Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

naamgeving pups

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

cinderella
Vaste gebruiker

naamgeving pups

Ongelezen bericht door cinderella »

hallo

heeft er al eens iemand hier ook problemen gehad met het registreren van de naam van de pups op de stambomen? Hierbij bedoel ik dus niet de kennelnaam maar de voornaam zegmaar.

Mij is het overkomen dat een naam is afgekeurd omdat er een kennelnaam bleek te bestaan "van de - naam pup van mij-"
Nu kan ik me dat best voorstellen dat dat niet mag hoor.
Mijn probleem is hiermee dat ik dus voortaan voor elke voornaam beter kan gaan bellen naar de raad v. beheer of deze wel mag! Want ja er gaat altijd een hele tijd overheen voordat je je papieren terugkrijgt met zo'n afwijzing en ik vind het niet leuk voor de pupkoper wiens pup nu al maanden een naam heeft die nu dus veranderd moet worden.
Je kunt dit niet zelf controleren (bijv. via internet) omdat dat niet online staat. Ik hoorde trouwens ook dat stambomen online niet meer terug op de website komt :evil: ondanks dat ze dat nog wel beloven op de site.
Ben toch benieuwd of dit nu vaker voorkomt of dat ik de enige ben met zoveel pech :wink:
bullegie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bullegie »

misschien kun je een clubblad kopen van je ras?? daar staat vaak in wie zich heeft aangemeld bij raad van beheer met kennelnamen.
ook kun je denk ik wel zien of kijken naar namen die er al zijn??
effe een tipje maar hoor want ik weet het niet zeker :19:
knuffels en een poot :)
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

ik snap niet waarom de roepnaam de stamboomnaam is?
cinderella
Vaste gebruiker

naamgeving pups

Bedankt voor je reactie bullegie

Ik ben lid van de club uiteraard en er staan zeker wel kennelnamen in het clubblad, maar het gaat hier niet eens om mijn eigen ras: het is een heel ander ras waar deze naam als kennelnaam wordt gebruikt. Natuurlijk worden kennelnamen die aangevraagd en toegekend zijn bekend gemaakt in een blad als "onze Hond", maar hoe moet dat dan met alle namen uit het verleden die daar dus niet in staan. Het gaat dus om álle rassen he, niet slechts mijn ras.
Volgens de raad van beheer zijn het zóveel kennelnamen dat ze ze niet online kunnen zetten, dus dan is het voor mij ook een beetje ondoenlijk om het te controleren voordat ik een stamboomaanvraag de deur uit doe.

Ik ben van mening dat het vast wel zo is dat er bij de raad van beheer een computerbestand van alle kennelnamen moet bestaan en dat het dan ook mogelijk zou moeten zijn dat als geheel te publiceren op hun site, maar zij zeggen dat ze dat niet kunnen.
De enige mogelijkheid is eigenlijk dat de fokker bij het geven van namen iedere keer belt om deze te laten controleren door de medewerker daar. Lijkt met voor de raad van beheer een drukke toestand als alle fokkers dat gaan doen, lastiger dan iets online zetten, maar ja wie ben ik om dat te beweren he?....

Het zou al schelen als ze het in hun "gebruiksaanwijzing" bij de stamboomaanvraagformulieren zouden vermelden dat dit ook een reden van weigering kan zijn en dat je dat moet controleren door hen vooraf te bellen, maar of ze met die opmerking ook wat doen?

Enfin ik heb een leuke samentrekking gemaakt van de betreffende naam en de roepnaam van de pup zodat het niet zo veel scheelt, maar het blijft vervelend dat de stambomen hierdoor later zullen komen dan ik had gehoopt.
cinderella
Vaste gebruiker

naamgeving pups

-wolf Geplaatst: Di Jan 17, 2006 9:48 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

ik snap niet waarom de roepnaam de stamboomnaam is?

Dat is ook niet zo : de roepnaam van de pup is de stamboomnaam van een ándere fokker (van een heel ander ras)!

en daarbij staat de naam daar áchter de roepnaam (voorbeeld: pietje van de kees) en bij mij staat de roepnaam dus ook voor de kennelnaam waardoor er mijns inziens niet veel kans is op verwarring ( dus als voorbeeld: kees van pietje), maar goed het mag nu eenmaal niet blijkbaar.
cinderella
Vaste gebruiker

naamgeving pups

misschien een beetje rare voorbeelden gebruikt:
ik bedoel: pietje van de kees
en bij mij : kees van de zandweg of zo iets

is misschien iets duidelijker, het gaat dus om kees :wink:
little-wolf
Zeer actief

Re: naamgeving pups

cinderella schreef:misschien een beetje rare voorbeelden gebruikt:

ok, maar dan hoef je het toch alleen op de boom aan te passen en de hond gewoon zn naam houden.
dat de roepnaam zo is, maakt de rvb niks uit.
er zijn wel meer hondjes die fikkie heten :mrgreen:
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

ik heb het 1x meegemaakt dat ik een naam moest veranderen.
ik had die pup de naam Amiwoods golden eye gegeven en bleek golden eye een bestaande kennelnaam te zijn.
toen is het goldfinger geworden( ik was op de jamesbond toer) :mrgreen:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
cinderella
Vaste gebruiker

little-wolf schreef:

ok, maar dan hoef je het toch alleen op de boom aan te passen en de hond gewoon zn naam houden.

