Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inteelt.......dan toch stamboom?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Dank je Karen voor je uitgebreide antwoord. Dat stelt me toch enigzins gerust om deze combinatie toe te passen. [ moeder/zoon]

Dit bewijst maar weer dat met doordachte inteelt en lijnteelt heel goed fokken is.

Als ik terug denk aan vroeger, toen ik nog wel vaker op bezoek ging bij ouwe rotten [ no offence] dan werd er vol passie en vuur gesproken over de stambomen en welke topreuen er werden gebruikt. Nooit kwam een of ander formule ter sprake, wat ik bedoel te zeggen, fokken is toch ook soort van "ambacht" en het gevoel ervoor hebben. :wink:
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
truusje
Zeer actief
Contacteer:

btw ik ken ook een sabueso fokker [ niet persoonlijk hoor] hier in deze omgeving [ nl] erg mooi honden!!
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

truusje schreef:Dank je Karen voor je uitgebreide antwoord. Dat stelt me toch enigzins gerust om deze combinatie toe te passen. [ moeder/zoon]

Dit bewijst maar weer dat met doordachte inteelt en lijnteelt heel goed fokken is.

Als ik terug denk aan vroeger, toen ik nog wel vaker op bezoek ging bij ouwe rotten [ no offence] dan werd er vol passie en vuur gesproken over de stambomen en welke topreuen er werden gebruikt. Nooit kwam een of ander formule ter sprake, wat ik bedoel te zeggen, fokken is toch ook soort van "ambacht" en het gevoel ervoor hebben. :wink:
t belangrijkste is gewoon dat je heel goed weet wat je doet qua lijnen als je er zo kort op gaat......en vroeger was t ook meer lijn en inteelt hoor, inelkgeval bv binnen mijn ras wel, nl gewoon van de boeren/sporters in de omgeving en daar kwamen vaak de beste honden van.........men had vroeger nl helemaal niet de mogelijkheid om van verweg een niet verwante lijn te halen..............

werk overigens wel met COI, maar gewoon voor mezelf om te zien hoe het eea past, er is nl gewoon een programma waar je alles in kan voeren en waar je zaken als COI ook op kan vragen (formule staat er dan in en hij berekend t dan voor je.......)
hier kan je t programma wat ik gebruik downloaden.....en dan kan je zelf alles invoeren....
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

truusje schreef:btw ik ken ook een sabueso fokker [ niet persoonlijk hoor] hier in deze omgeving [ nl] erg mooi honden!!
welke omgeving? mijn moeder heeft de andere helft van de kennel :wink:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Noord-Limburg :ok:
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

@idoo schreef:
Mol schreef:
@idoo schreef:
Mol schreef:dit zuig je volkomen uit je duim dat je met outcross een unifom nest kan fokken.
omdat dit echter met lijnteelt al niet mogelijk is en je dan al met de zelfde gene werkt.
het is zo dat je meer uniformiteid krijgt met lijnteelt en inteelt, dat is een feit.
mol :8):

Nee hoor ik kan het met foto's van mijn nesten bewijzen.

De moeder van mijn eerste nest was een dochter van de zuster van de vader van dat nest, volgens mij dus inteelt, maar ik heb nog nooit zeven zulke verschillende jongen gezien, kwa uiterlijk zowel als kwa innerlijk!
De vader van mijn tweede nest verschilt kwa afstamming zoveel van de moeder als binnen de schapendoezerij maar mogelijk is.
De verschillen in voorouders gaan zelfs terug tot in de 1e generatie aan toe. Een totale en unieke outcros dus, maar de zeven jongen waren zo uniform dat ze zelfs allemaal evenveel wogen, van aanvang af tot aan de negende week aan toe, en zich ook nog allemaal identiek gedroegen!
laat het me maar zien dan en schrijf daarbij dan maaer eens duidelijk de stamboom er bij op.

