Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom werkhonden veel rust nodig hebben

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

a3
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door a3 »

@idoo schreef:
nance schreef:
@idoo schreef:
a3 schreef:Ik geef mijn hond(en) helemaal nergens de schuld van, ik neem ze zoals ze zijn , gemotiveerd is Joeska wel, heb je mij niet horen zeggen, ze heeft er zelfs plezier in , ze springt alleen niet zo makkelijk en vliegt nogal gauw uit de bocht omdat ze niet zo wendbaar is. Mij maakt dat niet uit, zolang we er beide plezier in hebben is het goed, maar dat is bij Joeska dan recreatief en niet op wedstrijdniveau.... :19:

Nou ja schuld is natuurlijk overdreven, maar je zoekt de oorzaak bij de hond, terwijl die uiteraard bij de trainer ligt.Die zou gezien de aard van het beestje de juiste aanpak hebben moeten vinden om de hond wel te laten presteren!
Dus volgens jou is iedere hond een kampioen bij de juiste trainer???
Afgezien van totaal ongeschikte modellen en geestelijk gestoorde honden dan!
Met een slechte hond kom je bij een goede trainer nog een heel eind, met een goede hond kom je bij een slechte trainer nooit ergens!
Ik geef toe dat je daar echt wel een punt hebt hoor, maar dan nog is er
iets als erfelijke aanleg, met motivatie heeft het bij Joeska niets te maken,
ze loopt best een aardig parcourtje , als die op een lagere hoogte staat.
Maar om op wedstrijden te presteren is andere koek, dan moet je als
hond krap kunnen draaien en soms uit een onmogelijke hoek springen.
Bo kan als ze haast onder de hindernis zit gewoon een hindernis springen,
vanuit stilstand als het moet, Joeska gewoon echt niet , dus dat is geen
wedstrijdhond hoe je het ook went of keert, ze zal zelfs foutloos kunnen
lopen, hindernissen wat lager en met 2 keer de tijd die mag , maar dat is
dus geen wedstrijdniveau.
Ander voorbeeldje uit het dagelijks leven, Bo springt zo op de eettafel, joeska
springt via de stoel, uiteindelijke doel en prestatie is hetzelfde de manier
waarop verschilt.
Nog een voorbeeldje, op een lang recht stuk is Joeska sneller dan Bo, toch
krijgt ze Bo niet te pakken met spelen , omdat bo ineens 180 graden draait
en joeska dat ( met gefrustreerd geluid en al) gewoon niet kan....
Tuurlijk heb je in principe gelijk als je zegt dat dezelfde hond met
verschillende handlers verschillend zal presteren, maar daarentegen is
niet elke hond even geschikt voor behendigheid. Ook niet als het om hetzelfde ras gaat... :wink:

Reason is the shepherd trying to corral life's vast flock of wild irrationalities.

@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

@idoo schreef:
malinois schreef:
@idoo schreef:Welja, geef de hond de schuld maar!
Maar je hebt gewoon twee verschillende honden en je weet de een wel en de ander dus niet op de juiste wijze te motiveren.
Het zit er bij schapendoezen namelijk altijd in!
waarom moet een hond het altijd kunnen/willen etc.?
mijn hond wilde niet, vond er niks aan klaar... is ie daar minder om nee...!

Nee de hond niet maar jij wel, want je wist dus niet hoe de hond te motiveren en geeft het dus maar op met het smoesje dat de hond er niks an vindt!
als de hond na 2 x met de staart naar beneden gewoon op het veld staat of gaat liggen of aan de kant gaat liggen heeft ze geen zin.. klaar...! Na 2 x ben je amper begonnen... net een paar dingen gedaan... ze vond het niks, vond het snuffelen aan de kant veel interessanter.
En nee er is nooit maar dan ook nooit druk op gezet want het is een hondje met geschiedenis.
Moet ik het beestje dan dwingen om iets te doen wat ie niks aan vind? Ik ga toch ook niet pakwerk doen met een hond die niet wil bijten :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sam&Teun
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nederlandse Schapendoes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sam&Teun »

@idoo schreef:
Sam&Teun schreef:
@idoo schreef:
Sam&Teun schreef:Dan is het dus ook overduidelijk vanzelfsprekend dat het niet altijd aan de handler ligt :pffff:

Natuurlijk, dat zei ik direct toch al!

