Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rijden ...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pepim
Zeer actief

Rijden ...

Ongelezen bericht door pepim »

Mijn hond heeft vriendjes die ze regelmatig ziet en uiteraard herkent, echt leuk wel!
Al sinds het begin kent ze een aantal honden waar ze echt mee klikt, ik weet niet of iemand dat herkent, maar dat is echt zo, tenminste dat vind ik!
Vandaag ook zo weer, ik zie een vriendje van haar, maar zij zag het al lang al en ik gaf haar vrij en weg was ze :mrgreen:
Ik ging wat minder snel en ik zie haar spelen en ineens gaat ze op hem rijden (is niet intacte reu) en ik dacht wat is dit nu weer?
Baasje zei nog, weet je wel zeker dat ze een teefje is?(was grapje) Ja ik ben zeker, kijk elke dag of ze loops is :wink:
Kan iemand dit mij uitleggen?
(mijn hond is bijna 9 maanden oud)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Volgens mij wil zij gewoon even aangeven dat ze graag de baas wil zijn over dat reutje :wink:
Tenminste, een teefje in het bos doet dat ook, en dan voornamelijk bij Saar, want die kan je zo lekker even domineren :roll: :mrgreen:
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Moos schreef:Volgens mij wil zij gewoon even aangeven dat ze graag de baas wil zijn over dat reutje :wink:
Tenminste, een teefje in het bos doet dat ook, en dan voornamelijk bij Saar, want die kan je zo lekker even domineren :roll: :mrgreen:

Toch dominantie dus! En eerst was zij altijd zo onderdanig, zou ze dan hoger op de ladder willen?
Happen heeft ze af en toe nog last van naar mijn moeder of mijn kids, maar ik zeg dan 'kappen' en ze stopt ... pubert ze of bestaat dat niet? :denken:
Moos
Zeer actief

pepim schreef:
Moos schreef:Volgens mij wil zij gewoon even aangeven dat ze graag de baas wil zijn over dat reutje :wink:

Toch dominantie dus! En eerst was zij altijd zo onderdanig, zou ze dan hoger op de ladder willen?
Happen heeft ze af en toe nog last van naar mijn moeder of mijn kids, maar ik zeg dan 'kappen' en ze stopt ... pubert ze of bestaat dat niet? :denken:
Nou, dat is het enige wat ik kan bedenken; ik kan er ook naast zitten natuurlijk. Maar ik dacht dat rijden toch wel dominantie is. :denken:

Puberen bestaat zeker hoor; hebben ze hier ook gedaan :roll: :mrgreen: :wink:
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Moos schreef:
Och jee heb ik er nu al vier :N: :wink:
Moos
Zeer actief

pepim schreef:
Moos schreef:
:mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Moos schreef:
pepim schreef:
Moos schreef:
:mrgreen:

*stelt beeld bij van onzeker pupje :pffff: :mrgreen:
Moos
Zeer actief

pepim schreef:
Moos schreef:
pepim schreef:
Moos schreef:
:mrgreen:

*stelt beeld bij van onzeker pupje :pffff: :mrgreen:
hahaha, nou weet je, dat teefje wat ik net even aanhaalde was ook een heel onzeker pupje. Ze is nu ik denk een jaar of 2 en nog steeds toch wel wat onzeker, tikkeltje angstig ook zou je kunnen zeggen, en naar mensen toe heeft ze echt totaal geen ambities om hogerop te komen.
Naar honden toe zie je het ook verder niet, alleen dus dat ze rijdt. En dan vooral op Saar. Saar snauwt dan, maar ze gaat door, en dan laat Saar het toe en wil vervolgens niet meer spelen, omdat het steeds eindigt in rijden. Maar dat teefje komt voorderest absoluut niet over als een pittig ding.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Moos schreef: hahaha, nou weet je, dat teefje wat ik net even aanhaalde was ook een heel onzeker pupje. Ze is nu ik denk een jaar of 2 en nog steeds toch wel wat onzeker, tikkeltje angstig ook zou je kunnen zeggen, en naar mensen toe heeft ze echt totaal geen ambities om hogerop te komen.
Naar honden toe zie je het ook verder niet, alleen dus dat ze rijdt. En dan vooral op Saar. Saar snauwt dan, maar ze gaat door, en dan laat Saar het toe en wil vervolgens niet meer spelen, omdat het steeds eindigt in rijden. Maar dat teefje komt voorderest absoluut niet over als een pittig ding.
Mizou is niet meer zo onzeker, ik zie het aan haar, ze heeft vertrouwen, is blij, soms draait haar staart helemaal rond, alsof ze propeller start, herkent iemand dat?
Iig een andere golden hier doet dat ook, dan is ze echt in haar element!

