Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nogmaals corrigeren / ingrijpen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Moos schreef:[ Moos kan prima op een woedend baasje af komen rennen. Juist dan wil hij vaak wel even slijmen, en die goedkeuring weer verdienen. Als hij dan een aai krijgt is hij helemaal blij weer.
Om dit er nog even uit te pikken: op deze manier maak je het bij je komen belonend voor hem.

Ga hem nu eens elke keer als hij dit gedrag vertoont op barse toon commando's geven die niet worden beloond. Ik betwijfel sterk of hij dit dan zal blijven doen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoie schreef:
Moos schreef:[ Moos kan prima op een woedend baasje af komen rennen. Juist dan wil hij vaak wel even slijmen, en die goedkeuring weer verdienen. Als hij dan een aai krijgt is hij helemaal blij weer.
Om dit er nog even uit te pikken: op deze manier maak je het bij je komen belonend voor hem.

Ga hem nu eens elke keer als hij dit gedrag vertoont op barse toon commando's geven die niet worden beloond. Ik betwijfel sterk of hij dit dan zal blijven doen.
Maar dat doe ik dus ook niet he? Ik beloon niet, ik straf niet, ik negeer in zo'n situatie. Meestal lopen we daarna meteen samen weg en als hij dan volgt beloon ik dus wel.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef: Is het niet iets heel onnatuurliks voor een hond om op een woedende roedelleider af te lopen ? Denk toch dat je hem dat moet leren ?
nee, als je kijkt naar honden onderling is daar voor mij niks onnatuurlijks aan. nu is het natuurlijk niet zo dat honden elkaar bij zich roepen, maar een boze (hondse) roedelleider lokt hier onmiddellijk heel sussend vriendelijk onderdanig gedrag uit bij 'de onderdanen'. nog nooit, maar dan ook nooit, heb ik één van de lagere honden echt zien weglopen voor een boze hogere.
vertrouwen moet er zeer zeker zijn, maar daar draait het ook juist om, vind ik. mijn hond moet weten dat ik niks kwaads in zin heb, ook al ben ik heel erg boos. en vooral : dat hij dat zélf kan stoppen.

ik vind dus niet dat ik mijn honden wat dat betreft iets onnatuurlijks laat doen, ik geef ze juist de kans om het op z'n honds bij me goed te komen maken.

en mij geeft het dus de gelegenheid om op afstand te straffen, terwijl ze met de verkeerde aktie bezig zijn.
Ja maar, niet weg lopen en op je af lopen zijn nog twee verschillende dingen. Zeker voor een hond.

Maar afgezien daarvan, dan hebben we het nog altijd over gedrag dat bevestigend is t.a.v. de rangorde, waar niks mis mee is, maar wat op zich niks te maken heeft met het zogenaamde schuldbesef waar het vaak mee verward wordt, of, zoals in dit topic, met de terugkoppeling naar het oorspronkelijke wangedrag ( in jouw ogen ) van de hond.

Ik heb het nu dus over alles wat zich na de eerste correctie, of hoe je het noemen wilt, afspeelt. Daar ( in die eerste correctie dus ) zit m.i. de eventuele effectiviteit in t.a.v. dat specifieke wangedrag. Voor de rest geloof ik daar niet in.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:[
ja, maar dat probeer ik juist te vertellen :denken: .
Ik laat jouw aanpak nog even op me inwerken.

Maar wat ik eruit begrijp is wel dat je hond de kans krijgt de woede af te wenden en weer met een schone lei door te kunnen. En dat mis ik dus juist bij al dat gepreek en bars gedoe, wat op mij dan de indruk maakt dat het allemaal nog even ingepeperd moet worden. En juist daar geloof ik niet zo in.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Stang schreef:[
Ik weet het niet Jan :19: want ik snap wel heel goed wat jij bedoelt: hierkomen is (moet) altijd goed zijn. :
ja, dat is mijn punt, ik corigeer niet zozeer, ik kap iets af, haal mijn hond uit de situatie die dreigt te escaleren of gewoon voor een van beide partijen niet leuk meer is.

Neem nu Spok. Ik kan ( meestal ) geen scherp onderscheid maken tussen gewoon leuk spelen en regelrecht wangedrag. Daar zitten allerlei gradaties tussen: te ruw, te lang, een aandacht opeisend snauwen terwijl de andere hond van partner ruilt, te fel in de verdediging springen als een andere hond te wild voor hem is enz. enz. enz.

Op een geven moment kap ik iets af en roep hem bij me. Maar ik denk niet dat hij echt kan begrijpen waarvoor. Hoeft ook niet, als hij maar kapt en bij me komt.

