Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voeding drachtige teef

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Voeding drachtige teef

Ongelezen bericht door Sietske* »

Ik hoor van verschillende mensen dat ze hun hond tijdens de dracht puppybrokken geven omdat daar meer eiwitten in zitten. Ik heb er zelf mijn twijfels een beetje bij. Ik voer mijn honden Carnibest en zie het eigenlijk helemaal niet zitten om Tara straks tijdens de dracht over te zetten op puppybrokken. Het lijkt mij voldoende om haar straks gwoon wat meer te gaan voeren.

Hoe denken de fokkers onder ons daarover? Ik ben ook wel benieuwd hoe fokkers die vers vlees voeren hier mee omgaan.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik voer nooit puppy brok, een drachtige teef krijgt hier vanf de 4e a 5 e week meer, ook geef ik dan meer yoghurt, karnemelk, kwark of gistocal,
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

voer hier gemengd, maar op 5 a 6 wk dracht is Umi volledig op vers overgegaan, heb verder niets veranderd, dus niet anders, wel meer......op een gegeven moment naar behoefte......
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier krijgen ze pas met 6 weken dracht meer voer anders groeien ze dicht. Ik geef ze dan prins puppiemelk door het voer , dat is ook speciaal voor drachtige teven :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Willy
Actief

Ongelezen bericht door Willy »

Ik geef mijn teef geen puppy brokken maar gewoon haar eigen brok en pas vanaf week 5 in de dracht wat extra voer. Inderdaad kreeg zij ook karnmemelk en yoghurt en dat was zeer welkom. Tijdens de dracht kreeg zij uiteindelijk tot 1 1/2 keer haar normale voer. Ik zorg altijd voor een pan verse kippensoep voor de dag dat zij uitgerekend is. Dit gaat er dan met graagte in, ook tijdens het werpen iedere keer een beetje soep. Het hield mijn teven goed op krachten.
Willy en de meiden

Afbeelding
It's Me!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door It's Me! »

Ik voer Framfood en Duck. Onze Jip krijgt van alles wat meer maar wel in heeeele kleine porties want ze is zo dik er is nog weinig plaatst voor haar maagje.

Goede reminder Yamie, vanmiddag eerst eens wat kwark meenemen als ik de boodschapjes doe.

Grtz. Jo
Grtz. Jo
crutz
Zeer actief
Contacteer:

tijdens t werpen en de eerste dagen na de bevalling heb ik haar nog pemmikan bijgevoerd, das een soort energie reep.......
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

ik voer ze helemaal niks bij alleen na de 6e week iets meer

mol :8):
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

crutz schreef:tijdens t werpen en de eerste dagen na de bevalling heb ik haar nog pemmikan bijgevoerd, das een soort energie reep.......
druivensuiker werkt ook goed :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Willy
Actief

Druivensuiker geef ik idd ook tijdens het werpen door de soep.
Willy en de meiden

Afbeelding
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Onze teven eten prins superbrok, maar vanaf ongeveer 5 weken krijgen ze vlees (dit meer omdat ze dan de brokken laten staan). Wanneer ze dan vlees krijgen weet ik tenminste zeker dat ze eten.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Vanaf een week of 6 krijgen ze extra voer, maar geen speciale supplementen. Karnemelk en joghurt krijgen ze hier ook als ze niet drachtig zijn :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik ben dan wel geen fokker maar ik zou haar lekker op vlees laten en haar dan aan het eind van de dracht gewoon meer geven.
Je geeft toch CB omdat je (ik ook) denkt dat dat beter is dan brokken ?
Ik zou mijn teef niet opeens brokken gaan geven.
Hoor zelf trouwens van heel veel fokkers die brokken voeren dat ze de laatste weken KVV gaan voeren... :19:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ik ben dan wel geen fokker maar ik zou haar lekker op vlees laten en haar dan aan het eind van de dracht gewoon meer geven.
Hoor zelf trouwens van heel veel fokkers die brokken voeren dat ze de laatste weken KVV gaan voeren... :19:
Ik voer brokken en KVV, maar de laatste weken van de dracht geef ik meer KVV en in de laatste week alleen nog maar KVV :wink: Ze vinden dan idd hun brokjes minder lekker.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
crutz schreef:tijdens t werpen en de eerste dagen na de bevalling heb ik haar nog pemmikan bijgevoerd, das een soort energie reep.......
wilde ze niet..........ook dr kvv niet..........de eerste dagen leefde ze alleen op de pemmikan..... :wink:
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ik ben dan wel geen fokker maar ik zou haar lekker op vlees laten en haar dan aan het eind van de dracht gewoon meer geven.
Dat is dus precies waarom ik helemaal geen zin heb om brokken te gaan voeren. Ik voer inderdaad vlees omdat ik er van overtuigd ben dat dat beter is dan brokken en ik voel er dan ook heel weinig voor om haar in de periode dat voeding juist zo ontzettend belangrijk is, ineens over te zetten op brok.