Het hangt ten eerste af van hoe goed je trainer is, en hoe goed de trainingsomstandigheden, en dan van jezelf en pas in de laatste plaats van je hond, maar dat de hond er totaal niks toe doet is natuurlijk onzin.
Mijn Tjalfi liep in de C, maar bakt er nu niks meer van, en dat ligt dan niet aan de trainer of de omstandigheden of aan mijzelf, maar simpel aan het feit dat ie inmiddels blind is, met zijn vijftien jaren ook niet meer zo hoog springen en hard lopen kan en ook niet meer zo goed begrijpt wat ik tegen hem roep.

JA, het is dus ook overduidelijk vanzelfsprekend dat het ook een beetje aan de hond zelf ligt!
Doe jij dan nog behendigheid met Tjalfi? Ondanks dat hij blind is?
Waarom zou een blinde schapendoes geen agility kunnen?
Tjee, waarom zou dat nou zijn? :denken:
Groetjes, Cecilia

Afbeelding
a3
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door a3 »

@idoo schreef:
a3 schreef:Tuurlijk heb je in principe gelijk als je zegt dat dezelfde hond met verschillende handlers verschillend zal presteren, maar daarentegen is niet elke hond even geschikt voor behendigheid. Ook niet als het om hetzelfde ras gaat... :wink:

Zo is het ook bedoeld!
In zijn algemeenheid zijn veel honden er geschikt voor, in de praktijk komt het er niet altijd uit.

Maar het ging er eigenlijk om dat rondkomen op een wedstrijd niet de prestatie van de hond maar van de handler was, en zo te horen kom je dus wel rond met je beide honden.
Dat de een het beter doet dan de ander is logisch, lijkt me!
Ok, dat bedoelde ik dus te zeggen ....

Reason is the shepherd trying to corral life's vast flock of wild irrationalities.

@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

marian* schreef:Ik vraag me eigenlijk af op welk niveau jouw @idoo-Doezen zitten en hoe veel wedstrijden je ermee doet of gedaan hebt.
Heeft al je noeste trainingsarbeid(zó veel avonden trainen) succes of hoe zit het eigenlijk?
We blijven benieuwd Aidoo :blah:
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Sam&Teun
Vaste gebruiker
Contacteer:

@idoo schreef:
kitty schreef:
marian* schreef:Ik vraag me eigenlijk af op welk niveau jouw @idoo-Doezen zitten en hoe veel wedstrijden je ermee doet of gedaan hebt.
Heeft al je noeste trainingsarbeid(zó veel avonden trainen) succes of hoe zit het eigenlijk?
We blijven benieuwd Aidoo :blah:

Staat anders heel duidelijk beschreven in het jubileumboek van de Schapendoezen!

En verder heb ik al eerder gezegd dat je niet naar de bekende weg moet vragen.
Drie jaar geleden hebben we er op het Doezenforum al uitvoerig over van mening verschild wanneer je does rijp voor agility is.
Ik zei toen al dat ik daar pas mee begin als mijn hond volwassen is, dus rond zijn derde.
Verder heb ik hier al ergens neergezet dat ik dit jaar aan de wedstrijden hoop te beginnen, omdat mijn hond nu pas die leeftijd heeft bereikt.
Het duurt namelijk meestal drie jaar voordat een hond drie jaar wordt!
Het was een vraag van Marian. Voor zover ik weet heeft Marian het Jubileumboek van de Schapendoezen niet en las ze ook niet op het Doezenforum. Je moet gewoon netjes de vraag beantwoorden!
Groetjes, Cecilia

Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Maar het ging er eigenlijk om dat rondkomen op een wedstrijd niet de prestatie van de hond maar van de handler was, en zo te horen kom je dus wel rond met je beide honden.
Dat de een het beter doet dan de ander is logisch, lijkt me!

