Ach, ik heb jaren een pibull gehad dus je hoeft mij echt niets uit te leggen over voor-oordelen hoorBranka schreef:Vandaar dus ook de vele ergernissen van ADHD-Labjes en sullige Goldens?
Sorry, ik begrijp als Golden-gek dus prima dat Marion zich ergert. Doe ik n.l. ook regelmatig. Het is voor iemand die bewust voor dit ras heeft gekozen n.l. helemaal niet leuk om te zien dat het een overpopulair en doorgefokt ras wordt doordat elke dombo ze schijnt te kunnen houden omdat het de ideale huishonden zijn.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
beginners honden
Moderator: moderatorteam
- *Linda*
- Zeer actief

- Living XL
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastiff!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: beginners honden
Ik sluit me geheel bij "Sunnybunny" aan en om dan maar gelijk op de zogenaamde "vooroordelen" te reageren...Sunnybunny schreef:Waarom schiet je in godsnaam zo in de verdedigingMarion. schreef:Ok, ik had andere voorbeelden moeten noemen? Wat danCarmen schreef:Ik weet wat je bedoeld hoor, maar het staat er een beetje bevoordelend, erger dan je bedoelt volgens mij.
Omdat ik mijzelf ken was mijn eerste echte hond (pup) een ambull geworden. Een gouden keus voor deze goedvoorbereide beginner.
Maar daar hoef ik dus niet voor te schreeuwen, ze liggen op de bank in huis en zijn opgevoed met de voorwathoortwat methode. Positief met koekjes en af en toe een boze nee. Wat prima werkt met "moeilijke" honden als je consequent en voorbereidt bent.
Carmen![]()
Ik had een baas voor ogen die Saar met haar neus door haar pies heen haalt; die tijdens visite Saar in de keuken zou hebben opgesloten; die een Saar als ze aan de diarree is (terwijl hij weet dat ze niks in de tuin doet) nog 2 uur voor de voordeur laat wachten...
Dat bedoel ik met keihard wijf, wat gewoon niet past bij een Saar. Niks veroordelends, maar gewoon iets constaterendsAl die dingen die je boven opsomt, passen ook echt niet bij mijn honden hoor. Softer als mijn Sunny vind je ze bijna niet
Verder snap ik heel goed wat er met dit topic bedoelt wordt. "Beginnershonden" zijn honden waar je met heel wat opvoedkundige foutjes weg kunt komen zonder dat de hond een potenieel gevaar wordt voor jezelf, kinderen en andere honden. Het is jammer maar dat zijn dus de goldens, labradors ed. Softe honden die het leed geneigt zijn te dragen en het verdriet in zichzelf opsluiten. Nee, ik weet het, niet altijd maar vaak wel. Een golden met een relatief foute opvoeding brengt in de regel toch wat minder schade aan bij zijn omgeving dan bijv. een slecht opgevoede rotweiller. Dát wordt er bedoelt en ik denk dat je dat zelf ook wel weet.
Ja, ik heb de "vooroordelen" over mijn Staffs van de totaal tegenovergestelde kant...
En bij Amiga hangt het er vaak om... ze is groot, maar o zo'n doetje in andermans ogen...
Je hoort het zo vaak: "Goh, schat.. zullen wij er ook maar 1 nemen."
Nou toch nog maar even over denken want ja ze zijn toch wel erg groot en dat kwijl en
veel eten enz. en dat houdt de mensen GELUKKIG vaak tegen om aan een mastiff te beginnen..
maar in principe komt het op hetzelfde neer...
Beide "vooroordelen"zijn niet prettig, je kiest/hebt gekozen voor een ras waar je aan verkocht bent geraakt en
dat wordt op wat voor manier dan ook ten gronde gericht wordt, door jan boerenl*l en
dan doet de media er vaak ook nog een schepje bovenop......
het is in en in triest, maar helaas wel realiteit!
Toch blijft het dan dat de goedzak en "betere beginnershond" is als de honden met wat meer karakter....
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie

In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie

In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
jullie zijn bij voorbaat al boos terwijl er geen eens rassen genoemd wordenBranka schreef:Vandaar dus ook de vele ergernissen van ADHD-Labjes en sullige Goldens?
