Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

3 keer gekoppelt??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

ik denk dat de meeste moeite hebben met dat je je niet goed hebt geinfomeerd en dat je allen een bloed onderzoek hebt laten doen en niet bijvoorbeeld een oogtest of foto's hebt laten maken van de heupen (hd)
je wilt toch ook liever niet dat de eigenaar met een zieke pup bij je op de stoep staat dat lijkt mij ook niet leuk en dat is de bedoeling ook niet of wel dan?
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

linda82 schreef:Het is en blijft toch mijn keuze. Ik denk er gewoon heel anders over. Zon stamboomhond hoeft gewoon niet voor mij! Dat is gewoon mijn mening erover en er zullen er vast heel veel zijn die er ook zo over denken want er is wel heel veel vraag naar dus die mensen zullen met hun eigen redenen ook wel achter een kruizing staan maar er zullen ook wel veel mensen zijn die denken zoals jullie en hier en daar geef ik jullie ook wel gelijk maar het is al gebeurd en het blijft wel bij 1 nestje!

Groetjes Linda
ik heb ook een kruising naast m'n stamboomhonden. Maar ik pieker er niet over om daarmee te fokken....!
Hoeveel pups ben je al kwijt dan?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

malinois schreef:ik heb ook een kruising naast m'n stamboomhonden. Maar ik pieker er niet over om daarmee te fokken....!
Ik heb stamboomhonden, maar ook daarmee pieker ik er niet over om mee te fokken :mrgreen:
bullegie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bullegie »

[quote="yamie"]linda82: ik ben ook wel benieuwd naar een paar antwoorden op vragen hier... wat maakt jou hondje zo bijzonder? iig meer bijzonder dan het gros wat in het asiel zit?

ik weet niet of dit op mijn puppie slaat,,,maar ik maak niet duidelijk dat mijn hondje bijzonder is, wat ik bedoel is dat ik ipv een assielhondje liever een pup prevereer bij een particulier omdat ik de pup zelf kan opvoeden zodat ik weet wat ik eraan heb. had het assiel nu een pup (frans bulletje) dan was daar mijn keuze op gevallen. of de pup nu uit het assiel komt of van een particulier..het blijft wat dat betreft hetzelfde.
nestjes nemen om de "leuk"is nooit goed. en nogmaals..deze stamboomloze teef zal NOOIT een nestje krijgen.
en hopelijk houdt linda zich aan haar woord en neemt ze hierna inderdaad geen nestje meer.
knuffels en een poot :)
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

bullegie schreef:
yamie schreef:linda82: ik ben ook wel benieuwd naar een paar antwoorden op vragen hier... wat maakt jou hondje zo bijzonder? iig meer bijzonder dan het gros wat in het asiel zit?

ik weet niet of dit op mijn puppie slaat,,,maar ik maak niet duidelijk dat mijn hondje bijzonder is, wat ik bedoel is dat ik ipv een assielhondje liever een pup prevereer bij een particulier omdat ik de pup zelf kan opvoeden zodat ik weet wat ik eraan heb. had het assiel nu een pup (frans bulletje) dan was daar mijn keuze op gevallen. of de pup nu uit het assiel komt of van een particulier..het blijft wat dat betreft hetzelfde.
nestjes nemen om de "leuk"is nooit goed. en nogmaals..deze stamboomloze teef zal NOOIT een nestje krijgen.
en hopelijk houdt linda zich aan haar woord en neemt ze hierna inderdaad geen nestje meer.
:denken: uh nee dit gaat dus niet om jou hondje :wink:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

schotse collie schreef:ik denk dat de meeste moeite hebben met dat je je niet goed hebt geinfomeerd en dat je allen een bloed onderzoek hebt laten doen en niet bijvoorbeeld een oogtest of foto's hebt laten maken van de heupen (hd)
je wilt toch ook liever niet dat de eigenaar met een zieke pup bij je op de stoep staat dat lijkt mij ook niet leuk en dat is de bedoeling ook niet of wel dan?
of je geeft gewoon antwoord....
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

maar dat kan vrij moeilijk zijn voor sommigen.... :roll:
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
linda82
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door linda82 »

Yamie hoeveel honden heb jij eigelijk?