Dus ook van mijn kant even een vraagje ( voor de corrigeerders ): denken jullie dat ik het zo fout doe, als het ware het gedrag eerder stimuleer dan afrem ?
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:[
maar zo had ik het uit die beginsituatie waarmee je het topic gestart bent niet begrepen. dat leek me wel een stuk feller, temeer daar dat blinde hondje waarschijnlijk helemaal niet meespeelde.

in een gelijkaardige situatie zou ik op het moment dat de hond aan het klieren is iets boos roepen, eventueel enkele passen in zijn richting zetten - en zodra hij stopt met vervelend doen stop ik met boos doen, de hond komt uit zichzelf bij me 'zoete broodjes bakken' of ik roep hem nog even bij me op een 'streng-vriendelijke manier', en zodra hij bij me is en mij aandacht geeft is het weer goed (maar ik ga niet belonen, wel geruststellend goedkeuren).
nee, dat klopt, dat had niks met spelen te maken, dat was gewoon regelrecht wangedrag. Van de week maakte ik met Spok ook zoiets mee, met óverigens dezelfde hond als uit het begin topic, met z'n tweëen op een passerende hond klappen. Ik heb hem toen een paar stappen naar hem toegemaakt, met een brul en uitgestoken hand, en Spok van de hond weggedirigeerd. Daaarna heb ik wel "goedzo "gezegd, en ik geloof niet dat hij daarna naar me toe kwam. Zal nog eens wat beter nadenken / opletten over hoe hij op zoiets reageert en hoe ik dat het beste kan oppakken.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
Stang schreef:[
Ik weet het niet Jan :19: want ik snap wel heel goed wat jij bedoelt: hierkomen is (moet) altijd goed zijn. :
ja, dat is mijn punt, ik corigeer niet zozeer, ik kap iets af, haal mijn hond uit de situatie die dreigt te escaleren of gewoon voor een van beide partijen niet leuk meer is.

Neem nu Spok. Ik kan ( meestal ) geen scherp onderscheid maken tussen gewoon leuk spelen en regelrecht wangedrag. Daar zitten allerlei gradaties tussen: te ruw, te lang, een aandacht opeisend snauwen terwijl de andere hond van partner ruilt, te fel in de verdediging springen als een andere hond te wild voor hem is enz. enz. enz.

Op een geven moment kap ik iets af en roep hem bij me. Maar ik denk niet dat hij echt kan begrijpen waarvoor. Hoeft ook niet, als hij maar kapt en bij me komt.

Dus ook van mijn kant even een vraagje ( voor de corrigeerders ): denken jullie dat ik het zo fout doe, als het ware het gedrag eerder stimuleer dan afrem ?
Maar dat is dan een ander soort situatie. Dat is ook geen situatie waarin ik bars ga staan brullen. Als ik te grof spel af zou kappen (dat hoeft hier dus eigenlijk nooit, maar in theorie even :mrgreen: ), en Moos of Saar dan bij me zou komen dan beloon ik hem/haar daarvoor. Maar dat is iets heel anders dan echt puur ettebakken om te etterbakken.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Moos schreef:[Maar dat is dan een ander soort situatie. Dat is ook geen situatie waarin ik bars ga staan brullen. Als ik te grof spel af zou kappen (dat hoeft hier dus eigenlijk nooit, maar in theorie even :mrgreen: ), en Moos of Saar dan bij me zou komen dan beloon ik hem/haar daarvoor. Maar dat is iets heel anders dan echt puur ettebakken om te etterbakken.
nee, akkorrd, dat onderscheid moet je dan wel weer maken ... hoewel ik me ook wel weer afvraag of een hond etterbakt om het etterbakken.

Ik liep eens met Luna in een pikdonker bos. Zij wilde links, ik wilde rechtdoor. Nu ben ik de allesbepaler ( haha ) dus we gingen recht door. Opeens hoor ik een gigantische snauwpartij. Ik brul haar bij me, gelukkig komt ze meteen, komt naast me zitten, en krijgt een knuffel van me :mrgreen: Ik was zo blij dat ze kwam.

Het is duidelijk dat ze een ontmoeting had willen ontlopen, maar toen dat voor haar gevoel niet kon heeft ze voor de aanval gekozen. Zoiets denk ik dat er gebeurd is.

Het is volgens mij volkomen willekeurig om dit etterbakken te noemen, je zou net zo goed kunnen zeggen dat ze heldhaftig de roedel heeft verdedigd tegen een vijand.

Ik bedoel maar, het blijft erg problematisch om onze beoordelingen op het gedrag van honden te plakken.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
Moos schreef:[Maar dat is dan een ander soort situatie. Dat is ook geen situatie waarin ik bars ga staan brullen. Als ik te grof spel af zou kappen (dat hoeft hier dus eigenlijk nooit, maar in theorie even :mrgreen: ), en Moos of Saar dan bij me zou komen dan beloon ik hem/haar daarvoor. Maar dat is iets heel anders dan echt puur ettebakken om te etterbakken.
nee, akkorrd, dat onderscheid moet je dan wel weer maken ... hoewel ik me ook wel weer afvraag of een hond etterbakt om het etterbakken.

Ik liep eens met Luna in een pikdonker bos. Zij wilde links, ik wilde rechtdoor. Nu ben ik de allesbepaler ( haha ) dus we gingen recht door. Opeens hoor ik een gigantische snauwpartij. Ik brul haar bij me, gelukkig komt ze meteen, komt naast me zitten, en krijgt een knuffel van me :mrgreen: Ik was zo blij dat ze kwam.

Het is duidelijk dat ze een ontmoeting had willen ontlopen, maar toen dat voor haar gevoel niet kon heeft ze voor de aanval gekozen. Zoiets denk ik dat er gebeurd is.

Het is volgens mij volkomen willekeurig om dit etterbakken te noemen, je zou net zo goed kunnen zeggen dat ze heldhaftig de roedel heeft verdedigd tegen een vijand.