Je bedoelt dan toch niet in dit item, neem ik aan?
Want een stamboom van 16 generaties neemt nogal wat ruimte in beslag!
dat moet toch niet uit maken, ik vraag je gewoon te laten zien dat je door middel van echte lijnteelt dus minimaal 3 generaties geen uniformiteid heb verkregen en met outcros wel, laat het me maar zien door middel van stamboom en fotos

amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

truusje schreef:Noord-Limburg :ok:
mijn ma geeft training bij KC venray. bedoel je dat?
welk ras heb jij dan cocker was het ?
Afbeelding
www.nudos.nl
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

ik heb goede ervaring met een vader-dochter combi. Met de honden die hier uit komen moest ik wel een outcross doen, hierna kan ik weer terug in de lijn.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
truusje
Zeer actief
Contacteer:

De engelse cocker..klopt helemaal. Als ik me niet vergis heb ik haar wel eens gezien bij de ringtraining of tijdens de clubmatch.
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

truusje schreef:De engelse cocker..klopt helemaal. Als ik me niet vergis heb ik haar wel eens gezien bij de ringtraining of tijdens de clubmatch.
trainde jij er ook al voor de zomer?
ik heb er tot eind aug. ringtraining gevolgd. ik woonde eerst in Deurne :wink:
Afbeelding
www.nudos.nl
@idoo
Zeer actief

amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
Mol schreef:dat moet toch niet uit maken, ik vraag je gewoon te laten zien dat je door middel van echte lijnteelt dus minimaal 3 generaties geen uniformiteid heb verkregen en met outcros wel, laat het me maar zien door middel van stamboom en fotos

Oké, nu snap ik wat je bedoelt, maar je maakt er meer van dan door mij gesteld werd.
Als je drie generaties incrost heb je meer uniformiteit dan wanneer je drie generaties outcrost, daar heb je helemaal gelijk aan.
Maar het ging hier om de bewering dat inteelt c.q. lijnteelt altijd homogenere nesten geeft dan outcros!
Daarop reageerde ik dat dat geen wet van Meden en Perzen is!
Mendel had er anders een leuke theorie over :denken:
Afbeelding
www.nudos.nl
@idoo
Zeer actief

amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
amiwoods schreef:
@idoo schreef:
Mol schreef:dat moet toch niet uit maken, ik vraag je gewoon te laten zien dat je door middel van echte lijnteelt dus minimaal 3 generaties geen uniformiteid heb verkregen en met outcros wel, laat het me maar zien door middel van stamboom en fotos

Oké, nu snap ik wat je bedoelt, maar je maakt er meer van dan door mij gesteld werd.
Als je drie generaties incrost heb je meer uniformiteit dan wanneer je drie generaties outcrost, daar heb je helemaal gelijk aan.
Maar het ging hier om de bewering dat inteelt c.q. lijnteelt altijd homogenere nesten geeft dan outcros!
Mendel had er anders een leuke theorie over :denken:
Maar hij stelde het zich dan ook wel wat al te simpel voor hoor!
met een beetje fingerspietsen gevoel is het zo moeilijk niet hoor. :wink:
er zijn alleen weinig fokker die het bezitten :mrgreen:
Afbeelding
www.nudos.nl
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Die ringtraining is toch alweer zo'n 2 jaar geleden.

Kan ik er van uit gaan dat bij een inteelt combinatie, meteen alle goede maar ook de slechte eigenschappen tot uiting komen?
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

truusje schreef:Die ringtraining is toch alweer zo'n 2 jaar geleden.

Kan ik er van uit gaan dat bij een inteelt combinatie, meteen alle goede maar ook de slechte eigenschappen tot uiting komen?
ja :ok: het is juist bij inteelt heel belangrijk om een afweging te maken van de goed en slecht eigenschappen.

mocht je hond te veel slechte eigenschappen bezitten, moet je zeker geen inteelt doen. heeft je hond veel goed eigenschappen die je wilt behouden, wegen die dan voldoende af tegen de eigenschappen van de reu.
komen bv. de slechte eigenschappen ook aan beide kanten voor. die moet je ook heel sterk laten mee wegen.

je maakt een overweging in uiterlijk en karakter. en daarlangs ga je alle erfelijke aandoeningen leggen.
een type vast houden is heel leuk, maar vergeet zeker de rest niet.
inteelt kan je alleen doen als de gezondheid in jou opinie betrouwbaar genoeg is. anders kan je jezelf heel wat generaties terug zetten in de tijd, als het fout gaat. :wink:
Afbeelding
www.nudos.nl
Mol
Zeer actief

@idoo schreef:

how how nu lul je je straatje schoon we hebben het toch over inteelt en lijnteelt of niet soms, je spreekt pas over in teelt en lijnteelt waneer er 3 geeratie of meer familie bande aan wezig zijn, en jij beweert over inteelt en lijnteelt dat je geen uniformiteid fokt dus, wie praate er toen in het begin van de discussie onzin???