Groetjes Linda
Silky is ZWANGER!
linda82
Vaste gebruiker

Ik heb eens nagedacht over het fokken van stamboom honden maar eerlijk gezegt vind ik dat pas onverandwoordelijk! Er word gezegt dat er overschot is aan honden nou tel maar eens mee:

Een goede fokker heeft vaak 5 teefjes die fokkers krijgen ongeveer 2 nestjes per jaar (meer mag geloof ik niet of wel?) Dat is dus in 5 jaar tijd 2x 10 pups = 20 pups per jaar x 5 = 100 pups!!!

Hebben jullie daar wel eens aan gedacht??
En ja er komen ook stamboomhonden in het verkeerde huis waar ze dan mee broodfokken dat risico is bij stamboomhonden veeeeel groter dan bij kruizingen omdat daar veel meer geld per pup voor gevraagt word. Ja een kruizing heeft meer kans niet gezond te zijn maar broodfokken vind ik net zo erg! Bovendien laten ze pups die een afwijking hebben zoals een knikje in de staart gewoon inslapen omdat het niet goed genoeg is voor de stamboom nou dat vind ik pas erg! Zo zie je maar dat met stamboomhonden fokken net zoveel voordelen en nadelen zitten als bij kruizingen!

Groetjes Linda
Silky is ZWANGER!
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Je hebt toch wel ietwat vreemd nagedacht hoor :19:

Een goede fokker fokt (in mijn ogen) op aanvraag en fokt niet zoals jij schrijft gewoon een paar keer per jaar een nestje voor de leuk. De honden zijn getest op alle afwijkingen die er bij dat ras zijn en een goede fokker fokt er dus alleen mee als dit allemaal goed zit.

Een goede fokker selecteerd ook zeker zijn kopers en verkoopt zijn puppie niet aan de eerste de beste die denkt voor dat pupje te kunnen zorgen.

Ehmm wie heb jij horen zeggen dat broodfokkers goede fokkers zijn of beter/ slechter zijn dan fokkers die kruizingen gaan rokken :denken:

Sorry, maar vind het een beetje raar gedacht van je :roll:
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

linda82 schreef:Yamie hoeveel honden heb jij eigelijk?

Groetjes Linda
Maakthet wat uit hoeveel honden iemand heeft :denken:
Afbeelding
bullegie
Vaste gebruiker

nahja!!! jij bent echt van de pot gepleurd zeg!!! wat jij verteld komt niet voor, en zowel..dan is het sporadisch.. de kosten van een stamboompup liggen inderdaad hoger maar juist daardoor denken de mensen beter na of ze zo'n grote som geld willen geven aan een hond die je je leven lang bij je zal hebben.
broodfokkers vallen al heel snel door de mand en worden door de gewone fokkers via de mond tot mond reclame bekend gemaakt. op deze manier worden deze broodfokkers in de gaten gehouden en zo nodig erg moeilijk gemaakt. komtnog het feit bij dat bij de meeste rassen met een koopcontract wordt gewerkt waardoor de hond beschermd wordt...ook tegen het broodfokken!!! er zijn veeeeel en veeeel meer kruizingen dan jij denkt..kijk maar rond..ze komen zelfs uit het buitenland via SOS en dier in nood en noem maar op.
schoenmaker blijf dus bij je leest en praat geen poep over dingen waar je niks vanaf weet!!! :boos:
linda82
Vaste gebruiker

Als er vraag is voor 1 pupje van bijv. 1000 euro dan kun je mij niet wijs maken dat de fokker dan niet al een nestje begint want het zal vaak genoeg voorkomen dat je voor misschien meer dan de helft al geen kopers hebt.

En veel zeggen er dat het niet goed is met kruizingen te fokken maar mijn mening is dat het in ieder geval beter is dan broodfokken en dat een keer een nestje van een kruizing net zo goed is als het fokken van een stamboomhond.

Groetjes Linda
Silky is ZWANGER!
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

linda82 schreef:Ik heb eens nagedacht over het fokken van stamboom honden maar eerlijk gezegt vind ik dat pas onverandwoordelijk! Er word gezegt dat er overschot is aan honden nou tel maar eens mee:

Er is voornamelijk een overschot aan hondjes zonder stamboom.
Een goede fokker heeft vaak 5 teefjes die fokkers krijgen ongeveer 2 nestjes per jaar (meer mag geloof ik niet of wel?) Dat is dus in 5 jaar tijd 2x 10 pups = 20 pups per jaar x 5 = 100 pups!!!

