Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kluif perikelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Kluif perikelen

Ongelezen bericht door Caro. »

Even een 'overlegje' met jullie :wink:

De twee monsters hier hebben steeds vaker wat gezeur over de botten die hier altijd rondslingeren. Het gaat om de gewone kluifbotten, bv farmfoodbotten, dus geen maaltijdbotten.

Sowieso wil Kaya altijd het bot van Moritz hebben en een enkele keer ook weleens andersom.
Meestal gaat dit vrij goed en in vrede en laat ik ze maar hun gang gaan in hun afleidingsmanoeuvres en gestaar.

Maar de laatste tijd wordt het feller en twijfel ik een beetje of ik de ingeslagen weg moet voortzetten.
Gisteravond bv lag Moritz heerlijk op de bank te kluiven, maar de sukkel laat het bot vallen en Kaya vliegt grommend bovenop het bot. Op dat moment heb ik niks gedaan (moet die oen het maar niet laten vallen).
Maar zojuist hadden ze alletwee een nieuw kluifbot, ik geef er eentje aan Kaya en eentje aan Moritz, en daar begint het alweer: Kaya wil de kluif van Moritz.
Ik leid haar af met haar eigen kluif, ga bij haar zitten en het lijkt goed te gaan en ik ga even naar de keuken (open keuken) en ineens een hoop kabaal en liggen de twee goed met elkaar in de clinche.
Ik brul en geef ze allebei op hun kop en na eventjes weer ieder hun eigen kluif. Ik blijf er nog even bij en de rust lijkt teruggekeerd en ik ga achter de compu zitten....... ik zie Kaya alweer kijken naar de kluif van Moritz en Moritz geeft op en loopt bij de kluif vandaan waarop Kaya zijn kluif pakt.
Op dat moment heb ik niet ingegrepen omdat Moritz duidelijk opgeeft.

Ik grijp dus alleen in als ze elkaar echt even in de haren vliegen (niet met bijtwonden hoor, maar even flink gekibbel zeg maar).

Tja, helemaal geen kluiven meer is misschien jullie advies, maar de honden genieten er zo van en vooral Kaya is erg druk in huis en kan op deze manier heerlijk een uur rustig kluiven (voor mij dus ook even lekker rustig).

Wat zal ik doen? Bij het kleinste dingetje al ingrijpen? Helemaal niet ingrijpen ook al vliegen ze elkaar in de haren? Of doen zoals ik het nu doe: alleen bij echt gelazer ingrijpen?

:denken: :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Bij is het Rambo die begint, die pak ik dan op met bot en al en zet haar in de bench. Zo voorkom ik verder gelazer en kan iedereen van zn bot genieten....
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik heb ze het commando "EIGEN!!!!"aangeleerd.

Als ze ook maar aanstalten maken om de kluif van een ander af te pakken dan roep ik dat dus, en ze draaien zich dan snel weer om......... :mrgreen:

Als er 1 hond weg loopt bij zijn kluif, en de ander pikt hem in dan laat ik dat wel begaan. Later kan eht wel zo zijn dat ik er eentje weg pak bij degene die er dan twee heeft en de kluif weer geef aan de hond zonder kluif als hij erg zielig ligt te doen. :mrgreen:

Maar ik blijf er dus altijd bij, ik geef ze dus ook alleen iets te kluiven als ik aan eht forummen ben, dan liggen ze om me heen met de kluiven en kan ik er goed op letten.

Er kluiven hier dan 5 honden zonder problemen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik laat Marouck altijd de eerste kluif kiezen. :19:
Niet dat er verschil is in kluiven, maar ik pak de kluiven vast en laat Marouck er 1 kiezen....er wordt dan druk gesnuffeld en gedubt en uiteindelijk pakt ze een kluif vast en loopt ze daarmee weg.
Daarna krijgen de anderen een kluif.
Als Marouck dan toch komt kijken, stuur ik haar weg, eigen kluif! :wink:
Overigens laten zowel Nika als Biène hun kluif niet zomaar afpakken en grommen dan ook, en Marouck heeft daar toch wel respect voor. Zodra er 1 wegloopt om te drinken stort een ander zich op dat bot, want andermans kluiven zijn per definitie toch lekkerder. Dan wordt er dus even druk gewisseld. :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Baily