Sorry, ik begrijp als Golden-gek dus prima dat Marion zich ergert. Doe ik n.l. ook regelmatig. Het is voor iemand die bewust voor dit ras heeft gekozen n.l. helemaal niet leuk om te zien dat het een overpopulair en doorgefokt ras wordt doordat elke dombo ze schijnt te kunnen houden omdat het de ideale huishonden zijn.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik ben niet boos, maar het is wel irritant als keer op keer iedereen maar die Golden wil promoten. Ik zou het n.l. geweldig vinden als de kwantiteit minder is en de kwaliteit meer.
En verder hebben wij hier dus een voorbeeld van een Golden die absoluut niet geschikt zou zijn voor de meeste beginners. Het was onze eerste hond en doordat we goede begeleiding hadden en doordat we m.i. ook enige aanleg hadden is het een fijne hond geworden. Maar ik denk dat als ie bij andere mensen terecht was gekomen hij dus als probleemgeval zou worden bestempeld.
En verder hebben wij hier dus een voorbeeld van een Golden die absoluut niet geschikt zou zijn voor de meeste beginners. Het was onze eerste hond en doordat we goede begeleiding hadden en doordat we m.i. ook enige aanleg hadden is het een fijne hond geworden. Maar ik denk dat als ie bij andere mensen terecht was gekomen hij dus als probleemgeval zou worden bestempeld.
-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
mmm, ben ik het niet helemaal mee eens. Waarom worden de retrievers dan steeds agressiever? Waarom zie je dan van die ADHD-labjes en kinderen omver duwen? Er zijn zat labradors die kinderen oa aanvallen door wat de 1e eigenaar verziekt heeft, labradors die helemaal geen labrador zijn. Klasse zeg!Sunnybunny schreef:Waarom schiet je in godsnaam zo in de verdedigingAl die dingen die je boven opsomt, passen ook echt niet bij mijn honden hoor. Softer als mijn Sunny vind je ze bijna niet
Verder snap ik heel goed wat er met dit topic bedoelt wordt. "Beginnershonden" zijn honden waar je met heel wat opvoedkundige foutjes weg kunt komen zonder dat de hond een potenieel gevaar wordt voor jezelf, kinderen en andere honden. Het is jammer maar dat zijn dus de goldens, labradors ed. Softe honden die het leed geneigt zijn te dragen en het verdriet in zichzelf opsluiten. Nee, ik weet het, niet altijd maar vaak wel. Een golden met een relatief foute opvoeding brengt in de regel toch wat minder schade aan bij zijn omgeving dan bijv. een slecht opgevoede rotweiller. Dát wordt er bedoelt en ik denk dat je dat zelf ook wel weet.
- Moos
- Zeer actief
In de regel zijn de labjes en de Goldens, en ook de kleine harige hondjes zoals Maltezers en Shih-Tzu's minder snel echt te verzieken dan bepaalde andere rassen. Uiteraard is het fout als ze als haardkleedje gebruikt worden, of kinderen omver denderen. Maar over het algemeen vormt een slecht opgevoed labje of Maltezer of Golden minder snel een 'gevaar'. Het is lullig voor de honden, maar zo werkt het wel.Debora schreef:
mmm, ben ik het niet helemaal mee eens. Waarom worden de retrievers dan steeds agressiever? Waarom zie je dan van die ADHD-labjes en kinderen omver duwen? Er zijn zat labradors die kinderen oa aanvallen door wat de 1e eigenaar verziekt heeft, labradors die helemaal geen labrador zijn. Klasse zeg!Maar verzieken kan je niet....

- little-wolf
- Zeer actief
Branka schreef:Ik ben niet boos, maar het is wel irritant als keer op keer iedereen maar die Golden wil promoten. Ik zou het n.l. geweldig vinden als de kwantiteit minder is en de kwaliteit meer.
maar de naam golden was nog helemaal niet gevallen dus ik snap dat gedram over de golden niet.