Maar ik voel me weer helemaal gesterkt in mijn eigen intuïtie en Tara blijft straks als ze drachtig is gewoon lekker op de brokken :ok: . De tip van kwark / karnemelk houd ik wel ter harte. Krijgen ze nu ook al zo nu en dan trouwens.

AfbeeldingAfbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

jip007 schreef:
Je had hele goede energie repen van Royal Canin. helaas zijn ze uit de handel, te weinig naamsbekendheid. Ik weet wel dat veel fokkers dit gaven tijdens de bevalling.

ik zou carnibest actief bij gaan voeren. Als je toch al carnibest geeft :wink:
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
jip007 schreef:
Je had hele goede energie repen van Royal Canin. helaas zijn ze uit de handel, te weinig naamsbekendheid. Ik weet wel dat veel fokkers dit gaven tijdens de bevalling.
Ik had die repen van RC toen ook en ze waren heel erg goed, jammer dat ze er niet meer zijn.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

De fokkers die ik kende, hebben toen een voorraad ingeslagen. Helaas alleen dat ze een keer opraken. Ze werkte perfect! :ok:
Marieke*
Zeer actief

Re: Voeding drachtige teef

Ongelezen bericht door Marieke* »

Sietske* schreef:Ik hoor van verschillende mensen dat ze hun hond tijdens de dracht puppybrokken geven omdat daar meer eiwitten in zitten. Ik heb er zelf mijn twijfels een beetje bij. Ik voer mijn honden Carnibest en zie het eigenlijk helemaal niet zitten om Tara straks tijdens de dracht over te zetten op puppybrokken. Het lijkt mij voldoende om haar straks gwoon wat meer te gaan voeren.

Hoe denken de fokkers onder ons daarover? Ik ben ook wel benieuwd hoe fokkers die vers vlees voeren hier mee omgaan.
Odette en Phila hebben ook gewoon CB gekregen tijdens de dracht en later in de dracht hebben ze gewoon wat meer voer gekregen.

Ook Isca heeft nog geen puppybrokje op, gewoon CB dus :wink:
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

hier krijgen ze gewoon hun brokjes, alleen vanaf week 5 krijgen ze wat extra vlees zoals rodi compleet schijven.

En tijdens de bevalling druivensuiker met water, en na de bevalling ook wat extra rodi compleet schijven, en wat rundertartaar. En dan langzaam afbouwen totdat ze hun mooie figuurtje weer terug hebben en weer op de brokjes zitten.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Sietske* schreef: Maar ik voel me weer helemaal gesterkt in mijn eigen intuïtie en Tara blijft straks als ze drachtig is gewoon lekker op de brokken :ok: . De tip van kwark / karnemelk houd ik wel ter harte. Krijgen ze nu ook al zo nu en dan trouwens.
op versvlees zal je bedoelen :idea: ?

nee hoor, in tegenstelling tot wat mensen vaak denken vergt dracht niet zo uitzonderlijk veel van een lichaam - melkgifte, dát gaat met alles lopen :mrgreen: .

ik geef ook nooit iets extra, gewoon wat meer de laatste weken.

de eerste dagen, vlak na de worp, kan het niet lekker en voedzaam genoeg zijn, om ze echt aan de 'vreet' te krijgen :wink: .
Oeps, ja vers vlees bedoel ik uiteraard :mrgreen: .

Nou Tara moet hier eerst nog maar eens loops worden en dan nog oppakken en dan krijgt ze tegen het einde van de dracht gewoon wat meer vlees dan normaal zoals ik ook al van plan was.