Inge schreef:Ik laat Marouck altijd de eerste kluif kiezen. :19:
Niet dat er verschil is in kluiven, maar ik pak de kluiven vast en laat Marouck er 1 kiezen....er wordt dan druk gesnuffeld en gedubt en uiteindelijk pakt ze een kluif vast en loopt ze daarmee weg.
Daarna krijgen de anderen een kluif.
Als Marouck dan toch komt kijken, stuur ik haar weg, eigen kluif! :wink:
Overigens laten zowel Nika als Biène hun kluif niet zomaar afpakken en grommen dan ook, en Marouck heeft daar toch wel respect voor. Zodra er 1 wegloopt om te drinken stort een ander zich op dat bot, want andermans kluiven zijn per definitie toch lekkerder. Dan wordt er dus even druk gewisseld. :mrgreen:
Dat laten kiezen doe ik ook, op volgorde van rang eigenlijk komen ze hun kluif halen. Ik geef altijd eerst Balou en dan Dino, daarna Buck en dan Beer en Desi.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Toby is zo'n wisselaar: het bot van de ander moet ie, ook als ie die al heeft. Dus dan moet ie na 5 minuten toch weer het bot wat ik maar aan Yentie heb gegeven omdat ie haar bot al geconfisceerd heeft.
Dus hier kluiven ze apart. Toby lekker in de tuin of bij super rotweer in de voorkamer met de tussendeur dicht. En Yentie op haar mandje in de huiskamer. En als Yentie hem dan laat liggen en Toby heeft die van hem op (Farmfoodbotten gaan er bij hem is alsof het taaie rodiworst is :19: ), dan ruim ik die van haar weg en is het klaar.
Ik laat het dus niet te ver komen, maar ja, hier hangen ze gewoon wel echt in elkaar voor dat soort onzin. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Tja :denken:
Ik laat Kaya dus ook altijd eerst kiezen, maar dat maakt niet uit want het bot wat Moritz dan krijgt 'was eigenlijk toch vast veel lekkerder' :roll:

Aparte ruimtes heb ik echt niet :19: Ik heb beneden woonkamer en keuken en dat is helemaal open.

Maar een speciaal woord eraan koppelen ('eigen') dat vind ik wel een goed plan :ok: Wordt het in ieder geval wat duidelijker hopelijk.

Was net wel even lachen, blijkbaar had mijn uitvaring indruk gemaakt: het interessantste bot lag even alleen en zowel Kaya als Moritz waren aan het loeren naar het bot, maar durfden niet. Ze keken van het bot naar mij en weer naar het bot 'vrouwtje, wie krijgt het bot??'

:oeps: :oeps: weet ik veel :wall: hahahahaha.
Uiteindelijk heb ik het oninteressante bot er maar bijgehaald en die aan Moritz gegeven en dan toch maar het fijnste bot aan ranghoogste Kaya.

Moritz pikt bijna alles van Kaya, maar soms even niet en dan is het even knallen dus zoals vanmiddag.
Op zich niet erg, alleen ik vroeg me af of ik misschien eerder had moeten ingrijpen bij zichbare spanning omtrent de botten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Hier gaat Jurek zelf altijd al voor de achterdeur staan als er wat te kluiven valt. Als het regent haal ik dus niks tevoorschijn. :mrgreen:

Allebei apart kluiven geeft de meeste rust in huis. Als ze stoppen met kluiven ruim ik de botten op, zowel binnen als buiten. Ik heb geen zin in dat gesodemieter om een paar kluiven. :19:
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik ken dat "probleem". Tuana wil altijd alles hebben wat Nanni heeft en Nanni pikt dat :19: Als ik ze een nieuw bot geef, ga ik er tussen zitten. Tuana maakt een beginnetje aan 1 bot en die krijgt Nanni, anders wil Nanni namelijk niet :eek: :mrgreen: . Anders laat Nanni alle botjes afpakken. Als Nanni eenmaal begonnen is met kluiven, mag Tuana het niet afpakken van haar en krijgt ze een grom.