- little-wolf
- Zeer actief
Inge O schreef:nee, maar nu wel :N:little-wolf schreef:Branka schreef:Ik ben niet boos, maar het is wel irritant als keer op keer iedereen maar die Golden wil promoten. Ik zou het n.l. geweldig vinden als de kwantiteit minder is en de kwaliteit meer.
maar de naam golden was nog helemaal niet gevallen dus ik snap dat gedram over de golden niet..
iemand heeft alleen gezegt dat marion zo liep te schoppen voordat iemand golden zegt.
niemand heeft verder een specifiek ras aangewezen maar verteld wanneer/waarom het ene ras een beginners hond is voor de 1 en niet voor ander.
en zij begint dan ineens over vooroordelen die hier helemaal niks mee te maken hebben.
- *Linda*
- Zeer actief
Tjongejonge zeg, willen jullie er persee doorheen hebben dat het gevaarlijke honden hebben ofzoDebora schreef:mmm, ben ik het niet helemaal mee eens. Waarom worden de retrievers dan steeds agressiever? Waarom zie je dan van die ADHD-labjes en kinderen omver duwen? Er zijn zat labradors die kinderen oa aanvallen door wat de 1e eigenaar verziekt heeft, labradors die helemaal geen labrador zijn. Klasse zeg!Sunnybunny schreef:Waarom schiet je in godsnaam zo in de verdedigingAl die dingen die je boven opsomt, passen ook echt niet bij mijn honden hoor. Softer als mijn Sunny vind je ze bijna niet
Maar verzieken kan je niet....

-
Mara Roulette
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is precies wat wij bedoelen.Mara Roulette schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat iedere hond met een verkeerde opvoeding verziekt kan worden... Herder of Golden
Tsss...dat is niet waar we het over hebben. Jij doet voorkomen alsof een retriever absoluut niet verziekt kan worden. Als je goed gelezen had, heb ik gezegd "mmm, ben ik het niet helemaal mee eens", waar ik het niet mee eens was en nog steeds niet ben is dat je verteld dat zo'n ras bijna niet te verzieken valt, m.a.w. lekker doorfokken die handel. Het is niet het moeilijkste ras, overigens vind ik een herder of een rotweiler ook geen moeilijk ras, gewoon een kwestie van goed opvoeden.Tjongejonge zeg, willen jullie er persee doorheen hebben dat het gevaarlijke honden hebben ofzo De GEMIDDELDE lab, golden ed. is gewoon minder snel te verzieken, of in ieder geval met minder schadelijke gevolgen dan de GEMIDDELDE rotweiller, herder of noem maar een ras.
- Moos
- Zeer actief
Elk ras valt te verzieken. Maar geef de buurvrouw op de hoek, met zeer matige kennis van honden, een Golden/lab/Maltezer of een Rottweiler/Herder. Dan is de kans dat het wel redelijk goed gaat (nee, niet perfect, maar wel zo dat de hond aardig functioneert in de samenleving, en de familie er voor hun gevoel weinig problemen mee hebben) met die Golden/lab/Maltezer toch groter dan met een Rottweiler of een Herder.Debora schreef:
Tsss...dat is niet waar we het over hebben. Jij doet voorkomen alsof een retriever absoluut niet verziekt kan worden. Als je goed gelezen had, heb ik gezegd "mmm, ben ik het niet helemaal mee eens", waar ik het niet mee eens was en nog steeds niet ben is dat je verteld dat zo'n ras bijna niet te verzieken valt, m.a.w. lekker doorfokken die handel. Het is niet het moeilijkste ras, overigens vind ik een herder of een rotweiler ook geen moeilijk ras, gewoon een kwestie van goed opvoeden.
Ik snap heus wel dat je voor je ras opkomt en dat het vervelend is dat mensen een labje nemen omdat ie zo leuk is met de kinderen. Maar jouw ras heeft gewoon bepaalde eigenschappen waardoor ze bij redelijk veel mensen aardig kunnen wonen zonder problemen te veroorzaken, lijkt mij.
Wat het beste voor de hond is, is natuurlijk een heel ander verhaal.