Waar haal je dit vandaan? :denken:

En ja er komen ook stamboomhonden in het verkeerde huis waar ze dan mee broodfokken dat risico is bij stamboomhonden veeeeel groter dan bij kruizingen omdat daar veel meer geld per pup voor gevraagt word. Ja een kruizing heeft meer kans niet gezond te zijn maar broodfokken vind ik net zo erg! Bovendien laten ze pups die een afwijking hebben zoals een knikje in de staart gewoon inslapen omdat het niet goed genoeg is voor de stamboom nou dat vind ik pas erg! Zo zie je maar dat met stamboomhonden fokken net zoveel voordelen en nadelen zitten als bij kruizingen!

De kans dat een hondje van een goede fokker bij een verkeerde baas terecht komt is vele malen kleiner dan een hondje uit een 'zomaar' nest.
Een rashond komt vaak bij mensen die al bezig zijn met wat ze willen en die duidelijk op zoek zijn. Daarbij zorgt een goede fokker dat hij/zij al voor de dekking plaats vind een lijst heeft van eventueel geinteresseerde mensen. Een fokker doet moeite mensen te leren kennen en verkoopt zijn pups niet als er maar iets twijfel is.

Verder moet je ook iets meer leren over gezondheid en erfelijkheid. Een knikstaart is niet zomaar een 'schoonheidsfoutje' maar een sluitingsdefect. Een knikstaart is vaak gerelateerd aan open verhemelte, open rug en andere sluitingsdefecten.

Groetjes Linda
bullegie
Vaste gebruiker

bianca83 schreef:
linda82 schreef:Yamie hoeveel honden heb jij eigelijk?

Groetjes Linda
Maakthet wat uit hoeveel honden iemand heeft :denken

misschien wil linda met één van jouw hondjes kruisen?? :idea: grinnn :evil:
linda82
Vaste gebruiker

Bullegie: Dus je vind het niet goed dat die SOS honden hier komen? Vind je het erg dat er daarom zoveel honden hier zijn?

Groetjes Linda
Silky is ZWANGER!
bianca83
Zeer actief

linda82 schreef:Als er vraag is voor 1 pupje van bijv. 1000 euro dan kun je mij niet wijs maken dat de fokker dan niet al een nestje begint want het zal vaak genoeg voorkomen dat je voor misschien meer dan de helft al geen kopers hebt.
En wat als hij verder geen kopers vindt? Sorry hoor maar waarom zou een fokker haast hebben met een nestje. Jij denkt dus dat fokkers het om het geld doen en er rijk van worden :denken:
linda82 schreef:En veel zeggen er dat het niet goed is met kruizingen te fokken maar mijn mening is dat het in ieder geval beter is dan broodfokken en dat een keer een nestje van een kruizing net zo goed is als het fokken van een stamboomhond.

Groetjes Linda
Dus omdat het beter is dan een broodfokker ga jij kruizingen fokken :19: Dat is wel een rare reden om een nestje te nemen hoor.
Afbeelding
linda82
Vaste gebruiker

Dus als ze alleen maar een knikstaartje hebben dan worden ze niet ingeslapen? En ook al hebben ze een kleine afwijking dan nog moet je ze niet in laten slapen vind ik! :kotz:

Groetjes Linda
Silky is ZWANGER!
bullegie
Vaste gebruiker

een fokker zal inderdaad op aanvraag van 1 pup van 1000 euro niet gaan fokken. zo dom is ie niet. ailena bv. heeft al reserveringen van 3 pups en zal nu een nestje gaan fokken wanneer dit zover is. krijgt de teef meer dan 3 pups dan zal zij de asnderen met gemak kwijtraken. haar ras is erg geliefd nl. ook ailena werkt met zowel een vragenlijst als met een koopcontract. voor beide partijen een goede dekking zou ik zo zeggen. :pffff:
linda82
Vaste gebruiker

Nou kijk maar een onder de topic waarom wel of niet fokken. Heel veel reacties van mensen omdat ze het leuk vinden en er een zakcentje aan over houden. dus ja er wordt gefokt om het geld!

