Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Navelbreuk!!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Macy
Vaste gebruiker

Navelbreuk!!

Ongelezen bericht door Macy »

Hallo ik heb een vraagje, stel je hebt een teefje met een navelbreuk [ blijkt erfelijk te zijn] is het verstandig of niet verstandig om met zo'n teefje te fokken, hoe denken jullie hierover?
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Zeer zeker NIET mee fokken
Afbeelding
Macy
Vaste gebruiker

Kun je mij ook uitleggen waarom niet?
Rea
Zeer actief
Contacteer:

1 't is erfelijk en dit moet en wil je niet doorgeven.
2 Ik weet niet hoe groot de navelbreuk is maar denk eens aan de gevaren die er kunnen ontstaan (ook al is ze eraan geholpen) als deze teef dadelijk met een volle puppuebuik zou lopen :ok:

Dus zeer zeker niet doen :neenee:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

fokken doe je met gezonde, uiterlijk korrecte en goede honden qua karakter.

je hebt een erfelijk gebrek ontdekt.

dus niet fokken.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Je moet zowieso niet (willen) fokken met dieren die (erfelijke) afwijking hebben. Hoe denk je er zelf over?
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Zoals al eerder geschreven, nee dus. En al helemaal niet omdat het ook nog eens erfelijk is en je het dus door gaat geven.
Afbeelding
Macy
Vaste gebruiker

Als het iets erfelijks blijkt te zijn en ik weet dat dan ga ik er zowiezo niet mee fokken
Alvast bedankt voor jullie vlotte reacties
Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Is het echt erfelijk of kan mams ook de navelstreng slecht hebben afgebeten, volgens mij verschillen hier de meningen nog wel over? Heb destijds een DA gevraagd en hij zei dat het slordigheid van mams is, en niets erfelijks.

Wanneer wordt het als erfelijk gezien? Als meerdere pups in het nest het hebben of als een enkele pup het heeft, in het nest van mams en paps en de voorouders een navelbreuk niet voorkomt.

Groetjes,
Esther
www.rhodesian.nl
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Esther80 schreef:Is het echt erfelijk of kan mams ook de navelstreng slecht hebben afgebeten, volgens mij verschillen hier de meningen nog wel over? Heb destijds een DA gevraagd en hij zei dat het slordigheid van mams is, en niets erfelijks.

Wanneer wordt het als erfelijk gezien? Als meerdere pups in het nest het hebben of als een enkele pup het heeft, in het nest van mams en paps en de voorouders een navelbreuk niet voorkomt.

Groetjes,
Esther
www.rhodesian.nl
dat het mams haar schuld zou zijn vind ik onzin ze hebben het of ze hebben het niet
en is het erfelijk ja moet je er mee fokken nee, en kan het zo maar op duiken, ja dat kan en als het hele nest op 1 na geen navel breuk heeft is het dan als nog erfelijk,ja als je met dat hondje zou fokken is de kans zeer groot dat ze het doorgeft aan haar pups.

mol :8):
Assie&Dessie
Actief
Mijn ras(sen): De Kangal

Ongelezen bericht door Assie&Dessie »

Ik wist dus ook niet dat dat erfelijk was.De hond van mijn moeder(Bearded Collie) heeft ook een navelbreuk.De fokker zei toen ook dat het iets onschuldigs is,niks met erfelijkheid te maken,inderdaad iets niet goed gegaan met navelstreng afbijten.

groetjes Yvet
Afbeelding
Assie&Dessie
Actief
Mijn ras(sen): De Kangal

Ongelezen bericht door Assie&Dessie »

Ik had zelf als baby ook een navelbreuk,dus heb ik nu kans dat mijn kinderen dit ook krijgen :denken:
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Contacteer:

Assie&Dessie schreef:Ik wist dus ook niet dat dat erfelijk was.De hond van mijn moeder(Bearded Collie) heeft ook een navelbreuk.De fokker zei toen ook dat het iets onschuldigs is,niks met erfelijkheid te maken,inderdaad iets niet goed gegaan met navelstreng afbijten.

