Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op zoek naar het juiste ras voor ons.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik ken iemand die Lapinkoira's (zo schrijft ze het zelf) heeft.
Dit is haar website: http://members.home.nl/tornarsuk/

Wellicht is het een idee om met haar contact op te nemen, en kan zij je vragen over alleen blijven, in kennels verblijven e.d. voor wat betreft dat ras beantwoorden.
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Tim, het valt me op dat het steeds gaat over uitlaten en de tijd die hierin gestoken moet worden. Vrijwel geheel wordt voorbijgelopen aan het feit dat er veel maar bij komt kijken dan alleen maar uitlaten. Een hond is een uitgesproken roedeldier en daarom ook niet te vergelijken met het hebben van bijvoorbeeld een kat. Voor een hond kun je niet alleen bedenken hoe je de praktische zaken oplost; een hond heeft geen 'aan' en 'uit' knopje. Vrienden van mij fokken Leonbergers. Ik ken jullie situatie natuurlijk niet, maar als je met dit verhaal zou komen, weet ik pertinent zeker dat je geen pup van ze zou 'krijgen'. Dat is niet voor niets...

-Met alle respect- misschien wil je hoe dan ook een hond; wellicht kun je op een gegeven moment bedenken dat je je er bij zult moeten neerleggen dat het gewoonweg niet kan. Dat je de hond en uiteindelijk ook jezelf er beslist geen plezier mee zult doen...
Kijk, alles kan natuurlijk, maar bedenk het volgende: als je persé een bepaald merk en type auto wilt kopen of die prachtige designkast omdat je die zó ontzettend gaaf vindt, maar eigenlijk laat je budget dat helemaal niet toe, dan heb je alleen jezelf er mee...

Annelies
Laatst gewijzigd door Annelies op 14 jan 2006 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

LongFields schreef:Ik ken iemand die Lapinkoira's (zo schrijft ze het zelf) heeft.

Wellicht is het een idee om met haar contact op te nemen, en kan zij je vragen over alleen blijven, in kennels verblijven e.d. voor wat betreft dat ras beantwoorden.
de lapinkoira en de lapinporokoira zijn twee verschillende rassen :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

kermtboy schreef:jDus als ik zeg dat wij beide gaan werken krijgen we bakken krietiek maar als marion zegt dat ze 50 uur werkt plus 2uur reistijd en haar man ook dan zwijgt iedereen.
Omdat Marion voor haar werk ruim een uur loopt met de honden, de honden dan 6 uur alleen zitten (geen hele dag dus) en bovendien niet alleen zijn, want ze zijn samen. En haar man 's middags thuiskomt en dan nog eens 2 uur wandelt. Dan kan het. Maar zo ga jij het niet doen :wink:
@moos met voorbedachte rade????? zit hier toch info te verzamelen ipv naar een fokker te lopen, snap ik niet hoor.
Ja, precies. Dus je gaat met voorbedachte rade een hond aanschaffen terwijl je weet dat de hond erg veel alleen zijn zitten en doordeweek ook niet echt genoeg lichaamsbeweging zal krijgen. Om nog maar te zwijgen over trainen e.d.
sorry dat ik persoonlijk begin te antwoorden maar jullie blijven alleen zeggen wat niet kan ipv mij te zeggen wat ik moet doen. Na al de berichten weet ik ook wel dat ik meer tijd moet vrijmaken. Bedoeleing is voor het werk 15-20min buiten. En savond ofwel 30 min ofwel 90min naargelang de dag.
Dat is dus te weinig, met name die 15-20 minuten voor je werk. Dan zit de hond daarna uren en uren alleen op 20 min lichaamsbeweging. Daar wordt een hond ongelukkig van. Als je daar nou voor je werk 60 minuten van maakt, iemand regelt die tussendoor nog 30 minuten loopt en speelt, en dan na je werk 30 minuten zelf wandelt, dan zou het kunnen. En dan ook nog wel met twee honden die samen zitten graag. En dan nog is het nou niet bepaald een ideale situatie.
Een hond is niet iets wat je erbij doet, een hond echt geven wat hij nodig heeft is 'a way of life'. Je kan geen hond hebben omdat jij dat zo leuk vindt als het jou uitkomt. Een hond is namelijk ook meer dan alleen wandelen. Daar moet je mee trainen, opvoeden, meenemen als je op bezoek gaat, of je erbij neerleggen dat je vanaf het moment dat de hond komt na je werk niet meer samen weg kan, want hij heeft al de hele dag alleen gezeten.

Willen jullie trouwens een pupje?
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef:
Vast wel :evil:

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef:
Vast wel :evil:

Anne
Dat denk ik ook ja, maar ik dacht ik check het even voordat ik nog een hele lap tekst ga typen.