- *Linda*
- Zeer actief
Debora schreef:Dat is precies wat wij bedoelen.Mara Roulette schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat iedere hond met een verkeerde opvoeding verziekt kan worden... Herder of Golden![]()
Tsss...dat is niet waar we het over hebben. Jij doet voorkomen alsof een retriever absoluut niet verziekt kan worden. Als je goed gelezen had, heb ik gezegd "mmm, ben ik het niet helemaal mee eens", waar ik het niet mee eens was en nog steeds niet ben is dat je verteld dat zo'n ras bijna niet te verzieken valt, m.a.w. lekker doorfokken die handel. Het is niet het moeilijkste ras, overigens vind ik een herder of een rotweiler ook geen moeilijk ras, gewoon een kwestie van goed opvoeden.Tjongejonge zeg, willen jullie er persee doorheen hebben dat het gevaarlijke honden hebben ofzo De GEMIDDELDE lab, golden ed. is gewoon minder snel te verzieken, of in ieder geval met minder schadelijke gevolgen dan de GEMIDDELDE rotweiller, herder of noem maar een ras.

- amelie
- Zeer actief
Waarom moeten dit soort discussies toch altijd weer ontaarden in een gevecht om het voorkomen van de broodfok, impulsaankoop en verzieking van een bepaald ras. Dat is toch nooit de vraag geweest. Net zoals de mensen die zeggen dat een golden, maltezer of een lab wat minder moeilijk "te verzieken" is dan een ander ras daar totaal niet mee bedoelen dat iedereen maar geschikt is voor zo'n hond...
Jammer hoor...
Jammer hoor...
-
jidde
Ik vind een Duitse Herder in ieder geval geen beginnershondje
Nanni was dus mijn "beginnershondje" en daar heb ik heel wat mee te stellen gehad. Nu is het een wereldhond, maar dat was wel even aanpassen.
Tuana zou k ook niet zomaar aan iedereen meegeven. Zij is erg slim en leert dus ook snel ander gedrag. Zij weet precies bij wie ze wat zou kunnen doen en bij wie niet.
Tuana zou k ook niet zomaar aan iedereen meegeven. Zij is erg slim en leert dus ook snel ander gedrag. Zij weet precies bij wie ze wat zou kunnen doen en bij wie niet.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
ik heb een bull terrier als eerste hond.. beginnersras??
ik vind dat elk ras goede en slechte eigenschappen hebben
en ik vind ook dat de gem lab of golden makkelijker is.. dat wil zeggen fouten minder snel naar buiten komen.. makkelijker op te voeden.. slikt meer van je.. zelfde met malthezers enzo..
toch vind ik als beginner je veel begeleiding moet hebben..
ik praat bijvoorbeeld veel op een forum over bull terriers.. leer ontzettend veel van hun ervaringen etc..
verder boeken lezen.. puppycursus..
maar ik vind sowieso dat niet iedereen geschikt is voor honden.. ongeacht het ras..
ik vind dat elk ras goede en slechte eigenschappen hebben
en ik vind ook dat de gem lab of golden makkelijker is.. dat wil zeggen fouten minder snel naar buiten komen.. makkelijker op te voeden.. slikt meer van je.. zelfde met malthezers enzo..
toch vind ik als beginner je veel begeleiding moet hebben..
ik praat bijvoorbeeld veel op een forum over bull terriers.. leer ontzettend veel van hun ervaringen etc..
verder boeken lezen.. puppycursus..
maar ik vind sowieso dat niet iedereen geschikt is voor honden.. ongeacht het ras..
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Het gaat me niet om de voorbeelden Marion. Maar dat jij tegen ons als baasjes van molossers begint te schoppen zonder reden maar goed...Marion. schreef:Ok, ik had andere voorbeelden moeten noemen? Wat danCarmen schreef:Ik weet wat je bedoeld hoor, maar het staat er een beetje bevoordelend, erger dan je bedoelt volgens mij.
Omdat ik mijzelf ken was mijn eerste echte hond (pup) een ambull geworden. Een gouden keus voor deze goedvoorbereide beginner.
Maar daar hoef ik dus niet voor te schreeuwen, ze liggen op de bank in huis en zijn opgevoed met de voorwathoortwat methode. Positief met koekjes en af en toe een boze nee. Wat prima werkt met "moeilijke" honden als je consequent en voorbereidt bent.
