Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

3 keer gekoppelt??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

bullegie schreef:wat de garantie groter maakt is het feit dat de hond op verschillende aantoonbare ziektes/afwijkingen getest kunnen worden. natuurlijk kun je een da. niet vragen een pup open te snijden om de binnenkant te bekijken. uit zich later na een aantal mnd. een erfelijke afwijking zal een GOEDE fokker de koper ten alle tijden bijstaan etc. vooral degene die met een koopcontract werken. althans..dat zijn mijn ervaringen...lees dit goed...MIJN ervaringen dus.
Ja, ik weet heus wel dat veel fokkers heel gewetensvol te werk gaan en de pupkopers bijstaan in geval van problemen. Ik hoef alleen maar aan mijn eigen tekkelfokker te denken.

Het stoort me alleen dat sommige posters hier de rasfok heilig verklaren en iemand verguizen die gewoon een nestje fokt omdat ze haar eigen hondjes super vindt. Ja, dan komen er weer rasloze hondjes bij. So what? Die zijn makkelijk te plaatsen, daar heeft niemand last van. En ze heeft minder kans op erfelijke afwijkingen door 'verdunning' :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
tekkel
Erelid

Martijn schreef:En als je een hond "verdunt" gaat 'ie stuk. :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

linda82 schreef:Nou kijk maar een onder de topic waarom wel of niet fokken. Heel veel reacties van mensen omdat ze het leuk vinden en er een zakcentje aan over houden. dus ja er wordt gefokt om het geld!

Groetjes Linda
geef jij die kruisingen gratis weg dan? weet je wat daar voor mensen op af komen :roll: mooi goedkoop hondje voor kindjes verjaardag, ach puppie plast in huis... hij was toch maar goedkoop dus hoppa marktplaats: te koop kruisingpuppie met princessenmamma waarvan het bloed goed is... :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef: Die zijn makkelijk te plaatsen, daar heeft niemand last van.
waar haal je dat vandaan??zitten daarom de asiels ook zo vol?
waarom zou je minder last van een kruising hebben dan van een rashond?
En ze heeft minder kans op erfelijke afwijkingen door 'verdunning' :wink:
wat een onzin waar haal je dat vandaan?
ik ken de voorouders van m'n honden en hun gezondheid! Van een kruising weet ik dat helemaal niet. Ik heb er hier ook een hoor... heeft nu behoorlijk wat medicijnen (hart, longen, rug etc.) in tegenstelling tot mijn rashonden die kerngezond zijn. :roll: Wat gezond zijn ze toch die kruisingen... Wil niet zeggen dat ze minder zijn voor mij hoor, ik ben er net zo gek mee als m'n rashonden!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bullegie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bullegie »

natuurlijk geef je ook een kruising niet gratis weg...al zou dit maar ter voorkoming zijn om hier een proefdier van te maken..tssss...
en helaas is een kruising niet zo sterk meer als vroeger...toen waren ze inderdaad sterk en hadden bijna...kijk!!! bijna!!! nooit iets.
maar ook ik vind eerlijk gezegd het niet zo goed om voor de leuk een kruising te fokken waarvan beide gekruisden de kans op afwijkingen vergroot.
helaas..pindakaas. :pffff:
knuffels en een poot :)
tekkel
Erelid

malinois schreef:
De asiels zitten niet vol met yorkshire/chihuahua-kruisingen.
En dat bedoel ik ook met 'daar heeft niemand last van'.
tekkel
Erelid

malinois schreef:Ik heb er hier ook een hoor... heeft nu behoorlijk wat medicijnen (hart, longen, rug etc.) in tegenstelling tot mijn rashonden die kerngezond zijn.
Ik zeg niet dat kruisingen per definitie gezonder zijn.
Ik zeg alleen maar dat rashonden ook niet altijd perfect zijn, zoals sommige mensen hier doen geloven.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef:
malinois schreef:
je hebt er weer kruisingen bij waar de asiels mee volzitten en marktplaats mee vol staat:

http://koopjes.marktplaats.nl/dieren_en ... 3D%3D&df=1

en dan 'geen handelaren' eronder zetten dan lijkt het nog wat....