Nog even voor de topicstarter; er zijn inderdaad rassen die met het bewegingsschema dat jij in gedachten hebt prima toekunnen. Over het algemeen zijn dat honden uit de rasgroep gezelschapshonden. Ten eerste denk ik dat jij die vooral niet wilt, en ten tweede kunnen die met minder beweging toe als ze niet teveel alleen zijn. Om een hond rustig alleen te kunnen laten zijn moet hij o.a. goed moe zijn voordat je weggaat, zodat hij gaat slapen en rustig en tevreden is. Ook honden die minder lichaamsbeweging nodig hebben moeten moe gemaakt worden voordat je weggaat, en ook die hebben dan gewoon op zijn minst 1 uur rennen nodig.
Daarnaast heet die rasgroep niet voor niks 'gezelschapshonden'. Dat zijn dus rassen die, samen met nog een heleboel anderen hoor, het minst goed varen bij veel alleen zijn.
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Tjonge jonge...de moraalridders staan weer gereed?
In jullie optiek zou 80 % van de honden doodongelukkig zijn..vergeet niet dat het vele sjouwen met een hond iets is dat HIER veel gebeurd maar daarbuiten niet.
Ik ken genoeg gelukkige honden die de beweging krijgen die in het schema staan, Rimpel bijvoorbeeld...

Niet iedere hond is hetzelfde...en zelfs binnen een ras is niet iedere hond hetzelfde.

Als er naast de wandelingen aandacht voor de hond is, er geestelijk ook leuke dingen met hem gedaan worden, genoeg liefde krijgt, dan heeft een toekomstige hond bij deze mensen een prima en gelukkig leven...daar ben ik van overtuigd.
Ze verdiepen zich zover in honden...dat kun je van veel mensen niet zeggen...

Dus hang nou niet de honden-moraalridder uit...
jullie draven door.
Niet iedereen is net zo geweeeeeldig als jullie :roll:
Moos
Zeer actief

mercedes2803 schreef:Tjonge jonge...de moraalridders staan weer gereed?
In jullie optiek zou 80 % van de honden doodongelukkig zijn..vergeet niet dat het vele sjouwen met een hond iets is dat HIER veel gebeurd maar daarbuiten niet.
Ik ken genoeg gelukkige honden die de beweging krijgen die in het schema staan, Rimpel bijvoorbeeld...

Niet iedere hond is hetzelfde...en zelfs binnen een ras is niet iedere hond hetzelfde.

Als er naast de wandelingen aandacht voor de hond is, er geestelijk ook leuke dingen met hem gedaan worden, genoeg liefde krijgt, dan heeft een toekomstige hond bij deze mensen een prima en gelukkig leven...daar ben ik van overtuigd.

jullie draven door.
En Rimpel zit ook zo ongeveer 5 hele dagen in de week alleen?

Ik loop trouwens bijna elke ochtend met een flinke gelegenheidsroedel in het bos, zo'n 1.5 uur. En die mensen komen niet op dit forum hoor. :roll:
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Moos schreef:

jullie draven door.

Ik loop trouwens bijna elke ochtend met een flinke gelegenheidsroedel in het bos, zo'n 1.5 uur. En die mensen komen niet op dit forum hoor. :roll:
Nee, hij zit niet 5 dagen in de week zoveel alleen als hier het geval zou zijn...
Voor een pup zou ik ook niet snel kiezen, maar een volassen hond die het al gewend is om alleen te zijn (zoals Dapper van Marc en Martijn bijvoorbeeld) moet geen probleem zjn
Moos
Zeer actief

mercedes2803 schreef:
Moos schreef:

jullie draven door.

Nee, hij zit niet 5 dagen in de week zoveel alleen als hier het geval zou zijn...
Voor een pup zou ik ook niet snel kiezen, maar een volassen hond die het al gewend is om alleen te zijn (zoals Dapper van Marc en Martijn bijvoorbeeld) moet geen probleem zjn
En daar zit 'm dus het verschil. Dat je minder wandelt dat is 1, maar dat de hond daarbij dan ook uren alleen zit. Kom op Mercedes; zou jij een hond uit het asiel halen, en dan 's ochtends 15 min. gaan wandelen om die vervolgens de hele dag alleen te laten?
Afbeelding
kermtboy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kermtboy »

Moos schreef: Ja, precies. Dus je gaat met voorbedachte rade een hond aanschaffen terwijl je weet dat de hond erg veel alleen zijn zitten en doordeweek ook niet echt genoeg lichaamsbeweging zal krijgen. Om nog maar te zwijgen over trainen e.d.
Dus op basis van deze discussie WEET u wat voor mensen wij zijn en dat wij niet luisteren naar U

Excuseer maar dit gaat niet op hoor.

Jullie WILLEN niet luisteren naar wat wij vertellen, WIJ ZIJN HIER VOOR INFO. De praktische kant kennen wij zelf nog niet eens hoe weten jullie dan hoe wij onze tijd kunnen invullen.

Nou in ieder geval ik heb wel enkele tips gekregen die ik in acht ga nemen, maar ook een hoop dat ik ga negeren? Neem dit nou niet op dat wij morgen een hond gaan kopen.

Wat gaan wij dan wel doen, in ieder gavel verder blijven lezen op dit forum over opvoeding, training, enz...
en misschien ooit een hond aanschaffen.

