Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overmatig blaffen buiten huis

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Archibald
Vaste gebruiker

Overmatig blaffen buiten huis

Ongelezen bericht door Archibald »

Mijn "pup" Cody is nu 5 maanden oud. Het is vergeleken bij Guus een heel makkelijke pup. Erg rustig en snel onder de indruk.
Er is maar 1 ding wat ik er echt niet uit krijg, en dat is dat eeuwige geblaf :boos:

Binnen heb ik het wel onder controle. Hij blaf alleen tijdens het ontvangen van visite of bij heel erge opwinding en dat vind ik niet meer dan normaal.
Buiten is een ander verhaal. Alles wat hij hoort of ziet wat kan leven is het blaffen waard.
De ene dag gaat het heel goed en kunnen we met en hanekam en 1 blaf langs een meneer lopen. De andere dag gaat hij als een bezetene te keer.
Mensen schrikken er ook van want hij ziet er niet erg pupperig meer uit en hij gromt er ook een beetje bij. Als hij contact gaat zoeken blijkt het alleen speelsheid te zijn en gedraagt hij zich als een pup (wurpje spelen en op zijn rug liggen).

Ik heb de tip gehad om hem af te leiden voordat hij dingen ziet. Het werkt aardig maar toch vind ik het moeilijk. Als bijvoorbeeld de buurman achter zijn schuur staat, dan zie ik hem niet. Cody gaat dan toch weer als een bezetene te keer. Ik vind het toch wel raar gedrag voor een pup. Dit had hij al toen hij klein was, de fokster gaf het zelfs al aan, ze had het zelf ook niet verwacht.

Weet iemand hoe je hier nu echt goed mee omgaat? En wat vinden jullie van dit gedrag?

Het is wel raar hoor. Met mijn eerste hond, Guus, had ik na 4 jaar eindelijk een goed opgevoede hond. Nog steeds heb ik met hem wel zo zijn probleempjes maar ik weet nu hoe ik ermee om moet gaan. Goh, nu kan ik honden opvoeden dacht ik.....
Cody is toch weer zo anders... Die heeft heel zijn eigen problemen waar ik weer helemaal geen ervaring mee heb. Bovendien is hij heel erg op Guus gericht, zodra die erbij is.
Vind het wel een grappige ontdekking van mezelf :mrgreen:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Iedere hond is anders, daar ben ik ook achter gekomen. :wink:

Soms krijg je bepaald gedrag niet helemaal weggetraint, maar kun je het wel een aardig eind verminderen. Zo ben je volgens mij op de goede weg door je hond af te leiden wanneer je denkt dat hij gaat blaffen. Onverwachte gebeurtenissen zijn echter veel moeilijker, en ik heb er persoonlijk een hard hoofd in dat dat je gaat lukken want ik heb hier zelf ook zo'n figuur zitten.

Wanneer je in zo'n onverwachte situatie terecht komt, bijvoorbeeld met de buurman, dan zou ik in jou geval rechtsomkeer maken. Gewoon meteen omkeren en teruglopen. Even een time-out en proberen de aandacht van je hond weer te vangen. Nu ben je voorbereid op wat er komen gaat en kun je weer teruglopen. Probeer de aandacht van je hond erbij te houden en wie weet gaat het dan beter.

Succes ermee! Ik weet hoe lastig zo'n blaffertje af en toe kan zijn. :wink:
brenjomi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door brenjomi »

ja ik ken het,
als dickie buiten komt begint hij al te blaffen naar niks.
als de post komt, als hij denkt dat de post komt :mrgreen:

maar ook buiten, naar hele grote honden, daar ben ik minder blij om.
een voordeel is dat dickie een teckel is dus erg klein, mensen moeten vaak lachen als ie zo begint te blaffen. hij blaft ook echt als een hele grote hond :N:

ik probeer hem ook af te leiden, of alvast te zeggen: he wat is dat, kijk eens, daar hoef je niet voor te blaffen.

van de week liep ik s'avond nog een rondje met hem en toen kwamen we een brommer tegen die op de stoep geparkeerd stond (van een neefje van mijn vriend) helemaal uit zijn dak, grommen blaffen en op de weg met een boog erom heen. dus ik naast de brommer gaan zitten (op mijn hurken) en dickie er voorzichtig bij gehaald (naartoe getrokken) en even blijven zitten en uitgelegd dat ie niet bang moet zijn. hij heeft er zelfs aan geroken:) daarna er nog eens langs heen en weer, maar was niet meer bang gelukkig.

maar net zoals de buurman, dat blijft lastig.

succes ermee.
groetjes brenda en dickie
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

brenjomi schreef:
ik probeer hem ook af te leiden, of alvast te zeggen: he wat is dat, kijk eens, daar hoef je niet voor te blaffen.
Nog beter is om juist de aandacht van het voorwerp/persoon af te leiden. Een lekker frolicje (snoepje) in je hand is stukken interessanter dan dat gene waartegen ze aan het blaffen zijn. Of een balletje/speeltje, dat kan je ook gebruiken. Flink belonen wanneer ze aandacht aan jou geven i.p.v. te blaffen.
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Ik heb hier ook zo'n blaffer :mrgreen:
Vreemde mensen op straat, fietsers, honden (alleen aan de lijn), buurman in de tuin. En vooral in het donker. Voor mij is van te voren afleiden (met een koekje) het enige dat helpt, als ze eenmaal aan de gang is krijg ik haar meestal niet stil, dan houdt ze pas op als het 'gevaar' weer weg is. Lastig, want dat is elke keer weer een succeservaring.
Als ze aan de lijn loopt moet ze daarom heel veel op mij letten. Het is jammer, want in principe is voor haar gewoon wandelen aan de lijn er niet bij. Bij elk potentieel blafobject vraag ik haar aandacht en moet ze een stukje volgen. Ik ga wel altijd naar een plek waar ze los kan, en dan begint voor mijn idee pas de relaxte wandeling.