Carmen![]()
Ik had een baas voor ogen die Saar met haar neus door haar pies heen haalt; die tijdens visite Saar in de keuken zou hebben opgesloten; die een Saar als ze aan de diarree is (terwijl hij weet dat ze niks in de tuin doet) nog 2 uur voor de voordeur laat wachten...
Dat bedoel ik met keihard wijf, wat gewoon niet past bij een Saar. Niks veroordelends, maar gewoon iets constaterends
Laat maar....
-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kijk naar mijn ras en naar de andere retriever rassen, waaronder Golden, die vaak door dit soort "promotie" impulsief gekocht worden. Zelf zie je - als je een retriever hebt - vaak ook de gevolgen voor het ras, oftewel het verzieken ervan. Men vindt het vreemd dat je dan tegengas geeft als er weer eens een promotie rondom het ras komt, ik vind dat logisch, het is mijn ras die ik in zijn volle glorie wil behouden. Niets meer, niets minder!Moos schreef:Ik snap heus wel dat je voor je ras opkomt en dat het vervelend is dat mensen een labje nemen omdat ie zo leuk is met de kinderen. Maar jouw ras heeft gewoon bepaalde eigenschappen waardoor ze bij redelijk veel mensen aardig kunnen wonen zonder problemen te veroorzaken, lijkt mij.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
SuperTyson schreef:doe dan wat tegen de page reclames..
Page promoot de labradors niet maar is voornamelijk voor KNGF, lees de achterzijde er maar eens op na.
- Moos
- Zeer actief
Maar dat was de vraag toch helemaal niet? De vraag was toch niet "wie helpt mee de Golden en Labrador promoten als ras dat voor iedereen geschikt is"?Debora schreef:Ik kijk naar mijn ras en naar de andere retriever rassen, waaronder Golden, die vaak door dit soort "promotie" impulsief gekocht worden. Zelf zie je - als je een retriever hebt - vaak ook de gevolgen voor het ras, oftewel het verzieken ervan. Men vindt het vreemd dat je dan tegengas geeft als er weer eens een promotie rondom het ras komt, ik vind dat logisch, het is mijn ras die ik in zijn volle glorie wil behouden. Niets meer, niets minder!Moos schreef:Ik snap heus wel dat je voor je ras opkomt en dat het vervelend is dat mensen een labje nemen omdat ie zo leuk is met de kinderen. Maar jouw ras heeft gewoon bepaalde eigenschappen waardoor ze bij redelijk veel mensen aardig kunnen wonen zonder problemen te veroorzaken, lijkt mij.
En er is ook niemand dat dat doet in dit topic, maar er wordt bij voorbaad al gesteigerd.

- puk
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
- puk
- Zeer actief
wist niet dat beginners dat deden
:N: ik denk zelf dat de golden voor mij qua karakter een ideale beginner was geweest.
ik heb dan wel geen "stoere" hond maar een beginnersras is het absoluut niet, gewoon omdat je elk klein foutje driedubbel terug krijgt.
ben dol op birka en vind het nog steeds een prachtras, maar als eerste hond een afrader.

groetjes anja en birka
- starfleet
- Erelid
Een Golden had hier ook heel erg goed gepast.puk schreef:nou ik ben zo'n beginner, en ben echt geen baasje dat de hond met z'n snuit door de pies haalt.
wist niet dat beginners dat deden![]()
![]()
:N: ik denk zelf dat de golden voor mij qua karakter een ideale beginner was geweest.
maar ik wil geen golden.
![]()
Anne
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Je hebt idd makkelijker opvoedbare honden en moeilijker opvoedbare honden...the will to please is bij de ene hond hoger dan bij de andere hond.
Karakter en hoe je in elkaar zit als mens bepalen de raskeuze..
Als je zwaar overgewicht hebt en om de 25 meter door je enkels zakt snap ik niet dat je een Border Collie hebt...Ik ken dus het verhaal van zo een mevrouw die dus 3x10 minuten met die Border liep...beest was knettergek...
Er zijn in mijn ogen best vaak mensen die heel anders in elkaar zitten dan dat ze zelf DENKEN...