Die mensen die hier zo hard roepen dat ze alleen met hun hond bezig zijn en voor de rest met niks anders, hebben jullie kinderen?
Want anders denk ik toch ook dat jullie je kinderen te kort aan doen. "WAT zegt ie nou weer? Hij kent ons niet eens" wel jullie ons ook niet.

Ik zal een voorbeeld geven over hoe wij te werk gaan met zaken. Toen ik pas mijn grote aqua had, wou ik er een zeebak van maken, maar een zeebak vergt veel bezinning er je eraan begint want het is zeer delicaat. Resultaat die bak heeft hiet meer dan een jaar LEEG in de woonkamer gestaan voor wij beslist hadden wat we precies gingen doen en welke dieren erin kwamen, zodoende zouden we veel vissenleed voorkomen.

En dat is nou precies wat ik hier kwam doen maar ik begin te vermoeden dat de objectieviteit hier ver te zoeken is.

Hier zit volgens mij een schat aan ervaring en kennis maar ipv die te delen spelen jullie allemaal groene greenpeace freaks. jullie doen maar hoor, maar zou het niet beter zijn als de malamuteeigenaars nu eens kwamen zeggen wat zij met hun hond doen en hoe hun situatie thuis is. Of de leonberghouders.

En wat betreft die vergelijking met die auto. het wil niet zeggen dat iets wat buiten uw budget ligt niet gehaald kan worden met de nodige inspanningen. Soms wil dat mss zeggen wat jaren wachten maar dat is dan zo.

greetz
tim
Nog op zoek naar mijn juiste maatje!!!
Moos
Zeer actief

kermtboy schreef:

Jullie WILLEN niet luisteren naar wat wij vertellen, WIJ ZIJN HIER VOOR INFO. De praktische kant kennen wij zelf nog niet eens hoe weten jullie dan hoe wij onze tijd kunnen invullen.
Er wordt uitgegegaan van wat jij opschrijft. Als jij dus zegt dat de hond 's ochtends 15-20 minuten uitgaat en dan zeer regelmatig hele dagen alleen zit, zeggen mensen hier dat dat niet kan. Ze werkt dat. Dan kan jij nu gaan roepen dat wij helemaaaaal niet weten hoe jullie je tijd indelen, maar dan moet je dus niet hier opschrijven hoe jullie dat van plan zijn te doen.
Neem dit nou niet op dat wij morgen een hond gaan kopen.
Daar zag ik je ook niet direct voor aan inderdaad.

Die mensen die hier zo hard roepen dat ze alleen met hun hond bezig zijn en voor de rest met niks anders, hebben jullie kinderen?
Want anders denk ik toch ook dat jullie je kinderen te kort aan doen. "WAT zegt ie nou weer? Hij kent ons niet eens" wel jullie ons ook niet.
Nee, ik heb geen kinderen. En nogmaals, er wordt afgegaan op wat jij hier verteld. Je kan niet gaan schrijven hoe vaak de hond elke dag uit zal gaan, en vertellen hoe lang je weg bent, en dan vervolgens roepen dat wij niks van jullie situatie weten. Die heb je zelf op deze manier geschetst, en daar wordt dan vanuit gegaan.

Hier zit volgens mij een schat aan ervaring en kennis maar ipv die te delen spelen jullie allemaal groene greenpeace freaks. jullie doen maar hoor, maar zou het niet beter zijn als de malamuteeigenaars nu eens kwamen zeggen wat zij met hun hond doen en hoe hun situatie thuis is. Of de leonberghouders.
Ik ken iemand met Malamutes, die komt hier heel soms, en geloof me, die doet meer met haar honden dan je voor mogelijk kan houden. Ze schrijft hier heel soms onder kick4toi, misschien kan je wat van haar oude berichtjes gaan lezen?
Het is schijnbaar heel moelijk voor je om je mogelijke eigen tekortkomingen onder ogen te zien, want wat hier verteld wordt is een deel van die kennis. Heeft niks te maken met greenpeace ( :19: ) of met de goede hondenbezitter uithangen. Een hond kan niet hele dagen alleen zitten op 15 min wandelen 's ochtends, en zo gelukkig mogelijk zijn. Ik neem aan dat je jouw hond zo gelukkig mogelijk wil maken? Dat kan dus niet op die manier.

En Malamutes of Leonbergers zijn ook gewoon honden hoor. Geen speciale soorten waarvoor hele andere regels gelden, zodat ze wel hele dagen alleen kunnen zijn, en relatief weinig bewegen.
Afbeelding
kermtboy
Vaste gebruiker

Moos schreef:
kermtboy schreef:

Er wordt uitgegegaan van wat jij opschrijft. Als jij dus zegt dat de hond 's ochtends 15-20 minuten uitgaat en dan zeer regelmatig hele dagen alleen zit, zeggen mensen hier dat dat niet kan. Ze werkt dat. Dan kan jij nu gaan roepen dat wij helemaaaaal niet weten hoe jullie je tijd indelen, maar dan moet je dus niet hier opschrijven hoe jullie dat van plan zijn te doen.
Neem dit nou niet op dat wij morgen een hond gaan kopen.
Daar zag ik je ook niet direct voor aan inderdaad.

