Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden waren vroeger nooit nodig om schapen te hoeden
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Honden waren vroeger nooit nodig om schapen te hoeden
Zie bijv. foto's van Gooise schapers met kudde
Laatst gewijzigd door @idoo op 31 jan 2006 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
-
- Zeer actief
achzo@idoo schreef:maart schreef:veel dieren worden nu toch gebruikt terwijl ze vroeger niet nodig warentoch leuk dat mens en dier kunnen samenwerken
Ben het wel met je eens, maar de grap is nu juist dat die hobbyschapers van nu beweren dat hun honden oorspronkelijk puur voor het schapenhoeden gefokt werden, wat dus aantoonbare onzin is!
Ze deden het vroeger alleen omdat ze het toen ook al leuker met hond dan zonder vonden, niet omdat het zonder honden niet kon dus!

maar de honden werden dan toch geselecteerd op het hoeden van schapen, dus werden ze er wel voor gefokt. de mens ontdekte dat de hond deze eigenschap bezat om mee de kudde te hoeden en dat er verschillen tussen de honden onderling bestond. en zo fokten ze honden die deze eigenschap heel goed bezaten, zodat uiteindelijk de herdershonden ontstonden. dus zijn ze er wel voor gefokt geweest

- starfleet
- Erelid
http://www.xs4all.nl/~bslikker/teksten/ ... heide.html
Die foto's zeggen overigens niks. De Schapendoes is een heel eind vooruit gehold om honden aan te blaffen. want de herder liep daar voor zijn plezier, niet om een beetje op zijn hond te gaan lopen letten zeg.
Anne
Die foto's zeggen overigens niks. De Schapendoes is een heel eind vooruit gehold om honden aan te blaffen. want de herder liep daar voor zijn plezier, niet om een beetje op zijn hond te gaan lopen letten zeg.
Anne
-
- Zeer actief
- Takkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
- Aantal honden: 1
Tuurlijk zijn honden daar niet voor nodig. Ik ken iemand die heeft een schapenboerderij en die verplaatst de schapen zonder hond. Hij heeft niet eens een hond.
De schaapsherders van tegenwoordig zijn ook wel een toeristen trekker en daar staat een herdershond wel leuk bij. Maar of het echt nodig is? Tuurlijk helpen ze de herders hardstikke goed, maar ik denk dat de herders het ook zonder honden kunnen.
De schaapsherders van tegenwoordig zijn ook wel een toeristen trekker en daar staat een herdershond wel leuk bij. Maar of het echt nodig is? Tuurlijk helpen ze de herders hardstikke goed, maar ik denk dat de herders het ook zonder honden kunnen.

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
dus werden ze geselecteerd op hun luisteren? en sommige honden luisterden dat heel goed tijdens het hoeden, andere tijdens een andere taak. en zo ontstonden dan toch de verschillende types. want de mensen fokten waarschijnlijk met hun eigen honden (die geselecteerd waren op hun luisteren) en dus was er selectie@idoo schreef:maart schreef:achzo![]()
maar de honden werden dan toch geselecteerd op het hoeden van schapen, dus werden ze er wel voor gefokt. de mens ontdekte dat de hond deze eigenschap bezat om mee de kudde te hoeden en dat er verschillen tussen de honden onderling bestond. en zo fokten ze honden die deze eigenschap heel goed bezaten, zodat uiteindelijk de herdershonden ontstonden. dus zijn ze er wel voor gefokt geweest
Neenee, dat is het hem nu juist.
Er werd in die tijd helemaal niet bewust gefokt, men plukte ze gewoon tussen de honden uit die er al waren, en die eigenschap was dus helemaal niet zo dringend nodig, omdat schapenhoeden dus zonder honden veel makkelijk is dan met honden!
Men koos dus ook niet een hond omdat ie zo goed hoeden kon, maar gewoon omdat men zicht tpt een bepaalde hond aangetrokken voelde.
Als men ermee ging hoeden was dat puur toeval!
Dat een hond naar je luisterde was veel doorslaggevender dan wat ie dan precies voor je deed