Dan denken ze dat ze heel geschikt zijn voor een rottie of herder...omdat ze van veel wandelen houden (wat een reden....maar goed) eigenlijk zijn het een stel softie's die super inconsequent zijn...je ziet ze na een half jaar lopen met een jonge hond die niet meer te hanteren is..
"ga eens even mooi zitten" zijn dan bvb commando's die je hoor
"kom je even hier?" dat zijn toch geen commando's voor een jonge hond?
Je hoeft niet te blaffen en te tetteren maar zit is zit en af is af...daar hoeft geen heel verhaal bij.
dat ik het met Rimpel doe is een ander verhaal...die is bijna vier jaar oud.
Als pup had hij zijn commando's in korte woorden.
Het ergste wat ik vind zijn mensen die 'een handig/makkelijk hondje' willen hebben wat 'zo overal mee naartoe kan'
Dus wat zie je nu veel?
Iedere jan boerenpummel haalt een JR of Malthezer of Boomer kruising in huis...
Dat zijn net zo goed hondjes die je op moet voeden...en er wordt hier dan misschien wel gezegd dat ze minder makkelijk verpest zijn dan bvb een rottie...maar dan nog..
Ik heb al heel wat verknipte JR's en ander klein kruising spul gezien...
Uiteindelijk komt het erop neer dat deze mensen dus geen handig en makkelijk hondje hebben en dat ie dus nooooit ergens zo mee naartoe kan...
Als je op visite gaat kun je beter een rustige en normaal opgevoedde Duitse Dog meenemen dan een happende, gillende en rondjesrennende boomerkruizing.
Dat is iets wat ik heel erg vind en waar ik me enorm aan erger...Dan zie je weer de eerste de beste hansworst lopen die geen BENUL heeft van wat er aan zijn lijn loopt...ze hebben het nog net niet over een boomer (spreek uit als boom als in boom met blaadjes en takken) maar verder komen ze ook niet.
En dat kunnen dus zoals eerder gezegd mensen zijn die al aan hun derde hond begonnen zijn
Ik snap de vraagstelling...
En het gebeurt de laatste jaren dus maar al teveel dat mensen 'leuk' beginnen met een 'gemakkelijk' hondje als een JR...
Niet dat het nou ontzettende moeiljke honden zijn...
maar zoals bij ieder ras moet je je in een ras verdiepen
EN DAT ONTBREEKT.
Ik denk dat mensen een hond een beginnesrhond noemen wanneer je ze veel ziet lopen en ze veel in gezinnetjes met kinderen leven..
Ergens in de hersenen van mensen gaat er dan iets in werking dat ze denken dat het makkelijke honden zijn die je zoooo even aanschaft en zooooo even zindelijk maakt en zooooo even opvoed...
Vraag me niet welk stofje in de hersenen dit veroorzaakt...maar het is zo...
En als de overbuurman met Malthezer dan ook nog aan zijn buren verteld hoe zo;n grappig hondje hij wel niet heeft dan is het beeld van een 'makkelijke beginnershond' gekweekt...
Een Sharpei kan prima je eerste hond zijn MITS je je verdiept hebt in het ras en weet wat voor hond je in huis haalt.
Mensen die de Garnier reclame zien (plus Sharpei-pupje) en beginnen te kirren dat zo'n hondje ze ook wel leuk lijkt.....dat zijn dus idd de boeren hansworsten die een stinkschuur induiken om een broodfok pupje op te gaan halen op zondagmiddag...
Ik zie er hier ook een paar voorbeelden van lopen
Karakter en hoe je in elkaar zit als mens bepalen de raskeuze..
Als je zwaar overgewicht hebt en om de 25 meter door je enkels zakt snap ik niet dat je een Border Collie hebt...Ik ken dus het verhaal van zo een mevrouw die dus 3x10 minuten met die Border liep...beest was knettergek...
Er zijn in mijn ogen best vaak mensen die heel anders in elkaar zitten dan dat ze zelf DENKEN...
Dan denken ze dat ze heel geschikt zijn voor een rottie of herder...omdat ze van veel wandelen houden (wat een reden....maar goed) eigenlijk zijn het een stel softie's die super inconsequent zijn...je ziet ze na een half jaar lopen met een jonge hond die niet meer te hanteren is..