Succes met je blaffer.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Archibald
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Archibald »

Als die van jullie blaffen is er dan ook zo'n gegrom bij? Bij Cody ziet het er een beetje imponerend uit. Hij maakt zich zegmaar heel groot en gaat een beetje staan opscheppen.
Allemaal over zodra het eerste contact is geweest, hij wil eigenlijk alleen maar spelen.

Hebben die van jullie dat ook al van pup af aan?

Het gaat op het moment wel weer goed. Als ik zie dat hij wil blaffen ga ik een andere straat in of loop achter auto's langs en zeg dat hij door moet lopen. Dat gaat wel goed.
Als hij dan toch even van me mag spelen dan zoek ik een hond uit die ik ken en dan loop ik voordat hij wat doorheeft zo gauw mogelijk naar die hond toe. Dat is dan bij mensen die weten hoe hij is dus dan wordt er ook geen acht geslagen op zijn gedrag.
saffie
Zeer actief

Archibald schreef:Als die van jullie blaffen is er dan ook zo'n gegrom bij? Bij Cody ziet het er een beetje imponerend uit. Hij maakt zich zegmaar heel groot en gaat een beetje staan opscheppen.
Allemaal over zodra het eerste contact is geweest, hij wil eigenlijk alleen maar spelen.

Hebben die van jullie dat ook al van pup af aan?

Het gaat op het moment wel weer goed. Als ik zie dat hij wil blaffen ga ik een andere straat in of loop achter auto's langs en zeg dat hij door moet lopen. Dat gaat wel goed.
Als hij dan toch even van me mag spelen dan zoek ik een hond uit die ik ken en dan loop ik voordat hij wat doorheeft zo gauw mogelijk naar die hond toe. Dat is dan bij mensen die weten hoe hij is dus dan wordt er ook geen acht geslagen op zijn gedrag.
Mijn hondje maakt zich niet groot als ze gaat blaffen. Bij haar komt het vooral van onzekerheid want ze is een vrij onzeker hondje. Ik denk dat ze zich zekerder voelt aan de lijn, want als ze los loopt doet het niet (behalve als vreemde mensen haar proberen te benaderen dan volgt er een blafconcert)
Saffie begon ermee toen ze een maand of vier was, toen begon ze te blaffen naar fietsers. Dat heb ik er met afleiden bijna helemaal uitgekregen, als ze een fietser ziet kijkt ze naar me en weet ze dat ze een koekje krijgt (mits ze niet geblaft heeft natuurlijk)
En later begon ze ook te blaffen naar mensen op straat, en naar honden. Vooral bij dat laatste is het erg moeilijk om af te leiden, maar we gaan gewoon door.
Ik negeer het altijd als ze eenmaal aan het blaffen is. Dat vind ik soms wel moeilijk, want andere mensen denken dan vaak dat het je niks kan schelen.

Fijn dat het beter gaat, ga zo door en succes!
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Hoewel afleiden voor hij gaat blaffen over het algemeen goed zal werken, neem je daarmee de oorzaak van het blaffen niet weg. Dat betekent dat je altijd zal moeten blijfen afleiden om het blaffen te voorkomen. Als je echter de oorzaak van het blaffen kunt achterhalen en daarop kunt sturen, kun je het probleem ook voor eens en altijd oplossen.

Het kan bv. zijn uit onzekerheid, of juist uit zekerheid, maar het kan ook gewoon zijn dat hij er een beloning mee krijgt of succes mee heeft. Misschien is het een idee om een goede hondenschool (met gediplomeerde instructeurs dus) op te zoeken of anders een goede gedragsdeskundige. Zij zouden je moeten kunnen vertellen waarom hij blaft en hoe dat is op te lossen. Daarvoor moeten ze dan dus wel eerst de hond zien in diverse situaties en terwijl hij het gedrag vertoont. Pas dan kun je zeggen waarom hij blaft. Vraag dus naar de werkwijze voor je een hondenschool of gedragsdeskundige raadpleegt.

Succes
saffie
Zeer actief

zepenko schreef:Hoewel afleiden voor hij gaat blaffen over het algemeen goed zal werken, neem je daarmee de oorzaak van het blaffen niet weg. Dat betekent dat je altijd zal moeten blijfen afleiden om het blaffen te voorkomen. Als je echter de oorzaak van het blaffen kunt achterhalen en daarop kunt sturen, kun je het probleem ook voor eens en altijd oplossen.

Het kan bv. zijn uit onzekerheid, of juist uit zekerheid, maar het kan ook gewoon zijn dat hij er een beloning mee krijgt of succes mee heeft. Misschien is het een idee om een goede hondenschool (met gediplomeerde instructeurs dus) op te zoeken of anders een goede gedragsdeskundige. Zij zouden je moeten kunnen vertellen waarom hij blaft en hoe dat is op te lossen. Daarvoor moeten ze dan dus wel eerst de hond zien in diverse situaties en terwijl hij het gedrag vertoont. Pas dan kun je zeggen waarom hij blaft. Vraag dus naar de werkwijze voor je een hondenschool of gedragsdeskundige raadpleegt.

Succes
Ben ik helemaal met je eens hoor, maar mijn ervaring met bijvoorbeeld blaffen naar fietsers is dat er op een gegeven moment een link wordt gelegd fietser = koekje en dat de hond automatisch naar jou gaat kijken als er een fietser langskomt. Op een gegeven moment zijn de fietser daardoor niet meer bedreigend.
Maar ik ben het wel met je eens.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”