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
dus werd er gefokt op het hoeden van schapen@idoo schreef:maart schreef:dus werden ze geselecteerd op hun luisteren? en sommige honden luisterden dat heel goed tijdens het hoeden, andere tijdens een andere taak. en zo ontstonden dan toch de verschillende types. want de mensen fokten waarschijnlijk met hun eigen honden (die geselecteerd waren op hun luisteren) en dus was er selectie@idoo schreef:maart schreef:achzo![]()
Neenee, dat is het hem nu juist.
Er werd in die tijd helemaal niet bewust gefokt, men plukte ze gewoon tussen de honden uit die er al waren, en die eigenschap was dus helemaal niet zo dringend nodig, omdat schapenhoeden dus zonder honden veel makkelijk is dan met honden!
Men koos dus ook niet een hond omdat ie zo goed hoeden kon, maar gewoon omdat men zicht tpt een bepaalde hond aangetrokken voelde.
Als men ermee ging hoeden was dat puur toeval!
Dat een hond naar je luisterde was veel doorslaggevender dan wat ie dan precies voor je deed
Juist. Want wat heb je aan een hond die perfect hoeden kan maar niet naar je luistert?
Die gaat er dan met je hele kudde vandoor![]()
Er was ook wel selectie, maar indirect.
Men bemoeide zich niet met de keuze van de combinatie, maar men elimineerde de ongeschikte honden zoveel mogelijk, zodat de geschikte vanzelf meer kans op nageslacht hadden!
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
maar toch zijn dit aangeboren (rastypische) eigenschappen. border collie's vb. hebben het toch in zich dat ze dingen verzamelen. of kun je het husky's kwalijk nemen dat ze trekken aan de riem? het zit toch in de hond? en vroeger ook al, dus werd er op geselecteerd.@idoo schreef:
Nee, er werd gefokt op honden die een band met je aangingen, hoeden is aangeleerd gedrag, op zich niet erfelijk, maar gebaseerd op eigenschappen die tot de basisvaardigheden van dit soort honden behoren!
natuurlijk moet je het ze ook nog voor een stuk aanleren, maar bij de ene hond zal dit makkelijker gaan omdat ie het al in zich heeft
-
- Zeer actief
- Annet
- Zeer actief
Natuurlijk waren vroeger honden erg nodig om schapen te hoeden. Maar dan moet je niet denken aan rustige schapen in Nederland die genoeg te eten hadden, maar bijvoorbeeld aan de boeren in Ierland en Schotland waar veel ruig en rotsachtig terrein is met schapenrassen die aan die omstandigheden waren aangepast. Die schapen waren niet rustig, maar konden flink hard lopen en verspreiden zich over meerdere kilometers om aan voedsel te komen. Daar was een ras als de Border Collie hard nodig om al die schapen in bedwang te houden. En niet eens zozeer voor een ommetje op de hei, maar meer als ze naar de markt moesten om verkocht te worden. In die tijd had je nog geen grote schuren en veewagens waar je de schapen in kon vervoeren. En denk je dat de arme boeren tijd en zin hadden om voor de lol een hondenras te fokken als de BC? En dat een eigenschap als eye al in de wolf aanwezig was en dat de BC zo ongeveer het enige ras is waar dat per ongeluk in overgebleven is? En kijk eens naar landen als Australie, waar enorme uitgestrekte vlakten zijn waar duizenden stuks vee lopen, daar kunnen ze goede veedrijvershonden ook goed gebruiken.
-
- Zeer actief
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Gaat weer nergens over dus
Als honden niet nodig waren voor het drijven en hoeden van schapen luister naar mij dan waren daar zeker niet zo ontzettend veel rassen zijn! Zeker kan een schaapsherder dit alleen of te paard of met zn 5e hallo denk ff na ligt natuurlijk wel aan de kudde en idd het ras schapen ook op de rassen van schapen zijn weer verschillende werkhonden gefokt. Ga maar eens in je eentje een kudde van 500 schapen over een afstand van 40 km in een ontzettend ruwgebied ophalen. Wil ik jou wel zien doen. Zeker kan het ook zonder hond maar ook dan doe je dit niet alleen. Plus komt daar bij dat er vroeger vaak geen weilanden omheind waren en dus waren en hoeders ( zoals die van mij) deze honden zijn niet zoals de border drijvers maar ze hoeden wat inhoudt dat ze een levende omheining vormen en voorkomen dat er schapen afdwalen ook is dat wel handig als je met je kudde schapen langs het bieten veld van je buurman komt want die zal er ook niet blij mee zijn als zijn hlave oogst op is zie ik je ook graag in je eentje doen!!!
Nee hoor voor dat soort supermensen petje af hoor

voorbeeld van levend hekwerk

Als honden niet nodig waren voor het drijven en hoeden van schapen luister naar mij dan waren daar zeker niet zo ontzettend veel rassen zijn! Zeker kan een schaapsherder dit alleen of te paard of met zn 5e hallo denk ff na ligt natuurlijk wel aan de kudde en idd het ras schapen ook op de rassen van schapen zijn weer verschillende werkhonden gefokt. Ga maar eens in je eentje een kudde van 500 schapen over een afstand van 40 km in een ontzettend ruwgebied ophalen. Wil ik jou wel zien doen. Zeker kan het ook zonder hond maar ook dan doe je dit niet alleen. Plus komt daar bij dat er vroeger vaak geen weilanden omheind waren en dus waren en hoeders ( zoals die van mij) deze honden zijn niet zoals de border drijvers maar ze hoeden wat inhoudt dat ze een levende omheining vormen en voorkomen dat er schapen afdwalen ook is dat wel handig als je met je kudde schapen langs het bieten veld van je buurman komt want die zal er ook niet blij mee zijn als zijn hlave oogst op is zie ik je ook graag in je eentje doen!!!
Nee hoor voor dat soort supermensen petje af hoor

voorbeeld van levend hekwerk
- Annet
- Zeer actief
Aidoo gaat gewoon ergens staan en dan komen de schapen vanzelf. Ook als ze geschoren moeten worden, gaan ze netjes in de rij staan wachten.corason del perro schreef:Ga maar eens in je eentje een kudde van 500 schapen over een afstand van 40 km in een ontzettend ruwgebied ophalen. Wil ik jou wel zien doen.
Moet je je voorstellen dat vroeger de schapen het grootste deel van het jaar geen mens zagen. Alleen als de boer ze wilde scheren, verkopen of slachten moest hij ze bij elkaar hebben. Natuurlijk had hij geen paard, paarden waren een luxe in die tijd. En er bestond ook nog geen quad of offroadmotor, dus alles moest te voet. Tel daar nog eens het ruige weer en terrein bij op en je kunt je voorstellen dat het bepaald geen pretje of makkie was om al die schapen bij elkaar te krijgen.
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Hier in NL heb je misschien geen hond nodig om vee te drijven, maar in grote landen als Frankrijk, bv. heb je wel degelijk honden nodig om 1 de dieren te drijven en 2 de dieren te beschermen tegen groot wild.
Zo is bv de beauceron ook ontstaan cq gefokt.
PS, waar zijn je foto's? Ik zie ze niet.
Groetjes Sandra
Zo is bv de beauceron ook ontstaan cq gefokt.
PS, waar zijn je foto's? Ik zie ze niet.
Groetjes Sandra