Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Neus in plas

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Neus in plas

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Kan iemand even helder uiteen zetten waarom je bij het zindelijk maken de neus van een hond niet door z'n plas haalt?

Ik krijg toch wel erg vaak een opmerking daarover en dan leg ik uit dat dat middeleeuwse taferelen zijn en dat het tegenwoordig anders gaat. Dan komt altijd de vraag 'ja maar honden vinden het toch onprettig om in hun eigen domein plas te hebben, dus het werkt toch wel?'.

Is het zo dat het ook echt niet werkt, neus door plas? Graag even uitleg zodat ik het de volgende keer ook kan uitleggen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Julliette
Actief

Ongelezen bericht door Julliette »

Zoals ik het zie zit het zo:

Op het moment dat je een hond met zijn neus door zijn eigen plas haalt ben je al te laat, want het 'kwaad is al geschied'.. Op dat moment snapt die hond dus nooit meer waarvoor dit hem wordt aangedaan. Op het moment dat je het zíet gebeuren, een plasje in huis wat niet gewenst is, dan kun je wel direct duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is, door de pup meteen buiten te zetten op de plek waar het wél gedaan mag worden.

Dus het heeft alles te maken met het geheugen van de hond. Dat betekent niet dat ze een slecht geheugen hebben, maar wil meer zeggen over de consequente houding die het baasje dient te hebben. Ongewenst gedrag = direct reageren als baasje, gewenst gedrag= ook direct reageren als baasje. Niet wat later of eerder, nee direct op DAT moment. Dan pas snapt de hond de link die gelegd wordt bij (on)gewenst gedrag.
Zoek stok!
Zeer actief

Julliette schreef:Zoals ik het zie zit het zo:

Op het moment dat je een hond met zijn neus door zijn eigen plas haalt ben je al te laat, want het 'kwaad is al geschied'.. Op dat moment snapt die hond dus nooit meer waarvoor dit hem wordt aangedaan. Op het moment dat je het zíet gebeuren, een plasje in huis wat niet gewenst is, dan kun je wel direct duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is, door de pup meteen buiten te zetten op de plek waar het wél gedaan mag worden.

Dus het heeft alles te maken met het geheugen van de hond. Dat betekent niet dat ze een slecht geheugen hebben, maar wil meer zeggen over de consequente houding die het baasje dient te hebben. Ongewenst gedrag = direct reageren als baasje, gewenst gedrag= ook direct reageren als baasje. Niet wat later of eerder, nee direct op DAT moment. Dan pas snapt de hond de link die gelegd wordt bij (on)gewenst gedrag.
Okay, dus wat als je het ziet en je DIRECT de neus door de plas haalt?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Julliette
Actief

Een hond zal van nature niet zijn eigen nest bevuilen en ook zichzelf dus niet. Gevolg van het handelen zoals jij hierboven noemt kan dus zijn dat de hond bang wordt voor zijn baasje als dit gebeurt.
Uit angst zal de pup dan de volgende keren ervoor zorgen dat het plasje (of wat dacht je van een poepje..) weg is door het op te likken of eten. Kijk, en dan heb je er een probleem bij. Een angstige hond die zijn behoeften opeet uit angst voor wat er gaat gebeuren, namelijk dat hij er zelf doorheen moet!
Copografie (poep eten) ontstaat vaak bij de zindelijkheidstraining, door deze verkeerde wijze van opvoeding
.
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Ik heb dat 'neus door de plas halen' eigenlijk nooit begrepen en ik vraag me af of een pup dat wel begrijpt ("moet ik dat opdrinken of zo...??" :roll:). De bedoeling zou dus zijn om je hond hiermee te straffen, terwijl een uitgebreide beloning veel beter aankomt als hij buiten plast. Het gaat erom dat hij leert begrijpen en dan bij voorkeur op een positieve manier.

Annelies
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Zoek stok!
Zeer actief

Okay, ik ga het de volgende keer weer proberen uit te leggen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Julliette
Actief

Zoek stok! schreef:Okay, ik ga het de volgende keer weer proberen uit te leggen :wink:
:mrgreen: Succes! En anders verwijs je ze maar naar dit forum :pffff: :wink:
Annelies
Zeer actief

Even 'off-this-topic'... :wink:

Ik heb drie kinderen, altijd katten gehad en nu sinds een paar maanden mijn eerste (eigen) hond. Ik ben iedere keer weer stomverbaasd hoe vaak mensen (bekenden en onbekenden) vragen, opmerkingen en commentaar hebben over de opvoeding, het gedrag etc. van de hond; met vaak zeer antieke overtuigingen. Voor mij een heel nieuw fenomeen. Niemand heeft zich ooit bemoeid met het gedrag en opvoeding van de kids en katten. Bij een hond is dat dus heeeeel anders. Heel frappant...