Ik bedoel maar, het blijft erg problematisch om onze beoordelingen op het gedrag van honden te plakken.
Ik heb natuurlijk alleen Moos als referentiekader, waar ik dus vanuit ga :wink:
Moos etterbakt dus zelden; hij snauwt wel, maar eigenlijk vrijwel altijd terecht ook in mijn ogen. Probleem is dat het in de ogen van de baas van de andere hond niet altijd terecht is (Moos snauwt bijvoorbeeld als een jonge reu zich vreselijk aan hem op loopt te dringen, en om hem heen loopt te stuiteren. Daar houdt Moos niet van. Dan geeft hij eerst waarschuwingssignalen in de trant van lip optrekken, tandjes laten zien en grommen. Wordt dat genegeerd dan snauwt hij. Ook vanuit mijn oogpunt logisch, maar de baas van de andere hond is dan vaak gepikeerd want 'hij wil alleen maar spelen'). Maar goed, dan moet Moos dus bij mij komen lopen; hou ik die andere hond uit de buurt en is hij braaf. Moos weet dat het zo werkt, en doet dit ook 95% van de tijd en dan beloon ik en is het verder klaar.

Alleen heel soms, zeg maar de resterende 5 %, vindt Moos dat hij die andere hond nog een paar keer heel duidelijk moet maken dat hij er niet van gediend is, en snauwt en grauwt ook al als de hond in kwestie 5 meter verderop langsloopt. Hij weet dat dat niet de bedoeling is; hij weet ook dat hij dan bij mij moet blijven en ik er echt wel voor zorg dat die andere hond net bovenop hem blijft stuiteren, maar hij 'kiest' er op dat moment voor om toch nog even lekker door te snauwen en net even in het pad van die hond te gaan lopen zodat hij weer kan grauwen naar hem.
Of hij gaat zelf steeds bij die hond snuffelen om vervolgens bij een reactie van die andere hond meteen te grauwen, en dan niet te reageren op vriendelijk roepen van mijn kant, of 'kijk eens'.

Dat valt voor mij dan onder 'etterbakken om te etterbakken', gebeurt dus zeer zeer zelden, maar als het gebeurt dan krijgen we dus het barse-roepen scenario en het negeren als hij na een brul eindelijk eens ophoudt. Volgt hij na die brul mij weer wel dan beloon ik dus weer.

Uiteraard loop ik veel liever met Moos meteen weg uit zo'n situatie, maar soms loop ik op een bospad waar je geen andere kant opkan, en het gebeurt ook regelmatig dat de baas van de andere hond het nodig vindt om met ons op te blijven lopen; of de baas nergens te bekennen is, en ik met die andere hond zit.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

ja, als een hond weet je van hem verwacht, en gaat daar tegen in, dan is dat voor mij ook wel etterbakken. Maar dat slaat voor mij dan vooral op het niet gehoorzaam zijn.

Vertrouw ik b.v. een ontmoeting niet met een andere hond, dan krijgt Luna van mij het commando: doorlopen. Dat gaat negen van de tien keer goed. Zelfs als die andere hond haar niet met rust laat. Gaat ze dan toch lopen donderjagen, dan wordt het baasje boos of zelfs heel erg boos. Maar dat is bij mij dan gewoon omdat ze niet luistert.

Ja, als ik er zo over nadenk, ben ik eigenlijk niet zo'n gedragscorrigeerder, ik zoek het meer in doen wat ik zeg, en dan het gewenste gedrag belonen.

Het probleem bij Spok is dat hij langzaam leert ( of erg eigenwijs is :wink: ), Luna pikt dingen veel makkelijker op. Daar staat dan weer tegenover dat Spok veel socialer is naar andere honden dan Luna.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Zoie schreef:[. Van de week maakte ik met Spok ook zoiets mee, met óverigens dezelfde hond als uit het begin topic, met z'n tweëen op een passerende hond klappen. Ik heb hem toen een paar stappen naar hem toegemaakt, met een brul en uitgestoken hand, en Spok van de hond weggedirigeerd. Daaarna heb ik wel "goedzo "gezegd, en ik geloof niet dat hij daarna naar me toe kwam. Zal nog eens wat beter nadenken / opletten over hoe hij op zoiets reageert en hoe ik dat het beste kan oppakken.
gisteren probeerde Spok een hem bekende newfoundlander weg te snauwen, die bleef staan, en Spok werd echt te fel. Ging om een gecastreerd reutje waar Spok aan bleef plakken. Ik heb hem toen een brul gegeven, ben in zijn richting gestapt, en heb hem met mijn arm van de honden weggedirigeerd ( Spok reageert daar goed op ) . Idd kwam hij vrijwel onmiddelijk naar me toe. Ik heb hem laten zitten .... en idd toen een koekje gegeven ( haha, kan het niet laten :19: ) .
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoie schreef:
Zoie schreef:[. Van de week maakte ik met Spok ook zoiets mee, met óverigens dezelfde hond als uit het begin topic, met z'n tweëen op een passerende hond klappen. Ik heb hem toen een paar stappen naar hem toegemaakt, met een brul en uitgestoken hand, en Spok van de hond weggedirigeerd. Daaarna heb ik wel "goedzo "gezegd, en ik geloof niet dat hij daarna naar me toe kwam. Zal nog eens wat beter nadenken / opletten over hoe hij op zoiets reageert en hoe ik dat het beste kan oppakken.
gisteren probeerde Spok een hem bekende newfoundlander weg te snauwen, die bleef staan, en Spok werd echt te fel. Ging om een gecastreerd reutje waar Spok aan bleef plakken. Ik heb hem toen een brul gegeven, ben in zijn richting gestapt, en heb hem met mijn arm van de honden weggedirigeerd ( Spok reageert daar goed op ) . Idd kwam hij vrijwel onmiddelijk naar me toe. Ik heb hem laten zitten .... en idd toen een koekje gegeven ( haha, kan het niet laten :19: ) .
De 'wedervraag' van mij is eigenlijk: hoe weet jij dat de hond het belonen direct koppelt aan het hierkomen en niet aan wat hij vlak ervoor heeft uitgevreten?

