Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijtende honden.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pasqualino
Actief
Contacteer:

Bijtende honden.

Ongelezen bericht door Pasqualino »

De laatste tijd hoor ik om mij heen veel gevallen over bijtincidente. de meeste mense die dat vertellen zijn kwaad op de hond en vinden dat ie ingeslapen moet worden.
Ik probeer het vaak een beetje 'goed' te pratenm of nouja ik vertel dat ik van mening ben dat bijna in alle gevallen de mens de schuldige is.
Maar wat zijn nou werkelijk meestal de oorzaken? En wat zijn de gevolgen voor de hond? Hoe kun je het voorkomen?
Ik vind het vervelend dat er me heen nu een aantal mensen zijn die echt een bloedhekel hebben aan honden. Terwijl die arme beesten er vaak niks kunnen doen, gebeten uit angst misschien? Verkeerd opgevoed? Agressief gefokt? Slechte soccilisatie periode? Slechte ervaring?

Wie kan mij meer vertellen over dit onderwerp?

Hier een voorbeeld die ik net las:

Ik wil kwijt dat er mensen zijn die hun honden niet aan de lijn laten (geld niet voor alle personen/honden)

Ben gisterenavond namelijk voor de tweede keer in mijn leven aangevallen door een hond, eerst dacht ik dat de hond op een een of andere manier om hulp vroeg, hij blafte als een gek en liep naar de waterkant en weer terug en weer naar de waterkant (lag naast een bruggetje) en zonder baas.
Dus het eerste wat er bij me opkomt is er ligt iemand in het water (misschien het baasje?) maar toen ik op het punt stond om even een kijkje te gaan nemen, (moest er toch langs) sprong de hond ineens op mij af en beet me in mijn arm en daarna in mijn zij, toen ik die hond van me af had gewerkt rende die er als een haas vandoor, stond op het punt om de politie te bellen, maar dacht bij mezelf van ik heb geen verwondingen dus laat het hier wel bij en van de hond was toch geen spoor meer te bekennen.

Dus hierbij laat je hond van mijn part de hele dag uit, maar dan wel aan de lijn, ik had net zo goed een klein kind kunnen zijn en dan had die hond niet zo makkelijk los gelaten.

Ik had gezegd dat ik het hier niet mee eens was. Maar ik kan mijn mening niet goed formuleren helaas.
Afbeelding
Pasqualino
Actief
Contacteer:

Nog zo'n vervelend geval...

ik heb gisteren van vriendlief een minishetlander merrie gekregen voor mijn kerstmis . ik heb al 4 paarden, maar ik droomde toch nog altijd van een mini shetlander. nu toen ik gisteren bij mijn paardjes langsging hoorde ik een gehinnik vanuit een van mijn stallen ik direct gaan kijken staat daarhet allersnoezigste merrieveulentje dat je je kan inbeelden. ze is 6 maanden en is bruin-wit gevlekt ik natuurlijk in de wolken. nu zet ik de "grote" paarden binnen om het kleine ding even buiten te laten. ik durf ze nog niet goed samen zetten omdat ze nogal brut kunnen zijn. het paardje begint te lopen en ineens gebeurt het mijn hond een amerikaanse stafford van 10 maanden die bij paarden opgegroeit is valt het veulentje aan. hij loopt ernaast mee in galop en pakt het veulen bij de neus en smijt het tegen de grond, het veulen schiet terug recht en loopt weg hond er terug achter en bijt nog eens. ik maar roepen ,maar de hond reageert niet dan komt mijn vriend eraan gelopen en stampt de hond weg van het paardje hond wil terug gaan, maar krijgt nog een stamp, misschien erg ,maar hij wou echt niet meer luisteren net of hij had een knop omgedraait. ik ponytje mee in de stal en schade bekijken, heel haar snuitje onder het bloed . ik direct naar dierenarts gebelt en we mochten even later langskomen. al de spuitjes gekregen en op drie plaatsen gehecht. haar neusvleugel was gescheurt een gat langs boven en een gat langs onder. arm diertje in slaap gedaan. maar voor de rest geen blijvende schade . ze moet nu nog een week antibiotica nemen. ik was gisterennacht nog snel even gaan kijken en ze hinnikte op mij ze had ook al haar hooi opgegeten. de hond durft voor het moment niet meer kijken naar het beestje ik laat hem er in ieder geval niet meer bij. arm ding juist van de moeder weg en zo iets meemaken.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Waar ben je het niet mee eens dan?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

In het eerste stukje staat niets waar je het niet mee eens hoeft te zijn, het tweede stukje is gewoon dom.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Pasqualino
Actief
Contacteer:

chrico schreef:In het eerste stukje staat niets waar je het niet mee eens hoeft te zijn
Dat honden altijd aan de lijn moeten.
Afbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

Pasqualino schreef:
chrico schreef:In het eerste stukje staat niets waar je het niet mee eens hoeft te zijn
Dat honden altijd aan de lijn moeten.
Met het eerste stukje ben ik het eens.
en met het tweede. tja ik zou de hond en de pony eerst ff aan elkaar laten wennen.
Groetjes Silvia en Diesel
Pasqualino
Actief
Contacteer:

Re: Bijtende honden.

Pasqualino schreef: Maar wat zijn nou werkelijk meestal de oorzaken? En wat zijn de gevolgen voor de hond? Hoe kun je het voorkomen?
Ik vind het vervelend dat er me heen nu een aantal mensen zijn die echt een bloedhekel hebben aan honden. Terwijl die arme beesten er vaak niks kunnen doen, gebeten uit angst misschien? Verkeerd opgevoed? Agressief gefokt? Slechte soccilisatie periode? Slechte ervaring?