Wel interessant overigens, rijden uit onzekerheid of zekerheid? Ja ik wil het gewoon ook graag weten, omdat ik mijn hond goed wil kennen.

Deze reu was trouwens al op heel jonge leeftijd gecastreerd (4 maanden) maar was haar tot voor kort altijd de baas! Hij vond het geen probleem, liet het gewoon gebeuren, gek hoor! :19:
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Volgens mij zijn het vooral honden die wel hogerop zouden willen komen (en dus nog niet hogerop *zijn*), die proberen te rijden op andere honden. Ik geloof niet dat ik het een hele zelfverzekerde hond ooit heb zien doen.

En het is gewoon vervelend gedrag wat je als baas niet moet accepteren, zeker niet bij / door vreemde honden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
*Jolanda*

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

Timber heeft het ook gedaan...
Hij dook op cursus altijd op de RR waar hij mee mocht spelen aan het einde van de les... En "later" begon het ook op de mechelaar van mijn zus en ik heb toen het advies gekregen om het niet toe te staan...
Ben dus een paar keer boos op hem geweest (van een afstand want dat werkt bij hem het beste) En het was over... Puur omdat ik het niet nodig vind om hem op andere honden te laten rijden....
Sassie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sassie »

Ik vind het heel moeilijk om het af te leren. Wolf doet het ook tot vervelens toe en hoe consequent ik ook ben en hem er steeds 'vanaf' stuur, hij blijft het doen. Na correctie van mij stopt ie even en gaat vervolgens vrolijk verder. Wordt er wel eens gek van maar weet het eigenlijk niet meer.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Volgens mij zijn het vooral honden die wel hogerop zouden willen komen (en dus nog niet hogerop *zijn*), die proberen te rijden op andere honden. Ik geloof niet dat ik het een hele zelfverzekerde hond ooit heb zien doen.

En het is gewoon vervelend gedrag wat je als baas niet moet accepteren, zeker niet bij / door vreemde honden.
Nee ok dat begrijp ik, ik zal het volgende keer ook niet goed vinden. Dit was overigens geen vreemde hond.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Je kunt het beter verbieden.
Binnen de eigen roedel heeft zoiets nog wel een duidelijke betekenis, maar jouw hond zegt eigenlijk 'kijk eens wat ik durf'
Daar is op zich niks mis mee.
Maar er zijn een hoop honden die het niet toestaan, en er lopen ook genoeg (jonge en oude) honden rond waarbij het gewoon niet goed is voor de heupjes zeg maar...
Mijn Golden werd tijdens het speelkwartier van de pupcursus voortdurend bereden door een RR.
Het Baasje en ook de trainster vond het normale communicatie, Prima, maar niet op mijn hond in de groei.
Ik heb die RR er dus uiteindelijk zelfs steeds afgestuurd.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik vind dit eigenlijk ook een normale reactie en zolang de eigenaar dit gedrag niet erg vind...... Wel moet het natuurlijk niet uit de hand gaan lopen dan is het ook niet meer leuk. De meeste honden geven zelf wel aan of ze dit wel of niet accepteren bij die van mij lukt dat dus zeker niet :mrgreen: dan zou ze gewoon een snauw krijgen meestal is het dan ook goed.