groetjes Yvet
Dan zouden er toch heel veel honden in de fout gaan met 't afbijten van de navelstreng :denken:
Maar ja als de navelbreuk niet zo groot is...........ach wie taalt er dan naar :evil:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Navelbreuk kan inderdaad verschillende oorzaken hebben. Of het niet goed sluiten van de buikwand (erfelijk) of het te ruw doorbijten van de navelstreng (misschien ook erfelijk ?)
De erfelijke vorm hoe onschuldig hij ook mag lijken kan wel degelijk problemen geven voor de pups. Ik weet van een nest waar (achteraf) vader en moeder het dus hadden en waar er 3 pups geboren werden met de ingewanden eruit. Deze pups hebben het dus niet overleefd.

Niet doen dus!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
kevin4096
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door kevin4096 »

Mol schreef:
Esther80 schreef:Is het echt erfelijk of kan mams ook de navelstreng slecht hebben afgebeten, volgens mij verschillen hier de meningen nog wel over? Heb destijds een DA gevraagd en hij zei dat het slordigheid van mams is, en niets erfelijks.

Groetjes,
Esther
www.rhodesian.nl
dat het mams haar schuld zou zijn vind ik onzin ze hebben het of ze hebben het niet
en is het erfelijk ja moet je er mee fokken nee, en kan het zo maar op duiken, ja dat kan en als het hele nest op 1 na geen navel breuk heeft is het dan als nog erfelijk,ja als je met dat hondje zou fokken is de kans zeer groot dat ze het doorgeft aan haar pups.

Ik heb vorig jaar een nest gehad waar de ouders geen last hadden van navelbreuk ook niet in de voorouders! De reden was dat de onervaren teef de navel te kort heeft afgebeten. Dus is volgens "mij" niet erfelijk. Is er geen veearts op het forum dan weten we het direct!
Klik op onderstaande banner om de website te bekijken!

Afbeelding
Mol
Zeer actief

kevin4096 schreef:
Mol schreef:

Groetjes,
Esther
www.rhodesian.nl

Ik heb vorig jaar een nest gehad waar de ouders geen last hadden van navelbreuk ook niet in de voorouders! De reden was dat de onervaren teef de navel te kort heeft afgebeten. Dus is volgens "mij" niet erfelijk. Is er geen veearts op het forum dan weten we het direct!
als een pup geboren word hebben ze allemaal een soort van navel breukje dit groeit in de eerste dagen na de geboorte dicht
als dit niet het geval is heet het een navel breuk en dan kan je teef de navelstren kort of lang hebben af gebeten als het niet dicht groeit dan komt de pup een bepaald hormoon te kort wat dat dicht groeien beinvloet.

Macy
Vaste gebruiker

Ik heb de vraag gesteld aan Atjo Westerhuis per email of je met een teefje mag fokken die een navelbreukje heeft, zijn antwoord was GEEN PROBLEEM.
Je mag er dus wel mee fokken.
bullegie
Vaste gebruiker

!!!

Ongelezen bericht door bullegie »

zover ik weet is een navelbreuk NIET erfelijk maar ligt het eraan hoe voorzichtig de navelstreng is doorgebeten of met behulp van fokker.
een navelbreuk waar je je pink in kan doen is vrij groot dus kun je daar iets aan laten doen.
verder kan het geen kwaad om daar mee te fokken.
kijk alleen uit zodra de pups geboren worden dat de navelstreng voorzichtig!!! gescheurd /geknipt wordt. (trek er dus niet aan)
succes met je fokken :ok:
knuffels en een poot :)
Mol
Zeer actief

Macy schreef:Ik heb de vraag gesteld aan Atjo Westerhuis per email of je met een teefje mag fokken die een navelbreukje heeft, zijn antwoord was GEEN PROBLEEM.
en how the fuck is?????
vraag hem dan ook eens of je met kniksaart mag fokken

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Macy schreef:Ik heb de vraag gesteld aan Atjo Westerhuis per email of je met een teefje mag fokken die een navelbreukje heeft, zijn antwoord was GEEN PROBLEEM.
Tuurlijk MAG je er mee fokken. Maar of het wenselijk is :denken:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

sirene schreef:
Tja dat is altijd de vraag.