"ga eens even mooi zitten" zijn dan bvb commando's die je hoor
"kom je even hier?" dat zijn toch geen commando's voor een jonge hond?
Je hoeft niet te blaffen en te tetteren maar zit is zit en af is af...daar hoeft geen heel verhaal bij.
dat ik het met Rimpel doe is een ander verhaal...die is bijna vier jaar oud.
Als pup had hij zijn commando's in korte woorden.
Het ergste wat ik vind zijn mensen die 'een handig/makkelijk hondje' willen hebben wat 'zo overal mee naartoe kan'
Dus wat zie je nu veel?
Iedere jan boerenpummel haalt een JR of Malthezer of Boomer kruising in huis...
Dat zijn net zo goed hondjes die je op moet voeden...en er wordt hier dan misschien wel gezegd dat ze minder makkelijk verpest zijn dan bvb een rottie...maar dan nog..
Ik heb al heel wat verknipte JR's en ander klein kruising spul gezien...
Uiteindelijk komt het erop neer dat deze mensen dus geen handig en makkelijk hondje hebben en dat ie dus nooooit ergens zo mee naartoe kan...
Als je op visite gaat kun je beter een rustige en normaal opgevoedde Duitse Dog meenemen dan een happende, gillende en rondjesrennende boomerkruizing.
Dat is iets wat ik heel erg vind en waar ik me enorm aan erger...Dan zie je weer de eerste de beste hansworst lopen die geen BENUL heeft van wat er aan zijn lijn loopt...ze hebben het nog net niet over een boomer (spreek uit als boom als in boom met blaadjes en takken) maar verder komen ze ook niet.
En dat kunnen dus zoals eerder gezegd mensen zijn die al aan hun derde hond begonnen zijn
Ik snap de vraagstelling...
En het gebeurt de laatste jaren dus maar al teveel dat mensen 'leuk' beginnen met een 'gemakkelijk' hondje als een JR...
Niet dat het nou ontzettende moeiljke honden zijn...
maar zoals bij ieder ras moet je je in een ras verdiepen
EN DAT ONTBREEKT.
Ik denk dat mensen een hond een beginnesrhond noemen wanneer je ze veel ziet lopen en ze veel in gezinnetjes met kinderen leven..
Ergens in de hersenen van mensen gaat er dan iets in werking dat ze denken dat het makkelijke honden zijn die je zoooo even aanschaft en zooooo even zindelijk maakt en zooooo even opvoed...
Vraag me niet welk stofje in de hersenen dit veroorzaakt...maar het is zo...
En als de overbuurman met Malthezer dan ook nog aan zijn buren verteld hoe zo;n grappig hondje hij wel niet heeft dan is het beeld van een 'makkelijke beginnershond' gekweekt...
Een Sharpei kan prima je eerste hond zijn MITS je je verdiept hebt in het ras en weet wat voor hond je in huis haalt.
Mensen die de Garnier reclame zien (plus Sharpei-pupje) en beginnen te kirren dat zo'n hondje ze ook wel leuk lijkt.....dat zijn dus idd de boeren hansworsten die een stinkschuur induiken om een broodfok pupje op te gaan halen op zondagmiddag...
Ik zie er hier ook een paar voorbeelden van lopen
-
Marion.
Gutttt, wat halen jullie toch allemaal uit mijn woorden. Ik steiger vanaf het eerste bericht, ik schop in het rond naar molosser-bazen want die zijn keihard, en nu beweer ik ook al dat beginners de hond met de snuit door de pies halen. Knappe conclusies van jullie zeg :N:puk schreef:nou ik ben zo'n beginner, en ben echt geen baasje dat de hond met z'n snuit door de pies haalt.
![]()
Ik val over het woord beginners-honden. Een woord dat uitstraalt "hier, neem deze maar, want hierbij is het niet zo erg als je fouten maakt en bovendien krijg je je fouten niet terug op je eigen bordje".
Beginners-hondjes verkopen ze bij Bart Smit.