Daar heb ik dus heel duidelijk op geantwoord dat het nivo waarop je wedstrijden loopt niks over je honden zegt maar alleen iets over jezelf!

Leg dit eens uit dan :denken:
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Sam&Teun
Vaste gebruiker
Contacteer:

@idoo schreef:
Sam&Teun schreef:
@idoo schreef:
kitty schreef: We blijven benieuwd Aidoo :blah:

Staat anders heel duidelijk beschreven in het jubileumboek van de Schapendoezen!

En verder heb ik al eerder gezegd dat je niet naar de bekende weg moet vragen.
Drie jaar geleden hebben we er op het Doezenforum al uitvoerig over van mening verschild wanneer je does rijp voor agility is.
Ik zei toen al dat ik daar pas mee begin als mijn hond volwassen is, dus rond zijn derde.
Verder heb ik hier al ergens neergezet dat ik dit jaar aan de wedstrijden hoop te beginnen, omdat mijn hond nu pas die leeftijd heeft bereikt.
Het duurt namelijk meestal drie jaar voordat een hond drie jaar wordt!
Het was een vraag van Marian. Voor zover ik weet heeft Marian het Jubileumboek van de Schapendoezen niet en las ze ook niet op het Doezenforum. Je moet gewoon netjes de vraag beantwoorden!

Nee, maar jij wel en jij blijft om het antwoord zeuren.
Marian was benieuwd naar het nivo van mijn Schapendoezen en vroeg daarom welke wedstrijden ze liepen. Daar heb ik dus heel duidelijk op geantwoord dat het nivo waarop je wedstrijden loopt niks over je honden zegt maar alleen iets over jezelf!
Ik zeur omdat je gewoon geen antwoord geeft op een heldere vraag! Je klets er steeds omheen :blah:
Groetjes, Cecilia

Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Sam&Teun
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hè, hè, moeilijk was dat hè? :roll:
Groetjes, Cecilia

Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Dat niet elke hond exact hetzelfde zal presteren lijkt me duidelijk.
Met de ene hond kom je dus verder dan de ander, lijkt me ook duidelijk.
Dat wat je met een hond bereiken kunt niet aan de hond ligt maar aan jezelf lijkt me toch ook echt niet voor nadere uitleg vatbaar.
Loop je dus met twee honden dan ligt het wel aan de honden zelf met welk van de twee je het beste resultaat haalt, maar wat dat resultaat is ligt aan jou.
Ben je heel slecht, dan wordt je met je beste hond misschien bij de derde hindernis gedisd en met je slechtste al op de tweede, ben je heel goed dan word je met je beste hond Nederlandskampioen en met je slechtste hond vice-nederlandskampioen, m.a.w. dan eindig je met je beste als eerste en met je slechtste als tweede.
Wat je met je honden bereikt ligt dus niet aan de honden maar aan jezelf, en het gegeven dat je ene hond beter is dan de andere ligt misschien ook wel aan jezelf, omdat je misschien wel de beste aanpak voor je ene, maar niet voor je andere gevonden hebt. Vind je ineens een betere aanpak voor je slechtste hond, dan wordt die misschien daardoor wel je beste.
Het ligt dus nauwelijks aan de hond en bijna totaal aan je eigen kwaliteit, hoe goed je het in wedstrijden doet. En je eigen kwaliteit wordt weer beïnvloed door de kwaliteit van je accomodatie (trainer/trainingsmogelijkheden)!
En natuurlijk hangt het ook van de geschiktheid van het ras als zodanig af.
Met een Newfoundlander zul je nooit Nederlands kampioen agility worden, hoe goed jij en je Newfoundlander relatief gezien ook mogen presteren. Maar dat is zo vanzelfsprekend dat je daar in een serieuze gedachtenwisseling aan voorbij kunt gaan, vind ik