Goed, hierkomen is belonen, maar wat als de hond komt omdat je een brul heeft gegeven als hij iets fouts heeft gedaan? Je beloont omdat hij komt, maar wie weet koppelt hij dit toch terug aan het gebeuren vlak ervoor.

Er zit m.i. vaak te weinig tijd tussen het een en het ander, waardoor ik dus liever voor eens soort 'negeren' kies (of kort commando).

Voorbeeld: stel Kaya duikt bovenop een andere hond, ik geef een brul en Kaya komt naar mij toe (ik roep dus niet 'hierrrr'). Ik ga belonen, maar waarvoor beloon ik? Is dit werkelijk in de gedachtengang/herinnering van de hond voor het hierkomen als er zo weinig tijd tussen zit?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:. Ik heb hem toen een brul gegeven, ben in zijn richting gestapt, en heb hem met mijn arm van de honden weggedirigeerd ( Spok reageert daar goed op )
Even hierover; misschien begrijp ik je verkeerd hoor, of heb jij een wat verkorte versie opgescheven :wink:
Maar als Moos (of Saar) iets uitvreet, en na een brul niet meteen komt, maar het ook nog nodig heeft dat ik in die richting stap en weg ga dirigeren, dan beloon ik dus ook niet.
Ze hebben te luisteren na die ene brul, en dan meteen te komen. Gebeurt dat niet dan ga ik niet lopen straffen of foeteren, maar haal ze op en dirigeer ze weg. Maar dan krijgen ze dus echt geen beloning meer.

Het gebeurt hier vaak met paardenpoep of iets anders te vreten. Als ze dat willen gaan doen, maar ze komen toch als ik roep krijgen ze een flinke beloning. Als ze al staan te vreten en op een brul van mijn kant (vriendelijk roepen werkt zelfs bij Saar niet als er vreten in het spel is) stoppen met vreten en komen, krijgen ze ook een giga beloning. (en dan moeten ze daarna dus een stukje volgen omdat Moos er anders toe in staat is constant terug te gaan rennen, wachtende op een 'kijk eens' van mijn kant)
Stoppen ze niet op die brul en moet ik ze dus weg gaan dirigeren dan zoeken ze het maar lekker uit verder :pffff:
Dan krijgen ze geen beloning dus, hoogstens een wat brommerige 'goed zo ja'. Als ze me dan daarna volgen, weg van het vreten dan kan er wel weer een beloninkje af. Maar dus niet op het moment het nodig was om er naartoe te lopen en weg te dirigeren.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:
Zoie schreef:. Ik heb hem toen een brul gegeven, ben in zijn richting gestapt, en heb hem met mijn arm van de honden weggedirigeerd ( Spok reageert daar goed op )
Even hierover; misschien begrijp ik je verkeerd hoor, of heb jij een wat verkorte versie opgescheven :wink:
Maar als Moos (of Saar) iets uitvreet, en na een brul niet meteen komt, maar het ook nog nodig heeft dat ik in die richting stap en weg ga dirigeren, dan beloon ik dus ook niet.
Ze hebben te luisteren na die ene brul, en dan meteen te komen. Gebeurt dat niet dan ga ik niet lopen straffen of foeteren, maar haal ze op en dirigeer ze weg. Maar dan krijgen ze dus echt geen beloning meer.

Het gebeurt hier vaak met paardenpoep of iets anders te vreten. Als ze dat willen gaan doen, maar ze komen toch als ik roep krijgen ze een flinke beloning. Als ze al staan te vreten en op een brul van mijn kant (vriendelijk roepen werkt zelfs bij Saar niet als er vreten in het spel is) stoppen met vreten en komen, krijgen ze ook een giga beloning. (en dan moeten ze daarna dus een stukje volgen omdat Moos er anders toe in staat is constant terug te gaan rennen, wachtende op een 'kijk eens' van mijn kant)
Stoppen ze niet op die brul en moet ik ze dus weg gaan dirigeren dan zoeken ze het maar lekker uit verder :pffff:
Dan krijgen ze geen beloning dus, hoogstens een wat brommerige 'goed zo ja'. Als ze me dan daarna volgen, weg van het vreten dan kan er wel weer een beloninkje af. Maar dus niet op het moment het nodig was om er naartoe te lopen en weg te dirigeren.
dat bedoelde ik ongeveer met mijn vingertjes-en-grijns-smiley's. dat typte iets makkelijker :mrgreen: .
Beetje anderen het werk laten doen :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Stang schreef:
Zoie schreef:
De 'wedervraag' van mij is eigenlijk: hoe weet jij dat de hond het belonen direct koppelt aan het hierkomen en niet aan wat hij vlak ervoor heeft uitgevreten?
Ik weet niet beter of je beloont of straft je hond voor het laatste wat hij doet of wat je hem laat doen, de faktor tijd is dan van geen belang. Je kunt je hond toch ook niet straffen door hem bij je te roepen en hem dan op zijn donder te geven. Gewoon omdat hij die link niet legt. Maar als ik er naast zit hoor ik het graag.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Moos schreef:
Ik brul zijn naam, en dat is de manier waarop ik commando's geef: naam, commando. Als ik z'n naam brul, hoeft hij dus niet te komen, hij moet wel kappen een aandacht voor mij hebben, en dat deed hij. Dus dat was al goed, en bijna een koekje waard :mrgreen:

Je kunt dat dirigeren met mijn arm opvatten als een commando, al valt er ook iets voor te zeggen het een vorm van dreigen te noemen, ihb in combinatie met het op hem af stappen. Ik doe dat vaker zo in geval van agressie en dreigend escalatie omdat ... het werkt :mrgreen: :wink:

Ik had hem evengoed kunnen roepen, maar dan ben ik gewoon minder zeker in zo'n situatie, hoewel ik het wel doe als de zaken er wat rustiger aan toe gaan.
Laatst gewijzigd door Zoie op 07 jan 2006 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:Ik weet niet beter of je beloont of straft je hond voor het laatste wat hij doet of wat je hem laat doen, de faktor tijd is dan van geen belang. Je kunt je hond toch ook niet straffen door hem bij je te roepen en hem dan op zijn donder te geven. Gewoon omdat hij die link niet legt. Maar als ik er naast zit hoor ik het graag.
dat weet ik eigenlijk nog zo niet jan. en dat bedoel ik letterlijk hoor : ik weet het echt niet :wink: .
bij jonge honden zal dit zeer zeker opgaan, zeker als het gaat over zaken die hun nog niet helemaal duidelijk zijn. die onduidelijkheid kan lang duren, is zeker niet meteen weg van zodra een hond een aantal keren juist op een bevel heeft gereageerd.

maar bij een oudere hond, die een heel opvoedings- en trainingspatroon in zijn hoofd heeft, die echt netjes weet wat er van hem verlangd wordt (en wat niet), en hierbij een stúk meer eigen interpretatie heeft dan een computer?
vraag me af of op dat moment een hond niet een stuk flexibeler is in zijn denken dan dat wij denken dat hij denkt ( :N: ).
Kan best zijn hoor ... al hoewel ik me blijf afvragen wat een hond nu precies kan begrijpen van zo'n incident.

Vergelijkbaar: Spok krijgt ruzie met een ander reutje, de heren kennen elkaar, om een teef, Spok pikt dit niet, corrigeert netjes door hem op de rug te leggen en boven hem te staan. Ik laat dat gaan.

Had de newfoundlander Spok netjes gecorrigeerd, had ik het ook laten gaan. Maar dat deed hij niet, bovendien was er een derde vreemde hond bij betrokken, en dat maakte het voor mij allemaal te onvoorspelbaar en te riskant en te heftig, zodat ik het afkapte.

Hoe moet spok dit begrijpen ? Ik begrijp het zelf nauwelijks ...
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
Moos schreef:
Ik brul zijn naam, en dat is de manier waarop ik commando's geef: naam, commando. Als ik z'n naam brul, hoeft hij dus niet te komen, hij moet wel kappen een aandacht voor mij hebben, en dat deed hij. Dus dat was al goed, en bijna een koekje waard :mrgreen:

Je kunt dat dirigeren met mijn arm opvatten als een commando, al valt er ook iets voor te zeggen het een vorm van dreigen te noemen, ihb in combinatie met het op hem af stappen. Ik doe dat vaker zo in geval van agressie en dreigend escalatie omdat ... het werkt :mrgreen: :wink:
Ik snap wat je bedoelt, maar je moet wel op hem afstappen, en dirigeren. Dat valt voor mij onder een wat afgezwakte variant van 'ophalen', en als ik op moet gaan halen, op wat voor manier dan ook, dan is het dus helaas pindakaas voor wat betreft de beloning. Ik heb Moos ik denk nu 3 keer, meer is het niet (gelukkig, ik hou niet van spanning :mrgreen: ) echt weg moeten brullen en dirigeren bij een andere hond. Daarbij moest ik soms nog een stapje verder gaan, want ik heb hem ook een keer aan de halsband weggetrokken. Daarna heeft hij dan wel aandacht voor mij, maar dan stikt hij er maar in. Nee hoor :wink: , maar hij krijgt dan dus geen beloning voor het feit dat hij aandacht had nadat hij tot het uiterste had getterbakt, en ik hem uit die situatie heb moeten weghalen d.m.v. zwaaien met de armen en erop af lopen i.p.v. gewoon roepen.
Ik had hem evengoed kunnen roepen, maar dan ben ik gewoon minder zeker in zo'n situatie, hoewel ik het wel doe als de zaken er wat rustiger aan toe gaan.
Nee, precies, dus moet je hem min of meer gaan halen :mrgreen:
Als ik mijn honden uit een foute situatie moet halen waar ze zelf flink wat schuld aan hebben, beloon ik dus niet. Ik doe het ook wel als ik weet dat roepen geen zin heeft. Soms bij paardenpoep ga ik niet eens meer roepen, maar haal meteen op, maar dan beloon ik dus niet.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Moos schreef:
Zoie schreef:
Moos schreef:

Ik snap wat je bedoelt, maar je moet wel op hem afstappen, en dirigeren. Dat valt voor mij onder een wat afgezwakte variant van 'ophalen', en als ik op moet gaan halen, op wat voor manier dan ook, dan is het dus helaas pindakaas voor wat betreft de beloning. Ik heb Moos ik denk nu 3 keer, meer is het niet (gelukkig, ik hou niet van spanning :mrgreen: ) echt weg moeten brullen en dirigeren bij een andere hond. Daarbij moest ik soms nog een stapje verder gaan, want ik heb hem ook een keer aan de halsband weggetrokken. Daarna heeft hij dan wel aandacht voor mij, maar dan stikt hij er maar in. Nee hoor :wink: , maar hij krijgt dan dus geen beloning voor het feit dat hij aandacht had nadat hij tot het uiterste had getterbakt, en ik hem uit die situatie heb moeten weghalen d.m.v. zwaaien met de armen en erop af lopen i.p.v. gewoon roepen.
Nee, precies, dus moet je hem min of meer gaan halen :mrgreen:
Als ik mijn honden uit een foute situatie moet halen waar ze zelf flink wat schuld aan hebben, beloon ik dus niet. Ik doe het ook wel als ik weet dat roepen geen zin heeft. Ik heb het met Moos heel lang gedaan omdat hij als jonge hond echt niet kwam als hij met een andere hond aan het spelen was. Dan haalde ik hem op, en nam hem zonder wat te zeggen mee de andere kant op. Maar ik beloonde hem daar niet voor.
Tegelijkertijd bleef ik het hierkomen oefenen en steeds moeilijkere situaties, en uiteindelijk kwam hij ook in spel (na ruim een jaar pas trouwens hoor :mrgreen: :wink: ).
Weet je wat het is, je bent met je hond als het ware altijd op weg naar een situatie die ideaal is maar toch nooit komt.

Ik heb verrekte veel moeite gehad met Spok leren luisteren, gewoon dat ene simpele commando.

En ik vind dat hij hartstikke goed doet, je moet eens weten hoe vaak ik baasjes vergeefs hun hond zie roepen ihb als ze aan het klieren zijn.

Ff afkloppen, maar ik kan het afkappen, onmiddelijk, en mijn hond uit de situatie halen, zou willen dat meer mensen dat konden zeggen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
Weet je wat het is, je bent met je hond als het ware altijd op weg naar een situatie die ideaal is maar toch nooit komt.

Ik heb verrekte veel moeite gehad met Spok leren luisteren, gewoon dat ene simpele commando.

En ik vind dat hij hartstikke goed doet, je moet eens weten hoe vaak ik baasjes vergeefs hun hond zie roepen ihb als ze aan het klieren zijn.

Ff afkloppen, maar ik kan het afkappen, onmiddelijk, en mijn hond uit de situatie halen, zou willen dat meer mensen dat konden zeggen.
Ja, tuurlijk. Ik heb alleen soms meer het idee dat de baasjes die hun hond niet uit een etterbak situatie kunnen halen dat niet willen, of iig niet graag genoeg. Ik zie ze hier ook, staat een Jack met Moos te klieren, baasje roepen, Jack luistert niet. Uiteindelijk brul ik dan even, en zijn we ook klaar. Ik denk alleen dat dat meer te maken heeft met de instelling van de baas, dan met het kunnen van de hond. Die baas kan namelijk ook aan komen lopen, naar de hond brullen, en wegtrekken. Wat ik dus ook doe, alleen de baas vindt dat teveel moeite ofzo :19:
(waarmee ik absoluut niks af wil doen aan jouw training met Spok hoor! Ik heb alleen het idee dat die training bij veel anderen ontbreekt)

En het is ook maar net wat je van je hond verwacht, wat jij ook zegt. Als jij vindt dat Spok het zo prima doet, heerlijk toch :ok: :wink:

Alleen ik vind niet dat Moos het prima doet als ik hem op moet halen en weg moet gaan dirigeren. Voor mij is dat een stapje te ver, voor jou niet. :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Moos schreef: Alleen ik vind niet dat Moos het prima doet als ik hem op moet halen en weg moet gaan dirigeren. Voor mij is dat een stapje te ver, voor jou niet. :wink:
Ik heb hem bij lange na niet opgehaald hoor, al had ik het zeker gedaan als het nodig was geweest. Zo gaat dat gewoon, eerst haal je hem op, dan zet je een paar stappen, en uiteindelijk blijf je staan. Je legt de lat steeds een beetje hoger, en je bent blij met elk stapje in de goede richting, of het nu snel of langzaam gaat.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Hoe moet spok dit begrijpen ? Ik begrijp het zelf nauwelijks ...
Afbeelding nee, zo'n complexe situaties bedoel ik ook niet :mrgreen: .

eerder iets in de zin van : je verbiedt bv. je hond om achter een kat aan te lopen (hond wéét ook echt dat het niet mag, is dat ook goed aangeleerd enz. - en hond kent ook het bevel of woord dat je dan gebruikt om het te verbieden (nee, laat dat, blijf enz.)).
maarrrr....hond loopt er wél achteraan, niet dat je hem uren kwijt bent, maar net totaan de schutting van een tuin of zo, waar de kat overheen springt.
hond komt daarna onmiddellijk terug (zonder dat je daarbij uitgebreid het bevel hier hebt gegeven), en je doet nog even boos.