Nee, ik heb geen kinderen. En nogmaals, er wordt afgegaan op wat jij hier verteld. Je kan niet gaan schrijven hoe vaak de hond elke dag uit zal gaan, en vertellen hoe lang je weg bent, en dan vervolgens roepen dat wij niks van jullie situatie weten. Die heb je zelf op deze manier geschetst, en daar wordt dan vanuit gegaan.

Ik ken iemand met Malamutes, die komt hier heel soms, en geloof me, die doet meer met haar honden dan je voor mogelijk kan houden. Ze schrijft hier heel soms onder kick4toi, misschien kan je wat van haar oude berichtjes gaan lezen?
Het is schijnbaar heel moelijk voor je om je mogelijke eigen tekortkomingen onder ogen te zien, want wat hier verteld wordt is een deel van die kennis. Heeft niks te maken met greenpeace ( :19: ) of met de goede hondenbezitter uithangen. Een hond kan niet hele dagen alleen zitten op 15 min wandelen 's ochtends, en zo gelukkig mogelijk zijn. Ik neem aan dat je jouw hond zo gelukkig mogelijk wil maken? Dat kan dus niet op die manier.

En Malamutes of Leonbergers zijn ook gewoon honden hoor. Geen speciale soorten waarvoor hele andere regels gelden, zodat ze wel hele dagen alleen kunnen zijn, en relatief weinig bewegen.
Heb je deels gelijk in, jullie kunnen idd alleen afgaan op wat ik jullie weten. Maar dat is natuurlijk ook niet gemakkelijk te schetsen. Als ik zeg 10 min en jij zegt neen dat moet 30 zijn kan dat mss nog voor maar had ik er gewoon niet aan gedacht. en sommige dramatiseren wel een beetje vind ik hoor. Als ik schrijf dat ik om 6u thuis ben en nancy om 16.30 als ze dag heeft, dan kunnen jullie toch ook inschatten hoeveel tijd er is. Nancy heeft bv vorige week maar twee vol dagen gedaan. Maar volgende week heeft ze er acht op rij (met twee of drie lates). Die haar uren zijn iedere week anders. Soms heeft meer half dagen als vol. Dus het is moeilijk voor ons om te zeggen ZO gaan wij het doen.

Ach ja, mss sterke reactie van mij , en mss ook door het feit dat ik het echt zo mooi honden vind en het niet wil inzien kan zijn. Maar sommioge reacties vond ik er toch net over.

In ieder geval denk ik ook niet dat er een malamute zou komen zolang ik dit werk doe. Maar mijn droom is ooit toch met een zo'n slee (op wielen dan want sneeuw in belgië???) te kunne werken.

Het enige wat ik eigenlijk nog zou willen is die lapinporokoira in levende lijve te zien. maar een reisje finland doe je niet een twee drie hé

Tim
Moos
Zeer actief

kermtboy schreef:
Heb je deels gelijk in, jullie kunnen idd alleen afgaan op wat ik jullie weten. Maar dat is natuurlijk ook niet gemakkelijk te schetsen. Als ik zeg 10 min en jij zegt neen dat moet 30 zijn kan dat mss nog voor maar had ik er gewoon niet aan gedacht. en sommige dramatiseren wel een beetje vind ik hoor. Als ik schrijf dat ik om 6u thuis ben en nancy om 16.30 als ze dag heeft, dan kunnen jullie toch ook inschatten hoeveel tijd er is. Nancy heeft bv vorige week maar twee vol dagen gedaan. Maar volgende week heeft ze er acht op rij (met twee of drie lates). Die haar uren zijn iedere week anders. Soms heeft meer half dagen als vol. Dus het is moeilijk voor ons om te zeggen ZO gaan wij het doen.
Kan ik me voorstellen met die wisselden diensten, maar er zijn dan iig vrij veel dagen dat de hond echt 8 uur of meer alleen zal zitten toch?

Zoals ik al eerder zei het kan wel, maar dan moet je vooral 's ochtends echt veel meer tijd voor de hond uittrekken naar mijn mening. Zorgen dat hij dan lekker moe is, lichamelijk en geestelijk. Dus misschien iets van een uur lopen, en daarvan dan 20 minuten flink apporteren ofzo. Ik roep maar wat. Tussendoor zou het ook wel heel fijn zijn als er iemand langs kon komen, maar dat je iig dan na je werk ook nog even flink wandelt en wat traint, of binnen stoeit. Dan kan het wel (heel veel kan met veel honden, helaas eigenlijk), maar je maakt er een hond niet het allergelukkigst mee. Diezelfde hond is dan veel gelukkiger bij mensen die minder weg zijn. Zeker als het 1 hond alleen is. En dat bedoelde ik met die voorbedachte rade. Als je nou om een of andere reden in de positie komt waarin jij nu zit, dan kan je nog proberen het beste ervan te maken voor de hond. Maar terwijl je weet dat je eigenlijk teveel weg bent, en een tikkeltje te weinig tijd hebt verder, een hond te nemen, dat vind ik dus niet echt juist :wink:

Tenzij je dan dus voor je werk 1 uur loopt en traint, tussendoor of zelf nog flink wandelt en speelt, of iemand daarvoor regelt, en na je werk er ook nog heel veel tijd in steekt. Maar dat vergt zoveel van iemand, dat moet dan echt je allergrootste passie zijn. En, met alle respect, zo kwam je niet helemaal over in je eerdere berichtjes.

