Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

basis commando's

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Silvia
Zeer actief
Contacteer:

basis commando's

Ongelezen bericht door Silvia »

ik wil diesel wat zaken leren maar wat zijn de juiste benamingen en wanneer kan ik ermee beginnen.

Ik gebruik nu los als hij iets in zijn bek heeft en braaf als hij loslaat.
plaats gebruik ik voor zijn bench
Zoek als ik een bal gooi om te spelen.
Kom voor als hij moet voorkomen (dus bij mijn voeten komen)
foei als hij iets doet wat ik niet wil dat kan zijn blaffen, binnen plassen, gordijnen spelen etc.
Groetjes Silvia en Diesel
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Ik gebruik met Senna het commando 'volg' als ze netjes naast me loopt. 'Laag' wanneer ze wilspringen en dit mag/kanniet. 'Luid' zodat ze gaat blaffen en 'stil' zodat ze weer ophoudt met blaffen. 'even opzij' als ik er langs wil en ze blokkeert mn pad. 'Yes' als beloningswoord (zelfde principe als de clickertraining maar dan met een woord) en daarna krijgt ze iets lekkers. 'Goedzo' ook als beloningswoord maar zonder koekje o.i.d. Mijn ouders (ik ben nu het huis uit maar kom er nog dagelijks) gebruiken deze commando's ook.

OH ja ik heb er nog meer: 'vast' wanneer ik ites voor haar hou wat ze vast mag pakken. 'Los' om los te laten. 'Apport' met balletje weggooien enzo. 'pak je bal' en dan pakt ze (meestal dr bal). "pak je knuffel' en dan pakt ze (ook meestal) d;r knuffel.

En dan het gebruikelijke zit, poot, etc.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

De juiste benamingen dat maakt niet uit. Een hond kan ook leren zitten op het woord "stoel". Alleen als je verder wil trainen is het handig de juiste commando's te gebruiken.

Anne
Miranda*
Actief
Mijn ras(sen): Mezclar de Basura
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miranda* »

Blijf
Zit
Lig
Maar goed deze zijn ook voor de hand liggend.

Cyber en Ducan kennen ook nog Hoek (dit is ons woord voor Rechtsaf) en Overhoek (het woord voor Linksaf)
Natuurlijk zou je gewoon Links en Rechts aan kunnen leren maar omdat mijn schoonmoeder de honden nog wel eens uitliet met vakanties en die commando's gebruikte hebben wij dat over genomen anders moest ze zoveel commando's roepen als ze onze en haar hond uit ging laten.

Maar Links en Rechts (Hoek Overhoek) zijn dus fijne commando's met het los- uitlaten

Net als Over (Oversteken) overigens

Nee is bij mij dat ze iets niet mogen

Ze kennen ook nog Toemaar. (een ander woord voor Vrij je bent vrij, bijvoorbeeld na het blijf en zitten)
En dan kennen ze ook nog het commando Toe ús (dialect voor Ga eens weg) Dit gebruik ik voor als ze me in de weg lopen in de keuken of op de bank zitten op het plekje waar ik wil zitten of als ze op bed liggen en ik er niet in kan kruipen)

Pak is ook een leuk woord (wij gebruiken het als ze de toetjesbekers uit hebben gelikt en laten slingeren)

Zo kun je ook speeltjes benamen, bal, touw, kip, wat nadien weer makkelijk te combineren is met Zoek (bal, touw, enz) .
Dit gebruik ik als ze hun bal/touw etc van buiten moeten halen of als we een speelspelletje gaan spelen.
Un buen día, atentamente y una pierna de nuestros perros;
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Pfff...ff denken
Ik gebruik zit, af (liggen), vast, los, blijven, volgen, hoog (als ze ergens overheen moeten springen), apport (bal of apporteerblok ophalen), hier, plaats (bench of bank, haha), d'r in (als Biène de kennel in moet), d'r af (als ze ergens vanaf moeten), kusje (krijg ik dus een lebber over mijn neus), halt (bij stilstaan direct gaan zitten), wachten (als Marouck te ver vooruit gaat in het bos), zoek (op het spoor), zoek de bal (als Marouck in het bos haar bal of 1 van de andere ballen moet gaan zoeken die ze verloren is/zijn), plassen, zoek 'n plekje (als Marouck onderhand eens moet gaan poepen :roll: ), vooruit (vooruitsturen), stellen (bijten van de pakwerker :wink: ), braaf, NEE, foei, luid (blaffen), zwijgen (stil zijn), voet (naast me gaan zitten).
Dat was het denk ik zo ongeveer :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

voet, breng, los vast, zit, af, vooruit, sta, hier, nee, skippy, tussen, tapijtje, zoek, 'balleke', revier, 'pakwerker halt' :mrgreen: ,...
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

zit down staan en nee, foei voor een zware overtreding
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

diesel kent de hele reutemeteut van hier, voet, zit, af , wachten , plat (om zijn buik te laten zien) en nog wel wat dingetjes.
Puck kent ze ook en voert alleen de volgende commando's uit. :roll:
Hier, in je mand, aan de kant, hophop (met twee voorpoten op de klep van de auto staan zodat ik dat kalf in de auto kan tillen)
De commando's die ze kent maar nooit opvolgt zonder brokje in het verooruitschiet zijn, zit, af, plat, poot....
Marlous
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marlous »

Ik gebruik bij Elvis de volgende commando's
zit, uiteraard voor zitten, af voor liggen, high five voor een hoge poot in de lucht, plaats voor in zijn bench, laag als hij op de grond moet blijven, hoog als hij moet springen, volg voor naast mij lopen, wacht voor als hij zit bv bij de stoeprand, blijf als hij ligt, voet voor als hij om mij heen moet lopen en links naast mij moet zitten, riem voor als hij bij zijn riem moet liggen, nee voor als hij iets doet wat niet mag, braaf, goed zo voor als hij iets doet wat goed is, plasje doen voor als hij moet plassen, hier voor als hij moet komen en voor mij moet zitten en zoek voor als hij een voorwerp moet zoeken die bv verstopt ligt, anders gebruik ik zoek je bal, touwtje of poppetje.