Groetjes Linda
Silky is ZWANGER!
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

linda82 schreef:Dus als ze alleen maar een knikstaartje hebben dan worden ze niet ingeslapen? En ook al hebben ze een kleine afwijking dan nog moet je ze niet in laten slapen vind ik! :kotz:

Groetjes Linda
Jij leest niet!!!!! Zoek eens wat meer informatie over een knikstaart! Een knikstaart is geen kleine afwijking maar kan levensbedreigende zijn!
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

linda82 schreef:Ik heb eens nagedacht over het fokken van stamboom honden maar eerlijk gezegt vind ik dat pas onverandwoordelijk! Er word gezegt dat er overschot is aan honden nou tel maar eens mee:

Groetjes Linda
Ik geloof best dat je hebt nagedacht maar dat was dan niet lang genoeg. Er is een heel groot verschil tussen het zogenaamde broodfokken en verantwoord fokken. De een let idd nergens op en verkoopt gewoon aan iedereen en let ook niet op wat hij fokt (de erfelijke afwijkingen etc) de andere fokker let daar dus wel op en heeft ook een doel met zijn fokbeleid (bijvoorbeeld dat hij de bouw van de hond wil verbeteren) en selecteert dus pa en ma op dit beleid om tot een zo gezond mogelijke hond te komen. Elke hond wiens vader en moeder een stamboom hebben heeft automatisch ook een stamboom (moet je wel aanvragen) ook al ziet hij groen en paars en zit zijn staart op zijn neus.
Ik weet niet hoe vaak jouw teef per jaar loops wordt? dus zwanger kan raken maar de meeste honden die ik ken worden maar twee keer per jaar loops dus vruchtbaar. Al staat de fokker op zijn kop meer dan twee nesten kan een teef dus niet krijgen per jaar.
Stamboom honden komen ook in het asiel, maar dat is in verhouding van 1(stamboomhond) staat tot 20 (pretkruisingen) en dan nog zijn het de honden van de broodfokkers met stamboom en niet die van de verantwoorde fokker want die selecteren veel beter en nemen hun honden terug mocht het misgaan met de pup in het nieuwe gezin.
Ook denk ik dat je beter naar je eigen verantwoording moet kijken dan te wijzen naar een ander die het in jouw ogen misschien slechter doet.
Als ik mijn honden niet uit zou laten kan ik wel wijzen naar een hond in Vietnam die aan een stok hangt en zeggen dat die het slechter heeft maar dat neemt niet de verantwoording die ik ten op zichte van mijn dieren heb weg.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
bianca83
Zeer actief

linda82 schreef:Dus als ze alleen maar een knikstaartje hebben dan worden ze niet ingeslapen? En ook al hebben ze een kleine afwijking dan nog moet je ze niet in laten slapen vind ik! :kotz:

Groetjes Linda
:denken: :19: Dus jij denkt dat een knikstaart maar gewoon een bobbel is in de staart en verder gewoon is en geen kwaad kan :roll:
Afbeelding
bullegie
Vaste gebruiker

linda82 schreef:Bullegie: Dus je vind het niet goed dat die SOS honden hier komen? Vind je het erg dat er daarom zoveel honden hier zijn?

Groetjes Linda
:neenee: linda...kindje....*zucht* wat ik hiermee bedoel is dat er veeel meer kruisingen in ons land zijn dan jij denkt, en geloof me...minder broodfokkers die er inderdaad ook wel zijn (helaas)...eerst goed lezen kindje... :pffff:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

bianca83 schreef:Jij denkt dus dat fokkers het om het geld doen en er rijk van worden :denken:
Nou, rasfokkers worden er in de meeste gevallen niet armer van.
bianca83 schreef:Een goede fokker fokt (in mijn ogen) op aanvraag en fokt niet zoals jij schrijft gewoon een paar keer per jaar een nestje voor de leuk.
Hoe komt het dan dat de pupbemiddeling bij de verschillende rasverenigingen tientallen pups ter bemiddeling hebben?
De honden zijn getest op alle afwijkingen die er bij dat ras zijn en een goede fokker fokt er dus alleen mee als dit allemaal goed zit.
Dit forum staat vol met verhalen over rashonden met stambomen van hier tot Tokyo die allerlei problemen hebben. Al die tests zijn blijkbaar geen garantie voor een gezonde, leuke hond.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
bianca83
Zeer actief

Nou gezien de tijd die ze erin moeten steken, de dekking, DA kosten, kosten voor stamboom, kosten voor shows, eten en noem het allemaal maar op wordt je er echt niet rijk van hoor.