Annelies
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoek stok! schreef:Okay, ik ga het de volgende keer weer proberen uit te leggen :wink:
Het is vrij simpel uit te leggen eigenlijk: als je boos wordt op je pup, op wat voor manier dan ook, als hij plast of poept in huis dan heb je kans dat je pup dit koppelt aan 'ik mag niet plassen/poepen bij de baas in de buurt'.
Pup kan angstig worden en dus stiekum gaan plassen/poepen, dit zelfs oplikken of opeten, en wordt uiteindelijk minder snel zindelijk omdat hij wellicht ook buiten niet durft te poepen/plassen bij de baas in de buurt (want baas wordt boos bij plas of poep).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoek stok!
Zeer actief

Annelies schreef:Even 'off-this-topic'... :wink:

Ik heb drie kinderen, altijd katten gehad en nu sinds een paar maanden mijn eerste (eigen) hond. Ik ben iedere keer weer stomverbaasd hoe vaak mensen (bekenden en onbekenden) vragen, opmerkingen en commentaar hebben over de opvoeding, het gedrag etc. van de hond; met vaak zeer antieke overtuigingen. Voor mij een heel nieuw fenomeen. Niemand heeft zich ooit bemoeid met het gedrag en opvoeding van de kids en katten. Bij een hond is dat dus heeeeel anders. Heel frappant...

Annelies
Och man, echt wildvreemde mensen die tips geven als je met een pup loopt. Die neus door de plas heb ik echt tig keer gehoord.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik vind die neus door de plas alleen al heel vreemd omdat ik het lichtelijk ziek vind als je er genoegen in kan scheppen je pup met zjin neus door zijn eigen urine te wrijven. Vind ik al argument genoeg :pffff: :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Ik vind die neus door de plas alleen al heel vreemd omdat ik het lichtelijk ziek vind als je er genoegen in kan scheppen je pup met zjin neus door zijn eigen urine te wrijven. Vind ik al argument genoeg :pffff: :wink:
Haha, dat zeg ik ook. Dat het zielig is. Maar als die ander dat niet vindt (even doorzetten, want zo hoort het), dan moet je toch met argumenten komen.... :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Annelies
Zeer actief

dan moet je toch met argumenten komen....
Ja, hahaha....met argumenten komen... Daar ben ik als 'new-born-dog-owner' ook achter gekomen.

Nu laat ik me niet snel van mijn stuk brengen in het dagelijks leven. In normale communicatie verwacht ik wel wederzijds respect in het geven van meningen en het uitwisselen van ervaringen, maar het hebben van een hond lijkt voor velen een vrijbrief te zijn om eens even lekker ongezouten en ongenuanceerde meningen te geven en te 'domineren', ook al heeft men geen enkele kennis of ervaring. Soms ook wel weer komisch... :W:

Voor mij was het een verademing dat een vriendin van mij, die al jaren Leonbergers fokt en waar ik bewondering voor heb qua kennis, mij op een rustige manier wat tips gaf, zonder zich op te dringen en met respect voor mijn 'beginner zijn'...