Als ik het zo allemaal opschrijf heb ik hem toch aardig wat commando's al aangeleerd, wist niet dat het zoveel al was :smile:
Groetjes Marlous
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Ik maak ff gebruik van een gedeelte van Inge's tikwerk:

Ik gebruik: zit, af (liggen), vast, los, blijven, volg(en), hoog (als ze ergens overheen moeten springen), breed (over de kuil), over (over water zwemmen) hier, d'r in (als ze de autobench of kennel in moeten), d'r op (op de kist revieren, vw. bewaken of op tafel o.i.d), halt (bij stilstaan direct gaan zitten), zoek (op het spoor), rrrrrrrrrevier (man of kist), d'r achter (achter helper gaan zitten en bewaken) plassen, poepen, (Halt politie, halt politie) stellen (bijten van helper :wink: ), braaf, knappe pik, knap meisje, netjes, keurig, toe maar, vies (voedsel weigeren), NEE, luid (blaffen), stil(stil zijn),plaats(naast me gaan zitten of bij omcommanderen), rechts (omcommanderen om rechts te volgen).
Ben geloof ik ook nog wat vergeten :19:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

zit, af, plaats, sta, blijf, wacht, volg, wandelen (voor het wandelen zonder trekken), voet (links naast komen zitten) en Job kent ook nog plat (plat op zijn zij gaan liggen) en dan hebben we nog een heel scala aan onzincommando's :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Zit, af, blijf, wacht, hoog, over, door, voet, naast, tandjes, mand, (terug) plaats, zoek, staan, close, plat. Dat zijn de 'nuttige' dingen.
Dan verder: dansen, highfive, pootje, twist, weave, kruipen etc. ter vermaak. :mrgreen:
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Selena schreef:Ik maak ff gebruik van een gedeelte van Inge's tikwerk:

Ik gebruik: zit, af (liggen), vast, los, blijven, volg(en), hoog (als ze ergens overheen moeten springen), breed (over de kuil), over (over water zwemmen) hier, d'r in (als ze de autobench of kennel in moeten), d'r op (op de kist revieren, vw. bewaken of op tafel o.i.d), halt (bij stilstaan direct gaan zitten), zoek (op het spoor), rrrrrrrrrevier (man of kist), d'r achter (achter helper gaan zitten en bewaken) plassen, poepen, (Halt politie, halt politie) stellen (bijten van helper :wink: ), braaf, knappe pik, knap meisje, netjes, keurig, toe maar, vies (voedsel weigeren), NEE, luid (blaffen), stil(stil zijn),plaats(naast me gaan zitten of bij omcommanderen), rechts (omcommanderen om rechts te volgen).
he...........scheelt mij weer typwerk :smile:
verder nog wachten (bij de stoeprand) en vrij (alles los en lekker rennen..... :wink:)
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

crutz schreef:

verder nog wachten (bij de stoeprand) en vrij (alles los en lekker rennen..... :wink:)

heeee vrij stond er ook bij :boos: of was dat 1 van degene die ik vergeten was :19: mick kent ook wachten, de rest niet. Rustig gebruik ik ook (bij bijten of met gewoon uitlaten als ze echt me als een vlaggetje achter zich aan laten gaan), kom (is mijn richting uitkomen maar niet een direct comm als hier).
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Selena schreef:
crutz schreef:

heeee vrij stond er ook bij :boos: of was dat 1 van degene die ik vergeten was :19: mick kent ook wachten, de rest niet. Rustig gebruik ik ook (bij bijten of met gewoon uitlaten als ze echt me als een vlaggetje achter zich aan laten gaan), kom (is mijn richting uitkomen maar niet een direct comm als hier).
niet waar.....vrij stond er niet bij..........
rustig kennen ze idd ook en hier komen zonder echt te komen (oftewel ophouden met schooien/etteren/what ever) is hier alleen hun naam....of iets van "jongens meekomen...."
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Daan schreef:diesel kent de hele reutemeteut van hier, voet, zit, af , wachten , plat (om zijn buik te laten zien) en nog wel wat dingetjes.
Puck kent ze ook en voert alleen de volgende commando's uit. :roll:
Hier, in je mand, aan de kant, hophop (met twee voorpoten op de klep van de auto staan zodat ik dat kalf in de auto kan tillen)
De commando's die ze kent maar nooit opvolgt zonder brokje in het verooruitschiet zijn, zit, af, plat, poot....
Zo is het bij ons ook gegaan. Tommie (de oudste dus) kan alle basiscomando's plus wat extra onnodige trucjes zoals rollen en blaffen op comando.
Femke kan zit, lig en plaats. Dat is het wel zo'n beetje. :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ga je nog trainen met je hond? Als dat niet het geval is, maakt het niks uit wat voor commando's je gebruikt. Als je wel gaat trainen, moet je of precies de juiste commando's geven (en dus de juiste handeling) of een ander woord verzinnen. Tenminste, zo heb ik het gedaan.

Ik gebruik bijv. buiten de gebruikelijke trainingscommando's 'deze kant' en 'wachten'. Als hij moet blijven zitten of liggen gebruik ik 'blijf' (en dus niet wacht omdat dat commando al vergeven was voor iets anders).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”