En daarnaast moet je een hond nemen die bij je past, óók als eerste hond. Ik zal mezelf maar weer als voorbeeld nemen anders krijg ik daar weer gedonder over, ik hou van sjouwen en ploegen door weer en wind. Ik loop op tempo. Ik neem dus geen malthezer, ook al is dat een redelijk makkelijk ras. Het past niet bij mij (ons), het hondje zou bv continu in draf moeten lopen om mij bij te houden.
Zo'n wartaal praat ik toch niet? Voor iedere baas is er een andere "eerste" hond keuze
- puk
- Zeer actief
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Ik snap wel dat je daarover valt...maar zoals jij het nu zegt wordt er ECHT Gedacht...en niet door hondenmensen...Marion. schreef:Gutttt, wat halen jullie toch allemaal uit mijn woorden. Ik steiger vanaf het eerste bericht, ik schop in het rond naar molosser-bazen want die zijn keihard, en nu beweer ik ook al dat beginners de hond met de snuit door de pies halen. Knappe conclusies van jullie zeg :N:puk schreef:nou ik ben zo'n beginner, en ben echt geen baasje dat de hond met z'n snuit door de pies haalt.
![]()
Ik val over het woord beginners-honden. Een woord dat uitstraalt "hier, neem deze maar, want hierbij is het niet zo erg als je fouten maakt en bovendien krijg je je fouten niet terug op je eigen bordje".
Beginners-hondjes verkopen ze bij Bart Smit.
En daarnaast moet je een hond nemen die bij je past, óók als eerste hond. Ik zal mezelf maar weer als voorbeeld nemen anders krijg ik daar weer gedonder over, ik hou van sjouwen en ploegen door weer en wind. Ik loop op tempo. Ik neem dus geen malthezer, ook al is dat een redelijk makkelijk ras. Het past niet bij mij (ons), het hondje zou bv continu in draf moeten lopen om mij bij te houden.
Zo'n wartaal praat ik toch niet? Voor iedere baas is er een andere "eerste" hond keuze
Door boeren hanworsten waarover ik het heb in mijn bericht.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik snap wel waar je over valt Marion, maar er zijn toch gewoon ook wel rassen die je moeilijker "verpest" dan andere rassen?
Een maltezer bv.....tja, bij inconsequente bazen zullen het misschien rotkeffertjes worden maar veel meer gaat er niet snel fout denk ik bij dat ras. Ze worden niet "gevaarlijk", itt tot andere rassen.
Ik zou een Boerboel bv. nou niet echt aanraden als eerste hond, net zo min als de mechelaar uit stevige werklijnen of de Fila bv.
Tuurlijk kan het, maar dan wel bij mensen die zich zeer goed verdiept hebben in het ras en in honden in zijn algemeenheid, die van zichzelf weten dat ze zeer consequent zijn en een stevige uitstraling hebben (sommige mensen stralen namelijk van nature een bepaalde dominantie uit door hun houding). Neemt echter iemand een dergelijke hond als eerste hond "omdat ze zo mooi zijn en er stoer uitzien" zonder verder zich echt te verdiepen in dat ras, dan zou het weleens falikant mis kunnen gaan. Er zitten niet voor niets heel veel mechelaars bv. in het asiel.
Een maltezer bv.....tja, bij inconsequente bazen zullen het misschien rotkeffertjes worden maar veel meer gaat er niet snel fout denk ik bij dat ras. Ze worden niet "gevaarlijk", itt tot andere rassen.
Ik zou een Boerboel bv. nou niet echt aanraden als eerste hond, net zo min als de mechelaar uit stevige werklijnen of de Fila bv.
Tuurlijk kan het, maar dan wel bij mensen die zich zeer goed verdiept hebben in het ras en in honden in zijn algemeenheid, die van zichzelf weten dat ze zeer consequent zijn en een stevige uitstraling hebben (sommige mensen stralen namelijk van nature een bepaalde dominantie uit door hun houding). Neemt echter iemand een dergelijke hond als eerste hond "omdat ze zo mooi zijn en er stoer uitzien" zonder verder zich echt te verdiepen in dat ras, dan zou het weleens falikant mis kunnen gaan. Er zitten niet voor niets heel veel mechelaars bv. in het asiel.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017