Wie kan voor mij deze vragen beantwoorden? :mrgreen:
Afbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Re: Bijtende honden.

Ongelezen bericht door Silvia »

Pasqualino schreef:
Pasqualino schreef: Maar wat zijn nou werkelijk meestal de oorzaken? En wat zijn de gevolgen voor de hond? Hoe kun je het voorkomen?

Wie kan voor mij deze vragen beantwoorden? :mrgreen:
ik ben ook wel benieuwd naar de antwoorden, ik weet ze niet ja met een beetje gissen maar daar hebben we niks aan.
Groetjes Silvia en Diesel
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Een globaal antwoord is op dit soort vragen moeilijk te geven. Bijten kan vanuit verschilende motivatie's voortkomen. Er kan angst in het spel zijn, de hond kan een pijnreactie geven. hij kan je weg willen jagen vanuit een onzeker gevoel, hij kan vinden dat jij niet op zijn terrein moet komen, hij kan bijten vanuit spel, opwinding en ook puur omdat hij bv opgewonden wordt van het feit dat jij heel hard langsrent en hij wild zijn "prooi" probeert te pakken. Afhankelijk van de motivatie kun je eigenlijk ook pas iets zeggen over hoe "gevaarlijk"een hond is. Een spelende hond die hapt uit opwinding is niet gevaarlijk, een onzekere hond die naar je bijt omdat je hem bv nadert kan wel gevaarlijk zijn, maar weer minder gevaarlijk als een zelfverzekerde hond die zijn bot verdedigt.
Aan de houding van de hond kun je vaak zijn intentie aflezen.
Als stelregel kun je aanhouden dat een hond die je benadert, aankijkt en daarbij dreiggedrag toont weinig goeds in de zin heeft. Ik blijf dan vaak staan en kijk over de hond heen, maak dus geen oogcontact.
Het is niet altijd duidelijk in te schatten wat een hond die je niet kent doet.
Voorkomen? Daar hoort een eigenaar voor te zorgen. Die kent zijn hond en is verantwoordelijk voor zijn gedrag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

het paardje begint te lopen en ineens gebeurt het mijn hond een amerikaanse stafford van 10 maanden die bij paarden opgegroeit is valt het veulentje aan. hij loopt ernaast mee in galop en pakt het veulen bij de neus en smijt het tegen de grond, het veulen schiet terug recht en loopt weg hond er terug achter en bijt nog eens. ik maar roepen ,maar de hond reageert niet dan komt mijn vriend eraan gelopen en stampt de hond weg van het paardje hond wil terug gaan, maar krijgt nog een stamp, misschien erg ,maar hij wou echt niet meer luisteren net of hij had een knop omgedraait.
Gezien wat je schrijft, en de ontstane verwondingen, plaats ik dit dus echt niet onder 'angst-bijten'.
Aangezien je zegt dat het om een mini-shetlander (merrie van 6 maanden) gaat die dus nog erg klein is, kan ik mij wel een 'vergissing' van de hond voorstellen. Beste in het vervolg de hond bij de paarden aan de lijn houden, en zéér zeker de hond in de gaten houden bij andere honden !
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Eline* schreef:Een globaal antwoord is op dit soort vragen moeilijk te geven. Bijten kan vanuit verschilende motivatie's voortkomen. Er kan angst in het spel zijn, de hond kan een pijnreactie geven. hij kan je weg willen jagen vanuit een onzeker gevoel, hij kan vinden dat jij niet op zijn terrein moet komen, hij kan bijten vanuit spel, opwinding en ook puur omdat hij bv opgewonden wordt van het feit dat jij heel hard langsrent en hij wild zijn "prooi" probeert te pakken. Afhankelijk van de motivatie kun je eigenlijk ook pas iets zeggen over hoe "gevaarlijk"een hond is. Een spelende hond die hapt uit opwinding is niet gevaarlijk, een onzekere hond die naar je bijt omdat je hem bv nadert kan wel gevaarlijk zijn, maar weer minder gevaarlijk als een zelfverzekerde hond die zijn bot verdedigt.
Aan de houding van de hond kun je vaak zijn intentie aflezen.
Als stelregel kun je aanhouden dat een hond die je benadert, aankijkt en daarbij dreiggedrag toont weinig goeds in de zin heeft. Ik blijf dan vaak staan en kijk over de hond heen, maak dus geen oogcontact.
Het is niet altijd duidelijk in te schatten wat een hond die je niet kent doet.
Voorkomen? Daar hoort een eigenaar voor te zorgen. Die kent zijn hond en is verantwoordelijk voor zijn gedrag.
Hier ben ik het mee eens. Je mag ook niet van heel Nederland verwachten dat ze een hond kunnen lezen en rekening houden met zijn gedrag (zoals in het eerste verhaal) die meneer gaat nog met goede intenties naar de hond toe met in zijn achterhoofd het idee dat er misschien iemand zijn hulp nodig heeft en wordt aangevallen door de hond. Ik zou me ook rotschrikken in zijn geval en ook vinden dat dit dier dus niet zonder eigenaar op straat hoort te lopen. Niet alle mensen begrijpen de bedoeling van de hond en als eigenaar van het dier moet je daar rekening mee houden.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”