Druivesuiker en dat soort zaken staan al op mijn "boodschappenlijstje"

AfbeeldingAfbeelding
Abischa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Abischa »

Sins we de ervaring hebben dat met vervlees ze beter melk gift hebbben
krijgen de dames van ons na 4 weken als ze slecht gaan eten vervlees tot de pups gespeend worden dan gaan we weer over op Brokken en vervlees dagen .
De pups krijgen ook eerst vervlees en later pas brokken.

Ik las laatst dat men adviseerde om geen kwark of speciale extra kalk supplementen te geven tot de laatste week van de dracht aangezien dit eclampsie kan bevorderen, iemand anders hier van gehoord?
"Nam et si ambulavero in medio umbrae mortis: non timebo mala, quoniam tu mecum es"
Willy
Actief

Nooit van gehoord. Ik weet wel dat het niet goed is om extra kalk te geven i.v.m. de te snelle botgroei van de puppen. Extra kalk is na de worp wel goed om eclampsie te voorkomen. ik geef mijn teef preventief dan extra kalk.
Willy en de meiden

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Abischa schreef:Ik las laatst dat men adviseerde om geen kwark of speciale extra kalk supplementen te geven tot de laatste week van de dracht aangezien dit eclampsie kan bevorderen, iemand anders hier van gehoord?

stond idd hier op t forum ook in t topic van Danielle die eclampsie had bij een van haar teven.........zal de link nog ff opzoeken
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Boegiewoegie
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Boegiewoegie »

Ik heb het gelinkte topic doorgelezen en heb toch nog een vraag:

De ene fokker is overtuigd van wel yoghurt en dergelijke geven tijdens de dracht, de andere fokker is daar op tegen....

Geef je wel extra calcium dmv yoghurt, biogarde , karnemelk etc. tijdens de dracht??

Is er een duidelijk eenduidig antwoord op te geven ???
Ibizagirlke
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ibizagirlke »

Wat verstaan jullie onder yoghurt en druivensuiker?
Is dat speciaal voor dieren?
Waar vind ik deze voeding?
Dan ga ik dit kopen en de Staff moeder uit mijn verhaal wat op krachten gaan helpen.
Ik hou met heel mijn hart van elke hond maar in het bijzonder mijn 2 eigen allerliefste
asielhonden
Boy men Boxerreu van 5 jaar
&
Gizmo men Staffordteef van 7jaar
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Ibizagirlke schreef:Wat verstaan jullie onder yoghurt en druivensuiker?
Is dat speciaal voor dieren?
Waar vind ik deze voeding?
Dan ga ik dit kopen en de Staff moeder uit mijn verhaal wat op krachten gaan helpen.
Yoghurt voor mensen uit de winkel, liefst met nog wat goede bacterien erin zoals de griekse en turkse yoghurt. Druivesuiker heet dextrose en dat koop je bij de drogist of in een goede supermarkt, in het schap met de natuurprodukten zoals van Zonnatura.

Als je de staff wilt helpen geef haar dan wat versvleesvoeding zoals Duck, Carnibest of Rodi, dat vindt je bij de dierenspeciaalzaak.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Re: Voeding drachtige teef

Ongelezen bericht door ignit »

ik ga maar even terug naar de oorspronkelijke vraag...
Sietske* schreef:Ik hoor van verschillende mensen dat ze hun hond tijdens de dracht puppybrokken geven omdat daar meer eiwitten in zitten. Ik heb er zelf mijn twijfels een beetje bij. Ik voer mijn honden Carnibest en zie het eigenlijk helemaal niet zitten om Tara straks tijdens de dracht over te zetten op puppybrokken. Het lijkt mij voldoende om haar straks gwoon wat meer te gaan voeren.

Dat deed ik ook in de beginjaren 1990 -puppybrokken voeren aan a.s moeders - maar anno 2006 zijn dit 19de eeuwse opvattingen die allang achterhaald zijn. :denken:

Mijn a.s. moeders worden voor de dekking al zo optimaal gevoed als mogelijk is in mijn omstandigheden en met mijn portemonnee vanaf 1998 zodat ze voldoende stoffen in hun lichaam hebben om levensvatbare embryos te laten ontwikkelen tot pups - brokjes komen daar helemaal niet aan te pas, biologisch adequeate rauwe voeding wel! De voeding van de teef voordat ze gedekt wordt is veel belangrijker voor de puppies dan wat ze te eten krijgt na de dekking. :ok:

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”