Het nivo waar je honden op presteren heeft natuurlijk niets met de kwaliteit van je honden te maken maar is louter en alleen afhankelijk van je eigen kwaliteit en vooral en met name van de faciliteiten die je ter beschikking staan!

jezelf wat minder tegenspreken en duidelijk formuleren zou een stuk schelen :roll:
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Sam&Teun
Vaste gebruiker
Contacteer:

@idoo schreef:
kitty schreef:Dat niet elke hond exact hetzelfde zal presteren lijkt me duidelijk.
Met de ene hond kom je dus verder dan de ander, lijkt me ook duidelijk.
Dat wat je met een hond bereiken kunt niet aan de hond ligt maar aan jezelf lijkt me toch ook echt niet voor nadere uitleg vatbaar.
Loop je dus met twee honden dan ligt het wel aan de honden zelf met welk van de twee je het beste resultaat haalt, maar wat dat resultaat is ligt aan jou.
Ben je heel slecht, dan wordt je met je beste hond misschien bij de derde hindernis gedisd en met je slechtste al op de tweede, ben je heel goed dan word je met je beste hond Nederlandskampioen en met je slechtste hond vice-nederlandskampioen, m.a.w. dan eindig je met je beste als eerste en met je slechtste als tweede.
Wat je met je honden bereikt ligt dus niet aan de honden maar aan jezelf, en het gegeven dat je ene hond beter is dan de andere ligt misschien ook wel aan jezelf, omdat je misschien wel de beste aanpak voor je ene, maar niet voor je andere gevonden hebt. Vind je ineens een betere aanpak voor je slechtste hond, dan wordt die misschien daardoor wel je beste.
Het ligt dus nauwelijks aan de hond en bijna totaal aan je eigen kwaliteit, hoe goed je het in wedstrijden doet. En je eigen kwaliteit wordt weer beïnvloed door de kwaliteit van je accomodatie (trainer/trainingsmogelijkheden)!
En natuurlijk hangt het ook van de geschiktheid van het ras als zodanig af.
Met een Newfoundlander zul je nooit Nederlands kampioen agility worden, hoe goed jij en je Newfoundlander relatief gezien ook mogen presteren. Maar dat is zo vanzelfsprekend dat je daar in een serieuze gedachtenwisseling aan voorbij kunt gaan, vind ik

Het nivo waar je honden op presteren heeft natuurlijk niets met de kwaliteit van je honden te maken maar is louter en alleen afhankelijk van je eigen kwaliteit en vooral en met name van de faciliteiten die je ter beschikking staan!

jezelf wat minder tegenspreken en duidelijk formuleren zou een stuk schelen :roll:

Natuurlijk, als je iemand persé wilt misverstaan lukt dat altijd wel.

Ik zie geen enkele tegenspraak in je gevette aanhalingen.
Het zijn gewoon nuanceringen binnen de kontekst!
Twee honden zijn niet gelijk maar verschillend.
Welke van de twee het beste is ligt niet aan de honden maar aan degene die ermee loopt. De slechtste wordt misschien de beste als er een ander mee loopt! Hoe goed je bent als loper ligt niet aan jezelf maar aan de kwaliteit van je trainer en trainingsmogelijkheden.
Al heeft iemand van dertig natuurlijk ook meer kans beter te presteren dan iemand van zestig, maar dat is niet doorslaggevend voor het resultaat!
Dus het ligt niet aan je hond maar aan jou als je hond niet presteert. Dat klopt. En dan ligt het ook niet aan jou, maar aan je trainer. Dat is wel erg kort door de bocht en heel makkelijk om af te schuiven :19:
Groetjes, Cecilia

Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Sam&Teun
Vaste gebruiker
Contacteer:

@idoo schreef:
Sam&Teun schreef:Dus het ligt niet aan je hond maar aan jou als je hond niet presteert. Dat klopt. En dan ligt het ook niet aan jou, maar aan je trainer. Dat is wel erg kort door de bocht en heel makkelijk om af te schuiven :19:

Je wilt blijkbaar met alle geweld verdraaien wat ik zeg.
Nee hoor, dat doe je helemaal zelf. Ik herhaal alleen wat jij zegt :mrgreen:
Groetjes, Cecilia

Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Rien
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rien »

He ido, Hier de "belgengek" inmiddels weet ik wel het e.e.a. het heeft effe geduurt, maar jij ben echt zo gek als een deur.