Wel is dit in zekere maten dominantie ik denk wel dat het klopt wat Hanneke2 zei dat het te maken heeft met hogerop komen in de roedel.
Hou er wel rekening mee dat onderdanig gedrag niet altyd onderdanig is :wink: Zo zijn er genoeg honden die zich hebben aangeleerd dat ze best wel kunnen vervelen zolang ze maar laag blijven en af en toe op hun rug gaan liggen. Mijn hond krijgt ook hier genoeg van en kan dan wel eens een correctie geven. Veel mensen snappen dat niet omdat hun hond toch onderdanig deed. Maar goed als hij dit echt was drong hij niet zo aan.

Ik denk dus dat je hondje gewoon aan het ontwikkelen is tot een zelfverzekerde hond. Hou het wel in de gaten want soms loopt het sneller uit de hand dan je zelf door hebt. (hoeft zeker niet hoor) maar zo ging dat bij jola wel en nu heb ikmijn handen vol om gedrag af te leren. haha
pepim
Zeer actief

Daan schreef:Je kunt het beter verbieden.
Binnen de eigen roedel heeft zoiets nog wel een duidelijke betekenis, maar jouw hond zegt eigenlijk 'kijk eens wat ik durf'
Daar is op zich niks mis mee.
Maar er zijn een hoop honden die het niet toestaan, en er lopen ook genoeg (jonge en oude) honden rond waarbij het gewoon niet goed is voor de heupjes zeg maar...
Mijn Golden werd tijdens het speelkwartier van de pupcursus voortdurend bereden door een RR.
Het Baasje en ook de trainster vond het normale communicatie, Prima, maar niet op mijn hond in de groei.
Ik heb die RR er dus uiteindelijk zelfs steeds afgestuurd.
Ik begrijp wat je bedoelt, ik zal het in de gaten houden!
pepim
Zeer actief

corason del perro schreef:Ik vind dit eigenlijk ook een normale reactie en zolang de eigenaar dit gedrag niet erg vind...... Wel moet het natuurlijk niet uit de hand gaan lopen dan is het ook niet meer leuk. De meeste honden geven zelf wel aan of ze dit wel of niet accepteren bij die van mij lukt dat dus zeker niet :mrgreen: dan zou ze gewoon een snauw krijgen meestal is het dan ook goed.

Wel is dit in zekere maten dominantie ik denk wel dat het klopt wat Hanneke2 zei dat het te maken heeft met hogerop komen in de roedel.
Hou er wel rekening mee dat onderdanig gedrag niet altyd onderdanig is :wink: Zo zijn er genoeg honden die zich hebben aangeleerd dat ze best wel kunnen vervelen zolang ze maar laag blijven en af en toe op hun rug gaan liggen. Mijn hond krijgt ook hier genoeg van en kan dan wel eens een correctie geven. Veel mensen snappen dat niet omdat hun hond toch onderdanig deed. Maar goed als hij dit echt was drong hij niet zo aan.

Ik denk dus dat je hondje gewoon aan het ontwikkelen is tot een zelfverzekerde hond. Hou het wel in de gaten want soms loopt het sneller uit de hand dan je zelf door hebt. (hoeft zeker niet hoor) maar zo ging dat bij jola wel en nu heb ikmijn handen vol om gedrag af te leren. haha
Bedankt voor je uitleg. Ik wist niet dat onderdanig gedrag niet altijd onderdanig is.
Ik hou haar zeker heel goed in de gaten, want soms sluipen dingen er sneller in dan je denkt, dat ben ik met je eens.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

hier binnen de roedel zie ik het aan de teven als ze loops moeten worden, want dan gaan ze meer domineren (nog niet rijden, maar wel kop in nek, poten op rug etc)
als ze eenmaal loops zijn en ik de teven dus apart uitlaat (dekrijpe dagen) dan gaan ze dus op die dekrijpe dagen op elkaar rijden (loopse teefje boven op.......) dus idd echt dominantie hier....
pepim
Zeer actief

Ja ok loops zijn heeft dus ook invloed. Vooralsnog is ze niet loops, ik kijk elke dag sinds de da zei dat ze binnenkort loops kon worden (begin december).
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”