Als wij bij de tibetaanse spaniels zullen gaan stoppen met fokken met een navelbreukje dan kunnen we stoppen met het ras.

Gr. Maria.
Mol
Zeer actief

Maria schreef:
sirene schreef:
Tja dat is altijd de vraag.

Als wij bij de tibetaanse spaniels zullen gaan stoppen met fokken met een navelbreukje dan kunnen we stoppen met het ras.

Gr. Maria.
ziekelijk ras is hetdan meschien inderdaad dan maar beter

Maria
Zeer actief
Contacteer:

Mol,

Jij vind een ras ziek als dat een navelbreukje heeft?

Sjonge zeg..............

Kortzichtig heet zoiets. Ben ook verbaasd dat de meeste mensen hier totaal niet reageren of alleen voorstander zijn om hier niet mee te fokken.

Laat ik het zo zeggen bijna iedereen fokt met een navelbreukje. Of heeft in zijn nesten navelbreuken gehad. Moet je dan stoppen met het gebruik van de ouderdieren in mol zijn mening wel.

Stop dan met fokken van alle honden, want elke hond mankeert minimaal iets.

Mensen planten zich ook voort met de vreselijkste afwijkingen en daar wordt niet eens want van gezegd.

Gr. Maria.
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Kayleigh had ook een flinke navelbreuk,de fokker heeft toen ook gezegd dat dit aan het te kort afbijten van de navelstreng lag.Ik zag het trouwens thuis pas,ik wist niet eens hoe dit eruit zag.Maar ja,fokken doe ik met haar toch niet.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Maria schreef:Mol,

Jij vind een ras ziek als dat een navelbreukje heeft?

Sjonge zeg..............

Kortzichtig heet zoiets. Ben ook verbaasd dat de meeste mensen hier totaal niet reageren of alleen voorstander zijn om hier niet mee te fokken.

Laat ik het zo zeggen bijna iedereen fokt met een navelbreukje. Of heeft in zijn nesten navelbreuken gehad. Moet je dan stoppen met het gebruik van de ouderdieren in mol zijn mening wel.

Stop dan met fokken van alle honden, want elke hond mankeert minimaal iets.

Mensen planten zich ook voort met de vreselijkste afwijkingen en daar wordt niet eens want van gezegd.

Gr. Maria.
een keer een navelbreukje kan, te kort afbijten? kan ook een keer gebeuren, maar..... zodra je vaak in nesten navelbreukjes hebt is er toch iets mis... ik heb zelf nog nooit! 1 navelbreuk in mijn nesten gehad, wel een keer een liesbreukje, heel minimaal en dat heb ik erg goed in de gaten gehouden, het volgende nest van die teef zat helemaal geen breukje in...dus het was of de combi, of domme pech... had ze nou in een volgend nest weer een liesbreukje gehad dan had ik niet meer met die teef gefokt ( als dat al aan de orde is hoor)

ik snap dat het lastig is en ik zeg ook echt niet oh navelbreukjes? ziek ras en stoppen met fokken, onzin, maar men moet het niet afdoen als, tja dat zit erin, en ach dat hoort, juist door nog selectiever te zijn kun je het verbeteren...ja dat kost moeite en ja dat is soms zuur omdat je dan honden moet uitschakelen wat erg jammer kan zijn, so be it, dat is fokken... en tuurlijk snap ik ook dat je met sommige rassen veel minder mogelijkheid hebt om honden uitteschakelen maar erkennen dat het WEL een "probleem" is vind ik wel het minste

en weer de vergelijking van mensen en honden? waar slaat dat toch op? :denken:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