Wat trouwens in ieder geval echt niet kan in de door jouw geschetste situatie is een pupje. Kan niet.
Afbeelding
kermtboy
Vaste gebruiker

Hoi hier nancy nog eens. Een malamut of een hond die héél veel beweginbg nodig heeft sluiten we zeker uit. Een andere hond moet zeker haalbaar zijn voor ons. Het is moeilijk om mijn uren weer te geven omdat ze nogal onregelmatig zijn. En tim was even mis maar ik heb nooit 8 dagen op rij dagpost (8-4u), ik heb MAX. 3 dagen (kan er ook een of twee zijn) per werkweek dagpost(weekend NIET bijgerekend).

Mijn halve dagen houden in van 7 tot 11 uur
of van 9 tot 1 uur,
late is van 1u tot negen.
Als ik weekendpost heb is tim zowieso thuis.
Smorgens wordt de hond zowieso uitgelaten (lees minimum 30 min) en ja er wordt zeker ook aandacht gegeven!

Hoeveel mensen hebben honden die ze niet verdienen? Ik vind sommige commentaren een beetje fanatiek hoor, er zijn honden die er slechter aan toe zijn, wat niet wil zeggen dat onze hond er ook slecht aan toe zal zijn!!
Als dierenliefhebber zorg ik zeker voor de nodige aandacht voor mijn dieren, van mijn konijnen tot katten tot de paarden tot de vissen!

Ik geef toe dat als we een pup zouden nemen het wat moeilijk kan worden omdat dat zij zeker veel nodig hebben. Maar ik denk wel dat we het de hond kunnen geven het zal alleen niet zo veel zijn als sommigen van jullie denk ik.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Is er geen mogelijkheid om de hond ergens onder te brengen als jullie hele dagen werken? Bij vrienden of familie, of een hondencrèche, of misschien mee met een hondenuitlaatservice? Dan is de hond overdag in ieder geval onder "de pannen".
Moos
Zeer actief

kermtboy schreef:Hoi hier nancy nog eens. Een malamut of een hond die héél veel beweginbg nodig heeft sluiten we zeker uit. Een andere hond moet zeker haalbaar zijn voor ons. Het is moeilijk om mijn uren weer te geven omdat ze nogal onregelmatig zijn. En tim was even mis maar ik heb nooit 8 dagen op rij dagpost (8-4u), ik heb MAX. 3 dagen (kan er ook een of twee zijn) per werkweek dagpost(weekend NIET bijgerekend).

of van 9 tot 1 uur,
Smorgens wordt de hond zowieso uitgelaten (lees minimum 30 min) en ja er wordt zeker ook aandacht gegeven!
Oke, dus de hond zit nooit meer dan 3 dagen per week de hele dag alleen, en meestal maar 1 of 2, klopt dat? In dat geval wordt het een steeds positiever verhaal, zeker voor een volwassen hond die goed alleen kan zijn :wink:
Hoeveel mensen hebben honden die ze niet verdienen?
Alleen dit vind ik altijd zo'n prut-excuus, wat hebben die andere mensen nou met jullie en jullie hond te maken. Zo van, het kan altijd slechter? Ja, en?
Ik geef toe dat als we een pup zouden nemen het wat moeilijk kan worden omdat dat zij zeker veel nodig hebben. Maar ik denk wel dat we het de hond kunnen geven het zal alleen niet zo veel zijn als sommigen van jullie denk ik.
Een pupje kan je niet meteen zo lang alleen laten, daar moet je maanden op trainen, zo niet een heel jaar. En bovendien moet een pupje zindelijk gemaakt worden en opgevoed. Vergis je niet een pupje opvoeden is onnoemelijk veel werk, zelfs als je alle tijd van de wereld hebt zijn er veel mensen die er na een paar weken even helemaal doorheen zitten met de gebroken nachten en de verantwoordelijkheid die bij een pup komt kijken.
Als jullie een pupje willen zal je of de eerste tijd vrij moeten zijn, en daarna heel langzaam weer een het werk gaan, of oppas o.i.d. moeten regelen. Een pupje van 12 weken of 16 weken kan nog geen uren alleen zijn :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

yamie schreef:
LongFields schreef:Ik ken iemand die Lapinkoira's (zo schrijft ze het zelf) heeft.

de lapinkoira en de lapinporokoira zijn twee verschillende rassen :wink:
O, dat wist ik echt niet! :wink: Weer wat geleerd dus! :mrgreen:
Waarom laten ze die 2 namen dan ook zo op elkaar lijken, bij de 1 lijkt het wel of het de gestotterde versie is van de kortere! :wink:
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Hey tim en nancy,

Als eerste wil ik zeggen dat jullie je niet zo aangevallen hoeven te voelen hoor. Hier zitten gewoon veel honden liefhebbers die het beste met alle honden voorhebben en mede daarom miss wat snel conclussies trekken. Gebeurt mij ook wel eens.