Is ook wel zo, maar het blijft balen: Het waren 2 namen (naam die ik had verzonnen + de roepnaam die de mensen zelf hadden verzonnen, waarvan ik nu dus een samentrekking maak) die andere naam staat nu wel op dingen als het puppyboek en de foto cd enzo en dat had voorkomen kunnen worden als ik geweten had dat dit kon gebeuren. Gewoon jammer dat ik het niet wist.
little-wolf
Zeer actief

cinderella schreef:
little-wolf schreef:

Is ook wel zo, maar het blijft balen: Het waren 2 namen (naam die ik had verzonnen + de roepnaam die de mensen zelf hadden verzonnen, waarvan ik nu dus een samentrekking maak) die andere naam staat nu wel op dingen als het puppyboek en de foto cd enzo en dat had voorkomen kunnen worden als ik geweten had dat dit kon gebeuren. Gewoon jammer dat ik het niet wist.
das zeker waar :wink:
cinderella
Vaste gebruiker

amiwoods schreef:ik heb het 1x meegemaakt dat ik een naam moest veranderen.
ik had die pup de naam Amiwoods golden eye gegeven en bleek golden eye een bestaande kennelnaam te zijn.
toen is het goldfinger geworden( ik was op de jamesbond toer) :mrgreen:

Wel mooie namen toch?
Ik wilde nu persé alles engels hebben, een beetje lord of the ringstic zullen we maar zeggen.
Hoe zit dat eigenlijk met dit? : soms zie je fikkie van het zandpad en ook zandpad's fikki als naam binnen het zelfde ras en dezelfde stamboom als voorouders staan
Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat dan kan?
Misschien een beetje dom hoor, maar ik snap t niet :19:
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

mijn namen mogen alleen maar achter de kennelnaam staan dat heb ik destijds zo aangevraagt bij de naam amiwoods. bv. Amiwoods raffish plaything
bij mijn andere kennelnaam komen de namen ervoor. zoals perrera iberica wordt dan bv. esperanza perrera iberica.

tip om aan goede namen te komen.
kijk alle films na in de tv gids en schrijf alle leuke nummers van cd's op.
dat levert hele leuke namen op. :ok:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
cinderella
Vaste gebruiker

amiwoods schreef:mijn namen mogen alleen maar achter de kennelnaam staan dat heb ik destijds zo aangevraagt bij de naam amiwoods. bv. Amiwoods raffish plaything
bij mijn andere kennelnaam komen de namen ervoor. zoals perrera iberica wordt dan bv. esperanza perrera iberica.

tip om aan goede namen te komen.
kijk alle films na in de tv gids en schrijf alle leuke nummers van cd's op.
dat levert hele leuke namen op. :ok:
bedankt! goeie tip
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Dat namen probleem gaat met de nieuwe stamboomaanvragen wat minder tijd kosten......
Want in de toekomst zal het zo zijn dat een fokker al op voorhand de namen voor de geboren pups moet opgeven. (heerlijk mag ik als fokker zelf namen verzinnen en hoef ik met niet meer te schamen voor namen waar mensen soms mee komen ;-))
De namen zijn dan nog niet gekoppeld aan een bepaalde pup maar wel x-namen voor een reu en x-namen voor de teven in dat nest.....

Mij lijkt het ideaal.

En het risico van een naam die al in gebruik is als kennelnaam zul je altijd houden maar ik denk dat die kans toch best klein is. Dus nu heb je gewoon pech gehad.

Zo wilde ik mijn catterynaam ook als kennelnaam gaan gebruiken maar dat kon niet omdat er al een beauceronkennel in België was die die gebruikte.........

groetjes,
Sandra
Laatst gewijzigd door empyree op 23 jan 2006 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandra
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik heb dat ook gehad, niet bij pups die ik zel fgefokt heb maar bij 2 pups die ik gekocht heb
een heet "suntribe's choice for Oxymoron" Oxymoron is mijn kennelnaam en leek me wel leuk dat erbij te betrekken, ik wist dat het niet mocht maar er glipt wel eens wat doorheen bij de RVB nou dit keer dus niet :wink: in Nederland heeft ze dus gewoon Suntribe's Choice maar als ik haar in Zweden wil tentoonstellen, waar ze vandaan komt dan kan het wel onder haar volledige naam want zo staat ze in zweden geregistreerd :19:
mijn andere hond heet Tambuzi Jetset Jenson, hji komt uit australie, daar is dus blijkbaar een kennel dat JENSON heet zodoende moest zijn naam op de stamboom veranderd worden in Jensen, gelukkig kennen ze Jensen niet daar en spreek je het op zn engels uit want ik wil geen verhalen dat ie naar Jensen vernoemd is :evil: :smile:

je mag trouwens ook geen merknamen gebruiken volgens de raad, doch ken genoeg die ze wel gebruikt hebben :19: ze controleren er wel strenger op heb ik het idee.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”