zou die hond dan echt niet weten dat het de achtervolging op de kat is die niet helemaal goed viel bij je? ik denk het wel - mits aan alle eerder genoemde zaken is voldaan (niet voor een hond die je het op die manier aan wil leren dus, wat wel vaak gebeurt).
Ik weet het echt niet, en meer nog, ik zou niet weten hoe je het kunt weten ( onderzoeken. )
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Maar eventjes over dat brul geven bij een vervelende situatie. Ik heb laatst gehad dat daardoor juist dingen vervelend werden, omdat het erg veel onrust gaf en daardoor net het laatste zetje gaf om wel in een vervelende situatie te zitten.

Ik stond met Buck met iemand te praten met een witte herder. Komt iemand aan die ik al heel lang ken, met een paar bull mastiffs. Die man schreeuwt al zijn honden bij zich vanaf dat ze pup zijn als hij andere honden ziet. (heel goed als je je honden weg houdt bij andere honden als je dat wilt maar dit is echt erg. Je hoort hem voortdurend brullen door het bos.) Vooral als hij Buck ziet gooit hij er nog een schepje bovenop. :roll:.

"Fleuah (fleur dus) kom voah (voor). Echte hagenees :mrgreen: En hij blijft dan maar schreeuwen omdat hij vreselijk onzeker is met zijn bull mastiff teef. Als hij ze laat gaan is er niks aan de hand. :19:

Ik kan Buck 99% terug roepen, maar op het moment dat die man dus heel erg staat te schreeuwen wordt hij behalve dat hij het spannend vind, die twee honden, want dat is in al die tijd wel opgebouwd, ook nog eens zo waaks als de p*st.

Dus Buck stapt daar op af......... :N: , terwijl hij voor dat gebrul gewoon braafjes bij mij stond en een beetje met die herder aan eht spelen was. Na geroep van mij komt hij gelukkig weer terug. Blijft echt voor me staan en ik moet hem aan zijn halsband vasthouden.

Dus dat gebrul enzo is wel leuk, maar het kan ook de boel laten escaleren als er spanning is. Gewoon hier roepen, of ophalen of doorlopen met je hond als dat lukt vind ik dan beter. Want ik hoor nou wel veel over brullen enzo. :wink:
Laatst gewijzigd door Baily op 07 jan 2006 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Baily

Inge O schreef:
Baily schreef: Want ik hoor nou wel veel over brullen enzo. :wink:
een brul slaat bij mij iig zelden of nooit op dergelijke situaties, omdat ik hier weinig met andere honden te maken heb :wink: .
Dan is het een ander verhaal, :wink: er is dan ook maar 1 hond die dat gebrul als voor hem/haar kan opvatten. Maar ik vind in een situatie die al vol spanning is, het niet altijd even handig. Maar dat komt misschien ook omdat ik met Buck een bepaalde gebruiksaanwijzing heb afgesproken......... :pffff: :mrgreen: .

Daarom wilde ik dat eigenlijk eens toetsen aan anderen.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:Maar eventjes over dat brul geven bij een vervelende situatie. Ik heb laatst gehad dat daardoor juist dingen vervelend werden, omdat het erg veel onrust gaf en daardoor net het laatste zetje gaf om wel in een vervelende situatie te zitten.

Ik stond met Buck met iemand te praten met een witte herder. Komt iemand aan die ik al heel lang ken, met een paar bull mastiffs. Die man schreeuwt al zijn honden bij zich vanaf dat ze pup zijn als hij andere honden ziet. (heel goed als je je honden weg houdt bij andere honden als je dat wilt maar dit is echt erg. Je hoort hem voortdurend brullen door het bos.) Vooral als hij Buck ziet gooit hij er nog een schepje bovenop. :roll:.

"Fleuah (fleur dus) kom voah (voor). Echte hagenees :mrgreen: En hij blijft dan maar schreeuwen omdat hij vreselijk onzeker is met zijn bull mastiff teef. Als hij ze laat gaan is er niks aan de hand. :19:

Ik kan Buck 99% terug roepen, maar op het moment dat die man dus heel erg staat te schreeuwen wordt hij behalve dat hij het spannend vind, die twee honden, want dat is in al die tijd wel opgebouwd, ook nog eens zo waaks als de p*st.

Dus Buck stapt daar op af......... :N: , terwijl hij voor dat gebrul gewoon braafjes bij mij stond en een beetje met die herder aan eht spelen was. Na geroep van mij komt hij gelukkig weer terug. Blijft echt voor me staan en ik moet hem aan zijn halsband vasthouden.

Dus dat gebrul enzo is wel leuk, maar het kan ook de boel laten excaleren als er spanning is. Gewoon hier roepen, of ophalen of doorlopen met je hond als dat lukt vind ik dan beter. Want ik hoor nou wel veel over brullen enzo. :wink:
Ik geef alleen een brul naar Kaya als ze echt de fout ingaat, en de brul houdt bij mij in een 'GENOEGGGGGGG' omdat ze hiernaar luistert.
Ze kapt dan ook alles af en komt direct naar mij toe.
Afbeelding
A good dog never dies...