ja dus je hebt er wel last van!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef:
malinois schreef:Ik heb er hier ook een hoor... heeft nu behoorlijk wat medicijnen (hart, longen, rug etc.) in tegenstelling tot mijn rashonden die kerngezond zijn.
Ik zeg alleen maar dat rashonden ook niet altijd perfect zijn, zoals sommige mensen hier doen geloven.
rashonden die bij goede fokkers vandaan komen daar wordt gekeken naar erfelijke afwijkingen, wordt gekeken naar voorouders lijnen etc.
Een hond blijft gelukkig altijd een dier dus ja die kan ook weleens ziek zijn.
Maar de kans is een stuk kleiner en daarnaast kun je dan bij een goede fokker altijd terug voor hulp, info en ondersteuning.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

malinois schreef:
tekkel schreef:
malinois schreef:
je hebt er weer kruisingen bij waar de asiels mee volzitten en marktplaats mee vol staat:

en dan 'geen handelaren' eronder zetten dan lijkt het nog wat....

ja dus je hebt er wel last van!
hahaha die moeder is al niet eens een echte york
Afbeelding
tekkel
Erelid

malinois schreef:
tekkel schreef:De asiels zitten niet vol met yorkshire/chihuahua-kruisingen.

Ja, marktplaats.nl. Maar niet de asiels, die kruisingetjes zijn heel populair. Daarom staat marktplaats.nl er helaas ook vol mee.
Maar nog steeds heeft niemand hier volgens mij 'last' van.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Martijn schreef:
kitty schreef:
linda82 schreef:Dus als ze alleen maar een knikstaartje hebben dan worden ze niet ingeslapen? En ook al hebben ze een kleine afwijking dan nog moet je ze niet in laten slapen vind ik! :kotz:

Groetjes Linda
Jij leest niet!!!!! Zoek eens wat meer informatie over een knikstaart! Een knikstaart is geen kleine afwijking maar kan levensbedreigende zijn!
Inslapen is ook vrij levensbedreigend, hoor. :roll:

Dit is nou net het enige puntje waar ik het met haar eens ben.
Ik heb nergens gezegd dat ik een pup met alleen een knikstaart in zou laten slapen. Alleen vind ik dit niet bepaald een goed voorbeeld van een 'schoonheidsfoutje'.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef:
malinois schreef:
tekkel schreef:De asiels zitten niet vol met yorkshire/chihuahua-kruisingen.

Ja, marktplaats.nl. Maar niet de asiels, die kruisingetjes zijn heel populair. Daarom staat marktplaats.nl er helaas ook vol mee.
Maar nog steeds heeft niemand hier volgens mij 'last' van.
het is net zo erg als broodfok :roll:
fokken met ongecontroleerde kruisingen met alle problemen van dien voor de toekomstige eigenaren.
Afbeelding
tekkel
Erelid

malinois schreef:het is net zo erg als broodfok
Welnee.

Broodfok is tig teven in een schuur en de pups zonder inentingen en wormenkuren zo snel mogelijk voor te veel geld verkopen.

Gewoon thuis een nestje fokken en de pups met liefde op laten groeien en aan een paar leuke gezinnen verkopen, daar is niks mis mee hoor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef:
Welnee.

Broodfok is tig teven in een schuur en de pups zonder inentingen en wormenkuren zo snel mogelijk voor te veel geld verkopen.

Gewoon thuis een nestje fokken en de pups met liefde op laten groeien en aan een paar leuke gezinnen verkopen, daar is niks mis mee hoor.
ben je net zo slecht bezig want je hebt ook niks gecontroleerd en zadelt toekomstige eigenaren met problemen op.
Afbeelding
bullegie
Vaste gebruiker

tekkel schreef:
Welnee.

er zijn helaas ook mensen die teven hebben die ze iedere keer!! als ze loops zijn laten dekken...ook broodfokkers dus.
ook zijn er fokkers die zelf reuen hebben en hun reu maar op hun teven laten springen zodra ze loops zijn..ook een vorm van broodfokken.
bullegie
Vaste gebruiker

Ik zeg alleen maar dat rashonden ook niet altijd perfect zijn, zoals sommige mensen hier doen geloven.[/quote]

niet helemaal waar...sommige mensen hier bedoelen dat je met rashonden MINDER kans heb op allerlei nadeligheden .
natuurlijk blijft er altijd een kleine kans op iets,,,bv..een erfelijke afwijking die zich later pas openbaard. desalniet te plus.... :wink: ....
rashonden die getest zijn hebben dus MINDER kans op nadelen. :pffff:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

linda82 schreef:Ik heb eens nagedacht over het fokken van stamboom honden maar eerlijk gezegt vind ik dat pas onverandwoordelijk! Er word gezegt dat er overschot is aan honden nou tel maar eens mee:

Een goede fokker heeft vaak 5 teefjes die fokkers krijgen ongeveer 2 nestjes per jaar (meer mag geloof ik niet of wel?) Dat is dus in 5 jaar tijd 2x 10 pups = 20 pups per jaar x 5 = 100 pups!!!
Is dit wat jij onder een goede fokker verstaat? Als ik dit zou horen van een fokker dan zou ik nog net niet gillend wegrennen, maar ik zou dus wel zorgen dat ik héél rap weg kom. Dit is dus wat ik onder een broodfokker versta: teef ongeveer elke loopsheid laten dekken. Want dat doe je als je haar 2x per jaar laat dekken!
Een goede fokker laat zijn teef hooguit 1x per jaar dekken!