Ik loop geen wedstrijden bij Band hoor maar van cynophilia en de belgische competitie en inmiddels heb ik al veel dingen over je gelezen maar vooral gehoord.
Jij hoort eigenlijk helemaal geen honden, vrouwen of wat dan ook te bezitten, je moet zelfs niet een trainen met honden maar eers trainen met jezelf, zelfs de diehards in de agility van circa 10 jaar geleden hebben je uitgekotst.
Verder denk ik dat als je het over IPO wil hebben toch iets meer praktijktraining moet hebben gehad, want van IPO weet je echt helemaal niets dan waarschijnlijk uit de 5 boeken die er zijn geschreven.

He ido, de groeten he, jij bent echt zielig
@idoo
Zeer actief

Rien schreef:Ik loop geen wedstrijden bij Band hoor maar van cynophilia en de belgische competitie en inmiddels heb ik al veel dingen over je gelezen maar vooral gehoord.
Jij hoort eigenlijk helemaal geen honden, vrouwen of wat dan ook te bezitten, je moet zelfs niet een trainen met honden maar eers trainen met jezelf, zelfs de diehards in de agility van circa 10 jaar geleden hebben je uitgekotst.
Verder denk ik dat als je het over IPO wil hebben toch iets meer praktijktraining moet hebben gehad, want van IPO weet je echt helemaal niets dan waarschijnlijk uit de 5 boeken die er zijn geschreven.

He ido, de groeten he, jij bent echt zielig
:ok: Tof joh! :ok:
Zeer egostrelend te vernemen dat ik destijds zo'n indruk op die mensen gemaakt heb dat ze 15 jaar later nog van me wakker liggen :smile: :smile: :smile:
@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

Bella
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bella »

Ok, dat het niet handig is om je hond op z'n plek te laten liggen lijkt me duidelijk.

Dat het een vorm van verlatingsangst kan zijn lijkt me ook duidelijk.

Zelf heb ik het ook gehad dat als ik wegging de hond op z'n plaats legde en blijf zei. Puur omdat deze nog wel eens de neiging had om op de vensterbank te gaan staan (met alle potten en pannen die dat dus niet overleefde).

Als ik dan terug kwam de hond ook lief op z'n plek en kwam kwispelend naar me toe. Ik ging er vanuit dat de hond wel wat ging drinken, eten of andere dingen.

Tot de hond op een gegeven moment in iets had gestaan en bloed aan z'n pootje had. Iets wat je dus door het hele huis terug zou moeten vinden..

Helaas hond bleef dus de hele dag in z'n mand wachten totdat ik zei dat hij eruit mocht.

Dit was ook een werkhond, die geen last had van verlatingsangst, maar puur onwetendheid van mij. Nam Af en blijf iets te letterlijk, wat ik hem overigens geleerd heb. Toen ik het eenmaal wist heb ik mijn tactiek veranderd en als ik wegging alleen maar zei pas op het huis.

Nadeel van dit was dat ik op de training nog wel eens zei pas op de tas, pas op de fiets voor het onderdeel object bewaking.....

Stom stom, niet bij nagedacht, vriendinnetje kwam de hond uitlaten, ziet hond doet deur weer dicht omdat de oh zo lieve hond ondertussen veranderd was in een sabeltand tijger..... :N:

Eerste werkhond voor de KNPV, beginnersfoutje zullen we het maar op houden. Als ik dit namelijk niet zei, was er neits aan de hand. maar als ik een commando gaf. Moest ik de hond ook vrijgeven

Dus, usio conclusio, ik zeg nu altijd tegen de hond: ik ga werken en kom zo weer terug. Wil jij op mij wachten? Waarna ik de hond z'n kong met pindakaas of brood en z'n voer/ waterbak vul..... :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”