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

@idoo schreef:
Echt onzin, want puur toeval hoor!
Bij een inteelt c.q. lijnteelt kun je net zo goed allemaal totaal verschillende pups krijgen, en bij een totale outcross toch een nest volkomen identieke exemplaren!
@idoo schreef:
Nee hoor ik kan het met foto's van mijn nesten bewijzen.

De moeder van mijn eerste nest was een dochter van de zuster van de vader van dat nest, volgens mij dus inteelt, maar ik heb nog nooit zeven zulke verschillende jongen gezien, kwa uiterlijk zowel als kwa innerlijk!
De vader van mijn tweede nest verschilt kwa afstamming zoveel van de moeder als binnen de schapendoezerij maar mogelijk is.
De verschillen in voorouders gaan zelfs terug tot in de 1e generatie aan toe. Een totale en unieke outcros dus, maar de zeven jongen waren zo uniform dat ze zelfs allemaal evenveel wogen, van aanvang af tot aan de negende week aan toe, en zich ook nog allemaal identiek gedroegen!

jou woorden toch?
hier zeg je heel wat anders

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

dus aan het einde van de rit kan je me niet voor leggen waar ik je om vroeg?

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

@idoo schreef:
Mol schreef:dus aan het einde van de rit kan je me niet voor leggen waar ik je om vroeg?

Jawel, maar dat pleur ik niet even uit mijn hoofd hier op het scherm, al die namen! Dat heb ik thuis liggen en daar heb ik geen internetmogelijkheid, maar misschien lukt het de stambomen hieronder weer te geven?

Dit lijkt mij een lijnteelt:
http://www.schapendoes.nl/cgi-bin/genea ... endoes.dbw
Een foto van dit nest staat in het voortplantingsdeel van de hondenencyclopedie Mijn hond Mijn vriend.

Dit lijkt mij een outcros
http://www.schapendoes.nl/cgi-bin/genea ... endoes.dbw
Foto van het nest moet ik thuis even opzoeken
de manier hoe de stamboom inelkaars teekt is erg onoverzichtelijk maar ik zien nou niet echt direct lijnteelt terug

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

ik zie er geen lijnteelt in

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

@idoo schreef:
Mol schreef:ik zie er geen lijnteelt in

Ik neem aan dat je de bovenste bedoeld?
En is die dan ook geen inteelt?
Dan vind je beide stambomen dus outcros, begrijp ik?

Als de eerste geen lijnteelt/inteelt is, lijkt het wel logischer dat het nest zo heterogeen was!
ik zou het niet weten ik zie immers geen fotos dus kan de vergelijking niet maken

amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
Mol schreef:ik zie er geen lijnteelt in

Ik neem aan dat je de bovenste bedoeld?
En is die dan ook geen inteelt?
Dan vind je beide stambomen dus outcros, begrijp ik?

Als de eerste geen lijnteelt/inteelt is, lijkt het wel logischer dat het nest zo heterogeen was!
ik zie hier toch duidelijk dat de 5de generatie bij de hond Tjalfi geheel uit inteelt is opgebouwd.
de honden Bobby x Reeuwijk's janneke zijn veel gebruikte honden .
de nest broer en zus Donar en Larniea hebben kinderen gegeven die ook met elkaar zijn gekruist. (Vlor) naar mate je naar het heden gaat zie je de inteelt fractie afnemen op lijnteelt er zitten dan beide kanten nog steeds minimaal 2 gemeenschappelijke voorouders.
in al deze stambomen heb ik nog geen 1 outcross ondekt. :wink:
Afbeelding
www.nudos.nl
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”