Annelies
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Ik vind die neus door de plas alleen al heel vreemd omdat ik het lichtelijk ziek vind als je er genoegen in kan scheppen je pup met zjin neus door zijn eigen urine te wrijven. Vind ik al argument genoeg :pffff: :wink:
Haha, dat zeg ik ook. Dat het zielig is. Maar als die ander dat niet vindt (even doorzetten, want zo hoort het), dan moet je toch met argumenten komen.... :mrgreen:
Nou, als je aan mensen vraagt of ze er zelf van genieten om hun babyhondje met zijn neus door de urine te wrijven staan ze vast even raar te kijken :mrgreen:
Maar ik moet eerlijke zeggen dat ik nog nooit iemand tegen ben gekomen die me dat afvies gaf :denken:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Nou, als je aan mensen vraagt of ze er zelf van genieten om hun babyhondje met zijn neus door de urine te wrijven staan ze vast even raar te kijken :mrgreen:
Maar ik moet eerlijke zeggen dat ik nog nooit iemand tegen ben gekomen die me dat afvies gaf :denken:
Ja maar baby's hoeven niet zindelijk te worden en puppy's wel. Ik heb alle tegenargumenten al gehoord.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Ja maar baby's hoeven niet zindelijk te worden en puppy's wel. Ik heb alle tegenargumenten al gehoord.
Ja, maar het gaat mij om het ' genieten'. Ik snap eerlijk waar niet hoe iemand een pup met zijn neus door de urine kan gaan lopen wrijven, al zou Martin Gaus me persoonlijk komen vertellen dat het zo moet, dan nog zou ik het gewoon geestelijk niet kunnen.
Vandaar ook dat ik dan de neiging heb om te vragen of de baas van dat pupje ervan geniet, of er genoegen in schept, om zijn hondje met zijn neus door de urine te wrijven.
Snap je? :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Inge O schreef: gelukkig zijn we er nu achter dat het niet is 'omdat iedereen het zo deed' dat het ook de enige of beste manier is, en dat geldt wel voor meerdere zaken.
Dik Trom deed dat niet eens. In mijn jeugd was het al een barbaarse manier. Net zo goed als het vroeger ook niet normaal was dat je je hond sloeg.

Anne
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Het werd vroeger wel meer gedaan dan nu. Gelukkig deed niet iedereen het, maar het gebeurde nog vaak zat. Nu word het gelukkig minder, maar krijg je weer andere stomme dingen zoals onzichtbare omheiningen die stroomschokken aan je honden geven en dat soort shit.
thanatos
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door thanatos »

Mijn pup heeft ook wat zindelijkheids probleempjes..

Maar zijn neus door zijn eigen plas halen zou ik nooit doen.. al zou mijn schoonpa dit als eerste middel wel gebruikt hebben..

Echter laat ik bij een ongelukje waar ik hem op heterdaad mee betrap toch wel heel duidelijk merken dat ik er niet van gediend ben..

Paar weekjes terug lag meneer met zijn pootjes en snuit omhoog tegen de verwarming aan te snurken.. ineens springt ie op in paniek en rent naar de deur :19: dus ik kijk nog eens goed naar hem.. had ie over zichzelf heengeplast in zijn slaap :mrgreen: :eek: Heel zielig.. heb hem maar snel ff schoongemaakt en mee naar buiten genomen.. Zo zie je maar dat ze het toch wel snel leren :wink:
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

thanatos schreef:Mijn pup heeft ook wat zindelijkheids probleempjes..

Maar zijn neus door zijn eigen plas halen zou ik nooit doen.. al zou mijn schoonpa dit als eerste middel wel gebruikt hebben..

Echter laat ik bij een ongelukje waar ik hem op heterdaad mee betrap toch wel heel duidelijk merken dat ik er niet van gediend ben..

Paar weekjes terug lag meneer met zijn pootjes en snuit omhoog tegen de verwarming aan te snurken.. ineens springt ie op in paniek en rent naar de deur :19: dus ik kijk nog eens goed naar hem.. had ie over zichzelf heengeplast in zijn slaap :mrgreen: :eek: Heel zielig.. heb hem maar snel ff schoongemaakt en mee naar buiten genomen.. Zo zie je maar dat ze het toch wel snel leren :wink:
Ik vind dus dat je dat niet goed gedaan hebt. Een hond moet niet in paniek raken bij zo'n ongelukje omdat jij hem daar bang voor gemaakt heb. Wat gebeurd er nou straks als je hond oud wordt en incontinent? Denk je dat ie dan gelukkig is? Je kunt plasjes het beste gewoon negeren, je hond vind het zelf ook gerust niet prettig dus boos worden is helemaal niet nodig.
thanatos
geregistreerd lid

miekmiek schreef: Ik vind dus dat je dat niet goed gedaan hebt. Een hond moet niet in paniek raken bij zo'n ongelukje omdat jij hem daar bang voor gemaakt heb. Wat gebeurd er nou straks als je hond oud wordt en incontinent? Denk je dat ie dan gelukkig is? Je kunt plasjes het beste gewoon negeren, je hond vind het zelf ook gerust niet prettig dus boos worden is helemaal niet nodig.
Beste miekmiek ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik heb hem bij dat specifieke ongelukje ook niet bestraft. Sterker nog ik bestraf hem niet in de zin van fysiek contact echter met met stem een duidelijke foei of he!.