Ik denk dat een hond in jullie situatie best te doen is. Maar zoals al eerder gezegt dan moet je extra tyd voor het diertje maken als jullie wel thuis zijn. Ook is het wel goed dat j eeen cursus met hem wil volgen. Dan is de kans ook groter dat je berijkt wat je wil berijken in zijn karrakter. Dat bij buiten een kennel heeft vind ik geen bezwaar maakt voor die hond niet uit gaat erom wat hij gewent is.

Wat jullie wel zeker in overweging moeten nemen is dat een leonberger echt veel vacht verzorging nodig heeft iedere week moet je die kammen en dan praat je niet over een kwartiertje dat kan al snel een uur in beslag nemen dus ook dit kost veel tyd. En als je het niet erg vind dat je tuin ondergescheten wordt als jullie het smiddags niet thuis zijn dan is dat ook niet zon probleem. De tyd van het wandelen en zo kun je idd wel sochtens en savonds inhalen zolang die hond maar bezig gehouden wordt.

Ze hebt ook in dit forum geschreven dat je graag een sportive hond wou alleen dat begreep ik niet echt aangezien je aangaf dat je daar hoogst waarschijnlijk toch wat te weinig tyd voor zou hebben. Hou er rekening mee dat active honden echt vervelend kunnen worden als ze dus niet bezig gehouden worden.

Het beste lijkt me dus om nu gewoon meer info te winnen bij fokkers en andere leonberger eigenaren. Kijken hoe hun het doen en of ze het wel of niet met de situatie eens zijn! in ieder geval veel succes en ik vind het heel goed dat er goed overnagedacht wordt voor jullie hem in huis halen.
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
uit topics die hier hier al eerder voorbijgekomen zijn heb ik toch ook al duidelijk kunnen opmaken dat lang niet alle honden in nederland het uitlaatregime toegemeten krijgen van de gemiddelde forumhond hier. láng niet.
ik heb een zus in nederland, daar hoor ik ook wel heel andere verhalen van, en toen ik doetje ging ophalen in hartje den haag bij iemand met ook nog twee rottweilers was ook wel heel duidelijk dat die echt geen twee uur, laat staan drie uur per dag uitgingen.
Tuurlijk krijgen lang niet alle honden in Nederland het uitlaatregime van de gemiddelde forumhond. Wat nog niet wil zeggen dat dat dan ook goed is. Het overgrote deel van de mensen hier heeft een kleine tuin, en een behoorlijk deel geen tuin. De hond kan zich dan dus niet uitleven in de tuin, en ik vind het dan dus sneu als je een jachthond hebt of een Malamute of Husky, en die dan 3 keer 15 minuten een blokje om mag. Als je een Maltezer hebt en die 3 keer 15 min uitlaat, maar de rest van de tijd wel speelt en knuffelt en de hond lekker overal mee naartoe neemt zal ik zeker niet zeggen dat ze die hond dan ongelukkig is :wink:
Sterker nog ik adviseer mensen ook wel een Maltezer als ze niet erg veel willen wandelen (dus zeg, 3 keer 15 min en dan een wandeling van een half uur ofzo), maar wel full time thuis zijn, en de hond zullen overladen met aandacht.
Ik denk wel dat elke dag 1.5 uur door de modder rollen en spelen met andere honden in het bos bijdraagt aan extra geluk bij een gezelschaphond, dat wel, maar ik denk niet dat ze zonder dat ongelukkig zijn.

Wat mij tegenstaat is de combinatie van veel alleen thuis (wat dus ook al wel minder bleek te zijn dan eerst gedacht/geschreven werd) en dan ook nog 's ochtends maar 15 minuten lopen. Ik denk dat heel veel honden niet goed alleen thuis kunnen zijn op 15 minuten lichaamsbeweging. Dan hebben ze teveel energie om rustig op hun gemak alleen te zijn.
Plus het feit dat de topicstarter het een beetje over deed komen alsof hij in het weekend wat leuks te doen wilde hebben, en daarom een hond nam. Maar dat er doordeweeks niet zo heel veel tijd voor diezelfde hond zou zijn.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef: Wat mij tegenstaat is de combinatie van veel alleen thuis (wat dus ook al wel minder bleek te zijn dan eerst gedacht/geschreven werd) en dan ook nog 's ochtends maar 15 minuten lopen. Ik denk dat heel veel honden niet goed alleen thuis kunnen zijn op 15 minuten lichaamsbeweging. Dan hebben ze teveel energie om rustig op hun gemak alleen te zijn.
dat ben ik helemaal met je eens - tenminste, als het zo is dat de hond echt vaak langdurig alleen zou zijn, wat met dat wisselende uurrooster nogal moeilijk in te schatten is van hieruit.