Verder hoeft een fokker niet persé 5 teven te hebben. Minder kan ook. Meer ook, ken iemand die er meer heeft rondlopen maar in haar geval lopen daar dus ook een aantal teven bij waar ze niet meer mee fokt.

Ook heb je het over 10 puppen per nest. Tja, er zijn bijzonder weinig rassen die standaard 10 puppen per nest hebben. Vaak minder en als het 'tegen zit' heeft een fokker maar 1 pupje. Dezelfde kosten, alleen minder opbrengst. Zeker als die ene pup dan ook nog eens met een keizersnede moet worden gehaald. Grote kans daartoe, want kleinere nesten zijn over het algemeen grotere puppen bij geboorte.

linda82 schreef:Hebben jullie daar wel eens aan gedacht??
En ja er komen ook stamboomhonden in het verkeerde huis waar ze dan mee broodfokken dat risico is bij stamboomhonden veeeeel groter dan bij kruizingen omdat daar veel meer geld per pup voor gevraagt word.
Tuurlijk, men betaalt meer geld voor die raspup en dus moet en zal men er een nest mee fokken. Dat geld moet je tenslotte terugverdienen. :piew:
Heb je zelf niet door hoe onzinnig dat klinkt?

linda82 schreef:Ja een kruizing heeft meer kans niet gezond te zijn maar broodfokken vind ik net zo erg!
Aha, dus je bevestigt hiermee dat wat jij doet (kruizingen fokken waarbij je het risico loopt dat ze ongezond zijn), net zo erg is als wat een broodfokker doet? Super, blij dat je tot dit inzicht bent gekomen! :ok:
linda82 schreef:Bovendien laten ze pups die een afwijking hebben zoals een knikje in de staart gewoon inslapen omdat het niet goed genoeg is voor de stamboom nou dat vind ik pas erg!
Weer bevestig je hoe weinig kaas je hebt gegeten van fokken. Je hebt totaal geen idee van hoe ernstig bepaalde afwijkingen zijn. Misschien je toch maar eens daarin verdiepen? Want diversen hebben het al voor mij gezegd: het voorbeeld waarmee je komt is dus juist een voorbeeld waarbij er dus nog diverse ernstigere afwijkingen kunnen zijn die je zo op het eerste gezicht niet ziet.
linda82 schreef:Zo zie je maar dat met stamboomhonden fokken net zoveel voordelen en nadelen zitten als bij kruizingen!
Ik zie dus nog steeds meer nadelen bij het fokken van kruizingen. Want je weet totaal niets van de gezondheid van de voorouders en dat is ook niet na te gaan. Dit in tegenstelling tot rashonden met stamboom.
Bovendien worden die kruizingpuppies vaak aangeschaft in een opwelling en helaas is dat gewoon niet de goede reden met als gevolg dat het vaak erg tegenvalt.
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

tekkel schreef: Gewoon thuis een nestje fokken en de pups met liefde op laten groeien en aan een paar leuke gezinnen verkopen, daar is niks mis mee hoor.
Daar is van alles mis mee als men nog niet eens de moeite wil nemen zich er van te voren eens even in te verdiepen, zorg te dragen voor zo gezond mogelijke pups en alleen maar bijdraagt aan het hondenoverschot.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
bullegie
Vaste gebruiker

i rest my case :ok:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

jelle schreef:
linda82 schreef:ja heb ik gelezen ja.

Mijn honden hebben goede kwaliteiten en karakter.

EN gezondheid!