Dat ie snel naar de deur toe sprong is omdat hij weet dat binnen plassen niet gewenst is echter buiten wel. Dit is toch het hele doel van zindelijkheids training ?? Ik heb er tot nu toe nog nooit voor gezorgt dat hij bang wordt na een plas in huis.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

De vriendin van mijn vader heeft Vegas zijn snoet ook eens door zijn plas heengetrokken toen hij binnen had geplast. Ik was er zelf niet bij en dat was meteen de laatste keer dat ik haar alleen heb gelaten bij hem :wink:

De motivatie ken ik niet precies, ik weet wel dat het 'vroegah' regelmatig werd gedaan bij pups. Ik heb het zelf ook nog wel als ongevraagd advies gekregen van mensen.

Volgens mij bereik je er enkel mee dat je pup denkt dat je gek bent en dat hij/zij niet meer bij jou in de buurt durft te plassen.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

ik heb onze pup gewoon altijd goed in de gaten gehouden, uitbundig beloont als ze het buiten deed en een snauw(hey!!) gegeven als ik haar binnen een plasje zag doen , de eerste paar weekjes was ik erg blij met onze donkere vloerbedekking, maar het ging vrij snel goed en ze heeft daarna ook nooit meer binnengeplast.

dus ja zie het nut er niet van in om ze er met hun neus doorheen te moeten gaan wrijven vooral niet met een langhaar krijg je ook nog van die vieze plaskusjes :N: .
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers

Ongelezen bericht door Mirri »

Dat is idd van vroeger toen deden heel veel mensen dat.
Zelf hebben we dat nooit gedaan omdat het naar horen zeggen heel erg vernederend is voor een hond.
Wij hebben hem gewoon iedere keer buiten gezet en soms wel een kwartier tot half uur gewacht en als hij dan een plasje had gedaan de hemel in geprezen en je ziet het, met het meeste geduld en opletten bereik je het meeste.

Wat ik ook altijd zeg is; je doet je baby of peuter toch ook niet met zijn of haar neus door de plas halen :denken: Dan weten ze opeens niets meer te zeggen.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Niemand zou er over nadenken om een kind met zijn snuffert door de plas heen te halen. :denken:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

thanatos schreef: Beste miekmiek ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik heb hem bij dat specifieke ongelukje ook niet bestraft. Sterker nog ik bestraf hem niet in de zin van fysiek contact echter met met stem een duidelijke foei of he!.

Dat ie snel naar de deur toe sprong is omdat hij weet dat binnen plassen niet gewenst is echter buiten wel. Dit is toch het hele doel van zindelijkheids training ?? Ik heb er tot nu toe nog nooit voor gezorgt dat hij bang wordt na een plas in huis.
Je bestraft hem dus wel voor als hij binnen plast/poept. Het feit dat hij in "paniek" naar de deur rent wijst erop dat hij een correctie wil ontlopen.
Zindelijkheids training is een kwestie van geduld en timing. Ik vind dat je in dit proces je hond niet moet corrigeren (ook niet verbaal) Hij moet het leren want hij plast niet expres binnen.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
thanatos
geregistreerd lid

Sandro schreef:Je bestraft hem dus wel voor als hij binnen plast/poept. Het feit dat hij in "paniek" naar de deur rent wijst erop dat hij een correctie wil ontlopen.
Zindelijkheids training is een kwestie van geduld en timing. Ik vind dat je in dit proces je hond niet moet corrigeren (ook niet verbaal) Hij moet het leren want hij plast niet expres binnen.
Ik denk dat je het moeilijk vannuit jou positie kunt beoordelen. 'Bestraffen' vind ik ook geen juiste benaming, corrigeren echter wel.

Een correctie als ik hem op heterdaad betrap met bewust onlasten vind ik zelf alleen maar juist. Daar ik weet dat het bewust is. Dat kun jij van achter uit jou pc niet beoordelen. Maar laten we het er op houden dat meneer totaal niet vies is van zichzelf en gerust in zijn eigenplas gaat liggen. En als hij aandrang voelt dan wil hij plassen ook al is hij net 5 minuten geleden naar buiten geweest en is het maar een mini plas. Dit is een karakter eigenschap van mechelser herders, ze kunnen erg eigenwijs en volhardend zijn.

Als er nu een ongelukje gebeurd door mijn schuld omdat ik niet oplet dan volgt er niks anders dan ff een dwijl er over en een wandelingetje voor meneer. Maar als hij plast en ik zie het en het is uit koppigheid dan volgt direct een verbale waarschuwing.