Dus in het begin speel ik ook altijd politie agentje :mrgreen:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

En in zo'n geval dat Moritz het laat vallen? Dat komt namelijk best wel vaak voor bij die oen :mrgreen:
Dan vliegt Kaya er dus meteen naartoe. Dat wel of niet goedvinden?
Ook stopt hij altijd met kluiven als hij Pieter ziet en dan wil Kaya het ook meteen afpakken, maar dat heb ik wel altijd verboden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Stang schreef:En in zo'n geval dat Moritz het laat vallen? Dat komt namelijk best wel vaak voor bij die oen :mrgreen:
Dan vliegt Kaya er dus meteen naartoe. Dat wel of niet goedvinden?
Ook stopt hij altijd met kluiven als hij Pieter ziet en dan wil Kaya het ook meteen afpakken, maar dat heb ik wel altijd verboden.
zou moritz (als de arme duvel daar de kans toe krijgt :mrgreen: ) zijn bot wel van de grond terug pakken? of laat hij het daar rustig wat liggen :denken: ?

in het eerste geval zou ik idd bij de regel blijven dat het van moritz is, en van hem alleen :pffff: .

in het tweede geval valt het onder 'bot verlaten', en dan is het vogelvrij, dus voor kaya :cheer: .
Tja, ehhhh dat weet ik niet zo goed; meestal is Kaya er direct als de kippen bij (joh :roll: ), maar het is ook weleens voorgekomen dat hij er een duik naar deed en dat er dus even bonje was.

Overigens kan hij ook wel eens zijn kluif verdedigen hoor. Als hij het de moeite waard vindt, dan trekt hij zijn lip op en gromt. Dan neemt Kaya netjes afstand.

Het is zo wisselend bij hem, als hij echt fanatiek aan het kluiven is dan verdedigt hij wel, maar anders lijkt het wel alsof het hem allemaal niet zo kan boeien.
Afbeelding
A good dog never dies...

Baily

Gebruikt Moritz het laten vallen van de kluif niet. Beer doet dat namelijk ook altijd en die is laagste in rang hier.

Die gaat net zo lang lopen emmeren met zijn kluif tot hij hem kwijt is, en niet onverdient al zeg ik het zelf.

Dan gaat hij voor een van de andere honden zitten en dan wil hij "diiiiiieeee".

Wat hij er voor voordeel uit haalt is me nog steeds niet duidelijk, maar dat hij het er om doet wel.

Dus misschien wil Moritz op die manier van kluif wisselen maar werkt Kaya niet aan het spelletje mee.

Of is dat weer te ver doorgedacht........... :idea: :mrgreen:
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

Baily schreef:Gebruikt Moritz het laten vallen van de kluif niet. Beer doet dat namelijk ook altijd en die is laagste in rang hier.

Die gaat net zo lang lopen emmeren met zijn kluif tot hij hem kwijt is, en niet onverdient al zeg ik het zelf.

Wat hij er voor voordeel uit haalt is me nog steeds niet duidelijk, maar dat hij het er om doet wel.

Dus misschien wil Moritz op die manier van kluif wisselen maar werkt Kaya niet aan het spelletje mee.

Heel herkenbaar!
Chanti doet dat net zo!
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:Gebruikt Moritz het laten vallen van de kluif niet. Beer doet dat namelijk ook altijd en die is laagste in rang hier.

Hihihihihi, lachen :mrgreen:

Maar nee, dat is niet de reden dat Moritz het doet: hij is gewoon echt superonhandig. Een nieuwe (dus langere) kluif is een ramp voor hem om op de bank te krijgen :roll: Hij stoot de hele tijd tegen het kussen aan en soms valt de kluif echt wel 10 keer voordat hij met kluif en al op de bank ligt :smile:

Dan snapt hij niet goed dat hij de kluif stevig tussen zijn voorpoten moet klemmen en gaat ook nog vaak precies op de rand kluiven :roll: tja, dan valt dat ding, gek he? :mrgreen:

Hij is aan de andere kant ook enorm slim, want wil hij dus de kluif van Kaya (wat ook voorkomt), dan doet hij net alsof hij naar buiten moet en gaat voor de tuindeur staan. Dan sta ik maar op voor alle zekerheid om de deur open te doen en Kaya staat daar natuurlijk meteen met haar neus bovenop en dan gritst Moritz snel de kluif van Kaya weg :N: :smile:
Of hij gaat om niets staan blaffen, waar Kaya ook aan mee moet doen natuurlijk en pikt op die manier haar kluif.

Als eentje een kluif heeft, dan is er ook bijna nooit iets aan de hand. Ze staren wel, proberen af te leiden en dat soort zaken, maar met geweld afpakken dat doen ze beiden niet.
Alleen in die situaties dat de kluif valt, of dat er een kluif ergens ligt die ze toevallig allebei tegelijkertijd willen hebben, dan kan er weleens een flinke ruzie ontstaan. Tot nu toe grijp ik dus alleen in op die momenten en (nog) niet op het gestaar en dergelijken.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”