe net een ouwe heer van 10 +, terwijl hij pas 3.5 is.
Met Saar niet trouwens, en heeeeeel soms treffen we een andere hond die hij geweldig vindt, maar soms lijkt hij echt een ouwe brompot.

Herkent iemand dat met meerdere honden?

Het is trouwens niet zo dat hij snauwend door het bos loopt hoor :mrgreen: Maar hij is wel veranderd van een hond die alle honden leuk vond naar een hond die van de meeste honden niks moet hebben, en ze dat laat weten ook als ze te lang door blijven gaan.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:weet je wat ik denk? dat we als mens een beetje moeten oppassen om onze gevoelens over wat een hond gelukkig zou moeten maken op de hond te projecteren :wink: . ik begrijp wel perfect wat je bedoelt hoor, ik heb dat hier in de roedel ook constant, al járen : sinds dié er is speelt x niet meer met y enz. enz.

maar als moos het zo leuk vindt, is er toch niks aan de hand? juist als hij niét met saar zou spelen zou je terecht reden hebben om het een beetje sneu voor ze allebei te vinden, maar nu?

moos wordt ook weer iets ouder, nóg iets bezadigder....hij heeft gewoon minder nood aan de rest van de hondenwereld. op de keeper beschouwd zijn het misschien juíst die 'éénling'-hondjes die zo 'desperate' (niet houswives, nee :mrgreen: ) met alles op 4 pootjes willen spelen die zieliger zijn - die willen zoooo graag, hun speelbehoefte zit zich gewoon op te stapelen.

nou niet dat ik die categorie echt zielig vind hoor, toch niet als vaak de kans krijgen om te spelen - maar als moosje de rest van de hondenwereld maar niks meer vindt......so be it :wink: .
Ik denk ook niet echt dat Moos er ongelukkiger door is hoor :wink:
Alleen het is zo'n ouwe bromsnor opeens. En nou ja, oke, dan vind ik hem wel wat ongelukkig ogen op zo'n moment :mrgreen:

En ik had ook wel verwacht dat het spelen met vreemde honden minder zou worden; maar dat echt volkomen negeren, en ook nog eens snauwen ook lag niet helemaal in de planning :mrgreen: :wink:

Maar je hebt wel gelijk opzich hoor; het is ook wel een teken dat er thuis al aan zijn behoeftes wordt voldaan.
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Toen Belle nog jonger was wilde ze naar elke hond toe en altijd spelen, dat is nu ook een stuk minder. Naar mijn idee is dat niet veranderd door de komst van Catootje, meer werd het voor die tijd al minder. Bij veel honden wordt het denk ik toch wel minder als ze volwassen worden. Ze speelt nog wel soms met andere honden, maar ze is wat afwachtender geworden, niet zo onstuimig meer. Ik vind het alleen maar makkelijk, ik kan haar nu tenminste terugroepen als er andere honden aankomen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Moos
Zeer actief

Belle schreef:Toen Belle nog jonger was wilde ze naar elke hond toe en altijd spelen, dat is nu ook een stuk minder. Naar mijn idee is dat niet veranderd door de komst van Catootje, meer werd het voor die tijd al minder. Bij veel honden wordt het denk ik toch wel minder als ze volwassen worden. Ze speelt nog wel soms met andere honden, maar ze is wat afwachtender geworden, niet zo onstuimig meer. Ik vind het alleen maar makkelijk, ik kan haar nu tenminste terugroepen als er andere honden aankomen.
Ja, dat is zeker een heel groot voordeel. Voordat Saar kwam kon ik Moos al wel prima terugroepen hoor, maar nu hoeft dat amper meer, hij gaat er zelf al niet echt meer opaf meestal.
Met 1.5 jaar kwam Moos in de fase dat hij minder onstuimig werd, en opeens ook terug te roepen was bij andere honden. :wink:

Alleen Moos speelt niet alleen maar niet meer, maar gaat nog een stapje verder in de zin dat hij dus andere honden die te lang bij hem blijven hupsen wegsnauwt, en alleen Saar nog maar in zijn kuil mag graven en aan zijn stok mag kauwen.
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Moos schreef: Alleen Moos speelt niet alleen maar niet meer, maar gaat nog een stapje verder in de zin dat hij dus andere honden die te lang bij hem blijven hupsen wegsnauwt, en alleen Saar nog maar in zijn kuil mag graven en aan zijn stok mag kauwen.
Nee, dat heeft Belle niet, ze vindt nog wel bijna alles goed van andere honden. Gisteren nog lag ze op haar rug met Catootje en een Newfoundlander van 6 maanden boven op haar. Dan is ze heel verdraagzaam. Chiva daarentegen wil al jaren geen polonaise meer aan haar lijf. Ik weet niet meer op welke leeftijd dat bij haar begon. Ze mogen even aan haar neus snuffelen, maar niet aan de achterkant :neenee: , dan kunnen ze een snauw verwachten.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Moos
Zeer actief

Belle schreef:
Moos schreef: Alleen Moos speelt niet alleen maar niet meer, maar gaat nog een stapje verder in de zin dat hij dus andere honden die te lang bij hem blijven hupsen wegsnauwt, en alleen Saar nog maar in zijn kuil mag graven en aan zijn stok mag kauwen.
Nee, dat heeft Belle niet, ze vindt nog wel bijna alles goed van andere honden. Gisteren nog lag ze op haar rug met Catootje en een Newfoundlander van 6 maanden boven op haar. Dan is ze heel verdraagzaam. Chiva daarentegen wil al jaren geen polonaise meer aan haar lijf. Ik weet niet meer op welke leeftijd dat bij haar begon. Ze mogen even aan haar neus snuffelen, maar niet aan de achterkant :neenee: , dan kunnen ze een snauw verwachten.
Nou, Moos selecteert wel. De meeste teven mogen alles (dus ook bovenop hem liggen, al gebeurt dat eigenlijk nooit, want Moos is niet zo onderdanig ingestelt). De hele grote teven mogen bijna alles, alleen niet over hem heen gaan hangen en meppen met grote poten, dan snauwt hij wel.
Met reuen is hij een stuk selectiever. Sommige reuen mogen alles; de meesten mogen best ver gaan, maar moeten niet te lang aan zijn gat blijven snuffelen. En dan is hij het minst tolerant tegenover jonge, drukke spring-in-het-veld-reuen (de Springer Spaniels en Labjes over het algemeen). Die mogen bijna niks. Heeeeel kort even snuffelen en dan moeten ze opzouten. Dan snauwt hij dus ook. Heel vaak zijn dit juist de honden met de plaat voor hun kop, dus dan haal ik Moos uit de situatie, want hij blijft dan snauwen, en zo'n andere reu blijft op hem springen.

Hij zal het trouwens nooit zelf opzoeken. Moos laat alle honden die hij wat minder leuk vindt met rust.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Hier is het hetzelfde hoor Marloes. Tommie is ook zo'n ouwe chago aan het worden. :wink: Terwijl Femke zich juist af en toe als een dolleman gaat gedragen. :N:
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:Hier is het hetzelfde hoor Marloes. Tommie is ook zo'n ouwe chago aan het worden. :wink: Terwijl Femke zich juist af en toe als een dolleman gaat gedragen. :N:

Moos en Tommie lijken ook wel op elkaar he? :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”