Timming en geduld heb ik zeker. Arko gaat om de 1,5 a 2 uur naar buiten. Op een normale dag dus 8 a 9x.

Sommige honden kun je nu eenmaal niet op de beste manier opvoeden. Altijd maar positief belonen werkt ook niet voor alle honden. Ik heb een mechelse herder die gefokt is voor de hondensport (KNPV). Hierin zitten zulke karakter eigenschappen in gefokt dat als je er niet juist mee omgaat en zoals ik hier soms lees wel tot 5/6 maanden helemaal niet corrigeren alleen maar belonen. Heb je op die leeftijd van 5/6 maanden gewoon een gevaarlijke dominante hond in huis. In KNPV sport wordt zelfs een pup als deze het eerste jaar ook niet gecorigeerd, dit om zijn karakter te vormen. Geloof me dat je een beste persoonlijkheid moet hebben om die honden dan weer in het gareel te krijgen.

Je advies is goed bedoeld. Maar geloof mij dat ik ook op een juiste en verantwoorde manier mijn hond probeer op te voeden :ok:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

thanatos schreef:
Sandro schreef:Je bestraft hem dus wel voor als hij binnen plast/poept. Het feit dat hij in "paniek" naar de deur rent wijst erop dat hij een correctie wil ontlopen.
Ik denk dat je het moeilijk vannuit jou positie kunt beoordelen. 'Bestraffen' vind ik ook geen juiste benaming, corrigeren echter wel.

Een correctie als ik hem op heterdaad betrap met bewust onlasten vind ik zelf alleen maar juist. Daar ik weet dat het bewust is. Dat kun jij van achter uit jou pc niet beoordelen. Maar laten we het er op houden dat meneer totaal niet vies is van zichzelf en gerust in zijn eigenplas gaat liggen. En als hij aandrang voelt dan wil hij plassen ook al is hij net 5 minuten geleden naar buiten geweest en is het maar een mini plas. Dit is een karakter eigenschap van mechelser herders, ze kunnen erg eigenwijs en volhardend zijn.

Als er nu een ongelukje gebeurd door mijn schuld omdat ik niet oplet dan volgt er niks anders dan ff een dwijl er over en een wandelingetje voor meneer. Maar als hij plast en ik zie het en het is uit koppigheid dan volgt direct een verbale waarschuwing.

Timming en geduld heb ik zeker. Arko gaat om de 1,5 a 2 uur naar buiten. Op een normale dag dus 8 a 9x.

Sommige honden kun je nu eenmaal niet op de beste manier opvoeden. Altijd maar positief belonen werkt ook niet voor alle honden. Ik heb een mechelse herder die gefokt is voor de hondensport (KNPV). Hierin zitten zulke karakter eigenschappen in gefokt dat als je er niet juist mee omgaat en zoals ik hier soms lees wel tot 5/6 maanden helemaal niet corrigeren alleen maar belonen. Heb je op die leeftijd van 5/6 maanden gewoon een gevaarlijke dominante hond in huis. In KNPV sport wordt zelfs een pup als deze het eerste jaar ook niet gecorigeerd, dit om zijn karakter te vormen. Geloof me dat je een beste persoonlijkheid moet hebben om die honden dan weer in het gareel te krijgen.

Je advies is goed bedoeld. Maar geloof mij dat ik ook op een juiste en verantwoorde manier mijn hond probeer op te voeden :ok:
Ook een werkhond is een normale hond. Als je al wil beweren dat je met zindelijkheidstraining je gezag moet laten gelden omdat ze anders niet zindelijk worden heb je iets niet begrepen.
Iedere hond wordt zindelijk. Daar heb je als baas geen persoonlijkheid voor nodig, alleen een riempje en wat tijd en geduld.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ach ja joh, die lui weten niet beter!
thanatos
geregistreerd lid

Zucht..

Gezag moeten laten gelden bij zindelijkheids training.. die lui weten niet beter...

Triest hoor..

Waar staat dat ik mijn gezag laat gelden bij een ongelukje ?? Ik maak voor hem de scheiding tussen goed en fout alleen wat duidelijker en dat heeft hij nodig.. Het is onmogelijk dat jullie dit kunnen beoordelen of dit nodig is of niet.

Wel frappant dat ik de afkorting KNPV laat vallen en jullie gelijk met allerlei vooroordelen klaar staan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”