natuurlijk kan een hond zonder tuin niet zonder veel beweging en veel aandacht. een hond mét tuin trouwens ook niet. maar in het laatste geval kan je wellicht iets flexibeler omgaan met deze twee hoogstnoodzakelijke dagelijkse hondse behoeftes. 'iets flexibeler' bedoel ik dan wel letterlijk, en niet te interpreteren als nonchalant en weg te laten zoals het uitkomt :wink: .
Nu er wat meer duidelijkheid is omtrent dat urenrooster ben ik ook wat minder falikant tegen :wink: Maar in eerste instantie leek het erop dat de hond erg veel dagen 8 uur of meer alleen zou zitten. Dan nog ben ik trouwens wel van mening dat een hond die 8 uur of langer alleen moet zijn, niet 's ochtends even snel 15 minuten uit kan om te plassen en te poepen.

Als je een giga tuin hebt en meerdere honden kan ik me voorstellen dat ze wat minder wandelingen nodig hebben. Gooi Moos en Saar samen in een tuin van flink formaat (ik denk dat mijn uitlaatbosje net zo groot is als aardig wat tuinen in Belgie) en ze rauzen wel. Dan moeten ze nog wel uit uiteraard, en ook langer dan 3 keer 15 minuten, maar ik denk dat je het dan wel iets 'makkelijker' kan nemen dan wat ik nu doe met een tuintje van 2 bij 8 meter.
Afbeelding
Maxensammie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Maxensammie »

kermtboy schreef:Hoi hier nancy nog eens. Een malamut of een hond die héél veel beweginbg nodig heeft sluiten we zeker uit. Een andere hond moet zeker haalbaar zijn voor ons. Het is moeilijk om mijn uren weer te geven omdat ze nogal onregelmatig zijn. En tim was even mis maar ik heb nooit 8 dagen op rij dagpost (8-4u), ik heb MAX. 3 dagen (kan er ook een of twee zijn) per werkweek dagpost(weekend NIET bijgerekend).

of van 9 tot 1 uur,

Hoeveel mensen hebben honden die ze niet verdienen? Ik vind sommige commentaren een beetje fanatiek hoor, er zijn honden die er slechter aan toe zijn, wat niet wil zeggen dat onze hond er ook slecht aan toe zal zijn!!
Als dierenliefhebber zorg ik zeker voor de nodige aandacht voor mijn dieren, van mijn konijnen tot katten tot de paarden tot de vissen!

Dit lijkt mij behoorlijk haalbaar Nancy! :ok:

Wat is nu erger: EEn hond die steeds een mens om zich een heeft maar geen specifieke aandacht krijgt of een hond die 5 uur achtereen alleen is en daarnaast onvoorwaardelijke liefde en aandacht krijgt!? :roll:

Onze honden hebben ook weleens een periode gehad dat ze meerdere dagen per week zeker 5 uur alleen zaten, nou ze zijn zeker gelukkig hoor! :ok:
's ochtends krijgen onze honden een heel kort rondje en zij kunnen hier prima op vertoeven tot de middag.
Uitgaande van de reakties hier zouden 9 van de 10 hondenbezitters dus geen hondenbezitters mogen zijn....

Nancy en Tim...er zijn leuke boeken verkrijgbaar waarin diverse honderassen uitgebreid worden beschreven! Dan kan je ook zien welk ras goed bij jullie past! :ok:

Afbeelding
Maxensammie
Vaste gebruiker

Moos schreef:
Inge O schreef:
Moos schreef: Wat mij tegenstaat is de combinatie van veel alleen thuis (wat dus ook al wel minder bleek te zijn dan eerst gedacht/geschreven werd) en dan ook nog 's ochtends maar 15 minuten lopen. Ik denk dat heel veel honden niet goed alleen thuis kunnen zijn op 15 minuten lichaamsbeweging. Dan hebben ze teveel energie om rustig op hun gemak alleen te zijn.
dat ben ik helemaal met je eens - tenminste, als het zo is dat de hond echt vaak langdurig alleen zou zijn, wat met dat wisselende uurrooster nogal moeilijk in te schatten is van hieruit.

natuurlijk kan een hond zonder tuin niet zonder veel beweging en veel aandacht. een hond mét tuin trouwens ook niet. maar in het laatste geval kan je wellicht iets flexibeler omgaan met deze twee hoogstnoodzakelijke dagelijkse hondse behoeftes. 'iets flexibeler' bedoel ik dan wel letterlijk, en niet te interpreteren als nonchalant en weg te laten zoals het uitkomt :wink: .
Nu er wat meer duidelijkheid is omtrent dat urenrooster ben ik ook wat minder falikant tegen :wink: Maar in eerste instantie leek het erop dat de hond erg veel dagen 8 uur of meer alleen zou zitten. Dan nog ben ik trouwens wel van mening dat een hond die 8 uur of langer alleen moet zijn, niet 's ochtends even snel 15 minuten uit kan om te plassen en te poepen.