Niet elke fokker fokt alleen op aanvraag en ja dan houden ze pups over en wordt dit soms vermeld bij de rasvereniging. Maar dat wil niet zeggen dat elke fokker zo fokt.

Niet elke rashond is getest op alles en dan nog kan er soms iets gebeuren ja. Is een hond dan gelijk geen leuke hond meer? Zo komt het bij mij in ieder geval over hoe je het schrijft.
Afbeelding
bullegie
Vaste gebruiker

Dit forum staat vol met verhalen over rashonden met stambomen van hier tot Tokyo die allerlei problemen hebben. Al die tests zijn blijkbaar geen garantie voor een gezonde, leuke hond.[/quote]

als er met levend "aas"wordt gefokt (zoals we dat noemen) is er nooit een garantie dat een pup niets heeft. dit geldt zowel voor de stamboomhonden als de stamboomloze honden. wat de garantie groter maakt is het feit dat de hond op verschillende aantoonbare ziektes/afwijkingen getest kunnen worden. natuurlijk kun je een da. niet vragen een pup open te snijden om de binnenkant te bekijken. uit zich later na een aantal mnd. een erfelijke afwijking zal een GOEDE fokker de koper ten alle tijden bijstaan etc. vooral degene die met een koopcontract werken. althans..dat zijn mijn ervaringen...lees dit goed...MIJN ervaringen dus.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

linda82 schreef:Ik heb eens nagedacht over het fokken van stamboom honden maar eerlijk gezegt vind ik dat pas onverandwoordelijk!
omdat die wel kijken naar de gezondheid van de ouderdieren en wel verstand hebben van erfelijkheid etc.? :denken:
Een goede fokker heeft vaak 5 teefjes
:smile2: jij spoort echt niet...! dan is Carmen bijvoorbeeld een slechte fokker omdat ze maar 2 teven heeft? En Suzanne ook?

die fokkers krijgen ongeveer 2 nestjes per jaar (meer mag geloof ik niet of wel?) Dat is dus in 5 jaar tijd 2x 10 pups = 20 pups per jaar x 5 = 100 pups!!!
geen van mijn honden komen uit zulke grote nesten :19:
ook verkeerde fokker?

Groetjes Linda
pups die een afwijking hebben worden soms onder voorwaarden geplaatst soms afgemaakt ja als dat beter voor de hond is en/of het ras.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

linda82 schreef:Als er vraag is voor 1 pupje van bijv. 1000 euro dan kun je mij niet wijs maken dat de fokker dan niet al een nestje begint want het zal vaak genoeg voorkomen dat je voor misschien meer dan de helft al geen kopers hebt.

En veel zeggen er dat het niet goed is met kruizingen te fokken maar mijn mening is dat het in ieder geval beter is dan broodfokken en dat een keer een nestje van een kruizing net zo goed is als het fokken van een stamboomhond.

Groetjes Linda
De fokkers waar ik mijn honden vandaan hebben, hebben inderdaad de honden al verkocht voordat er uberhaupt gedekt is... Ze hebben een lange wachtlijst! Daarnaast wordt er bij de werkhonden naar de combi gekeken ipv individuele honden. Tenminste... ik heb er bewust voor gekozen!
En mechelaars kosten geen 1000 euro hoor... stamboommechelaars zijn er al voor 450 euro en ik denk zelfs voor minder al wel.
En dat zijn honden waarvan ook de voorouders bekend zijn en getest zijn op erfelijke gebreken en dus niet alleen het bloed is goed dus de hond is goed. Daarnaast wordt er natuurlijk naar de werkeigenschappen gekeken.
broodfokken is niet goed, fokken met kruisingen ook niet!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

linda82 schreef:Nou kijk maar een onder de topic waarom wel of niet fokken. Heel veel reacties van mensen omdat ze het leuk vinden en er een zakcentje aan over houden. dus ja er wordt gefokt om het geld!

Groetjes Linda
je zal er misschien best iets aan overhouden is dat verkeerd dan? Is dat het risico waard je teef te verliezen, alle pups te verliezen, enorme dierenartskosten als er iets verkeerd gaat want daar stap je heel makkelijk overheen bij jouw gaat alles blijkbaar over rozen.... :roll:
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Fokken van honden”