Moos
Zeer actief

Baily schreef:
Dus dat gebrul enzo is wel leuk, maar het kan ook de boel laten excaleren als er spanning is. Gewoon hier roepen, of ophalen of doorlopen met je hond als dat lukt vind ik dan beter. Want ik hoor nou wel veel over brullen enzo. :wink:
Ik brul heel weinig hoor, want 95% van de tijd kan ik Moos dus gewoon vriendelijk terugroepen. Ik brul ook absoluut niet in situaties die stijf staan van de spanning. Als Moos etterbakt dat hij dat eigenlijk alleen bij jonge reuen, die hij geestelijk de baas is. Vaak zijn dat ook de springerige enthousiaste reuen die 'alleen maar willen spelen'. Maar als Moos ergens een hekel aan heeft zijn het jongen reuen van 15 + kilo die tegen hem op blijven bonken. Daar ettebakt hij dan dus tegen, en dan brul ik. Maar dan is er dus geen situatie waarin er spanning heerst in de zin dat er een gevecht zou kunnen ontstaan. Het is dan 1 jonge hond die op Moos blijft springen uit enthousiasme, waar Moos dan even net naast gaat lopen zodat hij hem nog een snauw kan geven. En dan brul ik :wink:

Moos ettebakt namelijk niet als er kans is op een gevecht, zo slim is hij wel :mrgreen:
Dus als hij etterbakt doet hij dat bij honden die helemaal niet uit zijn op een potje matten.
Laatst gewijzigd door Moos op 07 jan 2006 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Stang schreef:
Zoie schreef:
Ik weet niet beter of je beloont of straft je hond voor het laatste wat hij doet of wat je hem laat doen, de faktor tijd is dan van geen belang. Je kunt je hond toch ook niet straffen door hem bij je te roepen en hem dan op zijn donder te geven. Gewoon omdat hij die link niet legt. Maar als ik er naast zit hoor ik het graag.
In principe moet je een 3-seconde regel aanhouden, wat inhoudt binnen 3 seconde straffen of belonen.

Wat anders wordt het in mijn ogen dus als een hond in een heel kort tijdsbestek en iets fouts en iets goeds doet. Belonen? Straffen? Waar koppelt de hond dit aan? En dus kies ik voor de tussenweg en doe geen van beide, maar geef meestal nog een commando of negeer.

Wat Inge schrijft, dat het bij puppies anders werkt, ben ik het mee eens. Bij puppies moet je helemaal razendsnel reageren en ben ik ook veel en veel positiever bezig (dus heel veel belonen).

Alleen als een volwassen, getrainde hond (ik hou het in mijn voorbeeld bij Kaya, want iedere hond heeft toch ook weer een andere aanpak nodig) de fout ingaat en echt dondersgoed weet dat ze de fout ingaat dan hoeft ze niet 3 seconde later bij me te komen slijmen om een aai of koekje te verwachten. Ik blijf geen uur boos, ook geen half uur, maar wel heel eventjes en 'bouw' de boosheid zeg maar af in kort tijdsbestek.
Afbeelding
A good dog never dies...

Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
Moos schreef: Alleen ik vind niet dat Moos het prima doet als ik hem op moet halen en weg moet gaan dirigeren. Voor mij is dat een stapje te ver, voor jou niet. :wink:
Ik heb hem bij lange na niet opgehaald hoor, al had ik het zeker gedaan als het nodig was geweest. Zo gaat dat gewoon, eerst haal je hem op, dan zet je een paar stappen, en uiteindelijk blijf je staan. Je legt de lat steeds een beetje hoger, en je bent blij met elk stapje in de goede richting, of het nu snel of langzaam gaat.
Ja, zo gaat dat inderdaad. Maar als ik op moet halen uit een situatie waarvan Moos weet dat dat niet gewenst is, dan beloon ik dus niet.

Maar jij denkt dat Spok qua training/opvoeding nog niet helemaal doorheeft dat 'etterbakken' niet gewensd is. Bedoel je dat?
Afbeelding
Baily

Ja, misschien is het ook gewoon omdat ik dan op Buck zijn reacties let, en kan het wel bij andere honden. Bij mijn andere honden zal het ook zo'n vaart niet lopen, maar die komen echt nooit in zulke situaties.
Moos
Zeer actief

Baily schreef:Ja, misschien is het ook gewoon omdat ik dan op Buck zijn reacties let, en kan het wel bij andere honden. Bij mijn andere honden zal het ook zo'n vaart niet lopen, maar die komen echt nooit in zulke situaties.
Misschien is dat ook wel een verschil hier bedenk ik me na jouw opmerking. Wat ik al zei, Moos vecht niet, en Moos lokt ook geen gevecht uit. Als een reu uit is op matten dan zal je Moos niet horen snauwen hoor, absoluut niet.
Moos snauwt dus naar jonge opdringerige stuiter-reuen. Vind ik nog niet eens zo onterecht, maar het kan niet. Dus moet hij bij me komen zodat ik de hond weg kan sturen als dat nodig is.
Ik brul dus niet in spanningssituaties. Maar ik beloon dus ook niet als hij na die brul wel ophoudt, omdat hij dan gewoon echt puur aan het etterbakken was bij een reu waarvan hij weet dat hij het kan maken (en godzijdank doet hij dat dus zelden, maar soms heeft hij opeens zo'n bui)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”