Als je een giga tuin hebt en meerdere honden kan ik me voorstellen dat ze wat minder wandelingen nodig hebben. Gooi Moos en Saar samen in een tuin van flink formaat (ik denk dat mijn uitlaatbosje net zo groot is als aardig wat tuinen in Belgie) en ze rauzen wel. Dan moeten ze nog wel uit uiteraard, en ook langer dan 3 keer 15 minuten, maar ik denk dat je het dan wel iets 'makkelijker' kan nemen dan wat ik nu doe met een tuintje van 2 bij 8 meter.
Tim heeft vanaf het begin al duidelijk aangegeven welke diensten zijn vriendin draait...
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Maxensammie schreef:
Onze honden hebben ook weleens een periode gehad dat ze meerdere dagen per week zeker 5 uur alleen zaten, nou ze zijn zeker gelukkig hoor! :ok:
'
Honden (meervoud). De hond van topic starter zou alleen zijn en regelmatig veel langer dan vijf uur. Vriendin is wat meer thuis, maar die heeft een heel andere rasvoorkeur. Daarnaast wordt er nogal eens ' s avonds weggegaan dat zijn heel veel uren die de hond in zijn eentje moet doorbrengen. Dat is niet te vergelijken met een roedeltje dat je hebt rondlopen, die zijn nooit echt alleen.

Anne
Moos
Zeer actief

Maxensammie schreef:
's ochtends krijgen onze honden een heel kort rondje en zij kunnen hier prima op vertoeven tot de middag.
Dat is dan dus geluk hebben. Er zijn tig honden die niet goed alleen thuis kunnen zijn (en alleen dus he, niet in een roedeltje zoals bij jullie) op 15 minuten plas- en poeprondje. Sommige wel, heel veel niet. En helaas weet je vantevoren niet wat voor hond je treft.
Afbeelding
Maxensammie
Vaste gebruiker

Moos schreef:
Maxensammie schreef:
Dat is dan dus geluk hebben. Er zijn tig honden die niet goed alleen thuis kunnen zijn (en alleen dus he, niet in een roedeltje zoals bij jullie) op 15 minuten plas- en poeprondje. Sommige wel, heel veel niet. En helaas weet je vantevoren niet wat voor hond je treft.
Dat ben ik met je eens...

Groetjes Karin
kermtboy
Vaste gebruiker

Hoi nancy hier!

Maxensammie: merci voor je commentaar :wink:

Moos: het was een beetje verkeerd opgeschreven van tim maar hij bedoelde dat in het weekend hij voornamelijk met de hond bezig zou zijn (wij samen dan zowieso) maar door de week wat minder wegens de werkuren, door de week is de hond dan wel bij mij.

Martijn: je mag gerust zijn, als we kiezen voor een hond is dat voor 100 %, zijn hele leven lang. Het zijn vrienden voor het leven. Houden van dieren is geen keuze die je maakt voor even omdat je er wel 'zin' in hebt op dat moment zoals inderdaad zoveel mensen tegenwoordig doen. ( Ik kan er woedend van worden van mensen die hun dieren laten creperen omdat zij perse op vakantie moeten en geen geld willen geven voor opvang, maar dat is een ander onderwerp! :(:

Ik ben opgegroeid met honden dus ik weet ook wel wat het inhoudt met pups en opvoeding en verzorging enzo. Het binnenplassen (als pup) en kattekwaad hoort erbij maar is na verloop van tijd vind ik ook een kwestie van opvoeding. Ik kan gewoon niet goed zonder dieren, ze zijn voor mij gewoon een noodzakelijk iets in mijn leven. Ik durf zeker hardop zeggen dat mijn katten het nergens anders beter zouden hebben en zo zal het met de hond ook zijn.

Ik zou ook liever meerdere honden hebben zodat ze niet zo alleen zijn maar dat zal toch iets zijn voor als we meer grond hebben en geen gemeenschappelijke tuin hoor.
Gr
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mijn vriend en ik werken alletwee full time. Neem van mij aan dat je dan heeeeeel graag een hond moet willen om het vol te houden. Ik heb er dan ook jaren over gedaan om er zeker van te zijn. De hond kost me veel tijd, geld en kopzorgen. Maar omdat ik het zo geweldig vind, neem ik dat allemaal voor lief en ben ik superblij dat ik de beslissing heb genomen.

Maar nogmaals: het is niet makkelijk als je beiden veel werkt. Ik werk 38 uur verspreid over 4 dagen op kantoor en de rest thuis en m'n vriend werkt 36 uur verspreid over 4 dagen. Wij zijn er daardoor drie dagen niet en dan gaat de hond naar de opvang. Mijn werk zit heel dichtbij, maar de opvang niet. Ik heb daardoor per dag 2 uur reistijd ipv 20 minuten. Verder besteed ik zo'n beetje elke vrije minuut aan m'n hond. We gaan weleens samen 's avonds weg zonder de hond, maar dan moet je denken aan 1 keer per twee weken. De andere keren gaat hij mee of gaan we gescheiden.

Ik denk dat het best kan bij jullie (geen pup), maar weet wel goed waar je aan begint. Want het is niet alleen maar rozegeur en maneschijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”