bij de basenji komen navelbreukjes ook regelmatig voor, ziekelijk ras? laat me niet lachen zeg :roll: maar wel iets om rekening mee te houden in de fokkerij, maar een reu die in mijn ogen bijna perfect is en toch een navelbreukje heeft zou ik zeker niet uitsluiten voor een dekking, doch liever niet natuurlijk en gelukkig zijn er steeds meer fokkers die er op letten en erop selecteren en ik moet zeggen ik zie het steeds minder.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:bij de basenji komen navelbreukjes ook regelmatig voor, ziekelijk ras? laat me niet lachen zeg :roll: maar wel iets om rekening mee te houden in de fokkerij, maar een reu die in mijn ogen bijna perfect is en toch een navelbreukje heeft zou ik zeker niet uitsluiten voor een dekking, doch liever niet natuurlijk en gelukkig zijn er steeds meer fokkers die er op letten en erop selecteren en ik moet zeggen ik zie het steeds minder.
precies, daar gaat het om, er rekening mee houden en proberen om het eruit te krijgen of te verminderen... maar ontkennen dat het een 'probleem"is vind ik ook weer te kort door de bocht, of zeggen tja dat zit er in hoort erbij kan ik ook niet zo goed tegen, in principe hoort geen enkele afwijking erbij..of moet iig niet goed gepraat worden omdat het nou eenmaal veel voorkomt

(jee duidelijk? :denken: nah ja je snapt me wel :mrgreen: )
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

yamie schreef: precies, daar gaat het om, er rekening mee houden en proberen om het eruit te krijgen of te verminderen... maar ontkennen dat het een 'probleem"is vind ik ook weer te kort door de bocht, of zeggen tja dat zit er in hoort erbij kan ik ook niet zo goed tegen, in principe hoort geen enkele afwijking erbij..of moet iig niet goed gepraat worden omdat het nou eenmaal veel voorkomt

(jee duidelijk? :denken: nah ja je snapt me wel :mrgreen: )
ja ik snap je wel hoor :mrgreen:

en idd veel fokkers ontkennen wel meer "problemen" en dat word idd vaak goed gepraat, terwijl ze door een strengere selectie een hoop kunnen terugdringen en het er wellicht uit kunnen krijgen. Verder kijken dan hun neus lang is wil ook wel eens helpen, bv een dekking of een nieuw teefje uit verweggistan halen mocht daar iets geschikts rondlopen. Als je maar goed genoeg zoekt is er wel wat te vinden waar je verder mee kan denk ik dan maar.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

ik zeg niet dat het geen probleem is maar er zijn zoveel dingen waar je een probleem van kan maken.

de vergelijking met de mens vind ik erg goed. want als mens zijnde mag jezelf in nederland onbeperkt voortplanten en in de natuur wordt er ook gewoon voortgeplant zonder dat er een test of wat dan ook voorkomt.

Ik test op alles wat IK een probleem vind in ons ras en ik zou ook eerder kiezen voor een hond zonder navelbreuk dan met, maar er zijn veel ergere problemen die ik liever uitsluit dan een navelbreukje.

Maria.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Maria schreef:ik zeg niet dat het geen probleem is maar er zijn zoveel dingen waar je een probleem van kan maken.

de vergelijking met de mens vind ik erg goed. want als mens zijnde mag jezelf in nederland onbeperkt voortplanten en in de natuur wordt er ook gewoon voortgeplant zonder dat er een test of wat dan ook voorkomt.

Ik test op alles wat IK een probleem vind in ons ras en ik zou ook eerder kiezen voor een hond zonder navelbreuk dan met, maar er zijn veel ergere problemen die ik liever uitsluit dan een navelbreukje.

Maria.
uh ja :19: maar daar hebben we het toch niet over? het gaat hier toch om een navelbreuk en of het erfelijk is en of je er beter wel of niet mee kunt fokken? dat er nog meer dingen zijn die misschien vervelender zijn? dat zal allemaal best, maar daar ging het hier dus niet om...
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”