Groetjes Linda
oh?
Wat zijn dan de goede en slechte punten (foktechnisch gezien) van je teef?
Wat zijn de goede en slechte punten van je reu?
Waarom heb je besloten deze combinatie te maken?
Wat weet je van de ouders en verdere familie van je honden?
Wat zijn de erfelijke afwijkingen die binnen de Yorkshire en de Chihuahua voorkomen, en op welke manier heb je je honden daarop laten testen?
en, heb je naast al dat andere harde denkwerk hier ook nog over nagedacht?
Of kan het welzijn van de pusp je werkelijk geen reet schelen?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
bullegie
Vaste gebruiker

we kunnen nu wel eeuwenlang door blijven leuteren maar één ding staat vast...er is een verkeerde inschatting gemaakt denk ik door ondoordacht te handelen en zomaar een leuk nestje te nemen, maar ik geloof dat dit niet meer zal voorkomen als ik het goed heb begrepen.
laten we wel wezen mensen..iedereen maakt fouten..niemand is volmaakt.
er zijn er die dit ten strengste veroordelen...zijzelf ziet dat anders.
ik geloof dat onze standpunt nu wel duidelijk is gemaakt tegenover dit aankomende nestje. laten we hopen dat de pups gezond zullen zijn en dat het met de moeder hond ook goed is. gedane zaken nemen geen keer.dit forem is bedoeld (denk ik) om je standpunt duidelijk te maken en niet om iemand af te blijven zeiken omdat diegene anders denkt. :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jelle schreef:
jelle schreef:
linda82 schreef:ja heb ik gelezen ja.

Mijn honden hebben goede kwaliteiten en karakter.

EN gezondheid!

Groetjes Linda
oh?
Wat zijn dan de goede en slechte punten (foktechnisch gezien) van je teef?
Wat zijn de goede en slechte punten van je reu?
Waarom heb je besloten deze combinatie te maken?
Wat weet je van de ouders en verdere familie van je honden?
Wat zijn de erfelijke afwijkingen die binnen de Yorkshire en de Chihuahua voorkomen, en op welke manier heb je je honden daarop laten testen?
en, heb je naast al dat andere harde denkwerk hier ook nog over nagedacht?
Of kan het welzijn van de pusp je werkelijk geen reet schelen?
denk het niet anders had ze hier allang op geantwoord
Afbeelding
tekkel
Erelid

bullegie schreef:er zijn helaas ook mensen die teven hebben die ze iedere keer!! als ze loops zijn laten dekken...ook broodfokkers dus.
ook zijn er fokkers die zelf reuen hebben en hun reu maar op hun teven laten springen zodra ze loops zijn..ook een vorm van broodfokken.
Ja natuurlijk heb je die.
Maar daar gaat het hier toch helemaal niet over?
Hier gaat het over één mevrouw die een keer een nestje wil van haar eigen hondjes.
Maak er nou niet meer van dan het is.
bullegie
Vaste gebruiker

als je mijn volgende berichtje had gelezen....
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef:
bullegie schreef:er zijn helaas ook mensen die teven hebben die ze iedere keer!! als ze loops zijn laten dekken...ook broodfokkers dus.
Ja natuurlijk heb je die.
Maar daar gaat het hier toch helemaal niet over?
Hier gaat het over één mevrouw die een keer een nestje wil van haar eigen hondjes.
Maak er nou niet meer van dan het is.
zonder enig idee te hebben wat het nut hiervan is, weet niet eens welke erfelijke gebreken de rassen waar de kruisingen uit zijn hebben, omdat het bloed goed is zijn ze niet ziek... sorry maar dat klinkt niet erg doordacht. En op vragen als hierboven en hoeveel pups ze al verkocht heeft weigert ze te antwoorden... als 1 iemand dat al doet is dat er al 1 teveel.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bullegie schreef:als je mijn volgende berichtje had gelezen....
kan wel, laten castreren.
Afbeelding
bullegie
Vaste gebruiker

kan wel, laten castreren.

alles kan...koffiekan..theekan... :wink:

ik denk gewoon dat ze niet meer reageerd omdat ze het zat is??? gnifff.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

linda82 schreef:Als er vraag is voor 1 pupje van bijv. 1000 euro dan kun je mij niet wijs maken dat de fokker dan niet al een nestje begint want het zal vaak genoeg voorkomen dat je voor misschien meer dan de helft al geen kopers hebt.

En veel zeggen er dat het niet goed is met kruizingen te fokken maar mijn mening is dat het in ieder geval beter is dan broodfokken en dat een keer een nestje van een kruizing net zo goed is als het fokken van een stamboomhond.

Groetjes Linda
Hoeveel reken je voor deze kruisingpups?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
linda82
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door linda82 »

Juist bullegie! Ik ben het inderdaad zat ja. Ik probeer het uit te leggen maar blijkbaar denk iedereen alleen maar aan evt. gezondheidsproblemen en laten voor de rest niks geen meningen van mij toe. Ze snappen blijkbaar niet dat niet iedereen het eens is met elkaar en dat je ieder een eigen mening moet laten hebben maar ja zal wel aan mij liggen om ook even flauw te doen.

Groetjes linda
Silky is ZWANGER!
Gesloten

Terug naar “Fokken van honden”